1. Perfectie versus Creatie van de Wereld (1)
1. God is perfect. (Premisse)Anoniem: 61994 schreef op 12 september 2002 @ 04:44:
Topic: Bestaat Perfectie?
Iets is dus perfect als het precies aan de eisen voldoet, niet meer en niet minder..
Precies op de gedefinieerde grens ligt. Het is imperfect als het voor die grens ligt. Dus wordt het weer streven naar die grens.
2. Indien een mogelijk wezen A beter is dan een wezen B is wezen B niet perfect. (Definitie van perfectie)
Als we God zien als 1 wezen, dan bestaat er geen ander. Alles wat 1 is, is perfect. Hoe beroerd het ook is als je het met iets anders zou vergelijken... het probleem is: het is 1, dus dat is moeilijk vergelijken.
3. God heeft de wereld geschapen. (Premisse)
Laten we daar maar vanuit gaan
4. De wereld is niet perfect. (Premisse)
De wereld is wel perfect! Misschien de mensen niet. Maar het feit dat er diversiteit bestaat, is misschien wel een teken van perfectie.
5. Een wezen A dat een perfecte wereld schept is beter dan een wezen B dat een niet perfecte wereld schept. (Premisse)
Sja er is maar 1 wezen wat de wereld geschapen heeft. In den begine was de rekenmachine van Blaise Pascal ook perfect. Maar nu er vergelijkend materiaal is, wil je daar nu mee rekenen dan?
6. Dus een wezen dat een niet perfecte wereld schept is niet perfect. (Uit 2 en 5)
Een uitvinder die iets nieuws uitvindt blijft een uitvinder. Ook al vallen z'n uitvindingen uit elkaar.
7. Dus het wezen dat onze wereld heeft geschapen is niet perfect. (Uit 6 en 4)
Wie had het anders moeten doen... Ofwel liever geen wereld dan een slechte wereld? Dan verbeter jij hem toch?
8. Dus God is niet perfect. (Uit 7 en 3)
But: You've got to admit it's getting better.. it's getting better all the time
9. Een wezen kan niet tegelijk perfect en niet perfect zijn. (Premisse)
Een wezen die ook z'n eigen tijd schept kan dat wel degelijk.
10. Dus God bestaat niet. (Uit 1, 8 en 9)
Maar de wereld misschien wel... Of je leeft in een gedachte; misschien wel in the matrix of God?
Misschien is God niet perfect in de strakke zin die er aan perfectie wordt gegeven.
Perfectie is ook als je leert van fouten. In dat geval zijn de rsultaten misschien waardeloos, maar het leerproces wel. En dat wij mensen misschien niet perfect zijn, is wel een perfecte leerschool. Vele wijsgeren hebben al beweerd dat het om het proces gaat, en niet om het doel.
Een mooi chinees gezegde blijft: Het bereiken van de bergtop begint bij de eerste stap. (ook al struikel je, zeg ik er maar even bij)
2. Perfectie versus Creatie van de Wereld (2)
1. Als God bestaat is hij perfect. (Premisse)
Wel binnen de grenzen van zichzelf ja, maar er is geen vergelijkings materiaal.
Als 1 wielrenner die de Tour de France fietst en uitrijdt, dan issie zowel de eerste als de laatste. (Alfa en Omega, voor mijn part)
2. Als God bestaat is hij de schepper van het universum. (Premisse)
Misschien is God wel gelijk aan het universum... maar nu kunnen we iig wel God vergelijken met het universum...
3. Een perfect wezen kent geen behoeftes. (Premisse)
Om de perfectie te bereiken moet je grenzen verleggen...
4. Als een wezen het Universum heeft geschapen moet hij daartoe behoefte gehad hebben. (Premisse)
Is het ontstaan van het universum geen verlegging van een grens?
5. Dus, de Schepper van het Universum kan niet perfect zijn. (Uit 3 en 4)
Nou, ik vind dat'ie't perfect gedaan heeft... ik doe het hem niet na!
6. Daar uit volgt dat God niet bestaat. (Uit 1, 2 en 5)
Maar behoefte om grenzen te verleggen wel... dat noemen we groei.
Toelichting bij premisse 4: Een perfect wezen dat een universum schept, doet dit of uit noodzaak, of dwang, of uit eigen behoefte, of geheel zonder enige reden.
Ik denk gewoon voor de lol.
Binnen de meeste gangbare religies zijn noodzaak, dwang, en nutteloosheid geen aanvaardbare opties.
Jehova getuigen aan de deur, zien wel een noodzaak... anders lopen ze niet van deur tot deur in de regen (of is dit iets dwangmatigs? sommigen beweren het nutteloos te zijn)
Biechten is toch ook noodzakelijk om in het reine te komen?
Is het zoeken naar verlichting geen persoonlijke noodzaak?
Een almachtige God zal nooit door iets wat buiten zijn/haar macht ligt genoodzaakt zijn, kan niet door iemand anders gedwongen worden, en heeft dit universum ook niet geheel zonder enige zingeving geschapen.
Als je het hebt over macht, dan heb je ook iets nodig om die macht te kunnen uitoefenen...
De enige logische conclusie is dat dit wezen uit eigen vrije wil, en dus uit eigen behoefte, het universum gemaakt heeft.
Voor de lol dus.
3. Alwetendheid versus Vrije Wil
1. God is alwetend (heeft kennis van ieder feit). (Premisse)
Als ik God gelijk zie aan het universum, dan weet het universum wel wat het is.
2. God heeft de mens met een vrije wil geschapen. (Premisse)
Sommigen gebruiken het wel, en sommigen gebruiken het niet...Je hebt wolven en schapen. Je hebt leiders en volgers. en een heleboel daar tussen in.
3. God heeft de wereld geschapen in een toestand A0. (Premisse)
4. God weet dat deze toestand A0 zal overgaan in een toestand A1, die overgaat in een toestand A2 ad infinitum, nog voordat deze overgangen plaatsvinden. (Premisse, gebaseerd op 1 en 3)
5. Iedere toestand Ax die ontstaat, ontstaat dus noodzakelijk. (Uit 4)
6. Vrije wil houdt in dat een wezen in een toestand Ax er voor kan zorgen dat er dan wel een toestand Ax+1, dan wel een andere toestand Bx+1 kan ontstaan, afhankelijk van de manier waarop de vrije wil op punt Ax wordt uitgeoefend. (Definitie van vrije wil)Misschien heb je de keuze uit verschillende vaststaande scenario's, mag dat ook?
7. Indien een wezen in toestand Ax een vrije wil heeft, ontstaat toestand Ax+1 niet noodzakelijk. (Uit 6)
Wel een beetje rechtlijnig gedacht... Menig bijbel aanhanger gelooft in een rechtlijnige God. Volgens mij noemde Jezus (uit diezelfde bijbel) deze mensen farizeërs... Als ik goed lees dan kon hij die rechlijnigheid ook niet echt waarderen.
Misschien is het wel zo:
Aantal keuzemogelijkheden: factor·(1+sin(T)) mogelijkheden. (God kent de toegepaste wiskunde vast wel beter, want wat is 'factor' dan?)
* In het begin is er geen keuze: het is de wens om gewoon te bestaan, that's it.
* Halverwege mag je elke weg kiezen die je goed lijkt.
* Maar op het einde kom je toch wel om het juiste punt terecht.
8. In de aanwezigheid van een alwetende entiteit kan vrije wil niet bestaan, en vice versa. (Uit 4 en 7)
Als je een kind (van zeg maar een jaar of 1 of 2) een fout ziet maken in haar spel, dan loop je toch ook niet constant te corrigeren? Dat is gewoon een fascinerend schouwspel om te zien het deze aan het leren is.
9. God bestaat niet (uit 1, 2 en 8 )
De wereld is niet rechtlijnig (kijk maar naar kwantum mechanica en een Windows PC)
God bestaat ook niet in rechtlijnigheid...
Want je hebt gelijk dat er geen keuze mogelijkheid bestaat in rechtlijnigheid.
Maar zoals je misschien weet van fractal figuren. Er kan pas iets moois ontstaan als er drie (of meer) variabelen zijn. Kweenie hoor, maar de term drie-eenheid ken ik ook in relatie met God.
4. Alwetendheid versus Almachtigheid
1. Indien God bestaat is hij almachtig. (Premisse)
2. Indien God bestaat is hij alwetend. (Premisse)
3. Een alwetend wezen weet dat hij in situatie A een actie D1 gaat ondernemen. (Premisse, volgt uit definitie van alwetendheid)
Wie zegt dat een alwetend iemand perse een actie gaat ondernemen? (zie 3.8: het kind voorbeeld)
4. Een alwetend wezen kan in situatie A slechts actie D1 ondernemen. (Uit 3)
Eeh, pardon? wij hebben wel een vrije keuze (3.2) maar een almachtig wezen niet? beetje vreemd, en klinkt ook niet lekker.
Een Alwetend wezen weet ook dat er meer antwoorden zijn!
Je kunt met het spel boter-kaas-en-eieren niet winnen als je het eenmaal kent, wel gelijkspelen. Maar wil je perse winnen dan begin je in de hoek.. dan heb je de meeste kans om te winnen. Maar dan nog heb je 4 mogelijkheden om te beginnen. Puur afhankelijk van hoe je bekijkt en een kwestie van perspectief. (de premissen en stellingen blijven rechtlijnig, logica hoeft niet rechtlijnig te zijn)
5. Een almachtig wezen kan in situatie A alle mogelijke acties D1, D2 ... Dn ondernemen. (Definitie van almacht)
Dat bedoel ik.
6. Een wezen kan niet tegelijkertijd slechts één ding kunnen doen en veel dingen kunnen doen. (Premisse)
Daar ben ik het niet mee eens. waarom zo beperkend, dit wezen is toch almachtig? het staat dus toch ook boven tijd? Hoe zit dat met de kwantum mechanica dan?
Een alwetend wezen weet alle mogelijke acties, maar hoeft niets te doen.
Een almachtig wezen kan alle mogelijke actie tegelijkertijd doen, of juist geen.
(Als je weet dat je iemand in elkaar kunt timmeren, dan hoef je het juist niet te doen: dat heet macht)
7. Een wezen kan dus niet almachtig en alwetend zijn. (Uit 4, 5 en 6)
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.
8. Dus God bestaat niet. (Uit 1, 2 en 7)
Je weet niet alles, en bent ook niet bij machte om het te weten te komen.
Dit soort conclusies trekken alle machteloze mensen. (vb: als het mij niet lukt, dan lukt niemand het *jank*)
5. Perfectie versus Omnipotentie
Perfect in z'n eenvoud.
2. Als God bestaat is hij almachtig. (Premisse)
Niet meer alwetend?
3. Als een wezen perfect is moeten zijn creaties ook perfect zijn. (Premisse, zie ook argument 1)
Een perfecte uitvinder, hoeft niet perse perfecte uitvindingen te doen. Anders was hij een creator geweest.
4. Als een wezen almachtig is kan het imperfecte dingen creëren. (Premisse)
Dat noemen we humor, ook zo'n uitvinding van God.
5. Dus kan een almachtig wezen niet perfect zijn. (Uit 3 en 4)
Dat is een keuze.
6. Dus God bestaat niet. (Uit 1, 2 en 5)
Dan noem je het geen God, maar Almachtige of Perfecteling. maar dat laatste blijkt een paradox te zijn...
Perfectie bestaat op de grens van z'n uitersten. Het is precies goed, niet meer niet minder. Is het minder, dan wordt het een streven. Is het meer, dan is het z'n doel voorbij geschoten.
Wat ik mis is het feit dat een almachtig wezen zowel binnen de grenzen als daarbuiten kan opereren. Dat is al paradoxaal. Maar je bent almachtig of niet.
6. Perfectie versus Vrij
Een tegenstrijd dus, maar dat is een keuze.
2. Als God bestaat is hij vrij. (Premisse)
Dat is ook een keuze.
3. Als een wezen perfect is moet het op een perfecte manier handelen. (Premisse)
Zoals ik al zei: sommige puzzels kennen meerdere oplossingen.
Niet handelen, is ook een mogelijkheid (dat noemen we wijsheid; ook een onderdeel van perfectie lijkt me)
4. Als een wezen vrij is kan het op meer dan één manier handelen. (Premisse)
Per keer, of tegelijkertijd?
5. Dus kan een vrij wezen niet perfect zijn. (Uit 3 en 4)
Bijna iedereen streeft naar perfectie: daarom is het pochen en roddelen ook ontstaan: "Ik ben beter, en die daaro woont is maar een rare".
Bijna iedereen streeft naar vrijheid: daarom bestaan er conspiracy theoriën en nudisten stranden... (ik noem maar wat)
Sommigen zijn perfect in hun hardnekkigheid, maar dat wil niet zeggen dat ze perfect zijn.
7. Transcendentie versus Omnipotentie
1. Als God bestaat is hij transcendent. (Premisse)
Dacht dat het 'overstijgend' betekende, maar dit zegt vandale:
trans·cen·Ždent (bn.)
a. de grens van de zintuiglijke waarneming te boven gaand => bovenzinnelijk, bovenaards, hoger, onkenbaar
b. transcendentaal (gericht op het te boven gaan van de grens van de zintuiglijke waarneming)
c. [rel.] (van God) boven en buiten de wereld bestaande
d. [wisk.] niet algebraïsch
opm a.) Dus hoe weet jij dat?
opm b.) Een richting, betekend er nog niet perse al zijn
opm c.) vergelijk hem dan ook niet op een wereldlijke manier
opm d.) waarom wordt het toch in dit soort predikaten logica gebruikt?
2. Als God bestaat is hij almachtig. (Premisse)
Dat nemen we even aan ja.
3. Als een wezen transcendent is kan hij niet bestaan in de tijdruimte. (Definitie van transcedentie)
huh? Wat dacht je van de stelling: God is onder andere transcendent?
Als ik een forens ben, dan betekent dat toch ook niet dat ik altijd maar aan het reizen ben...
Als ik kok ben, dan ben ik toch ook niet altijd in de keuken?
Als ik vegetarier ben, dan betekend dat toch ook niet dat ik constant aan het eten ben (zou een beetje lastig typen zijn)
4. Als een wezen almachtig is kan hij bestaan in de tijdruimte. (Premisse, volgt uit definitie van almacht)
en ook daarbuiten...
5. Dus kan een almachtig wezen niet transcendent zijn. (Uit 3 en 4)
Je bent almachtig, of je bent het niet!!
God is toch transcendent, die stijgt met gemak boven jou stelling uit!
8. Transcendentie vs. Omnipresentie
1. Als God bestaat is hij transcendent. (Premisse)
(weet je het nog zeker?)
Als God transcendent is, dan kan hij ook over de grens van ruimte en tijd overstijgen. Zowel naar ons perspectief, als naar het perspectief die we toch niet kunnen bevatten... daar is'ie almachtig voor.
2. Als God bestaat is hij omnipresent. (Premisse)
Als God Alles, Overal en Altijd is, dan is God ook gelijk aan het universum. (met al z'n paradoxen)
3. Als een wezen transcendent is bestaat hij nergens in de tijdruimte. (Definitie van transcedentie)
Als een kwantumdeeltje spontaan verdwijnt en spontaan ergens anders weer op piept op het zelfde moment; waar was dan het deeltje in de tussen tijd? Als dit deeltje er niet is, dat weegt het ook niet, en kost het geen tijd of energie om zich te verplaatsen. Zeer waarschijnlijk een transcendent deeltje.
4. Als een wezen omnipresent is bestaat hij overal in de tijdruimte. (Definitie van omnipresentie)
Een omnipresent wezen IS de tijdruimte.
5. Dus kan een transcendent wezen niet omnipresent zijn. (Uit 3 en 4)
Wel als'ie almachtig is, dat noemen we keuze vrijheid.
Iets in mij zegt dat je die stelling zelf nooit zult overstijgen. Je blijft maar op 1 plek hangen met deze beweringen.
9. Rechtvaardig vs. Genadig
1. Als God bestaat is hij rechtvaardig. (Premisse)
2. Als God bestaat is hij genadig. (Premisse)
3. Als een wezen rechtvaardig is behandelt hij iedere overtreder met precies de strengheid die hij verdient. (Definitie van rechtvaardig)
Dat noem ik de Gelijktijdigheid van Oorzaak en Gevolg. (al of niet direct zichtbaar, maar daar gaat het niet om)
4. Als een wezen genadig is behandelt hij ieder wezen met minder strengheid dan hij verdient. (Definitie van genade)
Dat is ook Oorzaak en Gevolg.
Genade is een schijnbaar begrip. Een handeling kan misschien heel erg zijn, maar het heeft altijd te maken met de intentie. Er is geen beter iemand die je ware intenties kent dan jezelf. En zo is die rechtvaardigheid of genade gericht naar de intentie, en niet naar de handelingen.
5. Dus kan een rechtvaardig wezen niet genadig zijn. (Uit 3 en 4)
Ik vind van wel. Misschien een mens niet, maar die kan niet altijd door leugens heen kijken, en kent dus ook de ware intenties niet. Maar echt uitsluiten kan ook niet. Vooral als God alwetend is.
Dit doet geen recht aan God om zo'n ongenadige conclusie te trekken.
10. Goed, Kwaad en God
1. Indien God bestaat is hij goed. (Premisse)
Dat is subjectief.
2. Indien God bestaat is hij het hoogste dat er is. (Premisse)
In iedergeval de eerste
3. Er kunnen geen dingen bestaan die boven God staan. (Uit 2)
Tenzij hij daarvoor kiest, hij is almachtig.
4. Indien een wezen 'goed' of 'slecht' is, staan de begrippen 'goed' en 'slecht' op een logisch niveau boven dat wezen. (Premisse)
Omdat de termen 'goed' en 'slecht' zo subjectief zijn als je het maar hebben wilt.
5. De begrippen 'goed' en 'slecht' staan boven God. (Uit 1 en 4)
Precies.
6. Dus God bestaat niet. (Uit 3 en 5)
huh?
nou, laat ik het leuker stellen: God is goed en slecht tegelijkertijd..
De term 'goed' wordt meestal gebruikt als jezelf in iets herkend (dat blijkt ook uit de stellingen, want je ontkent enkel jezelf)
De term 'fout' wordt meestal gebruikt als je niets herkend.
Je kunt God zowel kennen, als niet kennen: en dat tegelijkertijd.
"God is vrijheid, en God is liefde", hoor je vrij vaak.
Misschien maakt God wel fouten, maar dat betekend niet dat deze niet bestaat.
Als God gelijk is aan liefde, dan moet je het vrij kunnen laten.
Wanneer je met een geliefde te rechtlijnig denkt, dan zullen de relaties niet lang duren.
Als ik een computerproggie maak met allerlei denk-poppetjes, dan kunnen me ze mischien aanbidden, uitlachen of ontkennen. Ik ben dan wel een God over hun, maar ik ben niet perfect. Ik ben wel almachtig over hun, maar ik kan alleen maar lachen om hun fratsen. Ook al beweren ze dat ik er niet ben, toch zal ik er zijn. Ook al beweren ze dat een '1' en een '0' paradox is, en dat ik daarom niet kan bestaan... Toch ben ik er, want ik ben noch een '0', noch een '1'.
De mensen doen soms rare dingen.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen raar doet.
Dat wil ook niet zeggen dat de mensen die raar doen, dat ook altijd doen.
Dat wil ook niet zeggen dat de mensen die altijd raar doen, ook daadwerkelijk raar zijn.
Misschien is hetgeen we als God definieren niet op een enkele plek vast te pinnen, zoals we misschien maar al te graag willen.
Als God Omnipresent is, dan zit ie ook bij jou en bij mij, op hetzelfde tijdstip.
Hij zit er dan niet alleen bij, maar zit ook in jou en mij.
Hij zit er dan niet alleen in, hij is ook jou en mij..... en dat op hetzelfde tijdstip !!!
Hallo mij, daar aan de andere kant. Wat een rare stellingen heb jij hier net boven neer geschreven! Zal ik van plaats ruilen met mezelf? Dan kan ik even commentaar leveren op wat ik geschreven heb. Soms zeg ik wel eens dingen aan mezelf overmezelf, waar ik hetzelf niet helemaal mee eens ben, terwijl ik het toch goed bedoel. Ik kan er niets aan doen. Zo ben ik nu eenmaal.
owhja, nu ik het toch lees: Ik wil de groetjes doen aan Mij, Mezelf en Ik.
Ik zie me.