Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[WC] Karwei waterkoeling, voor 10 euro. [pics inside]

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 923 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

_/-\o_

Verwijderd

Ik heb dit 'blokje' eerlijk gezegd helemaal niet uitgewerkt (ik heb al waterkoeling en ook al vier 'blokjes' in de rommeldoos).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/slangccc.jpg

Wat ik wil zeggen is dat je naar passende slangaansluitingen moet zoeken zodat het nog makkelijker na te bouwen is.
Die ene slangpilaar (in het midden van het plaatje) draai je namelijk direct in de grondplaat (met afdichtingstape), waar Mac11 nog allerlei verloopstukjes nodig had.

N.b.:
De andere slangpilaar past (als je de ril wegvijlt) direct in een 12mm gat (15mm lukt ook nog). Als je dus een 'haakse' slangaansluiting kwijt kunt op je moederbord heb je maar drie onderdelen nodig: 22x12mm (of 22x15mm) muurplaat + 22mm slangpilaar + 12/15mm slangpilaar. (De laatste soldeer je vast).

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/slang0002ccccc.jpg
(En nee: dit heb ik niet getest!)

Verwijderd

edit (waar zit de editknop???)

Ik zit te klooïen met de maten: mijn muurplaat is 1/2 x 12mm, dus heeft de 'dikke' slangpilaar 1/2" draad (c. 15mm).

De 3/4"x22mm van Mac11 is nog dikker.
Of daar passende slangpilaren voor zijn weet ik niet (zal wel, maar vind ze maar eens).

Verwijderd

Mijn eerste waterblokje was een dichtgelijmde Socket7 koeler. Kosten: vrijwel exact EUR 0,00

En mijn chipsetblokje (60K pic) is ook goed te gebruiken als CPU blok, en kost ook vrijwel niets. 1x 22mm soldeerkap, stukje koper, en 2 stukjes koperen pijp van 6.3mm.

Verwijderd

Topicstarter
Chimera2k2 schreef op 24 augustus 2002 @ 20:51:
Hehe, kewl gedaan, en dat voor 10 pleuro'tjes. Ik wist btw niet eens dat jij hier ook zat.

:? Wat waren je temps met luchtkoeling?

:? Ben je er wel een heel stuk op vooruit gegaan?

[off-topic]
Weet jij wat over next LAN??? Maja... ik zie je denk ik wel weer eens, of zit je niet meer in Sneek op school?
[/off-topic]
Mijn Temps met luchtkoeling was 40 graden Idle en rond de 55 Stressed
Dit was met m`n kast dicht en zonder airflow in m`n kast (behalve voeding)
Koeler was een Swiftech MCX462 met een kleine Ys-Tech fan erop.

Nu ben ik kwa Temp. er redelijk op vooruit gegaan alleen heb nog een rad. nodig :7

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/mcx462/MCX462-Uheader.jpg

[off-topic]
Erik zei dat die Lan in september was btw.
[/off-topic]

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 24 augustus 2002 @ 21:53:
[...]

Jammer alleen dat ie van messing is, en messing geleidt voor geen meter warmte.

Maar natuurlijk wel genoeg om een athlon xp op standaard snelheid te koelen.
Sorry bobo1on1 Messing valt niet te solderen dus zal het zeker weten van koper zijn lijkt mij.
Standaard snelheid ???? ik heb m`n XP op xp 2000 gezet met natuurlijk 1,85 core voltage toen werd ie 37 graden, met een watertemp. van 22 graden.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 15:04:
[...]

Sorry bobo1on1 Messing valt niet te solderen dus zal het zeker weten van koper zijn lijkt mij.
Standaard snelheid ???? ik heb m`n XP op xp 2000 gezet met natuurlijk 1,85 core voltage toen werd ie 37 graden, met een watertemp. van 22 graden.
Het is wel van messing want koper is rood en dit is geel, en messing kun je wel solderen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:58

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

hulde :)

www.google.nl

Verwijderd

mac11 dikke roelage
ik ben stik jaloers op iedereen met waterkoeling (dus met geld:)), dus ik ben vandaag dik aan het klussen geweest om je is lekker na te apen :P
het kost mij allemaal niets, want we waren druk bezig met verbouwing en alle puinhoop ligt er nog dus aan koperen buizen en bochtjes geen gebrek.
ik heb net alles passend enzo gemaakt, maar nu moet ik een manier vinden om alles vast te zetten op mn mobo.
2 vraagjes:
-hoe bind ik em aan mn pocessor.
-hoe groot is de kans dat ik em kapotblaas?
en laatste... errrrrrm weet ik niet meer owja:
- ik heb als pomp een klein dompelpompje gebruikt die daardoor lekker stil is (werd trouwens gebruikt door mn opa en oma op de camping als douchepompje voor een zon-opgewarmde djerrecan met water, dus ik ben lekker het aller goedkoopst uit, waterkoeling voor noppes in mijn geval dus :D)

ik ga nu mn pc uitdoen en dan ff kijken of ik zelf uitkan puzzelen of ik iets kan bedenken om et te bevestigen. maar alvast bedankt :)

Verwijderd

Ik ben toch maar even aan het solderen geslagen (op het gasfornuis), en heb even getest.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/AAAmuurplaat+water.jpg
Die dikke waterstraal is van een 5Watt/300liter pompje - en dan zit er ook al een radiator tussen.

Ik heb het blokje even op een 1000Watt strijkbout gezet.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/muurplaat-test.jpg
Die strijkzool kun je niet aanraken (water verdampt meteen onder luid gesis).
De 'voetplaat' kun je niet aanraken (ik meet >60 graden), maar 'het huis' kun je gewoon vastpakken. Het water is in 10 minuten van 25 naar 39 graden gestegen.

Conclusie: het koelt perfect.
Áls het zo maar op een moederbord past.
Bij een slot1 of slotA past het natuurlijk uitstekend. :)

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11 19:59
NOH.... Mac11 0wnatjsz! :P Nieuwe Hype:

-Karwei waterkoeling
-Gamma Waterkoeling

Hoi.

Verwijderd

hum ik ga is kijken wat er gebeurt als ik er een stoot ijs in gooi :P

mijn opstellinkje is wat duurder :P. maarja dat krijg je als je een groot deel gewoon koopt op inet. maar dat blokje dat is het m nou net dus bij jou. dat maakte het bij mij nou zo duur.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 17:51:
mac11 dikke roelage
ik ben stik jaloers op iedereen met waterkoeling (dus met geld:)), dus ik ben vandaag dik aan het klussen geweest om je is lekker na te apen :P
het kost mij allemaal niets, want we waren druk bezig met verbouwing en alle puinhoop ligt er nog dus aan koperen buizen en bochtjes geen gebrek.
ik heb net alles passend enzo gemaakt, maar nu moet ik een manier vinden om alles vast te zetten op mn mobo.
2 vraagjes:
-hoe bind ik em aan mn pocessor.
-hoe groot is de kans dat ik em kapotblaas?
en laatste... errrrrrm weet ik niet meer owja:
- ik heb als pomp een klein dompelpompje gebruikt die daardoor lekker stil is (werd trouwens gebruikt door mn opa en oma op de camping als douchepompje voor een zon-opgewarmde djerrecan met water, dus ik ben lekker het aller goedkoopst uit, waterkoeling voor noppes in mijn geval dus :D)

ik ga nu mn pc uitdoen en dan ff kijken of ik zelf uitkan puzzelen of ik iets kan bedenken om et te bevestigen. maar alvast bedankt :)
Hoe vast maken aan processor?

Ligt eraan, als je ff je socket erbij vermeld zou enorm helpen ik heb een Socket 462 maar in m`n mobo zitten 4 gaatjes hiermee kun je zegmaar die processor sandwichen met je waterkoeler/mobo ik heb het op die manier gedaan.

Als je geen gaten in je moederbord hebt moet je op een of andere manier hem bevestigen op je socket.
Hiermee ben ik zelf nog niet mee bezig geweest om dat ik namelijk al gaten heb in het moederbord heb en dit veel makkelijker te realiseren is.
Maar PLeX wou ook op een Socket 370 zo`n waterkoeling dus ik zal misschien binnenkort m`n ideeen of uitvoeringen hier wel weer ff posten.

Processor opblazen?

Als je de koeler goed monteerd op je processor en er stroomt water doorheen zal jouw processor nooit overhit raken.
Hieronder zal ik 1x neerzetten hoe ik te werk ben gegaan en wat het belangrijkste is.

eerst de benodigdheden:

-Grondplaat 3/4 x 22mm uitgang/ingang
-3/4 naar 15 mm koppeling met schroefdraad
-Knie van 22mm naar 22mm
-Bus van 22mm naar 15mm
-Bus van 15mm naar 12mm x2
-Koperen buis van 15mm
-Koperen buis van 22mm
-Afdichtingstape
-Soldeertin (weet niet wat voor type)gekocht bij karwei van het merk Karwei ©
-Aluminium hoek profiel van 10mm voor montage koelblok op Cpu
over dat solderen dat heb ik met een gasbrander gedaan.

Wat te doen:

Schuur eerst de onderplaat zo vlak mogelijk(leg het schuurpapier op een vlakke tafel en wrijf de bodemplaat er overheen) begin met grof schuur papier net zo lang todat de hele onderkant er bekrast uit ziet, daarna begin je met fijn schuurpapier (bv. 320) totdat de bodem er redelijk glad uitziet (tip: je kunt ook nog fijner gebruiken voor een nog beter resultaat).
Nadat je het goed vlakgemaakt hebt kun je het ook nog polijsten met koper/zilver poets dit heb ik ook gedaan op den duur kun je je erzelf inzien.

Daarna soldeer/schroef je alle verbindingen erop/erin met een gasbrander.
Let er wel op dat je afdichtingstape gebruikt tussen de schroefverbindingen!!

Dat Aluminium profiel wat je tussen de lijst ziet staan heb ik gebruikt voor het maken van de Bevestiging op het moederbord hieronder ff de pic.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rflodewijk/3.jpg

Deze uitleg is niet super duidelijk maar iemand die er een klein beetje van afweet weet hoe hij moet solderen lukt het eventueel niet dan leg ik het zo nog een keer uit mail of post hier maar ff.

Verder kun je altijd nog je eigen creatieve geest gebruiken :P

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Zou je gedetailleerd uit kunnen leggen hoe je dat voetstukkie heb gemonteerd op je proc? Macconner en ik gaan dit vanwege de finacien ook doen nl.
Je bent een voorbeeld voor de studenten tweakert (ben alleen geen student meer)

Laat maar.... ik lette niet op.....
Het staat boven me.....

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• PLeX
idd. Jongens. Ik zit er dus overna te denken om een Superorb te gaan modden, weet niet of die gaat lukken, maar dat horen jullie nog :+ En Mac11, vette tutorial.

Hoi.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:13:
[...]

Hoe vast maken aan processor?

Ligt eraan, als je ff je socket erbij vermeld zou enorm helpen ik heb een Socket 462 maar in m`n mobo zitten 4 gaatjes hiermee kun je zegmaar die processor sandwichen met je waterkoeler/mobo ik heb het op die manier gedaan.
ik heb een socketa athlonxp 1700+ op een msi 6330 v3.0 (kt7 turbo ofzo)
ook inderdaad met 4 gaatjes, maar ik vroeg me af hoe en wat voor metaal plaatjes je hebt gebruikt. maar ik kan nu ff paar daagjes niet knutselen dus dat moet ff wachten :)
Wat te doen:

Schuur eerst de onderplaat zo vlak mogelijk(leg het schuurpapier op een vlakke tafel en wrijf de bodemplaat er overheen) begin met grof schuur papier net zo lang todat de hele onderkant er bekrast uit ziet, daarna begin je met fijn schuurpapier (bv. 320) totdat de bodem er redelijk glad uitziet (tip: je kunt ook nog fijner gebruiken voor een nog beter resultaat).
Nadat je het goed vlakgemaakt hebt kun je het ook nog polijsten met koper/zilver poets dit heb ik ook gedaan op den duur kun je je erzelf inzien.
had ik allemaal gedaan, geschuurd alleen met 400 papier daarna 600 papier, kan mezelf nog niet zien dus misschien is koperpoets goed plan ga ik direct doen. (ff mammie vragen waar da spul ligt :D
ik heb een verf afblaker fohn gebruikt om de verbindingen te verhitten om ze eerst van elkaar af te krijgen (het hele zooitje zat aan mekaar omdat het een ding was van onze oude keuken :D)
daarna op maat gemaakt en weer verhit en gesoldeerd met de fohn.
Dat Aluminium profiel wat je tussen de lijst ziet staan heb ik gebruikt voor het maken van de Bevestiging op het moederbord hieronder ff de pic.

[afbeelding]
ik zal em ff goed bekijken om het nog mooier na te apen :P
Verder kun je altijd nog je eigen creatieve geest gebruiken :P
jup ik heb een oude smartcooler gemold waaraan een koperenonderkant zat, deze is dus mooi vlak en past mooi boven de socket. ik ga deze zegmaar als buffer gebruiken voor de warmte en hierop het "mac11" aka gamma aka karwei waterblok vastsolderen. ik denk dat dit ook wat scheelt met het bevestigen aan het mobo.

ik zal binnenkort als het draaiend is nog wat pics posten in een nieuw topic.

owja bijna vergeten, ik weet niet meer wie het was maar dat strijkijzer id ga ik ook maar is even proberen, tnx voor de indirecte tip :D
ik heb het geval op deze manier getest:

men neme een oude doorgefikte athlon 1gig.
deze stopt men in de socket. evenkes stevig het waterblok tegenaan drukken, dan computer aanzetten. en kijken wanneer het geheel gaat pruttelen. dit was beduidend later met WC dan zonder cooler at all. (duh) maar heet werd ie wel

damn zo doe ik ook nog is iets nuttigs :D

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Goed man! Dit verdient een flink topic :+

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• PLeX
Ben er weer vroeg bij, maar vanavond begint Project Tualatin....

Hoi.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:31

ShadowBumble

Professioneel Prutser

zeker weten dit is zeer intresant om te lezen en te doen en nog betaalbaar ook :D kortom AMD AThlon XP here we come :D

edit:

misschien ook wel leuk om te doen ff paar flessen koelvloeistof voor een autohalen bij het tankstation dat is een stuk moeilijker te verwarmen dan een auto

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Ziet er leuk uit ...

Nice & cheap ... vindt toch nog steeds het idee van water op me CPU niet lekker ;) :P

[ Voor 0% gewijzigd door TDLofCC op 26-08-2002 08:36 . Reden: bah ... niet goed gekeken ]

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:23

Apie!

Newer, better & confusinger

waarom met een gasbrander? als je ipv afdichtingstape henneptouw gebruikt (zo heet dat geloof ik) dan hoef je volgens mij niet te gasbranden hoor. Een cv radiator lekt toch ook niet, of zie ik hier wat over het hoofd? Henneptouw heeft de eigenschap dat het uitzet als het vochtig wordt en het water dus niet langs kan. Dit werkt stuuuuukken beter dan dat zielige witte afdichttape.

verders heel groot petje af hoor :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• PLeX
Is er ook iemand die een id heeft om zoiets te monteren op een socket 370 moederbord? want ik heb niet van die gaatjes, kan ik natuurlijk wel maken >:) maar lijkt me niet echt handig :P Mischien gewoon mijn oude super-orb ombouwen tot waterkoeling? Iemand ideeen?

Hoi.

• Apie!

Apie!

kan je niet iets creatiefs verzinnen om de klemmen van een standaard 370 koeler te gebruiken?

Blown past falling sands

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:01
eh mac kun je niet een how to schrijven met pcis zodat de arme studenten onder ons het ook kunnen proberen en uitvoeren :?

verder _/-\o_

Verwijderd

Vet gafe PC knap gedaan.

Verwijderd

dubbelpost :( 8)7

Verwijderd

en wat betreft de kleur van koper das er in geel en rood ;)

• Apie!

Apie!

* Apie! zag dubbel :+

Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
gfo schreef op 26 augustus 2002 @ 09:48:
eh mac kun je niet een how to schrijven met pcis zodat de arme studenten onder ons het ook kunnen proberen en uitvoeren :?

verder _/-\o_
Ik ga binnenkort een vernieuwde versie maken, dan zal ik van elke vooruitgang ff een foto maken !
Die van mij werkt wel goed alleen ik wil een iets "kleinere" hebben ik vind vooral de uitlaat pijp een beetje groot en deze kan wel kleiner als het moet.
(Het was ook ff een test opstelling had nooit gedacht dat het goed zou werken)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 09:51:
en wat betreft de kleur van koper das er in geel en rood ;)
Ja dat d8 ik ook al...
En volgens mij valt messing niet te solderen maar bobo1on1 zegt juist weer van wel.
(correct me if i`m wrong)
Ik krijg Btw. vandaag ook een radiator van de sloop 8)

Verwijderd

Je zoudt het knietje en de zij-uitlaat van de 'wandplaat' kunnen inkorten (afzagen).
Dat is lekker compact (en nu steekt het knietje ook nog uit over het eerste geheugenslot).

Het gaat hier niet om een hoge druk waterleiding, dus is de dubbele 10mm brede soldeerverbinding overkill.
3mm lijkt mij al voldoende, dus wordt het geheel 2x10mm - 2x3mm = 14mm korter. Dan heb je je eerste geheugenslot ook weer terug!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/ingekort.GIF

Verwijderd

edit:
Zegt Mac11 het net zelf: "en deze kan wel kleiner als het moet".

N.B. messing:
Gegoten koper is heel zeldzaam omdat dat gieten onder een beschermende atmospheer moet gebeuren (zuurstof oxideert het koper tijdens het gieten, dus zit je met koperoxide i.p.v. koper).
Dat kunnen maar weinig bedrijven, en is véél duurder.
Dus is alle metaalspul gegoten messing óf geperst koper.

De Dangerdan Maze3 is volgens mij wél gegoten.

• Apie!

Apie!

hoe het ook zij: dit weekend ga ik ff snuffelen bij praxis en de gamma :) denk al een hele tijd na over waterkoeling, maar de hoge aanschafkosten hielden me tot nu toe tegen, en dan is zoiets als dit natuurlijk ideaal! Daarnaast gaat het me meer om een stille pc dan zo hoog mogelijk kunnen oc-en. M'n P4 1.6a draait dan ook vrolijk op 1.6 :+ (eerst op 2.4 maar volgens mij is ie aan het afsterven, want hij is niet stabiel meer, alleen op 1.6 ;( )

Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 10:44:
Je zoudt het knietje en de zij-uitlaat van de 'wandplaat' kunnen inkorten (afzagen).
Dat is lekker compact (en nu steekt het knietje ook nog uit over het eerste geheugenslot).

Het gaat hier niet om een hoge druk waterleiding, dus is de dubbele 10mm brede soldeerverbinding overkill.
3mm lijkt mij al voldoende, dus wordt het geheel 2x10mm - 2x3mm = 14mm korter. Dan heb je je eerste geheugenslot ook weer terug!

[afbeelding]
2 mensen met hetzelfde id. ;)

Verwijderd

heheh moest gebeuren natuurlijk ... door een hollander _/-\o_

• PLeX
Als Mac11 zijn wel ge'eerde fotograaf O-) en extra handjes nu ook ff op de hoogte stelt van z'n plannen, dan kan die ff meedenken....

En dan doe ik oko nog zoveel moeite voor um.... |:(

:+

Hoi.

• Lethal
  • Laatst online: 25-04-2019
Wat ik me eens afvraag is: Maakt et uit, of je het water er van boven of van onder in laat stromen.

Zou iemand dit is kunnen proberen :$

• superboer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08-2021
Ik heb het niet gezien of gelezen, of ik lees er overheen :)

maar gebruik je ook een spacer tussen de proc en kraan ?

Geen fan van ............. ! Zelfs geen voetbalfan ! Dus kappe nou ....... !

Verwijderd

Topicstarter
superboer schreef op 26 augustus 2002 @ 13:42:
Ik heb het niet gezien of gelezen, of ik lees er overheen :)

maar gebruik je ook een spacer tussen de proc en kraan ?
Nee k`heb er geen spacer tussen

• Lethal
  • Laatst online: 25-04-2019
Gebruiken jullie nou de messing muurplaat, of een van koper?

Verwijderd

Topicstarter
Lethal schreef op 26 augustus 2002 @ 14:23:
Gebruiken jullie nou de messing muurplaat, of een van koper?
Ik heb geen id. het staat er ook niet op dusss.

Verwijderd

is meestal van messing, maar messing is een legering van koper en andere metalen, dus het geleid nog prima en is weldegelijk te solderen.
messing = goudig
koper = roodig :)

• PLeX
Juist... mja, ding doet het zo ook wel goed.

offtopic:
Mac11, bel me ff

Hoi.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 04-11 21:05
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 16:24:
is meestal van messing, maar messing is een legering van koper en andere metalen, dus het geleid nog prima en is weldegelijk te solderen.
messing = goudig
koper = roodig :)
De geleiding van messing is bagger, Koper 370 alu 210 messing ongeveer 95 dus =dat is aardig bagger.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 06:36
Good job m8 :)) * De_Bastaard wil WC >:)

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

Erikie

www.erikie.nl

damn.. dit is pas l33t! he, sluit m gelijk op je bestaande waterleiding aan :) heb je gelijk gratis warm water!

traktor scratch!

Verwijderd

Stoer idee. Even over die onzin over messing:

Messing is een legering van koper en zink. Ezelsbrug: Mes Zink...
Brons ( je weet wel, van die beelden?) is een legering van kopen en tin.
Koper is er maar in 1 kleur: rood. 'Geel' koper is altijd messing. En het is allemaal prima te solderen. 'Zacht' solderen, want hardsolderen lukt je niet zonder een acetyleen-brander. En die hebben niet veel van jullie thuis gok ik. Hooguit een hobbybrander op butaangas. Het solderen van electronica is een vorm van zachtsolderen, namelijk bij lage temp.

Je kunt zowel tape als hennep als knelfitting als solderen gebruiken: allemaal met zijn eigen voordelen. Maar strikt genomen met vergelijkbare afdichting qua druk en toepassingstemperatuur. Kies dus wat je het handigst lijkt: knel is makkelijk en lukt ook bij natte leidingen, maar heeft als nadeel de duurdere, grotere koppelingen. Soldeerkoppelingen nemen weinig plaats in, maar zijn moeilijker los te halen dan knelkoppelingen. Voor hennep en tape moet je in staat zijn een van de beide delen te kunnen draaien. Nou zal dat bij je koelertje niet zo'n probleem zijn: die bouw je toch buiten je pc. Maar als je een heel leidingnetwerk aanlegt en wilt aansluiten aan een bestaand netwerk is dat lang niet altijd het geval.

Ik soldeer het liefst: goedkopere koppelingen, je loopt geen risico van te hard aandraaien, je ziet precies wanneer er genoeg soldeertin tussen zit en het dus dicht is.

Vergeet echter niet de delen die je soldeert licht op te schuren en vervolgens met S65 of een ander vloeimiddel in te smeren. Dan gaat het een stuk sneller, makkelijker en schoner. Let wel op: dit soort middeltjes is qua giftigheid te vergelijken met terpentijn o.i.d. Niet aan likken dus.
Veel bouwplezier.

Verwijderd

Hert is trouwens waar dat messing een lager warmtegeleidingscoeff. heeft dan koper: 122 tegen 390. Wil je het echt goed doen dan neem je zilver: 417. toch denk ik dat het niet veel uit zal maken: laat er genoeg water doro lopen en de handel wordt toch echt niet warm. je zult misschien wat meer water bij messing moeten doen dan bij koper, maar of je dat zelf zult merken: ik betwijfel het...
Alu is trouwens 237...
Bron: PBNA Poly technisch zakboekje...

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:06
Wat ik me nou afvraag ... en die vraag is hierboven ook algesteld ..
Maakt et uit welke kant et water opstroomt ?

En waar haal je een goedkope pomp vandaan en wat kost dat ?

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
Als je nou een paar diepgevroren koelelementen in die emmer gooit dan kun je ff heel hoog klokken denk ik. Totdat.... hmm, ja je weet het wel uh!?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag m`n radiator gekregen alleen nu is het koelblok van messing/koper en de radiator van aluminium/ijzer kan ik deze wel samen gebruiken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 17:11:
Ik heb vandaag m`n radiator gekregen alleen nu is het koelblok van messing/koper en de radiator van aluminium/ijzer kan ik deze wel samen gebruiken
volgens mij niet maar k kan het mis hebben :]

/me gaat zometeen ook maar even naar de bouwmarkt in dat gat hier en ff koppelingen kopen >:]

• PLeX
Tuurlijk wel, waarom zou dat niet kunnen, ze staan alleen in verbinding met elkaar met een slang, en die geleid niet, of heb ik dat nou verkeerd :? zou het nie weten eigenlijk :+

Hoi.

• styno
  • Laatst online: 15:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Reveal! schreef op 27 augustus 2002 @ 10:50:
Wat ik me nou afvraag ... en die vraag is hierboven ook algesteld ..
Maakt et uit welke kant et water opstroomt ?
Warm water stijgt, dus als je de minste 'weerstand' wilt moet het water aan de onderkant naar binnen en aan de bovenkant eruit.

Enneuh, heeft iemand al een idee om dit wc blok op een socket 370 te monteren?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 17:11:
Nee dat kan niet. Je rad gaat eraan dan. Of nou, het kan wel, maar je moet er een vloeistof bijdoen. Koelvloeistof werkt geloof ik..

Of het het alu was dat eraan ging of het koper, dat weet ik niet meer. Het minst edele metaal wordt opgevreten iig. Dit verzin ik niet btw, het gaat echt problemen geven.

Edit:

Over het stromen van het water:
Hangt van je blok af... Bij het "Imhotep" blokkie maakt het zeker wel uit. De ingang zit dan recht boven de core. Het is dan natuurlijk erg dom als je die als uitgang gebruikt. Maar ja, dat snap je wel natuurlijk..

Over het warme water wat zou stijgen... Tja, het zal wel. Heeft niks met een WC sys te maken iig.

Verwijderd

Wat een bull weer... Sorry hoor, maar dat moest er even uit. Nu zal ik weer aardig tikken..

Tuurlijk kun je een alu radiator met een koperen wc gebruiken: die galvanische erosie waar hier op gedoeld wordt is totaal niet relevant in dit geval. Dat is alleen van toepassing als je de metalen op elkaar in eroderende oplossingen doet: zout water bijvoorbeeld. Denk hierbij aan schepen e.d. in zeewater. Daarbij plakken ze grote klompen lood op de scheepshuid. Het wonderlijke is dat het lood dan langzaam wegrot, terwijl de scheepshuid gespaard blijft. In het geval van waterkoeling hoef je hier echt niet bang voor te zijn. Je kunt het ook overdrijven hoor...

En de stromingsrichiting van het water is ok niet relevant. Theoretisch misschien, maar practisch gezien totaal niet: ik heb diverse practica gedaan met geizers, stromend water en allerhande radiatoren. De invloed van dat soort tegen- of meelopende stromingen is pas merkbaar bij grote (lees: koelers met een inhoud van een kuub) koelers. Of enorme temperatuursverschillen (lees: >100 graden verschil) tussen te koelen object en koelmedium.

Nogmaals: dat soort details werkt in theorie: in (deze) practijk hoef je er echt geen rekening mee te houden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 23:12:
Wat een bull weer... Sorry hoor, maar dat moest er even uit. Nu zal ik weer aardig tikken..

Tuurlijk kun je een alu radiator met een koperen wc gebruiken: die galvanische erosie waar hier op gedoeld wordt is totaal niet relevant in dit geval. Dat is alleen van toepassing als je de metalen op elkaar in eroderende oplossingen doet: zout water bijvoorbeeld. Denk hierbij aan schepen e.d. in zeewater.
Wat je wil jongen.. Het zijn feiten. Dan kun je wel zeggen dat het bull is, maar das gewoon niet waar. Ik heb rads gezien die helemaal opgevreten waren. Misschien dat iemand met deze ervaring het even wil verduidelijken.
Maar goed, be my guest...
Daarbij plakken ze grote klompen lood op de scheepshuid. Het wonderlijke is dat het lood dan langzaam wegrot, terwijl de scheepshuid gespaard blijft. In het geval van waterkoeling hoef je hier echt niet bang voor te zijn. Je kunt het ook overdrijven hoor...
Zink.. Het is zink wat ze erop plakken. Geen lood.
En de stromingsrichiting van het water is ok niet relevant. Theoretisch misschien, maar practisch gezien totaal niet: ik heb diverse practica gedaan met geizers, stromend water en allerhande radiatoren. De invloed van dat soort tegen- of meelopende stromingen is pas merkbaar bij grote (lees: koelers met een inhoud van een kuub) koelers. Of enorme temperatuursverschillen (lees: >100 graden verschil) tussen te koelen object en koelmedium.

Nogmaals: dat soort details werkt in theorie: in (deze) practijk hoef je er echt geen rekening mee te houden.
Het maakt wel degelijk uit hoe je het water het blok instuurd. Bij een blok met een M vorm niet, maar bij spiralen wel.

Edit:
Lees dit maar ff als je me niet gelooft: [rml][ WC] koper vs. alu[/rml]

En nog even een rad die opgevreten is (Edit: sorry, dit moet natuurlijk waterblok zijn |:( ):
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/senfu/open320.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/burn/gunked400.jpg

Nog steeds bull??

Edit:
Why did the aluminium leave?

Galvanic corrosion, that's why.

Take dissimilar metals, connect them electrically and put an electrolyte between them, and you make a galvanic cell. The more "anodic" (or "less noble") metal will be the negative terminal of the cell thus made, and will oxidise. You get electricity, but you slowly destroy the anode.

Aluminium is highly anodic, and the pipes in the Senfu cooling system's radiator are made of copper, which is a lot less anodic than aluminium. Tapwater's not a good electrolyte - the cleaner your tapwater is, the less conductive it'll be, generally speaking - but it's conductive enough for galvanic corrosion to happen. And for, over months, the aluminium to be eaten away and create lots and lots of nasty precipitate in the process.

Without an electrical connection between the radiator and the water block, you wouldn't expect galvanic corrosion to be an issue. No circuit, no ion transfer, no problem.
Bron: http://www.dansdata.com/burning.htm

Verwijderd

whahaha!! cool gedaan...

maareh ik wil ff meer weten over je coolblokje.. meer pics ervan (los van cpu) en hoe je m gemaakt hebt enzo...

Hmmz... moet eens beter lere kijken (dacht dat er maar 1 pagina was) :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 19:31:
Ik ben toch maar even aan het solderen geslagen (op het gasfornuis), en heb even getest.
[afbeelding]
Die dikke waterstraal is van een 5Watt/300liter pompje - en dan zit er ook al een radiator tussen.

Ik heb het blokje even op een 1000Watt strijkbout gezet.
[afbeelding]
Die strijkzool kun je niet aanraken (water verdampt meteen onder luid gesis).
De 'voetplaat' kun je niet aanraken (ik meet >60 graden), maar 'het huis' kun je gewoon vastpakken. Het water is in 10 minuten van 25 naar 39 graden gestegen.

Conclusie: het koelt perfect.
Áls het zo maar op een moederbord past.
Bij een slot1 of slotA past het natuurlijk uitstekend. :)
/me wilt weten waar je van die passende slang-aansluitingen hebt gehaalt ( aangezien ikke een slot a heb :) )

Verwijderd

OK, ik zwijg. Weer wat geleerd.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Amd RuLuzzz schreef op 26 augustus 2002 @ 18:18:
[...]

De geleiding van messing is bagger, Koper 370 alu 210 messing ongeveer 95 dus =dat is aardig bagger.
In het Procast-topic, zijn we er achter gekomen, dat de overdracht van het metaal op water een van de zeer bepalende factoren is.
Misschien ligt die bij messing wel erg hoog, omdat dit simpele blokje met weinig oppervlak toch goede prestaties neerzet.
Wie heeft er gegevens voor de warmte-overdracht van messing naar water in een turbulente stroming? En misschien ook van koper en alu ter vergelijking.

• styno

styno

ff over het opstijgen van warm water...

Dit waterblok heeft een in/uitgang recht boven de core. Daar wordt het water snel warm en zal willen opstijgen. Dit principe werkt al vanaf de kleinste temperatuur verandering, maar wordt natuurlijk sterker bij grotere temp verschillen. Als dit de natuurlijke gang van zaken zijn, waarom zou je dan het koude water tegen deze stroom in willen pompen? Maak gebruik van dit mechanisme en pomp het koude water aan de zijkant naar binnen.

En over de geleiding...

Het is natuurlijk de bedoeling om de warmte van de CPU zo snel mogelijk over te brengen op het water. Dus eigenlijk moet de messing/koper laag tussen de CPU en het water zo dun mogelijk zijn en tegelijkertijd moet het kontakt oppervlak zo groot mogelijk zijn. Omdat de voetplaat van deze koeler vrij dun is (in verhouding to de hoogte van gewone lucht koelers), maakt het geleidings vermogen van deze voetplaat niet eens zo veel uit.

just my 2 cents

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Verwijderd

Styno schreef op 28 augustus 2002 @ 09:39:

Dit waterblok heeft een in/uitgang recht boven de core. Daar wordt het water snel warm en zal willen opstijgen. Dit principe werkt al vanaf de kleinste temperatuur verandering, maar wordt natuurlijk sterker bij grotere temp verschillen. Als dit de natuurlijke gang van zaken zijn, waarom zou je dan het koude water tegen deze stroom in willen pompen? Maak gebruik van dit mechanisme en pomp het koude water aan de zijkant naar binnen.
Je wil het koude water toch direct bovenop de core hebben? Om zo dus het grootste verschil in temp te behalen. Daarom ga je dus tegen die stroom in. Het effect wat jij beschrijft heeft geen enkel nut in vergelijking met het effect wat je bereikt door het te doen zoals het nu gedaan wordt.

Maar goed, ik zal het testen. Dan weten we het zeker.

Maar koud water boven de core... Dat is toch zo logisch als wat of niet dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 22:19:
[...]

Nee dat kan niet. Je rad gaat eraan dan. Of nou, het kan wel, maar je moet er een vloeistof bijdoen. Koelvloeistof werkt geloof ik..

Of het het alu was dat eraan ging of het koper, dat weet ik niet meer. Het minst edele metaal wordt opgevreten iig. Dit verzin ik niet btw, het gaat echt problemen geven.

Edit:

Over het stromen van het water:
Hangt van je blok af... Bij het "Imhotep" blokkie maakt het zeker wel uit. De ingang zit dan recht boven de core. Het is dan natuurlijk erg dom als je die als uitgang gebruikt. Maar ja, dat snap je wel natuurlijk..

Over het warme water wat zou stijgen... Tja, het zal wel. Heeft niks met een WC sys te maken iig.
Hmm is zeer jammer dan :/ , ik ga dan denk ik maar ff een aluminium processor koeler kopen.
Ik heb nu namelijk een zeer strakke Radiator gekregen en vind het een beetje zonde om deze op die manier te mollen.
Ik weet nog niet of ik het met die koelvloeistof ga proberen alleen dat horen jullie nog wel.
(pics van die radiator wordt 1 der dagen wel ff gemaakt ik wil jullie die brakke pics van mij niet aan doen :o )

• styno

styno

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 11:42:
Je wil het koude water toch direct bovenop de core hebben? Om zo dus het grootste verschil in temp te behalen. Daarom ga je dus tegen die stroom in. Het effect wat jij beschrijft heeft geen enkel nut in vergelijking met het effect wat je bereikt door het te doen zoals het nu gedaan wordt.

Volgens mij vergeet je in deze redenatie dat alle warmte die het water opneemt van de CPU afkomstig is. Er is geen andere vloeistof stroom waar je tegenin wilt stromen. Het principe van van tegenstroom koeling werkt alleen effectief als je voldoende afstand kunt afleggen en dat is hier niet zo (hiervoor is het koelend oppervlak van de muurplaat niet groot genoeg voor).

• Tasma
  • Laatst online: 21-11 19:45

Jullie vergeten dan 80% of meer van de pc's het moederbord ZO gemonteerd heeft dat het moederbord rechtop staat! het koelblok komt er dan zo op te zitten dat het water niet omhoog KAN gaan. Want als je direct op de core het water wil laten stromen dan moet je de aanvoer haaks op de processor hebben staan en dan komt het water dus van opzij, meestal de linkerkant van het mobo.

Dus dat gedoe over opstijgend warm water, onzin hoef je je geen zorgen over te maken en dus zet je de stroming zo dat het water direct boven de core binnenkomt.

• styno

styno

Tasma schreef op 28 augustus 2002 @ 13:02:
Jullie vergeten dan 80% of meer van de pc's het moederbord ZO gemonteerd heeft dat het moederbord rechtop staat! het koelblok komt er dan zo op te zitten dat het water niet omhoog KAN gaan. Want als je direct op de core het water wil laten stromen dan moet je de aanvoer haaks op de processor hebben staan en dan komt het water dus van opzij, meestal de linkerkant van het mobo.
Daar had ik dus niet echt aan gedacht, maar laat ik dan ook een slimline desktop kassie hebben....

Trouwens, de plaatjes in dit topic gaan wel over een mobo die wel plat ligt. :)

Verwijderd

Styno schreef op 28 augustus 2002 @ 12:38:
[...]

Volgens mij vergeet je in deze redenatie dat alle warmte die het water opneemt van de CPU afkomstig is. Er is geen andere vloeistof stroom waar je tegenin wilt stromen.
Uhhh, jij zegt net van wel hoor. Het enige dat ik zeg en vind is dat het beter is om het water boven de core naar binnen te laten stromen. That's all.. Tenminste, bij het "Imhotep" blokje. Dus een Maze3 ontwerp.

En ja, dat het blokje meestal op z'n kant zit dat klopt natuurlijk ;)

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11 20:24
Allemaal leuk, maar wat doen jullie met condens op het blok en leidingen?

• eth0
  • Laatst online: 15-09 22:14
mmm, rust er nu nu erg veel gewicht op je core :? Het moeilijkste lijkt me hier van toch een goede bevestiging op je cpu.

• keefman
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 12:04:
[...]

Ik heb nu namelijk een zeer strakke Radiator gekregen en vind het een beetje zonde om deze op die manier te mollen.
Ik weet nog niet of ik het met die koelvloeistof ga proberen alleen dat horen jullie nog wel.

Kun je niet op één of andere manier een zinken anode (zoals bij een schip) in de opstelling verwerken, zodat die word opgevreten inplaats van je rad

• PLeX
Nope... maar sjah, hij is al een andere wc setup aan het halen, dan maken we ook een tutorial...

Hoi.

Verwijderd

Je zou een stukje zinken leiding op kunnen nemen in de stroomkring. Maar ja, dan moet je wel even zoeken denk ik: hoeveel zink er nog wordt gebruikt weet ik niet.
Wanneer je een buffervat (=waterreservoir) gebruikt zou je ook daar gewoon een stukje zink in kunnen leggen. Wie weet werkt dat..

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Erhh, right. Jij wil rekening houden met wat ze zo mooi 'natuurlijke convectie' noemen, terwijl de watersnelheid al snel een halve meter per seconde is ??? laat maar. Dat is ongeveer te vergelijken met dat je op de fiets over je schouder uit moet blazen, want dan heb je iets minder luchtweerstand...

Water in een koelblok wordt maar paar graden warmer, en op een paar centimeter is de hoeveelheid stroming als gevolg van die paar graden verschil echt minimaal.

Reken maar uit, 3 liter per minuut ( = 180 per uur ) door 8 mm binnendiameter buis ( = 50 mm² ) betekent dat het water met 1 meter per seconde langs komt!

Lees dit maar eens door: [rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml]
En over de geleiding...

Het is natuurlijk de bedoeling om de warmte van de CPU zo snel mogelijk over te brengen op het water. Dus eigenlijk moet de messing/koper laag tussen de CPU en het water zo dun mogelijk zijn en tegelijkertijd moet het kontakt oppervlak zo groot mogelijk zijn. Omdat de voetplaat van deze koeler vrij dun is (in verhouding to de hoogte van gewone lucht koelers), maakt het geleidings vermogen van deze voetplaat niet eens zo veel uit.

just my 2 cents
Ook hier zie je iets over het hoofd: Natuurlijk wil je de warmte zo snel mogelijk weg krijgen, dus zou je verwachten dat een dunne bodem gunstig zou zijn. Het probleem echter is dat een dunne bodem het moelijker maakt om de warmte te verspreiden naar een groter oppervlak.

Iets wat dus wel snel duidelijk werd in de simulaties die ik gedaan heb (zie dat topic maar) is dat een dikkere bodem, 5 mm in plaats van 3 mm bijvoorbeeld, zorgt voor een groter oppervlak waarover warmteoverdracht plaatsvindt, en dus beter werkt dan een dunne bodem.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 11:42:
[...]

Jij mag ook in dat draadje met mijn simulatie perikelen gaan kijken :P

Maar even serieus. Reken het maar na: 180 liter per uur (is schappelijk voor een WC setup, niet super) daar pomp je 100 watt in. Even omrekenen, 180 liter per uur is 3 liter per minuut, is 50 cm³/sec. Dus er komt 100 joule in 50 ml water. Warmtecapaciteit van water is 4200 joule per liter per graad: 210 joule in 50 ml water is 1 graad temperatuursstijging, dus 100 watt in 50 ml is ongeveer 0,5 °C

Met andere woorden, in deze situatie is dus het water wat in het blok gaat slechts een halve graad kouder dan wat eruit komt. (Voer de pompsnelheid op, en dat getal gaat nog omlaag.)

Dat het wèl klopt, dat water erin boven de core, en eruit aan de zijkant beter werkt dan andersom, dat heeft te maken met het stromingspatroon van het water. De stroomsnelheid van het water vlak boven de core is hoger wanneer het water er direct boven binnenkomt, vergeleken bij als het water er juist verdwijnt, dan krijg je juist een dun laagje stilstaand water boven de core. (En stilstaand water is minder goed in warmte geleiden dan turbulent stromend water.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

JumpStart schreef op 29 augustus 2002 @ 23:23:
[...]

Jij mag ook in dat draadje met mijn simulatie perikelen gaan kijken :P

Maar even serieus. Reken het maar na: 180 liter per uur (is schappelijk voor een WC setup, niet super) daar pomp je 100 watt in. Even omrekenen, 180 liter per uur is 3 liter per minuut, is 50 cm³/sec. Dus er komt 100 joule in 50 ml water. Warmtecapaciteit van water is 4200 joule per liter per graad: 210 joule in 50 ml water is 1 graad temperatuursstijging, dus 100 watt in 50 ml is ongeveer 0,5 °C

Met andere woorden, in deze situatie is dus het water wat in het blok gaat slechts een halve graad kouder dan wat eruit komt. (Voer de pompsnelheid op, en dat getal gaat nog omlaag.)

Dat het wèl klopt, dat water erin boven de core, en eruit aan de zijkant beter werkt dan andersom, dat heeft te maken met het stromingspatroon van het water. De stroomsnelheid van het water vlak boven de core is hoger wanneer het water er direct boven binnenkomt, vergeleken bij als het water er juist verdwijnt, dan krijg je juist een dun laagje stilstaand water boven de core. (En stilstaand water is minder goed in warmte geleiden dan turbulent stromend water.)
Dus als ik het goed begrijp zeg je nu dat het niet de temp van het water is wat het verschil maakt maar de stromingsrichting? Ik dacht namelijk dat het de temp was. Maar jouw stukkie over "het dunne laagje water" is zo logisch als wat :)

En dat van die halve graad.. Als je de snelheid opvoerd word die energie verdeeld over meer volume. Vandaar dat het getal lager wordt. Hoeft op zichzelf niet slecht te zijn toch? DaBit heeft ooit een keer getest met flowrates geloof ik. Zijn conclusie was dat het niet veel uitmaakte (geloof ik :P )

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 23:42:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zeg je nu dat het niet de temp van het water is wat het verschil maakt maar de stromingsrichting? Ik dacht namelijk dat het de temp was. Maar jouw stukkie over "het dunne laagje water" is zo logisch als wat :)
Vooruit, een klein stukje hydrothermodynamica dan (oftewel warmtegeleiding in vloestofstroming). Lage vloeistofsnelheid betekent dat de vloeistof in laagjes over elkaar heen stroomt: laminaire stroming. Hierbij treedt er geen mengen op tussen de lagen. Dat geleidt de warmte relatief slecht. Boven een bepaalde snelheid wordt stroming turbulent, dan mengen de lagen onderling wel, en dat is veel beter voor warmtegeleiding.

In stroming door een buis is er dicht bij de wand altijd nog een klein stukje waar de stroming in laagjes plaatsvindt. Hoe hoger de stroomsnelheid in de buis, hoe dunner dat laagje is waar laminaire stroming plaatsvindt. Hogere doorstroming is dus beter voor de warmteoverdracht tussen buis en vloeistof.

Iets soortgelijks is er dus ook aan de hand in zo'n koelblok: als boven de core het water het blok uitgaat, dan is de vloeistofsnelheid op de bodem boven de core relatief laag. Als het juist binnenkomt boven de core is de stroming er juist hoger omdat de waterstraal als het ware van de bodem afketst. En dat is gunstiger.

In het geval van deze koeler zal het geen ene moer uitmaken, omdat het water gewoon door een elleboog stroomt. Of dat nou de ene of de andere kant op stroomt maakt in dit geval niet of nauwelijks iets uit voor het stromingspatroon.

Er zijn wel meerdere waterblokken die omkeerbaar zijn: Ook bij een innovatek-achtig koelblok (een cylinder met uitgesneden schijven) maakt het niet uit.
En dat van die halve graad.. Als je de snelheid opvoerd word die energie verdeeld over meer volume. Vandaar dat het getal lager wordt. Hoeft op zichzelf niet slecht te zijn toch? DaBit heeft ooit een keer getest met flowrates geloof ik. Zijn conclusie was dat het niet veel uitmaakte (geloof ik :P )
De verminderde meer-opbrengst. Je kan wel moeite willen doen om de flowrate op te voeren, maar die moeite betaalt zich niet of nauwelijks terug in temperatuurwinst.

Pas op het moment dat jij 2 stuks 130 watt peltiers plus nog 100 watt van de CPU zelf af moet voeren, dus 250+ watt in plaats van 60-100 watt, dan mag je je eventueel weer zorgen gaan maken over het opfokken van de flow rate.

Mooi niet dat je daar bij een mooie 'low budget' messing kraan-wand-stuk-dinges-koeler aan wilt beginnen, dus 100 liter per uur zal hier ook nog steeds volstaan.

• PLeX
fucking hell, ik ga dit niet lezen hoor, veelste moeilijk... ik ga maar weer eens naar mac11 toe vanavond, en dan zie ik wel wat er gebeuren moet...

Hoi.

• styno

styno

JumpStart, Fewture: tja, leuke discussie idd. Maar ik denk dat het er uiteindelijk op neerkomt dat zo'n beetje iedereen hier wel een punt heeft:

- Het water stroomt zo snel door het blok dat er van laminaire stromin nagenoeg geen sprake van zal zijn.
- Bovendien zit die haakse hoek erin waardoor er zeker geen sprake van laminaire stroming kan zijn (dit onstaat alleen in rechte buizen of in buizen met voldoende lage stroomsnelheid).
- De dikte van de bodemplaat, dus de spreiding van de warmte, is van belang wanneer het koellichaam veel groter is dan het te koelen oppervlak. Wat in het geval van een P4 met heatspreader hier niet het geval is (bij de Atlon wel). Dus ik blijf erbij dat de dunne muurplaat van (het niet zo goed warmte geleidende) messing er niet erg toe doet. >:)
- Door de hoge stroomsnelheid zul je wienig (lees: geen) hinder ondervinden van de stijgdruk van het opwarmende water.

• PLeX
Jonges... doe niet zo moeilijk, het gaat gvd.... (lees als toch) om temps, de rest boeit niet toch?

offtopic:
Mac11, wanneer kom je me helpen

Hoi.

Verwijderd

JumpStart schreef op 30 augustus 2002 @ 00:22:
[...]

Vooruit, een klein stukje hydrothermodynamica dan (oftewel warmtegeleiding in vloestofstroming). Lage vloeistofsnelheid betekent dat de vloeistof in laagjes over elkaar heen stroomt: laminaire stroming. Hierbij treedt er geen mengen op tussen de lagen. Dat geleidt de warmte relatief slecht. Boven een bepaalde snelheid wordt stroming turbulent, dan mengen de lagen onderling wel, en dat is veel beter voor warmtegeleiding.

In stroming door een buis is er dicht bij de wand altijd nog een klein stukje waar de stroming in laagjes plaatsvindt. Hoe hoger de stroomsnelheid in de buis, hoe dunner dat laagje is waar laminaire stroming plaatsvindt. Hogere doorstroming is dus beter voor de warmteoverdracht tussen buis en vloeistof.
Ok, duidelijk..

/me heeft nog es 1 jaar Werktuigbouwkunde gedaan in Delft :D
Iets soortgelijks is er dus ook aan de hand in zo'n koelblok: als boven de core het water het blok uitgaat, dan is de vloeistofsnelheid op de bodem boven de core relatief laag. Als het juist binnenkomt boven de core is de stroming er juist hoger omdat de waterstraal als het ware van de bodem afketst. En dat is gunstiger.
Ja, dus is de richting wel belangrijk bij _bijv_ een maze3. Anders krijg je die werveling niet. Tenminste, niet optimaal..
In het geval van deze koeler zal het geen ene moer uitmaken, omdat het water gewoon door een elleboog stroomt. Of dat nou de ene of de andere kant op stroomt maakt in dit geval niet of nauwelijks iets uit voor het stromingspatroon.
Dat snap ik ja ;) Het patroon bepaald of hij wel of niet "omkeerbaar" is.

[...]
De verminderde meer-opbrengst. Je kan wel moeite willen doen om de flowrate op te voeren, maar die moeite betaalt zich niet of nauwelijks terug in temperatuurwinst.

Pas op het moment dat jij 2 stuks 130 watt peltiers plus nog 100 watt van de CPU zelf af moet voeren, dus 250+ watt in plaats van 60-100 watt, dan mag je je eventueel weer zorgen gaan maken over het opfokken van de flow rate.

Mooi niet dat je daar bij een mooie 'low budget' messing kraan-wand-stuk-dinges-koeler aan wilt beginnen, dus 100 liter per uur zal hier ook nog steeds volstaan.
Aah, ok.. Wat ik dus dacht is dat het te snel door het rad heen ging dan.. Maar ik begrijp het nu ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

PLeX schreef op 30 augustus 2002 @ 18:03:
Jonges... doe niet zo moeilijk, het gaat gvd.... (lees als toch) om temps, de rest boeit niet toch?
NOFI, maar er zijn ook mensen die graag willen weten waarom het uit kan maken hoe je een koelblok aansluit, of waarom koper en alu in een WC systeem niet zo'n goed idee is, of waarom stroming door opstijgen van warmer water geen ene fuck verschil maakt... [enz. enz. enz.]

Als jij dat niet wil/hoeft te weten ? Nou prima, dan sla je dat toch over?

• PLeX
:P

Hoi.

Verwijderd

strak man! voor 10 euro een waterkoeling setje is erug leuk :)

maar dan is het setje ook helemaal compleet ? of niet :)

/me weet niets van wcooling

Verwijderd

Zijn er ook mensen die ooit een cheapo sinkje waterproof te maken en te voorzien van in en output? Lijkt mij duidelijk dat ze meer oppervlakte heeft dan die populaire mazes. Zoals de Klax VGA blokje, 24,76 x 27,94 x 15,24 mm voor €4.

Dan gewoon tof doen en opplakken met thermal adhesive die erbij zitten >:).

Verwijderd

Topicstarter
strak man! voor 10 euro een waterkoeling setje is erug leuk
maar dan is het setje ook helemaal compleet ? of niet
Nee dat is alleen het waterblock dus niet het algehele pomp,radiator,slangen

/me zegt titel niet al te letterlijk nemen :+

Hmmm weet iemand trouwens waar je aluminium koel blokken kan kopen,
bij Oc-shop zijn ze er niet misschien weet iemand waar wel?

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-10 08:32

Weeds

what is a weed...

Zijn er hier gasten die hun kraanbodemplaat(of andere doe-et-zelf koelblok) op een slot1 of slotA hebben gezet? Hoe hebben jullie die vastgezet?

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op 26 augustus 2002 @ 10:44:

[afbeelding]
Ik zou het hele geval een kwartslag draaien eerlijk gezegd.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan helaas niet meer heb namelijk een stuk van de bodemplaat afgezaagd.
En bij de northbridge zitten een aantal eelco`s

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

heb je ijs in de bak gedaan ofzo.. ik haal dat niet eens met een DD2 (ik heb een keer ijswater uit de diepvries (naast mijn kamer staat die :) ) erin gegooit .. en toen kwanm ik aan de 16 graden.. maar met een gewone bak water haal je die temps niet! (of j sensor is naar de kl*te!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:14
Ik heb dit gezien bij de Praxis:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/arnaud/bodemplaat.jpg

Het ding is dus een stuk dikker dan die van Mac11, als ik nu met verloopstukjes etc. gewone slangen erop kan zetten, heeft dit nog voor/nadelen? De bodemplaat zelf is ook lekker groot. Tenminste, de grootste die er was.

Wacht eens...
* Captain Pervert leest terug

Jij hebt dezelfde 8)7
3/4" / 22mm

Hmm naja

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• styno

styno

NoWeedsNoWorries schreef op 02 september 2002 @ 09:19:
Zijn er hier gasten die hun kraanbodemplaat(of andere doe-et-zelf koelblok) op een slot1 of slotA hebben gezet? Hoe hebben jullie die vastgezet?
Ik ben deze week begonnen met 2 koelblokken voor m'n Slot 1 Dual Celeron 300A (@450 :)).

Ik heb van alles geprobeerd om zo'n koelblok om een socket 370 te plaatsen, maar daarvoor zijn klemmen nodig die ik met m'n huis tuin en keuken gereedschap niet kan maken :(. Omdat de dual Celly 4 gaten rond de core heeft zitten kan hierop wel zo'n koelblok geplaatst worden.

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Nieuw project : eitjes koken op je cpu :+

• DaRoot
  • Laatst online: 21-11 20:44

DaRoot

Some say...

Nog even over het feit aluminium radiator en koperen koelblok. Als je het koperen blok nu via kunststof slangen verbind met de aluminium radiator, word je radiator dan ook van binnenuit weggevreten? Er is dan toch geen electrische/galvanische verbinding meer tussen het koper en het aluminium? Of zie ik nu weer iets over het hoofd?

(Heb nooit echt goed opgelet tijdens scheikunde, tot ongenoegen van meneer Pleijsier)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

DaRoot schreef op 13 september 2002 @ 01:03:
Nog even over het feit aluminium radiator en koperen koelblok. Als je het koperen blok nu via kunststof slangen verbind met de aluminium radiator, word je radiator dan ook van binnenuit weggevreten? Er is dan toch geen electrische/galvanische verbinding meer tussen het koper en het aluminium? Of zie ik nu weer iets over het hoofd?

(Heb nooit echt goed opgelet tijdens scheikunde, tot ongenoegen van meneer Pleijsier)
Ik ben er al uit. Gedemineraliseerd water (demi-water) gebruiken, of een anti-corrosie additief in het water, zoals ze die bijv. in het koelsysteem van een auto gebruiken. Dan moet het goedgaan. Nu ff kijken of zo'n blokkie fatsoenlijk op een MSI K7T Turbo lite past.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

DaRoot schreef op 13 september 2002 @ 17:02:
[...]

Ik ben er al uit. Gedemineraliseerd water (demi-water) gebruiken, of een anti-corrosie additief in het water, zoals ze die bijv. in het koelsysteem van een auto gebruiken. Dan moet het goedgaan. Nu ff kijken of zo'n blokkie fatsoenlijk op een MSI K7T Turbo lite past.
Op het moment dat je demi water gebruikt in combinatie met koper rad en alu waterblok, of net ansersom natuurlijk, dan krijg je alsnog corrosie: je stopt met demi-water namelijk niet het oplossen van aluminium in water. Er moet dan hoe dan ook water-wetter of antivries bij om de corrosie te remmen.

Een andere oplossing is het actief opheffen van de potentiaalspanning door de aluminium radiator net die ene +1,nogwat volt potentiaal te geven. Maar vooral de afregeling/afstelling van die methode zorgt ervoor dat het niet 'zomaar' even toegepast kan worden in een PC-kast.

Een opofferings electrode gebruiken kan ook, maar dat is ook geen permanente oplossing (ha! woordgrapje :+ ) voor het probleem.

De beste oplossing is nog altijd om gewoon 2 dezelfde metalen te gebruiken. (Of, en dat is technischer ge-ouwehoer, met dezelfde corrosie potentiaal.)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Aha... en in hoeverre zou water-wetter of antivries die problemen oplossen? voor de volle 100%? of word dit proces gewoon enorm vertraagt? dat de radiator pas echt rot is na 5 jaar ofzo?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

DaRoot schreef op 13 september 2002 @ 19:26:
Aha... en in hoeverre zou water-wetter of antivries die problemen oplossen? voor de volle 100%? of word dit proces gewoon enorm vertraagt? dat de radiator pas echt rot is na 5 jaar ofzo?
Dat laatste (helaas)... Kan zo niet zeggen hoeveel jaar tijd het nodig heeft, dat hangt af van het soort aluminium (legering), hoe dikwandig het allemaal is, hoe zuiver het gebruikte metaal is, of het een open of gesloten systeem is, en ga zo nog maar even door...

• DaRoot

DaRoot

Some say...

JumpStart schreef op 13 september 2002 @ 21:18:
[...]

Dat laatste (helaas)... Kan zo niet zeggen hoeveel jaar tijd het nodig heeft, dat hangt af van het soort aluminium (legering), hoe dikwandig het allemaal is, hoe zuiver het gebruikte metaal is, of het een open of gesloten systeem is, en ga zo nog maar even door...
Ik wil er zelf mee gaan experimenteren op een MSI K7T Turbo met een Duron 800. Niet om die zo hoog mogelijk te klokken, maar vanwege de stilte.

Ik denk dat ik dan een kachelradiator van de sloop ga halen. Die zal dus waarschijnlijk aluminium zijn. Ik denk ook dat het een gesloten systeem zal gaan worden. Ga er direct koelvloeistof in doen, icm. gedestilleerd / gedemineraliseerd water. Laat ik de opstelling eerst maar eens een paar dagen draaien, voordat ik het spul ga inbouwen.

Verwijderd

Ben er ook mee bezig jullie horen nog van me.........
Pagina: 1 2 Laatste