Anoniem: 61811 schreef op 25 augustus 2002 @ 17:51:
mac11 dikke roelage
ik ben stik jaloers op iedereen met waterkoeling (dus met geld:)), dus ik ben vandaag dik aan het klussen geweest om je is lekker na te apen

het kost mij allemaal niets, want we waren druk bezig met verbouwing en alle puinhoop ligt er nog dus aan koperen buizen en bochtjes geen gebrek.
ik heb net alles passend enzo gemaakt, maar nu moet ik een manier vinden om alles vast te zetten op mn mobo.
2 vraagjes:
-hoe bind ik em aan mn pocessor.
-hoe groot is de kans dat ik em kapotblaas?
en laatste... errrrrrm weet ik niet meer owja:
- ik heb als pomp een klein dompelpompje gebruikt die daardoor lekker stil is (werd trouwens gebruikt door mn opa en oma op de camping als douchepompje voor een zon-opgewarmde djerrecan met water, dus ik ben lekker het aller goedkoopst uit, waterkoeling voor noppes in mijn geval dus

)
ik ga nu mn pc uitdoen en dan ff kijken of ik zelf uitkan puzzelen of ik iets kan bedenken om et te bevestigen. maar alvast bedankt

Hoe vast maken aan processor?
Ligt eraan, als je ff je socket erbij vermeld zou enorm helpen ik heb een Socket 462 maar in m`n mobo zitten 4 gaatjes hiermee kun je zegmaar die processor sandwichen met je waterkoeler/mobo ik heb het op die manier gedaan.
Als je geen gaten in je moederbord hebt moet je op een of andere manier hem bevestigen op je socket.
Hiermee ben ik zelf nog niet mee bezig geweest om dat ik namelijk al gaten heb in het moederbord heb en dit veel makkelijker te realiseren is.
Maar PLeX wou ook op een Socket 370 zo`n waterkoeling dus ik zal misschien binnenkort m`n ideeen of uitvoeringen hier wel weer ff posten.
Processor opblazen?
Als je de koeler goed monteerd op je processor en er stroomt water doorheen zal jouw processor nooit overhit raken.
Hieronder zal ik 1x neerzetten hoe ik te werk ben gegaan en wat het belangrijkste is.
eerst de benodigdheden:
-Grondplaat 3/4 x 22mm uitgang/ingang
-3/4 naar 15 mm koppeling met schroefdraad
-Knie van 22mm naar 22mm
-Bus van 22mm naar 15mm
-Bus van 15mm naar 12mm x2
-Koperen buis van 15mm
-Koperen buis van 22mm
-Afdichtingstape
-Soldeertin (weet niet wat voor type)gekocht bij karwei van het merk Karwei ©
-Aluminium hoek profiel van 10mm voor montage koelblok op Cpu
over dat solderen dat heb ik met een gasbrander gedaan.
Wat te doen:
Schuur eerst de onderplaat zo vlak mogelijk(leg het schuurpapier op een vlakke tafel en wrijf de bodemplaat er overheen) begin met grof schuur papier net zo lang todat de hele onderkant er bekrast uit ziet, daarna begin je met fijn schuurpapier (bv. 320) totdat de bodem er redelijk glad uitziet (tip: je kunt ook nog fijner gebruiken voor een nog beter resultaat).
Nadat je het goed vlakgemaakt hebt kun je het ook nog polijsten met koper/zilver poets dit heb ik ook gedaan op den duur kun je je erzelf inzien.
Daarna soldeer/schroef je alle verbindingen erop/erin met een gasbrander.
Let er wel op dat je afdichtingstape gebruikt tussen de schroefverbindingen!!
Dat Aluminium profiel wat je tussen de lijst ziet staan heb ik gebruikt voor het maken van de Bevestiging op het moederbord hieronder ff de pic.
Deze uitleg is niet super duidelijk maar iemand die er een klein beetje van afweet weet hoe hij moet solderen lukt het eventueel niet dan leg ik het zo nog een keer uit mail of post hier maar ff.
Verder kun je altijd nog je eigen creatieve geest gebruiken