Ik ben niet christelijk, maar toch eventjes God verdedigen...
God heeft niet iedereen lief, hij heeft namelijk niet een wereld geschapen waarin alle wezens gelukkig zijn. Waarom laat je ondanks almachtige goedheid toch mensen doodgaan, oorlogen bestaan, ziektes, honger etc....
God discrimineerd niet.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/569237
Althans, daar ga ik vanuit...
Ik zie God niet als een bemoeizuchtig iemand die mij m'n leerproces wil ontnemen.
Ik heb fouten nodig om te leren.
Ik heb slechte voorbeelden nodig om te kunnen zien hoe het niet moet, zodat ik die fout niet maak.
Ik heb "slechte voorbeelden" nodig, om mijn "goedheid" op te kunnen botvieren.
Als elk eten even lekker smaakt, maakt het helemaal niet uit wat ik eet. En wordt ik al snel onverschillig.
Als m'n vader vroeger al mijn huiswerk had gemaakt, dan kon ik nog niet rekenen.
Als m'n vader het altijd voor mij op zou nemen vroeger, dan zou ik me nooit kunnen handhaven in de wereld. Dan zou ik nooit sterk kunnen worden, nooit wijzer kunnen worden. Maar alleen zielig zijn, en afhankelijk blijven. Zodat deze mij kan manipuleren, en kan behandelen als een robot.
Fuck-it! ik wil niet zo'n vader! en helemaal niet zo'n God!
Mijn vader is een steun en een machtig persoon als hij mij gewoon van de schommel zou laten vallen, maar dat ik altijd bij hem zou kunnen troosten (als ik dat nodig vindt)
Ik zou van mijn vader een circus-artiest maken, als ik op een verjaardagsfeestje hem zou vragen om z'n tovertrucs uit te voeren.
Een heus wijze vader doet dat dan ook niet. Of misschien 1x om te laten zien dat'ie best wel wat kan, maar dat dit niet een voorwaarde is voor het welslagen van het feestje.
HET IS MIJN FEESTJE !
Een krachtige vader kan mij in elkaar slaan als dat nodig zou zijn.
De ware kracht schuilt erin, dat het niet nodig is!
Een goede vader 'test' zijn kinderen niet. Maar zou natuurlijk wel trots zijn, als het slaagt voor iets. Het 'zondigen' naar de ouders (laat ik maar even bij pa blijven dan), is toch meestal wel het uitdagen van het kind naar de ouders toe, en niet andersom!
"ah, mag ik nog een koekje? eentje maar! En als ie niet kijkt, dan pak je het gewoon"
Deze vader hoeft in principe niets te doen, want je voelt jezelf al schuldig als er bezoek komt en er blijkt helemaal niets meer in de trommel te zitten. Je straft jezelf met dit idee dat anderen te kort komen. of je straft jezelf doordat je koekjesverslaafd bent, maar dat de koek op is.
Hij heeft geen belang bij straf. Zo hak je zelf toch ook je eigen geplantte boom niet om als het ook maar 1 takje heeft die het gewaagd heeft om uit het gareel te groeien...
Een wijze vader straft niet, maar legt uit dat je dik wordt van koekjes. Luister je niet, dan ben je even lief. Maar dan krijg je zo'n Michelin-lijf... wat jij wilt, maar moet je ook niet klagen.
(gelukkig woon ik lekker op m'n zelf, eet ik bijna elke dag een pak koejes op, en wordt ik er niet dikker van.. Ik denk dus [conclusie!] dat God mij lief heeft)
De hel bestaat helemaal niet... dat heeft'ie niet geschapen.
Is ook een beetje zonde om iets te maken, en het dan vervolgens weer weg te gooien.
Dat zou wijzen op imperfectie. Dat wijst op Ego die je moet vlijen met cadeautjes.
Dat wijst op zieligheid als dat ego niet gestreeld word.
Waarom zou'ie trouwens blij moeten zijn met cadeautjes; die heeft'ie toch ook uiteindelijk zelf gecreeerd?
Of is'ie na al die tijd zo dement geworden? Is God dan misschien stervende?
Sommige fundamentalistische gelovigen, hebben stellingen over:
hoe ze moeten urineren, hoe ze moeten slapen en neus peuteren, hoe ze hun teennagels moeten knippen en hoe ze hun schaap moeten neuken. -
Dit is geen onzin verhaal! maar ik wil en zal geen referenties opgeven-
Ik zie God, Boeddha, Allah, de universele Energie als mijn vader.
Hoewel ik hem niet zie, weet ik dat hij er is. En mij het beste gunt.
Ik weet dat hij mijn leven niet kan leiden. En mijn lijden moet
ik (be-)leven.
Ik zal wel even in de bijbel opsnorren, daar zit ondertussen een behoorlijke laag stof op..
...
zo dat duurde eventjes, en ik had nooit gedacht dat ik een quote uit de bijbel zou geven (hebt er zelf ook zo'n hekel aan)
Mattheus:6:5...enverder
(ook Lucas 11:2, en vast wel anderen)
*5. En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huigelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te tonen.
Ofwel wie hou je (in godsnaam) voor de gek, als jij je heiliger voordoet dan waar is.
Het lijkt me dat het God in principe niets kan schelen, hij wist/weet het toch wel.
Waarom moet je die ANGST ten toon spreiden. Je geeft al toe dat je het nodig hebt, dat andere mensen je beter zien dan dat je bent.
(oh ik loop weer vooruit)
*6. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij bidt, ga in uw binnenkamer, zluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.
Tja, dat kan zelfs de paus, of de dominee niet!
Oftewel: zoek wat je nodig denkt te hebben niet buiten jezelf.. Je hebt al alle talenten en eigenschappen die nodig zijn om te bereiken wat je wilt.
Al het begin, begint bij jezelf, met een goede instelling en geloof IN jezelf.
Daar gaat NLP trouwens ook vanuit: TJAKKAAA!!!
*7. En gebruik bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden
hmm, dit wordt idd wel een hele lap tekst, was niet helemaal de bedoeling...
(zo zie je maar, God weet alles. Ook dat dit een lang stukje zou worden)
(en wat toeval betreft.. het valt toch alleen maar op als de stukjes op hun plaats vallen)
*8. Wordt hun dan niet gelijk, want [God] uw vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Kijk dit vindt ik dus waanzinnig interessant, als niet christene zijnde...
Je hebt geen uiterlijke verschijnselen nodig. Je hebt geen kerk nodig. Je lichaam is je tempel dus. En alleen God weet wat je nodig hebt.
Hoe kunnen dan anderen dan Jezus citeren, om te vertellen wat je nodig hebt???
Hoe kunnen anderen bepalen wat je wel en niet moet doen???
Hoe kunnen anderen, die in het bezit zijn van dure kleding en huizen, of in het bezit zijn van andere machtssymboliek aan anderen vertellen hoe God het dan wel of niet zou bedoelen...
Het belangrijkste is nu nog:
Ik verzin deze tekst niet! (euh, nou ja.. niet dat bijbel gedeelte dan)
*9. Bidt gij dan aldus: Onze Vader die in de hemelen zijt.
hmm, Jezus's vader, mijn vader, jouw vader... onze vader.
Jezus is de zoon van God, ik ben een zoon van God, jij bent de zoon/dochter van God.. toch?
euh, hemelen (meevoud) dacht altijd dat er maar 1 was.
zeer waarschijnlijk heeft die knakker er een stel buitenverblijven bij gecreeerd?
*9. uw naam worde geheiligd
Ik wil wel even zeggen dat dit niet voor of tegen christen gericht is, dan wel godslasterend bedoeld is..(mocht iemand dat denken)
*10. uw Koninkrijk kome
die is er dus nog niet? -gaarne een uitleg-
*9. uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde
ofwel, God discrimineerd niet.
*11/12. Geef ons heden ons dagelijks brood; en vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren.
Kijk niet naar morgen, da's een fata-morgana. Maar doe de dingen op het moment (nu) als dat nodig is.
Je voelt je ook een stuk prettiger als je niet meer chachrijnig hoeft te zijn op een bepaald persoon of situatie. Als je het hebt over God=Liefde: dan is het de liefde die je weggeeft, het geen je weer ontvangt. Als je chachrijnig op een feestje zit (voorbeeld), omdat ze er spruitjes serveren in plaats van bier. dan zal het er niet vrolijker van worden. Als je dan wat "nuttigs" doet met die spruitjes, dan blijf je er nog jaren plezier van houden in herinnering.
De Wicca beloven een 3 maal teruggave van positiviteit, sommige mensen houden het zelfs op tien. Ik lees hier dat het gelijk is... "God" doet dan precies terug wat wij ook doen.
Ofwel, God is dus een spiegel van onszelf (of andersom). Vandaar (en logisch dus) dat je injezelf moet bidden, in alle rust. "Gij zijt Goden" is ook zo'n leuk quote die even naar boven schiet.
*13. en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Tja, met gezeur help je ook niemand. En dat verlossen van die boze heeft te maken met dat verhaal daarvoor. "wees een vader voor dat verwende boze kind"
* bla bla bla... amen
Ik heb mezelf nu niet bekeerd, maar ik kijk toch wel anders tegen de bijbel aan...
Raar hoe het werkt, als ANDEREN vertellen hoe het zit.
Dat wist ik vroeger ook al met het doorgeven van een zin in de groep...
Er komt uiteindelijk heel wat anders uit, dan wat oorspronkelijk bedoeld werd!!
Dus geloof niet wat anderen zeggen, maar heb nu eens je eigen mening!!
Trap dus niet tegen de mening van de ander aan, maar vorm er zelf eentje..
dan weet je pas waar je het over hebt.