[EL] Laser aansturen deel 3

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.679 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

Felyrion

goodgoan!

chromeeh schreef op 18 June 2003 @ 09:48:
[...]

Kun je niet een lijstje opstellen :?
Maybe is dat wat makkelijker, tenzij degene dat niet wil hebben uiteraard :)
idd... kan iedereen hier ff kijken of er wat tussen zit toch? :9

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15

chromeeh

the Gnome

Falcon schreef op 18 juni 2003 @ 13:45:
[...]

idd... kan iedereen hier ff kijken of er wat tussen zit toch? :9
Precies anders krijg degene z'n msn lijst zo donders vol enzo....

Offtopic: Falcon --> Check laser forum plz.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een lijst op het internet gezet
hij staat hier : Spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 21:03:
hij heeft nog genoeg dingen, en ja ook galvo's. en nee hij heeft niet echt een shop op het internet. voeg me toen aan msn dan kan ik wel doorgeven wat ie allemaal verkoopt en voor hoeveel (info@sparkly.nl msn-adres)
yep roel heeft altijd goed spul en niet duur en zeker de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Ik had het met sparky al over msn erover gehad, maar hoe zit het nou met die driver printjes om tussen de galvo's en DAC te plaatsen? Zijn dat die van 15 euro? Is dat compleet? Moet het nog gesoldeerd worden? enz....

(Ja, ik wil veel weten van iets voor ik het koop :D)

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm dat zijn drivers voor de galvo's ja, heb er hier ook 2 maar er zitten geen pinouts bij en zijn ook niet te vinden op het internet, dus dan moet je eerst je hele printje nalopen voordat je weet wat je moet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aja als ik ff keertje te veel tijd heb zoek ik die drivers wel fftjes uit opzich zijn ze snel genoeg om simpele graphics mee te maken maar meer dan 2 caracters text hoef je niet te verwachen ben ik bang

he paul btw heb roel nog de groetjes van je gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 16:44:
ik heb een lijst op het internet gezet
hij staat hier : Spullen
Nette lijst en niet duur :)
Thnx :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zekers get them while there hot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnxs lasermens ;) en nee Roel is zeker niet duur, maar eehh die dpss 115mW is al van mij :P dus helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 13:28:
thnxs lasermens ;) en nee Roel is zeker niet duur, maar eehh die dpss 115mW is al van mij :P dus helaas
ben ook al voorzien gelukig :)
same here compass rulez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er komen regelmatig nieuwe lijsten uit, dus sla de link even op want zodra er een update is staat hij erop. Kijk natuurlijk ook op de site van Roel zelf Mirage Group op dit moment nog niets anders dan een paar mooie foto's maar daar komt verandering in!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Laatst online: 12-02-2024
Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 13:28:
hehe ja jammer, anders had ik hem nu >:) Maar ik heb ook een laser te koop hoor O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MrOizo op 20-06-2003 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Falcon schreef op 17 June 2003 @ 15:27:
[...]

ik ben alleen benieuwd naar ervaring met dit geheel...
zou zo'n motortje goed genoeg zijn om een dergelijk logo als in mijn icon te maken :?

ik vermoed van niet, maar waar haal ik die dan vandaan... en kunnen die zomaar op dat kaartje? Iemand enig idee?
Nee! dat is zeker niet mogelijk, dan moet je Prof Galvos hebben en een Prof Driver(dac en amp in 1) en dat kost je minimaal 1,500 EUR ongeveer >:)

Edit: ik dacht dat je die tekst bedoelde :p maar dan nog twijfel ik nog wel of je het haald hoor :P

[ Voor 11% gewijzigd door MrOizo op 20-06-2003 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
ik kan die "Scanners Open-Closed Loop GS Z1827" helemaal niet vinden op de site van http://www.gsilumonics.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op 20 juni 2003 @ 09:48:
ik kan die "Scanners Open-Closed Loop GS Z1827" helemaal niet vinden op de site van http://www.gsilumonics.com/
staan dr ook niet op zijn oem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
er staan toch wel ergens specs van op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 20 June 2003 @ 01:14:
[...]

hehe ja jammer, anders had ik hem nu >:) Maar ik heb ook een laser te koop hoor O-)
nou ik zou zeggen zet hem hier ff neer ben je hem zo kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

MrOizo schreef op 20 June 2003 @ 06:38:
[...]

Nee! dat is zeker niet mogelijk, dan moet je Prof Galvos hebben en een Prof Driver(dac en amp in 1) en dat kost je minimaal 1,500 EUR ongeveer >:)

Edit: ik dacht dat je die tekst bedoelde :p maar dan nog twijfel ik nog wel of je het haald hoor :P
nee, goed.. maar wat heb ik hier voor nodig? (om deze pic bijvoorbeeld te laten zien: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/6889/full.jpg
en weet iemand zoiets compleet te koop? (hoeft niet perse op 1 plek ofzo)
kan ik bijvoorbeeld zomaar andere motortjes op die dac van http://www.mylaserpage.de/ zetten? of heb ik hier meer/andere dingen voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Falcon schreef op 20 June 2003 @ 14:06:
[...]

nee, goed.. maar wat heb ik hier voor nodig? (om deze pic bijvoorbeeld te laten zien: [afbeelding]
en weet iemand zoiets compleet te koop? (hoeft niet perse op 1 plek ofzo)
kan ik bijvoorbeeld zomaar andere motortjes op die dac van http://www.mylaserpage.de/ zetten? of heb ik hier meer/andere dingen voor nodig?
Die galvo's die nu te koop aangeboden worden, kunnen (naar ik begrepen heb) dit zonder probleem scannen, maar ze kunnen niet direct op die dac aangesloten worden. Daarvoor moet er nog een driver tussen, die ook bij die site van de galvo's te bestellen zijn. Maar het is nog niet duidelijk wat de pinout is, maar dat zou door lasermens waarschijnlijk uitgedacht worden.

Dus dan heb je voor 130 euro extra (2x galvo a 50 euro, 2x driver a 15 euro) een veel snellere show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sleeping_hollow schreef op 20 June 2003 @ 16:17:
[...]

Die galvo's die nu te koop aangeboden worden, kunnen (naar ik begrepen heb) dit zonder probleem scannen, maar ze kunnen niet direct op die dac aangesloten worden. Daarvoor moet er nog een driver tussen, die ook bij die site van de galvo's te bestellen zijn. Maar het is nog niet duidelijk wat de pinout is, maar dat zou door lasermens waarschijnlijk uitgedacht worden.

Dus dan heb je voor 130 euro extra (2x galvo a 50 euro, 2x driver a 15 euro) een veel snellere show.
precies nadeel is alleen wel dat je een hele goeie dac met een hele goeie amp moet hebben om dat zo strak voor elkaar te krijgen openloop krijg je het zowiezo nooit zo strak

Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/martblank.jpg

dit is op 40 kpps Cambridge scanners

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
weet je ook welk type ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

sleeping_hollow schreef op 20 juni 2003 @ 16:17:
[...]

hmm :9 als lasermens achter die pinout kan komen, lust ik er wel wat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Falcon schreef op 20 June 2003 @ 19:54:
[...]

hmm :9 als lasermens achter die pinout kan komen, lust ik er wel wat :9
Ja en dan?
Hoe stuur je die drivers dan aan?
Heb je daar dan niet WEER speciale software voor nodig?
En die drivers zijn open loop of niet?

:?

Trouwens je kan die Galvos WEL op de dac zetten hoor, alleen is de kwaliteit niet zo lekker schijnt, maar daarom moet je er ff een versterkertje tussen zetten, had ik begrepen van lasermens.

lasermens? Zou je even de voordelen kunnen vertellen? (van die drivers dus)

(Als ze überhaupt wel aan te sturen zijn zonder speciale software)

[ Voor 36% gewijzigd door MrOizo op 21-06-2003 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm de drivers zijn gewoon aan te sturen via de dac hoor zonder speciale sodtware.
en het is ook niet zo zeer dat de driver nodig is omdat de dac niet genoeg Volt/Amp levert maar het signaal is ander wat de scanner nodig heeft. eh ja lasermens als je tijd over hebt mag je best die drivers uit pluisen, ik heb er zelf ook 2 liggen :( kan er alleen niets mee en heb ook geen tijd :( hmm bed tijd volgens mij :) LATER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
MrOizo schreef op 21 June 2003 @ 02:02:
[...]

Ja en dan?
Hoe stuur je die drivers dan aan?
Heb je daar dan niet WEER speciale software voor nodig?
En die drivers zijn open loop of niet?

:?

Trouwens je kan die Galvos WEL op de dac zetten hoor, alleen is de kwaliteit niet zo lekker schijnt, maar daarom moet je er ff een versterkertje tussen zetten, had ik begrepen van lasermens.

lasermens? Zou je even de voordelen kunnen vertellen? (van die drivers dus)

(Als ze überhaupt wel aan te sturen zijn zonder speciale software)
een closed-loop driver heeft natuurlijk ook een controlerende/corrigerende werking hierdoor kun je nog sneller scannen. (factor 2 sneller moet te doen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
hilbren schreef op 21 June 2003 @ 09:41:
[...]
een closed-loop driver heeft natuurlijk ook een controlerende/corrigerende werking hierdoor kun je nog sneller scannen. (factor 2 sneller moet te doen zijn)
Dat weet ik, maargoed dat was de vraag ook niet :)

Mijn vraag is niet algemeen, maar over de driver die speciaal voor de galvos zijn die ik en sommige hier hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door MrOizo op 21-06-2003 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 06:18:
hmm de drivers zijn gewoon aan te sturen via de dac hoor zonder speciale sodtware.
en het is ook niet zo zeer dat de driver nodig is omdat de dac niet genoeg Volt/Amp levert maar het signaal is ander wat de scanner nodig heeft. eh ja lasermens als je tijd over hebt mag je best die drivers uit pluisen, ik heb er zelf ook 2 liggen :( kan er alleen niets mee en heb ook geen tijd :( hmm bed tijd volgens mij :) LATER
yep klopt het aansturen gebeurd alleen via de dac de amp versterkt alleen het signaal de amps zijn ook closedloop net als de galvo's het punt is alleen dat de pinout van die amps nog uitgezocht moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 21 June 2003 @ 18:41:
[...]

Dat weet ik, maargoed dat was de vraag ook niet :)

Mijn vraag is niet algemeen, maar over de driver die speciaal voor de galvos zijn die ik en sommige hier hebben.
yep die drivers zijn closed loop alleen moet dr nog ff uitgezocht worden hoe deze aangesloten dienen te worden omdat dr helaas van de amps nog geen specs te vinden zijn omdat deze oem zijn
maar daar vinden we wel wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
kan er misschien even een high res. scan/foto geplaatst worden van die drivers (voor en achterkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo2796/driver.jpg

heb op dit moment alleen een foto van de driverkaart van een afstandje. maar verwacht niet dat je ff sporen kan volgen hoor. dat kan je namelijk best wel vergeten. dan moet je alle onderdelen eraf halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 juni 2003 @ 20:28:
[afbeelding]

heb op dit moment alleen een foto van de driverkaart van een afstandje. maar verwacht niet dat je ff sporen kan volgen hoor. dat kan je namelijk best wel vergeten. dan moet je alle onderdelen eraf halen
Mmm, zo te zien is het geen complex bordje, geen speciaal ontwikkelde IC's ed...
Het is niet mogelijk om de sporen te volgen zonder de componenten los te halen ?

ow, ja ik begin me ook erg te interresseren om een eigen laser-show 8-tig iets te bouwen.... heb al een laser, nu de rest nog :)
En ik heb MBO-Elektrotechniek gedaan, dus kan wel een beetje kl##ten met electronica.... nu alleen de tijd nog vinden....

Trouwens wat voor type bordje is het ? Staat er ook een type-nummer op oid ?

[ Voor 6% gewijzigd door Bartoz op 22-06-2003 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Hmm kan iemand me vertellen of je met DIE drivers 1 of 2 drivers nodig heb voor 2 galvos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm je zou de sporen vast kunnen volgen zonder alles los te halen maar je bent dnke ik dan echt dagen mezig met doormeten 8)7 hmm er staat wel een nummer op ja 2 zelfs:
4532 187 17801 en 4532 181 03541. meer niet

en je hebt 2 van deze drivers nodig voor 2 scanners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan eventueel wel ff zo'n kaartje inscanne op de scanner ik zal dat wel ff uitzoeken hoe die aangesloten moet worden
je hebt zowiezo een voeding nodig die zowel -12 + 12 en ground heeft
waarschijnlijk zelfs 24 dat hebben de meeste amps
en dan komt nog de aansluiting van de scanners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Ik heb een tijdje geleden met de kopaansturing van een hardeschijf mooie resultaten gehaald door een optische terugkoppeling te gebruiken.
Het probleem is alleen dat de scan hoek niet groot genoeg is en de optische sensor is niet lineair.
Toen zag ik dit.....

iemand enig idee wat dit voor componenten zijn? (ze zitten achterop een galvano)
Afbeeldingslocatie: http://laser.shows.org/images/Diode_b.jpg
het lijkt er op dat het diode zijn maar met de beschrijving die op de site staat begin ik daar aan te twijfelen :
The oscillator board (6) drives the capacitors at 1.5 MHz, and converts the four capacitance values to a differential current that corresponds to the angular position of the rotor. The capacitive sensor design is similar to technology patented by ADE_Corp, Watertown, Massachusetts.
dit is de betreffende site : http://laser.shows.org/scanners.htm

[ Voor 21% gewijzigd door hilbren op 24-06-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op 24 June 2003 @ 18:48:
Ik heb een tijdje geleden met de kopaansturing van een hardeschijf mooie resultaten gehaald door een optische terugkoppeling te gebruiken.
Het probleem is alleen dat de scan hoek niet groot genoeg is en de optische sensor is niet lineair.
Toen zag ik dit.....

iemand enig idee wat dit voor componenten zijn? (ze zitten achterop een galvano)
[afbeelding]
het lijkt er op dat het diode zijn maar met de beschrijving die op de site staat begin ik daar aan te twijfelen :
[...]

dit is de betreffende site : http://laser.shows.org/scanners.htm
zijn gewoon zenner diodes die zorgen dr voor dat er geen piek spanningen van de spoelen terug de driver in gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Maar als het een beetje mee zit heb ik over een weekje ofzo een 532 nm 5 mw :D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het bij mij een beetje mee zit heb ik deze week mijn 115mW 532nm DPSS binnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
chromeeh schreef op 25 June 2003 @ 12:04:
Maar als het een beetje mee zit heb ik over een weekje ofzo een 532 nm 5 mw :D :)
zonder modulatie :P
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 15:44:
als het bij mij een beetje mee zit heb ik deze week mijn 115mW 532nm DPSS binnen :D
:'( Ik moet nog 2 maanden sparen :/

[ Voor 36% gewijzigd door MrOizo op 25-06-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 22:09:
[...]

zijn gewoon zenner diodes die zorgen dr voor dat er geen piek spanningen van de spoelen terug de driver in gaan
ik weet zeker dat deze componenten niet verbonden zijn met de spoelen, kijk maar op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op 25 June 2003 @ 18:24:
[...]

ik weet zeker dat deze componenten niet verbonden zijn met de spoelen, kijk maar op de site
nee klopt ik zie het al het is de position detector board dat ringentje wat dr op zit die draaid mee met de galvo en zo bepaald ie waar de as staat \maar het zijn wel gewoon zenner diodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
is de capaciteit van zenner diodes dan van buitenaf te beinvloeden ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik heb even een mailtje gestuurd en het blijken dus idd gewone diodes te zijn (type 1N4148) en de al zo kleine capaciteit die ze hebben is dus van buiten te beinvloeden door een stuk metaal in de buurt te houden.

de eigen capaciteit van de diode is overigens 4 pF

laserguy3d je had gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

hilbren schreef op 27 juni 2003 @ 16:14:
ik heb even een mailtje gestuurd en het blijken dus idd gewone diodes te zijn (type 1N4148) en de al zo kleine capaciteit die ze hebben is dus van buiten te beinvloeden door een stuk metaal in de buurt te houden.

de eigen capaciteit van de diode is overigens 4 pF

laserguy3d je had gelijk ;)
Je krijgt dan een vorm van modulatie als ik me niet vergis....
Tis alleen niet echt bruikbaar denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
chromeeh schreef op 28 June 2003 @ 13:13:
[...]

Je krijgt dan een vorm van modulatie als ik me niet vergis....
Tis alleen niet echt bruikbaar denk ik :)
idd, de frequentie is afhankelijk van de positie van de spiegel, en volgens mij kan je dat redelijk simpel omzetten in een spanning die vergelijkbaar zou moeten zijn met het inkomende signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Ik ga morgen naar polen toe (ben half pools) en daar heb ik vorige keer geprobeert die DAC8032 IC te krijgen, niet gelukt. Maar ze hadden wel DAC8032 LCN IC's, is er een groot verschil tussen deze twee IC's of kan ik gewoon deze LCN versie in een DAC printje gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
als LCN met gewone voetjes is, dus normale uitvoering geen smd ofzo, dan is dat de goeie, die extra letters zoals LCN staan voor de pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sleeping_hollow schreef op 05 July 2003 @ 18:29:
Ik ga morgen naar polen toe (ben half pools) en daar heb ik vorige keer geprobeert die DAC8032 IC te krijgen, niet gelukt. Maar ze hadden wel DAC8032 LCN IC's, is er een groot verschil tussen deze twee IC's of kan ik gewoon deze LCN versie in een DAC printje gebruiken?
bestel ze gewoon bij stuut en de bruin die hebben ze ook gewoon hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

hoeveel kosten ze dan bij stuut en bruin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sleeping_hollow schreef op 06 July 2003 @ 13:17:
hoeveel kosten ze dan bij stuut en bruin?
Heb ze een half jaar geleden besteld toen ergens tussen de 10 en 11 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep klopt ik had ze toen geloof ik ook vor 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm topic is een beetje dood aan het gaan volgens mij :(

naja binnenkort zijn er dac kaartje beschikbaar via mij...als alles goed gaat.
heb bijna alle spullen in huis, het is alleen nog even wachten op de etsbak.

ik laat het snel horen hoe of wat en hoeveel. maar dat post ik in het laser-forum.... Als ie eindelijk weer eens online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

ah, nice :) (zet mij maar vast op je lijstje ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

vraagje, ik zit dit een beetje door te lezen, en zie wel wat leuke lasers voorbij komen.
Nu zoek ik eigenlijk een laser die wat sterker is dan normaal, hij moet namelijk gaan snijden...
Ik wil hem gaan gebruiken op een plotter om vliegerdoek te snijden, dus megasterk hoeft hij niet te zijn.
Weet iemand waar je dit soort lasers particulier kan kopen???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op 25 juli 2003 @ 17:00:
vraagje, ik zit dit een beetje door te lezen, en zie wel wat leuke lasers voorbij komen.
Nu zoek ik eigenlijk een laser die wat sterker is dan normaal, hij moet namelijk gaan snijden...
Ik wil hem gaan gebruiken op een plotter om vliegerdoek te snijden, dus megasterk hoeft hij niet te zijn.
Weet iemand waar je dit soort lasers particulier kan kopen???
tja dat zou dan automatische een diode of co2 laser worden
zowiezo om mee te snijden reken op een aantal watt
hangt natuurlijk van het material af reken waarschijnlijk minimaal 10 watt want anders wordt het smelten of verbranden ipv snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey na een tijdje te hebben gezocht kan ik het nog nergens vinden duz vraag ik het hier maar even.

mijn vraag is:
hoe kan ik een laserpointer die normaal via knoopcel bats word gevoed nu op mijn 12 v lijn aansluiten (accu) wat voor weerstand moet er tussen enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:25

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 10:56:
hey na een tijdje te hebben gezocht kan ik het nog nergens vinden duz vraag ik het hier maar even.

mijn vraag is:
hoe kan ik een laserpointer die normaal via knoopcel bats word gevoed nu op mijn 12 v lijn aansluiten (accu) wat voor weerstand moet er tussen enz?
Nou er moet tussen de 3 en 4,5 volt op je driver komen... You do the math. (en google is je vriend ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben bang dat je als particulier een laser kan kopen die ook snijden kan.of je moet wel heel veel geluk hebben..en van de prijs van een laser die snijden kan maar niet te spreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Giblet schreef op 30 July 2003 @ 13:26:
[...]

Nou er moet tussen de 3 en 4,5 volt op je driver komen... You do the math. (en google is je vriend ;) )
ja ik weet dat er tussen de 3 en 4,5 volt tussen moet komen maar aangezien deze op mijn schakelbrommer gaat komen http://www.scooter-freaks...ots/viewperso.php?id=9706 moet ik duz een weerstand hebben die van mijn accu 12 v 3aH naar 3-4,5 volt en nu ik niet zo een rekenwonder ben en niet weet waar ik moet naar gaan googlen hoopte ik hier een antwoord te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Frequently Asked Questions CME
Hier moet het instaan

[ Voor 37% gewijzigd door Giblet op 30-07-2003 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 14:49:
ik ben bang dat je als particulier een laser kan kopen die ook snijden kan.of je moet wel heel veel geluk hebben..en van de prijs van een laser die snijden kan maar niet te spreken..
jawel hoor kan je makkelijk
en de prijs valt reuze mee als jhe weet waar je moet gaan kijken
heb hier nog wel een 2 watt laser diode en een 1 watt die snijden al vrij goed dun plastic

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 10:56:

mijn vraag is:
nou zal ik het maar doen omdat de rest te lam is om te helpen
gebruik een lm317 (spanings regelaar ) om de spanning terug te regelen naar 3- 4.5 volt uiteraard wel eerst ff meten voordat je hem aansluit anders poef })

zie http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/lm317.htm

voor schema en howto

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 21:13:
[...]

We wisten hoe graag jij mensen helpt dus mocht je je hier helemaal uitleven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

'k ben weer terug van vakantie :)
Heeft iemand nog die scanners van 50 per stuk te koop :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 21:13:
[...]

gebruik een lm317 (spanings regelaar ) om de spanning terug te regelen naar 3- 4.5 volt uiteraard wel eerst ff meten voordat je hem aansluit anders poef })

zie http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/lm317.htm

voor schema en howto
thx laserguy hier zat ik op te wachten bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je scanners zoekt kan je die vinden bij Mirage-group... die verkoopt ze voor 50 €.
kijk op www.mirage-group.nl voor contact info..

Hmm zo te zien staat er nog geen contact info op de site....
dus bij deze.... info@mirage-group.nl

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 02:48:
als je scanners zoekt kan je die vinden bij Mirage-group... die verkoopt ze voor 50 €.
kijk op www.mirage-group.nl voor contact info..

Hmm zo te zien staat er nog geen contact info op de site....
dus bij deze.... info@mirage-group.nl
_/-\o_ Thank you :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 22:53:
[...]

tja dat zou dan automatische een diode of co2 laser worden
zowiezo om mee te snijden reken op een aantal watt
hangt natuurlijk van het material af reken waarschijnlijk minimaal 10 watt want anders wordt het smelten of verbranden ipv snijden
Ik wil er spinaker doek mee snijden, en dat is meer smelten dan snijden. Maargoed, mijn vraag is nog steeds niet beantwoord, namelijk zijn deze lasers particulier te koop (en dan wel de diode versie, CO2 zou te groot worden)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja die zijn er te krijgen voor particulier maar je komt snel bij ebay uit en bijna alleen in het buitenland te koop.. als je er tenminste eentje voor voor een redelijke prijs....in nederland is laser gewoon TEduur. dus ik zou zeggen kijk even op www.ebay.com en zoek op ""Diode laser" dan vind je genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Ff het mailtje afwachten van Mirage :)
Maar goed back ontopic:

Ik vond daarnet m'n MOT1 steppers weer maar nu zit ik met een dillema....
Hoe de f*ck sluit ik die aan op m'n soundcard :? :?
De kleuren verdeling is als volgt:
B1 : pink
A1 : orange
A2 : yellow
B2 : blue
GND : red

Moet ik de rode draad als gemeenschappelijke 'nul' gebruiken, of op de ouderwetse manier (dus d.m.v een paar :?) Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Hey crash ga je die scanner gebruiken voor de IA van die groene pointers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

n00bs schreef op 01 August 2003 @ 19:36:
Hey crash ga je die scanner gebruiken voor de IA van die groene pointers?
Jup, en ik ga denk ik een setje van die scanners van Mirage halen (die van 50,- euro per stuk) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Nou een laser om te snijden en dan 10 Watt ofzo gaat je veeel kosten, bovendien is het heel erg gevaarlijk, dus moet je een gesloten systeem maken enz, want van difuse straling word je ook al zo blind, en je ziet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op 01 August 2003 @ 14:06:
[...]

Ik wil er spinaker doek mee snijden, en dat is meer smelten dan snijden. Maargoed, mijn vraag is nog steeds niet beantwoord, namelijk zijn deze lasers particulier te koop (en dan wel de diode versie, CO2 zou te groot worden)
ja hoor ff regelmatig op ebay kijken staan er vaak wel op tot 20 watt fiber fed
nadeel is dat je dan wel een hele goeie driver moet hebben en een erg dikke voeding om het beestje te voeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm om dat soort stof te snijden heb je een aan 5 - 8 watt genoeg hoor, dat spul stelt niets voor.... maar inderdaad je moet er wel een driver voor hebben....of kopen en zelf maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maartoch als je het alleen daarvoor wilt gebruiken kan je denk ik beter gewoon een goed hobby mes kopen, want ze blijven wel prijzig! Of je moet er meer dan tientallen/honderden maken om de kosten er een beetje uit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 07:08:
hmm om dat soort stof te snijden heb je een aan 5 - 8 watt genoeg hoor, dat spul stelt niets voor.... maar inderdaad je moet er wel een driver voor hebben....of kopen en zelf maken
5-8 watt valt erg tegen das meer smelten dan snijden met snijden wordt echt bedoelt verdampen en dat haal je niet met 8 watt behalve als het materiaal heel dun en zwart is
maar goed dr zijn echt wel diodes makkelijk te vinden tot 20 watt alleen betaal je dr ook genoeg voor
roithner kan tot 100 watt leveren max
persoonlijk zou ik kiezen voor een fiber fed diode omdat deze al redelijk gefocused is en met 1 externe lens nog beter te focussen is voor het optimaal branden / snijden / verdampen

http://www.roithner-laser.com/htoe/980_nm_lm_G098PU_2.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het wordt dus duur..Mijn alternatief is een soldeerboutje verbouwen en daarmee smelten/snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op 04 August 2003 @ 14:29:
Het wordt dus duur..Mijn alternatief is een soldeerboutje verbouwen en daarmee smelten/snijden
das ook een optie inderdaad
het beste kan je gewoon regelmatig op ebay kijken veel spul voor zeker niet te veel geld

staan regelmatig flinke diodes op voor niet te veel
in dit geval komt de golflengte niet echt nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
hey laserguy3d,

ik begrijp dat jij redelijk goedkoop aan lasers kon komen, kun jij mij misschien vertellen waar jij deze lasers vandaan haald ?? of haal je ze alleen van ebay ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Dat vroeg ik me ook al zovaak af :D Maar die info heb ik ondertusse niet meer nodig >:)

Woei over een paar dagen me nieuwe >100 mW DPSS 8)

[ Voor 27% gewijzigd door MrOizo op 06-08-2003 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
zit mij dan niet zo te pesten ;) en zeg gewoon waar je hem vandaan heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op 05 August 2003 @ 20:36:
hey laserguy3d,

ik begrijp dat jij redelijk goedkoop aan lasers kon komen, kun jij mij misschien vertellen waar jij deze lasers vandaan haald ?? of haal je ze alleen van ebay ??
nope gewoon zelf bestellen
kan alles van 5 mw tot 300 mw voor niet al te veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Het kan lastig zijn goedkoop aan (DPSS) lasers te komen, het is een (kleine) zoektocht, ik heb er maanden over gedaan, ik kan je eventueel daarbij helpen, neem dan ff kontakt met me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn nieuwe speeltje binnen gekregen :)
hier zijn 2 pics:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo2796/laser1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~groo2796/laser2.jpg
het is een LambdaPro 100mw 532nm Dpss

nice he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
gaaaf, ziet er goed uit. hoeveel vermogen moet je er nu instoppen om er 100mw uit te krijgen (ivm de grote voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou het enige wat ik erin stop is een netsnoer.... en hij trekt tussen de 0~1.2A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Ik heb de mijne ook ff getest, in het begin gebruikt die 25 Watt bij 225V, na het opwarmen, maar 12-13 Watt!! met een output van ongeveer 110 mW !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
das niet echt een super rendament ;)

• Giblet

Giblet

Dingen

hilbren schreef op 20 August 2003 @ 21:13:
In vergelijking met een oude buis wel ;)

• MrOizo
hilbren schreef op 20 August 2003 @ 21:13:
Voor een laser is dat een erg goede redement.

Hier nog een paar pics van mijne, nog niet met straal, maar daarvoor kan je ook na die van Sparkly kijken :P

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=278878

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=278884

Verwijderd

MrOizo schreef op 21 August 2003 @ 23:29:
[...]

Voor een laser is dat een erg goede redement.

Hier nog een paar pics van mijne, nog niet met straal, maar daarvoor kan je ook na die van Sparkly kijken :P

[afbeelding]

[afbeelding]
geil zeg :O

ik wil je er wel ff op wijzen dat het apparaat op de onderste foto gevaarlijk kan zijn voor uw gezondheid en met voorzichtigheid gebruikt dient te worden. De fabrikant heeft zich middels de op de sticker vermelde waarschuwing gevrijwaard van verwantwoordelijkheid jegens letsel veroorzaakt door niet volgens de voorschriften gebruik maken van het apparaat :?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 23:39 ]

• MrOizo
Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 23:32:
[...]

geil zeg :O

ik wil je er wel ff op wijzen dat het apparaat op de onderste foto gevaarlijk kan zijn voor uw gezondheid en met voorzichtigheid gebruikt dient te worden. De fabrikant heeft zich middels de op de sticker vermelde waarschuwing gevrijwaard van verwantwoordelijkheid jegens letsel veroorzaakt door niet volgens de voorschriften gebruik maken van het apparaat :?
Daar zijn wij laser hobbyisten wel van op de hoogte hoor :z
En tja natuurlijk als je het verkeerd gebruikt moet je niet bij hun aankloppen, daar is o.a de waarschuwing ook voor ja :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een goeie opmerking maar het is niet voor de laser op de onderste foto maar voor laser in het algemeen want zelfs een 1mw pointer kan je al rare vlekjes laten zien ;)

maar inderdaad die 100mw laser voel je letterlijk op je huid branden....( en op je lip he MrOizo :P )

btw de Dac kaartje hebben wat vertraging opgelopen omdat ik veel moet werken en omdat er wat problemen zijn ongetreden bij het testen....maar ze komen eraan....:)

Pffff eindelijk klaar met werken......

Greetz Sparkly

P.s Hou het forum een beetje in leven pls. post een paar pics als je die hebt of zelfs filmpjes ;) daar zijn we dol op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er wel eens een tweaker blind of gewond geraakt bij zijn laser hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uuhh mischien wel maar volgens mij niemand van dit forum

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
Damn.. lasers zijn cool :)

Ik ben een absolute leek op dit gebied. Heb ooit eens een lasrerpointertje (5mW) gehad, en eens iets gelezen over kristallasers.. maar daar blijft het ook bij.

Ik vraag ma af wat jullie allemaal (willen gaan) doen met deze apparatuur?
voor in je eigen discotheek?
voor interressante tekeningetjes op je plafond als je niet kan slapen?
voor een indrukwekkende alarminstallatie in je deurpost?

Ik heb wel eens iets gezien over groene lasers met een zichtbare straal, en het eerste wat in me opkwam was om een dergelijk alarmsysteem ermee te maken zoals je vaak in B-films ziet. Met spiegeltjes in de hoek van elke kamer moet je langs alle muren kunnen, en met een licht-gevoelige sensor zien of deze straal wordt onderbroken. Leek mij.
Maar goed, wat zijn jullie bedoelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm nou ik ga hem gebuiken op feesten en ook in de discotheek waar ik werk... ben zelf namelijk Lightjockey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

't zelfde hier. niet elke drive-in heeft een groene computergestuurde lasershow :D

Wij over een paar dagen wel :P (mot-1 scanset met blanking besteld :D)

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.