zullen we het dan is over iets heel anders gaan hebben. We hebben het al over de DA omzetters gehad, schema's hiervoor kan je
hier vinden.
Verder heb ik de beste resultaten gezien met galvo's, voor de minder kapitaal krachtige is een
speaker systeempje het beste.
Stappen motoren hebben een zwaardere rotor en zijn daardoor iets trager, ik heb een stappenmotor
dit nog niet zien projecteren.
Maar we hebben nog geen echte driver gemaakt.
Ik heb zelf net zitten expirimenteren met een closedloop hardeschijf sturing dmv een
optische terugkoppeling, deze heeft alleen nog wat extra vermogen nodig.
Maar ik wil binnenkort ook even gaan expirimenteren met een openloop-driver. Veel mensen denken dat deze driver helemaal geen terugkoppeling krijgt van de galvano/speaker, dit is echter niet het geval.
Stel je laat je galvano naar een bepaalt punt bewegen door er een bepaalde spanning op te zetten. Je galvo zal als een gek naar dat punt vliegen maar zal daar niet gelijk stil staan, hij vliegt door (overshoot). Die extra beweging zal een spanning genereren in de spoelen van galvano. Deze spanningen kunnen door de driver gebruikt worden om het gedrag van de galvano te bepalen. Dat is dus een soort terugkoppeling.
Ik had al een schema gepost alleen niet alle onderdelen zijn nog te krijgen.
heeft een van jullie nog een driverschema liggen?? (alle ideeen zijn welkom)