[CM] Weet iemand de werking van een airco?

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Iedereen weet de werking van een fohn, lucht wordt tegen een verwarmings element geblazen en het verwarmt en op die manier kun je je haar drogen oid.

ik vraag me af hoe een airco werkt, want volgens mij werkt die op de zelfde manier, alleen dan met een coolings element?

Hoe kun je lucht koeler maken, want dat zou een mooi idee wezen om lucht cooling een goeie concurent te maken voor water cooling... mischien dat iemand weet hoe dat kan, of dat dit wel kan en of dit dan ook echt mogelijk zou zijn, want ik kan me ergens ook wel voor stellen dat dit duur gaat worden...

ik zal nog wel even verder neuzen op google als ik wat weet post ik het hier...

lijkt het jullie niet een goed idee, of heeft iemand het al geprobeert?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Voor zover ik weet werken airco's normaal gesproken net zoals een koelkast: er wordt door lage druk vloeistof verdampt, de damp wordt weggepompt en ergens anders weer door hoge druk gekondenseert. In de FAQ van DOC stond er dacht ik iets over.

O ja, ik denk dat waterkoeling toch beter werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2002 19:54 . Reden: foutje ]

• RocketKoen
  • Laatst online: 17-02 20:58
en airo's halen water uit de lucht

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Voor zover ik weet wordt door een airco de waterdamp uit de lucht gehaald, de duurdere varianten koelen het gas ook nog af.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

RocketKoen schreef op 16 augustus 2002 @ 19:52:
en airo's halen water uit de lucht
en stoppen het erin.

Ligt aan de vochtigheidsgraad, die kun je instellen op xx% en dat gaat ie dan [proberen te] handhaven.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Maar dat water dat hij uit de lucht haalt dat is toch alleen omdat hij het koelt ( koude lucht kan minder water bevatten). Anders zou ik denken dat hij niet koelt omdat condenseren voor warmte zorgt.

Verwijderd

meen me te herinneren dat het ongeveer zoiets was:

warme, vochtige lucht wordt naar binnen gezogen, vervolgens langs koelingselementen gehaald, zodat de lucht afkoelt en condenseert, de afgekoelde lucht wordt teruggeblazen in de kamer en het vocht wordt verdampt door een condensator die (1) in het apparaat zit (normale unit) en door een buis naar buiten geblazen wordt OF (2) extern buiten het gebouw geplaatst wordt (split-unit).

• DAMAGE
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
aan de hand van de verhalen die ik hier hoor lijkt het mij bijna niet mogelijk om zelf een soort airco te fabriceren en die in je pc tehangen... al zou het wel kunnen dan zou die verschikkelijk stroom eten.. ben ik bang (denk maar aan een peltier)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

dat wilde ik zeggen :'( .maar wat ze je zeggen is dat het hetzelfde als een koelkast werkt.Pak een oude kapotte koelkast of zo en sloop de elementjes eruit.Zijn echter wel belachelijk lange kanalen bij bijv een airco.

Verwijderd

Zijn echter wel belachelijk lange kanalen bij bijv een airco.
I couldn't agree more.
Maar tis wel nodig, anders deden ze het niet zo...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

CME->DOC

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Het is al eens een keer geprobeerd. Alleen over het resultaat lopen de meningen nogal uit een...

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/563740

Niet echt 'De' oplossing dus...

Je zou het idee wel kunnen overnemen maar dan het ijs achterwege te laten. Je kan het water ook koelen door middel van een Bong. Hier enkele berichtjes over een Bong:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/567430
http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_bong/
http://www.overclockers.com/tips995/
http://www.overclockers.com/tips883/
http://www.overclockers.com/tips667/

Use the Search Luke...

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Airco ontvochtigd alleen als de lucht onder de dampgrens komt. Afhankelijk van hoe ver onder deze temperatuur wordt gekoeld zal een hoeveelheid vocht uit de lucht gaan condenseren. Als vocht gaat condenseren zal het neerslaan op de koude lamellen van de radiator. Door de luchtstroom zullen deze druppels uit de radiator worden geblazen in de richting van ?????
*tip: zorg ervoor dat de koude radiator niet te dicht op de kast gemonteerd is of gebruik een zogeheten druppelvanger (soort doolhof waar de lucht doorheen gaat en de druppels worden afgevangen + lekbak + afvoer)

Zo wordt het gedaan bij klimaatbeheersingsinstallaties voor gebouwen.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
bij een airco vormt zich ook nog condens (dat is het water dat uit de lucht wordt gehaald) daar moet je dan ook een goede oplossing voor vinden

Verwijderd

dat is werkelijk super brak wat die gast met die ijsblokjes gedaan heeft.Daarbij als je je kast wilt koelen doormiddel van zoiets moet je je zo'n kast van , uhmm.....hoe heet dat ook alweer.....oh ja, nee toch niet.kan iemand even helpen hoe die kasten ook alweer heten , super duur maar ook gekoeld.Zeer goed om alles koel te houden.Een airco erin bouwen is leuk maar dan ben je zeer veel kabels en slangen aan aan het leggen en daarbij geeft een airco ook nog eens super veel warme lucht af waardoor het apparaat zelf op een kleine afstand van je pc kast moet komen te staan anders heb je er nog niets aan.Je krijgt dus een afvoer die naar buiten moet lopen (of je wilt een kamertemp van 35 graden ) een afvoer in de pc (die je al dan niet vastmaakt) en bekabeling naar het apparaat zelf toe (valt dus toch nog mee.Anyhow , maak je alles permanent vast op je pc , dan wordt je kast niet echt mobiel meer.En lijkt me dat je al je normale koelertjes erop laat zitten want wil je je pc een keer verschuiven dan zal je airco er toch echt af moeten
Pagina: 1