Lossless linking is een heel precieze variant van burnproof, en bovendien een die werkt nadat je een opname volledig gestopt hebt, en zelfs in een ander apparaat verder gaat. Dus niet hetzelfde, maar meer, als ik het goed begrijp.
Wie past er in hemelsnaam achteraf een RW aan? Bestanden toevoegen ok, maar bestanden wegmieteren en nieuwe erop zetten? Dan zie ik het voordeel niet tov het opnieuw formatteren en schrijven zoals op een DVD-RW (alleen bij kleine bestanden, maar wie o wie vult zijn DVD+RW met word/excel bestanden?)
Dvd+rw is mede bedoeld om video te vervangen.
En je doet weleens een videoband erin, besluit dat het eerste uur niet interessant is, maar wat daarna staat wel.
En met dvd+rw kan je dan gewoon over dat eerste uur opnemen. En daarna is wat erachter staat nog altijd toegankelijk.
Mij lijkt het in elk geval veel beter dan dat je die ruimte permanent kwijt bent, of dat je alles ervanaf moet halen en vervolgens weer terug moet schrijven naar het begin, zodat je de ruimte erachter weer kunt gebruiken.
Voor data is het inderdaad niet zo van toepassing. Oh ja, ik denk dat genoeg mensen dvd's gaan vullen met word en excel files, als het eenmaal cd-rw vervangt...
Dat ie errors op de DVD kan zien en daarna deze sectoren overslaat is er mooi, maar over het algemeen komt dat door krassen op het oppervlak of door veroudering van de media. In beide gevallen vertrouw je de data niet toe aan dat medium. Persoonlijk heb ik dan liever een foutmelding in de trend van 'kan niet schrijven' dan dat je er later achter moet komen dat de data niet goed is.
Dan mag je nu je harddisk uit je compu slopen, en in elk geval niet meer vertrouwen, want daar zit ook een dergelijk management in.
Zolang je een goed werkend defect management hebt, is het prima om dat te hebben. Wat ik ervan begrijp heeft dvd-rw dat juist niet (goed), en dan zit je daar met de problemen. Klopt dat?
CAV/CLV is een afweging van de producent van de drive. Beetje marketing geblaat.
Misschien, maar op de lange termijn is het wel dat wat het mogelijk maakt op hogere snelheden te branden. Als dat met dvd-rw niet mogelijk is, is dat alweer een duidelijk nadeel.
...you can edit your DVD+RW video recorder discs on your PC using the same disc, and maintain full DVD-Video compatibility

Wat is daar niet duidelijk aan? Het idee is, dat je op je home-rec opneemt, naar je compu gaat, daar het een en ander aan scenes toevoegt, bv een intro, aftiteling enzo, en dat je de volgorde van afspelen wijzigt etcetc, en dat daarna je disc het gewoon nog doet in je huiskamer speler.
...you can immediately start recording to a disc, formatting takes place in the background
Hmmm, drag 'n drop is niet echt mijn favoriet. Beetje subjectief, maar ik moet dat ding gaan gebruiken.
Nee, als je een nieuwe disc neemt, moet die eerst geformatteerd worden, heeft niet met drag en drop te maken, of begrijp ik het nu verkeerd?
Sterker, je neemt een gebruikte disc, wat je er ook mee doet, hij moet geformatteerd worden. En dat kost je dus geen 30min oid (hoelang doe je erover bij een dvd-rw?), je kan meteen de disc gebruiken. Je hoeft ook niet te wachten tot hij klaar is, als je bv een video-file geschreven hebt, is die al meteen in een player afspeelbaar, en de volgende keer dat je die disc in een recorder doet, gaat het formatteer proces weer verder waar het gebleven was.
Lijkt mij een erg groot voordeel.
Mount Rainier is nog niet geimplementeerd op huidige 2e generatie dvd+rw recorders, daarvoor moet je wachten op de 3e generatie.
Kwa OS support is er nog niet veel, WinXP heeft het nog niet ingebouwd, bij linux zou het vanaf kernel 2.4.19 nogwat erin moeten zitten...
MS heeft voor dvd+ gekozen, omdat zij daar de technische voordelen en gebruikersgemak van inzien, dit heeft voor de verandering niet met drm te maken.
Apple's userbase wis ik niet uit, die stel ik ongeveer gelijk met de linux-userbase. Kwa ruwe aantallen zal het elkaar niet veel ontlopen. Hoewel de appelaars waarschijnlijk meer de gebruikers zijn die een dvd writer zullen kopen,... Het zijn beide geen groepen die grote invloed hebben. (vgl met MS, Dell, HP/Compaq dan, Apple heeft op zich wel invloed in directe zin, linux gebruikers in indirecte zin, omdat ze door hun omgeving vaak als goeroe gezien worden..)
Verder ben je niet / nauwelijks ingegaan op wat als nadeel van dvd-rw wordt gezien, bv dvd-video's moeten in 'compatibility-mode' gemaakt worden om te werken in gewone players etcetc (er wordt geen vbr gebruikt ...)
Misschien heb je je daar niet zo mee bezig gehouden (vanwege jouw toepassing: data opslag), anders hoor ik het graag; ook van anderen die daar meer van weten.
Mocht het kloppen wat in die 2 links staat, dan kom ik tot de volgende conclusie:
Ik denk dat je op de dag van vandaag geen verkeerde keuze hebt met dvd-rw, voor jouw doel (dataopslag, zeg maar: cd-r(w) maar dan groter) zit je nu het beste, vanwege de goedkopere media.
Op de lange termijn en voor dvd-video toepassingen lijkt dvd+rw de beste technologie.
Voor wie vandaag voor de keuze staat, lijkt me dvd-rw alleen een voordeel bieden in de prijs van de lege media, en hoe die na verloop van tijd verandert weet ik ook niet...
Als je kan wachten en je bent meer geinteresseert in dvd+, neem dan zo'n 3e generatie drive met Mt Rainier... Ik denk dat ik daarvoor ga. (Als het zooitje ook behoorlijk werkt in linux...)
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 17-09-2002 12:27
. Reden: incomplete zin ]