Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wie wint DVD+R(W) of DVD-R(W)?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.579 views sinds 30-01-2008

• maffie
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 12-11-2013
Ik denk DVD+R; waarom? Vanwege de ondersteuning (Sony/Philips).

Maar DVD-R is nu nog goedkoper!

Wie wint er en wat moet er op dit moment worden genomen?

• Device Manager
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-01 05:21

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik denk dat DVD+R(W) gaat winnen, wegens de support van bepaalde vendors. DVD-R is al wat langer op de markt, dus daarom is het idd wat goedkoper, maar DVD+R(W) zal ook wel in prijs gaan dalen met de tijd.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Snikker
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Ook volgens de poll op CD Freaks.com wint DVD+, op dit moment wel duurder, maar heeft Microsoft support, en Micrsoft heeft gezegd slechts 1 formaat te gaan supporten, en ach, dan weet je het wel :p

• vegterb
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-11 13:58

vegterb

[ZzZ]Vighter

DVD+R(W) Meeste ondersteund en ook de Microsoft® en die hebben toch al een monopolie positie, dus helaas voor de gene die DVD-R(W) hebben...

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Tundreq
  • Laatst online: 05-07 23:58
Als microsoft het zegt dan geloof ik het O-)

• Compubiter
  • Laatst online: 06-03 11:12

Compubiter

Think again

DVD+RW groep komt met quad speed en 8cm media
Lees hier ook even de reacties onder ;).

Tja, hoewel DVD+R zeker de betere standaard is was Betamax dat ook (oude videostandaard). Deze is echter verdrongen door VHS. Gelukkig heeft DVD+R momenteel de steun van een aantal grote bedrijven (Microsoft, HP, Sony, Philips) terwijl DVD-R het vooral moet hebben van Pioneer (?). Wellicht wordt de nieuw geintroduceerde opslagmanier het wel: Blue-Ray.

• vandenhende
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:51
Als ik nu zou moeten kiezen dan zou ik in ieder geval gaan voor de DVD+RW.
Ten eerste omdat de grote fabrikanten erachter staan: philips, sony.

Het schijnt ook dat bij video op een DVD dat DVD+RW de beste kwaliteit levert. Hoe het precies zit weet ik niet. Mij is bij de audio/video boer uitgelegd dat bij de DVD+RW standaard de hoeveelheid pixels (of zoiets) afhankelijk is van het fragment. Dus dat een fragment met veel details meer scherpte krijgt bij de DVD+RW standaard dan bij DVD-RW.

Wie weet hoe het precies zit??

Toch wacht ik nog een jaartje met aanschaffen denk ik. :)
Voor meer info over DVD+RW zie www.dvdrw.com

• maffie
Ok DVD+R(W) zal winnen vanwege de support, de prijs zal dalen, maar wat is nu het beste?

Ik bedoel Philips 2000 was ook beter dan VHS, maar heeft iemand hier nog Philips 2000? Nee eerder SUPER VHS!

• henk_janse
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2009

henk_janse

it aint what you do....

daarom wacht ik nog even met de aanschaf van een dvdfikker tot de meest ganbare echt overwint

amd64 x2 4200 @2.52ghz + 2048@400 7600gt sli win64xp

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:48
op dit moment wint dvd-r het qua bruikbaarheid en prijs. Met bruikbaarheid bedoel ik dat dvd's die je met de pioneer a04 brandt werkelijk door elke dvd speler gelezen kunnen worden. Snap ik niet wat dvd+ dan nog meer zou kunnen.

Momenteel is pioneer a04 een heel goede koop die alles doet wat je van een dvd fikker mag verwachten.

20TB+

• Danny Spits
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 30-09-2002
quote:
Compubiter schreef op 12 augustus 2002 @ 21:41:
DVD+RW groep komt met quad speed en 8cm media
Lees hier ook even de reacties onder ;).

Tja, hoewel DVD+R zeker de betere standaard is was Betamax dat ook (oude videostandaard). Deze is echter verdrongen door VHS. Gelukkig heeft DVD+R momenteel de steun van een aantal grote bedrijven (Microsoft, HP, Sony, Philips) terwijl DVD-R het vooral moet hebben van Pioneer (?). Wellicht wordt de nieuw geintroduceerde opslagmanier het wel: Blue-Ray.
Vergelijk met Betamax en VHS gaat een beetje mank daar werd de strijd gestreden doordat er gewoon meer titels op VHS verschenen dan op beta of Video2000
Hier moeten wij als consument het blijkbaar beslissen door een keus te maken, die keus die het meest gemaakt word, wordt de standaard
In Nederland is het duidelijk dat de prijs van blanke media hier een belangrijke factor is

• terryvisser
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-08-2002
quote:
BartNL schreef op 13 augustus 2002 @ 09:09:
op dit moment wint dvd-r het qua bruikbaarheid en prijs. Met bruikbaarheid bedoel ik dat dvd's die je met de pioneer a04 brandt werkelijk door elke dvd speler gelezen kunnen worden. Snap ik niet wat dvd+ dan nog meer zou kunnen.

Momenteel is pioneer a04 een heel goede koop die alles doet wat je van een dvd fikker mag verwachten.
Ik weet niet of je het weet maar de DVD+R kan door net zoveel DVD-spelers gelezen worden als de DVD-R. Het grote verschil is de prijs. Maar de DVD-r(w) schrijft een -r in 2 speed( mits je de goede DVDtjes hebt) en een -rw maar op 1 speed. De DVD +r(w) schrijft allebei op 2,4 speed en alle DVDtjes kunnen dit aan.

Dat is het belangrijkste voor mij.

Je moet op dit moment gewoon gaan kijken wie de oorlog zou gaan winnen(ik ga voor de +r(w)) gewoon omdat ik denk dat zij verder zijn met hun technologie als Pioneer. Maar ieder zijn eigen keus.

c ya

Amd athlon XP 1900+, 2 keer 80 GB Maxtor, GeForce 3 TI200 128 MB, 1024 DDR(2700)

• fdamasta
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-08-2010
Zowel dvd+ als dvd- kunnen gewone dvd's lezen, en wat ik nu opneem is vooral voor eigen gebruik.

`

• BartNL
quote:
terryvisser schreef op 13 augustus 2002 @ 09:40:
[...]

Ik weet niet of je het weet maar de DVD+R kan door net zoveel DVD-spelers gelezen worden als de DVD-R. Het grote verschil is de prijs. Maar de DVD-r(w)

c ya
verkooppraat die in de praktijk niet waargemaakt wordt. Ik neem al lange tijd digitaal op en post en lees ook regelmatig op duits forum www.dvb2k.de waar iedereen een dvd- gebruikt en adviseert. Dat zijn allemaal mensen met praktijkervaring....

Alle reakties, inclusief de jouwe, die ik hier lees zijn van mensen die nog geen dvd brander lijken te hebben. Dat dvd+ theoretisch de voorkeur heeft wil ik best geloven maar dat het momenteel in de praktijk voor dit doel beter of gelijkwaardig aan dvd- is, is gewoon niet zo.

Voor data of andere toepassing dan comptibele dvd's te maken is inderdaad dvd+ te overwegen.

20TB+

• BartNL
quote:
fdamasta schreef op 13 augustus 2002 @ 09:41:
Zowel dvd+ als dvd- kunnen gewone dvd's lezen, en wat ik nu opneem is vooral voor eigen gebruik.
ik bedoel dus net andersom. Een DVD branden om 'm ook op een willekeurige sony / philips / pioneer / jvc / yamakama stand-alone DVD speler af te kunnen spelen.

20TB+

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:43
yup, ik ben denk ik ook 1 van de weinige die in DVD-R gelooft. (had die Pioneer bijna besteld..) puur omdat ik films wil rippen/afspelen op gewone spelers. en ik lees op vele forums, articles dat standalone spelers in praktijk VAAK GEEN DVD+ kan afspelen.

dat is voor mij duidelijk genoeg. want vrijwel NERGENS lees je over goeie compatibility van DVD+, je leest alleen dat het "sneller" is. (30 min voor een volle DVD-r vinden mensen langzaam?) *shrugs* is dit niet toeval dat er geen duidelijkheid is over DVD+? dat er grote "toevallig" namen als MS, HP erachter staan?

geeft mij een beetje dat chipper/chipknip gevoel: iedereen doet brengt zijn/haar eigen standaard en flopt. en nu tig jaar later heb ik eindelijk een doel gevonden om snel/makkelijk te betalen: de parkeer automaat ;)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• maffie
Zie hier de compabiliteitslijst voor DVD+R(W)!
http://www.dvdrw.com/compatibility.html

Verder kan een Playstation 2 DVD-R aan????

• PQ Phaete
  • Laatst online: 17-08-2002
Nu pioneer de A04 in de uitverkoop gegooid heeft voor +/- 250 Euro, gaan ik de DVD-R(W) toch wel uitproberen.

Voor dat geld kan ik later alsnog overstappen als DVD+R(W) het gaat winnen, wat zo hier de mening is.

Of weet iemand een DVD+R(W) die die prijs kan evenaren ?

Voor de Pioneer :
http://www.pricegrabber.c...62474/ut=ac82934786e89ee7

• getty
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-11 15:09
quote:
maffie schreef op 13 augustus 2002 @ 08:57:
Ik bedoel Philips 2000 was ook beter dan VHS, maar heeft iemand hier nog Philips 2000? Nee eerder SUPER VHS!
offtopic:
Tuurlijk heb ik nog een V2000! Staat hier gewoon in mij kast hoor.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• dZeus354
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04-02-2004
volgens uitgebreide testen in bladen als C'T, waar ze letterlijk honderden stand-alone spelers hebben getest met DVD+R en DVD-R, is de compatibiliteit ongeveer gelijk voor beide formaten. Let op dat het hier dus over DVD+R en niet DVD+RW gaat, welke een stuk minder compatible is! Ook moet vaak voor DVD+R schijfjes een truuk gebruik worden bij het authoren, nl. dat de identificatie tag van de schijf naar DVD wordt gezet ipv. DVD+R, aangezien veel spelers de DVD+R tag niet herkennen. Verder zijn er geen nadelen aan verbonden als je dit doet.

De fout die veel mensen maken bij het testen van compatibiliteit is het gebruik van verschillende authoring programma's bij de verschillende schijfjes. Je kan natuurlijk alleen goed testen als de schijven met hetzelfde programma geauthored zijn.

• vandenhende
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:51
quote:
maffie schreef op 13 augustus 2002 @ 23:47:
Zie hier de compabiliteitslijst voor DVD+R(W)!
http://www.dvdrw.com/compatibility.html

Verder kan een Playstation 2 DVD-R aan????
Ik heb wel een keer een DVD+RW schijf in een PS2 geprobeerd maar dat werkte helaas niet...

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:51

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
* DJSmiley kiest ook voor DVD-R.... Tijden als enige (echt) leverbaar geweest, nergens problemen met inlezen en compatibiliteit....

Ook media goed betaalbaar, goedkoper dan DVD+RW....

Alle gefikte dvdtjes hier zijn DVD-R.. (Twilight, MP3 Collection, en wat eigen MP3 shit)
erg handig als je zo;n ding kan lenen, lekker fikken, kost me alleen media hehe

• deniax69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-04-2004

deniax69

It is I !!

Ik heb voor DVD+R gekozen.

Vooral omdat de grote bedrijven het ondersteunen. Ik bedoel Microsoft, Sony, Philips, zijn niet de minderen.

He who hesitates, masturbates

• BrrT
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

BrrT

Raven Eyes

ikzelf vind DVD+R(W) een mooie techniek dus hoop ook dat DVD+R(W) gaat winnen

Ravens wont give you any blame, They will just rip out your eyes and eat your precious heart

• aRTee
  • Laatst online: 15-04-2012

aRTee

Eye C U

DVD+/-r(w) is niet te vergelijken met VHS vs VCC (Video2000), daar ging het om beschikbaarheid van titels (pr0n anyone).

Verder ben ik voorstander van dvd+ en niet alleen omdat dat de Philips standaard is (en waar werkt aRTee... ;) ).

Vergeet niet dat Dell en HP ook achter de dvd+ standaard staan, en raad eens wie samen de meeste pc's verkopen (HP=CPQ).
Voor compatibiliteit maakt het niet uit, -r of +r zijn zoals gezegd in evenveel (niet per se dezelfde) apparaten te lezen, -rw en +rw zijn helaas in een stuk minder apparaten te lezen.

Het grote voordeel van +r(w) is dat het finalizing geen eeuwigheid duurt, en dat er binnenkort al 4x writers komen, en dan gaat het verschil -rw en +rw echt wel tellen (1x tov 4x).

Het prijs dilemma is er nog wel natuurlijk, hier in Zwitserland is de +r(w) zo'n 30% duurder, 12CHF tov 9CHF, maar dat is een kwestie van tijd.

Oh ja, ik geloof dat de nieuwe huiskamerrecorders van Philips ook erg goed verkopen, en ook daar: klaar met opnemen, direct de dvd eruit en hij is elders afspeelbaar (als ik het goed heb), thuis er weer in, en verder opnemen.
Lijkt me kwa gebruikersgemak toch erg handig.

A7V333 2400+ 1GBDDR MSI G4Ti4200-64 Maxt 160GB+120GB NEC ND3500 Pioneer 105 DVD Audigy2 WinTV-FM PCVC750 Sanyo PLV-Z4 HCproj; Mandriva Linux 2006
(Mandrake/iva) linux tips

• maffie
Weet iemand of een Playstation 2 DVD-R aan kan?

Wanneer komen (of zijn die er al) dvd-writers die beide standaarden ondersteunen?

• CrazyTaxi
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2007
ps-2 en xbox zijn allerbei dvd-r compatible

Crazytaxi !!!!!

• aRTee

aRTee

Eye C U

Klein schopje, ik ben nog het een en ander aan interessante info tegengekomen.

Ten eerste: de compatibiliteit van dvd-rom drives:
http://perso.club-interne...irmware/compatibility.pdf

Je kunt eruit opmaken dat dvd-r en dvd+r vergelijkbaar scoren, echter niet altijd op dezelfde machines afspeelbaar zijn.
Ook dvd-rw en dvd+rw scoren ongeveer vergelijkbaar, beide een stuk slechter dan -r en +r.

Tom's hardware guide heeft een tijdje geleden een test gedaan van cd-burners (plex liteon acer(?) en de philips dvd+rw cd-rw drive), waarbij hij opmerkte dat (itt anderen) alle dvd-readers/players de dvd+rw's van de philips drive konden lezen. Dus zo spectaculair slecht is die compatibiliteit niet.

Daarnaast nog een vraag aan diegenen die dvd-r(w) hebben (lees links hieronder): terecht wordt hierboven opgemerkt dat velen het hebben over de (theoretische) voordelen van dvd+ tov dvd- terwijl ze zelf niet zo'n ding hebben.
Ik heb hier nog een paar lijstjes gevonden, over Home-Video-Recorders
en over dvd-recorder drives.

Beide erg interesssante verhalen.
Mij lijkt het wel duidelijk (dvd+, maar ja, dat zie je aan de naam van de site ;) ), tenzij die info niet klopt. Commentaar graag, vooral van degenen die dvd-r(w) hebben (gebruikt), kloppen die nadelen?

En van mensen die met dvd+ technologie ervaring hebben: kloppen die voordelen? Van een aantal weet ik zeker dat het zo is, een kennis van me is bij een van de eerste demo's geweest, hij vertelde me al van die menuutjes (chapterselection) met frames van de opnames enzo. Ook het hele verhaal van finishing / niet hoeven wachten, background formatting en defect-management klopt wel. Verder weet ik het niet.

A7V333 2400+ 1GBDDR MSI G4Ti4200-64 Maxt 160GB+120GB NEC ND3500 Pioneer 105 DVD Audigy2 WinTV-FM PCVC750 Sanyo PLV-Z4 HCproj; Mandriva Linux 2006

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 21:15

Domino

30 Watts and overheating...

quote:
...you have the unique advantage of very accurate lossless linking, generating compatible discs even in complex writing applications
Burnproof iemand? Dat doet de DVD-R/W dus ook sinds de Pioneer A03.
quote:
...you can replace parts of a recording without the need of erasing or rewriting the full disc
Wie past er in hemelsnaam achteraf een RW aan? Bestanden toevoegen ok, maar bestanden wegmieteren en nieuwe erop zetten? Dan zie ik het voordeel niet tov het opnieuw formatteren en schrijven zoals op een DVD-RW (alleen bij kleine bestanden, maar wie o wie vult zijn DVD+RW met word/excel bestanden?)
quote:
...you have the advantage of defect-management for writing, which is hidden to current readers to maintain compatibility
Dat ie errors op de DVD kan zien en daarna deze sectoren overslaat is er mooi, maar over het algemeen komt dat door krassen op het oppervlak of door veroudering van de media. In beide gevallen vertrouw je de data niet toe aan dat medium. Persoonlijk heb ik dan liever een foutmelding in de trend van 'kan niet schrijven' dan dat je er later achter moet komen dat de data niet goed is.
quote:
...you are better protected against writing errors due to a shock of the drive, since the exact location can be found even during recording
Weer burnproof?
quote:
...you can optionally write discs in CAV mode, enabling for much higher performance in data applications
CAV/CLV is een afweging van de producent van de drive. Beetje marketing geblaat.
quote:
...you can write at 2.4 times faster writing speeds, resulting in better performance and faster completion of your DVD discs
Dit is het enige voordeel waar ik ook echt wat in zie. Vooral de 'onafhankelijkheid' van de gebuikte media bij verscillende brandsnelheden is een grote plus.
quote:
...you can edit your DVD+RW video recorder discs on your PC using the same disc, and maintain full DVD-Video compatibility
:?
quote:
...you can immediately start recording to a disc, formatting takes place in the background
Hmmm, drag 'n drop is niet echt mijn favoriet. Beetje subjectief, maar ik moet dat ding gaan gebruiken.
quote:
...you can optionally use all the benefits of Mount Rainier drag-'n-drop support
Mount Rainier, ik weet niet meer precies wat het inhoud, maar was iets met drag 'n drop in het OS. Hiervan heb ik nog geen enkele operationele situatie gezien/gelezen. Pure speculatie dus en compleet offtopic.

Ik heb zelf gekozen voor DVD-R/W, hoofdzakelijk omdat het mij om pure opslag gaat die (bijna) overal toegangelijk is, een DVD-ROM is de enige vereiste. Bovendien denk ik dat microsoft niet voor niets DVD+R/W heeft gekozen, hier zal wel iets van DRM aan ten grondslag liggen.

Als laatse wil ik nog een platform noemen die DVD-R/W heeft gekozen, Apple.
Wis ook die userbase niet uit.

Al met al maakt het mij geen donder uit wie of wat er wint, ik ben tevreden met mijn Pioneer :).

Domino wijzigde deze reactie 17-09-2002 11:18 (0%)
Reden: typo's

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• aRTee

aRTee

Eye C U

Lossless linking is een heel precieze variant van burnproof, en bovendien een die werkt nadat je een opname volledig gestopt hebt, en zelfs in een ander apparaat verder gaat. Dus niet hetzelfde, maar meer, als ik het goed begrijp.
quote:
Wie past er in hemelsnaam achteraf een RW aan? Bestanden toevoegen ok, maar bestanden wegmieteren en nieuwe erop zetten? Dan zie ik het voordeel niet tov het opnieuw formatteren en schrijven zoals op een DVD-RW (alleen bij kleine bestanden, maar wie o wie vult zijn DVD+RW met word/excel bestanden?)
Dvd+rw is mede bedoeld om video te vervangen.
En je doet weleens een videoband erin, besluit dat het eerste uur niet interessant is, maar wat daarna staat wel.
En met dvd+rw kan je dan gewoon over dat eerste uur opnemen. En daarna is wat erachter staat nog altijd toegankelijk.
Mij lijkt het in elk geval veel beter dan dat je die ruimte permanent kwijt bent, of dat je alles ervanaf moet halen en vervolgens weer terug moet schrijven naar het begin, zodat je de ruimte erachter weer kunt gebruiken.
Voor data is het inderdaad niet zo van toepassing. Oh ja, ik denk dat genoeg mensen dvd's gaan vullen met word en excel files, als het eenmaal cd-rw vervangt...
quote:
Dat ie errors op de DVD kan zien en daarna deze sectoren overslaat is er mooi, maar over het algemeen komt dat door krassen op het oppervlak of door veroudering van de media. In beide gevallen vertrouw je de data niet toe aan dat medium. Persoonlijk heb ik dan liever een foutmelding in de trend van 'kan niet schrijven' dan dat je er later achter moet komen dat de data niet goed is.
Dan mag je nu je harddisk uit je compu slopen, en in elk geval niet meer vertrouwen, want daar zit ook een dergelijk management in.
Zolang je een goed werkend defect management hebt, is het prima om dat te hebben. Wat ik ervan begrijp heeft dvd-rw dat juist niet (goed), en dan zit je daar met de problemen. Klopt dat?
quote:
CAV/CLV is een afweging van de producent van de drive. Beetje marketing geblaat.
Misschien, maar op de lange termijn is het wel dat wat het mogelijk maakt op hogere snelheden te branden. Als dat met dvd-rw niet mogelijk is, is dat alweer een duidelijk nadeel.
quote:
...you can edit your DVD+RW video recorder discs on your PC using the same disc, and maintain full DVD-Video compatibility

:?
Wat is daar niet duidelijk aan? Het idee is, dat je op je home-rec opneemt, naar je compu gaat, daar het een en ander aan scenes toevoegt, bv een intro, aftiteling enzo, en dat je de volgorde van afspelen wijzigt etcetc, en dat daarna je disc het gewoon nog doet in je huiskamer speler.
quote:
...you can immediately start recording to a disc, formatting takes place in the background

Hmmm, drag 'n drop is niet echt mijn favoriet. Beetje subjectief, maar ik moet dat ding gaan gebruiken.
Nee, als je een nieuwe disc neemt, moet die eerst geformatteerd worden, heeft niet met drag en drop te maken, of begrijp ik het nu verkeerd?
Sterker, je neemt een gebruikte disc, wat je er ook mee doet, hij moet geformatteerd worden. En dat kost je dus geen 30min oid (hoelang doe je erover bij een dvd-rw?), je kan meteen de disc gebruiken. Je hoeft ook niet te wachten tot hij klaar is, als je bv een video-file geschreven hebt, is die al meteen in een player afspeelbaar, en de volgende keer dat je die disc in een recorder doet, gaat het formatteer proces weer verder waar het gebleven was.
Lijkt mij een erg groot voordeel.

Mount Rainier is nog niet geimplementeerd op huidige 2e generatie dvd+rw recorders, daarvoor moet je wachten op de 3e generatie.
Kwa OS support is er nog niet veel, WinXP heeft het nog niet ingebouwd, bij linux zou het vanaf kernel 2.4.19 nogwat erin moeten zitten...

MS heeft voor dvd+ gekozen, omdat zij daar de technische voordelen en gebruikersgemak van inzien, dit heeft voor de verandering niet met drm te maken.

Apple's userbase wis ik niet uit, die stel ik ongeveer gelijk met de linux-userbase. Kwa ruwe aantallen zal het elkaar niet veel ontlopen. Hoewel de appelaars waarschijnlijk meer de gebruikers zijn die een dvd writer zullen kopen,... Het zijn beide geen groepen die grote invloed hebben. (vgl met MS, Dell, HP/Compaq dan, Apple heeft op zich wel invloed in directe zin, linux gebruikers in indirecte zin, omdat ze door hun omgeving vaak als goeroe gezien worden..)

Verder ben je niet / nauwelijks ingegaan op wat als nadeel van dvd-rw wordt gezien, bv dvd-video's moeten in 'compatibility-mode' gemaakt worden om te werken in gewone players etcetc (er wordt geen vbr gebruikt ...)
Misschien heb je je daar niet zo mee bezig gehouden (vanwege jouw toepassing: data opslag), anders hoor ik het graag; ook van anderen die daar meer van weten.

Mocht het kloppen wat in die 2 links staat, dan kom ik tot de volgende conclusie:
Ik denk dat je op de dag van vandaag geen verkeerde keuze hebt met dvd-rw, voor jouw doel (dataopslag, zeg maar: cd-r(w) maar dan groter) zit je nu het beste, vanwege de goedkopere media.
Op de lange termijn en voor dvd-video toepassingen lijkt dvd+rw de beste technologie.

Voor wie vandaag voor de keuze staat, lijkt me dvd-rw alleen een voordeel bieden in de prijs van de lege media, en hoe die na verloop van tijd verandert weet ik ook niet...

Als je kan wachten en je bent meer geinteresseert in dvd+, neem dan zo'n 3e generatie drive met Mt Rainier... Ik denk dat ik daarvoor ga. (Als het zooitje ook behoorlijk werkt in linux...)

aRTee wijzigde deze reactie 17-09-2002 12:27 (0%)
Reden: incomplete zin

• Domino

Domino

quote:
Dan mag je nu je harddisk uit je compu slopen, en in elk geval niet meer vertrouwen, want daar zit ook een dergelijk management in.
Zolang je een goed werkend defect management hebt, is het prima om dat te hebben. Wat ik ervan begrijp heeft dvd-rw dat juist niet (goed), en dan zit je daar met de problemen. Klopt dat?
Een harddisk is hier toch wat minder gevoelig voor mede doordat de gegevnsdragen (platter) niet direct beschadigd kan worden. Aan de andere kant : als de meeste mensen hier een BB op de HDD zien rennen ze al naar de winkel voor een nieuwe. Die harde schijf wordt niet meer vertrouwd. Dus ik blijf erbij, ik heb liever een DVD recordable waarop ik niet kan schrijven omdat het medium niet goed is, dan dat ik later de data er niet meer af kan halen. Als bijvoorbeeld de reflectie laag beschadigd is breid (na verloop van tijd) het onleesbare gedeelte zich alleen maar uit. Dit is niet op te vangen met een error correctie tijdens het schrijven.
Ik realiseer me goed dat dit ook bij een DVD-R kan gebeuren, mat dat is nu eenmaal inherent aan een draagbaar medium als CD/DVD.

Voor de rest klopt het wat je zegt, voor mij heeft DVD+R/W geen echte grote voordelen boven DVD-R/W en is de prijs doorslag gevend geweest. Ik gebruik het puur als data opslag en zo nu en dan om een DVD film te kopieeren (is in principe ook opslag)

Doe je meer met DVD video, dan ben je inderdaad beter af met een DVD+R/W, en zul je de meerprijs voor lief nemen.

Overigens wel een interresant onderwerp zo, beetje de opinie van mensen met een DVD brander peilen aan de hand van die 2 artikelen.
Zou graag een reactie willen zien van een DVD+R/W eigenaar.

Domino wijzigde deze reactie 17-09-2002 17:06 (0%)
Reden: reactie uitgebreid

• aRTee

aRTee

Eye C U

Domino, de fp heeft slecht nieuws voor je (je hebt toch een Pioneer?):
nieuws: Pioneer DVD-RW drives kampen met oververhitting
Het goede nieuws is dat het met een firmware update te patchen is ;)

Er is een discussie over of ze het zaakje gewoon langzamer hebben gemaakt, kan je dat bevestigen of ontkennen? Dus nu kijken hoe snel hij is, dan de firmware patchen, en dan weer kijken?
(Of misschien had je allang een nieuwe firmware)

Verder on-topic sluit ik me bij je commentaar aan: ervaring met een dvd+r/w? Reactie graag!
(Ook als je een dvd-rw drive hebt en je hebt commentaar op die 2 dvdplusrw.org pagina's natuurlijk)

• Gracioso551
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07-11-2005

Gracioso551

www.gracioso.net

WTF about welke standaard er gaat winnen en welke brander je dan moet nemen. Ik denk dat dat nog wel een tijdje doorgaat die strijd. Zeker omdat er al een redelijk aantal apparaten op de markt zijn die of DVD-R(W) of DVD+R(W) ondersteunen.

Ik was er ook nog steeds niet uit welke "standaard" ik nu moet kiezen, maar hebben jullie al die nieuwe fikker van Sjonny gezien..... De DRU-500A !!!!!

Die kan dus alle formaten fikken.

Ik denk dat die strax een van mijn 5 1/4 bays mag gaan opvullen. >:)

www.gracioso.net - The best blog on the internet.

• Domino

Domino

Ik denk niet dat de firmware de drive langzamer maakt.

Aangezien de problemen zich alleen voordoen bij nieuwe high-speed media (volgens de FP en Pioneer bij DVD-R media op 4x en DVD-RW media op 2x). De A04 pioneer is alleen geschikt voor 2x DVD-R en 1x DVD-RW. De A03 geloof ik zelfs maar voor 1x DVD-R en 1x DVD-RW (:?).

Ik weet niet wat precies de oorzaak van de overhitting is maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het reflecterend vermogen van de media. Dat is in principe eenvoudig te verhelpen. Media detecteren en aan de hand daarvan het vermogen van de laser aanpassen.

Ik zal vanavond eens de firmware erin knallen en een testje doen.

Domino wijzigde deze reactie 18-09-2002 09:38 (0%)
Reden: typo

• Domino

Domino

quote:
Gracioso schreef op 18 september 2002 @ 09:17:
WTF about welke standaard er gaat winnen en welke brander je dan moet nemen. Ik denk dat dat nog wel een tijdje doorgaat die strijd. Zeker omdat er al een redelijk aantal apparaten op de markt zijn die of DVD-R(W) of DVD+R(W) ondersteunen.

Ik was er ook nog steeds niet uit welke "standaard" ik nu moet kiezen, maar hebben jullie al die nieuwe fikker van Sjonny gezien..... De DRU-500A !!!!!

Ik denk dat die strax een van mijn 5 1/4 bays mag gaan opvullen. >:)
Wat worden precies de specs van dat ding? en wat gaat ie kosten?

Als je straks vast zit op 1x DVD-R/W en 1x DVD+R/W zou ik de sony mooi links laten liggen.
En is het technisch mogelijk om met een laser zowel DVD-R/W als DVD+R/W te branden? Anders moeten er twee lasers in en dat maakt de drive onnodig duur. Nog een prijsbewuste overweging : royalties? Moet sony voor zowel DVD-R/W als DVD+R/W royalties afdragen?

Ik denk dat het een mooi initiatief is van sony maar er is niet goed over nagedacht. Het DVD+R/W kamp raakt zo ook verdeelt als een van de grote spelers op deze manier aangeeft niet volledig achter DVD+R/W te staan, maar alleen maar geld wil scheppen.

• Gracioso551

Gracioso551

www.gracioso.net

quote:
Domino schreef op 18 september 2002 @ 09:44:
[...]

Wat worden precies de specs van dat ding? en wat gaat ie kosten?

Als je straks vast zit op 1x DVD-R/W en 1x DVD+R/W zou ik de sony mooi links laten liggen.
Kee dan..... hier wat specs van dat ding:

Schrijfsnelheden:
DVD-R = 4x
DVD-RW = 2x
DVD+R(W) = 2.4x
CD-R = 24x
CD-RW = 10x

Ondersteuning formaten:
DVD-R/RW, DVD+R/+RW, DVD-ROM, DVD-Video, CD-DA, CD-ROM (XA), CD Extra, Video CD, Photo CD, CD Text, multi-session

Voor meer info: http://www.storagebysony.com/cd-rw/product.asp?id=192

• Domino

Domino

Ok dus de specs zijn goed. En de kosten? Ben op zich wel benieuwd.

• Gracioso551

Gracioso551

www.gracioso.net

quote:
Domino schreef op 18 september 2002 @ 09:55:
Ok dus de specs zijn goed. En de kosten? Ben op zich wel benieuwd.
Volgens Sjonny moet ie $350 doen.... dus dat zal ook wel iets van 350 euro worden..... en is vanaf oktober 2002 beschikbaar in de winkels.

• Domino

Domino

Hmmm, geen slechte keuze dan.

Maar toch heb ik er een beetje een vreemd gevoel bij.
Maar goed. We zoeken nog steeds DVD+R/W eigenaren ;)

• aRTee

aRTee

Eye C U

Ik denk dat Sony voor dvd-r/w royalties moet afdragen, voor dvd+ incasseren ze volgens mij...

Verder is dit inderdaad een slecht signaal, en niet goed voor het dvd+ kamp.

Ik denk trouwens niet dat je mag zeggen: 350$ dus plm 350Euro, zal wel over de 400 gaan. Btw enzo....

Wat wel aardig is met deze sony drive, is dat je dus echt met 1 drive het verschil kunt gaan merken tussen dvd- en dvd+... benieuwd hoe mensen dat gaan vinden.

• Domino

Domino

Ik lees net op de FP dat DVD-R nar 4x gaat en DVD-RW naar 2x, dan wordt DVD-R/RW beduidend sneller als DVD+R/RW. Toch weer een voordeel ;)

Alleen jammer dat het niet voor bestaande drives geldt. Die indruk werdt toch even gewekt.

• aRTee

aRTee

Eye C U

http://biz.yahoo.com/bw/020905/50103_1.html
quote:
The reference design for both PC and standalone DVD recorders will support 4X record speeds, and has the potential to support record speeds up to 12X.
Dus dat valt best mee... ;)
BTW dvd+rw is nu al 2.4x... dus wel een stuk sneller dan dvd-rw, in de huidige drives.
Oh ja, blijkbaar is bij dvd-rw een achterstand in snelheid tov dvd-r, dit is voorlopig niet het geval met dvd+r/w..
Tel daarbij op dat je dvd-rw moet formatteren, en dvd+rw dat in de achtergrond gebeurt, dan heb je ook een hogere snelheid nodig,... die er niet is bij -rw.

Dus bij dvd-r/w zul je eerder geneigd zijn het op dvd-r te houden, ipv -rw.
Maar goed, die zijn ook het goedkoopst.

• Domino

Domino

Tjsa, zeg nou zelf, hoevaak gebruik jij CD-R/W's? Ik zie dat als een leuk extratje, maar het gaat toch meestal om definitieve opslag.

Het enige rottige van DVD-R is dat high speed media nodig is, en daar betaal je dik voor. DVD+R slikt alles (beetje vergelijkbaar met CD-R nu).

Als ik zo het FP artikel doorlees, valt het me trouwens wel op dat er al veel mensen over zijn naar DVD-R/RW of DVD+R/RW. Had ik nog niet echt verwacht.

Trouwens ik zit deze draad nog eens door te lezen en heb je voor mij nog wat info over dat 'compatibility mode'? Ik heb dat ding nu 4 dagen en ben er tevreden mee maar uiteindelijk wil ik toch wel eens kijken wat ie allemaal kan (of niet kan ;)).

• megafranz562
  • Laatst online: 14-08-2004

megafranz562

Read only

P4 3.06 - Zalman 7000 - Win2K - 2GB DDR - Gigabyte 8IK1100 - PNY Quadro FX1000 - 21" Hitachi - Maxtor 120GB-7.2K - NEC 2500A etc etc etc.....

• ritsjoena
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10-10 16:13
MS support betekent in de praktijk dat MS "eigen" gecertificeerde drivers, applicaties en ondersteuning voor het onderdeel leveren.
Dit betekent hier dat de concurrende formaten met hun eigen (niet gecertificeerde) drivers moeten komen. Dit maakt compatibiliteit in theorie wat moeilijker (de praktijk valt nog te bezien).

[offtopic]Ik heb een SVHS recorder, maar dat komt vooral omdat ik een VCR wilde en SVHS net iets meer heeft voor vrij weinig meer geld (in mijn geval)

• aRTee

aRTee

Eye C U

Nog een linkje:
http://www.dvdplusrw.org/pc/overview_next_gen.html
daar zie je dat de nieuwe Philips dvd+ drive dvd+r op 4x doet en dvd+rw op 2.4.
(heeft overigens eindelijk mt.rainier support. Oh ja, die nieuwe sony staat ernaast kwa specs, die dvd- en + doet)

Ik wil wel cd-rw's gebruiken, maar die dingen zijn zo teringlangzaam dat het echt niet leuk is.

dvd+rw moet ook de video gaan vervangen, wat best wel eens kon gaan lukken als je ziet hoe het te gebruiken is, en iedereen is allang gewend dat je over een oude opname heen wat nieuws kunt opnemen.
Als je eens in de 2 of 4 weken een backup maakt van je persoonlijke data, en je doet dat op 2 dvd+rw-tjes, heb je er maar 2 nodig, beter voor je portemonnee en het milieu.
En voor zulke dingen offer ik geen cd-r's maar gebruik ik cd-rw's.
Ik doe het niet vaak, omdat die dingen 4x zijn....

"Compatibility mode" is als ik het goed begrijp alleen van toepassing als je een dvd-rw video recorder hebt, dus voor jou maakt het niet uit. Als je in die mode opneemt, is het resultaat een dvd die je overal kunt afspelen (zolang de player dvd-r/w's kan lezen).
Als je de video recorder niet op compatibility mode schakelt, is de opgenomen kwaliteit beter, kan je makkelijker stukken toevoegen ed, maar je kunt het schijfje dan niet meer in gewone huiskamer players afspelen.

[2e toevoeging]
MS support betekent dat je geen extra programma's zoals Nero of Easy cd-creator hoeft te installeren, er moet dan al een progje van MS bij de installatie inbegrepen zijn.
In elk geval is het voor Mt.rainier support van belang dat dit in het OS zit.
Dan is je cd-rw/dvd+rw echt een vervanging van je floppy..

aRTee wijzigde deze reactie 18-09-2002 13:39 (0%)
Reden: toevoeging

• aRTee

aRTee

Eye C U

nieuws: Sony presenteert eerste Blu-Ray DVD-recorder
ok, laat maar, we wachten wel ff ietsje langer :) , en dan gaan we voor deze (blue ray).
27GB per kant, en in een cartridge, dus veiliger...

• Domino

Domino

Denk maar niet dat je die voor rond de €350-400 hebt ;)

Wat is trouwens het 'beste' brandprogramma voor DVD's? Ik gebruik nu nero, maar die heft af en toe nog wat problemen (ik gebruik overigens nog wel een oude versie 5.5.7.8).
Ben ook InstantCD aan het proberen maar daar moet ik voor dokken :(.

• Gracioso551

Gracioso551

www.gracioso.net

quote:
Domino schreef op 18 september 2002 @ 14:05:
Denk maar niet dat je die voor rond de €350-400 hebt ;)
Verw8 ik ook niet, maar ff een tijdje w88 en de prijs zal wel dalen.
Trouwens, ben ook nog niet van plan om meteen zo'n ding te kopen als ie hier op de markt is, maar ik vind het een goed alternatief voor de bestaande fikkers, omdat deze dus meerdere formaten aankan.
Trouwens, als dit een beetje aanslaat, mogen we toch wel verw88 dat meerdere fabrikanten zo'n multi-format ding op de markt brengen.

• Domino

Domino

Ik had het eigenlijk over de blue ray recorder die nu op de FP staat. De sony zal waarschijnlijk rond de € 400-500 gaan kosten.

• aRTee

aRTee

Eye C U

Hmm, zou ik ff intern moeten proberen aan te komen als Philips die dingen op de markt brengt... € 350-400 lijkt me nog wel een paar jaar te duren voor zo'n type drive.

Die sony is minder interessant voor dvd+r, doet maar 2.4x, terwijl die nieuwe Philips 4x zou moeten doen.

Dvd brandprogjes:
ehm, ik weet niet, gebruik alleen linux, en het schijnt dat ze daar met de gewone tools een heel eind komen.

Wat zijn je problemen, en heeft iedereen die?

Wat gebruiken anderen die een dvd- of + drive hebben?

• markje292
  • Laatst online: 02-01-2003
Ik heb vergelijkings matriaal.

ik heb een Philips dvd+RW En een Pioneer-RW.

Tijdens het branden van films met de philips. Kom je er snel achter dat zeer weinig dvd spelers +RW ondersteunen. En met de -RW heb ik totaal geen problemen gehad. Dus hoe lullig het ook is. -RW wint het kwa films afspelen op andere dvd spelers. En ik ga dus helemaal voor m,n pioneer.

Ik denk ook dat -RW gaat winnen. Wat me opvalt is dat er veel mensen zijn die +RW zeggen. Maar hoeveel van die mensen hebben ook een DVD brander? Ik denk zeer weinig. Het kan leuk verteld worden op internet. Maar je moet er toch zelf achter komen. En dan zal je zien dat -RW nu goed word ondersteund. Ook door sony DVD spelers :*

• Domino

Domino

Interresante info, echter als je films op DVD zet zullen velen DVD-R respectievelijk DVD+R gebruiken. En juist daarin zit er weinig verschil in compabiliteit.

• zuigzoen
  • Laatst online: 11-11 22:12
goed ik was net de search aan het gebruiken om hier meer info over te vinden en wilde net een topic beginnen toen ik deze tegen kwam. De search is niet meer wat ie geweest is. ;)

Maar goed ik ga u eens rustig lezen, en kijken of mijn vraag al gesteld is en beantwoord wordt.

A.k.a. basjes

• aRTee

aRTee

Eye C U

Markje, als ik in de weblijsten (zie een van mijn eerdere posts) kijk, is het helemaal niet zo dat dvd-rw het zoveel beter doet dan dvd+rw, dus misschien heb jij net pech gehad, ik bedoel, jij hebt ook geen 200 verschillende players geprobeerd, toch?

Als dvd+rw voor video (huiskamerrecorder) doorbreekt, is het interessanter om op je compu ook zo'n ding te hebben. Dus ik denk voorlopig dat +rw nog niet weggedrukt is door -rw.

Maar goed, jij bent wel de persoon die onze vragen (zie pag 2) kan beantwoorden: klopt wat daar beweerd wordt over dvd+ tov dvd- technologie?
(zie linkjes naar www.dvdplusrw.org)

Zuigzoen, had je nog info die voor ons interessant is? ;)

• markje292
  • Laatst online: 02-01-2003
even duidelijk voor de genen die het niet snappen.
Het feit dat Microsoft +RW gaat ondersteunen als standaart betekend niks. Sony en dell en weet ik veel welke grote OEM merken. Dat zegt ook niks. Reken maar dat er overleg is geweest onderling. Microsoft gaat niet +RW ondersteuen. als hung grootste afnemers kwa software -RW doen. Lijkt me duidelijk. En wat maakt het uit wat Microsoft doet? Als of iemand de softeware gebruikt van microsoft. Zeker weten dat iedereen easy creator en nero gaat gebruiken.

Een paar antwoorden van de vragen hier.
+RW doet er niet zo lang over als -RW om de dvd af te maken.

Brandsnelhijd kan je niet vergelijken. Voor je het weet heeft de concurent het zelfde. Het is allemaal voor korte duur. Zelfde als met normale branders. Dus ik denk niet dat je daar naar moet kijken. Kwa kwalitijd van de gebrande film. Durf ik niks te zeggen. Ik heb geen verschil kunnen zien. Prijzen van de lege DVD-RW en de +RW liggen vrij dicht bij elkaar. Dus dat is ook geen probleem.

Ondersteuning.

Ik heb in 4 verschillende dvd spelers m,n dvd kunnen testen ( let wel. DVD voor in de PC) bij alle vier lukte het me om de -RW film al te kunnen spelen. Met de +RW ook. Al was er 1 DVD speler die wel redelijk lang bezich was met het laden van de film. Weet niet meer welk merk dat was.

In stand alone DVD spelers heb ik er 17 kunnen testen. Sommige dubbele merken maar wel ander type. In 1 DVD speler Van sony werkte m,n -RW niet. Voor de rest wel. De +RW was stukken moeilijker. Sommige spelers moest flink zoeken eer hij wat kon vinden. In totaal 5. En 3 er van deden het totaal niet.

Let wel de film stond op +r en een -r schijfje. Bijden met de film. Shaft Zelfde rip. Dus dat kan het niet geweest zijn.

Het ligt dus redelijk bij elkaar in de buurd. Maar toch ga ik zelf voor de -RW. Omdat ik er zelf het minste probleemen mee gehad heb. En wat maakt die 2 min langer branden uit? Kijk je naar de prijs. Prestatie. is het ongeveer het zelfde. de -RW zijn goedkoper. Maar wel IETS langsamer in het branden. +RW is duur. Maar doet er iets minder lang over. Bijde branders branden bij mij op 2X

Trek zelf je conclussie.

• Domino

Domino

Dus uiteindelijk dezelfde conclusie als ik heb getrokken, gewoon de goedkoopste (op dit moment) terwijl de techniek voor mijn toepassingen niet/nauwelijks achter loopt op het andere kamp. DVD+R/RW is uiteindelijk pas echt interresant als DVD als recording standaard doorbreekt bij bijvoorbeld videorecorders/homecams.

• aRTee

aRTee

Eye C U

Bedankt Markje,
goed om je persoonlijke ervaring wat meer in detail te zien.

MS ondersteuning: Helemaal mee eens. Ik ken XP niet, maar alles daarvoor had helemaal geen ondersteuning voor cd-r(w), en daar heeft nooit iemand last van gehad.
Dell + HP ondersteuning: maakt wel veel uit, zij verkopen met z'n 2-en meer kant en klare pc's dan wie dan ook, hebben waarschijnlijk over de 30% van de markt.

Dat je dvd-r niet werkte in een Sony verbaast me niks, veel sony dvd's kunnen niet eens cd-rw lezen...

Je zegt dat beide branders op 2x branden, dan neem ik aan dat je het hebt over -r en niet -rw (dat is toch maar 1x met de huidige spelers?)...
Is het overigens altijd maar 2 minuten langer? (Finishing bedoel ik)
En heb je weleens een dvd-rw gebruikt en vooral hergebruikt? En duurde dat lang (formatteren), net als cd-rw?

Ik geloof zoals de meesten een dvd-+r(w) gebruiken, zijn de technische voordelen van + niet erg duidelijk; markje, plak je weleens files achteraan bij een bestaande dvd-r(w) of dvd+r(w)? Dat zou bij + veel makkelijker moeten, of bij dvd-rw kan het niet omdat je al hebt gefinisht zodat je 'm in een gewone player kon afspelen.

Zolang je je dvd-+rw gebruikt zoals nu je cd-rw, wegen de prijsvoordelen op tegen de technische nadelen (die er dan eigenlijk niet echt zijn, afgezien van de finishing tijd).
Wat eigenlijk wel zou moeten, is dat je in de winkel een dvd-+rw kunt lenen (schijfje) om in je home-player en dvd-rom te proberen... Bij een goede zaak (lees: niet de goedkoopste) zouden ze die service misschien best leveren.

Het is overigens niet een grote issue, want alle players zullen binnenkort beide formaten ondersteunen, er is ook geen cd-rom drive meer te vinden die geen cd-rw's leest. (Wel oa. sony dvd's die geen muziek/s\vcd cd-rw's doen)
Ik zie dus niet echt een vreselijke verplichting/noodzaak dat 1 van beide standaards gaat verdwijnen.

Voor home video is het anders, daar ligt wat mij betreft het gebruikersgemak etc duidelijk bij dvd+rw, en ik denk dat die het daarom gaat worden.
En dat heeft wel een heel grote invloed op de prijs van de media, op den duur.
Een dvd+rw video hoeft in principe niet veel duurder te zijn dan een dvd-speler, er zitten wat extra chips in voor de encoding, en een tv-tuner.
Die laatste kost zo'n 15 dollar, die encoding chips (waarschijnlijk) ook zoiets, dus voor 100euro meer heb je straks (jaartje of 2) een dvd+ recorder ipv een dvd-player.

Als je dan bedenkt dat er veel en veel meer videorecorders verkocht worden dan computers, en dat de huidige installed base van video's nu aan het verouderen is (de meesten hebben er sinds de stereomodellen onder de 400euro kwamen wel een gekocht), denk ik dat de installed base van dvd+ video's erg gaat groeien.
Ik heb helaas geen verkoopcijfers, maar sinds Philips die goedkopere versie (naja, altijd nog te duur) van zo'n 900euro heeft, schijnt het erg goed te lopen.

Het ligt er een beetje aan hoe lang je met je brander hoopt/denkt te doen; ik denk dat iedereen die er nu al een koopt/heeft, bij het publiek hoort dat ze binnen 2 jaar toch weer een snellere willen hebben. Die dan ook nog eens veel goedkoper is dan de huidige drives.
En dan is er alweer blue-ray voor degenen die met geld willen smijten.

• jrn|IA
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-11-2002
ik ben benieuwd of we onderhand al een beetje meer weten.....
wie wint dvd+r(w) of dvd-r(w) of blue-ray?

• Hivey
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-06-2006

Hivey

Microsoft Fan

quote:
jrn|IA schreef op 24 oktober 2002 @ 11:39:
ik ben benieuwd of we onderhand al een beetje meer weten.....
wie wint dvd+r(w) of dvd-r(w) of blue-ray?
sinds blue-ray nog niet beschikbaar is, kan het niet "winnen"

PC Specs

• Namoh
  • Laatst online: 10-03 11:48
Heb deze thread vluchtig doorgelezen en volgens mij staat deze nog niet genoemd!!

http://www.nec.se/templat...ory.asp?id=2980&item=4260

Beter dan die SONY, aangezien deze DVD-R en DVD+R beide op 4x speed schrijft!

• aRTee

aRTee

Eye C U

Nog even wat andere info, misschien interessant voor de toekomst:
http://www.eet.com/sys/news/OEG20021022S0036
quote:
Three competing recordable DVD formats are now at play in the market: Panasonic's DVD-RAM; Pioneer's DVD-RW; and Philips' DVD+RW. Recorders that embody the DVD+RW format increased their market share in Europe this past summer to as large as 88 percent, said Keunen, quoting statistics from GfK Group, a German market research firm.
Dit gaat dus over huiskamerrecorders, en daar lijkt het (ik denk vanwege de voordelen die op www.dvdplusrw.org genoemd worden voor video-opnamen) dus dvd+rw te gaan worden.
Verder is de markt voor video dvd+/- huiskamerrecorders potentieel veel groter dan die van compu-drives, dus de winnaar van de huiskamer heeft een zeer grote invloed op de verkoop van de lege media, wat weer een positieve invloed heeft op de prijs.

Met >80% dvd+rw in de huiskamer tov <20% dvd-rw lijkt het wel duidelijk, maar je moet natuurlijk bedenken dat dit een groeimarkt is, dus het kan nog veranderen.
Eea hangt sterk af van hoe goed ze de voordelen van dvd+rw weten uit te leggen en uit te buiten.

Namoh, je moet niet vergeten dat die berichten voorheen meer dan een maand geleden gepost zijn, natuurlijk zijn er nu weer nieuwe snellere drives... ;)

• Reignman
  • Laatst online: 01-03-2012
heb een AOpen DVRW2412PRO op het oog die een vriend van me heeft... hoe kan ik het beste zoiets testen of het werkt op mijn DVD speler..??

gewoon door een film (.mpg) als VideoCD te branden op een DVD+R en DVD+RW??

• TheLunatic
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15-11 13:42

TheLunatic

Ouwe boxen.

Of even opzoeken op de website van de maker van je DVD speler, daar moet het ook opstaan !

Mother, will they like this song?

• Danfoss
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:36

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Of even op www.vcdhelp.com kijken welke standaarden je dvd-speler ondersteund.

Sys Specs

• Spyronius
  • Laatst online: 22-04-2013
Nou zat ik toevallig effe te browsen op het internet en zat eens te kijken bij de officiele site van het DVD Forum, oftewel de founding fathers van DVD-R(W) en daar staat ook een officiele memberslist http://www.dvdforum.com/about-memberlist.htm en tot mijn grootte verbazing staan daar toch een heleboel grootte namen zoals, Philips, Sony en zelfs Microsoft, uiteraard staan er nog een aardig aantal andere bedrijven, over het algemeen veel grootte Film maatschappijen, zoals Time Warner en Disney, maar deze vielen mij echt op, vooral Philips en Microsoft

De enige die ooit begonnen zijn bij DVD+R(W) en daar nu nog steeds zitten, zijn HP en Dell, ok het zijn wel bij 2 hele grootte bedrijven, maar sinds eerst Sony en nu toch ook Philips zich al bij het DVD Forum heeft aangesloten, zie ik de DVD+R(W) toekomst wat somberder in.

Maarja zo'n lijst zegt natuurlijk niet al te veel, maar toch je betaald toch een aardige duit om lid te zijn, tussen de 300.000 en de 1.000.000 yen, nou weet ik niet hoeveel 1 yen is, maar het ziet er niet al te goedkoop uit.

• Angels2
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15-07-2018
Ik gebruik al maanden een DVDRW228 van Philips (dus +) tesamen met Nero en ik ben zeer tevreden.
Ben nu niet echt een fan van MS, maar als die voor + gaan, dan weet je het wel.

• Spyronius
  • Laatst online: 22-04-2013
Maar Microsoft staat nu ook op de lijst van de dvd-r, dus dat zou in houden dat ze minder vertrouwen in dvd+r schijnen te krijgen of ze willen zich stukken flexibeler opstellen.

• AleSyS26
  • Laatst online: 16-10-2006

AleSyS26

Seven Rulezzzzz

Ik zit er over na te denken om een DVD writer aan te schaffen. Nu ik dit draadje lees wordt de keuze alleen nog moeilijker. Wat ik zo lees zijn er geen kwaliteitsverschillen

Moet je nou kiezen voor DVD-R(W) of moet je nou kiezen voor DVD+R(W)

Sony / Philips / Aopen hebben DVD+R(W)
Pioneer heeft DVD-R(W).

Zelf heb ik als standalone speler de Pioner 656A en die ondersteund volgens mij beide formaten.

KPN --> Kan Problemen Negeren <-- KPN

• AleSyS26
  • Laatst online: 16-10-2006

AleSyS26

Seven Rulezzzzz

BRON: http://www.proh.com/DVD_a...chart.shtml#dvd-rw_dvd+rw

The Difference Between DVD-R/RW and DVD+R/RW
The DVD+R and DVD+RW recorders use a recording format which differs from the DVD Forum standards, to which DVD-R and DVD-RW complies. However, the recorded DVD+ discs can be read by multi-read DVD-ROM drives and will play on DVD player sets.
The DVD+RW discs use the same phase-shift material method of writing and erasing as all other rewritable media. Test show the DVD+RW media to be slightly less compatible with DVD Video player sets than DVD-RW discs, however.

The DVD+R discs are compatible with more DVD players than the DVD-R discs. The DVD+R discs appear to play in every DVD player, as reports of them not playing in any player have not been seen as yet.

KPN --> Kan Problemen Negeren <-- KPN

• bopitje86
  • Laatst online: 10-08-2010

bopitje86

Cooling @ WC

quote:
markje schreef op 18 September 2002 @ 16:17:
Ik heb vergelijkings matriaal.

ik heb een Philips dvd+RW En een Pioneer-RW.

Tijdens het branden van films met de philips. Kom je er snel achter dat zeer weinig dvd spelers +RW ondersteunen. En met de -RW heb ik totaal geen problemen gehad. Dus hoe lullig het ook is. -RW wint het kwa films afspelen op andere dvd spelers. En ik ga dus helemaal voor m,n pioneer.

Ik denk ook dat -RW gaat winnen. Wat me opvalt is dat er veel mensen zijn die +RW zeggen. Maar hoeveel van die mensen hebben ook een DVD brander? Ik denk zeer weinig. Het kan leuk verteld worden op internet. Maar je moet er toch zelf achter komen. En dan zal je zien dat -RW nu goed word ondersteund. Ook door sony DVD spelers :*
Ik ben het helemaal met je eens, wij hebben thuis de A04 !!
Krijgen niks terug alles is gewoon goed , en als ik dat dan hoor van mijn buurjongen die een + speler heeft .
Veel dingen die hij brand kan hij niet eens afspelen.

IK denk ook dat pioneer gaat winnen echt top _/-\o_

Specs Pctje : Klik hier<- Nieuwe casemod!

• xhal3
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20-10 23:30
Ik denk dat ik voor Pionier gaat, omdat mijn speler ook van Pionier is.

http://www.pioneer.nl/nl/...id=2407&taxonomy_id=43-92

Deze lijkt me wel leuk. (DVR-A05)

Als ik het goed begrijp zit Pionier aan de DVD- kant.

xhal3

• Domino

Domino

quote:
xhal3 schreef op 29 December 2002 @ 18:14:
Ik denk dat ik voor Pionier gaat, omdat mijn speler ook van Pionier is.

http://www.pioneer.nl/nl/...id=2407&taxonomy_id=43-92

Deze lijkt me wel leuk. (DVR-A05)

Als ik het goed begrijp zit Pionier aan de DVD- kant.
Pioneer zit niet aan de DVD-R(W) kant, Pioneer is de DVD-R(W) kant.
Het is bij mijn weten de enige fabrikant van -R(W) branders.
Afgezien van de duo branders als de sony en de nec dan.

• BalusC
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Microsoft zit definitief achter DVD+RW. Lijkt me dus dat deze keihard gaat winnen :Y)

nieuws: Microsoft steunt DVD+RW standaard

• aRTee

aRTee

Eye C U

Balus, wat MS doet maakt alleen in de pers uit, tot winxp had windows ook geen ondersteuning voor cd-r(w) en daar heeft nooit iemand last van gehad (ik geloof dat ik hier in herhaling val).

Dat Dvd+ in huiskamerrecorders een marktaandeel van 60 tot 80% heeft (resp in de VS en West\Europa) en dvd+ burners ook zoiets, bv in Duitsland 70%, DAT maakt veel uit.
Samen met Dell en HP die voor dvd+ gaan, en het bericht dat burners rond 100US$ gaan kosten eind 2003...

Dus ja, het lijkt er in het algemeen op dat dvd+ het gaat winnen. Tjonge, heeft Philips eindelijk weer iets gemaakt dat technisch superieur is en dat de standaard gaat worden...
;)

• gavro
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:43
Ja leuk... er komt een standaard. Ik denk dat Pioneer zich niet zo snel gewonnen geeft ... en dan ook al die andere producenten die de drives en media maken. Tis nu al redelijk doorgedrongen (de -r(w)-verkoop) dat het niet zomaar van de baan geschoven kan worden.
De media zullen blijven komen en ik weet zeker dat alle dvd-drives dvd-r compatible zullen blijven en pioneer dus vrolijk door zal kunnen gaan met -r(w); ik zie het probleem niet. Ik overleef het wel met mn pioneertje.

Ik zie het een btje zoals crt/lcd ... lcd zal wel doordringen, maar crt zal er nog laaaang in blijven. (t blijft natuurlijk appels met peren vergelijken, maar i hope you get my piont...)

Whoo-ah.

• koos.d
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:20
kickje...

Ik ben dus van plan een DVD Burner te kopen, de NEC ND-1100A (goede keus?). Dat is een DVD+R(W). Ik begrijp dat het verschil DVD+R(W) en DVD-RW heeft te maken met de data opbouw en ik las dat je de meeste kans heb een DVD-R(W) te kunnen afspelen in een DVD speler, is dit waar? Het is mij nog steeds niet duidelijk of ik nu beter DVD+R(W) of DVD-R(W) kan aanschaffen... Ik wil graag dat de gebrande DVD's goedleesbaar in elke DVD-ROM zijn.

Is het het verstandiger een DVD+R(W) brander te kopen of een DVD-R(W)?

koos.d wijzigde deze reactie 05-04-2003 19:04 (21%)

• QuarK
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 04-09 11:13

QuarK

Wanna see my batteries?

Het hangt er helemaal vanaf of je het alleen voor jezelf wilt gebruiken, of op grote schaal voor anderen wilt gaan branden.
Al mijn dvd spelers kunnen +R lezen (de dvdroms ook +RW), en ik ben geen kopieerfabriek.
Ik heb voor de Plex +RW gekozen.

Kwa prijs ontlopen de media elkaar niet zo heel erg meer. De 2.4x +R media zijn iets duurder dan de 2x -R media. Maar die worden dus wel op een iets hogere snelheid gebrand.

Ik ken nog niemand met een NEC brander. Het lijkt een beetje budget brander (in de positieve zin). Ik denk dat je daar geen miskoop aan hebt.

"I Shall Kill You.. With Death!"

• koos.d
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:20
tis een budget brander ;) ik vind het wel een interessant ding omdat ie maar 200 euro kost :)

Maar toch ga ik denk ik maar voor een CD-R(W) brander... ;)

koos.d wijzigde deze reactie 06-04-2003 10:03 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 15:06

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb net de Sony DRU-500AX gekocht. Deze ondersteunt zowel DVD-R(W) als DVD+R(W). Was wel 400 pleuros, maar deze fikt alles. Welke standaard het ook gaat worden, ik zit goed :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Royz
  • Laatst online: 20:43

Royz

Kleurenblind!!

quote:
MST_Morpheus schreef op 06 April 2003 @ 01:28:
Ik heb net de Sony DRU-500AX gekocht. Deze ondersteunt zowel DVD-R(W) als DVD+R(W). Was wel 400 pleuros, maar deze fikt alles. Welke standaard het ook gaat worden, ik zit goed :)
Dat heb ik ook :P. Maar ik heb tot nu toe alleen films op DVD-R gezet, simpelweg omdat een spindel van 10 maar €15 kost! Mijn Pioneer DV444 leest toch ook allebei! Dus ik koop het goedkoopste :D.

Fotografie Vlogs & Drone videos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 30-06 14:50

dadj

Boeiend, boeiend!

Ik heb de Pioneer A05 (-RW) en t is een heerlijk apparaat. De geburnde dvds doen het zelfs in mn 3 jaar oude stand alone JVC DVD speler! Ik heb zakelijke contacten in new york en australie en daar zijn de pioneers ook de populairste burners onder de dvd producers.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wussy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-07-2013
quote:
QuarK schreef op 05 april 2003 @ 22:29:
Ik ken nog niemand met een NEC brander. Het lijkt een beetje budget brander (in de positieve zin). Ik denk dat je daar geen miskoop aan hebt.
beetje jammer dat je dat zegt, want je heb er zelf een. de Plextor px-504a is een NEC ND-1100A, maar dan met een firmware van plextor waarvan ze zelf zeggen dat ie iets beter is (of je dat danmoet geloven....).

die NEC is dus onder de +R brander zeker een goede keuze, alleen zou ik voor -R gaan, omdat dat het volgens mij wordt. iedereen brandt zowat op -R (de grootverbruikers zowiezo allemaal) en degenen die een +/-R hebben branden ook op -R omdat die domweg veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domino

Domino

quote:
Royz schreef op 06 april 2003 @ 01:35:
[...]

Dat heb ik ook :P. Maar ik heb tot nu toe alleen films op DVD-R gezet, simpelweg omdat een spindel van 10 maar €15 kost! Mijn Pioneer DV444 leest toch ook allebei! Dus ik koop het goedkoopste :D.
Dan ben je toch flink opgelicht :) Heb gisteren 100 DVD-R's gekocht voor 70 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wussy
welke merk dan en waar als ik vragen mag?

• Royz
  • Laatst online: 20:43

Royz

Kleurenblind!!

quote:
Domino schreef op 06 April 2003 @ 12:38:
[...]

Dan ben je toch flink opgelicht :) Heb gisteren 100 DVD-R's gekocht voor 70 euro.
Ligt er ook aan hoeveel je er tegelijk koopt! Ik had het in ieder geval duurder verwacht. Heb je zo een spindel gewoon in de winkel gekocht? En zo ja, waar?

Fotografie Vlogs & Drone videos

• Domino

Domino

PC dump beurs eindhoven.

Staat een duits bedrijf 'Sonic' die echt dumpprijzen heeft qua DVD's.
Had nu bulkpaq's, een paar maanden geleden datawrite (2speed 100 voor 110 euro). Heb er nog geen een weg hoeven gooien.

• The_Boogie_Man
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 28-12-2004

The_Boogie_Man

JIJ bent GROOT en ik ben klein

heb een test gedaan met een vriend van me in een aantal winkels uiteindelijk 50 dvd spelers getest en 39 speelde dvd-r af en 17 dvd+r dus ja aan de spelers te zien is dvd-r intressanter .

The more u drink the W C . Specs :Amd XP 2500+, MSI K7N2G-ILSR, 512mb DDR PC2700, 2X 80gb hdd, ATI Radeon 9800pro, NEC 4x dvd+/-rw 24x RW, 17" TFT. Hauppauge PVR-250 Powershot a40, epson stylus PHOTO 830, Further :1ghz AMD,350mhz AMD

• QuarK

QuarK

Wanna see my batteries?

quote:
The_Boogie_Man schreef op 07 April 2003 @ 15:09:
heb een test gedaan met een vriend van me in een aantal winkels uiteindelijk 50 dvd spelers getest en 39 speelde dvd-r af en 17 dvd+r dus ja aan de spelers te zien is dvd-r intressanter .
Dus je hebt 1 DVD-R en 1 DVD+R meegenomen? Je had beter verschillende merken - en + mee kunnen nemen.

Standalones kunnen nogal kieskeurig zijn over bepaalde merken.

• Domino

Domino

quote:
QuarK schreef op 07 April 2003 @ 15:25:
[...]

Dus je hebt 1 DVD-R en 1 DVD+R meegenomen? Je had beter verschillende merken - en + mee kunnen nemen.

Standalones kunnen nogal kieskeurig zijn over bepaalde merken.
Valt wel mee denk ik.
Over het algemeen (echte rotzooi daargelaten) moeten ze allemaal toch in staat zijn om een DVD-Video te kunnen lezen. Ik heb met mijn philips 957 nog met geen enkele DVD-R problemen gehad. DVD+R daarintegen leest ie niet (zelfs DVD's van 5 euro of meer).

Ik denk toch dat de compabiliteit van DVD-R groter is als die van DVD+R, ondank dat er verschillende tests zeggen van niet.

• tongzoen
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13-04-2008

tongzoen

Lekker ben ik he?

Ik wacht af tot er een standaard komt voor de burners hier word ik niet goed van!

Kissing 4 Life

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

quote:
tongzoen schreef op 08 April 2003 @ 00:45:
Ik wacht af tot er een standaard komt voor de burners hier word ik niet goed van!
Dat kan nog lang duren vrees ik. Maar waarschijnlijk wordt het DVD+R(W). Ik heb zelf een writer die beide standaarden aankan, dus voor mij is het niet zo'n probleem. :)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

* wrong topic * |:( |:(

SandsOfArrakis wijzigde deze reactie 08-04-2003 17:54 (82%)

• straat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 21:04
quote:
MST_Morpheus schreef op 06 april 2003 @ 01:28:
Voor dat geld kan je 2 losse - of + branders kopen man :D Had dan een goedkopere brander gekocht, mocht je "fout" zitten kan je tegen die tijd een nieuwe kopen :P

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

quote:
Straat schreef op 08 April 2003 @ 20:48:
[...]

Voor dat geld kan je 2 losse - of + branders kopen man :D Had dan een goedkopere brander gekocht, mocht je "fout" zitten kan je tegen die tijd een nieuwe kopen :P
|:( |:( Hier zeg ik wijzelijk maar niets op..... :X

• rcmarc
  • Laatst online: 24-05-2007
Goed plan! :) .
Maareh.... heeft iemand al ervaring met de nieuwe plextor PX-504A ?
Jammer dat ook deze een + brander is.
Heeft iemand ervaring met de pioneer DVR-A05? zit er aan te denken om aan te schaffen.

• wussy
plextor px-504a is de nec nd-1100a, de laatste is 150 euro goedkoper.
ik zou de pioneer nemen. hier is firmware voor te krijgen die 1speed dvd-r op 2 speed brand en straks ook op 4 speed

• QuarK

QuarK

Wanna see my batteries?

De Plextor PX-504A is niet zomaar te vergelijken met de NEC ND-1100A.
Het binnenwerk is grotendeels gelijk, maar de rest eromheen (firmware enzo) zijn bij de plex beter uitgewerkt.

De nec is een prima brander, de plextor is beter door de goede support en garantie.
PoweREC van Plextor is nog erg belangrijk nu de DVD+R markt nog zo jong is.

Het hangt een beetje van je budget af. Als je een iets ruimer budget hebt, neem dan gewoon de plex.
Neem iig niet de pioneer... ;)
Pioneer heeft het voor mij echt zwaar gehad (princo 2x iemand?).

• LiGHtNiNG!
  • Laatst online: 19-11 20:30

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

quote:
rcmarc schreef op 09 April 2003 @ 09:55:
Goed plan! :) .
Maareh.... heeft iemand al ervaring met de nieuwe plextor PX-504A ?
Jammer dat ook deze een + brander is.
Heeft iemand ervaring met de pioneer DVR-A05? zit er aan te denken om aan te schaffen.
Ik heb er één, doet het perfect. DVD+RW (Verbatim) geproduceerd ermee doen het perfect in mijn Sony standalone (DAV-S880) dus ik ben allang tevreden.

Die NEC's zijn nu supergoedkoop, zelfde qua features maar ik heb meer vertrouwen in Plextor dan in een ander merk, daar heb ik die 100 euro meer nog wel voor over.

Altijd goede support (soft/hard) en ik schaar mezelf in de categorie zware gebruikers en op mijn Plextor's na hebben mijn CD branders dat niet overleeft ;) (Heb nog wel een PX-4824TA ernaast gekocht voor de CDtjes maar dat terzijde, ter vervanging van mijn trouwe 1210TA, heeft al wel aantallen gebrand ruim in de 4 cijfers dussuh)

Laat maar.. .

• wussy
degenen die een dvd+rw brander hebben schreeuwen allemaal hard dat +r de standaard wordt, omdat ze dat willen en omdat ze als argument gebruiken dat microsoft het ondersteunt. een zeer slecht argument, want het gaat bij microsoft niet om de compatibiliteit, maar om het geld. windows is immers een klote besturingssysteem waar van alles aan mankeert. een klote standaard kan daar dus nog wel bij, dat verschil merk je niet meer.

de grootverbruikers zijn allemaal -r aanhangers, om de simpele reden dat het beter compatible is met huis tuin en keuken spelers. dvd-r is ook nog eens goedkoper.
als je op www.rpc1.com kijkt dan zie je dat men alleen geintereseert is in firmware van de pioneer dvd-branders. alleen die worden gepatcht zodat je 1x dvd-r op 2x kan branden, an straks ook op 4x. er is niemand die zich bezig houdt met de firmware van dvd+ en dvd+/- branders (alleen het regio gedeelte).
uit het forum van die site blijkt ook hoeveel dvd-r gebruikers er zijn en dat er amper +r aanhagers zijn.

nederland is een van de weinige landen waar +r een naam heeft, maar in de rest van de wereld is +r net zoiets (misschien iets meer dan) dvd-ram.
aangezien nederland niets betekent op wereld niveau, wordt -r de standaard.
eigenlijk is -r de standaard al.

-r schijfjes worden veelal per spindel verkocht. +r meestal nog per stuk. dit is duidelijk te zien in het aanbod op www.opus.nl

ik hoop dat ik jou (en een hoop anderen) bij deze heb overtuigd

PS
dit is misschien een dubbelpost, maar toen ik hem in het andere topic typte vond ik hem hier eigenlijk beter van toepassing
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True