In principe passen ALLE AthlonXP's op de oudere Abit Kt7 en KT7a plankjes. Al dan niet met raidcontroller erbij.
Dit is mijn conclusie...:
Het verschil in de versies zit met name in de boot-timings met opstarten. De AthlonXP is schjnbaar wat trager als een Duron of Thunderbird, dus daarom is resetten soms even nodig.
Tevens is de sturing van drivepullup inderdaad belangrijk, daar de signalen versterkt worden en je mamaplankje beter kan zien welke settings je nieuwe proc heeft. Standaard stond die vroeger op 1; nu is 2 of 3 gewoon beter. Op zich logisch want er zitten nu meer weerstanden (bridges) op de XP core dan de Thunderbirds en Durons, dus er is iets meer spanningsverlies gecreeerd, dat hiermee opgelost kan worden.
Wat betrefd de hogere instellingen als 12,5x en 100MHZ fsb op je KT7 plankje; JA zelfs dit is gewoon mogelijk!

Als je processor LOCKED is dan zal je mamaplankje altijd de juiste snelheid geven, dus 1533mhz op een xp1800 op een 133mhz bus en 1150Mhz op een 100mhz bus (KT133 chipset).
Voor de 133mhz busfanaten (dus de chipsets met KT133a) de KT7a en vele KT7e en consorten is het betre om de L1 bruggen te unlocken en dan de bus te gaan overclocken.

Voor de minder gelukkige besitters van een KT7 plankje is er altijd nog de mogelijkheid om wat de kloiien met de vaste multipliersettings op L3 en L4!
Ik wil een Athlon XP2100+ (officieel 1733mhz) kopen (Palomino core) en die met BIOS versie A9 op een KT7 plankje; rev. 1.0 steken met een fatsoenlijke koeler.
L1 bruggen gelockt houden (open bruggen dus) en dan maar liefst 2 kleine aanpassingen doen op de CPU. Leve de L3 en L4 bruggen. Als je de L4 bruggen ziet; dan zijn ze standaard aangesloten volgens onderstaand scheme; van boven naar beneden gezien:
.................................... L3 0==0
......................................... 0==0
......................................... 0 .. 0
.... L4 0 .. 0 ...................... 0 .. 0
......... 0==0
......... 0==0
......... 0 .. 0
--------------------
--------- Wat gaan we nu veranderen?:
L3 bruggen laten we intact;
L4 bruggen gaan we er 1-tje onderbreken met een scherp stanleymesje of dremel. Gewoon een klein putje maken waardoor de verbinding wordt verbreekt en een ander potloodlijntje trekken( hier zit geen laserputje, dus dat gaat uitstekend!) waardoor het geheel er als volgt uitziet:
................................... L3 0==0
........................................ 0==0
........................................ 0 .. 0
... L4 0==0 <- potlood ... 0 .. 0
......... 0==0
......... 0 .. 0 <- doorkrassen
......... 0 .. 0
Dan is de standaard multiplier gefixt op maar liefst 19x !!!
met je standaard bus van 100Mhz geeft dit echte 1900Mhz; en als je nog wat geluk hept met je KT133 chipset en CPU kan ja er nog eens ca. 50mhz extra uithalen (bijv. fsb =103mhz); want vaak veel hoger haalt die niet.
Ik moet misschien wel het voltage iets opkrikken, dit kan op mijn gemodde KT7 plank naar 2,1Volt; zodat er een AthlonXP palomino 2100+@1900 100mhz FSB op KT7 bordjezal gaan draaien....
Dus ja, een athlonXP kan in mijn optiek wel degelijk op hogere snelheden werken, maar vergt wat tweaking en lef!
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 01-10-2002 07:25
. Reden: ik krijg die solderpads niet netjes onder elkaar ge-edit... ]