heey wij beginnen binnekort dus met forgotten realms maar nu wou een partylid dat boek gaan lezen om te kijken in wat voor soort wereld hij dan leeft zeg maar, ik zei dat dit eigenlijk niet de bedoeling was (wat denk ik ook zo is
) maar hij d8 van niet. Who's right?
Naja, het maakt weinig uit. Meeste mensen die forgotten realms spelen kennen die wereld al door en door, dat is zowel een voordeel als een nadeel. Bij een eigen wereld moet je alles uitvoerig beschrijven, en als je dat leuk vind is dat fijner, anders is het wel handig dat mensen bij FR al een beeld hebben.
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Ik heb zondag voor het eerst geroleplayed met mijn nieuwe versie van Eternal Worlds. Het ging hier om een volledig nieuwe party van mij (GM) en 5 spelers (met 4 van hen had ik al eerder gespeeld, maar niet in die combinatie). Het interessante was dat ik 3 grote veranderingen heb ingevoerd: een nieuw systeem, een gezamenlijke wereld & character creatie, en een andere stijl van GameMasteren. Mijn eerste indruk is dat alle 3 een duidelijk succes zijn. Even wat toelichting.
In mijn vorige campaign vroeg ik de spelers ver van te voren wat voor genre ze wilden spelen, en ik heb toen een wereld in elkaar gezet die daarbij paste. Wat er wel en niet in de wereld voor kwam was dus volledig mijn keuze. Daarnaast liet ik iedereen een character maken, die ze mij toemailden, en ik paste deze in de wereld in. Met wat overleg verzon ik voor ieder character een verhaal dat hen allemaal op dezelfde plaats bracht, vanaf waar we konden gaan spelen.
Dit had een aantal nadelen. De spelers wisten weinig van de wereld, terwijl hun characters die kennis wel zouden moeten hebben. Bovendien was het maar afwachten of zij het een leuke wereld zouden vinden. De characters hadden geen enkele binding met elkaar, en ook geen gezamenlijk doel. Hierdoor versplinterde de party snel, en was mijn belangrijkste taak als GM om te zorgen dat ze in ieder geval niet te ver van elkaar raakten.
Wat ik nu heb gedaan is het volgende: het grootste deel van de eerste sessie hebben we besteed aan overleggen wat voor genre we wilden spelen (conclusie: high fantasy met een enigszins 'duistere' sfeer), hoe de wereld er ongeveer uit zag (denk bijvoorbeeld aan welke rassen er in de wereld leven) en wat het gezamenlijke doel van de characters was. (Een kennis van hen is vermoord op een wijze die toch wel verdacht veel lijkt op magie, hoewel iedereen weet dat magie niet bestaat. Hoe zit dat? Door wiens schuld is hij gestorven, en bestaat magie dan wellicht toch?) Pas daarna begonnen we met het maken van characters, die daardoor goed in de setting pasten, goed in het begin van het verhaal passen en goed bij elkaar passen. We hebben nu zelfs twee zussen in onze party. Ik ben ontzettend blij met de manier van character creatie (die overigens ook aangeraden wordt door mijn systeem), en ik ben er van overtuigd dat het 'los zand' probleem nu voor eens en altijd opgelost zal zijn. Nu kan men realistisch roleplayen zonder dat dit ten koste gaat van coherentie, verhaal en dergelijke.
Dan het nieuwe systeem. Het is zo heerlijk simpel, ik houd er echt van. Tijdens het spelen heb je eigenlijk maar 2 mechanics nodig: een gewone check en een opposed check. Heerlijk. Bovendien bleek het systeem waarbij mensen hun 'sterren' in zelfgemaakte 'optional attributes' stoppen in ieder geval veel creativiteit te stimuleren. Hoewel er natuurlijk characters zijn die sterren hebben gestopt in redelijke traditionele skills als 'cooking' en 'archery', staan erop de character sheets ook juweeltjes als 'worked as translator for politician', 'very strong belief in the power of stones', 'being popular', 'being impopular' en 'hurting the feelings of someone in love with me'. Hoe werkt dit nu? Wel, iedere keer als de character iets doet waar haar 'very strong belief in the power of stones' iets mee te maken heeft, mag zij die optional attribute gebruiken (en heeft ze dus meer kans op succes). Let wel: dit geloof hoeft niet nuttig te zijn voor wat ze doet, het is uitdrukkelijk geen skill - het geeft aan dat zij goed tot haar recht komt in situaties die te maken hebben met dit geloof.
Het is nu veel gemakkelijker om rare eigenschappen van je charachter niet te vergeten en te blijven roleplayen: immers, je hebt er nu zelfs profijt van, en ze staan duidelijk op je character sheet. Daarnaast is de customizability van je character uitermate hoog, kan je vage dingen blijven toevoegen elke paar sessies en kan je duidelijk aangeven hoe belangrijk een bepaalde attribute voor je character is.
De handling time van het systeem is heerlijk laag. Realisme is wellicht soms ver te zoeken, maar dat boeit me niet zo veel.
Last but not least ben ik erg blij met een paar dingen die ik heb geprobeerd qua GMen. Ik had bijna niets voorbereid, maar dat vind ik sowieso lekker. Nu kreeg dat echter een extra dimensie. Drie voorbeelden van hetzelfde gesprek tussen GM en speler.
(1) GameMaster die van alles heeft voorbereid
Speler: Is er een meertje hier bij de stad?
GM: (Kijkt op kaart.) Nee, er is hier geen meertje.
(2) GameMaster die weinig/niets heeft voorbereid
GM: (Bedenkt of het leuk is om een meertje te hebben.) Ja, er is een meertje vlak buiten de stad.
(3) GameMaster die speelt zoals ik zondag deed
GM: Geen idee, is er een meertje bij de stad?
Speler: Uh... ja sure, op een halve dag reizen van de stad is een meertje.
Wanneer ik niet al heb bedacht of meteen een goed idee heb, laat ik het gewoon door de speler verzinnen. En waarom ook niet? Zo zijn de spelers actiever bezig met de creatie van de wereld, hebben zij het gevoel echt invloed op de wereld te hebben en ik hoef minder aandacht te besteden aan dingen die ik op dat moment niet zo belangrijk vind. Ik had een character die het uitgebrande huis van haar overleden broer ging doorzoeken. Ik liet haar een check rollen, en ze had succes. Nu zou het normaal zijn om te checken of er iets te vinden was, en als je succes hebt vindt je het en anders niet. Maar je kan het ook anders doen (en DonjonKrawl was hier, in retrospect, misschien wel inspirerend voor): wanneer iemand succesvol zoekt, vindt hij iets. Dus ik zei tegen de speler: "Ja, je vindt inderdaad iets. Wat is het?" Er waren ook momenten dat de spelers zelf het voortouw namen, en dat wil ik nog verder stimuleren. Prachtig, om als GM af en toe verrast te worden, en tegelijkertijd je spelers wel een mysterieverhaal te laten spelen, want dat is het op dit moment uitermate.
Leuk was ook het roleplayen van flashbacks, hoewel je dan natuurlijk wel je spelers moet kunnen vertrouwen. Zo had een van mijn characters in haar inventory een steentje gestopt dat aan haar overleden broer had behoord. Vervolgens liet ik in een flashback een andere character dat steentje vinden, en na een kleine hint van mijn kant gaf hij dat steentje aan haar. Detail, maar wel grappig.
Nou ja, ik ben in ieder geval blij dat ik wat heb ge-experimenteerd, want dit was een van de leukste sessies die ik ooit heb gespeeld, en de twee mensen met wie ik na afloop naar het station liep vonden dat ook.
In mijn vorige campaign vroeg ik de spelers ver van te voren wat voor genre ze wilden spelen, en ik heb toen een wereld in elkaar gezet die daarbij paste. Wat er wel en niet in de wereld voor kwam was dus volledig mijn keuze. Daarnaast liet ik iedereen een character maken, die ze mij toemailden, en ik paste deze in de wereld in. Met wat overleg verzon ik voor ieder character een verhaal dat hen allemaal op dezelfde plaats bracht, vanaf waar we konden gaan spelen.
Dit had een aantal nadelen. De spelers wisten weinig van de wereld, terwijl hun characters die kennis wel zouden moeten hebben. Bovendien was het maar afwachten of zij het een leuke wereld zouden vinden. De characters hadden geen enkele binding met elkaar, en ook geen gezamenlijk doel. Hierdoor versplinterde de party snel, en was mijn belangrijkste taak als GM om te zorgen dat ze in ieder geval niet te ver van elkaar raakten.
Wat ik nu heb gedaan is het volgende: het grootste deel van de eerste sessie hebben we besteed aan overleggen wat voor genre we wilden spelen (conclusie: high fantasy met een enigszins 'duistere' sfeer), hoe de wereld er ongeveer uit zag (denk bijvoorbeeld aan welke rassen er in de wereld leven) en wat het gezamenlijke doel van de characters was. (Een kennis van hen is vermoord op een wijze die toch wel verdacht veel lijkt op magie, hoewel iedereen weet dat magie niet bestaat. Hoe zit dat? Door wiens schuld is hij gestorven, en bestaat magie dan wellicht toch?) Pas daarna begonnen we met het maken van characters, die daardoor goed in de setting pasten, goed in het begin van het verhaal passen en goed bij elkaar passen. We hebben nu zelfs twee zussen in onze party. Ik ben ontzettend blij met de manier van character creatie (die overigens ook aangeraden wordt door mijn systeem), en ik ben er van overtuigd dat het 'los zand' probleem nu voor eens en altijd opgelost zal zijn. Nu kan men realistisch roleplayen zonder dat dit ten koste gaat van coherentie, verhaal en dergelijke.
Dan het nieuwe systeem. Het is zo heerlijk simpel, ik houd er echt van. Tijdens het spelen heb je eigenlijk maar 2 mechanics nodig: een gewone check en een opposed check. Heerlijk. Bovendien bleek het systeem waarbij mensen hun 'sterren' in zelfgemaakte 'optional attributes' stoppen in ieder geval veel creativiteit te stimuleren. Hoewel er natuurlijk characters zijn die sterren hebben gestopt in redelijke traditionele skills als 'cooking' en 'archery', staan erop de character sheets ook juweeltjes als 'worked as translator for politician', 'very strong belief in the power of stones', 'being popular', 'being impopular' en 'hurting the feelings of someone in love with me'. Hoe werkt dit nu? Wel, iedere keer als de character iets doet waar haar 'very strong belief in the power of stones' iets mee te maken heeft, mag zij die optional attribute gebruiken (en heeft ze dus meer kans op succes). Let wel: dit geloof hoeft niet nuttig te zijn voor wat ze doet, het is uitdrukkelijk geen skill - het geeft aan dat zij goed tot haar recht komt in situaties die te maken hebben met dit geloof.
Het is nu veel gemakkelijker om rare eigenschappen van je charachter niet te vergeten en te blijven roleplayen: immers, je hebt er nu zelfs profijt van, en ze staan duidelijk op je character sheet. Daarnaast is de customizability van je character uitermate hoog, kan je vage dingen blijven toevoegen elke paar sessies en kan je duidelijk aangeven hoe belangrijk een bepaalde attribute voor je character is.
De handling time van het systeem is heerlijk laag. Realisme is wellicht soms ver te zoeken, maar dat boeit me niet zo veel.
Last but not least ben ik erg blij met een paar dingen die ik heb geprobeerd qua GMen. Ik had bijna niets voorbereid, maar dat vind ik sowieso lekker. Nu kreeg dat echter een extra dimensie. Drie voorbeelden van hetzelfde gesprek tussen GM en speler.
(1) GameMaster die van alles heeft voorbereid
GM: (Kijkt op kaart.) Nee, er is hier geen meertje.
(2) GameMaster die weinig/niets heeft voorbereid
GM: (Bedenkt of het leuk is om een meertje te hebben.) Ja, er is een meertje vlak buiten de stad.
(3) GameMaster die speelt zoals ik zondag deed
GM: Geen idee, is er een meertje bij de stad?
Speler: Uh... ja sure, op een halve dag reizen van de stad is een meertje.
Wanneer ik niet al heb bedacht of meteen een goed idee heb, laat ik het gewoon door de speler verzinnen. En waarom ook niet? Zo zijn de spelers actiever bezig met de creatie van de wereld, hebben zij het gevoel echt invloed op de wereld te hebben en ik hoef minder aandacht te besteden aan dingen die ik op dat moment niet zo belangrijk vind. Ik had een character die het uitgebrande huis van haar overleden broer ging doorzoeken. Ik liet haar een check rollen, en ze had succes. Nu zou het normaal zijn om te checken of er iets te vinden was, en als je succes hebt vindt je het en anders niet. Maar je kan het ook anders doen (en DonjonKrawl was hier, in retrospect, misschien wel inspirerend voor): wanneer iemand succesvol zoekt, vindt hij iets. Dus ik zei tegen de speler: "Ja, je vindt inderdaad iets. Wat is het?" Er waren ook momenten dat de spelers zelf het voortouw namen, en dat wil ik nog verder stimuleren. Prachtig, om als GM af en toe verrast te worden, en tegelijkertijd je spelers wel een mysterieverhaal te laten spelen, want dat is het op dit moment uitermate.
Leuk was ook het roleplayen van flashbacks, hoewel je dan natuurlijk wel je spelers moet kunnen vertrouwen. Zo had een van mijn characters in haar inventory een steentje gestopt dat aan haar overleden broer had behoord. Vervolgens liet ik in een flashback een andere character dat steentje vinden, en na een kleine hint van mijn kant gaf hij dat steentje aan haar. Detail, maar wel grappig.
Nou ja, ik ben in ieder geval blij dat ik wat heb ge-experimenteerd, want dit was een van de leukste sessies die ik ooit heb gespeeld, en de twee mensen met wie ik na afloop naar het station liep vonden dat ook.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Anoniem: 42620
weet iemand een internet site waar je als beginnende D&D speler je poppeke aan kunt maken ??? Of heb je hier een lading boeken voor nodig ... ik hoop het niet
. Maar ik zie het leven positief
heb je een D&D players handbook? die heb je wel nodig voor de regels etc. verder heb je charactrer sheets op www.rpgsheets.com
Wordt het niet tijd voor een FAQ?weet iemand een internet site waar je als beginnende D&D speler je poppeke aan kunt maken ??? Of heb je hier een lading boeken voor nodig ... ik hoop het niet . Maar ik zie het leven positief
[ Voor 0% gewijzigd door Ivo op 18-09-2002 08:58 . Reden: typfout ]
maybe wel een goed idee ja
, maar er zijn relatief maar weinigs sites (althans die ik ken) over D&D, wel jammer opzich maar mischien kan ik gewoon niet goed zoeken
Wat ik dus zou willen zien is een allesomvattende NL site waar alle Nederlandse D&D freaks zich kunnen identificeren. Dan wordt groepen zoeken enzo een stuk makkelijker.
dndfiles had maar een dozijn spelers ofzo geidentificeerd.
Ik ga ervan uit dat de meeste DnDers inmiddels wel internet hebben. Ik wil dolgraag regelmatig spelen maar er blijkt gewoon niemand in omgeving R'dam - Dordrecht te zijn die nog een plekkie overheeft (groep van 20+ers als het ff kan).
dndfiles had maar een dozijn spelers ofzo geidentificeerd.
Ik ga ervan uit dat de meeste DnDers inmiddels wel internet hebben. Ik wil dolgraag regelmatig spelen maar er blijkt gewoon niemand in omgeving R'dam - Dordrecht te zijn die nog een plekkie overheeft (groep van 20+ers als het ff kan).
Dit dus.
ja ik woon hier in roermond en ik ken maar 2 groepen die het spelen. Maar wij hebben gewoon zelf een groep gevormd. Zovan hey cool spel doe mee! Gewoon nieuwe mensen werven
Jullie zouden echt eens allemaal heel erg hard naar Ducosim moeten hollen. Zowat de enige overgebleven vereniging in Nederland (op wat kleine plaatselijke samenscholingen na).
http://www.ducosim.nl
4x per jaar een conventie en landelijke dekking.
En naar het Spellenspektakel in Eindhoven gaan. Michael Bruinsma mag dan niet mijn favoriete persoon zijn, maar het is wel de enige fatsoenlijke conventie in Nederland waar nog enigszins rollenspel wordt vertegenwoordigd (afgezien van de 3 maandelijkse mini-cons van Ducosim.
http://www.ducosim.nl
4x per jaar een conventie en landelijke dekking.
En naar het Spellenspektakel in Eindhoven gaan. Michael Bruinsma mag dan niet mijn favoriete persoon zijn, maar het is wel de enige fatsoenlijke conventie in Nederland waar nog enigszins rollenspel wordt vertegenwoordigd (afgezien van de 3 maandelijkse mini-cons van Ducosim.
Ik loop trouwens al jaren tegen het probleem aan dat ik wel spelers kan vinden, maar nooit voor alle spellen die ik wil spelen en zeker niet als ik ze niet zelf ga GM'en.
In mijn kast staan op dit moment:
Marvel Super Heroes
Dreampark
Ad&d 2nd Edition
D&D 3rd Edition
Elfs
Cyberspace
Shadowrun
Kult
Paranoia
Vampire: The Masquerade
Wraith: The Oblivion
Unknown Armies
Feng Shui
Fading Suns
GURPS (lite)
Adventure!
The Whispering Vault
Deadlands
Nephilim
Sorcerer
Cthulhu LARP
Violence
Pantheon and other games
Baron von Munchausen
SenZar
The World of Synnibarr
Ars Magica
Warhammer Fantasy Roleplay
Toon
Judge Dredd
All Flesh Must Be Eaten
Chill
In Nomine
Brave New World
Justice Inc.
Underworld
Bubblegum Crisis
Mekton Z
Underground
Run Out the Guns!
James Bond
Freak Legion
Indiana Jones Adventure Game (TSR)
Gangbusters
Extreme Vengeance
Lost Souls
The End
Tribe 8
Orkworld
Donjon
Deeds not Words
InSpectres
En ik heb daarvan dus maar 12 gespeeld (Marvel Super Heroes, Dreampark, Ad&d 2nd Edition, D&D 3rd Edition, Shadowrun, Paranoia, Vampire, Deadlands, Violence, Chill, Freak Legion, The End). De rest dus gewoon niet en de kans is ook erg klein dat ik ze ooit zal spelen. Zuigt gigantisch, maar feit blijft dat 90% van de tabletop gamers in Nederland alleen geïnteresseerd is in Dungeons and Dragons (in welke incarnatie dan ook) en White Wolf spellen.
In mijn kast staan op dit moment:
Marvel Super Heroes
Dreampark
Ad&d 2nd Edition
D&D 3rd Edition
Elfs
Cyberspace
Shadowrun
Kult
Paranoia
Vampire: The Masquerade
Wraith: The Oblivion
Unknown Armies
Feng Shui
Fading Suns
GURPS (lite)
Adventure!
The Whispering Vault
Deadlands
Nephilim
Sorcerer
Cthulhu LARP
Violence
Pantheon and other games
Baron von Munchausen
SenZar
The World of Synnibarr
Ars Magica
Warhammer Fantasy Roleplay
Toon
Judge Dredd
All Flesh Must Be Eaten
Chill
In Nomine
Brave New World
Justice Inc.
Underworld
Bubblegum Crisis
Mekton Z
Underground
Run Out the Guns!
James Bond
Freak Legion
Indiana Jones Adventure Game (TSR)
Gangbusters
Extreme Vengeance
Lost Souls
The End
Tribe 8
Orkworld
Donjon
Deeds not Words
InSpectres
En ik heb daarvan dus maar 12 gespeeld (Marvel Super Heroes, Dreampark, Ad&d 2nd Edition, D&D 3rd Edition, Shadowrun, Paranoia, Vampire, Deadlands, Violence, Chill, Freak Legion, The End). De rest dus gewoon niet en de kans is ook erg klein dat ik ze ooit zal spelen. Zuigt gigantisch, maar feit blijft dat 90% van de tabletop gamers in Nederland alleen geïnteresseerd is in Dungeons and Dragons (in welke incarnatie dan ook) en White Wolf spellen.
Mijn beperkte ervaring is dat mensen best andere systemen willen spelen als je dat voorstelt. D&D en White Wolf zijn zo populair omdat ze (door reclame ed.) zo bekend zijn - en onbekend maakt onbemind. Volgens mij als je aan mensen die je kent voorstelt een ander systeem te spelen vinden ze het vaak best.Crayne schreef op 19 september 2002 @ 12:56:Zuigt gigantisch, maar feit blijft dat 90% van de tabletop gamers in Nederland alleen geïnteresseerd is in Dungeons and Dragons (in welke incarnatie dan ook) en White Wolf spellen.
Doe je dat uit je hoofd, of heb je een Excel sheet?Crayne schreef op 19 september 2002 @ 12:56 een hele lange lijst
Waar is trouwens cyberpunk, dat is toch redelijk populair (geweest), of niet?
Wil je nou 1 groep spelers die al die spellen met je gaat spelen? Sowieso denk ik dat veel mensen toch een voorkeur hebben voor een bepaalde subset, en anders heb je altijd nog het probleem dat dat wel heeeeeel veel tijd gaat kosten.
Een prettige roleplay sessie duurt in mijn beleving al gauw acht uur oid, en die heb ik eerlijk gezegd niet elke week.
Ik ben persoonlijk maar matig bereid te investeren in RPG's, dus ik leech graag mee met iemand die wel al die boeken koopt. In sommige systemen kan dat erg irritant zijn, als een hele groep in 1 boek alles moet opzoeken.
Het probleem van GM'en is idd heel irritant....ik ben zelf ook zo'n lamer die eigenlijk zelf niet zo nodig hoeft te GM'en
Volgens mij is het beste wat je daaraan kan doen proberen te investeren in je spelersgroep, bv. door wat minder 'imposante' RPG's te gaan spelen (Dus idd. WW of (A)D&D, maar die staan ook in je wat-Crayne-wil-spelen-lijst). Dan moet je dus helaas misschien een paar eisen die je eigenlijk zou stellen aan De Perfecte RPG Sessie laten vallen, en kijken of je toch nog lol kan hebben.
Op die manier krijgen andere spelers waarschijnlijk wat eerder de moed om zelf eens een sessie te leiden, en dan kan jij weer achterover leunen en je in je char inleven.
Ikzelf ben een beetje afgeknapt op het hele RPG gebeuren door mijn overdreven streven naar perfectie, omdat altijd blijkt dat zelfs onder hele goede RPG'ers de beleving van wat een RPG is/moet zijn compleet verschillend is van speler tot speler. Als je alles op jouw manier wil beleven, moet je een goed boek lezen.
Ik geloof niet dat je een perfecte sessie kan houden, om het geforceerd uit te drukken.
In deeze zin staan drie fauten
Anoniem: 24278
Weet je dat je daar wel gelijk in kunt hebben!Ikzelf ben een beetje afgeknapt op het hele RPG gebeuren door mijn overdreven streven naar perfectie, omdat altijd blijkt dat zelfs onder hele goede RPG'ers de beleving van wat een RPG is/moet zijn compleet verschillend is van speler tot speler. Als je alles op jouw manier wil beleven, moet je een goed boek lezen.
Ik heb dat ook een beetje: de afknapping is in gang gezet...
Neuh, toevallig dat ik op RPG.net ooit eens op heb gesomd wat ik had staan. En nou ben ik er nog 1 vergeten...Vaudtje schreef op 19 September 2002 @ 19:09:
Doe je dat uit je hoofd, of heb je een Excel sheet?
Waar is trouwens cyberpunk, dat is toch redelijk populair (geweest), of niet?
Cyberpunk is nooit zo aangeslagen in Nederland. Shadowrun daarentegen deed het begin negentiger jaren best goed.
Ik wil verder eigenlijk niets meer dan ik nu heb, maar ik kan het altijd jammer vinden dat ik veel van die spellen nooit te spelen krijg, hè?
Wil je nou 1 groep spelers die al die spellen met je gaat spelen?
Aaaargghhh...8 fucking uur? Na 3-4 uur vind ik het wel genoeg. Nog een punt waarop ieder speler van mening verschilt.
Een prettige roleplay sessie duurt in mijn beleving al gauw acht uur oid, en die heb ik eerlijk gezegd niet elke week.
De allercoolste sessie was toch nog een 12-uurs sessie die we ooit hebben gedaan. 3 Spelers en een GM. Dat speelde echt leker toen.
Het enige probleem waar ik altijd over struikel bij het door LD zo geliefkoosde improviseren, en dat probleem lijkt me alleen maar groter te worden als ik de speler zou laten verzinnen.
Namelijk, als je niets voorbereid en er wordt iets verzonnen, hoe weet je dan later waar het verzonnen ding (in dit geval het meertje als voorbeeld) ook weer lag en hoever het van een ander dorp afligt. Ik heb als DM nooit tijd teveel, eerder te weinig, en om dan ook nog alle verzonnen dingen te registreren lijkt me helemaal moeilijk.
(Ik heb nu heel weinig tijd en heb alleen ff LD's post gelezen, maar binnenkort doe ik weer een readup en ga ik weer de gebruikelijke onzin posten.)
Namelijk, als je niets voorbereid en er wordt iets verzonnen, hoe weet je dan later waar het verzonnen ding (in dit geval het meertje als voorbeeld) ook weer lag en hoever het van een ander dorp afligt. Ik heb als DM nooit tijd teveel, eerder te weinig, en om dan ook nog alle verzonnen dingen te registreren lijkt me helemaal moeilijk.
(Ik heb nu heel weinig tijd en heb alleen ff LD's post gelezen, maar binnenkort doe ik weer een readup en ga ik weer de gebruikelijke onzin posten.)
Flap
Misschien weet je het nog. Als je het niet meer weet, weet misschien een van de spelers het nog. Als die het ook allemaal niet meer weten verzin je het opnieuw, en dat is dan geen probleem want er is toch niemand die een inconsistentie kan ontdekken.UDuckling5 schreef op 20 september 2002 @ 18:39:
Ik schrijf af en toe wel dingen op die ik niet wil vergeten, maar dat zijn altijd belangrijke elementen uit het verhaal, niet allerlei details over de wereld.
FF een replytje op Lord Daemon met zun EW. Ik heb EW gelezen (doorgemaild gekregen van onze nu ex-DM maar nog steeds medespeler) en ik moet zeggen, dat ik errug onder de indruk ben. De abilities zijn echt goed opgedeeld. Dat mis je echt bij D&D. Het zorgt voor een creativier stijl. Maar dat waar ik echt helemaal van weg was is toch echt hoe het met de Wizards is. Zoooooooo moet een wizard nou zijn. Niet zo beperkt aan spells en hoe die spells zijn. Ik vond het echt geniaal. Ik speelde eerst namelijk een wizard (bij D&D) en het was echt vrij vervelend. Mijn spells waren zo op, ik had vaker de verkeerde spells etc. Ik ga het nu opnieuw proberen met een sorceror waar ik toch iets hogere verwachting van heb. Het probleem van de D&D wizard wat ik bij EW opgelost zag worden is dat je vaak de verkeerde spells hebt/kent. Het probleem wat ik bij de sorceror voorzie is weer wat anders. Daarbij voorzie ik een tekort aan spells (maar wel het supertjille dat je gewoon kunt casten wat je kent totdat je slots op zijn). Dus wat ik eigelijk wilde zeggen is dat EW heel goed is en dat D&D minder goed is (wat ik vind dus), maar omdat we pas 6 maandjes bezig zijn (ik zit bij brik in de party zeg maar) gaan we nog ffetjes door met D&D.
BTW: Ik ga wat meer posten maar onder de naam van SIR DYNALON (mijn ouwe naam ghehe, het heeft wat maar ik weet het nog niet precies), want dit is mijn broers account, ik maak er zaterdag/zondag eentje zodra ik mijn nieuwe comp heb (sweeeeeet ghehehe)
BTW2: ik kom misschien vrij "slim en ervaren" (kuchkuch, in mijn volgende reply lach ik mijzelf hiervoor uit) over maar ik ben dus pas net begonnen en wat voorlopig bij ons het belangrijkst word is het role playen dus tips of internetadresjes met dingen waarmee ik mijn karakter kan verdiepen zijn welkom..
BTW: Ik ga wat meer posten maar onder de naam van SIR DYNALON (mijn ouwe naam ghehe, het heeft wat maar ik weet het nog niet precies), want dit is mijn broers account, ik maak er zaterdag/zondag eentje zodra ik mijn nieuwe comp heb (sweeeeeet ghehehe)
BTW2: ik kom misschien vrij "slim en ervaren" (kuchkuch, in mijn volgende reply lach ik mijzelf hiervoor uit) over maar ik ben dus pas net begonnen en wat voorlopig bij ons het belangrijkst word is het role playen dus tips of internetadresjes met dingen waarmee ik mijn karakter kan verdiepen zijn welkom..
Mag ik je vragen welke versie van EW je hebt?
Versie 0.2 of versie 1.0? Dat staat op de voorkant, als het goed is. Ze verschillen nogal veel van elkaar, dus voordat ik kan reply-en moet ik het eigenlijk wel even weten.
Ik weet het eigelijk niet.
Ik heb hem een maand geleden gedownload misschien zegt dat je wat.

Is 'ie 100 pagina's, of 25 pagina's?
Anoniem: 46891
Hij heeft de 100 pagina's tellende 0.2 beta versie
(tenminste, die heb ik hem toen gemaild)
O wat eng, dan roept iemand tegen mij dat Eternal Worlds 0.2 zeer goed is terwijl ik net zelf een zucht van verlichting heb geslaakt omdat ik de daar nogal van verschillende versie 1.0 heb gemaakt. 
Maar dat hangt er vooral vanaf wat je wil. EW 0.2 lijkt wat meer op Dungeons & Dragons, qua basis mechanics; ik ben er achter gekomen dat ik daar niet zo heel erg van houd, maar als je daar wel van houd vind je 'm waarschijnlijk beter dan 1.0.
Inderdaad is het Magic systeem nog steeds waar ik het meest trots op ben, van versie 0.2. Het combat systeem werkt af en toe niet altijd al te lekker, ik zou bijvoorbeeld sowieso als verandering doorvoeren dat iedereen op elk lichaamsdeel 10 hitpoints heeft ipv 5. De NWPs kosten eigenlijk te veel tijd om allemaal uit te rekenen. Maar het magic systeem klinkt niet alleen leuk, het werkt nog ook! Dus als je er mee wilt experimenteren: ga je gang en have fun.
Het is trouwens vrij gemakkelijk om alleen het magic systeem over te nemen en verder gewoon D&D3E te blijven spelen.
Maar dat hangt er vooral vanaf wat je wil. EW 0.2 lijkt wat meer op Dungeons & Dragons, qua basis mechanics; ik ben er achter gekomen dat ik daar niet zo heel erg van houd, maar als je daar wel van houd vind je 'm waarschijnlijk beter dan 1.0.
Inderdaad is het Magic systeem nog steeds waar ik het meest trots op ben, van versie 0.2. Het combat systeem werkt af en toe niet altijd al te lekker, ik zou bijvoorbeeld sowieso als verandering doorvoeren dat iedereen op elk lichaamsdeel 10 hitpoints heeft ipv 5. De NWPs kosten eigenlijk te veel tijd om allemaal uit te rekenen. Maar het magic systeem klinkt niet alleen leuk, het werkt nog ook! Dus als je er mee wilt experimenteren: ga je gang en have fun.
Het is trouwens vrij gemakkelijk om alleen het magic systeem over te nemen en verder gewoon D&D3E te blijven spelen.
Dat is een id...hmmz, ff checken wat de DM en medespelers ervan vinden aangezien ik de enige ben die arcane spells cast
Anoniem: 65779
Kan iemand me trouwens een beetje hulp geven, ik ben bezig met een karakter te maken, maar ik mis er iets aan, iets diepzinnigs, iet orgineels, iets fet als je begrijpt wat ik bedoel. (trouwens mijn vorige posts waren onder eheijckers gepost)
Sir Dynalon, geef je character een connectie met de campaign world waarin jullie spelen. Dat geeft niet alleen diepgang, maar dat geeft hem/haar ook meteen een link of een band met de wereld en misschien wel een doel om naartoe te werken...
Hangt er heel erg vanaf wat voort soort spel je wilt spelen. In een Dungeon Crawl campaing heeft het weinig zin om je character op te zadelen met ethische dilemma's; in een narraitivist campaign heeft het weinig zin om je character een of andere vage stijl van vechten mee te geven. Dus afhankelijk van wat voor soort campaign je speelt kan je denken aan dit soort dingen:Anoniem: 65779 schreef op 21 september 2002 @ 23:26:
Kan iemand me trouwens een beetje hulp geven, ik ben bezig met een karakter te maken, maar ik mis er iets aan, iets diepzinnigs, iet orgineels, iets fet als je begrijpt wat ik bedoel. (trouwens mijn vorige posts waren onder eheijckers gepost)
- Een traumatische gebeurtenis in het verleden
- Een opvallende karaktertrek
- Een uitgesproken filosofie
- Een obsessie
- Een ethisch dilemma
Ik heb niet zo heel veel ervaring met DM-en (ik begin net een niewe campaign na 5 jaar D&D-afwezigheid, en daarvoor heb ik 2 jaar een PC gespeeld), maar ik vind bovenstaande gedachtengang vrij rechtlijnig. Ik zie een 'setting' zoals Forgotten Realms gewoon als een gedefinieerd set richtlijnen, en ik maak zelf mjin invulling hierin.Lord Daemon schreef op 11 september 2002 @ 00:09:
[...]
Wat heeft het systeem, D&D, precies te maken met het kunnen voorstellen van de Abyss?
Als ik als GM zeg: 'Jullie zijn nu op de 312e plane van de Abyss', dan kan niemand zich het voorstellen. Als ik zeg: 'Jullie betreden een duister gebied. Rode, flikkerende vlammen, die op verschillende plaatsen uit de grond komen, verlichten een soort gigantische grot, maar lijken geen enkele warmte af te geven. Het verre gekrijs van mensen in doodsangst vult de lucht', dan kan iedereen zich er wat bij voorstellen.
Maar mijn kritiek is gewoon dat FR zo ontzettend standaard is dat het mij echt op geen enkel origineel idee zou kunnen brengen.
(FR setting is fijn omdat iedereen weet wat een elf is. hoe deze eruit ziet, hoe de sociale structuur is, hoe deze deze zou reageren in bep. situaties. Complement hieraan is de truc om een elf op bep. momenten juist het tegenovergestelde te laten doen dan wat de spelers verwachten.)
Om je voorbeeld van de Abyss aan te halen:
Stel ik zou het wel cool vinden als ik daar ook eens heen kon, dan probeer ik dat in te passen in FR. Dit levert uiteraard problemen op, maar het is voor mij juist de uitdaging om daar een oplossing voor te vinden, bijv:
- ik laat de characters per toeval ergens in een stokoude tombe (van hun vorige quest nog bijv.) een stuk perkament vinden met daarop een puzzel die hun verwijst naar een bep. plek waarop zich een vergeten portal naar de abyss wereld zou bevinden. Ik vraag me dan af, hjoe kan ik dit inpassen in FR: waarom is er niks vanuit de abys naar FR gekomen? (misschien 1richtingsportal, misschien een portal die magisch geblokkeerd was?). Waarom weet niemand van deze portal? (zorgen dat-ie goed verstopt is).
- ik laat de characters in contact komen met een wizard die grote schatten belooft als de party een opdracht voor hem vervult. hij heeft namelijk een portal gemaakt naar de abyss en wil dat de party daar een bepaald artifact haalt voor hem. Als DM stel ik mezelf dan dezelfde vragen als hierboven, en ook nog: wat kan de party doen-> misschien vinden ze het niks en proberen ze de portal te sluiten, maar worden ze op een of andere manier erin geslurpt? misschien gaan ze wel en doen ze de quest? (handelt de party alignment-based?)
oftewel genoeg inspiratie. Grootste probleem is onderbouwen waarom dit kan in FR en waarom het evenwicht niet verstoord is.
graag feedback, want aangezien ik nog niet gek veel DM ervaring heb, heb ik nog niet veel van dit soort dingen gedaan, dus vraag me af of jullie ervaringen hiermee hebben/wat jullie hiervan vinden.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Het hangt uiteindelijk toch van de DM en de spelers af 'hoe' ze de RPG spelen, en hoewel AD&D 'encouraged' om Gamist te spelen, zijn er mogelijkheden genoeg om anders te spelen (nou ben ik niet bekend met narrativisim dus laat ik even buiten beschouwing).Lord Daemon schreef op 08 augustus 2002 @ 20:38:
[...]
Ik vind D&D 3rd edition op zich geen slecht spel, ik ben alleen erg blij dat ik het niet hoef te spelen.D&D3E is heel erg gericht op combat, en is sowieso heel erg 'Gamist'.
[...] (heel verhaal)
Ik zelf ben een grote fan van Narrativism en Simulation (speciaal toegespitst op Character), en juist helemaal niet van Gamism. Dat is een van de redenen dat ik D&D3E geen leuk spel vind. Daarnaast is het echt de meest standaard RPG die je maar kan verzinnen, er zit geen enkele vernieuwende mechanic in. En dan dwingt het je ook nog in allerlei vage bochten zoals *shudder* ... alignment.
Zo heb ik met mijn vorige party (die van 5 jaar geleden zoals in de post hierboven) anderhalf jaar elke week AD&D gespeeld en we zijn in-game 60 dagen vooruit gekomen. Zoveel tijd ging er zitten in roleplayen bij ons.
Ook had elk character een history, een stamboom, was er een goeie onderbouwing voor de items/skills/class die elk lid had en was er per character een soort van 'personal quest' die we als het moment daar was konden inpassen in onze campaign.
Zo was er bijv. een dwerg bij ons die verstoten was uit zijn clan, maar die op een bepaald moment vond dat hij genoeg had gedaan om weer toegelaten te kunnen worden. Toen hebben we gezamelijk besloten om hem te vergezellen naar zijn thuisoord om daar te proberen hem weer toegelaten te krijgen. (en op de weg daarheen beleefden we of course allerlei sideadventures en sidequests)
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
[nohtml]
(De 'Gouden Regel' van RPGen.)
System Does Matter
Natuurlijk. Maar mijn punt was dat de Forgotten Realms zelf zo standaard is, dat ik dat ook wel gewoon zelf kan verzinnen zonder dat ik daar allerlei dikke boeken bij nodig heb. Maar zoals ik eerder al zei: als jij het lekker vind spelen, moet je het vooral doen.RealCato schreef op 22 september 2002 @ 13:10:
Ik heb niet zo heel veel ervaring met DM-en (ik begin net een niewe campaign na 5 jaar D&D-afwezigheid, en daarvoor heb ik 2 jaar een PC gespeeld), maar ik vind bovenstaande gedachtengang vrij rechtlijnig. Ik zie een 'setting' zoals Forgotten Realms gewoon als een gedefinieerd set richtlijnen, en ik maak zelf mjin invulling hierin.
Ik had het over D&D3E, niet over AD&D. Ten eerste: natuurlijk kan je met D&D3E ook narrativist gaan spelen. Echter, dan zit je meer tegen het systeem in te spelen dan dat het systeem je helpt. Dit is wel een leuk artikel:RealCato schreef op 22 september 2002 @ 13:23:
Het hangt uiteindelijk toch van de DM en de spelers af 'hoe' ze de RPG spelen, en hoewel AD&D 'encouraged' om Gamist te spelen, zijn er mogelijkheden genoeg om anders te spelen (nou ben ik niet bekend met narrativisim dus laat ik even buiten beschouwing).
System Does Matter
Als dit AD&D2E was, dan paste je speelstijl redelijk goed bij het spel. AD&D2E is een soort hybride tussen Simulationism en Gamism, en dit klinkt heel erg simulationist. Dus dat had je op zich goed uitgekozen.Ook had elk character een history, een stamboom, was er een goeie onderbouwing voor de items/skills/class die elk lid had en was er per character een soort van 'personal quest' die we als het moment daar was konden inpassen in onze campaign.
Anoniem: 9942
Gisteravond is mijn party overgestapt van WFRP naar EW 1.0. Na lang overleggen heb ik ze eindelijk zo ver kunnen krijgen dat ze allemaal wel iets gingen zien in de overstap, en hoewel ze echt nog wat moeten werken aan hun skill-originaliteit, komt dat wel goed
Ze hebben allemaal andere characters gemaakt, die meteen een stuk interessanter zijn (zo zit de party nu opgescheept met een Zen-Boeddhist met een voorliefde voor tuinieren, om maar een erg leuk character te noemen). Ze zitten nu op een heuveltop boven een dorpje, nadat ze de nacht ervoor allemaal zijn gestorven in de meest realistische en angstaanjagende droom die ze ooit gehad hebben. Ze doen nu hun best om die ervaring weg te rationaliseren, alleen hebben ze daarbij twee kleine probleempjes: Ze hebben allemaal een amulet om, dat ze in de droom gekregen hebben. En bovendien komen ze uit alle delen van de wereld, en hebben ze geen idee waar ze nu zijn...
Nadat vorige keer twee spelers het loodje legden dankzij een niet zo snuggere keuze (ze wisten goed dat ze in de gaten werden gehouden door de mafia - die hen wilde omleggen - , maar besloten toch terug te gaan naar één van hun slaapplekken), morgen weer Unknown Armies met twee nieuwe karakters.
Een limousine en wat geweervuur later en twee van onze helden waren gehakt.
Maar niet voordat de Vietnam veteraan een handgranaat richting goons rolde, terwijl hij - bloed uit zijn mondhoek druipend - mompelde: "For Uncle Sam, you Italian bastards". Of iets dergelijks.
Twas a beautiful sight. And it was a nice explosion.
Als dit avontuuur ten einde is zien we wel weer wat we doen. Ik heb in ieder geval die schijtlading spellen nog staan die ik nog nooit gespeeld of ge-GM'ed heb, dus we kunnen alle kanten uit. Misschien old-school Marvel Super Heroes.
Spandex in de bocht.
Een limousine en wat geweervuur later en twee van onze helden waren gehakt.
Maar niet voordat de Vietnam veteraan een handgranaat richting goons rolde, terwijl hij - bloed uit zijn mondhoek druipend - mompelde: "For Uncle Sam, you Italian bastards". Of iets dergelijks.
Twas a beautiful sight. And it was a nice explosion.
Als dit avontuuur ten einde is zien we wel weer wat we doen. Ik heb in ieder geval die schijtlading spellen nog staan die ik nog nooit gespeeld of ge-GM'ed heb, dus we kunnen alle kanten uit. Misschien old-school Marvel Super Heroes.
Spandex in de bocht.
Yep, andere genres dan fantasy (in wat voor vorm dan ook) kunnen ook erg leuk zijn! Al moet ik zeggen dat ik nooit wat anders heb geprobeerd.
Ik heb laatst een hele discussie gehad met een groepslid uit m'n party; hij wilde Essence weg hebben, aangezien er te weinig regeltjes waren en het teveel vrijheid gaf (terwijl dat juist de opzet was). Het kwam erop neer dat hij terug wilde naar DnD3E. Ik wilde dat dus NIET. De rest van de party zat ertussenin. Wat gaan we dus doen? Enkele Essence regels aanpassen en hier en daar een DnD3E elementje toevoegen...
Ik zou graag LD's laatste EW versie uitproberen, maar ik heb het idee dat men daar niet mee uit de voeten zou kunnen. (mijn groepje is namelijk nogal gamist gericht, ook al probeer ik af en toe wat narratism toe te voegen door m'n character dingen te laten doen die volledig in-character zijn, ook al zet ik daarmee z'n leven op het spel... Als GM heb ik natuurlijk meer macht, maar ik moet me toch richten naar de 'eisen' van de groep!)
Ik heb laatst een hele discussie gehad met een groepslid uit m'n party; hij wilde Essence weg hebben, aangezien er te weinig regeltjes waren en het teveel vrijheid gaf (terwijl dat juist de opzet was). Het kwam erop neer dat hij terug wilde naar DnD3E. Ik wilde dat dus NIET. De rest van de party zat ertussenin. Wat gaan we dus doen? Enkele Essence regels aanpassen en hier en daar een DnD3E elementje toevoegen...
Ik zou graag LD's laatste EW versie uitproberen, maar ik heb het idee dat men daar niet mee uit de voeten zou kunnen. (mijn groepje is namelijk nogal gamist gericht, ook al probeer ik af en toe wat narratism toe te voegen door m'n character dingen te laten doen die volledig in-character zijn, ook al zet ik daarmee z'n leven op het spel... Als GM heb ik natuurlijk meer macht, maar ik moet me toch richten naar de 'eisen' van de groep!)
Eerlijk gezegd denk ik dat je beste "course of action" is:
1. Praten over wat iedereen nu wil, proberen om tot een compromis te komen waar iedereen zich in kan vinden.
2. Als dit niet mogelijk is, gewoon accepteren dat jullie smaken uiteenlopen en niet meer samen gamen.
Het klinkt hard, maar het zal problemen blijven veroorzaken binnen de groep als er geen compromis kan worden bereikt...
1. Praten over wat iedereen nu wil, proberen om tot een compromis te komen waar iedereen zich in kan vinden.
2. Als dit niet mogelijk is, gewoon accepteren dat jullie smaken uiteenlopen en niet meer samen gamen.
Het klinkt hard, maar het zal problemen blijven veroorzaken binnen de groep als er geen compromis kan worden bereikt...
Ik heb zelf nu het volgende probleem, zoals gezegd DM ik sinds kort een D&D3E party, alleen ik heb een speler ertussen zitten die nogal stats gericht speelt, en het volgende character heeft bedacht: een wood elf ranger met Str 15 (13+2), Dex 20 (18+2) en voor de rest allemaal <11. Nou heeft-ie weapon finesse "short sword", en gecombineerd met zijn standaard ranger feats, heeft-ie nu 2 sword swords, +4/+4 op attack, en 1d6+2/1d6+1 damage, iets wat nu best wel problemen oplevert in dungeons (hij molt veel meer dan zijn teammates). ook zijn AC is vrij hoog met +5 dex bonus en leather (AC 17 dus).
Wat kan ik hieraan doen?
Wat kan ik hieraan doen?
Is dat dan wel een probleem? Het klinkt alsof je de encounters gewoon zo moet aanpassen dat hij nooit overal tegelijkertijd kan zijn en de andere leden van de party dus ook hun steentje bij kunnen dragen.RealCato schreef op 26 september 2002 @ 15:45:
Ik heb zelf nu het volgende probleem...
<SNIP>
Wat kan hieraan doen?
Je moet gewoon zoiets doen als ze bij mij deden. Ik had een hele logische DM. Zodra ik als wizard zijnde een spell caste, kreeg ik meteen de sterkste warriors op mijn dak. Dus eigelijk moest ik wegrennen ofzo(wat ik overigens vergat want de eerste sessie was niet zo heel erg goed gegaan), maar ik werd geraakt en door mijn lage hp werd ik meteen bewusteloos. Stuur gewoon een troep op de party af (via een logisch verhaal natuurlijk), met een sterke wizard ofzo. Laat hem hold person casten of iets in die richting, zoals de vorige al zei: pas de encouters aan, aan je party
Of brengt de party naar lokaties waar de super elf het van zijn andere (mindere) stats moet hebben... roleplay situaties waar hoge cha,wis of int vereist zijn.
Zo doe ik het altijd
Zo doe ik het altijd
Dit dus.
Ah, maar door je encounters op die manier aan te passen aan de speler, benadeel je hem omdat je hem dwingt om zijn karakter anders te spelen dan hij het graag wil spelen. Als je daarentegen de encounters aanpast zodat hij nog steeds zijn karakter kan spelen zoals hij dat wil EN de andere spelers ook aan bod komen, houdt je iedereen tevreden. Nooit spelers benadelen omdat ze niet spelen zoals jij zou of wilt spelen. Bad bad idea. Krijg je hele ongelukkige spelers van.FunkyTrip schreef op 27 september 2002 @ 12:29:
Of brengt de party naar lokaties waar de super elf het van zijn andere (mindere) stats moet hebben... roleplay situaties waar hoge cha,wis of int vereist zijn.
Zo doe ik het altijd
De dm moet gewoon zorgen dat een van de "schurken" sterker is en die hem uitzoekt in het gevecht. Dat kun je als DM heel makkelijk aanpassen terwijl er gespeeld wordt.
Hop,hop,hop!
Je kunt ze ook naar een stad laten gaan waar mensen een hekel hebben aan elven. Een boself voelt zich zowieso niet thuis in een stad lijkt me zo. Of je laat ze puzzelen, moet hij us wat anders doen, en omdat zijn intelligent <11 is, kan hij niet met de beste oplossingen komen omdat het dan nergens op slaat, geeft de andere spelers een kans...
Crayne heeft het perfecte advies. Als hij een charcater maakt die goed is in vechten, vindt hij het kennelijk leuk om te schitteren in gevechten. Welnu, geef hem die kans! Als je dat niet doet, heeft hij geen lol - en dat wil je niet. Andere spelers willen hun characters waarschijnlijk weer in andere situaties laten schitteren, dus geef je hen die kansen ook. Het is allemaal zo simpel.
(Eigenlijk is dat helemaal niet simpel, het kan zelfs vrij lastig zijn; het lastigste is om erachter te komen wat je spelers nou eigenlijk willen. Meestal vertellen ze je dat niet, en als ze het je wel vertellen is nog niet gezegd dat ze het eigenlijk zelf wel weten.)
Waarop ik alleen maar hetzelfde antwoord kan geven als ik aan FunkyTrip heb gegeven. Niemand benadelen omdat hij niet speelt zoals jij wilt dat hij speelt. Dat is echt een hele slechte manier om te DM'en en het doet meer schade dan goed, ook al *krijgen* die andere spelers nu meer kansen.Anoniem: 65779 schreef op 27 september 2002 @ 22:32:
Je kunt ze ook naar een stad laten gaan waar mensen een hekel hebben aan elven. Een boself voelt zich zowieso niet thuis in een stad lijkt me zo. Of je laat ze puzzelen, moet hij us wat anders doen, en omdat zijn intelligent <11 is, kan hij niet met de beste oplossingen komen omdat het dan nergens op slaat, geeft de andere spelers een kans...
Dat is precies wat mijn probleem was bij DM'en. (D&D) Ik liet de spelers in situaties komen die ik leuk vond en niet per se de spelers ook. Wat de spelers precies wilden wist ik ook eigenlijk niet. Ik heb het wel gevraagd en als antwoord kreeg ik dat men hun character wilde laten leven in plaats van een papiervodje te zijn.Lord Daemon schreef op 27 september 2002 @ 22:45:
Crayne heeft het perfecte advies. Als hij een charcater maakt die goed is in vechten, vindt hij het kennelijk leuk om te schitteren in gevechten. Welnu, geef hem die kans! Als je dat niet doet, heeft hij geen lol - en dat wil je niet. Andere spelers willen hun characters waarschijnlijk weer in andere situaties laten schitteren, dus geef je hen die kansen ook. Het is allemaal zo simpel.(Eigenlijk is dat helemaal niet simpel, het kan zelfs vrij lastig zijn; het lastigste is om erachter te komen wat je spelers nou eigenlijk willen. Meestal vertellen ze je dat niet, en als ze het je wel vertellen is nog niet gezegd dat ze het eigenlijk zelf wel weten.)
Ja, dat is ook het leukste om te doen: je character laten leven. En veel GM's kunnen niet... dat is het probleem juist. Ze vertellen hun verhaaltje, kondigen de actie aan, zeggen wie aanvalt/verdedigd en met welk wapen. Maar de sfeer en de mensen, e.d., kortom: de zaken die veel RP-en aanmoedigen worden vaak weggelaten...
De GM moet dan natuurlijk wel weten hoe hij dat character tot leven moet laten komen. Wat voor situaties zijn interessant. Een character laten leven komt er op neer dat ze willen dat hun character in interessante situaties terechtkomt. Wat voor situaties wordt hier in het midden gelaten dus heeft een GM er nog niks aan wat betreft het afstemmen van encounters/plot.
Ik schaam me weer diep, maar laatst in het heetst van de strijd zijn we met de party maar even vergeten dat mijn charisma maar 6 was.
Ik was namelijk opgesloten in de dorpsgevangenis en kon daar moeilijk met vuurballen en magic missiles uitbreken aangezien ik dan het hele dorp achter me aankreeg. Dus moest ik me eruit kletsen. De DM en de andere spelers hebben de halve sessie dubbel gelegen om de manieren waarop ik probeerde te ontsnappen. Eerst probeerde ik het met magie...
Enkele voorbeelden:
Het krukje van de bewaker licht laten geven zodat hij niet een hazenslaapje kan doen maar zo uitgeput raakt van het wakkerblijven dat hij diep in slaap valt en niet een beetje.
Mezelf veranderen zodat het leek of niet ik, maar een lokale notabele was opgesloten.
Mezelf tegen het plafond verstoppen.
Enz enz.
Uiteindelijk heb ik me er maar uitgeklets en ben nogal gematst door de DM omdat ik met mijn gehannes het verhaal nogal ophield. Maar opzich was het wel in strijd met mijn lage charisma. Wat zouden jullie doen? Voor de optie gaan waarbij de creativiteit van de speler tot uiting komt, of wijzen op het feit dat het in strijd is met je abilities?
Ik was namelijk opgesloten in de dorpsgevangenis en kon daar moeilijk met vuurballen en magic missiles uitbreken aangezien ik dan het hele dorp achter me aankreeg. Dus moest ik me eruit kletsen. De DM en de andere spelers hebben de halve sessie dubbel gelegen om de manieren waarop ik probeerde te ontsnappen. Eerst probeerde ik het met magie...
Enkele voorbeelden:
Het krukje van de bewaker licht laten geven zodat hij niet een hazenslaapje kan doen maar zo uitgeput raakt van het wakkerblijven dat hij diep in slaap valt en niet een beetje.
Mezelf veranderen zodat het leek of niet ik, maar een lokale notabele was opgesloten.
Mezelf tegen het plafond verstoppen.
Enz enz.
Uiteindelijk heb ik me er maar uitgeklets en ben nogal gematst door de DM omdat ik met mijn gehannes het verhaal nogal ophield. Maar opzich was het wel in strijd met mijn lage charisma. Wat zouden jullie doen? Voor de optie gaan waarbij de creativiteit van de speler tot uiting komt, of wijzen op het feit dat het in strijd is met je abilities?
Flap
Beide tegelijk. Je laat hem eruit kletsen op een manier waar zijn lage charisma duidelijk uit blijkt. Misschien heb je wel eens het boek "Being there" gelezen: de hoofdpersoon heeft echt nergens verstand van behalve tuinieren, maar door stom toeval lijkt hij in elk gesprek heel slim en wijs. Iets dergelijks, maar dan gericht op Charisma, kan je hier laten gebeuren.UDuckling5 schreef op 28 september 2002 @ 21:19:
Thanx voor jullie hulp, echt nuttige tips. Ik zal er aan werken.
Vorige week woensdag (wij spelen elke woensdag) heb ik (naar de wens van de party) een vrijwel pure dungeon-avond ervan gemaakt, waarin ze zich lekker konden uitleven, en daaruit gaat nu zoals ik het heb gepland een verhaallijn uit vloeien.
Ik had ze namelijk een oude mijn ingestuurd om ze gestolen familiesieraden te laten terugvinden van een lokale herbergier in een naamloos gehucht, en de party speelde daar nogal lacherig op in omdat dit een typische standaard fantasy quest is. Maar ze kwamen pas op 't einde van de avond erachter dat er helemaal geen sieraden waren en dat het een truc van de herbergier was om voorbijtrekkende avonturiers in een val te lokken.
Meteen toen ze dat ontdekten werd er al druk gediscussieerd wat ze met deze situatie zouden gaan doen, en daar zijn we toen gestopt. Dus voor komende woensdag zal ik 't plot nog uitbouwen en wordt er hopelijk veel geroleplayed en krijgt het verhaal nog een (ook voor mij) onverwachte wending (en leer ik als DM de characters wat beter kennen en hun manier van spelen).
Maar dit gaat wel erg leuk worden omdat er veel verschillende personages in de party zitten. (zo wilde de een 's nachts stiekem de herberg in de fik steken, een ander wilde herbergier zelf een loer gaan draaien, en een derde wilde eerst nog uitzoeken of het wel echt de herbergier was, en zo ja het d.m.v. praten tot een goed einde te brengen).
P.S. Crayne: ik ben net weer begonnen met Monkey Island I, blijft een topreeks spellen
Vorige week woensdag (wij spelen elke woensdag) heb ik (naar de wens van de party) een vrijwel pure dungeon-avond ervan gemaakt, waarin ze zich lekker konden uitleven, en daaruit gaat nu zoals ik het heb gepland een verhaallijn uit vloeien.
Ik had ze namelijk een oude mijn ingestuurd om ze gestolen familiesieraden te laten terugvinden van een lokale herbergier in een naamloos gehucht, en de party speelde daar nogal lacherig op in omdat dit een typische standaard fantasy quest is. Maar ze kwamen pas op 't einde van de avond erachter dat er helemaal geen sieraden waren en dat het een truc van de herbergier was om voorbijtrekkende avonturiers in een val te lokken.
Meteen toen ze dat ontdekten werd er al druk gediscussieerd wat ze met deze situatie zouden gaan doen, en daar zijn we toen gestopt. Dus voor komende woensdag zal ik 't plot nog uitbouwen en wordt er hopelijk veel geroleplayed en krijgt het verhaal nog een (ook voor mij) onverwachte wending (en leer ik als DM de characters wat beter kennen en hun manier van spelen).
Maar dit gaat wel erg leuk worden omdat er veel verschillende personages in de party zitten. (zo wilde de een 's nachts stiekem de herberg in de fik steken, een ander wilde herbergier zelf een loer gaan draaien, en een derde wilde eerst nog uitzoeken of het wel echt de herbergier was, en zo ja het d.m.v. praten tot een goed einde te brengen).
P.S. Crayne: ik ben net weer begonnen met Monkey Island I, blijft een topreeks spellen
Ik weet niet of het character dat je momenteel speelt erg intelligent of wijs is, maar echt roleplayen had je character diep in de stront kunnen brengen, door bijvoorbeeld te dreigen met fysiek geweld... Maarja, dat is natuurlijk niet goed voor z'n hachie...UDuckling5 schreef op 28 september 2002 @ 21:19:
Mee eens, maar de laatste keer dat ik ongestraft een dorpje tot de grond toe afbrandde kwam ik daar ook schadeloos vanaf en dat was niet goed voor zijn geroleplayde en mijn eigen ego...
Tot hij bij de plaatselijke nobele kwam en daar ook stoer ging doen met zijn fireballs
Flap
kheb net mijn biografie bij de DM ingeleverd, hoop dat t wel leuk wordt. We hebben nu een veel apartere party dan eerst. Kan leuk worden maar ook moeilijker (maar das juist weer leuker
) Ik vind t nogsteeds moeilijk om iets origineels voor je character te bedenken, maar ik merk wel dat het steeds en steeds meer lukt. Eigenlijk zou ik eens wat voorbeelden willen zien, is daar geen site van ofzo???
Ergens in de vorige topic staat de background van mijn character.... is ff zoeken misschien.
Mijn eigen campaign gaat als volgt:
PCs (level 2) waren slaven in dienst van een red wizard. Vervolgens wordt die gast vermoord ('t was een zeldzame 'goeie' red wizard). Blijkt dat ze 'chosen' zijn: allemaal een mooi birthmark. Mooie prophecy voor gemaakt waarin blijkt dat ze uiteindelijk moeten strijden tegen een monster uit de abyss om de wereld te redden. Ze moeten een artifact zwaard zien te vinden dat verspreid is over de wereld. Als hulp krijgen ze al een deel van het zwaard dat een 'pull' heeft naar de andere delen (dus ze hoeven alleen maar de 'pull' te volgen) en amuletten (halve artifacts die tegen elke vorm van scrying enzo beschermen). Ondertussen worden ze gestalkt door een machtige red wizard, een dief die het op de amuletten gemunt heeft en de henchmen van het eindmonster die telkens meer kracht verzameld. Later komen daar nog wat randfiguren bij uiteraard.
Elk deel van het zwaard wordt bewaakt door 'virtues'. Bijvoorbeeld Loyalty. Dus om een deel te bemachtigen zullen ze 'Betrayal' moeten overwinnen. Dus zet ik ze ergens midden in een intrigue in Sembia
enzo enzo.
Uiteindelijk zullen ze het dus moeten opnemen tegen het monster (hopelijk zo tegen level 15 ofzo). telkens geef ik meer stukjes van de prophecy. Sommige dingen leggen ze verkeerd uit dus daarmee amuseer ik me kostelijk...
Enfin, een leuk voorbeeldje van hoe je sessie anders kan verlopen dan je verwacht had:
Mijn pc's (lvl 3 of 4) waren begeleid door wat hench men van een Red Wizard naar de man himself (in een herberg). Daar legde hij het een en ander uit ove rde oorsprong van het zwaard en het monster en wilde vervolgens een Geas op ze casten zodat ze het zwaard aan hem geven als ze het compleet hebben. Ik dacht, dat laten ze wel over hun heen gaan. Fout dus. De een dook uit het raam, de ander dook door de deur en een derde moest dwars door een hogere level fighter heen. Dat gebeurde allemaal toen de wizard het spel ging casten en die had dat dus niet verwacht dus ik gaf ze een bonus ronde kado.
Best wel moedig om een level 15 ofzo Red Wizard te tarten. Ik had dit dus even niet verwacht als DM zijnde omdat ik hun IQ iets hoger had ingeschat
Knap dat er toch nog eentje ontsnapte (haalde de save voor een hold person spell van een apprentice van de red wizard). De ander was na een ronde al gevangen in een wall of force en de derde koos eieren voor zijn geld na een 'ok, genoeg gespeeld! Geef het op of ik ga je echt pijn doen!' van de Red wizard.
Toch wel grappig hoe zo'n sessie zich dan plots heel anders gedraagt. Even later overmeesterden ze alsnog de apprentice die mee was gegaan om een oogje in het zeil te houden ( zo'n mager over het paard getild studentje). Niet dat ze daar iets mee opschieten, want de grudge van die gast wordt alleen maar groter...
En als bonus faalde een dief die iets wilde stelen van ze ook nog jammerlijk (hij had maar een 3 ofzo nodig en ik wilde 'm niet fudgen, dus gooide hij uiteraard een 1).
Over het geheel genomen kunnen zij de micro management lijntjes dus onderscheiden ("de dief is slecht", "die elf is onze vriend") etc. Ze hebben een vaag idee van de intriges die daar boven zitten, maar daarboven zitten weer lijntjes met een hele eigen agenda en dat maakt het wel leuk. Geeft me de kans voor prachtige plotwendingen
PCs (level 2) waren slaven in dienst van een red wizard. Vervolgens wordt die gast vermoord ('t was een zeldzame 'goeie' red wizard). Blijkt dat ze 'chosen' zijn: allemaal een mooi birthmark. Mooie prophecy voor gemaakt waarin blijkt dat ze uiteindelijk moeten strijden tegen een monster uit de abyss om de wereld te redden. Ze moeten een artifact zwaard zien te vinden dat verspreid is over de wereld. Als hulp krijgen ze al een deel van het zwaard dat een 'pull' heeft naar de andere delen (dus ze hoeven alleen maar de 'pull' te volgen) en amuletten (halve artifacts die tegen elke vorm van scrying enzo beschermen). Ondertussen worden ze gestalkt door een machtige red wizard, een dief die het op de amuletten gemunt heeft en de henchmen van het eindmonster die telkens meer kracht verzameld. Later komen daar nog wat randfiguren bij uiteraard.
Elk deel van het zwaard wordt bewaakt door 'virtues'. Bijvoorbeeld Loyalty. Dus om een deel te bemachtigen zullen ze 'Betrayal' moeten overwinnen. Dus zet ik ze ergens midden in een intrigue in Sembia
Uiteindelijk zullen ze het dus moeten opnemen tegen het monster (hopelijk zo tegen level 15 ofzo). telkens geef ik meer stukjes van de prophecy. Sommige dingen leggen ze verkeerd uit dus daarmee amuseer ik me kostelijk...
Enfin, een leuk voorbeeldje van hoe je sessie anders kan verlopen dan je verwacht had:
Mijn pc's (lvl 3 of 4) waren begeleid door wat hench men van een Red Wizard naar de man himself (in een herberg). Daar legde hij het een en ander uit ove rde oorsprong van het zwaard en het monster en wilde vervolgens een Geas op ze casten zodat ze het zwaard aan hem geven als ze het compleet hebben. Ik dacht, dat laten ze wel over hun heen gaan. Fout dus. De een dook uit het raam, de ander dook door de deur en een derde moest dwars door een hogere level fighter heen. Dat gebeurde allemaal toen de wizard het spel ging casten en die had dat dus niet verwacht dus ik gaf ze een bonus ronde kado.
Best wel moedig om een level 15 ofzo Red Wizard te tarten. Ik had dit dus even niet verwacht als DM zijnde omdat ik hun IQ iets hoger had ingeschat
Knap dat er toch nog eentje ontsnapte (haalde de save voor een hold person spell van een apprentice van de red wizard). De ander was na een ronde al gevangen in een wall of force en de derde koos eieren voor zijn geld na een 'ok, genoeg gespeeld! Geef het op of ik ga je echt pijn doen!' van de Red wizard.
Toch wel grappig hoe zo'n sessie zich dan plots heel anders gedraagt. Even later overmeesterden ze alsnog de apprentice die mee was gegaan om een oogje in het zeil te houden ( zo'n mager over het paard getild studentje). Niet dat ze daar iets mee opschieten, want de grudge van die gast wordt alleen maar groter...
En als bonus faalde een dief die iets wilde stelen van ze ook nog jammerlijk (hij had maar een 3 ofzo nodig en ik wilde 'm niet fudgen, dus gooide hij uiteraard een 1).
Over het geheel genomen kunnen zij de micro management lijntjes dus onderscheiden ("de dief is slecht", "die elf is onze vriend") etc. Ze hebben een vaag idee van de intriges die daar boven zitten, maar daarboven zitten weer lijntjes met een hele eigen agenda en dat maakt het wel leuk. Geeft me de kans voor prachtige plotwendingen
Dit dus.
Anoniem: 61849
Dan is het toch niet meer origineel of wel soms?(ik kon het echt niet laten hierop te reageren mijn excuses voor de onderbreking)Brik schreef op 29 september 2002 @ 22:34:
kheb net mijn biografie bij de DM ingeleverd, hoop dat t wel leuk wordt. We hebben nu een veel apartere party dan eerst. Kan leuk worden maar ook moeilijker (maar das juist weer leuker) Ik vind t nogsteeds moeilijk om iets origineels voor je character te bedenken, maar ik merk wel dat het steeds en steeds meer lukt. Eigenlijk zou ik eens wat voorbeelden willen zien, is daar geen site van ofzo???
FunkyTrip schreef op 30 september 2002 @ 13:22 Een leuk verhaaltje:
Knip, Knip..........
offtopic:
hehe , vooral het gedeelte over het wegduiken , springen en vluchten vink melig ( weer sorry voor onderbreking:p)
hehe , vooral het gedeelte over het wegduiken , springen en vluchten vink melig ( weer sorry voor onderbreking:p)
Jawel want daardoor kom ik weer op andere ideeenAnoniem: 61849 schreef op 30 september 2002 @ 14:59:
Dan is het toch niet meer origineel of wel soms?(ik kon het echt niet laten hierop te reageren mijn excuses voor de onderbreking)
andere ideen afgeleid van de originele ideen en dus niet meer origineel.Want je bent dan toch geneigt als je een vet stukje ziet het stuk te kopieren en dan een heel klein stukje te verdraaien ( nu kom je toch heel vaak op clichés uit omdat al zoveel gedaan is als je een karakterbeschrijving moet schrijven(tenminste ikzelf en de andere niet zo begaafde mensen zoals ik)).Brik schreef op 30 september 2002 @ 17:27:
[...]
Jawel want daardoor kom ik weer op andere ideeenik zeg toch ook niet dat ik ze ga overnemen....
edit:
Ik ga hier verder niet meer op in als je het niet erg vindt?
Ik ga hier verder niet meer op in als je het niet erg vindt?
neej vind ik niet erg maar 't is niet zo
we zullen wel zien eens kijken wat Bob ervan vindt (MHUHAHAHAHAAaaaa.......
)
[opmerking]
Waar is je Bio van de vorige campaign eigenlijk?
[/opmerking]
[opmerking]
Waar is je Bio van de vorige campaign eigenlijk?
[/opmerking]
En de diepere betekenis van die post was...?
Ik heb de post waar je naar refereert verwijderd - dat sloeg inderdaad compleet nergens op. - Lord Daemon
Gaarne wel enigszins ontopic...
Om deze post overigens te laten voldoen aan dat criterium:
Je hebt een speler in de groep en hij is stukken slimmer dan zijn karakter. Je merkt ook dat hij steeds opmerkingen maakt waarvan je in twijfel trekt of zijn karakter zoiets wel zou weten/zeggen/denken.
Hoe los je het op?
Aub wel serieuze reacties. Vlammenwerpers en wurgen heb ik al geprobeerd (zonder gein, het is een theoretische situatie, ik moet toch iets schrijven om deze
post ontopic te houden).
Ik heb de post waar je naar refereert verwijderd - dat sloeg inderdaad compleet nergens op. - Lord Daemon
Gaarne wel enigszins ontopic...
Om deze post overigens te laten voldoen aan dat criterium:
Je hebt een speler in de groep en hij is stukken slimmer dan zijn karakter. Je merkt ook dat hij steeds opmerkingen maakt waarvan je in twijfel trekt of zijn karakter zoiets wel zou weten/zeggen/denken.
Hoe los je het op?
Aub wel serieuze reacties. Vlammenwerpers en wurgen heb ik al geprobeerd (zonder gein, het is een theoretische situatie, ik moet toch iets schrijven om deze
post ontopic te houden).
[ Voor 0% gewijzigd door Lord Daemon op 02-10-2002 17:34 ]
De slimme opmerkingen kan je out of character maken, zodat de speler toch mee kan helpen met het oplossen van de raadsels, terwijl het domme character zelf geen bijdrage levert. Zo zou ik dat doen. Wanneer het character zelf die slimme opmerkingen zou maken, dan klopt er iets niet.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Ik neem aan dat je het hem al verteld hebt, dat hij zijn character niet goed roleplayed?Crayne schreef op 02 oktober 2002 @ 16:57:
Zo ja, denk na over je eigen advies en vraag je af of het correct roleplayen van een character wel een van zijn doelen is, en zo nee, of je hem dan toch wil dwingen het te doen.
ad1: laat maar zitten dit lijkt te veel op Lord deamon's post , zou lord deamon dit bericht misschien willen verwijderen(als dat kan tenminste)?Het haalt het niveau beetje omlaag zo
(het kwam op hetzelfde neer)=>zeg het hem en dwing hem goed te roleplayen ( niet met messen en dreigementen natuurlijk
).Doet ie dat nog niet , zorg er dan voor dat hij in-game gewoon de hele tijd humoristisch afgestraft wordt als hij een slimme oplossing vindt(Hij weet een ingenieuze manier om op het dak van een gebouw te komen.Zodra hij begint te klimmen breekt er iets af op het dak hij valt en komt met z'n gezicht in de lokale koeievlaai terrecht).Nog geen effect ( ik weet niet hoe jullie tegenover die speler staan ) dan even andere maatregelen/ultimatums nemen/stellen.Niet brilliant en daarom graag post verwijderd zien, zie ad1
(het kwam op hetzelfde neer)=>zeg het hem en dwing hem goed te roleplayen ( niet met messen en dreigementen natuurlijk
Lijkt het erop? Jij zegt dat hij 'm moet dwingen, ik suggereer juist dat hij dat misschien niet moet willen.Anoniem: 61849 schreef op 02 oktober 2002 @ 17:55:
ad1: laat maar zitten dit lijkt te veel op Lord deamon's post , zou lord deamon dit bericht misschien willen verwijderen(als dat kan tenminste)?Het haalt het niveau beetje omlaag zo
er stond eerst een ander bericht en daar kwam het niet direct op dwingen neer maar ook eerst op even netjes vragen.Maar laat dat dwingen maar staan dan hoeft er ook geen bericht verwijderd.
En nu mensen reacties die wel van hoge kwaliteit zijn graag ( niet zoals mijn posts) om de jongen te hlpen met zijn niet goed rolepalying player.
En nu mensen reacties die wel van hoge kwaliteit zijn graag ( niet zoals mijn posts) om de jongen te hlpen met zijn niet goed rolepalying player.
Ehhh...je hebt gezien dat ik schreef "theoretisch" hè?Lord Daemon schreef op 02 oktober 2002 @ 17:35:
Ik neem aan dat je het hem al verteld hebt, dat hij zijn character niet goed roleplayed?
* Crayne heeft goed functionerende spelers hoor
Ik wilde gewoon kijken wat verschillende mensen zouden doen in zo'n situatie. Ik zou zelf niet de situatie bestempelen als "slecht rollenspel". Meer als een duidelijk discrepantie tussen wat de speler wil en hoe hij zijn karakter in eerste instantie heeft opgezet. Persoonlijk zou ik er niet eens een probleem in zien, eigenlijk. Als ik het echt moest oplossen (omdat andere spelers aan het klagen sloegen of zo) liet ik hem gewoon "idea" rolls laten maken (in te vullen naar gelang het spel dat wordt gespeeld. CoC heeft ook echt een concept als idea rolls).
waar kan ik die nu vinden?Lord Daemon schreef op 29 september 2002 @ 23:41:
Ergens in de vorige topic staat de background van mijn character.... is ff zoeken misschien.
(* Anoniem: 61849 is een beetje lui als een varken en heeft verder niets kwalitatiefs te vertellen)
ik heb gisteren weer gespeeld met mijn nieuwe party (zie ook vorige posts in dit topic), en ik heb me kostelijk vermaakt met hun.
Aangezien ik niet wist wat de party zou gaan doen met de herberg en de schijnbaar leugenachtige waard had ik 3 scenario's een beetje uitgewerkt, en het dorp waarin ze zaten wat meer uitgewerkt (aangezien ze daar waarschijnlijk wel even zouden zitten nog).
1. ze proberen te herberg af te branden.
2. ze proberne te vluchten
3. ze proberen uit te vinden of de herbergier daadwerkelijk tegen hun heeft gelogen of ze proberen m.b.v. kletsen zo ver mogelijk te komen.
Nou we gingen spelen en ze gingen terug naar de herberg om met de herbergier te gaan praten (optie 3 dacht ik). Alleen ze waren niet echt tevreden over t verloop van het gesprek (de herbergier gaf geen info weg, hij nodigde hun alleen uit om nog 1 nacht te blijven overnachten - mijn idee was om ze dan 's nachts te laten overvallen door herbergier + aanhangers), maar ze waren t wel eens met de herbergier om nog 1 nacht te blijven.
Toen gingen ze het dorp in, voorraden kopen e.d. , beetje kijken wat voor volk er was, maar ze wilden toch ook nog iets nuttigs doen. Dus ze gingen terug naar de herberg en begonnen wat agressiever uitlokkend te praten, en op een bepaald moment kon een van de medespelers er niet meer tegen (toevallig de "superelf" waar ik t eerder over had) en die begon te schelden en zijn wapens te trekken, waarop de herbergier + 10 gewapende mannen (lvl2 warriors) die in de hoek van het cafe zaten (dat wist de party!) op hun af kwamen en op hun begonnen in te hakken.
Daar was de party dus absoluut niet tegen bestand (ja duh wie valt nou een kroeg vol met gespuis midden op de dag aan), en ze werden dan ook langzamerhand flink in de pan gehakt, maar zagen geen reden om te stoppen (ze dachten dat ik hun wel zou redden: mooi niet dus), maar uiteindelijk na wat "subtiele" hints van mij verkozen ze het hazenpad om het bos in te vluchten (ik heb hun een redelijk vrjie aftocht gegeven door te zeggen dat er een menigte buiten stond te kijken naar t gevecht waarin ze konden ontsnappen).
In het bos hebben ze een dag of 5 nodig gehad om geheel te herstellen (3 pc's waren op -5 en moesten gedragen worden) waarna ze weer terug gingen om wraak te halen, alleen nu wat voorzichtiger. Ze dachten dat het hun 's nachts wel zou lukken om de kroeg in te sneaken, maar het dorp krioelde van de patrouilles. Ze hebben nog wat rondgesneaked en hebben t uiteindelijk toch maar tijdelijk opgegeven om hun achtergelaten bezittingen terug te gaan halen en wraak te nemen op hun 'vijanden'.
(Er is tussendoor nog veel geroleplayed maar da's beetje te lang verhaal nu)
'T kwam er uiteindelijk op neer dat ze aan het einde van de avond het er collectief over eens waren dat ze voorlopig niet meer zoiets doms zouden gaan doen (en vooral onze 'superelf' heeft nu zijn lesje wel geleerd). Ik kreeg wel nog achteraf de complimenten van hun dat ik het zo had aangepakt, dus ik ben ook weer blij
P.S. 1 van de spelers was er niet, en door onachtzaamheid van de party (ik had bepaald dat hij zich lam gezopen had en buiten westen lag, maar de party nam hem niet mee op sleeptouw en lieten hem gewoon liggen) is hij nu dus gevangen genomen door de crew van de herbergier, gaat nog leuk worden volgende keer ;P
Aangezien ik niet wist wat de party zou gaan doen met de herberg en de schijnbaar leugenachtige waard had ik 3 scenario's een beetje uitgewerkt, en het dorp waarin ze zaten wat meer uitgewerkt (aangezien ze daar waarschijnlijk wel even zouden zitten nog).
1. ze proberen te herberg af te branden.
2. ze proberne te vluchten
3. ze proberen uit te vinden of de herbergier daadwerkelijk tegen hun heeft gelogen of ze proberen m.b.v. kletsen zo ver mogelijk te komen.
Nou we gingen spelen en ze gingen terug naar de herberg om met de herbergier te gaan praten (optie 3 dacht ik). Alleen ze waren niet echt tevreden over t verloop van het gesprek (de herbergier gaf geen info weg, hij nodigde hun alleen uit om nog 1 nacht te blijven overnachten - mijn idee was om ze dan 's nachts te laten overvallen door herbergier + aanhangers), maar ze waren t wel eens met de herbergier om nog 1 nacht te blijven.
Toen gingen ze het dorp in, voorraden kopen e.d. , beetje kijken wat voor volk er was, maar ze wilden toch ook nog iets nuttigs doen. Dus ze gingen terug naar de herberg en begonnen wat agressiever uitlokkend te praten, en op een bepaald moment kon een van de medespelers er niet meer tegen (toevallig de "superelf" waar ik t eerder over had) en die begon te schelden en zijn wapens te trekken, waarop de herbergier + 10 gewapende mannen (lvl2 warriors) die in de hoek van het cafe zaten (dat wist de party!) op hun af kwamen en op hun begonnen in te hakken.
Daar was de party dus absoluut niet tegen bestand (ja duh wie valt nou een kroeg vol met gespuis midden op de dag aan), en ze werden dan ook langzamerhand flink in de pan gehakt, maar zagen geen reden om te stoppen (ze dachten dat ik hun wel zou redden: mooi niet dus), maar uiteindelijk na wat "subtiele" hints van mij verkozen ze het hazenpad om het bos in te vluchten (ik heb hun een redelijk vrjie aftocht gegeven door te zeggen dat er een menigte buiten stond te kijken naar t gevecht waarin ze konden ontsnappen).
In het bos hebben ze een dag of 5 nodig gehad om geheel te herstellen (3 pc's waren op -5 en moesten gedragen worden) waarna ze weer terug gingen om wraak te halen, alleen nu wat voorzichtiger. Ze dachten dat het hun 's nachts wel zou lukken om de kroeg in te sneaken, maar het dorp krioelde van de patrouilles. Ze hebben nog wat rondgesneaked en hebben t uiteindelijk toch maar tijdelijk opgegeven om hun achtergelaten bezittingen terug te gaan halen en wraak te nemen op hun 'vijanden'.
(Er is tussendoor nog veel geroleplayed maar da's beetje te lang verhaal nu)
'T kwam er uiteindelijk op neer dat ze aan het einde van de avond het er collectief over eens waren dat ze voorlopig niet meer zoiets doms zouden gaan doen (en vooral onze 'superelf' heeft nu zijn lesje wel geleerd). Ik kreeg wel nog achteraf de complimenten van hun dat ik het zo had aangepakt, dus ik ben ook weer blij
P.S. 1 van de spelers was er niet, en door onachtzaamheid van de party (ik had bepaald dat hij zich lam gezopen had en buiten westen lag, maar de party nam hem niet mee op sleeptouw en lieten hem gewoon liggen) is hij nu dus gevangen genomen door de crew van de herbergier, gaat nog leuk worden volgende keer ;P
Dit is het beroemde vraagstuk 'wat doe je met spelers die er niet zijn?'RealCato schreef op 03 oktober 2002 @ 16:59:
Ik laat spelers die er niet zijn in 'suspended animation'. Ze zijn gewoon van de aardbodem verdwenen en zijn er de volgende keer weer bij alsof er niets is gebeurd. Heb gemerkt dat als je het dit feit even naast je neerlegt dit het makkelijkste speelt zonder vervelende commentaren van spelers die er niet waren en als ze terugkomen merken dat ze dus gevangen zijn genomen (en dus een halve sessie kunnen toekijken terwijl ze de vorige sessie al niet in hun geheel hadden kunnen spelen), dood zijn of whatever.
Dit dus.
[nohtml]
Ik vond het al zo vreemd dat jij niet zou weten wat te doen in zo'n situatie. 
Nou, vooruit, ik vond het vrij snel:
http://gathering.tweakers...message/12562228#12562228
Ehhh...nee.Crayne schreef op 02 oktober 2002 @ 18:29:
Ehhh...je hebt gezien dat ik schreef "theoretisch" hè?
Zucht - nu moet ik het voor jou gaan zoeken?Anoniem: 61849 schreef op 03 oktober 2002 @ 16:09:
waar kan ik die nu vinden?
(* Lord Daemon is een beetje lui als een varken en heeft verder niets kwalitatiefs te vertellen)
Ik heb het hem inmiddels verteld en hij was vooral van plan zjin party te gaan pesten met t feit dat ze hem hebben laten liggen
In ieder geval zal er genoeg voor hem te spelen zijn, hij kan bijv. proberen te ontsnappen int begin. Wordt gewoon eventjes parallel spelen wel.
In ieder geval zal er genoeg voor hem te spelen zijn, hij kan bijv. proberen te ontsnappen int begin. Wordt gewoon eventjes parallel spelen wel.
sorry voor de irritatie maar bedanktLord Daemon schreef op 03 oktober 2002 @ 21:00:
[nohtml]
[...]
Ehhh...nee.Ik vond het al zo vreemd dat jij niet zou weten wat te doen in zo'n situatie.
[...]
Zucht - nu moet ik het voor jou gaan zoeken?Nou, vooruit, ik vond het vrij snel:
Trouwens een mooi verhaal over Phemenoë! Is dat in één keer geschreven, of het je het al spelende bij elkaar gesprokkeld en verzonnen?
Ik heb trouwens een probleem. Nou eigenlijk zijn het er twee:
1) Ik heb nauwelijks tijd, dus a.s. vrijdag wordt de eerste keer dat ik in twee maanden weer eens een keertje kan spelen...
2) Één van de spelers is zo'n powergamer, dat hij ervoor heeft gezorgd dat hij een +29 heeft op z'n Attack Roll. Dat zou dus betekenen dat hij (bijna) altijd raakt. Nu kan dit te maken hebben met een 'flaw' in m'n systeem (dat moet haast wel), maar de opzet was dat de speler een leuk character maakt, dat ook nog eens in balans is voor een leuke gaming-ervaring. Hij heeft het character niet in balans gebracht, maar puur combat orientated gemaakt.
Het is natuurlijk goed om iemand z'n character te spelen zoals hij/zij dat leuk vindt, maar dit is toch wel erg extreem... Wat hieraan te doen?
Ik heb trouwens een probleem. Nou eigenlijk zijn het er twee:
1) Ik heb nauwelijks tijd, dus a.s. vrijdag wordt de eerste keer dat ik in twee maanden weer eens een keertje kan spelen...
2) Één van de spelers is zo'n powergamer, dat hij ervoor heeft gezorgd dat hij een +29 heeft op z'n Attack Roll. Dat zou dus betekenen dat hij (bijna) altijd raakt. Nu kan dit te maken hebben met een 'flaw' in m'n systeem (dat moet haast wel), maar de opzet was dat de speler een leuk character maakt, dat ook nog eens in balans is voor een leuke gaming-ervaring. Hij heeft het character niet in balans gebracht, maar puur combat orientated gemaakt.
Het is natuurlijk goed om iemand z'n character te spelen zoals hij/zij dat leuk vindt, maar dit is toch wel erg extreem... Wat hieraan te doen?
Nee, dat is in één keer geschreven, voordat we begonnen met spelen. Ik weet echter niet of ik zoiets nog een keer ga doen, want het is me opgevallen dat het eigenlijk niet goed mogelijk en niet leuk is om een character tot in zoveel details uit te werken van te voren.Anoniem: 24278 schreef op 06 oktober 2002 @ 12:44:
Trouwens een mooi verhaal over Phemenoë! Is dat in één keer geschreven, of het je het al spelende bij elkaar gesprokkeld en verzonnen?
Maak tijd!1) Ik heb nauwelijks tijd, dus a.s. vrijdag wordt de eerste keer dat ik in twee maanden weer eens een keertje kan spelen...
Ten eerste zou ik even tegen hem zeggen dat je het wel erg extreem vindt, en dat je graag wat meer all-round characters zou zien. Als jij de GameMaster bent, mag jij zeggen wat je wel en niet goed vindt. Vertel hem dat de balans binnen de party zoek is als hij dit doet, en suggereer dat hij ook ongeveer dezelfde character (qua abilities en zo) kan spelen terwijl hij toch wat minder extreem is. Mocht hij echt per se dit character willen spelen dan kan je a) hem vertellen dat hij niet mee mag doen, b) hem toch toelaten. As je b) doet verplicht je jezelf wel tot proberen er een succes van te maken! In dat geval moet je hem dus genoeg laten combatten om zijn character leuk te maken om te spelen, terwijl je toch voorkomt dat de andere spelers zich nutteloos voelen. Lastig, maar goed.2) Één van de spelers is zo'n powergamer, dat hij ervoor heeft gezorgd dat hij een +29 heeft op z'n Attack Roll. Dat zou dus betekenen dat hij (bijna) altijd raakt. Nu kan dit te maken hebben met een 'flaw' in m'n systeem (dat moet haast wel), maar de opzet was dat de speler een leuk character maakt, dat ook nog eens in balans is voor een leuke gaming-ervaring. Hij heeft het character niet in balans gebracht, maar puur combat orientated gemaakt.
En er is nauwelijks ruimte om je character al spelende uit te bouwen (althans, minder ruimte)...Lord Daemon schreef op 06 oktober 2002 @ 13:33:
[...]
Nee, dat is in één keer geschreven, voordat we begonnen met spelen. Ik weet echter niet of ik zoiets nog een keer ga doen, want het is me opgevallen dat het eigenlijk niet goed mogelijk en niet leuk is om een character tot in zoveel details uit te werken van te voren.
Gaat helaas niet.. mijn opleiding vergt 12 tot 14 uur per dag...Maak tijd!
Ik denk dat ik hem zijn character laat spelen. Als hij dat cool vindt... Maarja, het lokt toch 'jaloezie' uit in de groep, voornamelijk in combat... Maargoed, ik moet hem gewoon duidelijk maken dat zijn character absoluut niets anders kan dan vechten, als hij al z'n punten daarin heeft gestopt!Ten eerste zou ik even tegen hem zeggen dat je het wel erg extreem vindt, en dat je graag wat meer all-round characters zou zien. Als jij de GameMaster bent, mag jij zeggen wat je wel en niet goed vindt. Vertel hem dat de balans binnen de party zoek is als hij dit doet, en suggereer dat hij ook ongeveer dezelfde character (qua abilities en zo) kan spelen terwijl hij toch wat minder extreem is. Mocht hij echt per se dit character willen spelen dan kan je a) hem vertellen dat hij niet mee mag doen, b) hem toch toelaten. As je b) doet verplicht je jezelf wel tot proberen er een succes van te maken! In dat geval moet je hem dus genoeg laten combatten om zijn character leuk te maken om te spelen, terwijl je toch voorkomt dat de andere spelers zich nutteloos voelen. Lastig, maar goed.
Nou, basically komt het er op neer dat ik mijn character uitbouw ten koste van haar achtergrond.Anoniem: 24278 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:24:
En er is nauwelijks ruimte om je character al spelende uit te bouwen (althans, minder ruimte)...
Ziek. Toch niet in het weekend?Gaat helaas niet.. mijn opleiding vergt 12 tot 14 uur per dag...
* Anoniem: 9850 Daemon weet overigens wat het betekent om een zware studie te doen; zeker nu hij twee afstudeerrichtingen tegelijk probeert te doen.
Ja, maar breng het dan zo van "He, als je nog wilt dat je character iets anders kan dan vechten kan je beter bla bla", en niet van "Nou, jij kan dus alleen maar vechten, als je iets anders probeert zorg ik dat het niet lukt!" Geef ook aan hoeveel combat je in je campaign wil stoppen.Ik denk dat ik hem zijn character laat spelen. Als hij dat cool vindt... Maarja, het lokt toch 'jaloezie' uit in de groep, voornamelijk in combat... Maargoed, ik moet hem gewoon duidelijk maken dat zijn character absoluut niets anders kan dan vechten, als hij al z'n punten daarin heeft gestopt!
Tja, dat moet haast wel...Lord Daemon schreef op 06 oktober 2002 @ 16:41:
[nohtml]
[...]
Nou, basically komt het er op neer dat ik mijn character uitbouw ten koste van haar achtergrond.
Nee hoor... maar dan nog kan het heel fijn zijn om even bij te slapenZiek. Toch niet in het weekend?
Denk dat dat het meest subtiel is ja...[/nohtml]Ja, maar breng het dan zo van "He, als je nog wilt dat je character iets anders kan dan vechten kan je beter bla bla", en niet van "Nou, jij kan dus alleen maar vechten, als je iets anders probeert zorg ik dat het niet lukt!" Geef ook aan hoeveel combat je in je campaign wil stoppen.
In onze groep speelt af en toe (part-time player
) ook een echte munchkin mee. Dat powergamen zijn we een beetje beu, vooral sinds onze nieuwe DM experience points geeft voor goeie roleplay is het DnD'en veel aangenamer geworden volgens ons. Dus voor deze sessie hadden we het karakter wat we normaal spelen helemaal omgebouwd, compleet in power-gamer-stijl
Tijdens de eerste combat rolde hij een lage initiative en de rest allemaal een redelijk hoge. Dus nadat iedereen zijn vecht-ding had gedaan waren er geen vijanden meer over voor hem om te slachten en zodoende kreeg hij geen XP. Dit ging zo nog een aantal keren door, totdat het hem ineens opviel dat iedereen ineens veel beter was als normaal. Dat vond hij oneerlijk. (nogal hypocriet als je bekijkt dat hij bij het begin van een nieuwe adventure vindt dat zijn ouwe lvl 7 character mee mag doen tussen onze nieuwe lvl 1 mannetjes)
Nadat zijn commentaar werd genegeerd, stond hij boos op en verliet stampvoetend het huis. Die heeft zijn lesje geleerd...
Tijdens de eerste combat rolde hij een lage initiative en de rest allemaal een redelijk hoge. Dus nadat iedereen zijn vecht-ding had gedaan waren er geen vijanden meer over voor hem om te slachten en zodoende kreeg hij geen XP. Dit ging zo nog een aantal keren door, totdat het hem ineens opviel dat iedereen ineens veel beter was als normaal. Dat vond hij oneerlijk. (nogal hypocriet als je bekijkt dat hij bij het begin van een nieuwe adventure vindt dat zijn ouwe lvl 7 character mee mag doen tussen onze nieuwe lvl 1 mannetjes)
Nadat zijn commentaar werd genegeerd, stond hij boos op en verliet stampvoetend het huis. Die heeft zijn lesje geleerd...
Flap
Dit in het kader "hoe zorg ik ervoor dat echt ruzie met iemand krijg"?UDuckling5 schreef op 06 oktober 2002 @ 21:36:

Goede stats is niet alles. Kijk als ie nou gebasseerd is op een goede aanval, kan het zijn dat ie niet zo slim is. Als je dat het vechten uitspeelt zoals het vast staat kan je dat omtrent zijn int. of juist charisma ( nog leuker ) ook uitwerken.Anoniem: 24278 schreef op 06 oktober 2002 @ 16:24:
[...]
En er is nauwelijks ruimte om je character al spelende uit te bouwen (althans, minder ruimte)...
[...]
Gaat helaas niet.. mijn opleiding vergt 12 tot 14 uur per dag...
[...]
Ik denk dat ik hem zijn character laat spelen. Als hij dat cool vindt... Maarja, het lokt toch 'jaloezie' uit in de groep, voornamelijk in combat... Maargoed, ik moet hem gewoon duidelijk maken dat zijn character absoluut niets anders kan dan vechten, als hij al z'n punten daarin heeft gestopt!
Je kan hem domme dingen laten doen omdat ie niet zo snugger is of in moeilijke situatie brengen doordat zijn charisma niet zo hoog is. Bijvoorbeeld dat er iets gebeurd in de stad en dat hij de schult krijgt vanwege zijn gure uiterlijk.
Niet bij alles is power combat goed. Zeker als DM kan je leuke dingen verzinnen op zijn zwakke punten.
PS3, PS4. IPAD3 PC: P35C-DS3R | E6750 @2.66Ghz | 4GB geheugen | Geforce 9800 GTX
Wil je wat mosterd? Dan krijgt de rest een toetje._Xenad_ schreef op 07 oktober 2002 @ 11:33:
Niet bij alles is power combat goed. Zeker als DM kan je leuke dingen verzinnen op zijn zwakke punten.
Nogmaals: benadeel een speler nooit omdat hij niet speelt zoals jij wilt dat hij speelt. Een avondje roleplayen is een sociale gebeurtenis waarbij alle deelnemers een leuke avond moeten hebben. Als hij een karakter wil spelen dat zich helemaal toelegt op één aspect, zorg dan als GM voor situaties waarin zijn kwaliteiten schitteren. Door dat voor elke speler te doen ontstaan er vanzelf situaties waarin de ene speler beter uit de hoek komt dan de ander. Zolang je het in balans houdt is er geen probleem en zal iedereen tevreden zijn.
Het wordt een ander verhaal als je situaties gaat creeëren om de mindere aspecten van een karakter uit te buiten. Op dat moment ben je niet meer aan het doen dan spelertje pesten, omdat je het niet eens bent met de manier waarop de speler speelt.
Als dat karakter op combat is gefixeerd, geef je hem combat.
De GM is geen god, hij is niet meer dan een speler met extra verantwoordelijkheden. En één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de GM is het tevreden stellen van de spelers aan zijn tafel. Of die spelers aan zijn tafel zouden moeten zitten, is een ander verhaal. Soms zijn mensen gewoon niet op elkaar afgestemd en willen ze een radicaal ander spel dan de rest.
[ Voor 0% gewijzigd door Crayne op 07-10-2002 13:32 . Reden: spellllllllll-ing ]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ben het niet met je eens.Crayne schreef op 07 oktober 2002 @ 13:09:
[...]
Wil je wat mosterd? Dan krijgt de rest een toetje.
Nogmaals: benadeel een speler nooit omdat hij niet speelt zoals jij wilt dat hij speelt. Een avondje roleplayen is een sociale gebeurtenis waarbij alle deelnemers een leuke avond moeten hebben. Als hij een karakter wil spelen dat zich helemaal toelegt op één aspect, zorg dan als GM voor situaties waarin zijn kwaliteiten schitteren. Door dat voor elke speler te doen ontstaan er vanzelf situaties waarin de ene speler beter uit de hoek komt dan de ander. Zolang je het in balans houdt is er geen probleem en zal iedereen tevreden zijn.
Het wordt een ander verhaal als je situaties gaat creeëren om de mindere aspecten van een karakter uit te buiten. Op dat moment ben je niet meer aan het doen dan spelertje pesten, omdat je het niet eens bent met de manier waarop de speler speelt.
Als dat karakter op combat is gefixeerd, geef je hem combat.
De GM is geen god, hij is niet meer dan een speler met extra verantwoordelijkheden. En één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de GM is het tevreden stellen van de spelers aan zijn tafel. Of die spelers aan zijn tafel zouden moeten zitten, is een ander verhaal. Soms zijn mensen gewoon niet op elkaar afgestemd en willen ze een radicaal ander spel dan de rest.
Als voorbeeld. Een wizard die alleen maar Fire Balls heeft ga je toch ook niet matsen door de tegenstanders allemaal hand in hand aan te laten vallen?
Natuurlijk moet het leuk blijven voor alle partijen, maar ik vind wel dat je de "onsterfelijke" zwaardvechten duidelijk mag maken dat ie een stomme kracht is die in battle heel belangrijk is.
Als je enkele situatie maakt waarin blijkt dat hij niet op de voorgrond staat zoals een moeilijk raadsel of een belangrijk gesprek, misschien dat hij dan ook het nut ziet in een alround character.
Ben het wel met je eens dat zo iemand het meeste profijt heeft bij een grote veldslag, maar de PC duidelijk maken dat er meer is en dan alleen het slachtwerk vind ik wel belangrijk.
Begrijp me niet verkeerd, want ik ben zelf iemand die wel van het grote slachtveld houd, maar ik KEN de nadelen door andere situaties waarbij het niet draait om wie is het sterkst.
PS3, PS4. IPAD3 PC: P35C-DS3R | E6750 @2.66Ghz | 4GB geheugen | Geforce 9800 GTX
Nou, uit je voorbeeld zie ik dat je me niet begrijpt._Xenad_ schreef op 07 oktober 2002 @ 13:50:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ben het niet met je eens.
Als je weet dat een speler geïnteresseerd is in een aspect van roleplaying, dan geef je hem situaties waarin dat aspect naar voren treedt, je straft hem niet omdat jij vind dat hij zijn karakter anders had moeten bouwen of moet spelen. Dat is echt gewoon een heel erg slechte move en (m.i.) behoorlijk kinderachtig.
Als je iedereen aan de tafel voorziet van situaties die ze aantrekkelijk vinden, komt het vanzelf ook voor dat karakters minder effectief zijn in situaties die voor andere spelers aantrekkelijker zijn.
Nogmaals, het punt blijft een goede balans vinden.
Dat is het 'em juist: hij heeft ervoor gezorgd dat hij nauwelijks zwakke punten heeft._Xenad_ schreef op 07 oktober 2002 @ 11:33:
[...]
Zeker als DM kan je leuke dingen verzinnen op zijn zwakke punten.
Maar zoals ik al zei: als hij dit leuk vindt, dan moet hij dit doen...
En, zoals Crayne al zegt: mensen die een aspect van het roleplayen interessant vinden, moeten dat kunnen vinden... HIj vind het leuk om geweldig te zijn (het liefst zou hij half-vampire of semi-god spelen) en uit te blinken in combat. Als hij dat graag wil, dan krijgt hij dat. Hij zal gevolgen ervaren, maar ik ga niet expliciet zijn zwakke punten de grond in boren door daar continu op te concentreren...
En jij schrijft het volgende:Als je enkele situatie maakt waarin blijkt dat hij niet op de voorgrond staat zoals een moeilijk raadsel of een belangrijk gesprek, misschien dat hij dan ook het nut ziet in een alround character.
Nou kan het aan mij liggen maar volgens mij zeg je nou precies hetzelfde als ik eerder melde.Als je iedereen aan de tafel voorziet van situaties die ze aantrekkelijk vinden, komt het vanzelf ook voor dat karakters minder effectief zijn in situaties die voor andere spelers aantrekkelijker zijn.

In ieder geval ( voordat het flame wordt
Ben nu trouwens wel nieuwschierig over de stats van een half god.
Misschien kan de desbetreffende DM deze effe poste.
Ik ben die GM, maar ik laat het niet toe hem semi-god te laten spelen...Ben nu trouwens wel nieuwschierig over de stats van een half god.
Misschien kan de desbetreffende DM deze effe poste.
Zo, gisteren een nieuwe campaign gestart (daarmee degene waarin oa Phemonoe speelde afsluitend). Omdat de twee roleplay-groepen qua bezetting toch wel veel op elkaar leken besloten we een volledig ander genre te gaan spelen. Dus mijn huidige character leeft gewoon op deze aarde, maar dan in 2112. Een soort Science Fiction dus, maar technologisch gezien niet bizar veel geavanceerder dan wij nu; geen robots, geen interstellaire reizen. De maan is gekoloniseerd, men is bezig met Mars.
Maar dat zijn details - veel wezenlijker is het feit dat de wereld wel iets weg heeft van '1984'. De - ondemocratische - wereldregering is de Communistische Partij, of iets in die richting; de cultuur is echter een soort verergerde versie van het slechtste wat de Amerikaanse cultuur nu te bieden heeft (als in: RTL4 is een intellectuele zender). 'Big Brother is watching you' is een understatement van de controlerende macht van de staat.
Mijn character is een maakster van geschiedkundige documentaires. Op dit moment is ze bezig met een show over de Franse revolutie, waarin het heldenverhaal van de Communistische leider Robbespierre verteld wordt; zijn moedige opstand tegen de slechte Fascistische koning Louis XVI en het uiteindelijke verraad van de schurk Napoleon.
Maar dat zijn details - veel wezenlijker is het feit dat de wereld wel iets weg heeft van '1984'. De - ondemocratische - wereldregering is de Communistische Partij, of iets in die richting; de cultuur is echter een soort verergerde versie van het slechtste wat de Amerikaanse cultuur nu te bieden heeft (als in: RTL4 is een intellectuele zender). 'Big Brother is watching you' is een understatement van de controlerende macht van de staat.
Mijn character is een maakster van geschiedkundige documentaires. Op dit moment is ze bezig met een show over de Franse revolutie, waarin het heldenverhaal van de Communistische leider Robbespierre verteld wordt; zijn moedige opstand tegen de slechte Fascistische koning Louis XVI en het uiteindelijke verraad van de schurk Napoleon.
Klinkt vet, maar hoe gaat het dan met classes ofzo, of is het zoiets als bij EW dat je gewoon heel veel kanten uit kunt. Waar zal het verhaal dan een beetje over gaan???
We gebruiken EW 1.0, dus er zijn geen classes. (EW is net zo gemakkelijk toepasbaar op futuristische settings als op fantasy - of eigenlijk elke willekeurige andere setting; hoewel niet per se elk genre.) Waar het verhaal over zal gaan weet ik nog niet - we hebben nog nauwelijks gespeeld. Wat ik weet is dat een van onze characters een oude vent is die is geobsedeerd door oude dingen, en die heeft data-materiaal gevonden van halverwege de 21e eeuw; onder andere een disk vol geschiedenis geschreven in een of andere vage oude taal genaamd 'Frans'? Maar dat is duidelijk fascistische propganda of zo, want er klopt helemaal niets van, ze zeggen zelfs dat Napoleon goede dingen heeft gedaan!Anoniem: 65779 schreef op 08 oktober 2002 @ 11:35:
Klinkt vet, maar hoe gaat het dan met classes ofzo, of is het zoiets als bij EW dat je gewoon heel veel kanten uit kunt. Waar zal het verhaal dan een beetje over gaan???
Ben alleen bekend met ad&d 2 en d&d 3, dus vraag me af wat EW 1.0 is.We gebruiken EW 1.0, dus er zijn geen classes. (EW is net zo gemakkelijk toepasbaar op futuristische settings als op fantasy - of eigenlijk elke willekeurige andere setting; hoewel niet per se elk genre.)
Software voor standaard class

Anoniem: 66824
Nu ik deze topic zie,
Mocht er al iets over gezegd zijn, Sorry, maar hij is echt heeeel lang.
Ben op zoek naar een aantal mensen om mee te D&D-en (3e) in A'dam.
Heb ook (enige) DM ervaring. Kwist genoeg te vinden in Utrecht, maar sinds ik in A'dam woon helemaal niets meer.
Dus als je iemand zoekt of een plek weet waar ik D&D-ers kan vinden....
Mocht er al iets over gezegd zijn, Sorry, maar hij is echt heeeel lang.
Ben op zoek naar een aantal mensen om mee te D&D-en (3e) in A'dam.
Heb ook (enige) DM ervaring. Kwist genoeg te vinden in Utrecht, maar sinds ik in A'dam woon helemaal niets meer.
Dus als je iemand zoekt of een plek weet waar ik D&D-ers kan vinden....
Ik hoop dat alle spelers aardig up to dat zijn mbt hun geschiedenis kennis... of ben ik gewoon een uitzondering, dat ik slechts heeel vaag iets weet van de Franse geschiedenis en belangrijke personen? Of is dat juist een voordeel, omdat je zo heel natuurgetrouw je kennismaking met de leugenachtigheid van het regimeLord Daemon schreef op 08 oktober 2002 @ 10:52:
Zo, gisteren een nieuwe campaign gestart (daarmee degene waarin oa Phemonoe speelde afsluitend).
...
Heb je een globaal overzicht van hoe de wereld in deze toestand is terecht gekomen, of gaat dat waar nodig gedurende het spel bepaald worden?
Het heeft wel iets post-apocalyptisch....of is de overheidscensuur zo streng dat data van slechts honderd jaar oud nog slechts moeizaam leesbaar is.Lord Daemon schreef op 08 oktober 2002 @ 11:43:
...Waar het verhaal over zal gaan weet ik nog niet - we hebben nog nauwelijks gespeeld. Wat ik weet is dat een van onze characters een oude vent is die is geobsedeerd door oude dingen, en die heeft data-materiaal gevonden van halverwege de 21e eeuw; onder andere een disk vol geschiedenis geschreven in een of andere vage oude taal genaamd 'Frans'? Maar dat is duidelijk fascistische propganda of zo, want er klopt helemaal niets van, ze zeggen zelfs dat Napoleon goede dingen heeft gedaan!
Hoe zorg je ervoor dat een wereldtaal (iig een beetje
Misschien ben ik voor iets dergelijks teveel een simulationist...
Dat gaat over Eternal Worlds, een RPG geschreven door LD. Daar staat wat meer over in het begin v.h. topic._Xenad_ schreef op 08 oktober 2002 @ 15:27:
Ben alleen bekend met ad&d 2 en d&d 3, dus vraag me af wat EW 1.0 is.
Software voor standaard class" help me with this one "
offtopic:
Hoe maak je zo'n stoere directe link naar een post?
Hoe maak je zo'n stoere directe link naar een post?
_Xenad_ schreef op 08 oktober 2002 @ 15:27:
Ben alleen bekend met ad&d 2 en d&d 3, dus vraag me af wat EW 1.0 is.
Software voor standaard class" help me with this one "
Word-versie
PDF-versie
Lees het zelf en oordeel - het is mijn nieuwste RPG.
Och, als ze het niet weten leg ik het ze wel uit. Het belangrijke was dat iedereen wist dat Napoleon en Robbespierre niets met communisme en fascisme te maken hadden.Vaudtje schreef op 08 oktober 2002 @ 17:10:
Ik hoop dat alle spelers aardig up to dat zijn mbt hun geschiedenis kennis... of ben ik gewoon een uitzondering, dat ik slechts heeel vaag iets weet van de Franse geschiedenis en belangrijke personen?
De creatie daarvan lijkt me een van de hoofddoelen van de campaign.Heb je een globaal overzicht van hoe de wereld in deze toestand is terecht gekomen, of gaat dat waar nodig gedurende het spel bepaald worden?
De premisse is redelijk simulationistisch hoor. Het uitwerken van een interessante en consistente geschiedenis wordt lastig maar leuk. Een taal als Frans kan overigens erg gemakkelijk uitsterven wanneer een totalitair regime decreteert dat alleen Engels nog onderwezen mag worden, en dat alleen nog Engelse teksten verspreid mogen worden.Misschien ben ik voor iets dergelijks teveel een simulationist...
Waarom is het van belang dat ze OOC informatie hebben? Die mogen ze toch niet gebruiken voor hun characters?Lord Daemon schreef op 08 oktober 2002 @ 18:12:
Och, als ze het niet weten leg ik het ze wel uit. Het belangrijke was dat iedereen wist dat Napoleon en Robbespierre niets met communisme en fascisme te maken hadden.
Dat lijkt me idd erg leuk en weer eens wat anders. Gaat dit ten koste van de ontwikkeling van de karakters, waar het meestal om draait?De creatie daarvan lijkt me een van de hoofddoelen van de campaign.
[...]
Het uitwerken van een interessante en consistente geschiedenis wordt lastig maar leuk.
Ik blijf het raar vinden.Een taal als Frans kan overigens erg gemakkelijk uitsterven wanneer een totalitair regime decreteert dat alleen Engels nog onderwezen mag worden, en dat alleen nog Engelse teksten verspreid mogen worden.

Om nog eens terug te komen op de 'iedereen happy' rule:
Ik laat elke pc schitteren. Als de mage fireball heeft dan zorg ik echt wel dat er een situatie komt dat ie met een grote klap een heel legioen vijanden om zeep helpt. Simpel om de pretlichtjes in de ogen van die mage te kunnen aanschouwen. Vervolgens geef ik in een donkere dungeon de kans om onze rogue een gruwelijke backstab te laten uitvoeren, de gozer die een female met hoge cha speelt mag een heel garnizoen verleiden (alstie dat leuk vindt). etc etc.
Zolang het niet te gek wordt sta ik het meestal toe. Dan denk ik wat het effect is: is het leuk als het zou lukken en hoe belangrijk is het voor de campaign balans.
Als de monk een driedubbele salto wil maken, onder een tegenstander door duiken en vervolgens van achteren een stunning fist in zijn ruggewervel wil geven. dan mag hij dat doen zonder penalties. Waarom zonder penalties? Omdat hij net zo goed had kunnen zeggen "ik loop om de fighter heen en mep hem in zijn rug".
Daarboven op geef ik dan wellicht een gratis bonus. De fighter is zo onder de indruk dat hij bijv. een penalty krijgt op zijn hitroll. Dit vinden mijn spelers uitermate leuk. Wat ze echter niet weten is dat ik dit soort bonuseffecten vaak ophef door stiekem een NPC plots een ronde langer te laten leven of net iets meer damage te laten doen. Balans is de key
Op het moment dat spelers echter een bepaald voordeel willen halen uit een actie dan gaan de penalties en regeltjes wel degelijk meespelen natuurlijk
In ieder geval probeer ik van alles om de spelers niet alleen te laten zeggen 'goed ik sla met mijn zwaard'
Ik laat elke pc schitteren. Als de mage fireball heeft dan zorg ik echt wel dat er een situatie komt dat ie met een grote klap een heel legioen vijanden om zeep helpt. Simpel om de pretlichtjes in de ogen van die mage te kunnen aanschouwen. Vervolgens geef ik in een donkere dungeon de kans om onze rogue een gruwelijke backstab te laten uitvoeren, de gozer die een female met hoge cha speelt mag een heel garnizoen verleiden (alstie dat leuk vindt). etc etc.
Zolang het niet te gek wordt sta ik het meestal toe. Dan denk ik wat het effect is: is het leuk als het zou lukken en hoe belangrijk is het voor de campaign balans.
Als de monk een driedubbele salto wil maken, onder een tegenstander door duiken en vervolgens van achteren een stunning fist in zijn ruggewervel wil geven. dan mag hij dat doen zonder penalties. Waarom zonder penalties? Omdat hij net zo goed had kunnen zeggen "ik loop om de fighter heen en mep hem in zijn rug".
Daarboven op geef ik dan wellicht een gratis bonus. De fighter is zo onder de indruk dat hij bijv. een penalty krijgt op zijn hitroll. Dit vinden mijn spelers uitermate leuk. Wat ze echter niet weten is dat ik dit soort bonuseffecten vaak ophef door stiekem een NPC plots een ronde langer te laten leven of net iets meer damage te laten doen. Balans is de key
Op het moment dat spelers echter een bepaald voordeel willen halen uit een actie dan gaan de penalties en regeltjes wel degelijk meespelen natuurlijk
In ieder geval probeer ik van alles om de spelers niet alleen te laten zeggen 'goed ik sla met mijn zwaard'
Dit dus.
Lord Daemon schreef op 08 oktober 2002 @ 18:12:
[...]
Word-versie
PDF-versie
Lees het zelf en oordeel - het is mijn nieuwste RPG.