Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 12:16:
Hoe jij je voelt moet niet afhangen van hoe het andere mensen vergaat, tenzij je er iets aan kan veranderen en het nalaat
Dit bedoel je anders dan dat het klinkt, want het klinkt heeeel fout. Te egocentrisch...als er rampen op de wereld gebeuren zal ik me dat altijd aantrekken, als er kinderen worden verkracht waar ook ter wereld zal me dat altijd kwaad maken. Als mijn beste vriendin diep in de put zit verandert mijn emotionele beleving ook...alles om je heen heeft invloed op je emotionele wezen, als jij dat niet hebt vraag ik me af wie er in harmonie is met zichzelf en de anderen om ons heen, jij of ik.
Ik hoop niet dat ervan schrikt maar ik bedoel het inderdaad zo en ik besef dat veel mensen dat niet met mij eens zullen zijn.
Jezus benadrukt dat je je naaste moet helpen. Maar wat betektent dat naaste?, naaste betekent letterlijk iemand in jouw nabijheid. Jezus was altijd heel precies in zijn woorden, waarom gebruikt hij steeds dit woord?
Bekend is het verhaal van de barmhartige samaritaan, de buitenlander die de reiziger hielp waar het eigen volk verstek liet gaan. Volgens mij is niet de clou van dit verhaal dat je iedereen moet helpen ook buitenlanders, maar dat je de mensen in jouw nabijheid hulp moet verlenen, ongeacht wat voor persoon het is.
Een passage heeft mij erg geschokt, voor ik hem begreep:
22 Een Kananese vrouw uit die streek kwam naar hem
toe. Ze riep: ‘Heer, Zoon van David, heb
medelijden met mij. Mijn dochter is bezeten; ze is
er vreselijk aan toe.’
23 Maar hij gaf haar helemaal geen antwoord. ‘Stuur
haar weg,’ vroegen zijn leerlingen hem. ‘Ze blijft
ons naroepen.’
24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen naar de verloren
schapen van het volk Israël gestuurd.’
25 Maar de vrouw kwam dichterbij en viel voor hem
op de knieën. ‘Heer, help mij,’ zei ze.
26 Hij antwoordde: ‘Het is niet juist het brood dat
voor de kinderen bestemd is, de honden voor te
gooien.’
27 Maar zij zei: ‘Dat is zo, Heer, maar de honden eten
wel de kruimels die van de tafel van hun baas
vallen.’
28 Toen zei Jezus tegen haar: ‘Vrouw, wat is uw
geloof groot! Moge gebeuren wat u vraagt.’ En
vanaf dat ogenblik was haar dochter genezen.
Jezus wil haar niet helpen, hij ziet haar in eerste instantie niet als een naaste. Dan maakt de vrouw Jezus duidelijk dat juist haar aanwezigheid hoe gering ook, haar ook tot naaste maakt en dan kan Jezus niet anders dan haar helpen.
Toch maakt dit verhaal duidelijk dat niet iedereen op elk moment je naaste is. Ik denk dat de wijsheid daarachter is dat de wereld meer gebaat is bij mensen die elkaar direct helpen. Het is onrealistisch te denken dat je iedereen kan helpen, Je moet je prioriteiten stellen.
Wat jij doet voor je kinderen, je buurman, je collega's, je vrienden en die toevallige vreemdeling die aan jouw deur klopt, dat is veel belangrijker dan die cheque van f25,- Jouw medeleven met de rest van de wereld helpt niemand. Maar waar ben je als iemand in jouw omgeving een beroep op je doet? Gaat die f25,- dan werken als een afkoopsom? Ik denk dat dat bij sommige mensen zo is. Of sommigen kunnen geen prioriteiten stellen en gaan mensen doodschieten, om varkentjes te redden.
Natuurlijk is het niet verkeerd om mensen in de derde wereld te helpen, maar daar ligt niet onze eerste verantwoordelijkheid en daar veranderen tv-beelden niets aan. Ik denk dat deze beelden juist leiden tot afstomping en niet bijdragen tot een betere wereld.
Misschien zie jij mij nu als een grote egoist, maar misschien is Jezus ook niet die halfzachte figuur die zoveel mensen in hem zien.