justice_strike schreef:
jullie vergeten wel dat de oplossingen die we vinden wel gekoppelt is aan het stelsel waarin we werken,
wortel 2 is geen natuurlijk getal.. echter kunnen we wel een stelsel bedenken waarin wortel 2 wel een natuurlijk getal is (met stelsel heb ik het over de manier van tellen)
Het begrip "natuurlijk getal" heet zo omdat de ideëen "1", "2", "3", enz
van nature bestaan. Begrippen als breuken, worteltrekken, reeele getallen, enz volgen daar vanzelf uit. En ook ligt het vast dat de wortel van 2
niet behoort tot die natuurlijke getallen.
Wat zijn die getallen 1, 2, 3, enz nou fundamenteel eigenlijk? Wij mensen kunnen het ons voorstellen door in ons hoofd 1, 2 of 3 appels te zien. Aliens denken wellicht niet in appels, maar op de een of andere manier moeten zij op hun eigen manier toch hetzelfde concept 1, 2 en 3 beseffen. Dus hun natuurlijke getallen zijn volgens mij wel degelijk dezelfde als de onze.
in mesopotamie en babilonie telde ze bijvoorbeeld in het 60 tallig stelsel. dat was voor hun heel makkelijk en ze konden ook dingen oplossen die wij significant alleen kunnen oplossen. een oplossing hoeft dus niet per definitie vast te staan.
Zoals al is gezegd, het grondtal van je talstelsel (2=binair, 10=decimaal, 16=hexadecimaal, 60=mesopotamisch, etc) heeft weinig tot niets te maken met de wiskunde pur sang, maar alleen met de manier waarop wij het representeren. Als wij nu wereldwijd overstappen op een ander talstelsel (bijvoorbeeld hexadecimaal, omdat dat handiger is i.v.m. onze computers) verandert er
niets aan onze wiskunde. Ze moeten alleen wat boeken herdrukken omdat je wat getalletjes anders moet opschrijven.
Reyn Eaglestorm schreef:
Het is beter om het zo te doen:
(..alternatieve optelling..)
Ja kijk, wat jij nu aan het doen bent is zelf een nieuwe optel-operator aan het verzinnen die consistent is. Prima, dat mag. Dat is ook wiskunde. Maar het basisidee van natuurlijke getallen is dat elk getal een "volgend" natuurlijk getal heeft. En doe je dit vaker achter elkaar, dan valt er volgens mij niet anders over die getallen te denken dan dat 3 en 5 bij elkaar 8 is. Dat "bij elkaar" is zeg maar een soort natuurlijke operatie, die uit de aard van natuurlijke getallen voortvloeit.
Dat we vervolgens ook andere soorten optellingen kunnen verzinnen, doet er niet toe. Dat is, net als modulo-rekenen of andere aanpassingen aan het systeem van natuurlijke getallen,
toegepaste wiskunde.
FCA schreef:
Je kunt een consistente wiskunde maken zonder oneindige verzamelingen, of zonder de lege verzameling.
Dat lijkt me stug. Zodra je het besef van natuurlijke getallen hebt, is eindigheid al uitgesloten. Met "wiskunde" bedoel ik niet een sluitend systeem met wat axioma's die elkaarn iet tegenspreken, en op de 1/andere manier wat operators definiëren die we met + en * noteren. Ik bedoel het idee "natuurlijk getallen" en alle interessante dingen die daar onvermijdelijk uit voortkomen.
Het
verzameling valt hier ook onder. Iedere intelligentie met besef van natuurlijke getallen, kan ook verzamelingen van natuurlijke getallen maken. Vervolgens kom je er niet omheen dat de verzameling van alle natuurlijke getallen (dat wat wij
N noemen) zelf al een oneindige verzameling is.
windancer schreef:
de wiskunde is bedacht door mensen
Wat ik mij dan afvraag, is: hadden mensen (of aliens elders in het heelal) ook een andere wiskunde kunnen verzinnen? Was dat uberhaupt mogelijk geweest? Volgens mij niet. Volgens mij is dit de enig mogelijke weg, omdat (zoals Fused zegt) het ons door de natuur wordt opgedrongen.
Wat ook altijd gebeurd is, is dat ontdekkingen in de wiskunde worden gestuurd door haar toepassingsgebied. Bijvoorbeeld de differentiaalrekening werd mede dankzij Newton's interesse in beweging uitgevonden.
Hmm, ja dat is wiskunde toegepast op een bepaald gebied / menselijke interesse. Dat zou ik geen puur elementaire / abstracte wiskunde meer willen noemen. Het begrip "functie" is iets puur wiskundigs, en ik denk ook dat aliens (mits voldoende intelligent om wiskunde te bedrijven) datzelfde concept ook hebben. Om dingen als differentiaalrekening kom je dan al niet meer heen. Maar de specifieke functies en formules die wij er vervolgens mee maken (zoals allerlei formules van Newton), dat is iets heel anders natuurlijk.
Aliens hebben wel sinus & cosinus, en die zijn hetzelfde als de onze. Maar ze hebben niet (nouja, misschien ook, maar niet noodzakerlijkerwijs) onze formules voor de trilling van een slinger.
Trias schreef:
Maar in ieder geval wiskunde is onveranderlijk als je van dezelfde uitgangspunten uitgaat. Maar als we gaan kijken naar de wiskunde van een stel aliens (naast dat we niks van hun symboliek zullen begrijpe) garandeert niks ons, dat zij van dezelfde dingen zijn uit gegaan en begrippen zoals de natuurlijke getallen, groepen,en topologiën hebben ontwikkeld.
Akkoord, maar ik beweer dus dat de natuurlijke getallen een concept is wat hoe dan ook in het heelal aanwezig is. Je
kunt daar niet omheen, of iets "alternatiefs" bedenken zeg maar, en daar dan je wiskunde op bouwen. En die natuurlijke getallen, tezamen met wat logica waarvoor volgens mij hetzelfde geldt, is al de basis voor de hele wiskunde.
Tuurlijk, je kunt beslist niet met zekerheid zeggen dat zij ook groepen en topologiën hebben, maar dat is dan omdat hun wiskunde nog niet genoeg is ontwikkeld. Of liever gezegd: deze structuren of begrippen van de wiskunde hebben zij nog niet ontdekt. Maar het ligt wel in de wiskunde (dus ook de hunne) besloten, en als ze intelligent genoeg zijn zullen ook zij vroeg of laat dat idee van groepen en topologiën krijgen.
Vergelijk onze huidige wiskunde maar met die van 2000 jaar geleden. Die van toen was niet
anders, men had er gewoon minder aan ontdekt. Toen wisten men niet dat pi een transcedent getal is (en wellicht was men zich uberhaupt nog niet bewust van het verschil tussen transcedente en niet-transcedente getallen), maar het lag al wel in hun wiskunde vast, te wachten tot dit werd ontdekt. Zoals wij later dan ook gedaan hebben. En aliens ook.
Overigens kan er natuurlijk wel een
enorm niveauverschil zijn tussen ons wiskundig denken en dat van buitenaardse intelligentie. De moeite die het ons kost (namelijk jaren studie) om inzicht te krijgen in complexe wiskundige concepten, kan misschien voor een alien veel te hoog gegrepen zijn, of juist niets voorstellen. Zoals wij min of meer geboren worden met een natuurlijk gevoel voor "aantallen" (natuurlijke getallen), zo hebben aliens misschien al een natuurlijk besef van het werken met veeltermen waardoor ze veel makkelijker in staat zijn veel complexere kanten van de wiskunde te ontdekken.
BadRespawn schreef:
In het boek "Göbel, Esher, Bach" wordt duidelijk gemaakt dat ieder 'taal-systeem' (incl wiskunde) formuleringen toelaat die 'onlogisch' zijn.
"Gödel, Escher, Bach" is het

Inderdaad, in dit boek wordt (onder andere) de onvolledigheidsstelling van Gödel uitgelegd. Erg interessant boek trouwens, kan het iedereen aanraden.
Maar deze stelling doet niets af aan het feit dat de gehele wiskunde op zich een natuurlijke waarheid is, het zegt alleen dat de wiskunde niet
alle waarheden kan omschrijven, danwel alle onwaarheden kan uitsluiten. Dat wil zeggen, je kunt binnen de wiskunde een uitspraak doen waarvan je
niet kunt bewijzen of hij waar of onwaar is. Men heeft een tijd gedacht dat de stelling van Fermat zo'n uitspraak was, totdat er een freak slim genoeg was om hem toch te bewijzen.
Wellicht dat de stelling "elk natuurlijk getal komt voor in de decimaalontwikkeling van pi" een onbewijsbare waarheid is, of een onverwerpbare leugen.
Het klassieke voorbeeld in gewone taal is de uitspraak: "ik ben een consequent leugenaar" - je kan adhv die uitspraak niet logisch bepalen of degene die die uitspraak doet, nu wel of niet een leugenaar is, ondanks dat de formulering taalkundig wel correct is. De formulering spreekt zichzelf tegen.
De enig mogelijke conclusie uit die uitspraak, is dat degene die deze uitspraak doet
soms liegt. Consequent liegen kan niet, want dan zou hij met die uitspraak de waarheid spreken en dus niet consequent liegen. Nooit liegen kan ook niet, want dan zou die uitspraak ook geen leugen zijn, en zou hij dus juist consequent liegen. Hij liegt dus
soms: deze uitspraak van hem is een leugen, maar soms spreekt hij ook de waarheid.
Het ogenschijnlijke probleem van deze zin zit hem trouwens in de zelfreferentie. Ik denk dat mijn uitleg (van dat soms liegen) voor deze uitspraak klopt, maar met een zin als "deze zin is onwaar" loop je echt vast. In dat boek wordt dit fenomeen ook van een aantal kanten belicht. En het aardige is dus dat je in elk formeel, logisch systeem (dus ook wiskunde) dit soort zelfrefererende constructies kunt maken.