wat we nu toch weer ontdekt hebben (misschien was het al bekend, maar ik kon het op GoT niet vinden, met google trouwens ook niet echt duidelijk, alleen vage verwijzingen...
dus wat doen we dan als rechtgeaarde pieler (ook wel tweaker genaamd)
u raadt het al : kast open, sterke lamp erop, jumpertang bij de hand, en pielen maar...
zie hier het resultaat
1) de jumper voor overvoltage maak je enabled.. deze jumper zit vlak boven de CPU aan de rand van het bord. de tekst staat geprint op het bord. uiteraard staat dit niet in de handleiding. Deze instelling zorgt ervoor dat je VCore met 0,3V verhoogd wordt... ook leuk voor extreme overclocking lijkt me..met een woeste koeling dat wel...
max voltage wordt dan 2,15V (als je 1,85V selecteert in je BIOS) met waarschijnlijk een loeihete Athlon....
2) verwijder de jumper van VID4 (is dat blokje van 12 pins, een centimeter of 5 rechts van de overvoltage jumper). deze jumpers staan wel in de manual. hierdoor wordt je standaard Vcore verlaagd van 1,75 tot 1,35 (bij mij wou die toen niet meer booten... verrassend, maar niet heus..)
3) enable de unlimited voltage jumper, helemaal rechtsonder op je bord. boven de jumperfree enable jumper. deze staat ook in de manual. Nu kun je in je BIOS meer kiezen dan 1,75-1,85V.
Na al dit leuks kon ik in mijn BIOS kiezen voor een core voltage van 1,35-1,55V. echter dit bleek overeen te stemmen met 1,65-1,85V. en dat vinden we leuk... proc wou qua MHz niet verder omhoog. en nu met minder voltage wordt tie een stuk minder warm. van 65 naar 60 graden stressed, en idle van 50 naar 45. voltage is nu 1,72 V. (BIOS instelling 1,425V). Met mijn oude jumper-instellingen was het core voltage bijna 1,8V, terwijl ik in de BIOS 1,75 gekozen had.
proc is een athlon 1800XP (1533@1615 =9,5x170), BIOS 1014 final, mobo rev 1.01
dat was em, everybody have fun...