Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Anoniem: 55308
De bios savior:
http://www.tweakmax.com/html/biossavior/biossavior-1.cfm
Iemand ervaring hiermee?
Anoniem: 53259
Is dit een bekend probleem????
PC Probe begint vrij snel te mekkeren als je een langzaam draaiende fan hebt.
Nou zou hij als minimum 2200 rpm hebben, maar hier raakt hij al van slag zodra je in de buurt van 2600 rpm komt.
Anoniem: 53259 schreef op 03 augustus 2002 @ 12:21:
Ik heb een paar dagen geleden mijn bios geflashed van 1005naar 1008 na een paar goede tips alhier, maar heb nu last in PC PROBE van een systeemfan die o toeren loopt. Ik gelijk mijn kast opengehaald om vervolgens te zien dat ie vrolijk zijn rondjes draait.
(
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Ik heb dus de monitor voor de voedingsfan moeten uitzetten om niet altijd die domme waarschuwing te krijgen.
Knap vervelend.
Trouwens in pc probe is de minimum temp voor de processor die je kan instellen iets van een 69 graden, als je het mij vraagt is je processor dan al ver opgestookt.
One Man Can Make A Difference.
Anoniem: 34857
Ten eerste is mijn processor 70 graden ( XP 2100+ gekoeld door een Artic die geschikt is tot 2600XP , althans volgens de verpakking. Plus een kastkoeler van coolermaster.
Ten tweede mag ik geen nieuwe VIA drivers installeren , als ik dit namelijk doe dan krijg ik tegen het einde een foutmelding over een read - only file die hij moet vervangen ( viaagp1.sys ) als ik ok klik dan boot mijn pc opnieuw en wil mijn win 2000 niet opstarten omdat de isapnp.sys rot is. Na hem gerepaired te hebben heb ik het nogmaals geprobeerd nu op niet vervangen geklikt en wederom boot mijn pc zomaar opnieuw , nu alleen zonder mijn windows te verpesten.
Communicatie tussen mijn harde schijven is niet helemaal 100 % kleine bestanden kan ik wel kopieren en een grote map vol met kleine bestanden ook maar een groot bestand van zo'n circa 500 / 600 mb gaat weer niet. terwijl een map met 3 gig aan mp3's wel gaat. IDE probleem ?
Ik denk dus dat mijn moederbord dit alles veroorzaakt . trouwens mij geheugen wordt wel ondersteund door het moederbord samsung pc 2700 .
Ik heb zelf een amd1333 en die liep volgens mijn Bios op 72graden, ik kreeg allerlei foutmeldingen, en sinds ik mijn bios heb geflasht is mijn temp met 20 graden gezakt, en mijn amd1333 loopt nu op 52 graden
Suc6
heb er geen ervaring mee, maar lijkt me een prima methode. als er een inkoopactie georganiseerd wordt wil ik er wel een, lijkt me erg handig...Anoniem: 55308 schreef op 03 augustus 2002 @ 00:54:
Misschien iets voor de mensen die bang zijn om hun bios te flaSHen zoals Linus-1(Zie deel I).
De bios savior:
http://www.tweakmax.com/html/biossavior/biossavior-1.cfm
Iemand ervaring hiermee?
doet me een beetje denken aan de amiga, waar je ook al prints had met 2 biossen (kickstart heette het op die comp), maar dan was het meer voor hack doeleinden bedoeld...
Oh, ja, had ik ook in mijn oude commodore amige 500 zitten. Niet voor om te hacken, maar voor het testen of mijn demo's en intros (geschreven met Seka, en later met AmsOne) onder de diverse kickstarts werkten. Voor het hacken hadden wij een ander kastje, waarmee je per regel kon debuggen zodat je de routines kon volgen.Dark schreef op 03 augustus 2002 @ 19:34:
[...]
heb er geen ervaring mee, maar lijkt me een prima methode. als er een inkoopactie georganiseerd wordt wil ik er wel een, lijkt me erg handig...
doet me een beetje denken aan de amiga, waar je ook al prints had met 2 biossen (kickstart heette het op die comp), maar dan was het meer voor hack doeleinden bedoeld...
Maar met betrekking tot de Asus A7V333: bios 1011 doet wonderen met de temperatuur van de cpu, echter het is zo fake als wat. Ik dacht dat Asus de interne censor uitlas. Waarom nu toch een correctie op de temperaturen?
Anoniem: 58455
Anoniem: 61655
Heb je het wel over de A7V333 en niet over je eigen A7V133 ?HENNEP schreef op 03 augustus 2002 @ 16:29:
Ik raad je aan om de nieuwste bios te downloaden voor de A7V333 : bios versie 1011
Ik kan bij Asus bios 1011 niet vinden....
Anoniem: 60079
Ik heb momenteel de 1009R1 Full Raid draaien op 2x WD 80 gig, en ben er bijzonder mee in m'n nopjes. Met SiSoft haal ik ong. 40000 pnt, als ik m'n Scsi adaptor met brander en 2 hdd's aansluit nog 'maar' ong. 36500 pnt. Ik ga binnenkort de nwe full bios 1011 flashen. Kijken wat ie dan doet.Anoniem: 55308 schreef op 04 augustus 2002 @ 00:37:
Even over de "lumberjacker" biossen. Heeft iemand ervaring hiermee in combi met Raid? Werken ze? Additionele functionaliteit? problemen?
Ik heb nog niet geprobeerd of je er inderdaad ook 4 schijven aan kan hangen.
De temp van je CPU is natuurlijk nog steeds hetzelfde, alleen is de weergave anders.
Als hij voorheen te hoog was, dan is hij nu nog te hoog.
Ik vermoed dat Asus de Temps alleen heeft aangepast om niet uit de pas te lopen met andere mobo's. Er wordt immers een veel hogere temp aangegeven. Terwijl dit mischien wel juist de meest correcte temp is.Anoniem: 61655 schreef op 04 augustus 2002 @ 10:12:
Ok, scusi, gevonden en geflashed.....
Temp ong. 10C gezakt ..... 60+ unstressed....70+stressed.
Nog hoog, maar beter dan de 80+ , blijf em wel in de gaten houden
Krijgen ze al dat gezeur van die Tweakers "Hij is heet"
Of dit mobo heeft altijd een volledig foute temp weergegeven.
(vermoed het niet)
Geen commentaar
Het is gewoon een superbord. Mijn mening t.o.v. Windoos is zelfs in positieve zin bijgesteld. Er is al een hoop gebeurd met mijn win2k installatie (tig keer resetten door tweaken geheugen e.d.) en systeem is nog altijd stabiel. Natuurlijk ligt het niet alleen aan het board. Ook de andere hardware is van belang. Maar toch ik ben er erg positief over.robbydw schreef op 04 augustus 2002 @ 11:55:
ik ben op zoek naar een nieuw mobo. Is deze Asus A7V333 een aanrader of zijn er net zoveel problemen met dit bord als met mijn huidige MSI K7T Pro 2A?
Anoniem: 38751
je moet alleen opletten ( als je pc2700 memory gaat gebruiken) dat je goed (lees brand/samsung) geheugen koopt, zelf heb ik Transcend/samsung en bevalt zeer goed, strakste timings en op turbo (met de 20 pci beta patch) en is gewoon 100% stable
Maar de A7V333 is een heerlijk mamaplankje.
Na mijn MSI BXMaster
Rete stabiel....maar ik doe niks aan overclocken.
Alleen rust en kalmte.
Maar er zijn ongetwijfeld nog meer prima bordjes te krijgen.
Gezien de specs en opties van de A7V333 is dit absoluut één van de aantrekkelijkste bordjes.
Maar kijk eerst wat je wilt. USB 2.0, raid, etc.
robbydw schreef op 04 augustus 2002 @ 11:55:
ik ben op zoek naar een nieuw mobo. Is deze Asus A7V333 een aanrader of zijn er net zoveel problemen met dit bord als met mijn huidige MSI K7T Pro 2A?
Ik heb ergens gelezen dat je bij 166 en 1:1 een performance verbetering van 7 tot 15% krijgt. Als je dan last krijgt van instabiliteit, zie ik ervan af. Stabiliteit is mij dan belangrijker dan die 7-15% waarvan ik me dan weer afvraagt of je dat echt merkt (real-life).
OC ervaringen met A7V333.?? Geen onwaarschijnlijke benchmarks s.v.p. maar echt struktureel goedlopende OC pogingen. Ook niet vastlopen na een uur of zo. Moet gewoon continue stabiel draaien
Anoniem: 53259
C.O.P. leest wel de interne Sensor direct uit, maar de readings die je in monitoring progs ziet zijn afkomstig van de asus ASB100 'bach' chip op het mobo, deze is niet direct met de interne sensor verbonden, maar berekent de temp (a.d.h.v. de cop en een externe sensor voor tbirds?)Brakius schreef op 03 augustus 2002 @ 21:16:
[...]
...
Maar met betrekking tot de Asus A7V333: bios 1011 doet wonderen met de temperatuur van de cpu, echter het is zo fake als wat. Ik dacht dat Asus de interne censor uitlas. Waarom nu toch een correctie op de temperaturen?
Ik ben het trouwens wel eens met je stelling dat de 1011 geen werkelijke temp. verlaging geeft hoor, en dat het alleen een compensatie/correctie setting betreft, zoals je dat zelf al kon toepassen in mobomon.
Ik ben een beetje aan het experimenteren met OC'en maar ik krijg de FSB nie hoger dan 147
Moet je dan met je geheugen aan de slag gaan ofzo? Kheb trouwens 333 geheugen erin zitten.
Anoniem: 60459
Werkt perfect, ik heb nu zelf op een a7v333 met raid de 1011 bios versie draaien van Lumberjack (dus nu met TX2000 full raid). Stripe size op 16K gezet, en inderdaad een betere performance.Anoniem: 55308 schreef op 04 augustus 2002 @ 00:37:
Even over de "lumberjacker" biossen. Heeft iemand ervaring hiermee in combi met Raid? Werken ze? Additionele functionaliteit? problemen?
Wel valt het me op dat als je kiest voor optimal system perfomance de snelheid van mijn schijven beduidend minder is als dat ik voor turbo performance (in de bios dus wel te verstaan). Scheelt zeker 25% !!!!
Jammer alleen dat dan mijn PC zoveel blauwe schermen laat zien.
Groeten, Digi3000
Heb 1900+ en 2200+ unlocked erop gehad, beide doen het prima op 166fsb.Anoniem: 55308 schreef op 04 augustus 2002 @ 12:38:
Hoe zijn de ervaringen met oc'en? Zou wel interesse hebben in fsb 166 en 1:1. Zit hierover te twijfelen. Ik heb zelf weinig ervaring met overklokken. Bordje is nu heerlijk stabiel: niet geunlockte cpu, fsb 142 en 2-2-3-5-1.
Ik heb ergens gelezen dat je bij 166 en 1:1 een performance verbetering van 7 tot 15% krijgt. Als je dan last krijgt van instabiliteit, zie ik ervan af. Stabiliteit is mij dan belangrijker dan die 7-15% waarvan ik me dan weer afvraagt of je dat echt merkt (real-life).
OC ervaringen met A7V333.?? Geen onwaarschijnlijke benchmarks s.v.p. maar echt struktureel goedlopende OC pogingen. Ook niet vastlopen na een uur of zo. Moet gewoon continue stabiel draaien
Ik haal meer 3dmarks op 145Mhz/mem4:5/turbo-on dan op 166Mhz/mem1:1/turbo-off. Waarsch. doordat de AGP op 2xPCI clocks draait en die dus rond de 75Mhz uitkomt bij een FSB van 145, en 3dmark houdt wel van meer agp-speed.
San mem-scores zijn wel beter op 166fsb. Maar dat hangt imho wel af van het merk reepje. Zelf heb ik ervaring met twinmos/m-tec pc2700-c2.5(winbond), apacer pc2700-c2.5(samsung), Crucial pc2100-c222, Corsair pc2700-c233 v1.2, Corsair pc 3000-c2 en pc3200-c2.5(2700-222) v2.1.
De crucials 2100's deden het ook op 2700 prima (verrassend goed zelfs) en gaven een redelijk hoge san mem bench op die speed, veel hoger gingen ze niet. Corsairs pc2700-c2(33) was op default speeds iets sneller dan de 3000&3200 v2.1 Corsairs, maar de laatste 2 doen wel beter oc-en, 175-180Mhz@c2 is geen uitzondering. De twinmos/mtecs heb ik niet echt goed kunnen testen, die gaven bsod's en kwamen memtest niet eens door op 266Mhz, dus werden die vervangen door apacers. Deze was zeer stabiel op lage cas settings, maar het vreemde van dat bankje was dat wat ik ook deed met de latencies en fsb, de san memscores wilde niet echt hoog komen.
Het snelst waren tot op heden de corsairs bij mij... ik heb een screenie gemaakt van een sanmemtest op 166Mhz/mem 1:1/cas2-2-2-5-1cmd:

Deze bankjes trekken c2 tot +/-180mhz als je de rest wat relaxter instelt, de scores komen dan nog iets hoger, rond de 2400/2200 uit, heb er geen screen van maar zo is het
Zelf ben ik wel wat teleurgesteld in 166Mhz/1:1 daar het niet de 10 to 15% oplevert die ik ervan verwacht had, deze winst is echt alleen op bepaalde vlakken te behalen en niet merkbaar irl.
kwoot:
stability is more important to me than extra whips, chains and dildoes... well, the dildoes where actually fun ...
--------------------------------------------------------------------------------
_CRONOS_ schreef op 04 augustus 2002 @ 00:37:
--------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad, bij mij werken deze drivers pefect, haal bij Atto rond de 70 mb/s read en 45 mb/s write (heb dus eerst Lumberjack -->via 4in1 geisntalleerd--->detonator--->vlatency patch geinstalleerd, werkt perfect!!!) BIj sandra haal ik ongveer 44000, netjes dacht ik zo...
Wat ik wel raar vind is dat ik samsung 2 maal 256 MB pc2700 erin heb zitten, maar hem niet op turbo settings krijg (loopt vast), iemand idee wat het zou kunnen zijn?!?
RaZoRbLaDe over hempje: "I know how you are, straigt-to-the-point-without-zeiver, no-bullshitting-me-otherwise-my-ass".
Je cpu (axp1800+?) is zeker niet unlocked? Dan is 147 al een vrij aardige overclock hoor.Doublehomme schreef op 04 augustus 2002 @ 13:10:
Ik heb ook dat asus bord en ben er zeer tevreden over.
Ik ben een beetje aan het experimenteren met OC'en maar ik krijg de FSB nie hoger dan 147
Moet je dan met je geheugen aan de slag gaan ofzo? Kheb trouwens 333 geheugen erin zitten.
de meeste palomino's komen niet veel verder dan een mhz of 1700, zonder extreme cooling of volages, regelmatig halen ze dat nog niet eens.
Als je de fsb verder wilt overclocken, zul je de multiplier omlaag moeten gooien, b.v. 10 keer 166 mhz of iets dergelijks, daar benader je ook aardig de maxxspeed van je proc (1690?) mee... Dat lukt natuurlijk alleen als de multiplier unlocked is.
ja, samsung pc2700 is cas 2.5 en als je 'm op turbo zet dan stel je dat in op cas 2 en dat trekt ie niet met 2 repen, want dat is critischer dan met 1 reep. turbo tweakt diverse latencies van het mem, de agp en pci busses, en je mem moet echt van goed huize komen wil je die turbo kunnen gebruiken met enige stabiliteit.Hempje schreef op 04 augustus 2002 @ 13:34:
...
Wat ik wel raar vind is dat ik samsung 2 maal 256 MB pc2700 erin heb zitten, maar hem niet op turbo settings krijg (loopt vast), iemand idee wat het zou kunnen zijn?!?
probeer eens met je mem in bank 1 en 3 als je dat nog niet hebt, dat schijnt de beste opstelling te zijn met 2 bankjes...
Ok, bedankt.Je cpu (axp1800+?) is zeker niet unlocked? Dan is 147 al een vrij aardige overclock hoor.
de meeste palomino's komen niet veel verder dan een mhz of 1700, zonder extreme cooling of volages, regelmatig halen ze dat nog niet eens.
Als je de fsb verder wilt overclocken, zul je de multiplier omlaag moeten gooien, b.v. 10 keer 166 mhz of iets dergelijks, daar benader je ook aardig de maxxspeed van je proc (1690?) mee... Dat lukt natuurlijk alleen als de multiplier unlocked is.
Het is idd een xp 1800+.
ik zal hem eens gaan (proberen te) unlocken dan.
En voltage omhoog doen, schiet ik daar nog iets mee op?
je kan gewoon proberen of je b.v. hoger komt door de rest zo relaxed mogelijk in te stellen, dus mem 1:1, turbo-uit c2,5-3-3-6-2cmd enz. alles default/laag dus eigelijk behalve de proc, die geef je een of 2 puntjes meer prik en de fsb ook een beetje omhoog. zo weet je zeker dat de rest geen roet in het eten gooit bij je test en dat als het niet lukt dat het ook werkelijk aan die fsb/voltage ligt... als het wel lukt, moet je wel de temperaturen een beetje in de gaten houden, want meer voltage is meer hitte, en ik weet niet hoe goed je koeling is...Doublehomme schreef op 04 augustus 2002 @ 13:56:
[...]
Ok, bedankt.
Het is idd een xp 1800+.
ik zal hem eens gaan (proberen te) unlocken dan.
En voltage omhoog doen, schiet ik daar nog iets mee op?
maar ik ga dat strax eens ff proberen bedankt
Dat is nog eens een goede casemod voor koeling. Asus heeft vanaf het begin af aan altijd klote tempmeting systemen gebouwd. Asusprobe is gewoon zwaar klote en niet te vertrouwenHENNEP schreef op 03 augustus 2002 @ 16:29:
Ik raad je aan om de nieuwste bios te downloaden voor de A7V333 : bios versie 1011
Ik heb zelf een amd1333 en die liep volgens mijn Bios op 72graden, ik kreeg allerlei foutmeldingen, en sinds ik mijn bios heb geflasht is mijn temp met 20 graden gezakt, en mijn amd1333 loopt nu op 52 graden
Suc6
"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."
Sorry, maar zijn jullie nu echt zo naief? denken jullie nu dat de proc 20 graden is gezakt???Ik heb zelf een amd1333 en die liep volgens mijn Bios op 72graden, ik kreeg allerlei foutmeldingen, en sinds ik mijn bios heb geflasht is mijn temp met 20 graden gezakt, en mijn amd1333 loopt nu op 52 graden
Ze hebben gewoon commentaar gekregen van bepaalde gebruikers dat het te warm wordt. Maar nu trekken ze gewoon 10 graden af van de temp die die eerst aangaf. En dan denken naieve gebruikers ineens dat de koelers harder gaan draaien ofzo
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Hohoho, ja en nee (en ook okselfris)martinho schreef op 04 augustus 2002 @ 19:43:
[...]
Sorry, maar zijn jullie nu echt zo naief? denken jullie nu dat de proc 20 graden is gezakt???
Ze hebben gewoon commentaar gekregen van bepaalde gebruikers dat het te warm wordt. Maar nu trekken ze gewoon 10 graden af van de temp die die eerst aangaf. En dan denken naieve gebruikers ineens dat de koelers harder gaan draaien ofzo
Klopt dat het hier puur om de meting gaat, zal ik zeker niet ontkennen.
Echter, voor de biosflash startte het ding zo nu en dan niet op omdat de meting aangaf dat ie te warm werd. Dan ben je blij met minus 10C.
Overigens na de eerste euforievan minus 10C een kleine correctie, maak er maar minus 5C van.
Unstressed 67 C, stressed 77 C.
????????? Ik snap even niet helemaal wat jij nu bedoelt: "Klopt dat het hier puur om de meting gaat......"Anoniem: 61655 schreef op 04 augustus 2002 @ 22:30:
[...]
Hohoho, ja en nee (en ook okselfris)
Klopt dat het hier puur om de meting gaat, zal ik zeker niet ontkennen.
Echter, voor de biosflash startte het ding zo nu en dan niet op omdat de meting aangaf dat ie te warm werd. Dan ben je blij met minus 10C.
Overigens na de eerste euforievan minus 10C een kleine correctie, maak er maar minus 5C van.
Unstressed 67 C, stressed 77 C.
Misschien toch goed om eens naar een andere fan, airflow oid te kijken met deze temperaturen.
de Temperatuur uitlezing is hetzelfde, het enige wat ze veranderd hebben is dat ze enkele registers binnen de chipset hebben aangepast.
Voor de mensen die bekend zijn met de HALT-functie van de via chipsets, deze functie staat in bios 1011 dus altijd aan, hierdoor gaan je CPU als je PC nix doet, ook echt op IDLE staan en zakt je cpu temperatuur.
als je PC 100% stressed is dan geeft hij waarschijnlijk ook dezelfde waardes aan als dat hij eerst deed.
je CPU wordt dus wel daadwerkelijk kouder als dat hij eerst deed in 80% van de tijd dat je pc aan staat.
voor de mensen die het niet geloven, kijk maar cia WPcredit naar je registerinstellingen, dan zie je dat iig register 92 nu aan staat, welke eerst uit stond (reg 92 is een onderdeel van de HALT functie)
p.s. de halt functie is vergelijkbaar met CPUidle
ik heb eerder onderzocht en gemeld wat de turbo setting precies in het register veranderde, en daar zat ook dat register al bij, toen betrof het de bits 6,5 en 4 met de resp. betekenis b6=Write to Read Delay. b5,4=Read to Write Delay.
wat verder opvalt is dat de proc/temp melding nog wel verder zakt als je een soft-cooler gebruikt, wat vreemd is als de halt functie al actief zou zijn, dus ik weet nog niet zo zeker of het wel iets met de halt functie te maken heeft, hoewel ik het leuk gevonden vindt.
Naar mijn idee is het toch eerder een simpele compensatie constante die verandert is. Wat daar ook op wijst is het feit dat mijn losse sensor/temp meter geen graad verschil laat zien met voorheen, als er werkelijk 10 graden verschil was geweest was dat ook meetbaar geweest aan de temp v/d heatsink lijkt me...
Als ik dat ding nu aanraak, voelt ie wel warm aan maar vooral niet heet ofzo.
Ik gebruik zelf MBM5 laatste versie, en die geeft op dit moment netjes 54 graden aan, en als ik 'm stress dan loopt ie soms 64 graden aan te bonken.
Het is nogal lekker warm op mijn kamer dussss hehe
Nee, dus. Wanneer ik nu 100% stressed dan wordt mijn xptje 1900+ maximaal 71 graden (uurtje burnk7, erg mooi weer). Dat was daarvoren 77 graden.MnM schreef op 05 augustus 2002 @ 00:43:
als je PC 100% stressed is dan geeft hij waarschijnlijk ook dezelfde waardes aan als dat hij eerst deed.
Heb niks geflashed ofzo, gewoon 'standaard' bios....
btw koeling is; akasa silver mountain + 3 casefans
RaZoRbLaDe over hempje: "I know how you are, straigt-to-the-point-without-zeiver, no-bullshitting-me-otherwise-my-ass".
Waarschijnlijk heb je CPUCool of WPCRSet draaien, want bios 1011 zet bij mij niet standaard de halt functie aan!MnM schreef op 05 augustus 2002 @ 00:43:
Voor de mensen die bekend zijn met de HALT-functie van de via chipsets, deze functie staat in bios 1011 dus altijd aan, hierdoor gaan je CPU als je PC nix doet, ook echt op IDLE staan en zakt je cpu temperatuur.
Dark: Er is geen pcr file van de A7V333, maar hij is wat de halt functie betreft gelijk aan de 266.
Als je register 92 wijzigt zie je daarna je idle temp teruglopen (van 48 naar 40 bij mij).
Dit haal ik ook zonder de Lumberjack drivers... wel met turbo aan; D-E/samsung geheugen op 2-3-3-5-1T en fsb 140. (222 en turbo gaan bij mij niet samen, maar dat is niet nieuw)Hempje schreef op 04 augustus 2002 @ 13:34:
Inderdaad, bij mij werken deze drivers pefect, haal bij Atto rond de 70 mb/s read en 45 mb/s write (heb dus eerst Lumberjack -->via 4in1 geisntalleerd--->detonator--->vlatency patch geinstalleerd, werkt perfect!!!) BIj sandra haal ik ongveer 44000, netjes dacht ik zo...
er zit geen halt functie op #92 hoor...Dark: Er is geen pcr file van de A7V333, maar hij is wat de halt functie betreft gelijk aan de 266.
Als je register 92 wijzigt zie je daarna je idle temp teruglopen (van 48 naar 40 bij mij).
pcr files zijn niet voor moederborden, maar voor chipsets dus nogal logies dat er geen a7v333 .pcr file is, er zou dan eerder een via kt333 .pcr file zijn heh...
wat je nog niet vermeld hebt is welke bit(s) van het register het betreft, je kan wel zeggen wijzigt dat register, maar van wat naar wat? het is een getal van 0 t/m 255 dus je kan niet zomaar zeggen zet dat register moet je wijzigen, je moet ook zeggen welke bits je dan pakt, of van wat naar wat je verandert.

hier zie je wcpredit met kt266(a) pcr file geopend op reg #92... geen halt bit oid. hoor... ik zie: een bitje dat aan staat als "discover #sgpgnt"..., wat "read_to_write" en "write to read" latencies, een gereserveerd bitje, en een "write data" delay... eigenlijk zou alleen dat gerserveerde bitje in aanmerking komen heh, de rest is wel bekend.
wijs eens aan welke bit het dan zou zijn volgens jou?
Ik nam de 92 over van MnM. Moet 95 zijn. Staat nu op 1C, moet 1E worden.
Ik gebruik geen pcr file, maar zie wel de idle temp flink dalen.
Kan iemand mij vertellen wat er behalve de koeler nog meer invloed heeft op de temp. van een CPU ?
Ik bedoel kwaliteit geheugen, voltage, dat soort dingen......
Ter verhoging van de feestvreugde heb ik zojuist nog even van 1008 naar 1011 en terug geflashed om te zien wat reg#95 (of #92 heb ik ook gechechktMnM schreef op 05 augustus 2002 @ 00:43:
Het is helemaal niet zo dat asus de temperatuur meting bijgesteld heeft in bios 1011.
de Temperatuur uitlezing is hetzelfde, het enige wat ze veranderd hebben is dat ze enkele registers binnen de chipset hebben aangepast.
je CPU wordt dus wel daadwerkelijk kouder als dat hij eerst deed in 80% van de tijd dat je pc aan staat.
voor de mensen die het niet geloven, kijk maar cia WPcredit naar je registerinstellingen, dan zie je dat iig register 92 nu aan staat, welke eerst uit stond (reg 92 is een onderdeel van de HALT functie)
p.s. de halt functie is vergelijkbaar met CPUidle
Ik moet dus bij mijn eerdere standpunt blijven, dat het toch gewoon een compensatie factor betreft, die ergens in bios zit ingebakken, en die in v1011 aangepast is...
Als je nou meteen had bekeken in welke registers die compensatiefactor staat, dan had ik vanavond een stressed temp van 40 graden gehadDark schreef op 05 augustus 2002 @ 16:39:
Ik moet dus bij mijn eerdere standpunt blijven, dat het toch gewoon een compensatie factor betreft, die ergens in bios zit ingebakken, en die in v1011 aangepast is...
ow dat... gewoon instellen in mobomon, bij compensation... hoeveel precies kan je uitrekenen als je de methode van arctic siver volgt... houdt er wel rekening mee dat de temp readings 'iets' langer duren dan met een echte interne diode, dus eerst ff een uurtje laten pruttelen voor je de temps gaat aflezen...Vergeten schreef op 05 augustus 2002 @ 17:18:
[...]
Als je nou meteen had bekeken in welke registers die compensatiefactor staat, dan had ik vanavond een stressed temp van 40 graden gehad![]()

Wat is het vershil hier nu weer in vergelijking met 1011
Wel raar dat 1011 final eerder te dowloaden is dan 1010 final
Marketing??? Zo blijft het bordje wel goed voor de discussies. Goed voor de verkoop. Slim van Asus.Velocity schreef op 05 augustus 2002 @ 19:12:
Je kan op de Asus website in duitsland biosver 1010 final downloaden
Wat is het vershil hier nu weer in vergelijking met 1011
Wel raar dat 1011 final eerder te dowloaden is dan 1010 final
Remove bug WinME bootable CD boot fail in SCSI CDROM
Remove bug SCSI CDROM always boot first with WinXP CD in it
Remove Bug USER password function fail
Geen opmerking m.b.t. temperaturen...
By the way: zijn de usb 2.02 driver nieuw, of waren die er al? Staat als notitie achter dat deze drivers goed werken met windows 98 en me.
Ik heb inmiddels ook de 1011 Bios versie geflashed en maak me nu gevoelsmatig iets minder druk over toch maar een andere cooler kopen. Het grappige is ook dat de waardes zijn doorverbonden met de Quietfan functie, want eerst zat ik in MBM5 constant rond de 5100rpm nu doet hij rond 4300RPM. Dus wat mij betreft houwen zo die temperature readings
nope dat gedoe met de HALT geldt bij athlons/ via-chipsets ook onder NT integenstelling tot pentiums die onder dat os wel gekoeld worden in de idlethread. probeer maar eens cpucool oid. je zult zien dat er dan nog 5-10 deg C van je idle temps afgaat.pimshw1 schreef op 05 augustus 2002 @ 21:16:
Dat gedoe met die HALT instructie is volgens mij alleen bij win98 van toepassing. W2k en NT doen dit voor een deel zelf al.
Ik heb inmiddels ook de 1011 Bios versie geflashed en maak me nu gevoelsmatig iets minder druk over toch maar een andere cooler kopen. Het grappige is ook dat de waardes zijn doorverbonden met de Quietfan functie, want eerst zat ik in MBM5 constant rond de 5100rpm nu doet hij rond 4300RPM. Dus wat mij betreft houwen zo die temperature readings. De temparatuur is dus ook drastisch gedaald, maar het zal buiten eerst weer net zo heet moeten worden als vorige week, dan kan ik tenminste goed vergelijken
.
asus zelf zegt erover(het halt commando van de chipset/cpu en het gebruik daarvan):
... dat het disabled staat omdat niet alle voedingen even goed met de plotselinge heftige variaties in stroomgebruik overweg kunnen. Als je zelf een degelijk voeding hebt, zou het dus geen probleem moeten zijn...Question:
Warum ist der HLT-Befehl bei Ihrem BIOS deaktiviert ?
Answer:
Es gibt natürlich einen wichtigen Grund, warum die HLT-Kühlung im Programmcode des Mainboard (VIA-KTxxx) BIOS deaktiviert wurde. Ist sie aktiv, schwankt die Leistungsaufnahme der CPU im Teillastbetrieb ständig zwischen ca. 5 und ungefähr 60 Watt. Dies geschieht zusätzlich noch in extrem kurzen Intervallen. Die dabei entstehenden starken Schwankungen müssen natürlich vom Netzteil schnell und zuverlässig ausgeglichen werden und genau das ist das Problem:
Schwache oder qualitativ minderwertige Netzteile können nicht schnell genug auf die sich ständig ändernden Bedingungen reagieren. Es kann zu Systemabstürzen ("Freezes"), Sound-Verzerrungen oder sogar zu spontanen Neustarts ("Reboots") kommen. Daher wurde der HLT - Befehl entfernt.
overigens waarschuwt ook de de cpu-cool site (athlon cooling) met de volgende regels:
het is dus niet zo dat het puur asus related is, op andere bords met dezelfde chipset en een zware axp zou dat ook kunnen voorkomen als halt wel geactiveerd is. sommige borden schijnen die optie in bios te hebben...2) The hardware might not operate correctely. If you switch on the Athlon forced cooling function, the powersupply has to handle an unsteady current. In fact it raises from 1 A to 7 A in microseconds. Normal power supplys could handle that problem, but if you have a 300W powersupply, it might be the reaseon...
Anoniem: 41252
Hij zegt geheugen op 2-2-2 +turbo gaat niet samen.
Sorry waarom gaat dat niet bij mij loopt het namelijk op 2-2-2-5-1 + turbo 4 bank interleave enabled totaal geen problemen vastlopers of wat dan ook.
bios versie 1010 final.
Bij mij gaat het niet samen, misschien te goedkoop geheugen (D-E/Samsung).Anoniem: 41252 schreef op 06 augustus 2002 @ 08:33:
Sorry waarom gaat dat niet bij mij loopt het namelijk op 2-2-2-5-1 + turbo 4 bank interleave enabled totaal geen problemen vastlopers of wat dan ook.
bios versie 1010 final.
Verder posten veel mensen dat ze de turbo niet stabiel krijgen...
Ben dus gewoon een beetje jaloers.
Anoniem: 41252
Mijn bordje draait super by the weg!!
Wat voor apparaten gebruiken FireWire eigenlijk?
"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton
Anoniem: 14248
Wil toch wel erruug graag een CE stepping
Op de asus website staat (optional) achter sound, heeft alleen de a7v333 raid versie al deze extra's?
(op de asus website worden helaas niet de verschillen tussen de versies genoemd)
nou, het heeft dan 2 dagen geduurd, voordat de webmaster de tijdens zijn vakantie ontstane achterstand had weggewerkt, maar nu staat 1011final ook op asus germany...Dark schreef op 05 augustus 2002 @ 21:10:
Lijkt er meer op dat asus duitsland een paar weekjes op vakantie is geweest... eerst kon je alle updates daar als 1e krijgen, de laatste 3 weken heeft het stil gestaan daar qua updates en nu in ene een hele lijst... morgen bios 1011final daar ook verkrijgbaar, gok ik zo, als ze de rest van de achterstand wegwerken...
wat wel vreemd is: er staat dat 1011final gelijk is aan 1011-beta 001. Mijn eigen ervaring is dat 1011-beta001 niet werkte met raid en 1011final weer wel, dus dat deze NIET gelijk zijn...
Anoniem: 58640
Niet alle versies hebben onboard audio. Het is niet exclusief voor de raid versies. Ik heb zelf onboard audio, geen firewire, geen raid. Firewire mis ik (nog) niet, USB2 is toch sneller. Volgens mij hebben alle raid versies standaard audio en firewire.Emcee schreef op 07 augustus 2002 @ 00:00:
Nog even over onboard audio, hebben alle versies van dit mobo onboard sound?
Op de asus website staat (optional) achter sound, heeft alleen de a7v333 raid versie al deze extra's?
ok, raid en firewire hoef ik ook niet perse, wel onboard audio en usb2.0 zodoende.Anoniem: 58640 schreef op 07 augustus 2002 @ 13:28:
[...]
Niet alle versies hebben onboard audio. Het is niet exclusief voor de raid versies. Ik heb zelf onboard audio, geen firewire, geen raid. Firewire mis ik (nog) niet, USB2 is toch sneller. Volgens mij hebben alle raid versies standaard audio en firewire.
Hoe zit dat trouwens met dat 6kanaals audio, op zo'n mobo kan toch ook gewoon een 2 speaker setje worden aangesloten, en heeft zo'n mobo meer audio aansluitingen als normaal. (zal wel een domme vraag zijn dit maar weet niet hoe het precies zit)
Anoniem: 62092
heb nu een nieuwe duron met een 8x8cm koeler
Anoniem: 14248
heeft iemand hier ondertussen al een antwoord op?Anoniem: 14248 schreef op 06 augustus 2002 @ 23:49:
Ik ben dus van plan ook een A7V333 te kopen. Maar vanaf welke revisie heeft dit bord de CE stepping .... en welke is de laatste revisie?
Wil toch wel erruug graag een CE stepping
Anoniem: 42168
Hoe doe je dat?gaa je direct in de winkel de northbridge slopenfreekweb schreef op 07 augustus 2002 @ 18:33:
ik heb rev 1.02, en daar zit dus ook de CE stepping opmoet je gewoon ff na kijken als je je mobo haalt, heb ik ook gedaan

Nee ff serieus,de cd stepping was ma heel kort op de markt,ik zelf heb 8weken geleden mijn asus aangeschaft(revisie1.02)en dat was toen ook al een ce stepping dus......kopen ma
Ik heb dus wel een rev 1.02..... Eind mei gekocht.....Dus...
Anoniem: 62125
1) komen er bios opties bij wanneer je jumperfree werkt of alles zelf instelt met jumpers ?
2) ik heb nu ook de laatste bios v 1011 maar als ik de turbo mode inschakel, en wanneer ik save changes doe blijft mijn pc gaan maar gaat men scherm gewoon uit (geen beeld meer). Dan moet ik em uit doen (5 s knop indrukken), weer aandoen en dan komt ie automatisch in de bios terecht en moet ik weer mijn kloksnelheid instellen (manual , 1200 of 1667). Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is. Ik werk dus niet jumperfree en mijn processor is een Athlon XP 2000+.
Heb nu ook opvallend lagere temperatuuruitlezing via Asusprob.
Lijkt er dus inderdaad op dat dit in bios is bijgesteld, temperatuur in kast zelf is natuurlijk niet opeens zoveel minder
zit nu rond de 55 graden met Glacier 2310 op een Athlon 1900.
Lijkt me een aardige score.
Heb nog een koeler liggen (Enermax UC 8FAB-B) om onderin mijn aopenkast te monteren, maar lijkt me niet direct nodig.
Wat me opvalt is dat de onboard geluidskaart redelijk wat bijgeluiden (kraakjes) laat horen bij spelen van spellen. Wie heeft dat ook.
Is een audigy kaart een goede aanvulling en werkt die goed op dit board samen met XP prof. US?
Wat is verschil tussen audigy retail en oem? Als bij oem alleen driver cd ontbreekt is ie voor 2 euro bij creative te bestellen. Scheelt dus zomaar een 40 euro tussen oem en retail. Of zijn er meer verschillen?
OEM is zonder software en boekjes. Als je Windows XP draait moet je de drivers toch downloaden dus kun je net zo goed voor de OEM versie gaan.Wat is verschil tussen audigy retail en oem? Als bij oem alleen driver cd ontbreekt is ie voor 2 euro bij creative te bestellen. Scheelt dus zomaar een 40 euro tussen oem en retail. Of zijn er meer verschillen?
De Audigy is zeker een goede aanvulling, wel even het onboard geluid uitzetten op je mobo, dan draait ie perfecttrillion schreef op 08 augustus 2002 @ 00:12:
Is een audigy kaart een goede aanvulling en werkt die goed op dit board samen met XP prof. US?
Wat is verschil tussen audigy retail en oem? Als bij oem alleen driver cd ontbreekt is ie voor 2 euro bij creative te bestellen. Scheelt dus zomaar een 40 euro tussen oem en retail. Of zijn er meer verschillen?
En bij Creative een audigy voor maar 2 euro

I pitty the fools who took my game-station.....
1) yep, soms komen er opties bij, al is niet altijd even duidelijk wat die opties doenAnoniem: 62125 schreef op 07 augustus 2002 @ 22:19:
ik heb enkele vraagjes :
1) komen er bios opties bij wanneer je jumperfree werkt of alles zelf instelt met jumpers ?
2) ik heb nu ook de laatste bios v 1011 maar als ik de turbo mode inschakel, en wanneer ik save changes doe blijft mijn pc gaan maar gaat men scherm gewoon uit (geen beeld meer). Dan moet ik em uit doen (5 s knop indrukken), weer aandoen en dan komt ie automatisch in de bios terecht en moet ik weer mijn kloksnelheid instellen (manual , 1200 of 1667). Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is. Ik werk dus niet jumperfree en mijn processor is een Athlon XP 2000+.
2) is al gemeld, zag ik, je mem trekt het dan waasch. niet. De turbo tweakt naast de in het bios zichtbare settings nog een aantal andere performance options van de chipset, waaronder geheugen, de agp en pci bus. Je moet echt erg goed geheugen hebben wil het op 333 met de meest aggressive timings goed stabiel draaien, een bench lukt vaak nog wel maar veel meer niet... zelf heb ik een corsiar pc3200/400mhz reep, die wel wil op 333 met turbo, maar veel hoger komt die ook niet, zo rond de 345 moet ik de latencies gaan verhogen... Ergens in het vorige hoofdstuk van deze topic heb ik een opsomming gedaan van registers die door turbo beinvloed worden, mocht je interesse hebben...
is je temp 55 dec C met de 1011 bios? dat lijkt me toch wel hoog hoor... ik heb ook een xp1900+ met een swiftech462 plus een delta fan @ 7v, maar mijn proc wordt niet heter dan 45 deg C hoor met die 1011 bios... voorheen had ik wel temps van 55 degC onde full load...trillion schreef op 08 augustus 2002 @ 00:12:
Vandaag ook bios 1011 final geinstalleerd, was eerst 1006.
Heb nu ook opvallend lagere temperatuuruitlezing via Asusprob.
Lijkt er dus inderdaad op dat dit in bios is bijgesteld, temperatuur in kast zelf is natuurlijk niet opeens zoveel minder
zit nu rond de 55 graden met Glacier 2310 op een Athlon 1900.
Lijkt me een aardige score.
Heb nog een koeler liggen (Enermax UC 8FAB-B) om onderin mijn aopenkast te monteren, maar lijkt me niet direct nodig.
Wat me opvalt is dat de onboard geluidskaart redelijk wat bijgeluiden (kraakjes) laat horen bij spelen van spellen. Wie heeft dat ook.
onboard geluid:
zou het kunnen dat er een pci kaart in zit die de irq deelt met het geluid? dat is meestal de oorzaak van gekraak e.d. probeer die kaart eens in een ander slotje. Zelf vind ik het wel meevallen met het onboard geluid, maar idd bij sommige games is het wat minder dan een volledige soundcard, en ook qua input/output opties is het redelijk beperkt, maar wel voldoende voor de gewone consument, imho... als je meer wilt idd gewoon een losse erin prikken ...
Ik zet dat ding aan en het was erg rustig, dus ik denk, mooi het werkt. Maar toen werd ie wel erg stil. Dus ik kijk in mijn kast om te kijken hoe hard die cpu fan draait. Wat blijkt: Hij staat stil!!!

En ineens begint dat ding te blazen. Dus ik denk ff in de bios kijken hoe warm ie is en wat blijkt 81 graden!!!!
Dus die Q-fan heb ik maar gelijk uitgezet.
Of hoeft dat niet. Kan iemand hier meer over zeggen? Thanx.
Het verhaal gaat dat Via 10.000 CD versies heeft geproduceerd waarna ze erachter kwamen dat hierin een bug zou zitten. Direct is er aktie ondernomen, echter Asus heeft de Via CD versies gewoon gebruikt anders waren ze niet als eerste die een 333 moederbord hadden.Dark schreef op 08 augustus 2002 @ 00:46:
Op alle productie a7v333 bordjes zit een CE northbridge. Er zijn enkele preview exemplaren in omloop met een CD versie, maar de kans dat je die als nieuwe mobo bij een pc-boer koopt lijkt me nihil. De huidige revisie 1.02 heeft zeker een CE northbrige, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
de north,- en southbridges zijn onafhankelijk van elkaar, de southbridge is dacht ik meestal wel CD terwijl de northbridge CD of CE kan zijn ... ik weet niet of er er wel een nieuwe stepping southbridge nodig was...gilead schreef op 08 augustus 2002 @ 01:55:
Nog ff over de steppings, Als je Southbridge CD is, is je northbridge dat dan ook?
Niet alleen Asus heeft ze gebruikt hoor de Gigabyte 7vrxp rev 1.0 en de eerste serie MSI Kt3 ULTRA ARU borden hadden ook de "cd" stepping aan boord.Brakius schreef op 08 augustus 2002 @ 07:03:
[...]
Het verhaal gaat dat Via 10.000 CD versies heeft geproduceerd waarna ze erachter kwamen dat hierin een bug zou zitten. Direct is er aktie ondernomen, echter Asus heeft de Via CD versies gewoon gebruikt anders waren ze niet als eerste die een 333 moederbord hadden.
En volgens mij was ASUS niet de eerste met een Kt333 Bord, maar was Gigabyte dat, maar dat zou ik goed fout kunnen hebben.
echter als je nu een van deze moederborden koopt, heb je geen "cd" meer
Alle Southbridges zijn "cd" en de reviesie van de southbridge heeft nix met de northbridge te maken,gilead schreef op 08 augustus 2002 @ 01:55:
Nog ff over de steppings, Als je Southbridge CD is, is je northbridge dat dan ook?
als je south "cd" is kan je dus prima en zeer waarschijnlijk een "CE" northbridge hebben
Anoniem: 58640
Bij mij TurboAnoniem: 58640 schreef op 08 augustus 2002 @ 16:12:
Ik las dat turbo setting en CPU:Mem ratio 4:5 niet zo goed samengaan (en aan den lijve ondervonden). Als je een van de twee settings kiest, welke geeft dan de beste performance?
wil ik wel voor je doengilead schreef op 08 augustus 2002 @ 15:17:
Als ik toch bezig ben, heeft iemand een goed adresje om een XP2100 te unlocken? Ik wil het er niet zelf op wagen....
Anoniem: 15232
Ik had de hele computer ingebouwd, het moederbord op jumperless. Ik zette de computer aan, en alles ging draaien, alleen geen beeld. Even later kwam de melding 'System failed, CPU test'. Ook de leds van de CD-RW en de DVD-speler knipperden constant. De laden van de CD-RW en de DVD-speler konden wel open en dicht.
Toen geprobeerd het moederbord met jumpers in te stellen, maar weer die melding.
Ik heb het het moederbord uit de kast gehaald, en alleen met geheugen en videokaart erin getest, weer niets.
Ik heb het Core-voltage van de CPU al 1 stap verhoogd, hielp ook niet.
Ik heb de videokaart (Geforce 4 Ti 4200) vervangen door een S3 Trio 64, maar ook dat hielp niet.
Zonder videokaart en geheugen (512MB PC2700 van Seitec) krijg ik nog steeds de melding.
Het geheel hangt aan een 300W voeding van Chieftec. Deze vervangen door een 300W voeding van Powerman, weer niets. Ook met een 235W voeding van Powerman doet hij niets.
Ik heb de processor vervangen door mijn Athlon XP 1600+, maar ook deze doet in de A7V333 niets. De Athlon XP 2000+ doet in mijn Epox 8KHA+ ook niets. De Epox geeft al vanaf het aanzetten FF aan, terwijl hij normaal nog allerlei code's ertussendoor weergeeft.
Mijn Athlon XP 1600+ doet wel weer in mijn Epox bordje.
Ook heb ik de batterij eruit gehaald, en het bios gereset, maar dat mocht ook niet baten.
De 2000+ wordt gekoeld door een Spire Whisperrock II, deze zit er goed op. Het koellichaam wordt echter niet warm als ik hem aanzet, het koellichaam van de Northbridge ook niet. Ook de condensatoren langs de socket en de platte, zwarte vierkante dingetjes ertussen ( +/- 1 x 1cm groot), worden niet warm.
De CPU-fan is aangesloten op het moederbord, en draait na het aanzetten wel. Ook de Chassis-fan aansluiting werkt.
Nu heb ik alles weer in de kast gebouwd, maar nu doen de CPU- en Chassis-fan aansluitingen alleen op het moment als je de computer aanzet, daarna stoppen ze met draaien. De PSU-fan aansluiting doet het wel.
De Geforce 4 Ti 4200 doet het in mijn Epox moederbord wel goed. Ook het geheugen wordt in de Epox herkent.
De processor ziet er goed uit, geen beschadigingen.
Iemand een idee?
Anoniem: 60854
A-open (mooie ruime kast volgens informatique goeie airflow.)
Asus av733
Athlon XP 1800+ Boxed
256 MB DDR PC 2100
GF TI 4200 128 MB
SB Audigy
7200 RPM 80 GB ATA 133 maxtor disk
Voor foto binnenkant zie : http://www.xs4all.nl/~kjrs/barry/DSC00564.JPG
Als eerste de box cooling vervang door een grotere coolermaster dat hielp zo'n 20 graden.
Met Q fan aan : Processor loopt constant stressed en non stressed rond de 59 graden.
Q fan uit : non stressed 50 graden stressed 58 graden.
Eigenlijk wil ik die qfan aan hebben staan scheelt wel een hoop geluid.
In die aopen kast zit ter hoogte van de processor een afzuigende cooler die 2700 rpm draait.
Is het nou verstandig om voorin aan de onderkant een cooler te plaatsen die in die kast blaast en gaat dat helpen om de temp omlaag te krijgen.
Ik bedoel het is echt de h**rigste processor om te unlocken......
gilead schreef op 08 augustus 2002 @ 22:10:
He freekweb, hoeveel heb je er al ge-unlocked dan?
Ik bedoel het is echt de h**rigste processor om te unlocken......
kan je daarmee ook in spellen voor 3d geluid gaan
Dit topic is gesloten.