Ik heb al een aantal keer gelezen dat het illegaal zou zijn om te weigeren een computer te verkopen zonder de software waarmee hij anders verkocht zou worden (in deze gevallen: Windows), met als reden dat dat koppelverkoop zou zijn.
Dat lijkt mij logisch en een prettige wetgeving, je wilt immers hardware kunnen kopen zonder de software te *hoeven* kopen.
Maar kan iemand misschien nagaan of dit een feit is en juridisch verdedigbaar? Als dit echt aantoonbaar illegaal is, dan is het misschien de moeite om daar iets mee te doen namelijk.
Dat zou op zich mooi zijn, maar dat is niet waar de meesten hier naar op zoek zijn, een computer zonder Windows is al goed genoeg. GNU/Linux installen doen we (of ik iig) zelf wel.
En als een consument hardware koopt zonder software, dan heeft die consument uiteraard geen helpdesk-recht voor software-problemen.
Bovendien heeft die leverancier ook de nodige contracten met MS moeten tekenen, dus van zulk soort voorwaarden dienen ze op de hoogte te zijn.
Dat lijkt mij logisch en een prettige wetgeving, je wilt immers hardware kunnen kopen zonder de software te *hoeven* kopen.
Maar kan iemand misschien nagaan of dit een feit is en juridisch verdedigbaar? Als dit echt aantoonbaar illegaal is, dan is het misschien de moeite om daar iets mee te doen namelijk.
Het kan ook zeker wel, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het niet overal mogelijk is, terwijl dat mogelijk (zie boven) wel verplicht is.SuspiciouS schreef op 02 augustus 2002 @ 18:10:
Ik wilde dit even melden, het kan dus wel..... (al was het in dit geval met een PC ipv laptop)
Ik heb de indruk dat jij denkt dat we computers (specifiek: laptops) willen kunnen kopen met GNU/Linux of een ander alternatief OS erop.Scharnout schreef op 02 augustus 2002 @ 18:58:
...gebruikt Windows en als het er al op staat hebben ze het gezeik van "hoe doe ik dat" of "dat en dat werkt niet" (omdat het verkeerd is ingesteld in de software niet. Ding wordt werkend en compleet geleverd....
...Zoek dus gewoon een laptop zonder...
Dat zou op zich mooi zijn, maar dat is niet waar de meesten hier naar op zoek zijn, een computer zonder Windows is al goed genoeg. GNU/Linux installen doen we (of ik iig) zelf wel.
En als een consument hardware koopt zonder software, dan heeft die consument uiteraard geen helpdesk-recht voor software-problemen.
Zelfs dat mag afaik niet. OEM Windows licenties zijn specifiek aan één PC gebonden, je mag het dus nooit op welke andere computer dan ook installeren. (dat is opzich ook twijfelachtig, magoed, RTFE).Glimi schreef op 02 augustus 2002 @ 19:56:
Windows is PC gebonden dwz dat als je het op een PC gebruikt dat je het niet op een andere mag zetten. Alleen als je de hele PC leeg mietert mag je Windows gebruiken op je nieuwe PC.
Mja, maar software staat altijd nog wezenlijk los van hardware.Scharnout schreef op 02 augustus 2002 @ 23:44:
Je kan ook kiezen voor Xp home of Xp Pro, maar ik kan niet kiezen voor een 8mb cahce HD of ineens wel merk geheugen. Of een AMD in een Intelsysteem. KOPPELVERKOOP! Een PC is een samengeraapt zooitje.
Afaik moet je daarvoor wel bij de leverancier zijn.Ik denk dat we bij Bill moeten zijn, want de PC-leverancier is geen partij in een gebruikersovereenkomst naar mijn weten.
Bovendien heeft die leverancier ook de nodige contracten met MS moeten tekenen, dus van zulk soort voorwaarden dienen ze op de hoogte te zijn.
Daar is idd niks mis mee. Maar bij mijn weten is het dus *wel* het geval dat ze dan alleen nog maar Windows op PCs mogen leveren (waarom denk je dat die leveranciers überhaupt zo moeilijk doen?).Als ik grote hoeveelheden afneem bij welke leverancier dan ook, krijg ik ook korting. Daar is niets mis mee. Als ze maar niet zeggen dat ze _alleen_ Windows mogen verkopen.
Niet met OEM licenties (zie boven).Zie de veel gemaakte opmerking over dat je maar per pc een licentie mag. Volgens mij is het echter wel zo dat als jij je oude comp weg doet dat je het dan wel op je nieuwe mag instaleren.
Dat is afaik ook het geval.Slaiter schreef op 03 augustus 2002 @ 01:00:
Werk zelf ook in een computerzaak en idd laptops worden over het algemeen met winows geleverd het rottige is dat een aantal gebruikers denken dat de pc-boer hiervoor verantwoordelijk is en die software indien niet gewenst zomaar ff terug neemt.
Dat is dus monopoliewerking en illegaal.Microsoft kan dat nl controleren (als ze willen) door het feit dat veel labtops pre-activated zijn. d.w.z. dat de labtop zover geregistreerd is dat hij alleen nog maar aangemeld dient te worden.
Als de PC-boer dus een labtop verkoopt en deze word niet aangemeld kan microsoft lullig zijn en hem een boete opleggen.