Aktie: Computer zonder windows

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Ik ben al enige tijd op zoek naar een laptop zonder windows. Dit schijnt bij de grotere merken zoals Dell, Toshiba en Compac onmogelijk te zijn. Aangezien ik vrij wil zijn in de keuze van het besturingsysteem en niet wil betalen voor software die ik niet gebruik, heb ik Dell en Toshiba om opheldering gevraagd. Tot op heden heb ik hierop nog geen reactie gehad.

Gezien het feit dat het hierbij gaat om gedwongen koppelverkoop ben ik van plan een actie te starten om de verkoop van een merk computer zonder meegeleverde software mogelijk te maken. Ik zou in ieder geval een reactie willen uitlokken van de desbetreffende fabrikanten waarom zij geen computers zonder besturingssyteem en andere verpicht meegeleverde software willen leveren.

Deze zaak gaat niet alleen de Linux-gebruikers aan, maar ook gebruikers van andere besturingssystemen. Naast Windows en Linux bestaan immers ook BeOS, BSD/OS, DOS, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, OS/2 Warp, SCO, Solaris, ...

Help daarom mee en steun deze actie!

FAQ

Waarom deze actie?
Al jaren betaal je bij de meeste computerhandels extra voor Microsoft Windows op je computer, ongeacht of je Windows gebruikt of niet. Als je Windows wel gebruikt (zoals de meeste mensen doen) is er natuurlijk niets mis met deze service. Als men echter ervoor kiest om een ander besturingssysteem op zijn computer te zetten, dan heeft men dubbel betaald voor het besturingssysteem. Niet alleen is dit een verspilling van het geld van de gebruiker, ook zet dit de fabrikant van het andere systeem op een zware achterstand (het andere systeem kost immers altijd meer als je Windows erbij moet betalen).

Wat wil je hiermee bereiken?
Door actief de leveranciers van computers met verplicht meegleverde software te benaderen hoop ik te bereiken dat: (1) leveranciers computers gaan verkopen zonder geinstalleerde software of teruggave van deze software tegen de verkoopprijs accepteren; (2) duidelijk maken dat er behoefte is aan computers zonder meegeleverd besturingssysteem; (3) een reactie uitlokken van de desbetreffende leveranciers waarom zij geen computers zonder meegeleverd besturingssysteem verkopen. Daarnaast hoop ik dat consumenten zicht bewust worden van alternatieve besturingsystemen bij de aankoop van een computer.

Maar er zijn toch ook leveranciers die computers leveren zonder verplicht meegeleverd besturingssyteem?
Dat klopt. Echter de bekende fabrikanten als Dell, Toshiba en Compaq leveren het meerendeel van de computers aan zowel bedrijven en particulieren. Dit betekent dat deze leveranciers door het verplicht meeleveren van het Microsoft Windows besturingssyteem een monopolie van MS Windows op de desktopmarkt forceren. Daarnaast bieden de grotere leveranciers internationale garantie.

Mogen de leveranciers dan helemaal geen computers meer met (MS Windows) software verkopen? De meeste mensen willen tenslotte wel een computer met Windows en dit is toch veel gemakkelijker en goedkoper voor hen?
Zeker. De leveranciers zijn vrij om ook computers te verkopen met geinstalleerde en meegeleverde software. Echter er zou ook een mogelijkheid moeten bestaan de meegeleverde software (ongeopend) conform de MS EULA (End User License Agreement) te retourneren. Dit wordt door de leverancier/fabrikant echter (vaak) niet geaccepteerd.

Wat is het plan van aanpak?
In eerste instantie door het sturen van brieven en emails aan de leveranciers met daarin het verzoek om een reactie op het waarom computers zonder besturingssysteem worden verkocht. Hiervoor zullen enkele standaardbrieven worden ontwikkeld. Bij voldoende belangstelling: de oprichting van een website om de actie te ondersteunen. Deze website zal dan ook in het Engels ter beschikking worden gesteld. Verder het inzenden van ingezonden brieven en artikelen aan websites, computerbladen en kranten om zodoende media aandacht te vragen.

Ik wil wel de meegeleverde (MS Windows) software blijven gebruiken. Kan ik toch iets doen om deze actie te steunen?
Het eigenlijke doel van de actie is de verplichte meelevering van (vaak MS Windows) software te stoppen dan wel de teruggave van de software aan de leverancier tegen verkoopwaarde mogelijk te maken. Het is ook mogelijk dat u deze software al in uw bezit heeft en dus geen behoeft hebt aan een nieuw besturingssysteem. U kunt deze actie steunen door uw PC-fabrikant of leverancier erop attent te maken dat u liever uit vrije wil zou kiezen voor een van de besturingssystemen van Microsoft in plaats van de gedwongen aankoop zoals die nu plaats vindt.

De gebruiksrechtovereenkomst (voor engelstalige versies de "End User License Agreement", kortweg de EULA) voorziet in een terugbetaling via de PC-fabrikant. Wat is dan het probleem?
Microsoft voorziet niet in terugbetaling van de niet verkocht besturingssytemen. Als gevolg hiervan blijven PC-fabrikanten en leveranciers zitten met een onverkocht product en zijn daarom vaak niet van plan de software tegen verkoopwaarde terug te nemen.

Is er enige tijd geleden niet al eens eerder een soortgelijke actie geweest?
Ja, op 15 februari 1999 werd een internationale Windows Refund Day georganiseerd, waarbij mensen werd opgeroepen ongebruikte Microsoft terug te brengen. Deze actie was een matig succes omdat Microsoft door de bepalingen in de EULA ("End User License Agreement") zich niet verplicht voelde de software terug te nemen.

Waar vind ik meer informatie?
Voorlopig in dit topic. De volgende url's zijn mogelijk ook interessant:
http://home.tvd.be/cr26864/DELL_en_MS.html
http://nl.linux.org/geldterug/
http://www.nma-org.nl/besluiten/1999/bbb/bbb1092%2D9903.htm
Federal Trade Commission (FTC) Bureau of Consumer Protection:
https://rn.ftc.gov/dod/wsolcq$.startup?Z_ORG_CODE=PU01
MS EULA viewer:
http://www.knudde.be/index.php?page_name=ms_eula_viewer
Doctoraal scriptie S.M. van Geffen over "Koppelverkoop van Informatieprodukten en Netwerk-elementen"
http://www.ivir.nl/publicaties/vangeffen/scriptie/frame.html
Schandalige move van MS - NO OS verboden
Dell No Longer Selling Systems w/o Microsoft OS:
http://slashdot.org/artic...20208&mode=thread&tid=109

Graag ontvang ik reactie's op dit voornemen. Alle hulp is verder welkom...

edit:
Url verbeterd

edit:
Nieuwe URL nma toegevoegd

edit:
Nieuwe FAQ toegevoegd (14:56)

edit:
Nieuwe URL FTA toegevoegd (03-08-02 11.55)

edit:
Nieuwe URL: EULA viewer (06-08-02 14:06)

edit:
Nieuwe URL: Doctoraal scriptie S.M. van Geffen (06-08-2002 15:03)

edit:
Nieuwe URL: Slashdot en GoT discussie (12-08-2002 13:54)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zow da's een flinke lap tekst :)
Ik moet zeggen dat ik het met je eens bent. Voor de PC heb je de zelfbouw als alternatief, maar bij laptops kun je zelfbouw wel vergeten. Dell/Compaq/Toshiba zijn veel te grote organisaties, 1 verzoek over een lap zonder OS raakt verzeilt ergens binnen die organisaties. Dat kun je dus vergeten.

Ik vind het ook onzinnig dat ze alleen maar Windows verkopen. Ik vervloek de IBM-kerel die MS-DOS als standaard had gekozen :( :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 18:18
wat dacht je van 1 mac? ;)

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
mijn stem heb je! (goeie tekst!)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
De gedwongen koppelverkoop bestaat al flink lang. Ook grote winkels (vobis ed.) doen er aan mee, omdat Microsoft dit gewoon afdwingt. Beloof je niet met elke PC windows mee te leveren dan loop je kortingen mis ed. ed. Echter steeds meer winkels beginnen dit af te schaffen.

Het grootste manco ligt imho volledig in de laptop sector. Ik heb nog nooit een laptop gezien waarop geen windows zat. Enigzins is dat ook logisch, alleen drivers erbij voor de specefieke onderdelen in de laptop die op windows werken is beter dan dat ze zelf voor linux gaan ontwikkelen, want dat kost gewoon tijd. Ook willen ze vaak geen zelf geschreven driver ondersteunen.

Ik denk dan ook dat het inderdaad het slimst is om te beginnen bij de grote laptop jongens ( dell voornamelijk ) omdat je daar dus geen keuze hebt, en er ook niet echt 'witmerk' laptops bestaan (zover ik weet iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
goed plan...
als je geen nieuwe zoekt moet je bij vraag en aanbod (tweakers) kijken..

maar ik vote voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Krijg je bij een Mac ook niet "gratis" het besturingsysteem bijgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

edit:
link is aangepast, okidoki

Raar dat de consumentenbond hier nooit een punt van heeft gemaakt. Zitten zeker ook dik op Word te tikken de hele dag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het niet zo dat je je geld voor de windows dist terug kan krijgen bij microsoft (bij een aangeschaft systeem?), je hoeft enkel niet met de voorwaarden accoord te gaan en je je os weer inleveren bij de winkel waar je hem vandaan hebt. (of heb ik dit mis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:07:
is het niet zo dat je je geld voor de windows dist terug kan krijgen bij microsoft (bij een aangeschaft systeem?), je hoeft enkel niet met de voorwaarden accoord te gaan en je je os weer inleveren bij de winkel waar je hem vandaan hebt. (of heb ik dit mis?)
Zie mijn FAQ

Url is trouwens verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik ben het helemaal met je eens. Dit is trouwens nóg een goede reden om je PC zelf te bouwen.
Maar eigenlijk is het absurd.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, is echt geen gedwongen koppelverkoop, hooguit koppelverkoop. Er staat nergens dat jij verplicht bent een dell/compaq/whatever aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
maar het gaat vooral om laptops, en die kun je

a) niet zelf bouwen
b) niet zonder windows krijgen

dus is dat wel gedwongen koppelverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is het wel verklaarbaar. Jij rust je machines niet allemaal uit met windows. MS geeft jou de korting niet en jij bent dus verplicht om je machines duurder te maken. Keuze zou ik erg makkelijk vinden.
En het is geen gedwongen koppelverkoop, want niemand verplicht jou een laptop aan te schaffen.
Trouwens, een OEM licentie is zo gek duur niet hoor. Ik denk dat jouw laptop met "OS korting" duurder zal zijn omdat de fabrikant zijn MS korting misloopt dan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Breepee schreef op 02 augustus 2002 @ 14:13:
maar het gaat vooral om laptops, en die kun je

a) niet zelf bouwen
b) niet zonder windows krijgen

dus is dat wel gedwongen koppelverkoop.
Ik heb hier een Asus laptop staan, die gewoon in de computerwinkel gekocht is, zonder OS erop. Heb er dus zelf linux op gezet, en geen overbodig geld betaald voor windows, wat ik niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er is een overeenkomst gesloten tussen leverancier en Microsoft waar beide flink aan verdienen. Overigs kan je weldegelijk laptops krijgen zonder Windows erop.

Waarom niet stemmen met je geld en die laptops aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:17:
Natuurlijk is het wel verklaarbaar. Jij rust je machines niet allemaal uit met windows. MS geeft jou de korting niet en jij bent dus verplicht om je machines duurder te maken. Keuze zou ik erg makkelijk vinden.
En het is geen gedwongen koppelverkoop, want niemand verplicht jou een laptop aan te schaffen.
Trouwens, een OEM licentie is zo gek duur niet hoor. Ik denk dat jouw laptop met "OS korting" duurder zal zijn omdat de fabrikant zijn MS korting misloopt dan op dit moment.
Ik ben het met je eens dat de oorsprong van het probleem bij Microsoft berust. Door korting te geven aan fabrikanten als zij alle computers met het Windows OS verkopen forceren ze een monopolie positie. Echter vanwege de bepalingen in EULA kunnen zij hierop niet aangesproken worden.

Wat dus wel zou moeten kunnen, ondanks de prijs afspraken met MS, is het retourneren van de meegeleverde software. Probeer maar eens bij Dell je meegeleverde windows software terug te brengen. Ik kan je vertellen dat dit je niet zal lukken. Wel wil men de hele computer dan terugnemen. Kortom, de MS bepalingen in de EULA zijn niet uitvoerbaar; de leverancier van hardware is echter de verkoper en zij zijn het dus die in feite de koppelverkoop realiseren.

Wat ik nu dus vraag is een duidelijke uitspraak van bijvoorbeeld Dell waarom zij geen computers (laptops) zonder MS windows leveren. Laat ze dan maar eens officieel bevestigen dat dit het resultaat is van de prijsafspraken met Microsoft. Ik zal vervolgens dit wel als ingezonden artikel in de krant proberen te publiceren.

Let wel, door het accepteren van een dergelijke koppelverkoop, reduceer je de mogelijkheid van andere OS leveranciers hun besturingssysteem te verkopen en dus te concurentie. Effectief draag je dus bij aan de monopolie positie van Microsoft en daarmee ook de kosten van een computer.

Nu mag van mij iedereen het systeem gebruiken wat hij/zij wil, maar wat ik wil is vrije keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blubber schreef op 02 augustus 2002 @ 14:26:
[...]

Ik heb hier een Asus laptop staan, die gewoon in de computerwinkel gekocht is, zonder OS erop. Heb er dus zelf linux op gezet, en geen overbodig geld betaald voor windows, wat ik niet gebruik.
ASUS notebooks zijn inderdaad zonder OS te krijgen. Ik geef de fabrikanten zoals Compaq en Dell groot gelijk. Het grootste gedeelte van hun klanten heeft toch behoefte aan Windows en willen dit dus graag bijgevelerd hebben. Dit is zo veel gemakkelijker en voordeliger voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Blubber schreef op 02 augustus 2002 @ 14:26:
[...]

tsja, we kunnen nou wel enkele gevallen op gaan noemen, maar het gros van de laptops heeft toch echt windows geinstaleerd.
dat is natuurlijk onzin. gedwongen koppelverkoop betekent dat je het eigenlijke product icm met iets anders moet kopen. nou, bij laptops is dat dus zo. helemaal geen laptop kopen is natuurlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:41:
[...]

ASUS notebooks zijn inderdaad zonder OS te krijgen. Ik geef de fabrikanten zoals Compaq en Dell groot gelijk. Het grootste gedeelte van hun klanten heeft toch behoefte aan Windows en willen dit dus graag bijgevelerd hebben. Dit is zo veel gemakkelijker en voordeliger voor hun.
Zeker. Ik ben het helemaal met je eens. Echter er zou ook een mogelijkheid moeten bestaan de meegeleverde software (ongeopend) conform de MS EULA te retouren. Dit wordt door de leverancier/fabrikant echter niet geaccepteerd.
Bovendien kun je mij niet wijsmaken dat het leveren van een computer zonder OS meer werk en dus meer kosten oplevert dan een computer met OS.

Nogmaals ik ben niet tegen het leveren van een computer met OS, maar wil wel de keuze hebben een computer zonder OS te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Even noot op de zijlijn: ik vind het een goeie actie, maar ik had het op prijs gesteld als je even vantevoren had gevraagd via mail/ICQ of dit wel wenselijk is... we zitten namelijk niet te wachten op tientallen acties en aansporingen per week :o
Maar ikke nie flauw. Ikke topic ope late ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Retour sturen / inleveren van meegeleverde software vind ik geen optie. Ik wil als ik een pc aanschaf niet eerst een Microsoft licentie aanschaffen om die daarna weer in te leveren. Ik wil geen OS of een keuze uit bijvoorbeeld geen OS/ Windows/Linux/etc. Als ik eerst verplicht wordt om software aan te schaffen die ik niet wil zoek ik wel een andere leverancier.
Als dat niet mogelijk is, is het zaak dit aan te kaarten bij de daartoe bevoegde instanties om dit eens aan een nader onderzoek te onderwerpen (NMA?).
Als ik een overhemd koop ben ik toch ook niet verplicht de door de winkel geadviseerde stropdas te nemen? Waarom is dat in laptop-land dan wel zo?
Dus ik ben het grotendeels met je actie eens. Keuze bij de aanschaf welke software je er bij wilt aanschaffen is wel een optie. En overeenkomsten waarin die keuze min of meer wordt uitgesloten is voer voor de NMA. Want dat kan echt niet in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt het toch niet helemaal begrepen :D

koppelverkoop houdt in dat het gewoon niet mogelijk is om product A los te kopen van product B, wat hier toch duidelijk het geval is bij bv. Dell laptops en Windows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 22:08
Een echte tweaker stelt toch zelf zijn computer samen :? Dan heb je ook geen probleem met Windows spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Niet online
-RenE- schreef op 02 augustus 2002 @ 14:50:
Bovendien kun je mij niet wijsmaken dat het leveren van een computer zonder OS meer werk en dus meer kosten oplevert dan een computer met OS.
Alle disks worden volautomatisch voorzien van een OEM-image.. Het verwijderen hiervan dient handmatig te gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Laatst online: 23:10
StephanL schreef op 02 augustus 2002 @ 14:54:
Een echte tweaker stelt toch zelf zijn computer samen :? Dan heb je ook geen probleem met Windows spul.
Vertel! Waar kan ik mn eigen laptop in losse onderdelen kopen en zelf in elkaar bouwen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hoe wil jij een laptop samenstellen?
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:53:
[...]je hebt het toch niet helemaal begrepen :D

koppelverkoop houdt in dat het gewoon niet mogelijk is om product A los te kopen van product B, wat hier toch duidelijk het geval is bij bv. Dell laptops en Windows..
probeer jij dan maar eens een dell laptop zonder windows te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeVision
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 07:59
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:53:
[...]
en dat mag niet? (echte vraag, weet ik namelijk niet). Iig zie je dit bijv bij de senseo crema ook terug. Je moet douwe egberts zakjes kopen voor dat ding. Hier hoor je niemand over, of ligt dit anders?

"I do not fear computers, I fear lack of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Jelmer Barhorst schreef op 02 augustus 2002 @ 14:56:
[...]
Vertel! Waar kan ik mn eigen laptop in losse onderdelen kopen en zelf in elkaar bouwen??
Dat kan niet daar hebbie gelijk ik, maar als je een computer(dus heb ik niet over een laptop) koopt zitten daar dingen in die niet voor gamers zijn maar gewoon voor thuis gebruik zonder al te veel mogelijkheden voor een redelijke prijs is wel altijd met Windows, ook al wil je niet. Daar gaat het ook om toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees de draad, voor je blaat, het gaat hier over laptops..
Breepee schreef op 02 augustus 2002 @ 14:57:
[...]
probeer jij dan maar eens een dell laptop zonder windows te kopen :+
probeer jij dan de zin nog eens te lezen :+ ik zeg namelijk ook dat dit niet mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Laatst online: 23:10
edit:
argh.. was ff stom bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Even noot op de zijlijn: ik vind het een goeie actie, maar ik had het op prijs gesteld als je even vantevoren had gevraagd via mail/ICQ of dit wel wenselijk is... we zitten namelijk niet te wachten op tientallen acties en aansporingen per week
Excuses, Jotti. Dit was inderdaad wel wenselijk geweest. Mochten er echter veel reacties komen dan zal ik de discusie verplaatsen naar een eigen website. Nu zit ik vooral op op- en aanmerkingen te wachten.
Een echte tweaker stelt toch zelf zijn computer samen Dan heb je ook geen probleem met Windows spul.
Zie FAQ.
Voor notebooks/laptops gaat jouw opmerking in ieder geval niet op en voor bedrijven is het ondoenlijk zelf een computers te bouwen.
Alle disks worden volautomatisch voorzien van een OEM-image.. Het verwijderen hiervan dient handmatig te gebeuren..
Prima, volgens mij is het ook zo dat bij de eerste opstart je akkoord moet gaan met de MS licentie voorwaarden. Doe je dit niet dan zou de software direct gewist kunnen worden. Kortom, een computer kan best geleverd worden met geinstalleerd besturingssysteem, als ik dan maar de mogelijkheid heb dit te wissen en zonder voor het systeem te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Als dat niet mogelijk is, is het zaak dit aan te kaarten bij de daartoe bevoegde instanties om dit eens aan een nader onderzoek te onderwerpen (NMA?).
Als ik een overhemd koop ben ik toch ook niet verplicht de door de winkel geadviseerde stropdas te nemen? Waarom is dat in laptop-land dan wel zo?
Dus ik ben het grotendeels met je actie eens. Keuze bij de aanschaf welke software je er bij wilt aanschaffen is wel een optie. En overeenkomsten waarin die keuze min of meer wordt uitgesloten is voer voor de NMA. Want dat kan echt niet in mijn optiek.
Vergelijk gaat mank. Stropdas en overhemd zijn 2 aparte producten en worden zo afgerekend. Een laptop met Windows preinstalled wordt als zijnde 1 entiteit (1 doos) afgeleverd.

Maar ik denk dat je beter een publiciteitscampagne kunt voeren over het feit dat er ook voldoende leveranciers zijn die ook OS-loze laptops leveren. (En je hebt dus de keuze om andere laptops te nemen. Je hoeft geen Dell te nemen als je een laptop wilt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed initiatief.....ik ben voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
Maar dat is met merk laptops vaak dus niet mogelijk. (hooguit een grotere HDD en meer mem)
Verder zijn merklaptops vaak mechanisch wat degelijker dan de zgn. wit-merken en dus aantrekkelijker. (ook voor de tweaker)

Een reden waarom de grote jongens hun laptopjes niet zonder OS leveren, kan zijn dat de door hun gebruikte hardware niet makkelijk werkend te krijgen is onder bijvoorbeeld Linux. Dit zou dan weer een hoop extra kosten met zich meebrengen voor het onderhouden van de helpdesk. Dat MS dan ook nog een leuke korting meelevert voor het bundelen met MS producten, is dan ook een heel aardige bijkomstigheid.

Verder een heel goed initiatief.
Mischien een ideetje voor op tweakers frontpage, als column. (ook in engels, voor een mogelijk /. effect)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 19:57

jep

Laptopje bij lebox.nl kopen :). Ruled!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 15:01:
[...] probeer jij dan de zin nog eens te lezen :+ ik zeg namelijk ook dat dit niet mogelijk is :)
|:( dit hele draadje is er nou juist om dat wel mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Zojuist heb ik de Consumentenbond een email gestuurd met een verwijzing naar dit forum en een verzoek tot participatie.

Verder wil ik de NMA (Nedelands Mededingingsautoriteit) gaan inlichten.

De volgende instanties lijken mij ook van belang:

- Belgische consumenten organisatie (welke?);
- TROS radio online;
- C't en andere computer bladen (welke?);
- kranten (via persbericht en ingezonden artikel Volkskrant, Telegraaf, AD, Metro, Spits);

Uiteraard wil ik ook de fabrikanten en leveranciers van computerapparatuur op de hoogte stellen van deze actie. Vooralsnog heb ik van Dell en Toshiba, ondanks herhaalde verzoeken, nog geen reactie mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat dacht je van programma's als kassa of breekijzer om je windows licentie geld proberen terug te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
-RenE- schreef op 02 augustus 2002 @ 15:37:
Zojuist heb ik de Consumentenbond een email gestuurd met een verwijzing naar dit forum en een verzoek tot participatie.

- TROS radio online;
- kranten (via persbericht en ingezonden artikel Volkskrant, Telegraaf, AD, Metro, Spits);

Uiteraard wil ik ook de fabrikanten en leveranciers van computerapparatuur op de hoogte stellen van deze actie. Vooralsnog heb ik van Dell en Toshiba, ondanks herhaalde verzoeken, nog geen reactie mogen ontvangen.
De C'T is eigenlijk altijd al wel te vinden voor kritische artikelen, waar het gaat om zaken die het de consument onnodig moeilijk maken. De meeste mensen die echter werkelijk wt in de melk te brokkelen hebben bij de aanschaf van apparatuur en licenties, lezen vaak andere bladen. Computer Totaal en bladen voor ondernemers (weet zo geen titels)

Het is echter wel zo, dat wanneer de laptopfabrikanten/leveranciers ineens masaal overstappen op het aanbieden met de mogelijkheid van geen OS, MS ook niets meer kan doen en ook niet ineens de prijzen omhoog kan gooien.
Ik denk echter dat dat niet haalbaar is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het volkomen met deze actie eens. Heb vorig jaar stad en land afgezocht naar een laptop waarbij ik GEEN windows kreeg. Draai hier nl hoofdzakelijk Linux. Had eerst een laptop van HP op het oog en deze was mechanisch echt stukken beter dan die asus die ik nu gekocht heb.

Het feit dat er windows bijgeleverd werd was voor mij de reden om hem niet aan te schaffen. Overigens als je een merk pc wilt kopen ben je verplicht om er windows bij te nemen. Je kunt dan in de winkel praten wat je wilt, maar je krijgt het niet voor elkaar om het zonder windows te kopen.

In de EULA staat dat als ik het windows-pakket dicht laat en alles wat naar windows relateert van mijn computer verwijder ik het recht heb om mijn licensie-geld terug te vragen. In theorie klopt dit, maar in de praktijk werkt dit dus niet.

Dus zolang ze mij niet de mogelijkheid geven om ongeacht welke computer zonder windows te verkopen, hebben ze aan mij in ieder geval 1 klant minder. Dan maar GEEN kaptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-07 00:04

not-known

[BI] Crewmember

dit is idd een goede actie. we leven in een vrij land, dus ook software keuze staat nog steeds vrij natuurlijk. dat er afspaken bestaan over software koppelen door de makers aan bepaalde laptops zodat er kortingen komen voor de fabrikant van de laptop zie ik meer als een soort omkopen, dit soort praktijken mogen imho eigenlijk niet denk ik? of is dat weer zo slim bedacht dat het buiten alle regelgeving valt?

/edit: niet goed gelezen.

maar verder ondersteun ik de actie wel en wil zeker meehelpen met eea :).

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54

sus

is druk :+

even inhaken op een eerder voorval (slaat dan wel op een gewone PC, maar goed):

Ik ben laatst meegeweest met iemand toen hij om een nieuwe PC ging. Ding was via PC-Prive, en moest bij Vobis worden gekocht.

Dus, wij naar die winkel toe, ik geef mijn commentaar over de systemen en zoeken de beste uit.
Aangezien de persoon al een aantal jaren met linux werkt, wilde hij dus ook geen linux op zijn PC (vond het wel vreemd, je werkt al jaren met linux, maar je hebt 0,0 verstand van computers zelf, maar goed)

Dus, wij naar die vent toe, geven onze keuze aan en vermelden erbij dat we _geen_ windows en aanverwante producten willen, omdat we daar niks mee doen.

De software werd keurig van de bon geschrapt en is ook niet betaald. Een week later de PC opgehaald, thuis aangezet: Disk Boot Failure, insert bootdisk.

De HD was helemaal leeg, en ook niet gepartitioneerd.

Ik wilde dit even melden, het kan dus wel..... (al was het in dit geval met een PC ipv laptop)

Verder, ik vind dit een perfecte actie, ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een laptop zonder OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

-RenE- schreef op 02 augustus 2002 @ 15:37:

- TROS radio online;

-> Testaankoop: http://www.testaankoop.be/index_NL.html
Zij zullen voor zulke dingen wel te vinden zijn.

Iig een goede actie.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

TD-er schreef op 02 augustus 2002 @ 15:10:
[...]
Een reden waarom de grote jongens hun laptopjes niet zonder OS leveren, kan zijn dat de door hun gebruikte hardware niet makkelijk werkend te krijgen is onder bijvoorbeeld Linux.
Kan, maar is in een groot aantal gevallen niet zo.
Dell-laptops bijv. (latitudes - de zakelijke modellen, recente series zeker) bevatten redelijk standaard-componenten die moeiteloos een beetje recente distro slikken.

Ik draai zelf win2k en Mandrake 8.2 op een C600 en zelfs de MiniPCI 3com modem is supported :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
In de eerste plaats wil ik alvast iedereen bedanken voor de overwegend positive reacties op deze actie.

Op het ogenblik ben ik bezig met het opzetten van een website om de actie te begeleiden. Aangezien de registratie procedure nog niet afgerond is kan ik de domeinnaam nog niet bekend maken. Voorlopig draait de webserver daarom op mijn eigen server en is nog niet bereikbaar.

Ik denk dat dit soort akties alleen kans van slagen hebben wanneer hieraan actief door een grote groep mensen wordt meegewerkt. Ik hoop daarom dat er mensen zijn die willen helpen met het in lucht brengen en houden van deze website. Uiteraard gaan ook alle credits naar degene die meehelpen.

De volgende dingen moeten opgezet/verbetert worden:

- Opmaak van de site en logo (nu standaard Postnuke theme)
- Algemene informatie over de actie (uit dit forum)
- FAQ (uit dit forum)
- Discussie fora
- Links naar fabrikantie die Windows of andere software verplicht meeleveren
- De mogelijkheid deze fabrikanten een mail te sturen met het verzoek hiervan een vrije keuze te maken
- Links en informatie over consumenten organisaties die kunnen helpen bij deze actie (NMA, consumentenbond etc.)
- Informatie over open-source software
- Mogelijkheid tot het schrijven van artikelen naar kranten, computerbladen etc. via een Wiki systeem
........meer.......

Mochten er mensen zijn die willen meewerken aan het opzetten van deze website dan kunnen ze mij mailen (aktie@webarchief.com). Ik zal je dan van een tijdelijke url voorzien met password zodat je je gang kan gaan. Over enkele dagen kan de site dan online zijn. De website draait overigens op Linux met Postnuke CMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Waarom zou een fabrikant die ene procent van de markt bedienen? Ongeveer 99% van de consumentenmarkt gebruikt Windows en als het er al op staat hebben ze het gezeik van "hoe doe ik dat" of "dat en dat werkt niet" (omdat het verkeerd is ingesteld in de software niet. Ding wordt werkend en compleet geleverd.

Een uitzondering maken kost onwijs veel geld. Zoek dus gewoon een laptop zonder :) En denk nou niet dat fabrikanten zich om die paar brieven of wat dan ook druk gaan maken.

Ik ben het wel met de topicstarter eens hoor, maar dit is met een lucifer de zee in de hens willen steken :) (bedenk ik gewoon ter plekke) en als je toch genoeg vrije tijd hebt :) Go for it!

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Scharnout schreef op 02 augustus 2002 @ 18:58:
Waarom zou een fabrikant die ene procent van de markt bedienen? Ongeveer 99% van de consumentenmarkt gebruikt Windows en als het er al op staat hebben ze het gezeik van "hoe doe ik dat" of "dat en dat werkt niet" (omdat het verkeerd is ingesteld in de software niet. Ding wordt werkend en compleet geleverd.
[/b]
En als ze nu al windows hebben? Dan moeten ze die tweede, extra licentie maar op de koop toenemen?

Bovendien gaat het hierbij om iets wat mogelijk verboden is, nl. koppelverkoop. De vraag of dit inderdaad zo is laat ik graag over aan de juristen onder ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 04:51
Ik ben blij dat ik niet meer windhoos licensies heb dan strikt noodzakelijk :P
Kzal eens een keer naar Acer bellen, of hun bereid zijn laptops te leveren zonder windhoos. Bij ons op de zaak zijn we nl. Acer dealer. (www.dekort.com)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
SuspiciouS schreef op 02 augustus 2002 @ 18:10:
Ik wilde dit even melden, het kan dus wel..... (al was het in dit geval met een PC ipv laptop)

Verder, ik vind dit een perfecte actie, ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een laptop zonder OS.
Dit is volledig tegen de afspraken in die Vobis (GmbH) met Microsoft gemaakt heeft. Toen ik nog bij de vobis werkte ( 1 1/2 jaar gelee ) was het echt uit den boze om PC's zonder Windows te verkopen, anders kon men het recht kwijtraken op kortingen bij MicroSoft (en die lopen wel op als heel vobis die besteld.
Maw het is niet het bedrijfsbeleid van Vobis en je hebt gewoon geluk gehad met die winkel :)
-RenE- schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
[...]

En als ze nu al windows hebben? Dan moeten ze die tweede, extra licentie maar op de koop toenemen?
Windows is PC gebonden dwz dat als je het op een PC gebruikt dat je het niet op een andere mag zetten. Alleen als je de hele PC leeg mietert mag je Windows gebruiken op je nieuwe PC. Dat zijn dus niet veel mensen.

Meer mensen zijn het die een 'oude' (98/2k) hebben liggen en gewoon fijn opeens een nieuwe XP moeten kopen, omdat Dell alleen met Windows levert en MS geen 98 meer uitlevert.....

Tja da's eigenlijk wel een makkelijke manier om je nieuwe OS de markt door te drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ze zullen het NOOIT doen , geen os meeleveren
Er is maar een klein aandeel mensen die dat willen, en dat kost hun veels te veel geld (licentie microsoft is ook veel poen). Kortom, ze zullen het gewoon blijven leveren

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

maar als we er voor zouden kunnen zorgen dat er aandacht kan worden besteed aan deze 'koppelverkoop' onder de grotere media, dan is er misschien wel een kansje op winst op deze zaak.
want het is natuurlijk ook zo dat veel mensen niet eens weten dat er wat anders is dan windows, omdat ze het er 'standaard' bij krijgen. hun gedachte: "o, ik krijg er windows XP bij. nou zal wel goed wezen. dat zal wel het beste zijn voor mn pc/laptop want de verkoper raadt het met aan (lees: dringt me op)". bij dat soort mensen hebben andere OS'en meteen al geen schijn van kans want het wordt niet eens als optie aangeboden.

als we dat kunnen openbreken, dan zijn we al een stap verder denk ik.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
not-known schreef op 02 augustus 2002 @ 20:29:
maar als we er voor zouden kunnen zorgen dat er aandacht kan worden besteed aan deze 'koppelverkoop' onder de grotere media, dan is er misschien wel een kansje op winst op deze zaak.
want het is natuurlijk ook zo dat veel mensen niet eens weten dat er wat anders is dan windows, omdat ze het er 'standaard' bij krijgen. hun gedachte: "o, ik krijg er windows XP bij. nou zal wel goed wezen. dat zal wel het beste zijn voor mn pc/laptop want de verkoper raadt het met aan (lees: dringt me op)". bij dat soort mensen hebben andere OS'en meteen al geen schijn van kans want het wordt niet eens als optie aangeboden.

als we dat kunnen openbreken, dan zijn we al een stap verder denk ik.
Precies! Als je succes wilt hebben zul je bijvoorbeeld bij de consumentenbond moeten aankloppen zodat die een rechtzaak willen beginnen. Ik vrees dat je alleen via een rechtzaak iets gaat veranderen aan deze situatie. Meer media-aandacht is dan natuurlijk ook altijd goed.

Het lijkt mij een goede actie. Zelf hoef ik geen laptop en ik assembleer natuurlijk zelf mijn pc's dus ik heb er verder niet echt last van (behalve dan retail producten met van die fantastische software :+ - maar dat is weer wat anders ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

-RenE- schreef op 02 augustus 2002 @ 19:41:
Bovendien gaat het hierbij om iets wat mogelijk verboden is, nl. koppelverkoop. De vraag of dit inderdaad zo is laat ik graag over aan de juristen onder ons.
Als je dat aan juristen wilt overlaten, moet je zelf ook niet zeggen dat het wel zo is. Ze beiden producten aan met een bepaalde specificatie. Als jij die Harddisks die ze erbij leveren niet wil omdat jij nou eenmaal een schijthekel aan dat merk hebt of omdat je het te duur vind, dan halen ze hem er ook echt niet uit hoor bij Dell, HP of welke grote fabrikant ook. Voor een OS geldt gewoon hetzelfde. Het hoort bij het product. Dit zou je altijd verliezen in de rechtszaal.

Nogmaals. Je hebt misschien wel gelijk, maar dan moet je een ander merk zien te vinden. Ik koop wel eens wat bij de groothandel en daar zit ook geen windows op. dus het moet kunnen hoor.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Scharnout schreef op 02 augustus 2002 @ 20:37:
[...]

Als je dat aan juristen wilt overlaten, moet je zelf ook niet zeggen dat het wel zo is. Ze beiden producten aan met een bepaalde specificatie. Als jij die Harddisks die ze erbij leveren niet wil omdat jij nou eenmaal een schijthekel aan dat merk hebt of omdat je het te duur vind, dan halen ze hem er ook echt niet uit hoor bij Dell, HP of welke grote fabrikant ook. Voor een OS geldt gewoon hetzelfde. Het hoort bij het product. Dit zou je altijd verliezen in de rechtszaal.

Nogmaals. Je hebt misschien wel gelijk, maar dan moet je een ander merk zien te vinden. Ik koop wel eens wat bij de groothandel en daar zit ook geen windows op. dus het moet kunnen hoor.
Volgens mij is het gedwongen koppelverkoop. Echter ik ben geen jurist. Vandaar mijn opmerking over het overlaten van dit gegeven aan juristen en het beoordelen of het hierbij gaat om een legale handeling of niet.

Verder vind ik je vergelijking met harddisks niet opgaan. Harddisks verschillen qua specificaties niet zoveel van elkaar dat het gebruik van de computer hierdoor anders wordt. Een ander besturingssysteem daarentegen beinvloedt heel het gebruik van de computer en is dus wel van groot belang. Overigens kun je de grootte van de harde schijf wel vaak kiezen.

Omdat er "designed for windows XXXX" opstaat betekent dit nog niet dat er geen ander besturingssysteem op mogelijk is. Het besturingssysteem is dus niet vast verbonden met het product. Leveranciers mogen uiteraard best een besturingssysteem bij hun hardware leveren, echter zij verkopen dit dan met de EULA van microsoft, waarin duidelijk gesteld wordt dat een ieder die niet akkoord gaat met de licentievoorwaarden dit tegen de verkoopwaarde mag terugbrengen naar de leverancier. In de praktijk blijken leveranciers hier geen gehoor aan te geven. Overigens kan ik mij dat wel voorstellen: De leverancier krijgt dit bedrag niet terug van Microsoft. Echter als consument heb jij een verkoopovereenkomst met de PC-leverancier en niet met Microsoft. Het is daarom dat ik mij richt op de PC-leverancier en wil afdwingen om mij de hardware zonder besturingssysteem te leveren.

Mocht overigens blijken dat de PC-leveranciers alleen hardware verkopen met Windows licentie omdat ze hierover afspraken hebben lopen met Microsoft dan werkt dat monopoliserend en mogelijk niet legaal. Ik zal hierover nog contact opnemen met de Nederlandse Mededingingssautoriteit (zie ook link in mijn eerste post).

Verder is het inderdaad wel mogelijk laptops zonder Windows besturingssysteem te kopen. Echter de grote merken, die bijna de gehele markt dekken, doen dit vrijwel zonder uitzondering niet.
Zeker voor veel bedrijven is het toch aantrekkelijk om hun hardware bij een dergelijke fabrikant te betrekken aangezien zijn hardware garantie geven (over een jaar kan ik nog steeds exact dezelfde hardware kopen; dit verlaagt de onderhoudskosten binnen een bedrijf) en de wereldwijde garantie.

Trouwens als ik hier op tweakers.net vraag welke goede laptop is zou moeten kopen dan krijg ik in 9 van 10 keer "Dell" als antwoord. Waarom mag ik dan geen Dell kopen zonder Windows? Ik heb bovendien ook nog Windows 95, Windows NT en windows 98 legaal hier liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weerdo schreef op 02 augustus 2002 @ 14:29:
Waarom niet stemmen met je geld en die laptops aanschaffen?
Omdat Toshiba laptops nou eenmaal beter zijn dan die ene laptop van een of andere onbekend Taiwainees B-merkje wat ze zonder OS in de winkel verkopen. Als ik een toshiba wil zonder windows, dan wil ik een toshiba zonder windows en niet een toshiba met windows of een onbekend B-merk zonder windows.

[edit]
Bovendien is gedwongen koppelverkoop aafiik bij wet verboden en sta ik dus wettelijk in mijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-RenE- schreef op 02 augustus 2002 @ 19:41:
[...]

Je mag windows maar op 1 pc installeren. Zie EULA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kleinere merken zoals Mitac verkopen hun laptops zonder software :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hier over laptops 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Weet niet of deze link al ´s voorbij is gekomen, maar hier verkopen ze laptops zonder OS:
http://www.comtronics.nl/ComputersLaptops.html

EDIT: tis alleen geen Dell of Toshiba e.d... :X

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

-RenE- schreef op 02 augustus 2002 @ 22:17:
[...]

Volgens mij is het gedwongen koppelverkoop. Echter ik ben geen jurist. Vandaar mijn opmerking over het overlaten van dit gegeven aan juristen en het beoordelen of het hierbij gaat om een legale handeling of niet.
Precies en volgens mij niet :)
Verder vind ik je vergelijking met harddisks niet opgaan. Harddisks verschillen qua specificaties niet zoveel van elkaar dat het gebruik van de computer hierdoor anders wordt. Een ander besturingssysteem daarentegen beinvloedt heel het gebruik van de computer en is dus wel van groot belang. Overigens kun je de grootte van de harde schijf wel vaak kiezen.
Je kan ook kiezen voor Xp home of Xp Pro, maar ik kan niet kiezen voor een 8mb cahce HD of ineens wel merk geheugen. Of een AMD in een Intelsysteem. KOPPELVERKOOP! Een PC is een samengeraapt zooitje.
Echter als consument heb jij een verkoopovereenkomst met de PC-leverancier en niet met Microsoft. Het is daarom dat ik mij richt op de PC-leverancier en wil afdwingen om mij de hardware zonder besturingssysteem te leveren.
Ik denk dat we bij Bill moeten zijn, want de PC-leverancier is geen partij in een gebruikersovereenkomst naar mijn weten.
Mocht overigens blijken dat de PC-leveranciers alleen hardware verkopen met Windows licentie omdat ze hierover afspraken hebben lopen met Microsoft dan werkt dat monopoliserend en mogelijk niet legaal. Ik zal hierover nog contact opnemen met de Nederlandse Mededingingssautoriteit (zie ook link in mijn eerste post).
Als ik grote hoeveelheden afneem bij welke leverancier dan ook, krijg ik ook korting. Daar is niets mis mee. Als ze maar niet zeggen dat ze _alleen_ Windows mogen verkopen.
Trouwens als ik hier op tweakers.net vraag welke goede laptop is zou moeten kopen dan krijg ik in 9 van 10 keer "Dell" als antwoord. Waarom mag ik dan geen Dell kopen zonder Windows? Ik heb bovendien ook nog Windows 95, Windows NT en windows 98 legaal hier liggen.
Zie de veel gemaakte opmerking over dat je maar per pc een licentie mag. Volgens mij is het echter wel zo dat als jij je oude comp weg doet dat je het dan wel op je nieuwe mag instaleren.

Ik denk dat je er meer mee bereikt als je ervoor zorgt dat je voortaan wel je geld terugkrijgt, persoonlijk dan :) Vind het wel goed dat je het punt een keer belicht, maar betwijfel of je er iets mee zult bereiken. Succes

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Scharnout schreef op 02 augustus 2002 @ 23:44:
Zie de veel gemaakte opmerking over dat je maar per pc een licentie mag. Volgens mij is het echter wel zo dat als jij je oude comp weg doet dat je het dan wel op je nieuwe mag instaleren.
Dat ligt eraan wat voor licentie je hebt.
Een OEM licentie van Windows is alleen geldig bij de machine waar het mee is bijgeleverd, verkoop je de PC, dan mag je je Windows licentie-technisch gezien niet op een andere PC installeren, maar dien je die mee te verkopen bij de PC in kwestie.
Dat bijna niemand dat doet is een ander verhaal ( ik ook niet trouwens :P maar ik draai dan ook niet 2 installs van één en dezelfde windows).
Bij m'n werkstation(pc-prive) kwam een win98SE NL OEM versie mee die ik dus niet op een andere PC mag gebruiken.
De windows 2000 pro NL wat er nu op draait is een volledige retail versie die weer wel op een andere PC geinstalleerd mag worden, als ik de huidige install eraf gooi, maar slechts op één PC tegelijk.

(ironie: ik heb ook nog een volledige winME Retail licentie, daardoor kan ik legaal win98SE draaien ipv dat mislukte gedrocht zelf :P )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Werk zelf ook in een computerzaak en idd laptops worden over het algemeen met winows geleverd het rottige is dat een aantal gebruikers denken dat de pc-boer hiervoor verantwoordelijk is en die software indien niet gewenst zomaar ff terug neemt.

Dat de pc-boer net zo hard voor die evt. software moet betalen word vaak niet over nagedacht een labtop leveren zonder OS kost de pc-boer vaak zijn totale marge en omdat hij ook geen keuze heeft kan hij de laptop niet zonder os verkopen (en als hij dat toch doet kan hij zelfs een boete krijgen).

Microsoft kan dat nl controleren (als ze willen) door het feit dat veel labtops pre-activated zijn. d.w.z. dat de labtop zover geregistreerd is dat hij alleen nog maar aangemeld dient te worden.
Als de PC-boer dus een labtop verkoopt en deze word niet aangemeld kan microsoft lullig zijn en hem een boete opleggen.

Er zijn een paar merken waar je wel kunt kiezen om geen OS erbij te nemen bijvoorbeeld Jewel-notebooks, maar die zijn qua hardware vaak duurder dan een labtop waar wel een OS is geinstaleerd.

Een PC is een heel andere kwestie indien de pc-boer zelf systemen samen steld is het vaak wel mogelijk om het systeem zonder OS te verkopen, maar ook hier geld dat de pc-boer een risico loopt op boetes. Hoewel dat veel minder vaak voorkomt, omdat dat moeilijker te controleren is voor microsoft.

Het is dus niet zo dat een pc-boer alleen korting mis kan lopen (dat geld vaak allen als harde waarschuwing), maar dat hij zelf een behoorlijke boete kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij www.base2be.com heb je ook al notebooks "zonder" OS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
mijn ouders hebben een Jewel laptop gekocht en konden gewoon kiezen of ze de software zoals winXP en office erbij wilden. ze betaalden dan ook gewoon minder.

mijn ouders hebben dus geen software gekocht: ik had nog wel wat liggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
als een PC verkoper werkelijk een boete krijgt van MS, dan hoeft hij alleen maar ff met die boete naar de rechter te stappen en MS heeft een serieus probleem. Ik denk dus niet dat dat zo gauw zal gebeuren.
Het kan inderdaad wel schelen in de marge, omdat je die licentie officieel niet met een andere PC kunt bundelen. Het terug sturen naar MS lijkt me echter nog steeds wel mogelijk, daar dit gewoon in de EULA staat. De leverancier kan als reden opgeven, dat de laptop waarmee deze gebundeld is, is gebruikt als vervangend onderdeel bij een reparatie en dat de klant niet een extra windows hoort te krijgen, of iets van die strekking. Hij zal dan ook een volledige refund moeten krijgen volgens MS' eigen EULA.
Persoonlijk zou ik me als PC boer daar niet zo druk om maken. (maar ja, ik ben ook geen PC boer....)

Ik weet trouwens wel van een zaak, die redelijke kortingen kon krijgen, wanneer ze de windows nog net ff iets OEM-iger zouden verkopen, door zelfs geen CDtje mee te leveren, maar de windows als image op een deel van de hdd zou plaatsen.
Dat ging ze net ff iets te ver en toen kregen ze vrij kale CDtjes met hun eigen logo erop en een OEM-preinstall-machine, die alle nieuwe PC's kon pre-installen. uiteraard helemaal geconfigged door een persoon van MS. Eis was wel dat die machine aan het i-net hing... (waarom nou toch???)

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 03-08-2002 01:27 . Reden: OEM-verhaal toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 19:57
Dell en companen hebben de keuze gekregen. Of alles windows, of nooit meer windows.

Daarom staat er ook overal bij Dell e.d. links naar een MS site over waarom er per se software op moet. Het zou gedaan worden uit het oog van piracy. Volgens MS is een pc zonder MS erop schijnbaar illegaal.

Ik steun je actie daarom ook van harte. Ik moest bijv 50 pc's aanschaffen en werd verplicht om dus 50 x windows erbij te nemen terwijl die overheidsinstelling al windows via die 'slimme rommetjes' had (incl licensering). Dubbelop dus.

Als er een terugbreng actie kan komen breng ik dus 50 x windows terug :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Je kan ook kiezen voor Xp home of Xp Pro, maar ik kan niet kiezen voor een 8mb cahce HD of ineens wel merk geheugen. Of een AMD in een Intelsysteem. KOPPELVERKOOP! Een PC is een samengeraapt zooitje.

[...]
Mja, zo kunnen we nog wel even doorgaan he.
MacOS X op een Mac, illegaal!
Nee, want in het geval van hardware heb je de keus om een andere computer te nemen met andere onderdelen. Je koopt dat systeem dan omdat het de hardware heeft die aan jouw eisen voldoet.

Bij Windows is dat niet zo. Vaak heb je niet eens de keuze om iets anders te nemen, en dat moet dus anders. (Overigens is MacOS in mijn ogen een deel van het product Macintosh).

Los daarvan, Microsoft heeft inderdaad een webpagina over waarom je geen pc's zonder OS zou mogen leveren: het werkt piracy in de hand. Als iemand namelijk een pc zonder os koopt, zet hij er een illegale versie van windows op! Echt, ik word bijna misselijk van die redenatie. Als Jan-met-de-pet een PC koopt, denkt ie er niet eens over een ander OS te nemen. Hij weet niet beter dan dat windows er bij zit. Als iemand die wel verstand van zaken heeft een PC zonder OS koopt, is de kans groot dat hij een ander os er op wil zetten. Als iemand een grote hoeveelheid pc's koopt, is de kans groot dat diegene eventuele licenties al geregeld heeft. PC's gedwongen verkopen met windows zou in dat geval leiden tot dubbele licenties.

Ik vind het ook abnormaal dat je tegenwoordig niet kunt kiezen wat voor OS je op je systeempje wilt. Als toch iets aan persoonlijke voorkeur onderhevig is, is het dat wel. Het OS is toch waar je als gebruiker het meest mee te maken krijgt. Dan wil ik het OS waar ik voor kies, en niet het OS waar microsoft voor kiest (want de fabrikant krijgt die keuze over het algemeen ook opgelegd door MS);

</rant> :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb al een aantal keer gelezen dat het illegaal zou zijn om te weigeren een computer te verkopen zonder de software waarmee hij anders verkocht zou worden (in deze gevallen: Windows), met als reden dat dat koppelverkoop zou zijn.

Dat lijkt mij logisch en een prettige wetgeving, je wilt immers hardware kunnen kopen zonder de software te *hoeven* kopen.
Maar kan iemand misschien nagaan of dit een feit is en juridisch verdedigbaar? Als dit echt aantoonbaar illegaal is, dan is het misschien de moeite om daar iets mee te doen namelijk.
SuspiciouS schreef op 02 augustus 2002 @ 18:10:
Het kan ook zeker wel, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het niet overal mogelijk is, terwijl dat mogelijk (zie boven) wel verplicht is.
Scharnout schreef op 02 augustus 2002 @ 18:58:
...gebruikt Windows en als het er al op staat hebben ze het gezeik van "hoe doe ik dat" of "dat en dat werkt niet" (omdat het verkeerd is ingesteld in de software niet. Ding wordt werkend en compleet geleverd....
...Zoek dus gewoon een laptop zonder...
Ik heb de indruk dat jij denkt dat we computers (specifiek: laptops) willen kunnen kopen met GNU/Linux of een ander alternatief OS erop.
Dat zou op zich mooi zijn, maar dat is niet waar de meesten hier naar op zoek zijn, een computer zonder Windows is al goed genoeg. GNU/Linux installen doen we (of ik iig) zelf wel.
En als een consument hardware koopt zonder software, dan heeft die consument uiteraard geen helpdesk-recht voor software-problemen.
Glimi schreef op 02 augustus 2002 @ 19:56:
Windows is PC gebonden dwz dat als je het op een PC gebruikt dat je het niet op een andere mag zetten. Alleen als je de hele PC leeg mietert mag je Windows gebruiken op je nieuwe PC.
Zelfs dat mag afaik niet. OEM Windows licenties zijn specifiek aan één PC gebonden, je mag het dus nooit op welke andere computer dan ook installeren. (dat is opzich ook twijfelachtig, magoed, RTFE).
Mja, maar software staat altijd nog wezenlijk los van hardware.
Ik denk dat we bij Bill moeten zijn, want de PC-leverancier is geen partij in een gebruikersovereenkomst naar mijn weten.
Afaik moet je daarvoor wel bij de leverancier zijn.
Bovendien heeft die leverancier ook de nodige contracten met MS moeten tekenen, dus van zulk soort voorwaarden dienen ze op de hoogte te zijn.
Als ik grote hoeveelheden afneem bij welke leverancier dan ook, krijg ik ook korting. Daar is niets mis mee. Als ze maar niet zeggen dat ze _alleen_ Windows mogen verkopen.
Daar is idd niks mis mee. Maar bij mijn weten is het dus *wel* het geval dat ze dan alleen nog maar Windows op PCs mogen leveren (waarom denk je dat die leveranciers überhaupt zo moeilijk doen?).
Niet met OEM licenties (zie boven).
Slaiter schreef op 03 augustus 2002 @ 01:00:
Werk zelf ook in een computerzaak en idd laptops worden over het algemeen met winows geleverd het rottige is dat een aantal gebruikers denken dat de pc-boer hiervoor verantwoordelijk is en die software indien niet gewenst zomaar ff terug neemt.
Dat is afaik ook het geval.
Microsoft kan dat nl controleren (als ze willen) door het feit dat veel labtops pre-activated zijn. d.w.z. dat de labtop zover geregistreerd is dat hij alleen nog maar aangemeld dient te worden.
Als de PC-boer dus een labtop verkoopt en deze word niet aangemeld kan microsoft lullig zijn en hem een boete opleggen.
Dat is dus monopoliewerking en illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
Idd Monopolie volgens mij. Ze zetten gewoon overal Windows op waar door andere besturingsystemen geen kans krijgen. Rechtzaak! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Slaiter schreef op 03 augustus 2002 @ 01:00:

Het is dus niet zo dat een pc-boer alleen korting mis kan lopen (dat geld vaak allen als harde waarschuwing), maar dat hij zelf een behoorlijke boete kan krijgen.
Echt triest dat. Ontzettend triest.
Hoe kan een leverancier het mogelijk maken dat jij alleen hun product gaat verkopen en boetes oplevert zodra je er voor kiest als men een ander product gaat verkopen.

Waarom zou een computerboer daar voor kiezen? Krijgt hij dan 'speciale kortingen' van Microsoft, bovenop de quantum kortingen. Of krijgen mensen die dat 'wurgcontract' met MS niet tekenen helemaal geen quantum kortingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
citaat uit NMA hoorzitting; zie: http://www.nma-org.nl/besluiten/1999/bbb/bbb1092%2D9903.htm
17. Microsoft heeft gesteld dat de weigering van Microsoft om de door Microsoft aan Toshiba geleverde software terug te nemen van I.T. Holland en daarvoor een bedrag te restitueren, gerechtvaardigd is, aangezien er tussen I.T. Holland en Microsoft geen contractuele relatie tot stand is gekomen. Nu er geen contractuele relatie tussen Microsoft en I.T. Holland bestaat, kan er geen overeenkomst of onderling afgestemde gedraging in de zin van artikel 6 van de Mededingingswet (hierna: Mw) bestaan in de relatie tussen Microsoft en IT Holland. Bovendien bestaat er geen enkele gedraging van Microsoft jegens I.T. Holland, zodat er geen sprake van misbruik van een economische machtspositie in de zin van artikel 24 Mw.
We moeten dus bij de PC-leverancier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

-RenE- schreef op 03 augustus 2002 @ 11:30:
We moeten dus bij de PC-leverancier zijn.
Ga in dat geval wel goed na waar je die klacht wil deponeren.

Lees ook het besluit goed door om te zien waarom dit bezwaar tegen een eerste uitspraak wordt teruggewezen voor nader onderzoek:
6. De klacht richt zich tegen het feit dat bij de aanschaf van een laptop van het merk Toshiba ongewild een versie van het besturingssysteem Windows werd verkocht en dat een verzoek van I.T. Holland tot terugname van het ongewild aangeschafte software pakket tegen restitutie van een geldbedrag door zowel Toshiba als Microsoft werd afgewezen.
I.T. Holland verzoekt de d-g NMa de contracten tussen Microsoft en computerfabrikanten te ontbinden, opdat consumenten zelf kunnen bepalen welke software zij op de computer hebben.
[....]
12. Bij brief van 19 november 1998 heeft I.T. Holland bezwaar gemaakt tegen het besluit van de d-g NMa. De bezwaren hebben slechts betrekking op de overwegingen ten aanzien van Microsoft.

13. I.T. Holland is van mening dat de contracten die Microsoft met diverse pc-leveranciers heeft, inhoudende dat de pc-leveranciers slechts Microsoft-produkten kunnen dan wel mogen leveren, strijdig zijn met de Mededingingswet. I.T. Holland stelt dat de licentieovereenkomsten in principe niet geldig zijn en dat het de nieuwe eigenaar van het produkt vrij staat daarmee te doen wat hij wil.
[...]

18. Microsoft stelde voorts dat het mogelijk is om computers met een ander besturingssysteem dan dat van Microsoft te verkrijgen. Microsoft kon bij gebrek aan wetenschap echter niet uitsluiten dat in het contract tussen Microsoft Corp. (de Amerikaanse vennootschap die de contracten met afnemers sluit) en Toshiba een bepaling is opgenomen die het Toshiba verbiedt om andere besturingssystemen dan die van Microsoft te leveren.
[...]
24. In het bestreden besluit is op juiste gronden geconcludeerd dat de weigering van Microsoft om het besturingssysteem Windows terug te nemen van I.T. Holland tegen restitutie van een geldbedrag, niet strijdig is met de Mededingingswet. Er bestaat immers, zoals door Microsoft tijdens de hoorzitting ook is benadrukt, geen (contractuele) relatie tussen Microsoft en I.T. Holland. Microsoft heeft software geleverd aan Toshiba en laatstgenoemde heeft deze op de lap top geïnstalleerd die vervolgens door I.T. Holland is aangeschaft. Derhalve bestaat er geen juridische verplichting voor Microsoft om de door Toshiba geleverde Microsoft software terug te nemen van I.T. Holland.
[...]
31. De klacht van I.T. Holland zoals thans geformuleerd, is niet het onderwerp geweest van de beoordeling dat ten grondslag heeft gelegen aan het besluit van de d-g NMa d.d. 19 november 1998. De klacht, zoals die thans is geformuleerd, zal derhalve opnieuw beoordeeld moeten te worden.
[...]
34. De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit acht het bezwaar van I.T. Holland ongegrond. De klacht, zoals die tijdens de bezwaarprocedure is geformuleerd, wordt opnieuw in behandeling genomen door de sectie Onderzoek, Toezicht en Ontheffingen.
[...]
Selectief lezen en kwoten is niet altijd even verstandig.

Overigens is dit wel een leuke 8)7 :
Microsoft kon bij gebrek aan wetenschap echter niet uitsluiten dat in het contract tussen Microsoft Corp. (de Amerikaanse vennootschap die de contracten met afnemers sluit) en Toshiba een bepaling is opgenomen die het Toshiba verbiedt om andere besturingssystemen dan die van Microsoft te leveren.

Oftewel:
Zou kunnen dat we een dergelijke clausule hebben maar dat weten we even niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
deadinspace schreef op 03 augustus 2002 @ 02:11:
Ik heb al een aantal keer gelezen dat het illegaal zou zijn om te weigeren een computer te verkopen zonder de software waarmee hij anders verkocht zou worden (in deze gevallen: Windows), met als reden dat dat koppelverkoop zou zijn.
Ik vraag me af of dat te verdedigen is. Ik zag toevallig net bij de ALDI een aanbieding van een perforator en een nietmachine in een pakket. Je kunt als klant dan moeilijk zeggen 'ik wil alleen die nietmachine', zo werkt het vast niet lijkt me. (maar ook ik ben niet juridisch onderlegd).
Dat is dus monopoliewerking en illegaal.
Misschien dat dit de zaak dan wel anders maakt? Maar die monopolie-rechtzaak in Amerika schiet niet echt op :/
Afaik moet je daarvoor wel bij de leverancier zijn.
Bovendien heeft die leverancier ook de nodige contracten met MS moeten tekenen, dus van zulk soort voorwaarden dienen ze op de hoogte te zijn.
Ik begrijp het niet dat de leverancier jou het geld niet terug zou betalen. Hij heeft toch jou het product Windows met de EULA als voorwaarden verkocht? Hij is dan ook verplicht zich er aan te houden! Punt. Anders had hij maar aanvullende voorwaarden moeten stellen. Daarom mislukte de rechtzaak van I.T. Holland misschien ook (verkeerde partij aangeklaagd?). Dat is wat ik er van denk na een beetje gezocht te hebben met Google ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door banaan-X op 03-08-2002 12:14 . Reden: I.T. Holland verhaal nog ff opgenomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Delll, Compaq en consorten leveren een product. Dat product is niet een laptop, maar het product is een laptop incl. software, incl. garantie, incl. support. Zonder software is het product onbruikbaar. Dat de software ook los verkrijgbaar is en van een andere fabrikant doet hier niets aan af. Ik vind het perfect van MS dat zij als jij de software die bij het product van Dell en Compaq hoort niet wil hebben zij het willen terugnemen en je je geld terug willen geven. Ze zijn hiertoe niet veplicht, en het is imo een prima service.
Aan de andere kant zou het sympathiek zijn als ze de keuze zouden geven om hun product met software naar keuze uit te leveren. Dit is echter voor hun veel duurder, met name omdat 99% van hun klanten als software Windows wil.
Zonder software is voor veel fabrikanten geen optie, niet omdat het duurder of goedkoper is, maar omdat naast de software het product ook bestaat uit een stuk garantie en support. Dit is erg moelijk te geven op een product dat van zichzelf niet functioneert (geen software), en zonder gecontroleerde uitgangssituatie (lees preinstall OS volgens een voor de fabrikant bekende standaard) is het voor de meeste support organisaties moeilijk, zo niet onmogelijk om te assisteren in het geval van problemen. Deze flexibiliteit is vaak alleen te geven door kleinere, gespecialiseerde bedrijven. En die zijn over het algemeen een stuk duurder.
Er spelen meer dingen mee dan het al dan niet meeleveren van Windows, maar dat realiseren de meesten zich niet.
Je kan beter de stroom afbuigen in de richting die je zelf op wilt, dan proberen er tegen in te zwemmen. Kost minder moeite en heeft meer resultaat.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

ja en daar gaat het nu juist om. het is heel leuk dat de _meeste_ mensen windows willen (of niets anders kennen) en dat de fabrikant daar op in speelt. het is leuk dat ze afspraken maken. maar het hoort niet!
en tegen iets wat niet hoort kan je in protest gaan. het is geen wet dat je windows _moet_ meeleveren, dus kan je ook eisen dat een fabrikant iets anders meelevert, klaar.
dan kan men nog 100 redenen inbrengen dat het goedkoper is, dat ze boetes krijgen etc. dat is hartstikke fijn voor de fabrikant, maar mij als consument boeit me dat natuurlijk geen r**t. ik wil gewoon een product waar ik naar verlang en als fabrikant maar je _daar_ je producten op lijkt me.

de klant is eenmaal koning (oke klopt nie helemaal ;) )

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consiglieri
  • Laatst online: 15-03 22:45
Ik regel het wel.
Wie er laptops wil kopen met een ander besturingssysteem mag me emailen.
Nieuw/garantie/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je bij de aankoop van een laptop niet kan kiezen tussen een hardeschijf met 4 MB cache of 8 MB is iets wezenlijks anders als het kiezen dat je geen os op die laptop voorgeinstalleerd wilt hebben. Extra interessant detail is dat een rechter in Amerika heeft bepaald dat microsoft een monopolie positie heeft en er dus geen alternatief is. Nu zien wij in Linux een alternatief, maar juist die koppel verkoop houd die monopolie in stand.
Als ik een merk laptop wil aanschaffen moet ik een licensie kopen van windows. Maar ik heb daar geen behoefte aan. Het maakt niet uit welk merk laptop ik neem bij elke moet ik een licensie van windows aanschaffen. Als ik een laptop met een bepaalde hardeschijf wil en een bepaalde processor dan kijk ik alleen maar even in verschillende folders van verschillende fabrikanten en ik heb een passende laptop uitgekozen. Kijk ik naar de verschillende besturingssystemen dan heb ik de keuze uit 1 fabrikant met hooguit 3 verschillende producten.
Ik ken geen enkele andere markt, bijhalve overheids bedrijven waarin zo'n situatie zich voordoet.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2002 15:35 . Reden: spel en zinsfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:41:
[...]

gelul
geef dan in iedergeval de KANS om ook een bestuursysteemloze laptop te kopen..
maar die geven ze ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Na het doorbladeren van een folder van dell kan je ze gelijk op koppelverkoop met intel pakken, want ik kan verdorie geen AMD daar krijgen. :)

Het zou mooi zijn als het zou kunnen, maar zoals hierboven al stond beschreven (en waar ik dus ook mee eens was). Je koopt een product wat uit een aantal elementen bestaat en 1 van die elementen is software. Bevalt dat je niet. Jammer, zoek verder. Er zijn namelijk alternatieven en zolang die er zijn wordt een rechter alleen maar pisnijdig dat je hem hiervoor wakker hebt gemaakt :)

Ik wens jullie verder veel succes en hoop dat jullie wat bereiken. Ik hou de thread in de gaten. Wel mooi dat er nog van dit soort vrijheidstrijders zijn ...

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
...Ik vind het perfect van MS dat zij als jij de software die bij het product van Dell en Compaq hoort niet wil hebben zij het willen terugnemen en je je geld terug willen geven....
Lees nog eens goed. MS neemt dus niet de software terug, maar verwijst je naar de leverancier (Dell, Compaq), die het vervolgens NIET wil terug nemen.

Overigens is MS niet gewoon aardig, maar hebben ze dit gedaan nadat ze waren veroordeeld wegens afspraken van MS met de PC-leverancier waarbij de PC-leverancier geen computers zonder Windows mocht verkopen. Dit soort afspraken zijn illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Goede acties.
Aan de ene kant de fabrikanten van laptops aanspreken op hun juridisch onjuist handelen: koppelverkoop. En aan de andere kant de verwerpelijke agressieve verkoopmethode van M$, hierboven bevestigd door Glimi, aan de kaak stellen. Nogmaals een verduidelijking van de arrogantie van M$.
Een aantal voorbeeld brieven, standaard brieven zou het makkelijker maken om mensen te laten meewerken en de juiste dingen te laten zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Er schiet mij nog iets te binnen. Een essentiele vraag die in de monopolie rechtzaak naar voren kwam en waar microsoft geen echt antwoord op wilde geven:
"Kan de gui of internet explorer losgekoppeld worden van het operating system, zoals dit bijvoorbeeld in linux het geval is?". (Micorsoft zal zeggen nee)
In het geval van de laptop kan dezelfde vraag gesteld worden: "kan windows verwijderd worden en vervangen worden door een ander operating system. Dell, e.a. zullen zeggen nee.
In beide gevallen hebben ze natuurlijk ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeVision
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 07:59
en wat als een videokaarten fabrikant powerdvd oid meelevert, ook gedwongen koppelverkoop, ook aanklagen, je koopt immers de hardware, maar zie jij maar eens windvd ipv die powerdvd te krijgen, lukt je ook niet. Waarom is dit dan niet erg?

Reken maar dat er fabrikanten zijn waar geen bulk versie van te krijgen is (daarnaast bevat bulk ook nog vaak wel cd met drivers + sommige software)

"I do not fear computers, I fear lack of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

CodeVision schreef op 03 augustus 2002 @ 23:40:
en wat als een videokaarten fabrikant powerdvd oid meelevert, ook gedwongen koppelverkoop, ook aanklagen, je koopt immers de hardware, maar zie jij maar eens windvd ipv die powerdvd te krijgen, lukt je ook niet. Waarom is dit dan niet erg?
Toen ik mijn PC kocht zat daar allerlei software bij, waaronder Windows 98 en andere software (tekstverwerker, image editing spul, niet van MS).

Ik heb niet geprobeerd de computer zonder Windows 98 te krijgen, want ik wist toen nog niks van alternatieve OSsen af, en ik heb ook vrij veel gebruik ervan gemaakt, dus daar zeur ik niet over.
Maar die andere software was op dat moment niet leverbaar, in plaats daarvan boden ze aan de prijs van die software van het totaalbedrag af te trekken.

Het niet meeleveren van zulke software is dus wel mogelijk en vaak geen probleem. Waarom? Omdat de leveranciers van andere software niet zulke (waarschijnlijk illegale) wurgcontracten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Is dit soort koppelverkoop niet gewoon strafbaar ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Aaargh! schreef op 04 augustus 2002 @ 01:45:
Is dit soort koppelverkoop niet gewoon strafbaar ?
Hoezo? Koppelverkoop is niet zomaar strafbaar.

Wat ik echter al eerder zei was dit:
banaan-X schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Ik begrijp het niet dat de leverancier jou het geld niet terug zou betalen. Hij heeft toch jou het product Windows met de EULA als voorwaarden verkocht? Hij is dan ook verplicht zich er aan te houden! Punt. Anders had hij maar aanvullende voorwaarden moeten stellen. Daarom mislukte de rechtzaak van I.T. Holland misschien ook (verkeerde partij aangeklaagd?).
Heeft iedereen daar nou gewoon over heen gelezen? :?
Het lijkt me dat je hiermee wel gewoon je gelijk moet kunnen halen in een rechtzaak. Het lijkt me tenminste sterk als dat niet zo zou zijn, de verkoper houdt zich namelijk niet aan de voorwaarden. Iemand laatst een laptop/pc gekocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

CodeVision schreef op 03 augustus 2002 @ 23:40:
<..>
Reken maar dat er fabrikanten zijn waar geen bulk versie van te krijgen is (daarnaast bevat bulk ook nog vaak wel cd met drivers + sommige software)
Hier draai je de redenering om.
Wat elke rechter (terecht imo) zal zeggen, is dat er voldoende mogelijkheden zijn om videokaarten te kopen zonder software.
Dit geldt trouwens ook voor het "ik wil een dell met amd" argument wat ik hierboven ergens las. Genoeg laptops te koop met een amd.

In beide gevallen zal de normale marktwerking er voor zorgen dat je altijd keuze hebt. Waar het hier om gaat is dat de monopoliepositie van MS de marktwerking verstoort, waardoor je keuzemogelijkheden verdwijnen.

Verder is belangrijk hoe verschillend de meegeleverde en gewenste componenten zijn. En -met excuses naar alle overclockers en amdfreaks :) - op basis van de vrijwel gelijke instructieset zou het oordeel denk ik zijn dat er voor "normaal" gebruik geen belangrijke functionele verschillen zijn tussen een amd en een pentium.

Wat normaal gesproken ook nog meespeelt (afgezien van het beschikbaar zijn van alternatieven) is de invloed van de "gekoppelde" component op de totale prijs. Dit lijkt me een interessant punt, gezien de extreme prijsverschillen tussen een OEM licentie en een losse windows licentie.
De kosten van een OEM licentie t.o.v. de prijs van een laptop vallen nog wel mee, als je de normale prijs bekijkt is dit plotseling een behoorlijke hap uit een laptop.
Mooi detail hierbij is natuurlijk dat MS (door gebrek aan concurrentie) helemaal vrij is in het bepalen van deze prijzen. Zei er iemand monopolie?

Laatste puntje is de nieuwe licentiestructuur van MS. Voor zover ik weet komt dit juridisch gezien veel meer in de buurt van huren dan van kopen, en dat zou MS wel eens de das om kunnen doen.
Verplicht een OS meeleveren is 1 ding, maar door koppelverkoop gedwongn worden om een huurovereenkomst aan te gaan is iets heel anders. (Wat dat betreft is de telecom markt (gsm+abbo) misschien een mooi voorbeeld.)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Het ligt gewoon aan die OEM deals die Microsoft afsluit met computerfabrikanten. Het is voor die fabrikanten kiezen of delen. Of je accepteerd de overeenkomst en je gooit op elke pc Windows en Works/Office tegen een behoorlijke korting of je accepteerd het niet en biedt de gebruiker de keuze wat ie wil. Probleem is dus als je het niet accepteerd dat je qua software een paar honderd euro duurder uit bent en dus verlies je je positie op de martk (wie koopt nou een laptop van merk X als merk Y hetzelfde levert voor 200 Euro goedkoper?). Dat ze dan wat extra klanten trekken die geen OS willen of een ander OS zal daar niet tegen opwegen waarschijnlijk.
Dus de meeste ebdrijven sluiten toch zo'n OEM deal af om hun positie in de markt de behouden, ook al moeten ze dan Windows meeleveren en mogen ze niet eens concurrerende zooi retail verkopen (al ooit Linux gezien in een pc winkel?).

IMHO is dat gewoon misbruik maken van hun monopolypositie om die positie te behouden en mogelijk nog verder uit te breiden. De pc fabrikanten en de consumenten zijn hier het slachtoffer van. IMHO kan je dan ook moeilijk de fabrikant de schuld gaan gevern, die kunnen gewoon niet anders.

Dat het extra geld gaat kosten en dergelijke om geen OS mee te leveren is ook niet waar. Tenminste bij Dell niet. Daar kan je kiezen tussen 3 Windows versies. Als dat kan, kunnen ze net zo makkelijk niks installeren natuurlijk, alleen dat mogen ze niet.

Support vind ik ook geen argument. Die kun je op de software dan laten vervallen. Scheelt ook weer geld. Bovendien vind ik support toch al nergens op slaan. Daar heb je als end-user toch geen zak aan, bedirjven misschien wel (zie het onderschrift van Jotti maar). Wat garantie betreft: die krijg je op de hardware, dus dat is verder geen probleem. Probleem is gewoon dat Microsoft en monopolie heeft en dat regelmatig misbruikt en dat bijna niemand het wat kan schelen...

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Dit antwoord ontving ik vandaag van Toshiba:
Geachte heer ...,

Toshiba levert al haar notebooks standaard met 1 van de besturingssystemen
van Microsoft. Afhankelijk van het model is dat Windows XP Professional,
Windows XP Home of Windows 2000.
Het is niet mogelijk om de systemen te leveren zonder besturingssysteem.
Overigens wordt het laden van het besturingssysteem tevens gebruikt om de
kwaliteit van de harddisk te controleren.

Indien u Linux wilt gebruiken dan kunt u het Microsoft besturingssysteem
verwijderen.
Overigens kunt u via www.toshiba-tro.de links vinden naar de Linux
community voor de juiste drivers.

Met vriendelijke groeten,
Toshiba Information Systems Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morgen krijg ik mijn asus notebook binnen (wieeehieee!!!) ZONDER WINDOWS!!! (freebsd roxord :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
En weer een reactie:

Mijn email:
Geachte heer .....,

Vriendelijk bedankt voor u reactie.

Het is mij uit uw email duidelijk geworden dat Toshiba geen notebooks verkoopt zonder Windows besturingssysteem doch wel participeert in de ontwikkeling en verpreiding van linux drivers.

Graag zou ik informatie ontvangen hoe te handelen bij het niet accepteren van de Microsoft EULA ("End User License Agreement"). Volgens de genoemde EULA dien ik in dat geval mij te wenden tot de PC-leverancier voor retournering van het product. In dit geval dus Toshiba.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd waarom Toshiba standaard geen notebooks zonder Windows besturingssysteem levert.

Met vriendelijke groeten,

Rene ....
Antwoord:
Geachte heer .....,

De leverancier van de Toshiba notebook is in alle gevallen de partij waar u
uw notebook heeft aangekocht.
Toshiba is de fabrikant en levert uitsluitend via wederverkopers.
Bij uw leverancier kunt u informatie opvragen over het wel of niet
retourneren van een product.

Toshiba levert geen notebooks zonder Windows besturingssysteem omdat wij
daar als organisatie voor gekozen hebben.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
ze bedoelen waarschijnlijk:
Geachte heer .....,

De leverancier van de Toshiba notebook is in alle gevallen de partij waar u
uw notebook heeft aangekocht.
Toshiba is de fabrikant en levert uitsluitend via wederverkopers.
Bij uw leverancier kunt u informatie opvragen over het wel of niet
retourneren van een product.

Toshiba levert geen notebooks zonder Windows besturingssysteem omdat wij
daar als organisatie toe gedwongen worden.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Toshiba houdt de boel keurig onder de pet. Zou ik als fabrikant ook doen.

Het zal toch eerst een politieke issue moeten worden, voordat er echt iets gaat gebeuren. Wurgcontracten met fabrikanten zijn duister en moeilijk te bewijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
-RenE- schreef op 05 augustus 2002 @ 12:08:
En weer een reactie:

Antwoord:
[...]
Heb je nu al een laptop gekocht? Zo ja, dan wordt het nu leuk :) Zeer waarschijnlijk heeft die leverancier geen aanvullende voorwaarden bij de EULA gegeven, en is hij dus nu verplicht om Windows terug te nemen en jou het geld terug te geven! Als dat niet lukt: advocaat erbij! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 22:19:
[...]

Omdat Toshiba laptops nou eenmaal beter zijn dan die ene laptop van een of andere onbekend Taiwainees B-merkje wat ze zonder OS in de winkel verkopen. Als ik een toshiba wil zonder windows, dan wil ik een toshiba zonder windows en niet een toshiba met windows of een onbekend B-merk zonder windows.

[edit]
Bovendien is gedwongen koppelverkoop aafiik bij wet verboden en sta ik dus wettelijk in mijn recht.
offtopic:
Dit vind ik nou een leuk stukje want wat is een B-merk?

Vind je bv. compac, packenbell en HP A-merken en bv een Acer een B-merk?

Leuke is dat compac, P&B en HP helemaal geen notebooks maken deze worden gemaakt bij acer alleen het naampje op de doos en het designe is aangepast naar wat de opdrachtgever wil, maar voor de resrt is het gewoon een acer computer.

Er zijn nl maar een paar notebook bouwers en dat zijn o.a. Toshiba, Acer en Jewel de rest laat het allemaal uitbesteden aan een van bovenstaande fabrikanten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leipo schreef op 03 augustus 2002 @ 01:17:
mijn ouders hebben een Jewel laptop gekocht en konden gewoon kiezen of ze de software zoals winXP en office erbij wilden. ze betaalden dan ook gewoon minder.

mijn ouders hebben dus geen software gekocht: ik had nog wel wat liggen >:)
Je zegt dit waarschijnlijk als geintje maar dit is best een serieus punt hoor. Want als je zoiets begint en je raakt in discussie met je 'tegenstander' om het zo even te noemen dan is dit namelijk een goed argument tegen je. Want je kunt bijvoorbeeld een Dell kopen zonder OS, je betaald minder maar je komt thuis en zet er alsnog doodleuk Win XP op en je hebt op die manier dus geld uitgespaard. M.aw. er kan behoorlijk misbruik van gemaakt worden. En het probleem is dat je zoveel Linux distro's hebt en andere BSD's en whatever dat je moeilijk een laptop met Redhat pre-installed kunt leveren. Maar dit maar mijn 2 € centjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 11-09 09:14
D-Loc schreef op 03 augustus 2002 @ 12:54:
Ik regel het wel.
Wie er laptops wil kopen met een ander besturingssysteem mag me emailen.
Nieuw/garantie/etc.
meer info aub. ik wil wel zeker weten dat er geen gejatte verkocht wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
...Want je kunt bijvoorbeeld een Dell kopen zonder OS, je betaald minder maar je komt thuis en zet er alsnog doodleuk Win XP op en je hebt op die manier dus geld uitgespaard. M.aw. er kan behoorlijk misbruik van gemaakt worden....
Dat is inderdaad goed mogelijk en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat zo zullen doen. Dit wil echter niet zeggen dat er dus maar verplicht Windows moet worden bijgeleverd, aangezien er bruikbare alternatieven (Linux, FreeBSD etc) zijn.

Ik zou er overigens vrede mee kunnen hebben als ik de meegeleverde OEM versie zou mogen doorverkopen. Volgens dezelfde MS-EULA mag dat ook al niet. Sterker nog, ik mag het niet eens op een andere (eigen) computer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Rene, als je je nu eens aanbied als wederverkoper ?
Ik vraag me namelijk heel erg af hoe Toshiba met een dealer omgaat die een OS pakket terug wil geven.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Pagina: 1 2 Laatste