Wat ik nu ga zeggen is niet echt een antwoord op je vraag, Diadem, maar meer een tip. Ik heb een zeer groot aantal SF-boeken in mijn bezit. Velen daarvan behoren tot de welhaast legendarische 'Zwarte Beertjes'-reeks van Meulenhof. Een groot deel van deze SF-boeken stamt uit de jaren vijftig/zestig. Deze boek'jes' zijn nog steeds prettig om te lezen, maar de boeken van betere kwaliteit onderscheiden zich van de slechteren door eigenlijk maar één ding: zij gaan niet te veel in op de 'science'.
In slechte SF-boeken uit de jaren vijftig wordt er vaak gewag gemaakt van geweldig geavanceerde beschavingen. Volgens die boeken hoeft men niet eens ver te zoeken voor intelligent leven, maar vindt men een paar fantastisch gevormde aliens op slechts op een kleine afstand van onze Aarde. De donkere kant van de maan, alsmede de rode planeet Mars fungeren veelvuldig als fantasierijk decor voor deze ruimteverhalen. Ook wanneer de schrijver de techniek van deze wezens beschrijft (die gebaseerd lijkt te zijn op de toenmalige opvattingen, zoals: ponskaarten, wijzerplaten, e.d.), stond men versteld in die tijd, maar nu is het hopeloos achterhaald.
Wat ik probeer te zeggen is dat je niet te veel moet ingaan op details van de science, maar richt je meer op de fiction. Beperk (is dat eigenlijk wel beperken?) je op het beschrijven van de indrukken die men krijgt, verschillende buitenaardse rassen, planeten, zonnestelsels. Zo heeft je verhaal de grootste kans om de tand des tijds te doorstaan en blijft het interessant om te lezen.
----------------------------
(Mogelijk) Antwoord op je vraag:
Ik heb weleens gehoord van een soort 'zonnezeil'. Hoe het precies werkt, weet ik niet meer, maar het kwam erop neer dat je door middel van de kracht van de zon enorme snelheden kunt bereiken.
In de gauwigheid heb ik deze website gevonden. Misschien beantwoord het wat van je vragen.
http://www.planetary.org/solarsail/faqs.html
Verder wens ik je heel veel succes met het schrijven. Ik doe dat zelf ook een beetje en ik weet hoe leuk het is om een gehele, eigen wereld op te bouwen.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.