• Twixxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:06
Diadem schreef op 09 augustus 2002 @ 14:17:
[...]

Inderdaad. De meest tactische vorm voor een ruimteschip is dan ook een enorme cylinder, met een veel grotere straal dan hoogte. Een soort koektrommel dus.

De brandstof hang je in een serie gelijkgevorme tanks er achter. Elke tank die leeg raakt stoof je af. In de cylinder heerst zwaartekracht door je versnelling.

Nadat je stopt met versnellen laat je het hele schip om zijn as draaien. Alle woongedeeltes stop je dan aan de buitenkant van de cylinder, zodat daar een grote centripitale kracht heerst. De opslagruimtes en andere dingen waar minder vaak mensen komen stop je in het midden, waar geen centripitale kracht is. Als je snel genoeg ronddraait kom je makkelijk bij de 1g.

Afremmen doe je door eerst te stoppen met draaien, dan het hele schip rond te draaien, en de moter weer aan te zetten.

Probleem is dus dat twee keer tijdens de reis de richting waarin de zwaartekracht werkt veranderd. Je zult hier dus bij het bouwen van het schip rekening mee moeten houden, en tijdens het wisselen ook zorgen dat je je meubels vastbind enzo ;)

Jaja, ik heb hier over nagedacht. Al deze ideeën zijn dan ook (c) mij dus niet jatten zonder toestemming ;)
Is er misschien ook een andere vorm om ZwaarteKracht op te wekken, zoals magnetisme?
Ik ben nu in 3dmax ook een Rond Ruimt station aan het maken puur vanwege de zwaartekracht.
Als we geen kunstmatige zwaartekracht kunnen op weken is het vrijwel onmogelijk om langdurige klonies te maken
Doe je dit wel krijg je mutaties van de mensen netzoals in StarTrek alleen dan lijken ze niet meer op mensen ook

Het Nadeel van verschillende mensen is dat er oorlog kan ontstaan tussen werelden, nu gebeurt het ook op WoonGebied niveau omdat sommige mensen een ander dialect hebben. Die gaat door tot op landelijk niveau, oorlog dus.
Is er hier misschien een oplossing voor?

With an eye made quiet by the power of harmony, we see into the life of things

Verwijderd

Twixxx schreef op 09 augustus 2002 @ 15:17:
Het Nadeel van verschillende mensen is dat er oorlog kan ontstaan tussen werelden, nu gebeurt het ook op WoonGebied niveau omdat sommige mensen een ander dialect hebben. Die gaat door tot op landelijk niveau, oorlog dus.
Is er hier misschien een oplossing voor?
In het huidige scenario is oorlog tussen de colonies erg onwaarschijnlijk, aangezien ze viertien jaar vliegen van elkaar afliggen. En oorlog voeren wordt dan natuurlijk wel erg lastig, aangezien het materieel dat je er naar toe stuurt al drie keer outdated is tegen de tijd dat het aankomt.

Maar ik bedacht in iedergeval nog een aandachtspunt voor het ruimte schip namelijk: Je vliegt in een schip met daar achter een soort uit de kluiten gewassen laser gun als aandrijving. Op dat momoment moetje dus echt ff uitkijken waar je vliegt, want als je straal toevallig even over de aarde beweegt ben je zo weer enkele duizenden doden verder. (voor de rest natuurlijk ook wel een interessant wapen.)

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-01 20:09

zerok

geen

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 12:37:
[..] En oorlog voeren wordt dan natuurlijk wel erg lastig, aangezien het materieel dat je er naar toe stuurt al drie keer outdated is tegen de tijd dat het aankomt.

Maar ik bedacht in iedergeval nog een aandachtspunt voor het ruimte schip namelijk: Je vliegt in een schip met daar achter een soort uit de kluiten gewassen laser gun als aandrijving. Op dat momoment moetje dus echt ff uitkijken waar je vliegt, want als je straal toevallig even over de aarde beweegt ben je zo weer enkele duizenden doden verder. (voor de rest natuurlijk ook wel een interessant wapen.)
Alle wapens die ja naar een kolonie vliegt zijn nieuwer dan die daar tenzij ze natuurlijk zelf wapens maken maar daar ga ik niet echt van uit meer een oorlog van kolonies die zich willen afscheiden van aarde of wat ruzie onderling hebben.

Maar ja de motoren zijn natuurlijk de sterkste wapens die zo'n kolonie heeft. Maar die kolonies zijn wel kwetsbaar 1 bommetje en die kolonie is weg. Daar bedoel ik mee 1 gewoon bommetje op de energie productie/brandstof of gewoon 1 a-bommetje.

Dat is iets wat ik me eigenlijk wel afvraag wat voor een wapens zou je gebruiken in de ruimte? kan me raketten voorstellen maar zou je ook nog wat anders gebruiken? Oke dit is misschien een beetje te offtopic aan het worden :)

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

[...]

Inderdaad. De meest tactische vorm voor een ruimteschip is dan ook een enorme cylinder, met een veel grotere straal dan hoogte. Een soort koektrommel dus.
[...]
Jaja, ik heb hier over nagedacht. Al deze ideeën zijn dan ook (c) mij dus niet jatten zonder toestemming ;)
Nu alleen nog een systeem om botsingen met gruis en ander guimtestof te voorkomen (en flink wat $$$)

Een andere manier om zo snel mogelijk (vanaf je eigen perspectief) meer van het heelal te zien is zo snel mogelijk op een ruimteschip stappen en dat zo snel mogelijk richting c jagen en hopen dat je na een paar jaar (voor jou) opgepikt kunt worden door mensen uit de 'toekomst'

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 12:37:
[...]
Ja, maar ik wil ff weer op dat linkje een heleboel postingen terug wijzen, omdat in dat boek Song of a Distant Earth ook zo'n motor beschreven staat.... eentje die pas na 15 jaar vliegen van een tussenliggende planeet op vol vermogen werd aangezet en na 60 jaar per ongeluk precies op het verlengde van die planeet kwam:-> erg veel mensen blind.

Het probleem ruimtepuin afvangen werd toen opgelost door een enorme schijf van ijs waarin ruimtepuin prima opgevangen kan worden.... schijf van ijs ging ook jaren mee en water is niet duur.

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 31 juli 2002 @ 14:04:
[...]

Dat moet je mij dan toch eens uitleggen: je gaat nooit sneller dan c (volgens je eigen waarnemingen), maar je gaat toch sneller dan c (volgens je eigen waarnemingen).
sorry hoor ik kan het niet laten hier nogmaals (vanuit iets ander invalshoek) op te reageren.

Punt is dat jij zelf eerder al dezelfde tegenstrijdige bewering deed als ik hierboven doe:

"sneller dan het licht reizen in onmogelijk. (Wel kan je een afstand van x lichtjaar in stelsel A in stelsel B in minder dan x jaar afleggen, maar dat is heel iets anders.)"

Kan jij me uitleggen hoe "afstand van x lichtjaar in stelsel A in stelsel B in minder dan x jaar afleggen" anders is dan sneller reizen dan het licht?
Is dan "een afstand van 100km afleggen in minder dan een uur" ook wat anders dan "sneller gaan dan 100km/u"?

Houdt relativiteit niet juist in dat 2 waarnemers mbt hetzelfde ding 2 verschillende (tegenstrijdige) waarnemingen kunnen doen?
En houdt het niet ook in dat beide waarnemingen even waar zijn? Waarom zou de meer conservatieve conclusie meer waar zijn?

igv het ruimteschip zijn er diverse manieren om de snelheid te bepalen:
1. uitgaan vd versnelling vh schip en de duur vd versnelling.
2. uitgaan vd af te leggen afstand zoals die is voordat je vertrekt, en de reistijd.
3. direct snelheid meten tov het punt van vertrek of tov vd bestemming.
4. uitgaan vd waarneming van iemand die zich bevind op het punt van vertrek (of bestemming).

al die methodes zijn correct, maar ze geven niet allemaal dezelfde uitslag. toch is niet de ene uitslag meer of minder waar is dan de ander.
M.i. is de essentie van relativiteit nu juist dat waarneming relatief is. dan krijg je onvermijdelijk van die eigenaardige 'tegenstrijdige' beweringen.

Verwijderd

[...]

[...]

Zie hier de binnenkant van jouw koektrommel:
Afbeeldingslocatie: http://213.84.80.149/2001.jpg
Dit is een screenshot uit Athur C. Clarke's '2001: A space odyssey' uit 1968 :).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2002 16:32 . Reden: plaatje.. ]

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 15:12:
[...]
Zie hier de binnenkant van jouw koektrommel:
afbeelding
Dit is een screenshot uit Athur C. Clarke's '2001: A space odyssey' uit 1968 :).
[sub]Je plaatje doet het niet[/b]

Mijn design is principiëel anders.

Het ruimteschip uit 2001 is geen koektrommel. Maar de manier van zwaartekracht opwekken verschilt principiëel, en dat is het belangrijkste.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

PhysicsRules schreef op 31 juli 2002 @ 02:32:
[...]

Dat klopt in principe wel, MAAR...

Als je genoeg versnelt, dan zou je naar het centrum van het melkwegstelsel kunnen vliegen in 10 jaar, gezien vanuit het perspectief van de reiziger. Vanuit aarde gezien zijn de reizigers 10.000(!) jaar verder tegen de tijd dat ze daar aankomen.

Alleen de reizigers hebben er lol van, en grote kans dat ze na een jaar (1000 aardse jaren) worden ingehaald door een sneller schip.
ik weet dat dit waar is.. maar ik vraag me toch af waaorm.. stel ik trap een schip het heelal in.. ik laat hem de stopwatch aan zetten.. en ik zet m'n eigen aan.. (de tellertjes lopen evensnel) waarom is bij heb dan veel later het tellertje op 10?
Pagina: 1 2 Laatste