die zijn er wel. ze heten alleen 'opiniejournalisten' en denken niet meer 10 jaar achter elkaar na terwijl ze op een berg zitten of in een ton wonen. het interesseert mensen niet zoveel - aan filosofie heb je pas wat als het niet goed gaat met je. op een zonnige zomerdag heeft niemand zin om na te denken.Ra5a schreef op 29 juli 2002 @ 01:49:
[...]
maar het kan toch niet gelijk gaan?
waarom zijn er tegenwoordig geen echte filosofen meer?
maar even serieus, wil je filosofen hebben? hiero:
http://www.epistemelinks....losophers.asp?Period=Twen
neu, die illusie heb ik helemaal niet, en een hoop anderen hebben die ook niet. wat noem je 'beter'? en, verder, waarom zou ik me 'beter' voelen als iemand anders? ik ben atheist. over het algemeen wordt er door gelovigen als argument gebruikt dat we ons superieur voelen aan dat stelletje gelovigen die nog geiten de keel doorsnijden, ongelovigen doodslaan en op hun knieen gaan voor een denkbeeldig concept.omdat iedereen denkt dat ie beter is als iedereen..
hm, ik weet niet of dat opgaat. met een god ben je over het algemeen toch gelukkiger? je weet toch dat er iemand van je houdt, dat je de dingen goed doet als je naar jezus luistert, dat je zonden worden vergeven (geen schuldgevoel meer), en dat alles uiteindelijk goed komt als maar iedereen christen zou zijn?
leuke vooruitzichten. veel leuker dan 'helemaal niets, als je het vernaait mag je zelf de troep opruimen, en als je nog iets wil doen, doe dat dan voor je dood.' in dat opzicht zijn ze gelukkiger, en dus beter af. of niet?
wat het probleem is, maar wat je niet omschrijft, is het egoisme. het ego komt meer tot uiting tegenwoordig, en mensen zijn veel meer opgefokt om dingen te doen. niks 'sorry hoor', als je ergens tegenaan botst in de disco - nee, gelijk er op. laat zien dat je een man bent. pik zo'n dingetjes niet. neem wraak, doe de ander pijn, laat 'm boeten voor de kleine fout die je heeft gestoord - dat soort dingen. mensen kunnen dingen niet meer slikken - because it always pays to complain.
nee, allemaal stereotypes. als je slim bent kun je dat beter verborgen houden omdat de rest het niet altijd kan verkroppen - slim = geld = geluk. als je mooi bent - ja, dat kun je niet verbergen - krijg je dingen makkelijker = mooi = gelukkig, of mooi = goed = geld = geluk. of je dan ook dom moet zijn - lijkt me niet echt een vereiste. ik denk dat je dom bent als je gelooft dat een avondje sex met een van de bazen van 'elite' je op hetzelfde niveau brengt als kate moss, terwijl je dan maar half zo knap bent.niemand staat open voor anderen..
als je slim bent ben je een nerd en hoor je geen vrienden te hebben..
als je mooi bent krijg je alles vanzelf en ben je dus dom..
als je succesvol bent (in de zin van rijk) dan ben je er waarschijnlijk gekomen door drugs te verkopen enz. enz.
als je lelijk bent ben je zoiezo dom en zul je nooit meer verdienen als 1200¤
als je allochtoon bent sla je je vrouw en steel je en je leeft van de bijstand..
als je naar rock/alto muziek luistert ben je satanist, en heb je mensen vermoord..
allemaal dingen wat bewijst dat mensen zo dom zijn dat ze alles geloven..
en dat ze voor niets open staan
als je succesvol bent heb je geld. simpel, succes wordt afgemeten aan de grootte van je beurs. als je geld hebt en je bent jong heb je het snel verdiend - of 1) gekregen van de ouders, of 2) iets niet zo netjes gedaan, of 3) een briljant concept uitgebuit. als je 1 niet hebt, en voor 3 ben je volgens de rest niet slim genoeg, wordt automatisch aangenomen dat je het via 2 hebt gedaan.
als je lelijk bent... nee, nevermind. maar om het dan met 'dom' te combineren is gewoon dom, en een leuk resultaat van stereotypes uit hollywood.
als je allochtoon bent, dan kom je oorspronkelijk uit een ander land (of een/twee generatie(s) voor je kom(t)(en) daar uit) - en verder niets. de definitie allochtoon is simpel en zegt niets over de nationaliteit van de persoon zelf, of de kwaliteiten. opnieuw, een stereotype.
met andere woorden, je somt hier een hoop stereotypen op waarvan je zelf weet dat ze fout zijn. als je er van af wil komen moet je met de mensen die ze gebruiken en er verder geen uitleg bij geven een discussie aangaan, zover dat redelijkerwijs mogelijk is. ik denk niet dat joop glimmerveen of de weduwe rost van tonningen zouden luisteren naar argumenten over allochtonen, of dat een tv-verslaafde dimwit zou begrijpen dat over het algemeen alleen films goed aflopen, etc.
maar wat is je vraag nu eigenlijk? we hebben wel een stapel hints gekregen, maar de klepel is nog steeds zoek
teveel zooi, te weinig tijd