Beste Imdo,
Ik heb je hele verhaal gelezen, en ik zie dat jij hebt gezocht naar de reden waarom je moet lijden. Je gelooft dat je een straf ondergaat, omdat je voorouders de verlokkingen van de duivel zijn nagegaan. Je zegt dat het niet de bedoeling is om er op los te leven.
Ikzelf ben echter op zoek gegaan naar de oorzaken van het lijden. Ik ben gaan zoeken naar de reden waarom ik lijd. De meeste mensen streven naar perfectie. Zie het verhaal van dr.lowtune. Ik denk dat je daar de fout in gaat. De mens is geneigd een beeld te creeëren van wat perfect is. Dat beeld daagt de mens uit om dingen te creeëren, en dat is natuurlijk heel positief. Echter, het perfecte beeld zal nooit behaald worden. De teleurstelling hierin maakt dat we lijden. Door juist vrede te hebben met alles om je heen, kun je dit doorbreken. Ik zeg niet dat je er niet op los mag leven. Ik zou zeggen, maak er het beste van (tenminste, zolang je het voor andere niet verslechterd). Ik zeg ook niet dat je je leven voor jezelf niet mag vermakkelijken. Maak hier juist je uitdaging van. Ik zeg alleen wel dat als je er afhankelijk van gaat worden, dat je dan op een dag met je neus in de boter valt.
Volgens de tweede edele waarheid van de vier edele waarheden in het boeddhisme, zijn er een aantal oorzaken van dat we leiden:
1. het verlangen naar zintuigelijk ervaringen.
2. Manifestatiedrang (drang om jezelf te verwezelijken)
3. Vernietigingsdrang (drang om datgene te vernietigen wat voor pijn en ellende veroorzaakt; iets niet meer willen hebben of zijn)
De diepere oorzaak hierachter is onwetendheid. Het verkeerd begrijpen van de realiteit.
Om dit te doorbreken moet je afstand nemen van je verlangens. Niet hopen op beloningen, of een paradijselijke hemel die na je dood op je zal wachten.
Door voor alles open te staan wat het leven je aanbied, kun je al tijdens je leven een eind maken aan dit lijden.
Voor degene die verder zijn geïnterreseert, raad ik aan de vier edele waarheden eens door te lezen op
http://www.a3heer.myweb.nl/Bh_waarheden.htm. Daar staat het toch iets duidelijker en beter omschreven dan mij dat lukt.