Verwijderd

Beste imdo, kun je uitleggen wat hedonisme betekend, en ben je van mening dat dat betrekking heeft op mijn visie?
Oh sorry, Major7, dat dit toevallig onder jouw stukje is terechtgekomen. Nee. Dat van "hedonisme" sloeg helemaal niet op jou. Het was al een hele poos eerder dat iemand zei dat hij een hedonist was. Toen kwam zomaar de gedachte in me op, dat hedonisme ook een geloof is. Hedonisme is het geloof dat genot het belangrijkste in het leven is. Zo staat het in mijn prisma-woordenboekje.
Dat ik reageerde met "ook een geloof" komt doordat er al allerlei geloofsrichtingen de revue waren gepasseerd. Waarschijnlijk ten overvloede meld ik dat het niet mijn geloof is. Ik vind wel dat je moet genieten van de dingen in het leven waarvan je kunt genieten, maar "genot" vind ik niet het doel van het leven.

Verwijderd

Wat is het nut van het leven?
Een vrij ruime vraag waarbij meestal ook de vraag komt, waarom moeten we lijden? Als we leven, dan lijden we. Dat staat vast. Waarom moeten we dan lijden? Tot welk doel?
In het westen zijn de meeste mensen ervan overtuigd dat er een schepper is geweest die deze wereld heeft geschapen. Met het leven wil hij de mensen een soort test laten ondergaan, of hij wil de mensen straffen voor iets wat onze voorvaderen in het allerbegin fout hebben gedaan.
Mogelijk.
Je kunt je ook afvragen waarom we lijden.
Ons hele leven proberen we een bepaald beeld van geluk na te streven. We willen nooit pijn hebben en zo gezond mogelijk zijn. We willen een leuke partner met wie het altijd koek en ei is. We willen een mooie breedbeeld tv met een goede geluidsinstallatie. We willen het liefst dat onze trouwe hond altijd fitaal en fit bij ons blijft enzovoorts.
Juist door het nastreven van dit geluk zullen we lijden. Want telkens als iets niet loopt zoals dat in ons beeld van geluk zou moeten lopen, doet ons dat pijn. Je auto gaat kapot, je wordt ziek, je huis brandt af, je vrouw gaat dood, ik noem maar wat op.
Bovendien komt er ooit een dag dat je meeste vrienden inmiddels gestorven zijn. Dat je vila te groot voor jou is om in te wonen. Dat je te doof bent om van je geluidsinstallatie te genieten. Dat je te blind bent om van je 100Hz breedbeeld te genieten. Je hele leven het geluk nastreven zal je in je laatste jaren vies tegen kunnen vallen.
Bij het boeddhisme wordt er gelooft dat je de staat van nirvana kunt bereiken. Een staat waarin je met alles gelukkig kunt zijn, en waarin je je nergens meer aan hecht. Zij geloven dat het nut van het leven is de staat te bereiken waar je niet meer je verkeerde ideeën van geluk nastreeft, maar de juiste. Te kunnen leven zonder hoop op beloning en te kunnen leven met alles om je heen en daar een eeuwig geluk met te kunnen hebben.
Wanneer je in deze toestand bent gekomen hoef je niet meer te reïncarneren, maar ben je hier klaar.
Ook mogelijk, wie zal het zeggen.

Verwijderd

The_Tzar: Als we leven, dan lijden we. Dat staat vast. Waarom moeten we dan lijden? Tot welk doel?
Op het topic "Religie en ziekten" heb ik een uiteenzetting gegeven waarin wat staat over het "waarom" van "lijden". Het is nogal een lang stuk, dus zal ik het hier niet herhalen. Zie:
Religie en ziekten

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Vanuit mijn opvatting over de zin van het leven zou ik zeggen dat het de drang naar perfectie is. Wat perfectie is verschilt natuurlijk per individu, het is waar de persoon zijn grens legt en zijn normen heeft. Kijken we naar de natuur, dan zien we dat streven naar perfectie ook terug, zo evolueert elke diersoort (nu nog steeds, zij het voor ons nauwelijks merkbaar gezien het een langdurig proces is) naar een vorm die het meest geschikt is voor zijn leefomstandigheden. Het zit dus misschien wel gewoon in ons "ingeprogrammeerd"omdat we zelf ook deel uitmaken van deze natuur.

De mens moet het in de natuur echt hebben van zijn denkvermogen, zo zouden wij (als we weinig intelligentie hadden) in de natuur niet zoveel kans van overleven hebben omdat onze fysiologie niet toegespitst is op het jagen zonder wapens. Heel veel mensen zouden zich tegenwoordig niet meer kunnen redden zonder al het modern gemak. Laten we stellen dat winkels en supermarkten verdwijnen.....ik voorzie dan grote problemen.

Noodzakelijk om te evolueren (omdat het zo'n traag proces is) is de voortplanting, deze kan de tijdspanne van de vele tijd die er nodig is voor een verandering overbruggen, deze twee horen in mijn opzicht dan ook samen genoemd te worden.

Op deze manier is misschien ook wel de drang van de mens te verklaren om verder te kijken dan deze planeet en het heelal in te gaan. Als we hierin slagen, bereiken we een nieuw bestaansniveau en heeft het menselijk ras weer een mijlpaal bereikt. Zodra wij in de ruimte gaan leven, zullen we evolueren in een andere vorm omdat daar de leefomstandigheden anders zijn, dit is natuurlijk een proces van honderdduizenden jaren....

Wetenschappers hebben ook al voorzichtig gespeculeerd over hoe de evolutie van de mens hier op aarde zal gaan verlopen. Volgens deze wetenschappers (heb ff geen bron bij de hand) zullen onze hersenen zich alleen maar verder gaan ontwikkelen, waarschijnlijk neemt de omvang toe en dus ook de omvang van onze schedel (we zouden alien-look-a-likes worden), alleen de tijd zal ons leren of dit uitkomt en ik weet zeker dat ik het niet meer mee ga maken.....

...oja, dit is slechts mijn visie op de zaak, voel je (meer dan) vrij om het omver te werpen..

Verwijderd

Beste Imdo,

Ik heb je hele verhaal gelezen, en ik zie dat jij hebt gezocht naar de reden waarom je moet lijden. Je gelooft dat je een straf ondergaat, omdat je voorouders de verlokkingen van de duivel zijn nagegaan. Je zegt dat het niet de bedoeling is om er op los te leven.
Ikzelf ben echter op zoek gegaan naar de oorzaken van het lijden. Ik ben gaan zoeken naar de reden waarom ik lijd. De meeste mensen streven naar perfectie. Zie het verhaal van dr.lowtune. Ik denk dat je daar de fout in gaat. De mens is geneigd een beeld te creeëren van wat perfect is. Dat beeld daagt de mens uit om dingen te creeëren, en dat is natuurlijk heel positief. Echter, het perfecte beeld zal nooit behaald worden. De teleurstelling hierin maakt dat we lijden. Door juist vrede te hebben met alles om je heen, kun je dit doorbreken. Ik zeg niet dat je er niet op los mag leven. Ik zou zeggen, maak er het beste van (tenminste, zolang je het voor andere niet verslechterd). Ik zeg ook niet dat je je leven voor jezelf niet mag vermakkelijken. Maak hier juist je uitdaging van. Ik zeg alleen wel dat als je er afhankelijk van gaat worden, dat je dan op een dag met je neus in de boter valt.
Volgens de tweede edele waarheid van de vier edele waarheden in het boeddhisme, zijn er een aantal oorzaken van dat we leiden:
1. het verlangen naar zintuigelijk ervaringen.
2. Manifestatiedrang (drang om jezelf te verwezelijken)
3. Vernietigingsdrang (drang om datgene te vernietigen wat voor pijn en ellende veroorzaakt; iets niet meer willen hebben of zijn)
De diepere oorzaak hierachter is onwetendheid. Het verkeerd begrijpen van de realiteit.
Om dit te doorbreken moet je afstand nemen van je verlangens. Niet hopen op beloningen, of een paradijselijke hemel die na je dood op je zal wachten.
Door voor alles open te staan wat het leven je aanbied, kun je al tijdens je leven een eind maken aan dit lijden.
Voor degene die verder zijn geïnterreseert, raad ik aan de vier edele waarheden eens door te lezen op http://www.a3heer.myweb.nl/Bh_waarheden.htm. Daar staat het toch iets duidelijker en beter omschreven dan mij dat lukt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 20:36:
Voor degene die verder zijn geïnterreseert, raad ik aan de vier edele waarheden eens door te lezen op http://www.a3heer.myweb.nl/Bh_waarheden.htm. Daar staat het toch iets duidelijker en beter omschreven dan mij dat lukt.
Hee plaatsgenoot...

Die link werkt niet direct. Je moet naar www.a3heer.myweb.nl surfen en dan zelf 'edele waarheden' aanklikken. Anders pakt ie de page niet.

Verwijderd

The_Tzar: Echter, het perfecte beeld zal nooit behaald worden. De teleurstelling hierin maakt dat we lijden. Door juist vrede te hebben met alles om je heen, kun je dit doorbreken. Ik zeg niet dat je er niet op los mag leven. Ik zou zeggen, maak er het beste van (tenminste, zolang je het voor andere niet verslechterd).
Het relaas van dr.lowtune klopt helemaal, gezien vanuit het standpunt van puur evolutionisme. Ik dacht echter dat jouw vragen niet enkel evolutionistisch gericht waren. Vanuit welk standpunt je het ook bekijkt, ik ben het hier wel met jou eens. Wij, mensen, zullen nooit de perfectie kunnen bereiken. Dat kan ons frustreren. Maar we moeten toch verder leven, dus is het beter dat we ons er niet depressief door laten maken.
We moeten van "dit leven" het beste maken dat er van te maken valt. Daarbij zou het m.i. niet moeten uitmaken of we in een God geloven of niet.
Wat "het beste" dan wel is, daarover zullen de meningen echter wel verschillen. Ik sta ook helemaal achter je "tussen haakjes". Er-het-beste-van-maken voor jezelf moet niet ten koste van anderen gaan.
Als ik het goed begrijp ga jij uit van een boeddhistische visie. Mijn visie is gebaseerd op wat er in de bijbel geschreven staat (ik zal het maar niet meer "Christelijk" noemen, want dat heeft al te vaak tot misverstanden geleid).

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

schopje......omdat ik dit toch een interessante thread vind

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ja, helaas Tukk, heel deprimerend voor jou, maar niets aan te doen. Tenzij je zelf besluit om toch maar wel te geloven. Ik ben blij dat ik in God ben gaan geloven.
Ik hoop voor iedereen dat ze zijn gaan geloven, vanwege hun eigen oordeel en
niet om maar een antwoord op de zin des leven te verzinnen?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Pagina: 1 2 Laatste