Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Low budget knightrider-looplicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Hoe programmeer je dat picje dan? dat is het enige wat ik nog niet snap. Want dan wil ik hem zelf gaan maken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:11:
Hoe programmeer je dat picje dan? dat is het enige wat ik nog niet snap. Want dan wil ik hem zelf gaan maken
Dat gebeurt serieel, gewoon via een computer en een seriele poort. Om de pic daarbij ook de juiste voedingsspanning e.d. te geven heb je daar een simpele programmer voor nodig. Je stuurt dus gewoon het programmaatje serieel je PIC in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 22:35:
[...]

Dat gebeurt serieel, gewoon via een computer en een seriele poort. Om de pic daarbij ook de juiste voedingsspanning e.d. te geven heb je daar een simpele programmer voor nodig. Je stuurt dus gewoon het programmaatje serieel je PIC in.
Ja, dus net als de meeste displays ed :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 08:18:
[...]

Hmm, misschien maar ik zie het verband niet echt :) Veel displays worden trouwens parralel aangestuurd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 10:10:
[...]

Hmm, misschien maar ik zie het verband niet echt :) Veel displays worden trouwens parralel aangestuurd.
errm, daar heb je gelijk in 8)7 :z

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 08:18:
[...]

nee de meeste zijn parrallel

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

* himlims_ hebt NightRider lightjes gekocht bij de Halfords :D krijg je er twee voor 17,95 bietje prijzig maar ze zijn iets van 15cm lang

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is kitt.bas ook te compilen in Visual Basic (ik heb net ff kitt.bas gedownload en geopend in Visual Basic, en het ziet er als een normale code uit (ik ken nog niet echt Visual Basic, maar toch ziet het er redelijk begrijpend uit :)))? Ik wil dit ook wel hebben, en dan ook dat het op m'n HDD-activiteit reageert. Maar doet het proggie zelf nog meer dan alleen de LED's aansturen? en hoe stuurt ie ze aan?

• Tsunami
  • Niet online
ik heb deze hele topic doorgelezen, en ik wil best graag zo'n ding hebben (zie hierboven), maar ik denk niet dat het me lukt om dit te maken. Een IA lijkt me een goed idee, en dan zo'n bouwpakketje (incl. software enzo), zodat je het alleen maar hoeft te solderen en aan elkaar te knopen enzo.

Verwijderd

Topicstarter
dj_tsunami schreef op 09 augustus 2002 @ 14:16:
Is kitt.bas ook te compilen in Visual Basic (ik heb net ff kitt.bas gedownload en geopend in Visual Basic, en het ziet er als een normale code uit (ik ken nog niet echt Visual Basic, maar toch ziet het er redelijk begrijpend uit :)))? Ik wil dit ook wel hebben, en dan ook dat het op m'n HDD-activiteit reageert. Maar doet het proggie zelf nog meer dan alleen de LED's aansturen? en hoe stuurt ie ze aan?
De basic-code is vrij universeel maar omdat je in Visual Basic geen ledjes tot je beschikking hebt, wordt het vrij lastig :) Het is een heel simpel programmaatje, maar doeltreffend. Het programmaatje heeft een soort ingebouwde PWM-functie die de lichtsterkte van de ledjes bepaalt. Vervolgens laat hij in een ingesteld tempo de 4 ledjes (de staart dus) heen en weer schuiven over het beschikbare aantal poorten.

Ik ga binnenkort nog aan de slag met een HDD-functie (nu even niet, ik ga op vakantie, mijn geld is op en mijn PIC is doorgebrand |:() en misschien dat ik over een paar maanden wel een inkoopactie kan regelen. Maar dat zien we dan wel weer. Overigens is het solderen een klusje van niks, alleen het programmeren kan een opstakel zijn.

Ik ben in elk geval benieuwd de ervaring van anderen. Misschien dat er nog wat geoptimaliseerd kan worden :)
dj_tsunami schreef op 09 augustus 2002 @ 14:43:
ik heb deze hele topic doorgelezen, en ik wil best graag zo'n ding hebben (zie hierboven), maar ik denk niet dat het me lukt om dit te maken. Een IA lijkt me een goed idee, en dan zo'n bouwpakketje (incl. software enzo), zodat je het alleen maar hoeft te solderen en aan elkaar te knopen enzo.
Het zou natuurlijk leuk zijn als er een mooi printje voor gemaakt werd. Ik heb het ding zelf al op een expirimenteerprint uitgevoerd, en het printje past in z'n geheel in de voorkant van een 3.15" bay.

Verwijderd

Scarecrow schreef op 09 augustus 2002 @ 11:19:
/me hebt NightRider lightjes gekocht bij de Halfords :D krijg je er twee voor 17,95 bietje prijzig maar ze zijn iets van 15cm lang
Die dingen heb ik daar wel 'ns zien liggen ja.
Dit zijn ook rood toch?
Maar eh, ik neem aan dat die op 12V werken of niet? Waar haal je dat dan vandaan? En gaan die automagisch heen en weer (knightrider-effect)?

Dan zijn die ook wel kewl. Zijn wel wat duurder, maar ook een stuk groter idd.

• Tsunami
  • Niet online
ehm, ik ben pas sinds een paar dagen lid van Tweakers.net, ben nog een beetje Tweakers-n00b :D, dus weet nog niet hoe je quote doet, maar om te reageren op wat hierboven staat:

Das natuurlijk geen casemodden hè, als je het zo kant en klaar in de winkel koopt :P

Verwijderd

dj_tsunami schreef op 09 augustus 2002 @ 17:55:
ehm, ik ben pas sinds een paar dagen lid van Tweakers.net, ben nog een beetje Tweakers-n00b :D, dus weet nog niet hoe je quote doet, maar om te reageren op wat hierboven staat:
Lees de faq in dat geval 'ns ;)
Das natuurlijk geen casemodden hè, als je het zo kant en klaar in de winkel koopt :P
Klopt, maar leuk is het wel :P

• Tsunami
  • Niet online
thnx, ik zie alleen geen quote staan...

Verwijderd

dj_tsunami schreef op 09 augustus 2002 @ 20:04:
thnx, ik zie alleen geen quote staan...
quote knopje uitleg

goed... nu weer ontopic!

• Tsunami
  • Niet online
Kijk, daar staat nou alles wat je nodig hebt :D thnx

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 14:58:
[...]

Dit zijn ook rood toch?Ja, en blauw
Maar eh, ik neem aan dat die op 12V werken of niet? Nope, op 7v. Werkt wel op 12v auto accuWaar haal je dat dan vandaan? Van die 'stroom' stekkertjes uit je voeding die oa naar je hd, cd etc. gaanEn gaan die automagisch heen en weer (knightrider-effect)?Yep, zelf nix meer aan frotten

Dan zijn die ook wel kewl. zijn ze ook :DZijn wel wat duurder, maar ook een stuk groter idd.Cm of 15 / 20

Verwijderd

Dit zijn ook rood toch?Ja, en blauw
Maar eh, ik neem aan dat die op 12V werken of niet? Nope, op 7v. Werkt wel op 12v auto accuWaar haal je dat dan vandaan? Van die 'stroom' stekkertjes uit je voeding die oa naar je hd, cd etc. gaanEn gaan die automagisch heen en weer (knightrider-effect)?Yep, zelf nix meer aan frotten

Dan zijn die ook wel kewl. zijn ze ook Zijn wel wat duurder, maar ook een stuk groter idd.Cm of 15 / 20
Ah, dat is helemaal mooi. Gewoon kopen en aansluiten :).
Maar geven je stroomstekkers 7V af? Ik dacht gewoon 12?
Of zit er een weerstandje bij ofzo.

En tja, ik was bij m'n vorige vraag ff in de war :)
Auto is 12V, ik realiseerde me niet dat de computer dat natuurlijk ook gebruikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 12:49:
[...]

Ah, dat is helemaal mooi. Gewoon kopen en aansluiten :).
Maar geven je stroomstekkers 7V af? Ik dacht gewoon 12?
Of zit er een weerstandje bij ofzo.

En tja, ik was bij m'n vorige vraag ff in de war :)
Auto is 12V, ik realiseerde me niet dat de computer dat natuurlijk ook gebruikt :)
7 volt is trouwens ook geen probleem, dan prop je er gewoon een spanningsstabilisator tussen die er netjes 7v van maakt.
Wel makkelijk inderdaad. Maarja, ik denk dat dit zelfs nog duurder is als de oplossing die ik presenteerde :P

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd

Topicstarter
En nou weer ontopic graag ;)

Verwijderd

Is goed, weet je al wat meer?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04
Ik wil deze topic een subtiele kick geven, vooral omdat ik wat meer te weten wil komen over PICs en ik een goedkoop knightrider lichtje ook wel leuk vind. Dus links naar meer info over PICs zijn ook welkom.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

ik vind dit toch een best wel gaaf onderwerp :)
ik denk niet dat ik wat met zon kitt0dinges zou doen, maar wel leerzaam voor mij zelf.
wat is een PIC trouwens?? soort IC?

Battle.net Spud#2543

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:18
Een programeerbare microcontroller, zeg maar een heel kleine PC met een ingegoten programma (wat jij er dus in zet).

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

aha, sweet stuff dus :)
soort van PLC (wat wij op school gebruikte)
alleen dan in ander taaltje (VB?)

Battle.net Spud#2543

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:18
Kweenie, d8 basic...

Verwijderd

Topicstarter
TepelStreeltje schreef op 16 augustus 2002 @ 02:55:
aha, sweet stuff dus :)
soort van PLC (wat wij op school gebruikte)
alleen dan in ander taaltje (VB?)
Assembler. Maar er bestaan ook diverse compilers voor talen als basic en c. De eerste (PicBasic) heb ik gebruikt omdat assembler al weer veel te lang geleden is.

Verder heb ik helaas nog geen verdere informatie over een eventuele "kitt-bouwkit"-inkoopactie, omdat ik zelf geen printen kan fabriceren en het momenteel vrij druk heb. Maar zogauw ik wat kan regelen zal ik het laten horen.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 15:33

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Excuses voor het feit dat ik stof van topic veeg,

ik heb de componenten gekocht (damn, geen ic meer in voorraad, dus zaterdag maar eens verder rijden, de winkels zijn nu dicht).
Verwijderd schreef op 27 juli 2002 @ 00:27:
[...]

Oja, het is een 4mhz resonator, dus geen quartz. simpel en goedkoop.
Ik heb ipv zo'n resonator een 8 hz kristal gebruikt, zou dat ook moeten werken???

Cogito Ergo Credo

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 11:11
jopiek schreef op 24 december 2003 @ 17:42:
Excuses voor het feit dat ik stof van topic veeg,

ik heb de componenten gekocht (damn, geen ic meer in voorraad, dus zaterdag maar eens verder rijden, de winkels zijn nu dicht).

[...]

Ik heb ipv zo'n resonator een 8 hz kristal gebruikt, zou dat ook moeten werken???
een 8hz kristal...
tuurlijk...
pak gewoon een 4Mhz kristalletje, dingen kosten 3x nix

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
wil niet zeuren maar is een picje niet een beetje erg overkill om een looplichtje te maken ://

Verwijderd

DiLDoG schreef op 24 december 2003 @ 19:57:
wil niet zeuren maar is een picje niet een beetje erg overkill om een looplichtje te maken ://
tweakers he...
altijd overkill zaken gebruiken :P

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

DiLDoG schreef op 24 december 2003 @ 19:57:
Hmm nee da's geen overkill... de 17 IC's die ik voor mn baybus gebruik, da's pas overkill :P

Maargoed, lekker offtopic, dit topic was gekicked voor een andere vraag (die inmiddels is beantwoord ;)).

System specs

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10

KnOeFz

no comment...

volgens mij is het helemaal geen overkill...
die pic zorgt voor het "fade out" effect waar je anders volgens mij ook veel onderdelen voor nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door KnOeFz op 25-12-2003 10:26 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Verwijderd

http://members.home.nl/lodio/knightrider.htm de 2e is met nagloei effect.

Ik zou zeggen dat je de 1e ook kan laten nagloeien dmv. een condensatortje over het ledje maar ik ben een n00b, geen idee of dat ook echt kan.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

OverSoft schreef op 24 december 2003 @ 18:31:
[...]

een 8hz kristal...
tuurlijk...
pak gewoon een 4Mhz kristalletje, dingen kosten 3x nix
excuus is 8Mhz, maar ja de 4 had ie niet meer...
Ik zit inmiddels op http://www.circuitsonline.net/forum/view/7630/1#79187 te proberen om een methode te ontfutselen om op voor mij verantwoorde manier deze manier van mijn 200 3000mcd led's van een oude inkoopactie af te komen als kerstboomverlichting.

[ Voor 34% gewijzigd door jopiek op 25-12-2003 13:38 ]

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

jopiek schreef op 25 december 2003 @ 13:36:
[...]

excuus is 8Mhz, maar ja de 4 had ie niet meer...
Ik zit inmiddels op http://www.circuitsonline.net/forum/view/7630/1#79187 te proberen om een methode te ontfutselen om op voor mij verantwoorde manier deze manier van mijn 200 3000mcd led's van een oude inkoopactie af te komen als kerstboomverlichting.
En hij is in goede handen hoor :).

Ik hoop trouwens wel dat solderen je hobby is. Ik heb eens zo'n soort verlichting met 660 60 leds gemaakt en dat vond ik al vele werk. 200 is helemaal ziek.

Als een 8mhz kristal gebruikt zal je looplicht twee keer zo snel gaan. (ik dahct dat die pic ook 8mhz ondersteunt). Dus je zult wel een zeer snel looplicht krijgen. Aangezien je toch ook nog terug moet naar de winkel voor die pic zou ik ook even meteen een nieuw 4mhz kristal halen (als ze die dan al wel hebben)

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 14:58:
[...]

En hij is in goede handen hoor :).

Ik hoop trouwens wel dat solderen je hobby is. Ik heb eens zo'n soort verlichting met 660 leds gemaakt en dat vond ik al vele werk. 200 is helemaal ziek.

Als een 8mhz kristal gebruikt zal je looplicht twee keer zo snel gaan. (ik dahct dat die pic ook 8mhz ondersteunt). Dus je zult wel een zeer snel looplicht krijgen. Aangezien je toch ook nog terug moet naar de winkel voor die pic zou ik ook even meteen een nieuw 4mhz kristal halen (als ze die dan al wel hebben)
Bliksems, sommige mensen zitten ook overal ;) Maar euh,
660 > 200 toch :S of bedoel je 66?

Och, wordt samen met huisgenoot... Maar kan die pic toch gewoon ook bijregelen, die gast van de elektrozaak zei dat ie daarom maar 8Mhz gaf (mooi rond getal en zo) Dus als ik de software twee keer zo traag laat loopen zou het imho moeten willen.

MAar ik wist al wat ik me op de hals haalde toen ik bestelde ;) Alleen zorgen dat het beetje fatsoenlijk er uit gaat zien is lastig. Zou trouwens als ik er 20 van elke kleur deed 140 worden.

[ Voor 8% gewijzigd door jopiek op 25-12-2003 15:52 ]

Cogito Ergo Credo

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Denk ik een origineel idee te hebben met m'n casemod waar ik al een tijdje mee bezig bent. Blijkt dat de helft al rond loopt met knighrider effect :( ;)

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Mister I schreef op 25 december 2003 @ 18:14:
Denk ik een origineel idee te hebben met m'n casemod waar ik al een tijdje mee bezig bent. Blijkt dat de helft al rond loopt met knighrider effect :( ;)
Wel ik wil dat er niet mee maken hoor, die PIC kun je zelf programmeren... Maar hey denk ff na, nightrider is l33t dus de meeste tweakers vinden het cool om het te gebruiken...

Cogito Ergo Credo

• solslice
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10-2004
hoe kom je goedkoop aan een programmer, heb eens rond gekeken , maar dingen kosten 300 euro.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Ibex

^^ met stom.

www.circuitsonline.net > daar staat ergens een schematje voor een simple pic programmer + de nodige uitleg. Daar ben je niet meer dan enkele euro's voor kwijt :)

edit; de directe link: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/91 (de begroting is 1.5 euro, dussss, best goedkoop :))

[ Voor 31% gewijzigd door Ibex op 25-12-2003 21:22 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

PICs kun je trouwens voor nop samplen op http://samples.microchip.com/

Gister nog een PIC18F452 besteld voor m'n MidiBox :)

Scheelt me weer €5,--

Voor een JDM programmer kun je kijken op http://ucapps.de/mbhp_jdm.html

Te gebruiken met IC-Prog

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 12:17:
http://members.home.nl/lodio/knightrider.htm de 2e is met nagloei effect.

Ik zou zeggen dat je de 1e ook kan laten nagloeien dmv. een condensatortje over het ledje maar ik ben een n00b, geen idee of dat ook echt kan.
Eh... misschien een C en een R van + LED parallel naar aarde? In ieder geval niet OVER het LEDje.

Aangloeien (dus gloeien bij het inschakelen) doe je gewoon door een R te leggen van de uitgang van de PIC naar het punt waar de LED zijn + heeft. Als je bovenstaande R en C er in hebt zitten moet dat werken.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

jopiek schreef op 25 december 2003 @ 19:00:
[...]

Wel ik wil dat er niet mee maken hoor, die PIC kun je zelf programmeren... Maar hey denk ff na, nightrider is l33t dus de meeste tweakers vinden het cool om het te gebruiken...
'
I know :) ;). Software is al klaar en staat op de PIC, maar nu nog tijd hebben om alles netjes te solderen :9

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Ibex schreef op 25 december 2003 @ 21:21:
www.circuitsonline.net > daar staat ergens een schematje voor een simple pic programmer + de nodige uitleg. Daar ben je niet meer dan enkele euro's voor kwijt :)

edit; de directe link: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/91 (de begroting is 1.5 euro, dussss, best goedkoop :))
Ik heb deze programmer gebouwd, net ff ietsje meer opties:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111

De volgende PIC's kunnen worden geprogrammeerd:
PIC12C5XX, 12C67X, 16C55X, 16C61, 16C62X, 16F628, 16C71, 16C71X, 16C8X, 16F8X

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

hey tweakers, ik ben noggeneens een n00b op het gebied van solderen en programmeren, maar ik wil het heel graag zo'n knightrider led ding maken.
Wat heb ik allemaal nodig??

en kan ik dat allemaal bij de electroboer halen?

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

ik zou zeggen:

kijk op de eerste pagina, maar je moet die pic wel programmeren... moet je ff kijken of kennis dat kan doen of zo...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

ik heb al rondgevraagt maar ik ken zoiezo al niemand die solderen als hobby heeft laat staan een ??JDM programmer??

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 12:27:
ik heb al rondgevraagt maar ik ken zoiezo al niemand die solderen als hobby heeft laat staan een ??JDM programmer??
dat dingetje uit die link is wel te maken hoor, mij ook gelukt, nu ff voor pic shoppen...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
Hey, mijn topic!

Wil nog even kwijt dat een picje geen overkill is voor dit project. Op elke andere manier heb je volgens mij een print vol met digitale IC's nodig om hetzelfde effect te bereiken.

Maargoed, succes met knutselen iig.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
moh, met een kleine Atmel AVR krijg je hetzelfde effect. Alleen jammer dat de kleinste die ik hierzo heb niet ondersteunt wordt door de C-compiler :(

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 12:13
Och...tiz maar een paar woordjes in assembler :P niet zo zeuren jij ;)

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Verwijderd

ik wil dus zo'n ding in mekaar lassen

en ook een PIC programmer
daar weet ik het boodschappenlijstje al van.

maar kan iemand mij het boodschappen lijstje geven van dit knightrider licht als ik PIC16F84A of 16F628 gebruik.

alvast erg bedankt

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 13:51:

maar kan iemand mij het boodschappen lijstje geven van dit knightrider licht als ik PIC16F84A of 16F628 gebruik.

alvast erg bedankt
zie eerste page, 4Mhz kristal, 10 led's en weerstanden (330 Ohm) en 1 van 10 kOhm

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

hey bedankt, morgen ga ik ff boodschappen doen jullie horen het resultaat nog wel

Verwijderd

ik heb alles wat nodig is gekocht en een programmer in elkaar gezet (de simpele)
met pic16F84A maar het lukt niet om hem te programmeren met IC-prog 1.05C

lezen gaat wel maar proggen krijg ik elke keer de fout "verify failed ad address 0000h! "

ik heb van alles geprobeerd ik kom er niet uit
ik heb ook me soldeer naden gechecked

wat moet ik doen???

heb ik de instellingen fout in IC-prog??

weet iemand anders een ander programma waarmee ik de Hex file in kan laden??

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 18:17 . Reden: oncompleet ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:23

Atmoz

Techno!!

Leuk gemaakt ;)

Maar als je een PIC16F628 neemt ben je goedkoper uit. Dit is de (goedkopere) opvolger van de PIC16F84. Buiten het feit dat'ie goedkoper is, is hij ook nog sneller, heeft 2x zoveel geheugen en is bovendien gewoon pin-compatible. En je hoeft die externe resonator niet te gebruiken want die heeft de 16F628 intern zitten :+

Verder zou je er met 1 weerstandje en een klein schakelaartje ook nog 100-en andere knipperritmes kunnen inbouwen. Zelf heb ik dit ook gedaan en met 1 druk op de knop kun je door tientallen (ik kon er niet meer verzinnen) ritmes "scrollen". Zo maak je tenminste gebruik van de extra opties van een PIC 8)

[edit]
Hmzz, waarom post ik altijd in oudere topics...
Moet zeker nog wat wennen aan winxp.

[ Voor 9% gewijzigd door Atmoz op 29-12-2003 20:55 ]

Verwijderd

atmoz schreef op 29 december 2003 @ 20:54:
Leuk gemaakt ;)..........
.........................................
.
..........Moet zeker nog wat wennen aan winxp.
als je het topic wat beter had doorgelezen had je ook geweten dat we al lang wisten dat je ook die andere PIC kon gebruiken, als je nou ook eens deelt hoe je dat alles moet maken zoals jij het hebt, zou het heel wat leuker zijn.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik heb tot gisteren en eergisteren electronica gestudeerd (ik ben nog steeds noob op electronica gebied) maar kun je ditzelfde project niet doen met bvb diodes, transistoren, thyristors, en gouwe ouwe wisselspanning?? kzou niet weten hoe, maar iets zegt me dat et toch wel moet kunnen????

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Yes, hij werkt

nog niet optimaal(ik heb bij 2 LEDs kortsluiting gemaakt) |:(

zo te horen komt bijna niemand meer op dit topic (jammer), maar ik heb mijn Knightrider light. 8) nu ben ik cool ;)

Verwijderd

kan je er ook eentje bouwen met 40 leds? voor in men casemod?

Verwijderd

Je zit natuurlijk wel met het probleem dat de pic geen 40 uitgangen heeft, als je met 40 leds wil zul je naar een grotere uP moeten gaan zoeken. En natuurlijk extra proggen.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit is in principe vrij simpel.
(ff aangenomen dat een atmel ong zelfde werkt als een pic)
Nu gebruik je steeds hele machten van 2, dus 00000.0001 -> port, en dan gaat ledje 1 branden, 0000.0010 en dan gaat ledje 2 branden, etc.

als je nu ipv rechtstreeks je leds aan een multiplexer hangt (ookwel mux), dan kan je opeens met 1 poort (dus 8 bits) 255 ledjes aansturen >:)

0001 -> ledje 1
0010 -> ledje 2
0011 -> ledje 3 (ipv 0100)
0100 -> ledje 4 (ipv 1000)

't is maar een kleine softwarematige oplossing. Ik weet alleen niet of er zulke grote multiplexers bestaan.....
(ipv de waarde x2 te doen, nu gewoon +1)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

het filmpje

dit was natuurlij het proefopject ik ga het natuurlijk inbouwen.
alleen de 2 buitenste ledjes doen het niet.

dan heb ik nog een vraagje

moet ik iets aanpassen en wat als ik er LEDs in zet met hogere lichtopbrengst

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 13:12 . Reden: :o ]

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op 29 december 2003 @ 20:54:
Leuk gemaakt ;)

Maar als je een PIC16F628 neemt ben je goedkoper uit. Dit is de (goedkopere) opvolger van de PIC16F84. Buiten het feit dat'ie goedkoper is, is hij ook nog sneller, heeft 2x zoveel geheugen en is bovendien gewoon pin-compatible. En je hoeft die externe resonator niet te gebruiken want die heeft de 16F628 intern zitten :+

Verder zou je er met 1 weerstandje en een klein schakelaartje ook nog 100-en andere knipperritmes kunnen inbouwen. Zelf heb ik dit ook gedaan en met 1 druk op de knop kun je door tientallen (ik kon er niet meer verzinnen) ritmes "scrollen". Zo maak je tenminste gebruik van de extra opties van een PIC 8)

[edit]
Hmzz, waarom post ik altijd in oudere topics...
Moet zeker nog wat wennen aan winxp.
Yep, dat is allemaal mogelijk en in basic is het helemaal een peuleschil.

Oorspronkelijk was het ook mijn bedoeling om dat soort dingen in te gaan bouwen, en dan met name iets dat reageert op HD activiteit, maar dat is er nooit van gekomen en mijn interesse voor dit project is eerlijk gezegd inmiddels ook wel weer verdwenen (ben nu trouwens met AVR microcontrollers bezig voor mijn profielwerkstuk)
Maar wel leuk dat er nog mensen mee bezig zijn.
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 17:51:
Yes, hij werkt

nog niet optimaal(ik heb bij 2 LEDs kortsluiting gemaakt) |:(

zo te horen komt bijna niemand meer op dit topic (jammer), maar ik heb mijn Knightrider light. 8) nu ben ik cool ;)
vet 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 13:10:
het filmpje

dit was natuurlij het proefopject ik ga het natuurlijk inbouwen.
alleen de 2 buitenste ledjes doen het niet.

dan heb ik nog een vraagje

moet ik iets aanpassen en wat als ik er LEDs in zet met hogere lichtopbrengst
In principe niet, maar als het nodig is zou je de weerstandswaarden voor de ledjes evt iets kunnen verlagen als je ze wat meer stroom wilt geven (ik geloof dat 220 ohm nog prima kan, volgens mij kon die microcontroller iets van 20mA per poort leveren)

• Dr Nix
  • Laatst online: 20-11 10:55

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 13:51:

alvast erg bedankt
Het belangrijkste hier is de software voor de PIC, maar die staat ook ergens bovenaan. Een .hex bestand brand je zo in een PIC.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hey, here's an idea for my Star Trek Main Viewscreen Mod!

Die lichtjes onder het viewscreen (wit, vanuit midden naar buiten) kun je toch makkelijk maken met een PIC? Of eventueel een 8051? Natuurlijk wel een stel multiplexers gebruiken want 8 LEDs vind ik toch wat weinig.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Stoney3K schreef op 08 januari 2004 @ 20:36:
Hey, here's an idea for my Star Trek Main Viewscreen Mod!

Die lichtjes onder het viewscreen (wit, vanuit midden naar buiten) kun je toch makkelijk maken met een PIC? Of eventueel een 8051? Natuurlijk wel een stel multiplexers gebruiken want 8 LEDs vind ik toch wat weinig.
mischien een open deur, maar omdat je spiegelt kun je er natuurlijk al meteen 2x10 (2x8?) gebruiken. Het is onzin om ze dan ieder apart aan te sturen.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Hej mensen

Ik heb van de week deze ook gebouwd ff op een simpel gaatjesboard.

programmaatje in me pic16f84a geladen en picje in me ic-houder gedaan +5 volt op de schakeling gezet, en het enigste wat ik te zien krijg is: dat alle ledjes branden,:'( heeft iemand een idee wat het kan zijn? picje kapot (lijkt me zelf nogal sterk want heb het progje in 2 verschillende geladen..

ideeen??

Mvg lars

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
Ik heb er net eentje gebouwd, maar heeft iemand een idee om deze waterdicht te maken? Ik zat zelf te denken aan iets van siliconenkit oid. Hij moet namelijk in mn auto-grill worden ingebouwd...

Verwijderd

waarmee, programmeer je zo'n pic?? en hoe duur is zo'n dingetje?? Tlijkt mij namelijk ook wel vet om zo'n nightrider looplicht te maken met een stuk of 40 ledjes.

Verwijderd

niemand een ideetje wat ik fout heb gedaan?? (kijk 2 post hierboven)

mvg Lars

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 15:02:
waarmee, programmeer je zo'n pic?? en hoe duur is zo'n dingetje?? Tlijkt mij namelijk ook wel vet om zo'n nightrider looplicht te maken met een stuk of 40 ledjes.
een pic kost rond de 10 euro, je programmeert 'm als je dit topic doorgelezen had wist je dat, met een pic programmer welke je zelf kunt beunen. zie o.a. http://www.circuitsonline.net/

40 led's is aardig vbeel vermoedelijk heb je er transistoren voor nodig, ik ben daar zelf nog niet helemaal uit...

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 20:24:
niemand een ideetje wat ik fout heb gedaan?? (kijk 2 post hierboven)

mvg Lars
heb helaas te weinig kaas gegeten van elektronica, probeer alles eens met multimeter door te meten...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 17:57:
Hej mensen

Ik heb van de week deze ook gebouwd ff op een simpel gaatjesboard.

programmaatje in me pic16f84a geladen en picje in me ic-houder gedaan +5 volt op de schakeling gezet, en het enigste wat ik te zien krijg is: dat alle ledjes branden,:'( heeft iemand een idee wat het kan zijn? picje kapot (lijkt me zelf nogal sterk want heb het progje in 2 verschillende geladen..

ideeen??

Mvg lars
Loopt het crystal? Ik heb hier thuis zo'n simpele oscilloscoop staan en daarmee zie je meteen of er op een hoge (4mhz) frequentie geresoneerd wordt. en heb je je reset lijn wel op 5 volt hangen? (mbv. een 10k weerstandje oid) het lijkt er namelijk op dat hij niet opstart, of dat het programma er niet goed in is geladen.

Verwijderd

Topicstarter
jopiek schreef op 15 januari 2004 @ 21:25:
[...]

een pic kost rond de 10 euro, je programmeert 'm als je dit topic doorgelezen had wist je dat, met een pic programmer welke je zelf kunt beunen. zie o.a. http://www.circuitsonline.net/

40 led's is aardig vbeel vermoedelijk heb je er transistoren voor nodig, ik ben daar zelf nog niet helemaal uit...
40 is inderdaad veel, je zou wel een grotere pic kunnen nemen en dan iets van 25 ledjes aan sturen, maar dan zal je wel wat aan het programma moeten veranderen.

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
je hoeft natuurlijk niet de leds direct aan de output pins van de pic te hangen... is nogal inefficient iig. Met een kleine pic (16f628) kan je iig genoeg leds aansturen, 40 kan dus makkelijk. Je moet er alleen wat extra electronica bijbouwen, bv shiftregisters of latches. De eerste echte limiet waar je tegenaan loopt is de snelheid van de pic, veel pwm kanalen gebruiken nou eenmaal veel cycles.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

Topicstarter
Lone Gunman schreef op 16 januari 2004 @ 20:07:
je hoeft natuurlijk niet de leds direct aan de output pins van de pic te hangen... is nogal inefficient iig. Met een kleine pic (16f628) kan je iig genoeg leds aansturen, 40 kan dus makkelijk. Je moet er alleen wat extra electronica bijbouwen, bv shiftregisters of latches. De eerste echte limiet waar je tegenaan loopt is de snelheid van de pic, veel pwm kanalen gebruiken nou eenmaal veel cycles.
Tsja, maar met shiftregisters en latches maak je de schakeling natuurlijk niet echt eenvoudiger.

edit: ik heb net je pwm project gezien en ben erg onder de indruk, mooi afgewerkt ook!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 13:10 ]

• Mx-KAEY
  • Laatst online: 10-11 00:36

Mx-KAEY

Mx-KÆY

ik denk dat veel mensen nog geinteresseerd zijn in dit "ding" vandaar een klein kickje...

ok voorzover ik het begrepen heb: (ben een n00b wat betreft electro) het PICje moet geprogrammeerd worden... met een apparaat maar dat is heel duur :+
maar die kan je electroboer wel hebben... als die het niet heeft is er geen mogelijkheid dak dat ding "low-budget" maken :)
ik weet dat er bij conrad voor 15 euro ongeveeer hetzeflde is... wat is het verschil met "onze" low budget looplicht...

voor de rest dat solderen en shit dats easy maar waar ik steeds over struikel is dus dat picje dat je meot programmeren... hoe heet zoon apparaat wat moet ik me erbij voorstellen?

ik wil het wel graag namelijk :+ zou echt mooi zijn voor voorop me case.... khebber al een mooi plekje voor 8)

-- Mx-Generætion --

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik zie toevallig nog een zelfgemaakte sourcecode van een 10 LED's knightrider looplicht staan met FASTER/SLOWER functie erop. Het is JALcc code, dus dan moet je wel met JALcc werken. Als er geintersseerden zijn wil ik het wel op internet zetten. :)

[edit]
Ik bedenk met ineens dat het een kleine moeite is om het te compileren en als *.HEX op internet te zetten, hierdoor kan het met iedere programmer in een PIC16F628 gezet worden 8)

U vraagt, Wij draaien :>

[ Voor 32% gewijzigd door Atmoz op 20-01-2004 11:21 ]

Verwijderd

ik wil die * hex wel hebben aub....

mvg lars

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

MX... dat picje kan je programmeren in een zgn. programmer. Als je op circuitsonline.net kijkt zie je daar schema's staan voor twee soorten PIC programmer. (ik heb zelf de "pic programmer" gemaakt, niet de simpele, en deze werkt best) Je kan een schemaatje maken en dan gaan etsen, je kan het ook op gaatjesboard uitzetten, aan onderdeeltjes kost het je nog geen 5 euro geloof ik.

Het verschil tussen dit speledingetje en dat conrad geval is dat deze fade-dingkies heeft en dat conrad ding heeft twee standen per led: aan en uit :p zietter niet uit, terwijl als het fade das onwijze 1337!

Atmoz... zou je het ook als .asm on lin kunnen zetten? Of ben ik nu erg lastig?

Oh, en TS... met welke basic compiler heb je gewerkt? Ikke ook willen!

[ Voor 14% gewijzigd door SetsunaKaede op 24-01-2004 14:08 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Mx-KAEY schreef op 19 januari 2004 @ 22:41:
ik denk dat veel mensen nog geinteresseerd zijn in dit "ding" vandaar een klein kickje...

ok voorzover ik het begrepen heb: (ben een n00b wat betreft electro) het PICje moet geprogrammeerd worden... met een apparaat maar dat is heel duur :+
maar die kan je electroboer wel hebben... als die het niet heeft is er geen mogelijkheid dak dat ding "low-budget" maken :)
ik weet dat er bij conrad voor 15 euro ongeveeer hetzeflde is... wat is het verschil met "onze" low budget looplicht...

voor de rest dat solderen en shit dats easy maar waar ik steeds over struikel is dus dat picje dat je meot programmeren... hoe heet zoon apparaat wat moet ik me erbij voorstellen?

ik wil het wel graag namelijk :+ zou echt mooi zijn voor voorop me case.... khebber al een mooi plekje voor 8)
Het programmeren van een PIC is echt heel simpel. Wanneer je de PIC16F84(A) neemt dan kan je onderstaand schema gebruiken (om andere µC's te programmeren moet je even op Circuits Online naar het andere schema zoeken):

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000091.gif
Bron: Circuits Online.net

Nou en als je dat dan soldeert dan ziet dat er ongeveer zo uit :P :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/foto%20Program%20Device.jpg

µC erin, programmeren en klaar :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 11:23:
ik wil die * hex wel hebben aub....

mvg lars
SetsunaKaede schreef op 24 januari 2004 @ 12:31:

Ik zal het morgen online zetten als ik op de andere computer zit. Ik weet niet zeker of er uit JALcc ook een *.asm komt, maar ik zet gewoon alles online wat ik ervan heb :) (ook het schema)

• Mx-KAEY
  • Laatst online: 10-11 00:36

Mx-KAEY

Mx-KÆY

Rave17 schreef op 24 januari 2004 @ 18:41:
[...]

Het programmeren van een PIC is echt heel simpel. Wanneer je de PIC16F84(A) neemt dan kan je onderstaand schema gebruiken (om andere µC's te programmeren moet je even op Circuits Online naar het andere schema zoeken):

[afbeelding]
Bron: Circuits Online.net

Nou en als je dat dan soldeert dan ziet dat er ongeveer zo uit :P :
[afbeelding]

µC erin, programmeren en klaar :)
dat betekent dus dat ik een compoort in moet maken om em aan de compoort aan te sluiten ommem zo te proggen? en daarna kank dat er daarna weer afhalen nadat het is geprogd zodat ik niet altijd een kabeltje hoef aan te sluiten....

en met wel programma prog je het? IC-Prog :)

ps ik check circus online wel ff :+

edit: circus online gecheckt, ik denk dak dit ff ga proberen ;)

ennehm dus hiermee programmeer ik het picje en dat picje zet ik later op dat looplicht is dat correct?

[ Voor 10% gewijzigd door Mx-KAEY op 24-01-2004 22:19 ]

-- Mx-Generætion --

Verwijderd

dus hiermee programmeer ik het picje en dat picje zet ik later op dat looplicht is dat correct?
Klopt. Dat schema dient er alleen voor om je programma van de PC naar het chipje te krijgen. Als het programma eenmaal in je PIC staat kun je die uit je programmer halen en in de schakeling van je toepassing zetten.

(zeg maar, alsof je een bootCD brand op je ene PC om op de andere PC te gebruiken)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 07:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
SetsunaKaede schreef op 24 januari 2004 @ 12:31:
MX... dat picje kan je programmeren in een zgn. programmer. Als je op circuitsonline.net kijkt zie je daar schema's staan voor twee soorten PIC programmer. (ik heb zelf de "pic programmer" gemaakt, niet de simpele, en deze werkt best) Je kan een schemaatje maken en dan gaan etsen, je kan het ook op gaatjesboard uitzetten, aan onderdeeltjes kost het je nog geen 5 euro geloof ik.

Het verschil tussen dit speledingetje en dat conrad geval is dat deze fade-dingkies heeft en dat conrad ding heeft twee standen per led: aan en uit :p zietter niet uit, terwijl als het fade das onwijze 1337!

Picbasic pro. Lang niet zo efficient als assembler, maar wel lekker makkelijk.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Oke, ik heb de *.hex (voor direct in een 16F628 te proggen) en de *.jal online gezet voor gebruik:

http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.jal

http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.hex

Ohja, er werd ook gevraagt naar de *.asm
Ook maar effe snel geupload: http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.asm

Alleen vraag ik me af of je hier iets aan hebt als je niet met JAL werkt.
Maargoed dit is het dus :)

Verwijderd

hmmm ziet er leuk uit :) Pas nog een C programma geschreven op school die zoiets aanstuurde...

moet maar weer eens wat materiaal van school vragen en aan de slag ;)

• SetsunaKaede
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

boehoe...! Picbasic pro kost klauwen met geld...!

Ik heb het al ff geprobeerd met proton picbasic lite (gratiz...) maar die bleef maar brullen dat er fouten in de code zaten.

Toch maar es kijken of er ergens iets (ahum dit mag ik geloof ik niet zeggen) te downoaden is...

Airbag, kan jouw picbasic compiler ook .asm files uitpoepen? Kan je die anders eens uppen?

@atmoz: Bedankt! Ik zal morgen ofzo als ik weer achter mijn eigen pc zit es ff die jal en asm file binnenhalen.

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik heb een knightrider looplicht met felblauwe leds:) es wa geen low budget meer maaar het siet er wel grappig uit maar meer ook niet(looplicht gaat op den duur vervelen, daarom raad ik iedreen aan om iets programmeerbaars te maken dat is tenminste niet zo 1tonig).

• JeroenT
  • Laatst online: 09-11 23:51

JeroenT

hoi!

Leuk ontwerp , zo zie je maar hoeveel het kan schelen in bouwkosten ;)

Dit was voor mij de ideale kans om ook met PIC processoren te gaan experimenteren.

Daarom heb ik even een simpele programmer + looplicht gemaakt om vervolgens zelf software te gaan schrijven.

Afbeeldingslocatie: http://veg.mine.nu/~jeroen/pics/HPIM0559.JPG

Verwijderd

Is er iemand die de volgende zaken kan opsommen in een post voor de PIC 16F628:

-componentenlijst
-schema
-hex file

De afbeeldingen op de eerste pagina doen het namelijk niet en voor de rest staat de verschillende informatie over deze hele thread verspreidt zodat het voor mij niet echt overzichtelijk meer is om te zien wat ik nu precies nodig heb (net begonnen met dit gesoldeer en zo :) ).

Alvast bedankt,

Tjendol

Verwijderd

offtopic:
Het lijkt me slim om in het vervolg niets met plaatjes te doen maar even een schema met ASCII maken. Ook zoveel mogelijk data uittypen, dan hebben we dit probleem niet nog een keer ;)

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik weet niet of je er iets mee bent, maar als je nog een programmer nodig hebt voor de pic16f628, deze topic gaat over iets gelijkaardig en daar wordt dezelfde pic gebruikt met in-circuit programmer. (de plaatjes zijn niet meer zichtbaar maar nog wel klikbaar)

keep trying...

Verwijderd

thnx a lot..die programmer heb ik al gemaakt maar volgens mij heb ik wel iets aan de rest van het topic.

Verwijderd

atmoz schreef op maandag 26 januari 2004 @ 21:27:
Oke, ik heb de *.hex (voor direct in een 16F628 te proggen) en de *.jal online gezet voor gebruik:

http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.jal

http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.hex

Ohja, er werd ook gevraagt naar de *.asm
Ook maar effe snel geupload: http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.asm

Alleen vraag ik me af of je hier iets aan hebt als je niet met JAL werkt.
Maargoed dit is het dus :)
Ik weet het dat deze oude topic is.
Maar deze JAL file heb ik.
Maar het is niet met nagloei effect.
Hoe maak je dat nagloei effect? (PWM)
Zoals die vorige pagina die ik op videootje zag.
Pagina: 1 2 Laatste