Verwijderd
met pic16F84A maar het lukt niet om hem te programmeren met IC-prog 1.05C
lezen gaat wel maar proggen krijg ik elke keer de fout "verify failed ad address 0000h! "
ik heb van alles geprobeerd ik kom er niet uit
ik heb ook me soldeer naden gechecked
wat moet ik doen???
heb ik de instellingen fout in IC-prog??
weet iemand anders een ander programma waarmee ik de Hex file in kan laden??
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 18:17 . Reden: oncompleet ]
Maar als je een PIC16F628 neemt ben je goedkoper uit. Dit is de (goedkopere) opvolger van de PIC16F84. Buiten het feit dat'ie goedkoper is, is hij ook nog sneller, heeft 2x zoveel geheugen en is bovendien gewoon pin-compatible. En je hoeft die externe resonator niet te gebruiken want die heeft de 16F628 intern zitten
Verder zou je er met 1 weerstandje en een klein schakelaartje ook nog 100-en andere knipperritmes kunnen inbouwen. Zelf heb ik dit ook gedaan en met 1 druk op de knop kun je door tientallen (ik kon er niet meer verzinnen) ritmes "scrollen". Zo maak je tenminste gebruik van de extra opties van een PIC
[edit]
Hmzz, waarom post ik altijd in oudere topics...
Moet zeker nog wat wennen aan winxp.
[ Voor 9% gewijzigd door Atmoz op 29-12-2003 20:55 ]
Verwijderd
als je het topic wat beter had doorgelezen had je ook geweten dat we al lang wisten dat je ook die andere PIC kon gebruiken, als je nou ook eens deelt hoe je dat alles moet maken zoals jij het hebt, zou het heel wat leuker zijn.atmoz schreef op 29 december 2003 @ 20:54:
Leuk gemaakt..........
.........................................
.
..........Moet zeker nog wat wennen aan winxp.
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Verwijderd
nog niet optimaal(ik heb bij 2 LEDs kortsluiting gemaakt)
zo te horen komt bijna niemand meer op dit topic (jammer), maar ik heb mijn Knightrider light.
Verwijderd
(ff aangenomen dat een atmel ong zelfde werkt als een pic)
Nu gebruik je steeds hele machten van 2, dus 00000.0001 -> port, en dan gaat ledje 1 branden, 0000.0010 en dan gaat ledje 2 branden, etc.
als je nu ipv rechtstreeks je leds aan een multiplexer hangt (ookwel mux), dan kan je opeens met 1 poort (dus 8 bits) 255 ledjes aansturen
0001 -> ledje 1
0010 -> ledje 2
0011 -> ledje 3 (ipv 0100)
0100 -> ledje 4 (ipv 1000)
't is maar een kleine softwarematige oplossing. Ik weet alleen niet of er zulke grote multiplexers bestaan.....
(ipv de waarde x2 te doen, nu gewoon +1)
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Verwijderd
dit was natuurlij het proefopject ik ga het natuurlijk inbouwen.
alleen de 2 buitenste ledjes doen het niet.
dan heb ik nog een vraagje
moet ik iets aanpassen en wat als ik er LEDs in zet met hogere lichtopbrengst
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 13:12 . Reden: :o ]
Yep, dat is allemaal mogelijk en in basic is het helemaal een peuleschil.atmoz schreef op 29 december 2003 @ 20:54:
Leuk gemaakt
Maar als je een PIC16F628 neemt ben je goedkoper uit. Dit is de (goedkopere) opvolger van de PIC16F84. Buiten het feit dat'ie goedkoper is, is hij ook nog sneller, heeft 2x zoveel geheugen en is bovendien gewoon pin-compatible. En je hoeft die externe resonator niet te gebruiken want die heeft de 16F628 intern zitten
Verder zou je er met 1 weerstandje en een klein schakelaartje ook nog 100-en andere knipperritmes kunnen inbouwen. Zelf heb ik dit ook gedaan en met 1 druk op de knop kun je door tientallen (ik kon er niet meer verzinnen) ritmes "scrollen". Zo maak je tenminste gebruik van de extra opties van een PIC
[edit]
Hmzz, waarom post ik altijd in oudere topics...
Moet zeker nog wat wennen aan winxp.
Oorspronkelijk was het ook mijn bedoeling om dat soort dingen in te gaan bouwen, en dan met name iets dat reageert op HD activiteit, maar dat is er nooit van gekomen en mijn interesse voor dit project is eerlijk gezegd inmiddels ook wel weer verdwenen (ben nu trouwens met AVR microcontrollers bezig voor mijn profielwerkstuk)
Maar wel leuk dat er nog mensen mee bezig zijn.
vetVerwijderd schreef op 30 december 2003 @ 17:51:
Yes, hij werkt
nog niet optimaal(ik heb bij 2 LEDs kortsluiting gemaakt)
zo te horen komt bijna niemand meer op dit topic (jammer), maar ik heb mijn Knightrider light.nu ben ik cool
In principe niet, maar als het nodig is zou je de weerstandswaarden voor de ledjes evt iets kunnen verlagen als je ze wat meer stroom wilt geven (ik geloof dat 220 ohm nog prima kan, volgens mij kon die microcontroller iets van 20mA per poort leveren)Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 13:10:
het filmpje
dit was natuurlij het proefopject ik ga het natuurlijk inbouwen.
alleen de 2 buitenste ledjes doen het niet.
dan heb ik nog een vraagje
moet ik iets aanpassen en wat als ik er LEDs in zet met hogere lichtopbrengst
Het belangrijkste hier is de software voor de PIC, maar die staat ook ergens bovenaan. Een .hex bestand brand je zo in een PIC.Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 13:51:
ik wil dus zo'n ding in mekaar lassen
en ook een PIC programmer
daar weet ik het boodschappenlijstje al van.
maar kan iemand mij het boodschappen lijstje geven van dit knightrider licht als ik PIC16F84A of 16F628 gebruik.
alvast erg bedankt
Een koe is en blijft een merkwaardig beest!
Die lichtjes onder het viewscreen (wit, vanuit midden naar buiten) kun je toch makkelijk maken met een PIC? Of eventueel een 8051? Natuurlijk wel een stel multiplexers gebruiken want 8 LEDs vind ik toch wat weinig.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
mischien een open deur, maar omdat je spiegelt kun je er natuurlijk al meteen 2x10 (2x8?) gebruiken. Het is onzin om ze dan ieder apart aan te sturen.Stoney3K schreef op 08 januari 2004 @ 20:36:
Hey, here's an idea for my Star Trek Main Viewscreen Mod!
Die lichtjes onder het viewscreen (wit, vanuit midden naar buiten) kun je toch makkelijk maken met een PIC? Of eventueel een 8051? Natuurlijk wel een stel multiplexers gebruiken want 8 LEDs vind ik toch wat weinig.
...Als het maar werkt
Verwijderd
Ik heb van de week deze ook gebouwd ff op een simpel gaatjesboard.
programmaatje in me pic16f84a geladen en picje in me ic-houder gedaan +5 volt op de schakeling gezet, en het enigste wat ik te zien krijg is: dat alle ledjes branden,:'( heeft iemand een idee wat het kan zijn? picje kapot (lijkt me zelf nogal sterk want heb het progje in 2 verschillende geladen..
ideeen??
Mvg lars
Verwijderd
een pic kost rond de 10 euro, je programmeert 'm als je dit topic doorgelezen had wist je dat, met een pic programmer welke je zelf kunt beunen. zie o.a. http://www.circuitsonline.net/Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 15:02:
waarmee, programmeer je zo'n pic?? en hoe duur is zo'n dingetje?? Tlijkt mij namelijk ook wel vet om zo'n nightrider looplicht te maken met een stuk of 40 ledjes.
40 led's is aardig vbeel vermoedelijk heb je er transistoren voor nodig, ik ben daar zelf nog niet helemaal uit...
Cogito Ergo Credo
heb helaas te weinig kaas gegeten van elektronica, probeer alles eens met multimeter door te meten...Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 20:24:
niemand een ideetje wat ik fout heb gedaan?? (kijk 2 post hierboven)
mvg Lars
Cogito Ergo Credo
Loopt het crystal? Ik heb hier thuis zo'n simpele oscilloscoop staan en daarmee zie je meteen of er op een hoge (4mhz) frequentie geresoneerd wordt. en heb je je reset lijn wel op 5 volt hangen? (mbv. een 10k weerstandje oid) het lijkt er namelijk op dat hij niet opstart, of dat het programma er niet goed in is geladen.Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 17:57:
Hej mensen
Ik heb van de week deze ook gebouwd ff op een simpel gaatjesboard.
programmaatje in me pic16f84a geladen en picje in me ic-houder gedaan +5 volt op de schakeling gezet, en het enigste wat ik te zien krijg is: dat alle ledjes branden,:'( heeft iemand een idee wat het kan zijn? picje kapot (lijkt me zelf nogal sterk want heb het progje in 2 verschillende geladen..
ideeen??
Mvg lars
40 is inderdaad veel, je zou wel een grotere pic kunnen nemen en dan iets van 25 ledjes aan sturen, maar dan zal je wel wat aan het programma moeten veranderen.jopiek schreef op 15 januari 2004 @ 21:25:
[...]
een pic kost rond de 10 euro, je programmeert 'm als je dit topic doorgelezen had wist je dat, met een pic programmer welke je zelf kunt beunen. zie o.a. http://www.circuitsonline.net/
40 led's is aardig vbeel vermoedelijk heb je er transistoren voor nodig, ik ben daar zelf nog niet helemaal uit...
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Tsja, maar met shiftregisters en latches maak je de schakeling natuurlijk niet echt eenvoudiger.Lone Gunman schreef op 16 januari 2004 @ 20:07:
je hoeft natuurlijk niet de leds direct aan de output pins van de pic te hangen... is nogal inefficient iig. Met een kleine pic (16f628) kan je iig genoeg leds aansturen, 40 kan dus makkelijk. Je moet er alleen wat extra electronica bijbouwen, bv shiftregisters of latches. De eerste echte limiet waar je tegenaan loopt is de snelheid van de pic, veel pwm kanalen gebruiken nou eenmaal veel cycles.
edit: ik heb net je pwm project gezien en ben erg onder de indruk, mooi afgewerkt ook!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 13:10 ]
ok voorzover ik het begrepen heb: (ben een n00b wat betreft electro) het PICje moet geprogrammeerd worden... met een apparaat maar dat is heel duur
maar die kan je electroboer wel hebben... als die het niet heeft is er geen mogelijkheid dak dat ding "low-budget" maken
ik weet dat er bij conrad voor 15 euro ongeveeer hetzeflde is... wat is het verschil met "onze" low budget looplicht...
voor de rest dat solderen en shit dats easy maar waar ik steeds over struikel is dus dat picje dat je meot programmeren... hoe heet zoon apparaat wat moet ik me erbij voorstellen?
ik wil het wel graag namelijk
-- Mx-Generætion --
[edit]
Ik bedenk met ineens dat het een kleine moeite is om het te compileren en als *.HEX op internet te zetten, hierdoor kan het met iedere programmer in een PIC16F628 gezet worden
U vraagt, Wij draaien
[ Voor 32% gewijzigd door Atmoz op 20-01-2004 11:21 ]
Het verschil tussen dit speledingetje en dat conrad geval is dat deze fade-dingkies heeft en dat conrad ding heeft twee standen per led: aan en uit
Atmoz... zou je het ook als .asm on lin kunnen zetten? Of ben ik nu erg lastig?
Oh, en TS... met welke basic compiler heb je gewerkt? Ikke ook willen!
[ Voor 14% gewijzigd door SetsunaKaede op 24-01-2004 14:08 ]
Het programmeren van een PIC is echt heel simpel. Wanneer je de PIC16F84(A) neemt dan kan je onderstaand schema gebruiken (om andere µC's te programmeren moet je even op Circuits Online naar het andere schema zoeken):Mx-KAEY schreef op 19 januari 2004 @ 22:41:
ik denk dat veel mensen nog geinteresseerd zijn in dit "ding" vandaar een klein kickje...
ok voorzover ik het begrepen heb: (ben een n00b wat betreft electro) het PICje moet geprogrammeerd worden... met een apparaat maar dat is heel duur
maar die kan je electroboer wel hebben... als die het niet heeft is er geen mogelijkheid dak dat ding "low-budget" maken
ik weet dat er bij conrad voor 15 euro ongeveeer hetzeflde is... wat is het verschil met "onze" low budget looplicht...
voor de rest dat solderen en shit dats easy maar waar ik steeds over struikel is dus dat picje dat je meot programmeren... hoe heet zoon apparaat wat moet ik me erbij voorstellen?
ik wil het wel graag namelijkzou echt mooi zijn voor voorop me case.... khebber al een mooi plekje voor

Bron: Circuits Online.net
Nou en als je dat dan soldeert dan ziet dat er ongeveer zo uit

µC erin, programmeren en klaar
Ik zal het morgen online zetten als ik op de andere computer zit. Ik weet niet zeker of er uit JALcc ook een *.asm komt, maar ik zet gewoon alles online wat ik ervan hebSetsunaKaede schreef op 24 januari 2004 @ 12:31:
dat betekent dus dat ik een compoort in moet maken om em aan de compoort aan te sluiten ommem zo te proggen? en daarna kank dat er daarna weer afhalen nadat het is geprogd zodat ik niet altijd een kabeltje hoef aan te sluiten....Rave17 schreef op 24 januari 2004 @ 18:41:
[...]
Het programmeren van een PIC is echt heel simpel. Wanneer je de PIC16F84(A) neemt dan kan je onderstaand schema gebruiken (om andere µC's te programmeren moet je even op Circuits Online naar het andere schema zoeken):
[afbeelding]
Bron: Circuits Online.net
Nou en als je dat dan soldeert dan ziet dat er ongeveer zo uit:
[afbeelding]
µC erin, programmeren en klaar
en met wel programma prog je het? IC-Prog
ps ik check circus online wel ff
edit: circus online gecheckt, ik denk dak dit ff ga proberen
ennehm dus hiermee programmeer ik het picje en dat picje zet ik later op dat looplicht is dat correct?
[ Voor 10% gewijzigd door Mx-KAEY op 24-01-2004 22:19 ]
-- Mx-Generætion --
Verwijderd
Klopt. Dat schema dient er alleen voor om je programma van de PC naar het chipje te krijgen. Als het programma eenmaal in je PIC staat kun je die uit je programmer halen en in de schakeling van je toepassing zetten.dus hiermee programmeer ik het picje en dat picje zet ik later op dat looplicht is dat correct?
(zeg maar, alsof je een bootCD brand op je ene PC om op de andere PC te gebruiken)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 07:35 ]
Picbasic pro. Lang niet zo efficient als assembler, maar wel lekker makkelijk.SetsunaKaede schreef op 24 januari 2004 @ 12:31:
MX... dat picje kan je programmeren in een zgn. programmer. Als je op circuitsonline.net kijkt zie je daar schema's staan voor twee soorten PIC programmer. (ik heb zelf de "pic programmer" gemaakt, niet de simpele, en deze werkt best) Je kan een schemaatje maken en dan gaan etsen, je kan het ook op gaatjesboard uitzetten, aan onderdeeltjes kost het je nog geen 5 euro geloof ik.
Het verschil tussen dit speledingetje en dat conrad geval is dat deze fade-dingkies heeft en dat conrad ding heeft twee standen per led: aan en uitzietter niet uit, terwijl als het fade das onwijze 1337!
http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.jal
http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.hex
Ohja, er werd ook gevraagt naar de *.asm
Ook maar effe snel geupload: http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.asm
Alleen vraag ik me af of je hier iets aan hebt als je niet met JAL werkt.
Maargoed dit is het dus
Verwijderd
moet maar weer eens wat materiaal van school vragen en aan de slag
Ik heb het al ff geprobeerd met proton picbasic lite (gratiz...) maar die bleef maar brullen dat er fouten in de code zaten.
Toch maar es kijken of er ergens iets (ahum dit mag ik geloof ik niet zeggen) te downoaden is...
Airbag, kan jouw picbasic compiler ook .asm files uitpoepen? Kan je die anders eens uppen?
@atmoz: Bedankt! Ik zal morgen ofzo als ik weer achter mijn eigen pc zit es ff die jal en asm file binnenhalen.
Dit was voor mij de ideale kans om ook met PIC processoren te gaan experimenteren.
Daarom heb ik even een simpele programmer + looplicht gemaakt om vervolgens zelf software te gaan schrijven.
Verwijderd
-componentenlijst
-schema
-hex file
De afbeeldingen op de eerste pagina doen het namelijk niet en voor de rest staat de verschillende informatie over deze hele thread verspreidt zodat het voor mij niet echt overzichtelijk meer is om te zien wat ik nu precies nodig heb (net begonnen met dit gesoldeer en zo
Alvast bedankt,
Tjendol
Verwijderd
Het lijkt me slim om in het vervolg niets met plaatjes te doen maar even een schema met ASCII maken. Ook zoveel mogelijk data uittypen, dan hebben we dit probleem niet nog een keer
keep trying...
Verwijderd
Verwijderd
Ik weet het dat deze oude topic is.atmoz schreef op maandag 26 januari 2004 @ 21:27:
Oke, ik heb de *.hex (voor direct in een 16F628 te proggen) en de *.jal online gezet voor gebruik:
http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.jal
http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.hex
Ohja, er werd ook gevraagt naar de *.asm
Ook maar effe snel geupload: http://members.home.nl/ge...0%20LED%20knightrider.asm
Alleen vraag ik me af of je hier iets aan hebt als je niet met JAL werkt.
Maargoed dit is het dus
Maar deze JAL file heb ik.
Maar het is niet met nagloei effect.
Hoe maak je dat nagloei effect? (PWM)
Zoals die vorige pagina die ik op videootje zag.