Adviesgrootte XPSystemPartition

Pagina: 1
Acties:

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een 120 Gb harddisk en standaard wordt die gebruikt door één mega-grote c-partitie.

Nou hoorde ik van veel mensen dat een dergelijke partitie snel traag wordt... Hoe groot mag een XP SystemPartition maximaal zijn om een lekker systeempje te maken?

Alle my-documents, swap, temp, page, hibernate en apps files zet ik in ieder geval op andere partities, dus dat scheelt weer ruimte..

Verder vroeg ik me af, of als je een nieuwe windows (2000 of xp bijvoorbeeld) installeerd, die je hele harde schijf opnieuw indeeld of dat je (net als bij linux) zelf mag aangeven welke partities er gebruikt mogen worden?

Verwijderd

Je kan bij windhoos installaties zelf aangeven welke partitie je wilt gebruiken, tenminste bij 2000 en xp. Ik zou een systeempartitie van ongeveer 10% maken. Heb er alleen geen goede argumenten voor :)

edit:
en check de search, meerdere onderwerpen over je vraag

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
thanks voor je reply.. 12 gig lijkt me ook een leuke grootte
Op woensdag 17 juli 2002 16:20 schreef Pro-Prutser het volgende:
edit:
en check de search, meerdere onderwerpen over je vraag
heb ik gedaan.. kon alleen geen goede search-credentials vinden.. Ik heb praktisch alle results op de zoekterm 'partitie' doorgelopen (4 pagina's), maar geen antwoord kunnen vinden..

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:37
ik heb t zelfde gedaan als jij "my documents" "pagefile" enzo op andere partities en winxp met alleen wat handige progsels op 1 partitie dat is nu 2,52 gb in totaal ik heb een partitie van 6 gb ervan gemaakt indertijd.
en inderdaad een partitie van 120gb defragmenteren duurt natuurlijk verschrikkelijk lang en als er een partitie crasht ben je niet alles kwijt je kan ook makkelijker een ghostimage maken en die bijhouden van je winxp partitie

mischien kun je wat met deze info

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

heb w9x op 3gb partitie maar doe er niet veel mee.
w2k op 10gb en wxp op 11 gb.
Met 120 GB moet je niet zuinig doen. Defragmenteren gaat ook sneller indien de partitie veel vrije ruimte heb.

mijn indeling
c:Boot en actieve 40 MB
D:w9x 3gb
E:W2k 10GB
F:WXP 11GB
G:Data 1 GB (documenten, outlook, favorieten enz.)
H: APPZ 4,15 GB
I: DOWNLOAD 5 GB
J: MUSIC 15 GB
K: DIVX 10 GB
L: SETUP 9 GB (Powerquestimages, Drives, office xp cdrom, w9x enz.)

• Joppy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-03 22:24

Joppy

Ajuparaplu!

Hee Zip, hoe doe je dat? :?

Joppy wijzigde zijn signature 08-10-2005 13:01 (13%)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zip schreef op 17 juli 2002 @ 18:50:
heb w9x op 3gb partitie maar doe er niet veel mee.
w2k op 10gb en wxp op 11 gb.
Met 120 GB moet je niet zuinig doen. Defragmenteren gaat ook sneller indien de partitie veel vrije ruimte heb.

mijn indeling
c:Boot en actieve 40 MB
D:w9x 3gb
E:W2k 10GB
F:WXP 11GB
G:Data 1 GB (documenten, outlook, favorieten enz.)
H: APPZ 4,15 GB
I: DOWNLOAD 5 GB
J: MUSIC 15 GB
K: DIVX 10 GB
L: SETUP 9 GB (Powerquestimages, Drives, office xp cdrom, w9x enz.)
Jij hebt dus 10 driveletters met 1 HDD?
of heb je meerdere hdds?

zelf heb ik 6 partities op totaal 5 schijven

Verwijderd

kan gewoon met fdisk hoor :?
of met partition magic pro 7 oid

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Goed indelen. Daar kom je al een heel eind mee. Maar ik vindt het zelf een beetje teveel van het goede.. Wat ZIP met parities doet doe ik met meerder hd
disc 1 19GB: WinMe, Proramma's, Games, Documents
disc 1 19GB: WinXP, Programma's, test, Download, Opnames
disc 2 37.3GB: Muziek en Films
disc 2 37.3GB: Films
disc 3 0.5GB: Removeable storge

Je kunt het met FDisk, Partion Magic of de win2K/XP dat doen.

[ Voor 0% gewijzigd door The_Greater op 12-09-2002 21:32 . Reden: more... ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44
Kan niet WEL met fdisk dacht ik?

Ik had 't met partition magic, maar nu zijn m'n partities corrupt... Ze werken nog wel, maar ik kan ze niet veranderen met partition magic :X

edit:

*fluit in het rond*

Verbouwing

Verwijderd

Je ken op een (beetje moderne)HD 4 prim. part. hebben en 1 ext. part. met daarin zoveel log. part. als je wilt (tis de vraag of een win dat ondersteund).
Ik heb zelf :
1 Hd @ 30 gig:
-25 gig voor Win Xp Pro
-3 Gig met daarin 3 partitions voor Mandrake Linux 8.1 (ziet Win toch niet)
2 de Hd @ 40 gig:
-1 prim. part. met mp3 ,tig prog's en systeem bestanden(zoals ASPI driv. en patch's voor reg.) op NTFS (voor de veiligheid.)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 13:36
4GB voor alleen het OS is ruim genoeg. Installeer alle programma's op een andere partitie voor meer snelheid, snellere herinstallaties etc.

Dato DUO synth voor twee

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat een enorme partitie het systeem zou vertragen lijkt me sterk. Misschien dat het wat langer duurt bij zoeken, indexeren, scannen, etc..

Zelf heb ik ook meerdere partities, dat vind ik vooral handig als ik een OS schoon moet herinstalleren. Daarbij hoef ik alleen de OS partitie te formatteren, zonder de documenten, downloads, etc te verliezen. Zelf hanteer ik 4GB voor de OS, incluis Program Files. Een aparte partitie voor de Swap File is ook handig, maar zet hem dan wel het liefst op de eerste partitie, want daar wordt de data op haar snelst gelezen (buitenste rand van de harddisk) :)
[rml][ FAQ]De Windows FDISK FAQ - deel 2[/rml]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wel leren partities maken voor je met een nieuwe hd begint!! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1