tomato<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kijk, dit slaat ergens op

. Je hebt gelijk dat het niet waarschijnlijk is (zelfs zeer onwaarschijnlijk) dat een 'nieuwe' evolutie weer een zelfde soort (mens) voort zal brengen. Maar er zal wel een andere vorm uit ontstaan, een intelligente vorm denk ik zelfs. [/quote]begin eens met lezen wat iemand anders beweert.
gedaan?
dan weet je nu dat ik nooit heb geclaimd dat we geen (kunstmatige) intelligentie kunnen maken. Integendeel, ik heb juist altijd geroepen dat we dat
wel zullen kunnen, dat er ons niets in de weg staat.
Maar ik zei dat we geen
MENS "as is" kunnen maken, maw: we kunnen geen mens dupliceren.
De tweede stelling die ik had was dat we geen
mens kunnen maken met evolutie, aangezien de kans dat je op een mens uitkomt uiterst klein is.
Maar ik heb dus nooit iets gezegd over het scheppen van een kunstmatige levensvorm met evolutie...
bovendien, jij was het wel die het totaal niet zag zitten om nagebouwd te worden.een oud citaatje...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zelf vind ik dat een zeer frustrerdende gedachte. Kan iemand zich dan voorstellen dat 'hij zelf' nagebouwd zou kunnen worden?[/quote]komt dit je bekend voor?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ook zal gesimuleerde evolutie te beïnvloeden en te sturen zijn.[/quote]Als je de evolutie gaat leiden, waarom dan nog de moeite nemen om evolutie zowiezo toe te passen? daarmee verknoei je het experiment...
evolutie kan dat ook wel zonder leiding, het is ten slotte al eens gelukt. (en nou effe niet met slimme opmerkingen komen als "ja maar in de evolutie feit of fictie thread zeg je dat bla bla bla"...) <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zie het als een AI project. Ik ben er van overtuigd dat de mens er op een gegeven moment toe in staat is intelligent, kunstmatig leven te creeëren. Of dit nou veel gelijkenissen met een mens zal hebben doet er niet zoveel toe, waar het mij om gaat is dat dit 'leven' (?) nooit een zelfbewustzijn zal krijgen[/quote]Definieer "zelfbewustzijn"... en denk daarbij eraan dat ook chimpansees en dolfijnen een vorm van "zelfbewustzijn" vertonen: ze kunnen zichzelf in een spiegel herkennen. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>...en daarom dus nooit kwalitatief gelijk zal zijn aan een mensenleven. [/quote]is de kwaliteit van het leven van een leeuw in afrika minder hoog dan die van een mens? Als jij dat vindt, waar baseer jij je op???
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dit zelfbewustzijn hebben wij door onze koppeling met de ziel. deze interactie creeërt onze geest.[/quote]Waar blijft het bewijs of in ieder geval de aanwijzing hiervoor? Want als die er niet is, het scheermes ligt al klaar hoor...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wie zegt er dat er in een betoog geen aannamen gemaakt mogen worden?[/quote]Niemand... alleen een zekere Ockham heeft ooit gesteld dat de redenatie die het minste aantal aannames bevat de beste is... En dit maakt je betoog echt niet sterker...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als we niet uitgaan van aannamen zou er geen enkele, of in het beste geval precies één wetenschap bestaan.[/quote]er is ook maar 1 wetenschap. Alleen je moet het woord "aanname" niet gaan verwarren met "hypothese" of "postulaat"<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar je hebt gelijk, de aanname dat er een ziel bestaat is in deze discussie natuurlijk niet op zijn plaats, al heb ik daar niet echt een oplossing voor, al heb ik daar niet echt een oplossing voor (vergelijk het maar met een geloof).[/quote]waarom doe je die aanname dan toch? of beter gezegd, waarom baseer je je betoog er dan op?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat elke mens een ziel heeft heb ik niet beweerd en volgt ook niet uit mijn verhaal.[/quote]als er mensen zijn met en zonder ziel, heeft de ziel niets te maken met "geest" en "leven". Dus ieder mens heeft in jouw theorie een ziel. Anders is namelijk het begrip "ziel" nutteloos.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik denk dat er één overkoepelende 'opperziel' bestaat waar elk leven interactie mee heeft, dit volgt trouwens min of meer uit de eerste aanname, aangezien die anders een totaal zinloze aanname zou zijn.[/quote]waarom noem je dit "ziel"??? De correcte term is "ratio". Als je dat zegt, weten anderen ook waar het over gaat.
Lees maar eens iets van de klassieke stoicijnen, dat komt je vast bekend voor. Als je over de apatheia-onzin heen leest.
bovendien ben je nu in tegenspraak met jezelf. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Mijn lichaam zal niet verder leven, maar mijn ziel wel. Een ziel is namelijk onsterfelijk, heeft altijd al bestaan en zal altijd blijven bestaan. [/quote]een citaatje van jou ergens aan het begin van deze hele thread. "jouw" ziel... ieder mens heeft dus wel degelijk een eigen ziel...
en dus kan ik een aanname 5 toevoegen:
5. er is een overkoepelende ziel die alle zielen in zich heeft
maar de overige aannames blijven gewoon staan.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Aanname 4 heb ik trouwens niet als aanname behandeld, vorige stukje verduidelijkt dit denk ik.[/quote]kijk... dat jij nou aannames behandelt of niet, maakt niet uit. Maar je
doet ze wel...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het trekken van deze scheidingslijn kan inderdaad een probleem zijn. Ik denk dat er meerdere definities van leven mogelijk zijn. Wanneer ik hier leven gebruik, doel ik niet op de 'biologische' definitie daarvan, maar denk ik dat een aardige voorwaarde zelfbewustijn is.[/quote]dus leven is een deelverzameling van zelfbewustzijn. niet alles wat zelfbewust is, leeft, maar alles wat leeft, is zelfbewust.
Biologisch en in het algemeen spraakgebruik is het precies andersom... voorlopig, zolang we geen AI kunnen maken.
Conclusie: hoewel je nu je betoog aardig hebt omgegooid en hier en daar ook in tegenspraak bent met jezelf, blijft Ockham een onoverkomelijk probleem van je theorie. Er is 1 aanname bij gekomen. Maar zinnig taalgebruik is wel moeilijk geworden met al die herdefinities van leven en zelfbewustzijn enzo...