• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zit me zo eens af te vragen....

Wat als er nou helemaal nixs zou zijn na de dood.. hoe zou je dan nu gaan leven ?

Worden ideeen als god geschapen om de mensheid rustig te houden ? want hoe zou iedereen reageren als er nou eens nixs is na de dood.. meer criminaliteit ?

Ik ben beniewd hoe jullie er over denken..

Verwijderd

Pff, zoals ik er nu tegenaan kijk:

HEEEEEEEEEEEEERLIJK, nergens meer zorgen over te hoeven maken. Maar ja, ik moet zeggen: student zijn rulez hoor! (mits je het goed doet ;))

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien gaan we dan eindelijk werken aa neen beter werled voor ieder aangezien dat toch het enige is wat we hebben...misschien ook niet..

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Is er dan wat? En hoe weet je dat zo zeker?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat als er nou helemaal nixs zou zijn na de dood.. hoe zou je dan nu gaan leven ? [/quote]Sterker nog, van deze stelling ga ik juist uit. En omdat ik geloof dat er na de dood _niets_ is probeer ik van het leven maar het beste te maken.

• Aaargh!
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik ga er vanuit dat er niets is dus zorg ik dat ik me in dit leven vermaak.
zou toch zonde zijn als je je (korte) leven verknalt met saaie dingen zoals de kerk etc :+

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

ik denk dat er NIX zal veranderen. Ik weet nl ook dat God niet bestaat en er is ook nix verandert....

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als ik dood ga, ik zal verrast zijn als er niks is(als ik dan nog verrast kan zijn)

En nee ik ben niet benieuwd genoeg om me zelf van kant te maken

• Clay
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Ik ben er eigenlijk van overtuigt dat er helemaal niets is na de dood. Je bewustzijn is een direct gevolg van hoe jij in elkaar zit. je hersenen, je zenuwstelsel. Als je bewusteloos bent, of onder narcose bent, is er ook 'niets' je bent weg, en meteen weer terug. je hebt geen idee dat er tijd voorbij gegaan is. net zoals met slapen als je niet droomt.
Als je dood bent is je hersenactiviteit gewoon nul, en dan is er niets meer. iets als een zieltje die er vandoor vliegt bestaat niet, want waarmee moet die kijken, denken, bewegen, en wat moet die zich herinneren, niets dus, want dat zat allemaal in dat dode lichaam wat je achter je laat.

er _ is _ dus _ niets.

:)

lekker rustig. Wat ik me dan afvraag; waarom ben ik IK, en jij JIJ, waarom ben ik niet JIJ, of iemand anders. ??

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

PaulX

Beyond your imagination...

Toch is een fijn idee en geeft het een beter gevoel als je gelooft dat er na je dood toch iets te wachten staat waar je altijd al naar hebt verlangt wat in je vorige leven niet mogelijk was.
Zo kun je denken aan een bestaan waar je altijd gelukkig zult zijn en bepaalde talenten krijgt die je
eerder niet had of nooit meer ziek zijn etc.
Als je dat gelooft sta je in je huidige toestand sterker in je schoenen als het even tegenzit!

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Verwijderd

DUH tuurlijk is er niets na de dood, wat zou er moeten zijn? Dit zijn sprookjes net als God. Geloof erin als je wil, heb ik geen problemen mee. Maar een geloof is een geloof en dus niet reëel. I rest my case.

• Clay

Clay

cookie erbij?

:)

Natuurlijk is er leven na de dood,
als jij dood bent, leven de anderen vrolijk verder. >:)

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Dat valt nog te bezien..
Hoe weet jij dat alle anderen rustig verder leven als jij dood bent?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Nou leven zoals ik nu al doe...

Veel lol maken (je leeft maar 1 keer)
Ik leef zoals ik dat goed vind en daar heb ik geen hemel voor nodig.
OK soms geeft idee me wel steun (toen opa overleed).Maar ik denk niet als ik nu iets steel kom ik in de hel. Dat doe ik niet omdat ik het ook niet leuk zou vinden om bestolen te worden.

Een betere vraag is hoe zou je leven (of de maatschappij)er uit zien als je na de dood wel werd aangesproken over de tijd dat je nog leefde.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik denk dat al, ik wil alleen wel dat er leven is voor de dood dus leef ik en geniet ik elk moment (behalve die strafschoppen dan van oranje :()

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

ik denk dat het niets uit zou moeten maken of er iets is na de dood voor hoe je nu leeft. dat je niet geloofd wil nog niet zeggen dat alle geloven de grootste onzin zijn. misschien klopt er wel iets van.
ik denk dat je zo zou moeten leven dat als er iets van een hemel is je daar naar toe kunt op basis van je goede gedrag. niet dat omdat je zo gigantisch veel naar de kerk bent gegaan, dat heeft in mijn ogen weinig met goed gedrag te maken, bij sommige mensen is het zelfs meer schijnheiligheid. en als er dan toch niets is dan heb je in elk geval een goede tijd gehad. (echt slecht zijn lijkt me nou ook niet de meest leuke manier van leven)

• Capo
  • Niet online
interresting .......................

tja van mij hoeft er nixs te zijn na de dood...ben het leven nu al moe dus ben blij als ik straks kan uitrusten.

Maar nu eerst naar bed.

Verwijderd

Tis eigenlijk zo dom: je hele leven naar de kerk, constant bidden voor een beter leven na de dood. En dan ben je dood en dan is er niets! Leuk is dat. Geniet van je leven zolang je dat kunt!

Verwijderd

Als er niks is na de dood heb je daar ook geen last van lijkt me...

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Toch is een fijn idee en geeft het een beter gevoel als je gelooft dat er na je dood toch iets te wachten staat waar je altijd al naar hebt verlangt wat in je vorige leven niet mogelijk was.[/quote]The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.

- George Bernard Shaw

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Mensen die leven om na het leven ergens te komen leven om dood te gaan. En leven alleen maar om na het leven op een zo goed mogelijke plaats te belanden.

Nee ik denk niet dat er iets is na de dood. Ik denk dat verhelen over leven na de dood zijn bedacht door mensen die zich niet kunnen voorstellen dat er niets is. Of om een reden te hebben voor hun geloof. Een reden om te geloven.

Verwijderd

virgol:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Mensen die leven om na het leven ergens te komen leven om dood te gaan. En leven alleen maar om na het leven op een zo goed mogelijke plaats te belanden.[/quote]dat hoeft helemaal niet. je kunt best nu leuk leven en er gewoon rekening mee houden dat er na de dood nog iets is. zit je na je dood ook nog goed, als er dan iets is. en als er niets is?? dan heb je nu toch ook leuk geleefd.
je bent alleen wel gek als je je nu gigantisch op de kerk enzo stort en niet echt meer aan een leuk leven toekomt. want dan heb je je enige leven wat je zeker hebt wel mooi verpest.

lord daemon:
wat is er zo erg aan geloven dat er iets is als je daar verder geen schade van ondervindt maar het je wel gelukkiger maakt?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>wat is er zo erg aan geloven dat er iets is als je daar verder geen schade van ondervindt maar het je wel gelukkiger maakt?[/quote]Je ondervindt er wel schade van: je gelooft namelijk dingen die niet waar zijn.

Lord Daemon

Verwijderd

Maar als dat geloof je gelukkiger maakt... en je er echt in gelooft...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je ondervindt er wel schade van: je gelooft namelijk dingen die niet waar zijn.[/quote]je geloofd iets dat misschien niet waar is ja. maar wat is daar zo erg aan? we doen niet anders de hele tijd. want hoe weet je zo zeker dat alles wat jij gelooft, of liever denkt, wel waar is?

Verwijderd

Het is gewoon een grote verrassing!!
Maar ondertussen is dit het enige leven dat we hebben, en als je dat als een geschenk wil zien dat je straks weer ontnomen wordt,
nou prima toch? Of een leerschool, lekker stressen, ook geweldig.
Om aan iets zo veelzijdig en universeel/abstract als leven en dood een betekenis te ontlenen naast de ervaring opzich, is dat niet wat te veeleisend?

Verwijderd

Het is gewoon een grote verrassing!!
Maar ondertussen is dit het enige leven dat we hebben, en als je dat als een geschenk wil zien dat je straks weer ontnomen wordt,
nou prima toch? Of een leerschool, lekker stressen, ook geweldig.
Om aan iets zo veelzijdig en universeel/abstract als leven en dood een betekenis te ontlenen naast de ervaring opzich, is dat niet wat te veeleisend?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Om aan iets zo veelzijdig en universeel/abstract als leven en dood een betekenis te ontlenen naast de ervaring opzich, is dat niet wat te veeleisend?[/quote]het is misschien niet makkelijk, maar om er daarom maar gewoon niet over na te denken.. das gewoon lui.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>want hoe weet je zo zeker dat alles wat jij gelooft, of liever denkt, wel waar is?[/quote]Dat weet ik niet. Maar ik heb in ieder geval de wetenschap dat ik zo goed mogelijk de waarheid heb achterhaald.

LD

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 16:58 schreef Capoeiristas het volgende:

Wat als er nou helemaal nixs zou zijn na de dood[/quote]Wat nou als ... zo is het. poppetje gezien, kastje dicht. Game over en de groeten. Simpel ..

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik denk dat er NIX zal veranderen. Ik weet nl ook dat God niet bestaat en er is ook nix verandert....[/quote]er... Als de wereld weet dat er niks na de dood is? Ik denk dat er wel degelijk wat veranderd. Alle godsdiensten verdwijnen en er zullen nieuwe verschijnen. Heel veel mensen zullen niks meer te doen hebben, Kerken worden monumenten, etc...

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Logos

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Er zullen altijd mensen in iets na de dood blijven geloven uit puur onbegrip. Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat er niets meer is. Verder geloven veel mensen in een god of godsdienst in de hoop dat hij hun leven beter zal maken. Ik denk dat het wel 1 van de sterkste troeven van een godsdienst is maar niet de enige. Het is een soort boeman om mensen aan een geloof te binden.

Het is overgens onmogelijk om te bewijzen dat er niets is na de dood als er niets is. Alleen als er iets is kun je dat bewijzen, net zo als het bestaan van een god.

Verwijderd

hlpdsk:
hoe weet je dat zo zeker?

lord daemon:
ik had het over alle dingen, dus niet alleen over leven na de dood. daar zitten echt wel dingen tussen die je niet bij het rechte eind hebt. heb je daar ook overal zo zeker van dat je zo goed mogelijk de waarheid achterhaald hebt?

logos:
heel veel mensen die de "bewijzen" gezien hebben dat er niets is, geloven er nog steeds in, en dat zal ook wel zo blijven. het kan een enorme steun geven als je weet dat het nu misschien verrot is, maar dat er toch na de dood een hemel zal zijn. dat was ook dé kracht van het geloof in tijden van grote armoede.

• Crusader
  • Laatst online: 10:41

Crusader

Arc Nature

Hoe weet je zeker dat wat iemand gelooft NIET waar is?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Trouwens, el_marcianito

je zegt dat er veel mensen zijn die "bewijzen" hebben gezien dat er niets is, maar hoe kun je nou iets bewijzen dat er niet zou zijn?

Verwijderd

Wat als er nou nixs is na de dood...

Sja, dan merk je het pas als je al dood bent (niet dus, want er is nix), maar dat zal het aardse bestaan niet veranderen, men blijft immers geloven in wat men gelooft.

Maarrrr, wat als het nou eens bewezen zou worden dat er nix is na de dood? Krijgen we dan een chaos?

Ik weet het niet. Er zijn mensen die "goed" leven om na de dood in de hemel te komen, maar de meeste doen het niet slechts daarom, maar omdat het goed voelt, en omdat de wereld er beter van wordt. Waarom zou je, als je weet dat het na de dood op is, het leven ook nog eens gaan verneuken?

Als er nix is na de dood zal de kerk wel een behoorlijke fundamentele verandering ondergaan, maar ach, geloven is iets wat de mens (sommigen dan) nodig heeft, dus een religie zal het wel overleven.

Verwijderd

crusader:
geen idee. ik heb het niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. ik bedoelde de argumenten die veel andere mensen ervan overtuigd hebben dat er niets is. en ja, dat zijn geen bewijzen.

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:49
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 20:58 schreef Clay het volgende:
Als je dood bent is je hersenactiviteit gewoon nul, en dan is er niets meer. iets als een zieltje die er vandoor vliegt bestaat niet, want waarmee moet die kijken, denken, bewegen, en wat moet die zich herinneren, niets dus, want dat zat allemaal in dat dode lichaam wat je achter je laat.[/quote]Ja, ik ben bang dat je gewoon gelijk hebt, maar is het niet mooi om te denken dat je na je dood nog het eeuwige heerlijke leventje hebt?! Daarom verzinnen mensen dat soort dingen. We willen het gewoon.

Verwijderd

Mooi om te geloven dat...?
De helemaatschappij wil tegenwoordig dat je dit en dat gelooft om dat t zogenaamd zo mooi is!
Blijf toch wakker mensen!!!!!!!!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
ik geloof ook steeds meer dat er gewoon niks is, en dat vind ik persoonlijk behoorlijk eng

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zag net een post van iemand die geloofde dat 'hij' (vul 'ik' in om het ingewikkeld te maken :)) leefde doordat er hersenactiviteit plaats vindt. Als dit stopte zou je niet meer leven. Gelooft er iemand dan serieus dat je zelf uit niks meer of minder bestaat dan een (al of niet ingewikkeld) bouwsel van molekulen en de wisselwerking daartussen?
Zelf vind ik dat een zeer frustrerdende gedachte. Kan iemand zich dan voorstellen dat 'hij zelf' nagebouwd zou kunnen worden?

Verwijderd

ja, iemand gelooft dat, en die iemand ben ik. Maar er zijn er nog wel meer...

Verwijderd

ik weet niet of er meer is dan alleen een zooitje moleculen. maar ik geloof niet dat ik of een ander mens zomaar nagemaakt kan worden. daar is het zooitje moleculen in elk geval veel te ingewikkeld voor.

Verwijderd

nabouwen is per definitie onmogelijk. Zie heisenberg... dus maak je geen zorgen.

• tomato
  • Niet online
Jij gelooft dus ook niet in een ziel of een geest? Hoe kun je er nou vrede mee hebben dat 'Het Zelf' niets meer is dan de wisselwerking tussen wat materie?
En als die materie niet meer bestaat is er niets meer? Geloof je dat de rest van de wereld dan gewoon vrolijk verder leeft zonder jou? Ik zie zelf de wereld als een grote ilusie die alleen bestaat omdat ik besta. Het enige bewijs voor het bestaan van de wereld zoals ik die zie is immers dat ik hem zie. Ik geloof wel in leven na de dood, maar niet in deze vorm. Mijn lichaam zal niet verder leven, maar mijn ziel wel. Een ziel is namelijk onsterfelijk, heeft altijd al bestaan en zal altijd blijven bestaan. Hoe het leven na de dood er dan wel uitziet? Geen idee, is ook niet belangrijk.
Maar wat me nou echt verbaast is dat mensen geloven dat 'het zelf' louter uit materiele bouwstenen bestaat. Kun je daar echt mee leven?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar wat me nou echt verbaast is dat mensen geloven dat 'het zelf' louter uit materiele bouwstenen bestaat. Kun je daar echt mee leven?[/quote]Ja. :)

• tomato
  • Niet online
nabouwen is per definitie onmogelijk. Zie heisenberg

Wat bedoel je hier precies mee? Je gelooft wel dat je bestaat uit meer dan de klassieke materiele deeltjes? Je denken berust ook op een quantumfysisch proces, geloof je daar wel in? Dat is wel even anders dan de wisselwerking tussen molekulen uit de normale materiele wereld.

Verwijderd

ik bedoel dat je niet van elk deeltje precies de snelheid en positie tegelijk kan bepalen, dus niet precies een clubje deeltjes kan nabouwen, dus nooit een mens na kan bouwen. Fysische onmogelijkheid waar niets mystieks aan is.

Verwijderd

en mijn denken berust op een wisselwerking van ladingen in neuronen, en dus wel degelijk op een quantumfysisch proces

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 22:31 schreef Captain Proton het volgende:
ik bedoel dat je niet van elk deeltje precies de snelheid en positie tegelijk kan bepalen, dus niet precies een clubje deeltjes kan nabouwen, dus nooit een mens na kan bouwen. Fysische onmogelijkheid waar niets mystieks aan is.[/quote]En dat vindt plaats binnen het lichaam en dat houdt op als de hersenen geen zuurstof meer krijgen? We hebben het hier dan wel over sub-atomaire deeltjes (waarop inderdaad het onzekerheidsbeginsel van toepassing is). Interessante theorie (waarschijnlijk denken er meer zo over). Je gelooft dus dat een quantum-fysisch proces jou laat 'denken' en dat dat alles is wat er nodig is voor leven, of, nog erger, bewustzijn?

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
ja dat geloof ik, en ja dat vind ik ook maar niks

• tomato
  • Niet online
(...)waar niets mystieks aan is.

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat er iets mystieks moest zijn aan een ziel. Ik geloof best dat zelfs de eeuwige ziel wetenschappelijk onderzocht kan worden, alleen zover zijn we nog niet. Hoewel, er zijn zeker interessante ontwikkelingen gaande op dit gebied. Dat het antwoord op de vraag naar de ziel gevonden kan worden in begrippen als antimaterie en nulpuntsenergie acht ik dan ook allesbehalve onmogelijk. Maar daarvoor moet nog veel onderzoek verricht worden en voor veel natuurkundigen is het spirituele universum nogal eng of zelfs taboe. Maar dit is gelukkig aan het veranderen...

Verwijderd

tomato:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En dat vindt plaats binnen het lichaam en dat houdt op als de hersenen geen zuurstof meer krijgen? We hebben het hier dan wel over sub-atomaire deeltjes (waarop inderdaad het onzekerheidsbeginsel van toepassing is). Interessante theorie (waarschijnlijk denken er meer zo over).[/quote]Je begrijpt me niet geloof ik. Het onzekerheidsprincipe geldt ook voor grotere deeltjes. Het is gewoon theoretisch onmogelijk om zowel snelheid als positie van een deeltje exact te bepalen. of dit nu de wijzer van een klok is of een electron, maakt niets uit. Je blijft met dezelfde fundamentele fout zitten.

Dit betekent dus dat als je een mens nabouwt, dat dan niet alle deeltjes exact op de plaats en met de snelheid die ze hadden terechtkomen in de kopie. Dus kan het best zo zijn dat bijvoorbeeld een electron buiten het atoom terecht komt, of een snelheid krijgt die het uit het atoom stuurt. Dus dat dat atoom geioniseerd wordt. Dus dat de atoombindingen die het had voor de duplicatie verbroken worden. En dat kan je echt niet hebben in je eiwitten. Die worden dus gewoon vernietigd en dan is er geen leven mogelijk. Dus kan je een mens niet dupliceren. Niets bijzonders aan dus.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Je gelooft dus dat een quantum-fysisch proces jou laat 'denken' en dat dat alles is wat er nodig is voor leven, of, nog erger, bewustzijn?[/quote]Dat geloof ik dus niet, of misschien ook wel. Hangt ervan af wat jij als quantumfysisch proces opvat.
Ik geloof dat de activiteit van al mijn neuronen tezamen "mij" is. Simpel he?

Verwijderd

Mocht er leven na de dood zijn, vind ik het toch een rare cyclus: Eerst word je geboren. Ik neem aan dat iedereen het met me eens was dat voor je geboorte er niks was, ik kan me het niet herinneren in elk geval. Waarom zou je eerst 80 jaar op aarde als mens leven, en vervolgens eindeloos als een ziel een beetje rondzweven. Dat lijkt me niet leuk. Ik heb er geen problemen mee dat er niks is na de dood. Heerlijk die rust toch? Stel dat je een kort klote leven hebt gehad en gruwelijk om het leven bent gebracht, kan je dan fijn eeuwig op je miserable life terugkijken? Door succesvolle zielen worden uitgelachen?
Eeh almachtige? Doe mij maar niks hoor, na de dood.

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het onzekerheidsprincipe geldt ook voor grotere deeltjes. Het is gewoon theoretisch onmogelijk om zowel snelheid als positie van een deeltje exact te bepalen. of dit nu de wijzer van een klok is of een electron, maakt niets uit. Je blijft met dezelfde fundamentele fout zitten. Dit betekent dus dat als je een mens nabouwt, dat dan niet alle deeltjes exact op de plaats en met de snelheid die ze hadden terechtkomen in de kopie.[/quote]Dit zou je dus (verkeerd?) zo op kunnen vatten dat er niets bestaat dat nagebouwd kan worden. Dat er een fout in je meting zit als je van de wijzer van een klok tegelijkertijd de plaats en de snelheid/richting wilt bepalen ben ik met je eens. Maar is deze fout relevant? Ik vind dat ik best een klok na kan bouwen. Het onzekerheidsbeginsel wordt pas belangrijk in 'extreme' situaties, bijvoorbeeld op subatomair niveau. Maar misschien is dit inderdaad noodzakelijk voor leven.
Maar waarom geloof je niet in een onsterfelijke ziel, of zelfs niet in een ziel op zich? Omdat er nooit bewezen is dat die bestaat? Omdat het 'spiritueel' klinkt? Ik denk dat ook de ziel op wetenschappelijk niveau onderzocht kan worden (zie vorige post).

Verwijderd

Hoe zit t eigenlijk met die ziel? Hebben dieren ook een ziel? En planten? Dieren kunnen niet denken zou je zeggen, hoewel chimps al wel in de buurt komen. Als je niet kan denken heb je dan ook geen ziel? De mens stamt af van de aap. Zou de mens dan ergens op een gegeven moment in deze evolutie een ziel hebben gekregen? Waar ligt de grens dan?
Ik geloof niet in een ziel. Als je dood bent werken je hersenen niet meer, kan je niet meer denken geen emoties meer hebben. Wat zou een ziel dan nog kunnen? Niets! Niets is er dus ook na de dood. Niets is onsterfelijk!

• blouweKip
  • Laatst online: 25-12-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar daarvoor moet nog veel onderzoek verricht worden en voor veel natuurkundigen is het spirituele universum nogal eng of zelfs taboe. Maar dit is gelukkig aan het veranderen...[/quote]Onzin, er is gewoon geen aanleiding om daar onderzoek te gaan doen, wat zouden ze moeten onderzoeken dan?
Veel mensen die denken dat er meer is (in spiritueel opzicht) verwijzen altijd naar ervaringen die bepaalde mensen zeggen te hebben gehad, nemen dat vervolgens, zonder bewijs, aan voor de waarheid en gaan daar vervolgens verder creatief op door "filosoferen".
Net als met UFO's, ze denken iets te zien wat ze niet kunnen verklaren en meteen zijn het bezoekende buitenaardse wezens geweest.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik had het over alle dingen, dus niet alleen over leven na de dood. daar zitten echt wel dingen tussen die je niet bij het rechte eind hebt. heb je daar ook overal zo zeker van dat je zo goed mogelijk de waarheid achterhaald hebt?[/quote]Natuurlijk zijn er heel veel dingen die ik fout heb. Maar ik probeer er in ieder geval zo veel mogelijk goed te hebben, en geloof past niet in dat doel.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Gelooft er iemand dan serieus dat je zelf uit niks meer of minder bestaat dan een (al of niet ingewikkeld) bouwsel van molekulen en de wisselwerking daartussen?[/quote]Natuurlijk. Wat is daar zo vreemd aan? Het lijkt mij de default-positie, net zoals atheisme de default-positie is.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Jij gelooft dus ook niet in een ziel of een geest?[/quote]Wat is 'ziel' of 'geest'? Ik heb het nog nooit gedetecteert.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hoe kun je er nou vrede mee hebben dat 'Het Zelf' niets meer is dan de wisselwerking tussen wat materie?[/quote]Wat kan het mij boeien? Wat is daar zo fout aan? Alles is een wisselwerking tussen materie, dus waarom zou ik in een uitzonderingspositie verkeren?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik zie zelf de wereld als een grote ilusie die alleen bestaat omdat ik besta.[/quote]Solipsisme loopt meestal vast op de vraag waarom de wereld er dan niet zo uitziet als jij wil dat 'ie er uit ziet.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een ziel is namelijk onsterfelijk, heeft altijd al bestaan en zal altijd blijven bestaan.[/quote]Wat is een ziel? Waar bestaat de ziel uit? Hoe verloopt de wisselwerking tussen ziel en lichaam? Hoe kan men de ziel detecteren? (En als de ziel met het lichaam kan wisselwerken kan hij dat ook met meetinstrumenten!) Waarom denk je dat er een ziel is?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar wat me nou echt verbaast is dat mensen geloven dat 'het zelf' louter uit materiele bouwstenen bestaat. Kun je daar echt mee leven?[/quote]Kan jij er mee leven dat gras groen is?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je denken berust ook op een quantumfysisch proces, geloof je daar wel in? Dat is wel even anders dan de wisselwerking tussen molekulen uit de normale materiele wereld.[/quote]Nee. Dat is precies hetzelfde.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je gelooft dus dat een quantum-fysisch proces jou laat 'denken' en dat dat alles is wat er nodig is voor leven, of, nog erger, bewustzijn?[/quote]Alle fysische processen zijn quantum-processen, dus ook het afvuren van axonen in mijn brein. Dit laatste wordt ook wel denken genoemd.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat het antwoord op de vraag naar de ziel gevonden kan worden in begrippen als antimaterie en nulpuntsenergie acht ik dan ook allesbehalve onmogelijk.[/quote]Antimaterie is niet echt anders dan materie. Nulpuntsenergie: bedoel je daar het Higgs-veld mee?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dit zou je dus (verkeerd?) zo op kunnen vatten dat er niets bestaat dat nagebouwd kan worden.[/quote]Je kan dingen niet met een grotere nauwkeurigheid nabouwen dan die die door de quantummechanica wordt toegestaan. (Behalve als je mazzel hebt en alles precies goed terecht komt :) )<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar daarvoor moet nog veel onderzoek verricht worden en voor veel natuurkundigen is het spirituele universum nogal eng of zelfs taboe.[/quote]De eerste helft van deze eeuw hebben natuurkundigen onderzoek gedaan naar psychische energie. Er kwam niets uit.

Het grootste probleem van het dualisme (scheiding tussen materie en 'spiritualiteit') is toch wel Okkham's Scheermes (dat ik altijd goed geslepen houd :) ). De ziel kan pas serieus worden bekeken zodra materiele theorieen niet meer voldoen; maw. materialistische theorieen hebben altijd voorrang op dualistische.

Lord Daemon

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 15:20 schreef blouweKip het volgende:
Onzin, er is gewoon geen aanleiding om daar onderzoek te gaan doen, wat zouden ze moeten onderzoeken dan?
Veel mensen die denken dat er meer is (in spiritueel opzicht) verwijzen altijd naar ervaringen die bepaalde mensen zeggen te hebben gehad, nemen dat vervolgens, zonder bewijs, aan voor de waarheid en gaan daar vervolgens verder creatief op door "filosoferen".
Net als met UFO's, ze denken iets te zien wat ze niet kunnen verklaren en meteen zijn het bezoekende buitenaardse wezens geweest.[/quote]Dit spreek ik tegen :). Er wordt tegenwoordig wel degelijk zeer serieus wetenschappelijk onderzoek verricht naar een ziel of andere dingen in het spritueel universum. Iedereen denkt dan gelijk aan Jomanda-achtige figuren (waar ik overigens zeer weinig geloofswaarde aan hecht), maar die zijn tegenwoordig echt niet de enigen die dit gebied serieus nemen.
Er komen steeds meer natuurkundigen die ook dit gebied willen verkennen en er vinden zeker wel interessante ontwikkelingen plaats.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik ben het met tomato eens. Ik begrijp ook niet dat mensen "niet verder kijken dan hun neus lang is" oftewel zodanig ver kijken als hun wetenschappelijke kennis reikt, deze zelfde mensen zijn vaak van mening dat iets dat niet bewezen kan worden, er ook niet is.
Ik zelf ben nogal openminded en kan me goed vinden in de opmerkingen van tomato.
Waarom zou het niet kunnen zijn dat er inderdaad sprake is van een ziel?
Kom nou niet met die argumenten van als je dood bent doen je ogen het niet meer enzo of met het is niet bewezen.

Verwijderd

tomato:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er komen steeds meer natuurkundigen die ook dit gebied willen verkennen en er vinden zeker wel interessante ontwikkelingen plaats.[/quote]zoals?

lord daemon:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Natuurlijk. Wat is daar zo vreemd aan? Het lijkt mij de default-positie, net zoals atheisme de default-positie is.[/quote]wat maakt atheisme tot default? ok, voor jou is het (inmiddels) vanzelfsprekend, maar als je vanaf je geboorte iets anders meekrijgt is dat toch default, totdat het tegendeel genoeg bewezen is?

crusader:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom zou het niet kunnen zijn dat er inderdaad sprake is van een ziel?
Kom nou niet met die argumenten van als je dood bent doen je ogen het niet meer enzo of met het is niet bewezen.[/quote]waarom zou er wel een ziel zijn en kom nou niet met van die argumenten van er kan toch niet niets zijn enzo
flauw he? maar wat ik wil zeggen: het bestaan van de ziel is nog niet onomstotelijk bewezen, maar het tegenovergestelde ook nog niet. dus waarom zou de een het ander moeten bewijzen?? je kunt al dit soort redeneringen gewoon omkeren en dan zijn ze net zo geldig.

Verwijderd

tomato:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar wat me nou echt verbaast is dat mensen geloven dat 'het zelf' louter uit materiele bouwstenen bestaat. Kun je daar echt mee leven?[/quote]ik ben er nog niet echt van overtuigd dat het zo is, maar het maakt me niet veel uit. ik kan er ook prima mee leven dat het leven uberhaupt volstrekt zinloos is.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat een hoop personen alleen maar kijken naar de wetenschap en dingen die te bewijzen zijn. En dat alles dat niet bewezen is gewoonweg niet bestaat. Dat vind ik persoonlijk een erg kortzichtige gedachte.
Ik zal dit proberen te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld:

Stel dat je op straat loopt en een aantal mensen rennen jou voorbij in tegengestelde richting en roepen dat er verderop in de straat (de richting waar jij heen loopt) een vent staat met een pistool. Als je verder loopt zie je helemaal niemand met een pistool. Lopen al die mensen dan te liegen? Het kan immers niet (meer) bewezen worden dat er inderdaad een vent met een pistool heeft gestaan, behalve dan de getuigenverklaringen.

Zo zijn er ook mensen die beweren zelf iets meegemaakt te hebben van het hiernamaals (zo ook iemand in mijn familie die ik zeker geloof), en dat gebeurd over de hele wereld. Of mensen die uit hun lichaam zijn getreden door wat voor reden dan ook en dingen hebben gezien die ze later navertellen.
Maar omdat het niet te bewijzen is, worden deze mensen vaak óf voor leugenaar óf voor gek uitgemaakt. Maar als je nou eens wat verder kijkt (en vooral denkt) dan wat wij hier weten van het aardse bestaan, en open staat voor het feit dat er best wel eens wat meer kan bestaan dan wat wij tot nu toe weten (en vooral geloven), dan scheelt dat een hoop. Zo ben ik ook tot nieuwe inzichten gekomen. Vroeger dacht ik ook net zo. Als je dood bent, dan doen je hersenen het niet meer en is het over, uit. Ik ben nu door verhalen van mensen en het lezen van boeken (geen romannetjes) op andere ideeën gebracht.

Verwijderd

crusader:
zeker mee eens dat we nog lang niet alles weten. het is altijd zo gegaan dat nieuwe of vreemde dingen erg sceptisch bekeken werden. ik weet dan ook bijna zeker dat er nu dingen door de complete wetenschap als waar beschouwd worden, die dat niet zijn. maar of de ziel daar ook onder valt?? dat blijft de grote vraag.

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er komen steeds meer natuurkundigen die ook dit gebied willen verkennen en er vinden zeker wel interessante ontwikkelingen plaats.

zoals?[/quote]Bedoel je namen van wetenschappers, of voorbeelden van ontwikkelingen?

De belangrijkste wetenschapper op dit gebied die ik ken is Fred Alan Wolf (Fysicus, VS).
Verder heeft Frank J. Tipler zeer interessante ideeën (vind ik) en bijvoorbeeld Shiuji Inomata.

Lees anders eens een boek van Fred Alan Wolf, hij probeert zijn theorieën op een redelijk begrijpelijke manier in boekvorm onder de mensen te krijgen. Enige natuurkundige kennis (Atheneum niveau) is misschien handig.

Interessante therorieën, ook op puur Natuurkundige basis, zijn oa afkomstig van F.A. Wolf en een erg mooie theorie die onsterfelijkhied tracht te bewijzen middels het begrip 'kennis' komt van Tipler.

Verwijderd

ff terug; Wat als er nou nixs is na de dood..

Als je na de nabestaande kijkt dan is er nixs gewoon dood, levenloos in een kissie, dan op de begrafenis staat iedereen te snikken en dan ....is er de koffietafel, echt binnen een half uur is de grafstemming omgedraaid in lachen en gaat het leven door.

Vergeven is vergeten, dus of je nou goed of slecht was je bent binnen een half uur niet meer het middelpunt, terwijl het je eigen begrafenis is.

Tot stof zult gij wederkeren. Ja dat snap ik ook wel, je rot weg en dan... wormen eten je lichaamsresten op een merel eet een worm op
enz enz maar ook de appelboom lust nog wel wat lichaamsmetalen. Afijn de appel groeit aan de boom en overbuurman waar ik toch al zo'n bloedhekel aan heb eet die appel op.
Aangezien zijn lichaam ook aan metabolisme doet wordt dat ene metaaldeeltje in zijn bloed opgenomen.

Resultaat binnen no-time zit ik gedeeltijlijk in het lichaam van de overbuurman.

Maar alle gekheid op een stokje ik moet even tegen mijn buurvrouwtje zeggen dat ze een 8 maanden na mijn dood even een appeltje moet gaan plukken op het kerkhof.

En met cremeren is het precies het zelfde alleen gaat het wat sneller. Je as wordt uitgestrooit en 5 seconden laten vliegt je asdeeltje door de bek van een haring......
.......

Er is dus wel degelijk iets na de dood.

• DutchMan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

DutchMan

NederlandseMan

Waarom zou je leven als je het toch niet kan herinderen als je dood ben .... ;)

Why live life if u cannot remember it when you are dead ?

• Capo
  • Niet online
Tja..

Als er nixs is na de dood dan waarom nu niet meteen gaan rusten..

Of niet meteen genieten van het hiernamaals hatever that may be..

Verwijderd

wijsneus:
Dat met je stoffelijk overschot iets gebeurt ben ik met je eens, maar dat geschouw ik niet als iets na de dood. Immers, als ik kom te overlijden blijft mijn lichaam wel achter, en dat lijkt wel op mij, maar het leven is eruit verdwenen.

Ik merk dat ik geneigt ben dit te verklaren met termen als "mijn ziel heeft mijn stoffelijke lichaam verlaten", en dat terwijl ik toch echt materialist ben.
Gelukkig kan ik deze termen gewoon gebruiken, immers, met ziel bedoel ik niet een niet-stoffelijke entiteit die doorleeft in een hiernamaals oid, maar het verschijnsel wat in mijn zeer complexe brein optreed en wat mij maakt tot wie ik ben, wat ik doe/voel/denk.

Ik beschouw zaken als de ziel/denken/emoties als processen die superveniëren op de chemische processen die in mijn brein geschieden. Een voorbeeld: Mijn rekenmachine kan n-de machten berekenen. Maar in feite kan ie dat helemaal niet, hij kan slechts bitsgewijs simpele operaties uitvoeren, en als je veel van die simpele operaties achter elkaar zet lijkt het als of ie kan machtsverheffen.

En geloof mij, de begravenisstemming is niet binnen een half uur verdwenen, daar gaan weken tot maanden overheen, afhankelijk van wie er overleden is.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dit zou je dus (verkeerd?) zo op kunnen vatten dat er niets bestaat dat nagebouwd kan worden. Dat er een fout in je meting zit als je van de wijzer van een klok tegelijkertijd de plaats en de snelheid/richting wilt bepalen ben ik met je eens. Maar is deze fout relevant? Ik vind dat ik best een klok na kan bouwen. Het onzekerheidsbeginsel wordt pas belangrijk in 'extreme' situaties, bijvoorbeeld op subatomair niveau. Maar misschien is dit inderdaad noodzakelijk voor leven.[/quote]Je kan niets perfect nabouwen. Maar voor bijvoorbeeld een klok maakt het niets uit dat er hier en daar eens een atoompje fout neergezet wordt: De klok blijft echt wel doordraaien. En hetzelfde geldt voor zo'n beetje alle niet-levende dingen. Misschien uitgezonderd wat structuren op nanoschaal zoals (toekomstige) computerchips.

Maar voor een mens is dit heel anders... Want de positie van atomen in enzymen komt heel nauw. En als er daarin een atoombinding verbroken wordt doordat een deeltje (electron of proton ofzo) niet goed teruggeplaatst wordt, is gelijk het hele enzym onwerkzaam. Daarom kan je de mens niet goed nabouwen. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar waarom geloof je niet in een onsterfelijke ziel, of zelfs niet in een ziel op zich? Omdat er nooit bewezen is dat die bestaat? Omdat het 'spiritueel' klinkt? Ik denk dat ook de ziel op wetenschappelijk niveau onderzocht kan worden (zie vorige post).[/quote]Waarom wel? We kunnen nog niet ontdekken of er een ziel is of niet. En dan is de positie dat er geen ziel is "default"

Neem je als "default" wel aan dat er een ziel bestaat, ook al is daar geen enkel bewijs voor of tegen, dan moet je consequent zijn en in elke situatie waarin er geen bewijs is aannemen dat iets bestaat. Anders ben je volkomen willekeurig bezig.
Maar als je dat doet, kom je hoe dan ook in de knoop omdat conflicterende aannames tegelijk waar moeten zijn volgens jou. Dus is de enige overgebleven mogelijkheid dat je stellingen in principe verwerpt totdat het tegendeel bewezen is. Vandaar ook dat atheisme de "default" is.

Het is dus om een eind aan dit dilemma te maken een goed idee om de ziel wetenschappelijk te onderzoeken. Alleen heb ik echt totaal geen idee hoe je dat aan zou kunnen pakken. Dat is ook de reden waarom de ziel tot nu toe nog niet gevonden is.

Originele ideeen zijn welkom...

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Crusader<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom zou het niet kunnen zijn dat er inderdaad sprake is van een ziel?[/quote]Dat kan wel, maar er is geen reden om aan te nemen dat het zo is. Dus totdat die reden er wel is doen we er goed aan om aan te nemen dat het er niet is, zonder daarbij in dogmatische ontkennig te vervallen.

el_marcianito<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>wat maakt atheisme tot default? ok, voor jou is het (inmiddels) vanzelfsprekend, maar als je vanaf je geboorte iets anders meekrijgt is dat toch default, totdat het tegendeel genoeg bewezen is?[/quote]Een atheist is iemand die niet in een god gelooft. Een baby gelooft niet in een god. Dus een baby is een atheist. Atheisme is dus een temporele default.

Belangrijker is dat de logica ons gebiedt er van uit te gaan dat iets niet bestaat tenij er aanwijzingen voor het tegendeel zijn. (Wij geloven dus niet in de paashaas omdat er geen aanwijzingen zijn dat deze bestaat.) Dus atheisme is ook een filosofische default.

tomato:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en een erg mooie theorie die onsterfelijkhied tracht te bewijzen middels het begrip 'kennis' komt van Tipler.[/quote]Tipler, dat is toch die gast met de "Final Anthropic Principle" (FAP), ook wel de "Completely Ridiculous Anthropic Principle" (CRAP) genoemd? (En niet door mij, maar door andere natuurkundigen.) Een integraal onderdeel van FAP was dat het Universum weer ineen zal storten in een Big Crunch. Maar natuurkundigen denken nu dat dit niet zal gebeuren, dus FAP kan niet waar zijn.

Lord Daemon

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Lord Deamon, ik geloof dat een lichaam wel een ziel heeft. Namelijk omdat je lichaam een bepaalde hoeveelheid energie heeft. Je bent immers in staat om dingen voor elkaar te krijgen, zoals lopen, eten, praten enz.
Na je dood is die energie uit je lichaam. Maar omdat de natuurwetten voorschrijven dat energie niet zomaar kan verdwijnen, geloof ik dat het de ziel is die deze energie in zich draagt.
Dit is mijn persoonlijke mening, ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je lichaam bevat zeer veel energie. Denk aan de bindingsenergie in je molekulen en atomen, de energie die nodig is voor het maken van jouw materie, je warmte, je snelheid, je potentiele energie in het zwaartekrachtveld van de aarde, etcetera.

Wat jij kennelijk denkt is dat de energie die je 'hebt', waarmee je dingen kan doen, dat dat je ziel is. Maar dit kan natuurlijk niet, want als je dingen doet verbruik je energie, en zou je dus je ziel verbruiken zodat er binnen de kortste keren niets meer van over is.

Het is allemaal veel simpeler. In jouw cellen vinden processen plaats waarbij ingewikkelde molekulen tot kleinere worden omgezet. Hierbij komt energie vrij, die je vervolgens kan gebruiken voor jouw handelingen. Als je sterft vinden deze omzettingen niet meer plaats; aan de ene kant 'heb' jij nu geen energie meer, aan de andere kant wordt er geen energie aan de molekulen in jouw lichaam onttrokken. Het netto resultaat is dus nul.

Er worden geen wetten van energiebehoud verbroken zonder ziel, en de ziel-is-energie-theorie lijdt wel tot grote problemen.

Lord Daemon

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Lord Daemon, wat je zegt zit wel wat in.
Toch heb ik nog steeds genoeg (niet aantoonbare) redenen om aan te nemen dat er zoiets zou bestaan als een ziel, maar daar gaat deze topic niet over...

Verwijderd

Als ik de gehele topic zo doorlees dan begin ik ongeveer aan alles te twijfelen en ga er dan ambtshalve maar vannuit dat ik gewoon moet gaan feesten tot ik erbij neerval.

Er is toch nix na de dood....

IF THEN ELSE statement

IF dood THEN nix ELSE feesten

• Clay

Clay

cookie erbij?

ik ken um als

Who is general failure, and why is he reading my harddisk...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een baby gelooft niet in een god. [/quote]een baby niet nee. maar er zijn er genoeg die vanaf hun geboorte "geindoctrineerd" worden met een geloof. ik kan me goed voorstellen dat dat dan voor hen de uitgangspositie wordt ipv atheisme.

• Genoil
  • Laatst online: 12-11-2023
wat een suffe stelling: "er is niets na de dood":

"niets" kan nl. helemaal niet "zijn".

en "zijn" wordt dus "niet zijn" als leven=niet waar en dood=waar.

dus als je niet "bent", bestaat er ook geen "na", want tijd "is" en "zijn" bestaat dan helemaal niet meer.

;)

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>dus als je niet "bent", bestaat er ook geen "na", want tijd "is" en "zijn" bestaat dan helemaal niet meer.[/quote]Dat is nog niet zo'n gekke opmerking. Want je kunt hiervannuit redeneren dat je het eeuwige leven hebt (je 'bent' altijd). Er kan namelijk alleen iets zijn waneer je zelf ook 'bent' dus kun je eigenlijk ook niet dood zijn en leef je altijd.

• tomato
  • Niet online
Lord Daemon:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Tipler, dat is toch die gast met de "Final Anthropic Principle" (FAP), ook wel de "Completely Ridiculous Anthropic Principle" (CRAP) genoemd? (En niet door mij, maar door andere natuurkundigen.) Een integraal onderdeel van FAP was dat het Universum weer ineen zal storten in een Big Crunch. Maar natuurkundigen denken nu dat dit niet zal gebeuren, dus FAP kan niet waar zijn.[/quote]Ja, dat was Tipler. Hij werd inderdaad door veel collega's niet helemaal serieus genomen, en ik geloof ook niet in zijn theorieën, maar feit is dat er op hoog niveau theorieën op dit gebeid ontwikkeld worden. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat een baanbrekende juiste theorie pas jaren later serieus genomen zou worden, maar ik geloof niet dat dat bij Tipler het geval is. Al zaten er wel elementen in zijn verhaal die me aanspraken.
In het kort kwam het er op neer dat hij kennis als de enige benodigheid voor leven zag en dat de mens (met behulp van technologie) op den duur alle kennis van het heelal zou bezitten. Op het laatste moment van de levensduur van het heelal zou alles in een fractie van een seconde het eeuwige leven beleven in de vorm van een computerprogramma.

Captain Proton<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar voor een mens is dit heel anders... Want de positie van atomen in enzymen komt heel nauw. En als er daarin een atoombinding verbroken wordt doordat een deeltje (electron of proton ofzo) niet goed teruggeplaatst wordt, is gelijk het hele enzym onwerkzaam. Daarom kan je de mens niet goed nabouwen. [/quote]Waarom zou je het persé zelf moeten nabouwen. Ik kan me in het geval dat er geen sprake zou zijn van een ziel (zoals jij beweert) goed voorstellen dat er doormiddel van een soort evolutie leven 'gemaakt' zou kunnen worden. Maar daar geloof ik dus niet in, tenminste niet in de zin van 'leven' als wat ik daaronder versta. Want je kunt daar natuurlijk verschillende definities voor geven.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom zou je het persé zelf moeten nabouwen. Ik kan me in het geval dat er geen sprake zou zijn van een ziel (zoals jij beweert) goed voorstellen dat er doormiddel van een soort evolutie leven 'gemaakt' zou kunnen worden. Maar daar geloof ik dus niet in, tenminste niet in de zin van 'leven' als wat ik daaronder versta. Want je kunt daar natuurlijk verschillende definities voor geven.[/quote]Al ik me goed herinner was JIJ degene die er zo bang voor was dat hij gedupliceerd werd... Maar ik kan me vergissen hoor.
En dat er door evolutie geen leven kan ontstaan mag je me uitleggen in de evolutie feit of fictie thread. Misschien dat er dan eindelijk daar ook weer eens een leuke discussie ontstaat...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>dus als je niet "bent", bestaat er ook geen "na", want tijd "is" en "zijn" bestaat dan helemaal niet meer.[/quote]je vergeet een ding: jij leeft dan misschien niet meer, maar de anderen "zijn" nog wel, dus is er nog wel tijd en kun je dus wel dood zijn

Verwijderd

el marcianito

flauw vraagje: hoe weet jij dat anderen "zijn"? :)

Verwijderd

captain proton:

die is flauw ja.
ik moet zeggen dat ik dat niet 100% zeker weet, maar dat geldt eigenlijk overal wel voor. ik zie wat ik zie en ik denk zoals ik denk. hoe anderen de wereld beleven kan ik nooit zeker weten, want als iemand het mij probeert te vertellen weet ik nooit 100% zeker dat hij de waarheid spreekt. dus het is mógelijk dat ik de enige ben die zo "is" en dat de anderen alleen een interactief decor zijn. (in dat geval is een zeker onderdeel van het decor af en toe redelijk irritant)
maar het is niet erg waarschijnlijk. laat ik het zo zeggen: ik ben een mens. ik zie er net zo uit als de andere mensen, en ik heb ongeveer dezelfde mogelijkheden en beperkingen als de andere mensen. het is daarom logischer om aan te nemen dat ik ook een mens ben en dat het enige verschil tussen mij en de rest is dat het perspectief anders ligt, dan dat ik een wezen ben en de andere mensen onderdeel van een decor, die op dezelfde manier op de omgeving reageren als ik en bovendien ook wel eens beweren de wereld vanuit zichzelf te beleven en mij als een onderdeel van "de anderen" zien en daar dus ook gelijk in zijn.
maar je hebt gelijk, ik kan het natuurlijk nooit 100% zeker weten...

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>je vergeet een ding: jij leeft dan misschien niet meer, maar de anderen "zijn" nog wel, dus is er nog wel tijd en kun je dus wel dood zijn[/quote]Het gaat er hier om dat dat dus niet het geval is als je niet meer leeft. Dan zijn er ook geen anderen meer die leven. Lijkt heel egocentrisch, maar volgens mij is het een vrij algemene zienswijze en ik vind het ook niet vreemd om het zo te zien. Het is belangrijk dat je jezelf dus niet als onderdeel van de wereld ziet, maar eerder andersom.

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Al ik me goed herinner was JIJ degene die er zo bang voor was dat hij gedupliceerd werd...
Maar ik kan me vergissen hoor.[/quote]Nee, ik was er niet bang voor dat ik gedupliceerd zou worden (was iemand anders dacht ik). Wel een interessante vraag, of leven 'nagemaakt' kan worden. Wel belangrijk wat je dus verstaat onder 'leven'. Ik denk zeker dat er 'leven' 'gemaakt' kan worden door mensen dat gelijkwaardig is aan dieren, maar niet gelijkwaardig aan een mens. En als dat wel zou kunnen ben ik er iig niet bang voor dat ik zelf nagemaakt zou worden, er wordt hoogstens een nieuw individu kunnen komen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En dat er door evolutie geen leven kan ontstaan mag je me uitleggen in de evolutie feit of fictie thread. Misschien dat er dan eindelijk daar ook weer eens een leuke discussie ontstaat...[/quote]Ik zal hem eens gaan lezen (nog niet gedaan), duurt zo lang he ;).

edit:
typo

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>die is flauw ja.(el marcianito)[/quote]Voor jou is dit een heel flauwe vraag ja, ik wist ook wel dat je dit ging antwoorden, maar goed, jij gaf me de kans om 'm te stellen. Maar kennelijk geldt dit niet voor iedereen...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Lijkt heel egocentrisch, maar volgens mij is het een vrij algemene zienswijze en ik vind het ook niet vreemd om het zo te zien.(tomato)[/quote]Nu ga ik jou en iemand anders met dezelfde zienswijze eens naast elkaar zetten. Die zienswijze is immers algemeen, toch? Ik ben het niet met jullie eens, dus ik ben een objectieve buitenstaander wat betreft de vraag wie van jullie gelijk heeft.
Jullie beweren beiden dat na jullie dood de wereld niet meer zal bestaan. Nu neem ik even aan dat jullie niet op exact hetzelfde moment doodgaan. Wie heeft er gelijk?
"Ik" hoor ik je zeggen. Maar dat roept die ander ook... moeilijk, moeilijk... ik zie als buitenstaander echt het verschil niet. En toch moet een van jullie echt zijn en de ander niet. Anders heb je een probleem. Of je moet het beginsel van non-contradictie (ja, dat is mijn stokpaardje) weerleggen, maar dat is nog niemand gelukt.
Jullie kunnen dus niet beiden gelijk hebben en het kan ook niet zo zijn dat een van beiden gelijk heeft. Dus de enige conclusie kan zijn dat jullie het beiden fout hebben... Dit is de enige conclusie die intern consistent is. En daarmee is jouw verhaal dus weerlegd.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>in dat geval is een zeker onderdeel van het decor af en toe redelijk irritant(el marcianito)[/quote]goed he? Maar ik zie mezelf toch liever niet als interactief decor, en jou ook niet... Volgens mij ben je namelijk toch wel redelijk "echt" :)

• tomato
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nu ga ik jou en iemand anders met dezelfde zienswijze eens naast elkaar zetten. Die zienswijze is immers algemeen, toch? Ik ben het niet met jullie eens, dus ik ben een objectieve buitenstaander wat betreft de vraag wie van jullie gelijk heeft.
Jullie beweren beiden dat na jullie dood de wereld niet meer zal bestaan. Nu neem ik even
aan dat jullie niet op exact hetzelfde moment doodgaan. Wie heeft er gelijk?[/quote]We hebben allebei gelijk. Er is namelijk maar één waarheid, en dat is je eigen waarheid. Voor mezelf heb ik gelijk en de ander heeft ook voor zichzelf gelijk. Jij ziet dat we allebei ongelijk hebben. Zo bestaan er dus verschillende waarheden naast elkaar, ieder zijn eigen.

Verwijderd

dit kan alleen zo zijn als we in verschillende heelals leven... of als er naast onze eigen waarheid ook nog een objectieve waarheid is... in welk geval jouw mening dat ieder zijn eigen waarheid heeft toch een beetje lastig wordt. Of je moet bedoelen dat we allemaal de waarheid anders interpreteren.

Verwijderd

Blijf vooral zo doorgaan mensen, jullie belanden nog in een isoleercel.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>We hebben allebei gelijk. Er is namelijk maar één waarheid, en dat is je eigen waarheid. Voor mezelf heb ik gelijk en de ander heeft ook voor zichzelf gelijk. Jij ziet dat we allebei ongelijk hebben. Zo bestaan er dus verschillende waarheden naast elkaar, ieder zijn eigen.[/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>dit kan alleen zo zijn als we in verschillende heelals leven... of als er naast onze eigen waarheid ook nog een objectieve waarheid is... in welk geval jouw mening dat ieder zijn eigen waarheid heeft toch een beetje lastig wordt. Of je moet bedoelen dat we allemaal de waarheid anders interpreteren.[/quote]er is maar één objectieve waarheid, wat dat dan ook is. en misschien is dat wel die ene waarheid van een zeker persoon dat ons allemaal waarneemt tot zijn dood en dat we daarom bestaan. maar dat zou dan één willekeurig persoon zijn van al die mensen die zo denken. en wat is dan net het verschil tussen die ene persoon en al die anderen? oftewel, hoogst onwaarschijnlijk. (zie ook m'n vorige post)
maar wie denkt dat het wel zo is mag best met overtuigend bewijs komen hoor... als dat er is tenminste ;)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er is namelijk maar één waarheid, en dat is je eigen waarheid.[/quote]Definieer 'waarheid'.

• yamAUchi
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je kan niets perfect nabouwen. Maar voor bijvoorbeeld een klok maakt het niets uit dat er hier en daar eens een atoompje fout neergezet wordt: De klok blijft echt wel doordraaien. En hetzelfde geldt voor zo'n beetje alle niet-levende dingen. Misschien uitgezonderd wat structuren op nanoschaal zoals (toekomstige) computerchips.
Maar voor een mens is dit heel anders... Want de positie van atomen in enzymen komt heel nauw. En als er daarin een atoombinding verbroken wordt doordat een deeltje (electron of proton ofzo) niet goed teruggeplaatst wordt, is gelijk het hele enzym onwerkzaam. Daarom kan je de mens niet goed nabouwen.[/quote]dat is nu niet mogelijk.. en over 50 jaar waarschijnlijk niet mogelijk.. maar misschien over 100 jaar wel.. heb je dan een mens gebouwd ?

waarschijnlijk een heel kleintje die alle stadia van de ontwikkeling net na de bevruchting doorloopt inclusief opvoeding van 'ouders'

een volwassen iemand van scratch maken (als dat zou kunnen) lijkt me echt vaag.. aangezien die dan.. herinneringen zou hebben die jij erin hebt zitten 'programmeren' eigenlijk.. maar dat zou dan niet echt een mens zijn maar meer een soort van robot die alle 7(?) kenmerken van het leven in zich heeft.

aargh.. 2 pagina's oops =|
mjah.. na 2e pagina gelezen te hebben... blijft redelijk intact

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wat Captain Proton dus zegt is dat het theoretisch onmogelijk is om een mens na te bouwen, vanwege het onzekerheidsprincipe.

Lord Daemon

• yamAUchi
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

het is meer een stel dat.. toch grote kans dat het ooit een keertje zou kunnen lukken

en het maakt niet uit of dat het niet of wel kan.. maar stel dat het zou kunnen daar gaat het om..

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het maakt niet uit of het kan? Ik zeg jou dat het nooit zal kunnen: dus hoef jij je er geen zorgen meer over te maken. Dat boeit best wel.

• tomato
  • Niet online
Ik denk ook dat het niet mogelijk is een mensenleven te creeëren, maar om andere redenen. Technisch gezien geloof ik dat het wel kan en dat het probleem van het onzekerheidsprincipe ons niet in de weg zal staan. Ik zie het dan niet als 'Kijk waar dit atoom zich bevindt en plaats het in m'n bouwproject', maar op andere manieren, bijvoorbeeld door evolutie.
Maar wat krijg je dan? Een 'machine' die alle kenmerken van een mens heeft, behalve leven! Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik geloof dat er ook een ziel bestaat en die is niet na te bouwen. Een mens kan dus geen ziel en dus ook geen nieuw leven creeëren. Misschien is het wel mogelijk een door mensen 'gebouwd' wezen te laten 'connecten' met een bestaande ziel?

Oja, over de waarheid. Ik denk dat jullie niet helemaal goed begrijpen wat ik bedoel. We zijn een beetje van het spoor af, maar het ging hier om:
Ik poneerde de stelling dat de wereld, alles, alleen bestaat omdat ik ook besta. Als ik niet meer besta, bestaan jullie ook niet meer. Toen vonden jullie dat jullie best door zouden leven indien ik dood zou gaan. Maar je moet het vanuit jezelf bekijken. Alles is omdat jij het ervaart, en zoals jij het ervaart. Is dat dan voor iemand anders net zo, maar dan andersom?
Dat zou tegelijkertijd oogenschijnlijk niet kunnen, maar dat is toch zo. Ik heb mijn waarheid en jij hebt je eigen waarheid. Alleen voor mij bestaat jouw waarheid niet. Je zou kunnen zeggen dat we beiden in een andere wereld leven. In elke wereld bestaat maar één waarheid, die van jezelf en die conflicteert niet met andere waarheden, want die gelden namelijk niet in jouw wereld.

Verwijderd

tomato<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik zie het dan niet als 'Kijk waar dit atoom zich bevindt en plaats het in m'n bouwproject', maar op andere manieren, bijvoorbeeld door evolutie.[/quote]hoe wil je dat dan helemaal voor elkaar krijgen? als je denkt dat je een mens atoom voor atoom kunt nabouwen kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, ook al kan dat dan simpelweg niet. maar hierbij??<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar wat krijg je dan? Een 'machine' die alle kenmerken van een mens heeft, behalve leven! Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik geloof dat er ook een ziel bestaat en die is niet na te bouwen. Een mens kan dus geen ziel en dus ook geen nieuw leven creeëren. Misschien is het wel mogelijk een door mensen 'gebouwd' wezen te laten 'connecten' met een bestaande ziel?[/quote]als je het voor elkaar zou krijgen om een mens na te bouwen (maar dat kan niet, want het is onmogelijk) heb je een individu nagemaakt, dus ook al die moleculaire processen en toestanden die ervoor zorgen dat iemand een zelfbewustzijn heeft. oftewel: inclusief wat jij een ziel noemt<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je zou kunnen zeggen dat we beiden in een andere wereld leven. In elke wereld bestaat maar één waarheid, die van jezelf en die conflicteert niet met andere waarheden, want die gelden namelijk niet in jouw wereld.[/quote]iedereen heeft zijn eigen beleveniswereld ja. en iedereen interpreteerd zijn eigen waarnemingen op zijn eigen manier ja. maar dat maakt nog niet dat iedereen in zijn eigen wereld leeft. want dan zou iedereen in zijn eigen paralle universum moeten leven dat bestaat zolang het individu leeft. met daarin een soort projecties van (alle) andere individuen als een interactief decor. het enige verschil tussen jouw en mijn wereld zou zijn dat ik jou als een decorstuk zie en jij mij. alle anderen zouden we op de zelfde manier zien. en dit geldt zo voor elke combinatie van twee personen.
vat je al wat ik bedoel? we leven allemaal in één en dezelfde wereld alleen bekijken we die allemaal vanuit net een iets ander perspectief

Verwijderd

Tomato<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik denk ook dat het niet mogelijk is een mensenleven te creeëren, maar om andere redenen. Technisch gezien geloof ik dat het wel kan en dat het probleem van het onzekerheidsprincipe ons niet in de weg zal staan. Ik zie het dan niet als 'Kijk waar dit atoom zich bevindt en plaats het in m'n bouwproject', maar op andere manieren, bijvoorbeeld door evolutie.[/quote]Het is NIET mogelijk om met behulp van evolutie een mens te creëren. Of beter gezegd: het is mogelijk, maar de kans is oneindig klein dat het je lukt.

Want laten we eens veronderstellen dat we een manier hebben gevonden om evolutie te versnellen, zo dat we miljarden jaren natuurlijke evolutie kunnen simuleren in, laten we zeggen, een ochtendje. Wat krijg je dan? Als je tussen de middag het experiment bekijkt, is de kans dat je hogere levensvormen aantreft zeer groot, mits je natuurlijk een goede simulatie hebt gedaan. Maar de kans dat je er een mens uitkrijgt is oneindig klein. Want de mens is het product van toevallige mutaties en daaropvolgende selectie. En door dat toeval kan dus best als meest intelligente levensvorm een olifantachtig beest ontstaan met 3 slurfen of een klomp cellen die de hele aarde bedekt. Je weet het niet. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Het hangt er maar net vanaf welke vorm in de evolutie het beste werkte.

Toch is dit natuurlijk geen argument tegen evolutie. Want als de mens in het experiment niet was ontstaan, waren er hier nu ook geen mensen geweest om zich af te vragen waarom ze niet bestaan...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar wat krijg je dan? Een 'machine' die alle kenmerken van een mens heeft, behalve leven! Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik geloof dat er ook een ziel bestaat en die is niet na te bouwen. Een mens kan dus geen ziel en dus ook geen nieuw leven creeëren. Misschien is het wel mogelijk een door mensen 'gebouwd' wezen te laten 'connecten' met een bestaande ziel?[/quote]laten we eens aannames gaan tellen:

1. een ziel bestaat
2. elk mens heeft er 1
3. de mens kan geen ziel maken
4. de mens kan de rest wel maken

bovendien maak je hier nog impliciet de aanname dat een dier of een plant of een bacterie ook een ziel heeft. Want een dier of een ander organisme "leeft" ook. Misschien bedoel jij met "leven" "verstand", maar dat maakt niet erg uit.

Want een (licht) geestelijk gehandicapte die bijvoorbeeld een IQ van 65 heeft, die heeft wel een ziel, toch? En iemand die ietsje minder geestelijke vermogens heeft ook. En iemand met nog ietsje minder ook. En iemand die hetzelfde kan als de gemiddelde chimpansee? Die ook, anders moet je een volkomen arbitraire grens gaan trekken. En dan zou dat weer inhouden dat er mensen zijn zonder ziel, een conflict met je aanname 2. (die overigens volgt uit het feit dat volgens jou een mens zonder ziel niet "leeft", voor als je je afvroeg waar ik die vandaan heb)
Maar als een mens die niet slimmer is dan een chimpansee een ziel heeft, dan die chimpansee toch ook? Want die chimpansee kan echt niet minder dan die mens ofzo... Op wat lichamelijke dingen na, maar een ziel staat los van het lichaam volgens jou. Of een gorilla... of een willekeurige andere mensaap... of noem maar op wat voor beest... Waar ligt de grens?

Als er geen grens is, heeft elk levend wezen op aarde een ziel. Maar dan heeft de ziel al niets meer te maken met "denken", organismen zonder neuronen hebben dan ook een ziel. alleen nog met "leven". En als dit zo is, is de ziel overbodig geworden, dan verklaart de "ziel"-hypothese helemaal niets meer, behalve dan dat het woord "ziel" synoniem is geworden met "leven".

Je hebt geen van alle aannames bewezen, en dit vorige mag je opvatten als een bewijs tegen het bestaan van een ziel... Misschien moet je toch maar eens wat aannames gaan bewijzen.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik poneerde de stelling dat de wereld, alles, alleen bestaat omdat ik ook besta. Als ik niet meer besta, bestaan jullie ook niet meer. Toen vonden jullie dat jullie best door zouden leven indien ik dood zou gaan. Maar je moet het vanuit jezelf bekijken. Alles is omdat jij het ervaart, en zoals jij het ervaart. Is dat dan voor iemand anders net zo, maar dan andersom?
Dat zou tegelijkertijd oogenschijnlijk niet kunnen, maar dat is toch zo.[/quote]Niet aleen ogenschijnlijk. Want in 1 heelal kunnen niet 2 gebeurtenissen voorkomen die elkaar uitsluiten. Dit heet non-contradictie. Je kan dit verwerpen, maar dan kan je net zo goed stoppen met deze hele discussie. Want als bijvoorbeeld het heelal op 2 verschillende momenten kan eindigen, heeft het woord "einde" geen betekenis meer. Deze redenering kan je voor elk woord doen. Probeer maar. Dus, als je non-contradictie verwerpt, heeft ook taal geen betekenis meer... Waarom zou je dan nog discussieren?
Dus je moet kiezen: of non-contradictie is waar en jouw idee dus fout, of we leven niet in hetzelfde heelal.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb mijn waarheid en jij hebt je eigen waarheid. Alleen voor mij bestaat jouw waarheid niet. Je zou kunnen zeggen dat we beiden in een andere wereld leven. In elke wereld bestaat maar één waarheid, die van jezelf en die conflicteert niet met andere waarheden, want die gelden namelijk niet in jouw wereld.[/quote]...En je hebt al gekozen, we leven in verschillende heelals (of werelden, zoals jij ze noemt). Wat ook wel moet als je jouw idee wil blijven volhouden.

Alleen heb je nu toch een probleem. In jouw wereld ben ik slechts een stukje decor. Ik "leef" niet, want dan zou ik een ziel hebben, zie het vorige stukje. Dus ik heb geen ziel. Ik kan dus niet nadenken. Toch kom ik met deze ideeen, andere ideeen dan die jij hebt. Daar is over nagedacht. Misschien denk jij daar anders over, maar er zit een redenatie achter...
Dus als ik, een stukje decor, nou deze ideeen niet heb kunnen bedenken, wie heeft ze dan bedacht? Jij zelf niet, jij bent het er niet mee eens. God, als die bestaat in jouw heelal, al helemaal niet... Want die zou wel weten hoe het in werkelijkheid is, zeker als jij dat ook weet. Dus kan jouw enige conclusie zijn dat of deze ideeen volslagen uit het niets komen (alleen als er niemand is om een redenatie te maken, wie heeft hem dan gemaakt?), of dat ik wel "leef" in jouw heelal. En dan is je theorie fout.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

el_marcianito:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>er is maar één objectieve waarheid, wat dat dan ook is.[/quote]Bewijs aub

Tomato:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er is namelijk maar één waarheid, en dat is je eigen waarheid.[/quote]De verzameling van alle waarheden bevat dus precies 1 element, en dat is het element 'eigen waarheid'. Dat betekent dat alle eigen waarheden van alle mensen dezelfde zijn. Dus jou waarheid dat jij de enige bent die bestaat, en Captain Proton's waarheid dat dat niet zo is zijn aan elkaar gelijk. Ik bespeur hier een contradictie<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Voor mezelf heb ik gelijk en de ander heeft ook voor zichzelf gelijk.[/quote]En zijn deze 2 waarheden, die dus zoals je hier beweert allebij geldig zijn, nu aan elkaar gelijk of niet? Zo ja, dan is dit een open deur, zo nee, dan ben je met de zin die je hiervoor zei in tegenspraak.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Jij ziet dat we allebei ongelijk hebben.[/quote]Beide eigen waarheden zijn ongeldig? Maar de enige echte waarheid was toch je eigen waarheid?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zo bestaan er dus verschillende waarheden naast elkaar, ieder zijn eigen.[/quote]Er bestaat maar 1 waarheid zeg je net! Bovendien waren beide waarheden onjuist, en nu weer ineens niet.

Je maakt er wel een potje van zeg. Binnen 3 regels weet je jezelf een stuk of 5 keer tegen te spreken.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik denk ook dat het niet mogelijk is een mensenleven te creeëren, maar om andere redenen. Technisch gezien geloof ik dat het wel kan en dat het probleem van het onzekerheidsprincipe ons niet in de weg zal staan. Ik zie het dan niet als 'Kijk waar dit atoom zich bevindt en plaats het in m'n bouwproject', maar op andere manieren, bijvoorbeeld door evolutie.
Maar wat krijg je dan? Een 'machine' die alle kenmerken van een mens heeft, behalve leven! Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik geloof dat er ook een ziel bestaat en die is niet na te bouwen. Een mens kan dus geen ziel en dus ook geen nieuw leven creeëren.
Misschien is het wel mogelijk een door mensen 'gebouwd' wezen te laten 'connecten' met een bestaande ziel?[/quote]Ehm. Jij was toch de enige in dit heelal die bestond? In dat geval zijn wij dus allemaal robots. Of interactief decor zoals el_marcianito dat zo mooi zegt. En dus is er geen prinicipieel verschil tussen ons en die nagebouwde kloon, die niet leeft omdat ie geen ziel heeft. Wij hebben immers ook geen ziel. Wij bestaan immers niet, en dan is een ziel hebben vrij lastig.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat zou tegelijkertijd oogenschijnlijk niet kunnen, maar dat is toch zo. Ik heb mijn waarheid en jij hebt je eigen waarheid. Alleen voor mij bestaat jouw waarheid niet. Je zou kunnen zeggen dat we beiden in een andere wereld leven. In elke wereld bestaat maar één waarheid, die van jezelf en die conflicteert niet met andere waarheden, want die gelden namelijk niet in jouw wereld.[/quote]Aha, we zijn er uit. Iedereen leeft in zijn eigen heelal. Maar hoe kan het dan dat er interactie is tussen ons? Ben jij een stuk interactief decor in mij heelal en ik in het jouwe? Loop ik dan nu met het decorstuk jou of met de echte jou te praten. En als ik met de echte jou loop te praten, hoe kan het dan dat wij interactie hebben, als wij in verschillende heelals leven. Deze heelals moeten immers compleet gescheiden zijn, anders kunnen ze geen eigen waarheden hebben. Dus is de conclusie dat ik met het decorstuk 'jou' te doen heb. Maar in dat geval, hoe weet ik dan dat jij echt bestaat?

Je bent zo vaak met jezelf in tegenspraak dat je het begrip 'contradictie' een geheel nieuwe dimensie geeft. Hoeveel het er zijn, ik weet het niet, ik ben de tel kwijt, maar als je bedenkt dat 1 contradictie al genoeg is om een betoog omver te halen, kun je je wel voorstellen dat er van jou betoog niet veel overblijft. Volgens mij heb je nog maar 2 mogelijkheden:
a) geef toe dat je ongelijk hebt.
b) verwerp de logica. In dat geval geef je je intelectuele intregiteit op en wordt deze discussie zinloos.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1 2 Laatste