Domino schreef op 24 december 2002 @ 08:38:
Ronnie_T, dit zijn dezelfde problemen als er al een tijd in Vught spelen.
Verbinding valt een tijd weg, van een aantal seconden tot enkele minuten.
Op een com21 is dan het 4de ledje uit, volgens mij is dat de 'Receive'.
Een ping naar een gateway geeft een timeout. Die heb ik toevallig altijd aan staan, dat kan ik zien waneer mijn zus kazaa weer eens aanzet

.
Persoonlijke specs:
Windows2000 Server, geen firewall.
Geen router, alles met NAT via twee NIC's.
Het is heel willekeurig waneer de verbinding wegvalt (kan het helaas alleen 's-avonds zien) soms om 7 uur, soms om 10 uur, soms om 12 uur. Lijkt weinig tot niets met de capaciteit van het netwerk te maken te hebben.
Ook het gebruik van de verbinding varieert en lijkt er niets mee te maken hebben. De ene keer valt de verbinding weg tijdens het surfen, een andere keer tijdens emailen, nieuwsgroepen bekijken, noem maar op.
Het enige wat ik aan de 'problemen' met @home heb kunnen doen is mijn IP static instellen en DNS van xs4all/Worldcom invullen. Maar dat help natuurlijk ook niet als de verbinding wegvalt.
@home heeft DHCP-problemen in het hele verzorgingsgebied van Essent, wat ervoor kan zorgen dat er zich allerlei leaseproblemen kunnen voordoen. Ik heb soms meegemaakt dat er dynamisch en statisch geen verbinding mogelijk was, omdat opeens (per ongeluk) de computernaam weg was, maar dat heeft hier niks mee te maken.
Als ik het goed begrijp, als je static staat heb je nog steeds een wegvallende verbinding? Waarom zou je het dan statisch zetten, wat lost dit dan op? Je zou de helpdesk kunnen vragen voor een
andere computernaam of om een "restage", dit wil heel soms helpen, dit "ververst" de computernaam op de DHCP-server. Als de verbinding weer wegvalt, probeer dan eens direct zelf een nieuwe lease op te halen als je dynamisch staat, lukt dit direct, dan zal het probleem mogelijk kunnen liggen aan de @home DHCP-server. Wat voor leasetijd krijg je? Gaat het misschien mis bij het automatisch vernieuwen van de lease? Als ik het goed heb op gebeurt dit op ongeveer 50% van de de leasetijd.
Het probleem van een
wegvallende verbinding in vucht en den bosch is bij ons (helpdesk 1e lijns) altijd heel vaag gebleven, maar zouden nu echt opgelost moeten zijn volgens @home, wij krijgen helaas meestal zeer beperkte informatie over storingen. Symptomen van de stroring destijds: "de verbinding valt regelmatig weg en komt na 10-20 minuten vanzelf weer terug"
Bij dit probleem kan ik heel moeilijk inschatten waar het probleem zit, ik zal opsommen waar het volgens mij aan zou kunnen liggen (van meest naar minst waarschijnlijk):
- @home DHCP leaseproblemen op het moment van het vernieuwen van de lease (oplossing: moeilijk om het probleem hard te maken, dit moet de 2e lijns helpdesk verder afhandelen, een duidelijke omschrijving van het probleem is nodig)
- Ergens een breuk in de Kabel van Essent, of een ander kabelprobleem (te zwak signaal, ruis o.i.d.) (het eerste wat er gedaan moet worden is een "uitgebreide", software-matige, controle van het signaal. Het minste wat er dan gedaan kan worden is een zogenaamde
RF-Check - wegvallende verbinding uit te laten voeren. Als er problemen zouden zijn met de AOP, dan zou dat tijdens de RF-Check boven water moeten komen)
- Modem defect. Als de RF-check niks heeft opgeleverd dan moet het modem omgewisseld worden
- Een algehele storing in het gebied, waar @home nog niet van op de hoogte is.
In het gaval het probleem toch aan je zelf zou liggen:
- Klein breukje in de UTP kabel.
- NIC of ander soft- of hardwareprobleem.
- Etc...
P.S. 24 december lagen er een aantal DNS-servers uit in het zuiden van het land, dus kon de verbinding even wegvallen
Wel vermoeiend dat typen, maar het is voor een goed doel
[
Voor 3% gewijzigd door
Ronnie_T op 25-12-2002 04:11
]