OK, mijn ontopic reply dan
Even stukje uitleg voor de mensen die mij niet zo goed kennen
Ik ben werkzaam bij een van het land's grootste websites (op gebied van pageviews iig). We hebben dagelijks zo'n 75.000 unieke bezoekers en per maand zitten we nu net onder de 500.000 (Gemeten op basis van een combinatie cookie/sessie/login). Ik ben hier verantwoordelijk voor onder andere inkomsten en heb hierdoor regelmatig te maken met reclamebureaus, designbedrijfjes en webadvertising-agencies.
Daarnaast heb ik een adviserende functie bij een hostingbedrijf, welke heel nauw samenwerkt met een reclamebureau. (Ze delen hetzelfde pand en de eigenaren zijn goede vrienden etc. etc.)
<hr>
Ik heb de hele thread gelezen en heb gezien dat de webdesigners nogal een afkeer hebben van reclamebureaus door slechte communicatie. Het reclamebureau behandeld sommige webdesigners als codekloppers en als dat niet het geval is, lijkt het er vaak wel op. Er zijn uitzonderingen, maar die zijn helaas nog redelijk zeldzaam.
Duidelijk is dat de art-director veel beter moet synergeren (is dat wel NL?) met de webdesigner om zodoende gezamelijk tot een beter resultaat te komen. Er zijn echter veel te veel reclamebureaus die internet nog als een soort ondergeschoven kindje behandelen, die het niet serieus aanpakken en die hele rare dingen eisen die juist veel gemakkelijker aangepakt kunnen worden.
Als de communicatie tussen de webdesigner en de art-director beter zou zijn, kon de webdesigner de laatste uitleggen waarom zijn idee misschien op een net iets andere manier beter zou aanslaan. Dat vraagt een tegemoetkoming van beide partijen en de webdesigner moet dan ook nog verstand hebben van de zaken die de art-director heeft bedacht, omdat je anders niet een goede inhoudelijke discussie kunt houden.
Een probleem dat langzamerhand ook naar voren kwam en volgens mij ook voor een groot deel van het uiteindelijke probleem is, is het volgende:
Reclamebureaus weten nog niet goed wat ze aanmoeten met het internet, ze weten nog niet goed hoe ze meten moeten, wat ze kunnen verwachten en wat vooral niet. Ze kennen de mogelijkheden van online-advertising en -branding veel te slecht om echt goed in te kunnen steken op deze mogelijkheden.
Ik merk dit bijna dagelijks, mijn werk bestaat voor een groot deel uit het bijhouden, analyseren en interpreteren van informatie die mij beschikbaar wordt gesteld. Niet alleen views en clickthroughs, maar ook andere informatie over bijvoorbeeld wanneer bepaalde ads getoond worden en wat dat voor invloed heeft. Wanneer bepaalde nieuwe items op de siet verschijnen en wat voor invloed dat heeft op het aantal unieke bezoekers en pageviews etc. etc.
Dat klinkt misschien alsof je veel hebt om te bekijken en bij te houden en dat is wel zo, maar ik denk persoonlijk dat je op deze manier nog geen 5% benut van de potentie die er is.
Een deel van dit probleem ligt overduidelijk bij de admanagementsoftware die er gebruikt wordt. De verschillende advertising agencies gebruiken verschillende manieren om te meten en daardoor blijft alles heerlijk onduidelijk. De ene meet het aantal pageviews gewoon als pageviews, de ander meet pas een view als de pagina minstens 7 seconden geopend is geweest en weer een ander meer pas als er 15 seconden naar de pagina is gekeken. Dan begin ik nog maar niet over het aantal unieke bezoekers, want dat is zelfs bij hetzelfde bedrijf nog wel eens verschillend!
Ik denk dat voordat er eindelijk duidelijkheid komt over de manieren van meten en de betrouwbaarheid van de uitkomsten, er goede meetmethoden moeten ontwikkeld die door alle websites en alle advertisers wordt ondersteunt. Logischerwijs is dit nu niet het geval en nog veel logischer is het dat de verschillende bureaus in NL een andere manier er op nahouden en allemaal zeggen dat hun eigen manier de beste is. (WebAds doet het anders dan AdLink en Pepper, elk vind zijn eigen manier het beste...)
Al met al komt het er op neer dat er standaarden moeten komen, dat de communicatie moet verbeteren en dat dan pas echt meer duidelijkheid kan komen. Door betere en betrouwbaarder meetmethoden kan het reclamebureau beter de mogelijkheden zien, waarna ze door in gesprek te gaan met de webdesigner kunnen bepalen hoe ze zo goed mogelijk gebruik maken van de beschikbare methoden en hoe dat zo goed mogelijk gemeten kan worden...
<hr> Een flink verhaal en enigzinds offtopic lijkend misschien, maar ik denk dat er een aantal dingen zijn die moeten veranderen voordat de echte ommeslag kan komen.