Het kan op meerdere manieren..
Met zo`n puls (bv pin 8): switch naar
breedbeeld/zoom
Via extra info in beeldlijn x: switch naar
breedbeeld/zoom
ECHT breedbeelsignaal: PALplus
Die signalen kunnen volgens mij allemaal over een coaxkabel. Veel videorecorders nemen zelfs het extra beetje informatie op in beeldlijn x.
Janoz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:23:
[...]
Het aantenne signaal gaat alleen echt omschakelen bij pal+, maar dat wordt in NL niet meer gebruikt. Analoge uitzendingen via de ether zijn gestopt en kabel aanbieders zijn te lui om de binnengekomen digitale content om te zetten naar pal+ wanneer ze het op de analoge kabel gooien.
Dat je TV overschakeld naar 16:9 komt gewoon omdat hij een berg zwart boven en onder in beeld ziet en dan inzoomt. Nadeel is dat je dan eigenlijk maar 432 van de 576 beeldlijnen gebruikt.
Om om te schakelen kijkt je tv naar meer dan alleen die zwarte balken. In een van de beeldijnen zit de info voor de switch naar 16:9 op
breedbeeldtv`s.
Er zijn nog genoeg zenders, waarbij mijn Philips niet omschakelt.
Btw, wel grappig; een van de verschillen tussen pal en palplus was destijds dat enorme geraster/waas/moire(?)-effect op jasjes van mensen. Je zag dan een enorm geflikker in de stof van het jasje... bij palplus was dat verholpen.
Als je via digitale tv kijkt naar een echte
breedbeelduitzending, zie je een perfect jasje, terwijl je op de analoge kabel nog steeds dat geflikker ziet. Sinds vorige week zie ik dat verschil ook in de praktijk... leuk
[
Voor 42% gewijzigd door
Michael Knight op 05-03-2007 16:30
]