ed natuurlijk

. En dan wel om devolgende reden:
Computer Scientists love ed, not just because it comes first
alphabetically, but because it's the standard. Everyone else loves ed
because it's ED!
"Ed is the standard text editor."
And ed doesn't waste space on my Timex Sinclair. Just look:
-rwxr-xr-x 1 root 24 Oct 29 1929 /bin/ed
-rwxr-xr-t 4 root 1310720 Jan 1 1970 /usr/ucb/vi
-rwxr-xr-x 1 root 5.89824e37 Oct 22 1990 /usr/bin/emacs
Of course, on the system *I* administrate, vi is symlinked to ed.
Emacs has been replaced by a shell script which 1) Generates a syslog
message at level LOG_EMERG; 2) reduces the user's disk quota by 100K;
and 3) RUNS ED!!!!!!
Let's look at a typical novice's session with the mighty ed:
golem> ed
?
help
?
?
?
quit
?
exit
?
bye
?
hello?
?
eat flaming death
?
^C
?
^C
?
^D
?
---
Note the consistent user interface and error reportage. Ed is
generous enough to flag errors, yet prudent enough not to overwhelm
the novice with verbosity.
Ed, the greatest WYGIWYG editor of all.
ED IS THE TRUE PATH TO NIRVANA! ED HAS BEEN THE CHOICE OF EDUCATED AND IGNORANT ALIKE FOR CENTURIES! ED WILL NOT CORRUPT YOUR PRECIOUS BODILY FLUIDS!! ED IS THE STANDARD TEXT EDITOR! ED MAKES THE SUN SHINE AND THE BIRDS SING AND THE GRASS GREEN!!
When I use an editor, I don't want eight extra KILOBYTES of worthless
help screens and cursor positioning code! I just want an EDitor!!
Not a "viitor". Not a "emacsitor". Those aren't even WORDS!!!! ED!
ED! ED IS THE STANDARD!!!
TEXT EDITOR.
When IBM, in its ever-present omnipotence, needed to base their
"edlin" on a UNIX standard, did they mimic vi? No. Emacs? Surely
you jest. They chose the most karmic editor of all. The standard.
Ed is for those who can *remember* what they are working on. If you
are an idiot, you should use Emacs. If you are an Emacs, you should
not be vi. If you use ED, you are on THE PATH TO REDEMPTION. THE
SO-CALLED "VISUAL" EDITORS HAVE BEEN PLACED HERE BY ED TO TEMPT THE
FAITHLESS. DO NOT GIVE IN!!! THE MIGHTY ED HAS SPOKEN!!!
?
Ok, nu even serieus
Vim,
Vim en nog es
Vim. Jaja, Vim is dus wel echt m'n favoriete editor. Er zijn al ontelbare holy wars decennia lang aan de gang of vi beter is dan emacs of andersom, en ik ga dus proberen te bewijzen dat vi gewoon the win is
Vim is vooral handig voor programmeurs, omwille van de
uitstekende syntax highlighting. Ik ben zelf geen programmeur, maar toch gebruik ik vim echt
elke keer wanneer ik iets moet editen. Dit komt voornamelijk door de
énorme snelheid die je met vim kan halen. Als je blind met tien vingers kan typen, moet je bv. nooit meer een van je handen van de vijf toetsen op het klavier weghalen om een control of meta key te gaan indrukken à la Emacs.
Een voorbeeld kan dit mooi illustreren: stel, je wil je laatste bewerking undoën. In vim, ga je naar command mode (als je daar tenminste al niet in staat), en druk je eenmaal op de 'u' toets. In Emacs ? Haal je linkerhand van de linkerhelft van je toetsenbord, verplaats het naar de control toets, rek je vingers om, terwijl je de control key ingedrukt houdt, eerst op X, en dan op U te drukken (en dus niet andersom). Daarna mag je even een vlugge blik werpen op je toetsenbord om je ervan te vergewissen dat je vingers wel terug op de juiste toetsen staan, om verder te kunnen editen. Tegen die tijd zit een vim gebruiker reeds 10 regels verder
Nog een gekend voorbeeld: stel, ik wil 5 regels verwijderen. In vi is het simpel, snel, en gemakkelijk: men ramt gewoon "5dd", en de eerstvolgende 5 lijntjes zitten in je paste buffer. Let op, ik heb m'n vingers amper moeten bewegen, en slechts 3 aanslagen volstonden. Hoe je nu goed vast, want zo gaat het er in Emacs aan toe om dezelfde triviale handeling te stellen:
Ga op de juiste plaats staan, druk Ctrl-U (dus terug je hand weg), laat de control key los, druk op 5 (C-u 'x' is de 'repeater' van Emacs), druk daarna op Ctrl-K, positioneer je hand terug. Als alles goed ging (en in de snelheid van het typen kan je vinger wel es op de ctrl of meta key blijven 'plakken') heb je nu pas je 5 lijntjes in je buffer.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de belangrijkste feature van vim: cursor control met de 'j', 'k', 'l' en 'h' key. Cursor 8 lijntjes naar beneden doen ? Druk acht maal op de "j"-toets. In emacs ? Ofwel tik je acht maal control-n in (dus terug, hand weg!), ofwel verplaats je je rechter hand naar de pijltjestoetsen (heaven forbid!

)
Veronderstel even dat je een tekst aan het nalezen bent. Omwille van de snelheid van het typen gebeurt het niet onvaak, dat je twee letters verwisselt. "twaekers" ipv "tweakers". In vim positioneer je je op de 'a' van tweakers, geef je de command "xp", en "twaeker" is opeens "tweaker"
Nog een voorbeeldje, we krijgen er niet genoeg van. Stel, ik wil een stukje tekst selecteren. Ik druk op 'v', en kan dan rustig m'n tekst selecteren met bovenvermelde "cursorkeys", in een duidelijke grafische modus. In Emacs ? Ga naar begin van stukkie tekst, druk Ctrl-spatie, ga naar het einde van de tekst, druk Ctrl-W. In vim is dit veel handiger.
Enfin, ik kan nog een eindje doorgaan met nog zo van die voorbeelden te geven (the power of "c$" anyone ?), maar hier zal ik het maar bij laten.
Dan kunnen we ook over gaan naar wat al eerder in dit draadje is gezegd: vim is een editor, emacs een OS "an sich". Wat doet dat mailprogramma, GNUS, een kalender, spelletjes, shells, directory listing en ga zo maar verder in m'n programma om
tekst te
bewerken ? Niets, nada, noppes. Deze baggere, in elisp geschreven onderdelen van emacs kunnen langs geen kanten tippen aan standalone programma's, die zo'n functies veel beter, sneller, en duidelijker kunnen vervullen. Geef mij maar mutt ipv Rmail, of tin in de plaats van die verschrikkelijke GNUS.
Nog een puntje: de helppagina's. De tutor van vim (gewoon 'vimtutor' in je shell tikken) heb je op een half uurtje uitgelezen, en je hebt de belangrijkste functies van vim dan meteen onder de knie. Aan de tutorial van Emacs zit je écht
uren (zonder overdrijven), en na deze tutor ben je helemaal het noorden kwijt. Bovendien heeft vim een uitstekende manual, die echt als een boek leest (beter nog: het ís de elektronische versie van een boek over vim). In Emacs zit je opgescheept met Info pages, die kriskras naar elkaar verwijzen, onlogisch geordend zijn, en een ramp om te doorzoeken. Een kat zou er haar jongen niet in terugvinden...
We kunnen nog lang doorgaan, maar ik zie echt niet meer in wat mensen nu zo fijn aan Emacs vinden ? Eenmaal je de manier van werken in vim te pakken hebt, kan je niet anders dan met afkeer naar lompe programma's als Emacs kijken.
Ik draai vim hier constant in aterms, en heel af en toe gebruik ik gvim. Bovendien is vim geschreven door een Nederlander. Voor een keer dat jullie chauvenistisch mogen zijn, zijn jullie het niet
Vi is de editor van Unix. Een echte techie/sysadmin zal er altijd van uitgaan dat hij configuratiebestanden met vi moet editen. Dat vindt hij immers overal, terwijl je Emacs maar héél zelden op een server tegenkomt.
Nu goed, al wie vim niet gebruikt: your loss, maar vim is echt fantastisch

This is all IMHO of course and YMMV
edit: allerhande spel- en taalfouten eruit gehaald