Klotebliksem slaat in !!!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Sorry voor mij boze titel, maar ik zit hiet op school zwaar geirriteerd te zijn :(

Gisteren zat ik achter de pc en regende het net 5 minuten, ik dacht oh-oh onweer, dus de computer moet zo uit. Ik WOU nog snel een level Max Payne doen, maar toen sloeg hij in !!!!!!!

In de hele straat zo'n beetje deden de aardlekschakelaars het, maar bij mij dus NIET :( :'( ;(

Hierdoor kreeg mijn pc een enorm schok te verduren en alles viel uit. Ik zwaar in paniek, die pc had een nieuwwaarde van 1500 € ...

Nu komt het. De stroom ging door een stopcontact naar mijn stekkerdoos waarin 4 stekkers zitten.
-beeldscherm (beeld rechtsonder beetje beschadigd, niet erg)
-boxen (kraken net dat beetje meer als normaal)
-printer (funcioneert prima as far as I can tell)

Deze problemen zijn de ergste niet, de laatste stekker zat in de voeding van mij pc (8> en dat deed het hem.
Als ik nu opstart gebeurt er dit:

Knopje aan - Alles gaat spinnen en aan - Harddisk stopt met spinnen en reset met harde klik - zo gaat het in loop door.

Maar als ik nou mijn modem, geluidskaart en netwerkkaart eruit sjor, dan doet hij het prima. Met netwerk en geluid zonder modem ook, maar dan heeft hij in 20 keer 3Dmark2001 een vastlopertje of twee (ja gisteren lang bezig geweest).

Stop ik alleen mijn modem erin en de andere twee eruit (HDD, FDD en Fans staan aan) dan flipt en klikt hij weer.

Beter vermoeden heb ik als ik de pc opstart met alleen netwerk en geluid zonder modem en kijk bij sisoft sandra pro 2002 mobo info:
5V = 4.67V
3.3V = 3.21V

Dat is dus als de pc idle is en niets draait !!! Kan het dus zijn dat de bliksem mijn voeding half aan gort heeft geblazen? En dat hij daarom minder Watt uit kan stoten ???
Ik denk zelf dat dat het is.

Wie kan mij helpen, bevestigingen geven, tips, hints of andere ideeen :? Ik vraag om hulp :(

(P.S. --> dit is erg lang, ik weet het :) )

De meeste mensen deugen!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat vooral je voeding een flinke klap heeft gehad. De rest van de hardware zit niet direct aan het spanningsnet.

Wel kunnen er meer onderdelen kapot zijn ( de stroom moet immers door heel de comp heen :P ), maar ik denk dat iig je voeding niet meer goed is.

edit: niet al te goed gelezen :+ maar die modem zal dus idd kapoet zijn. Maar een modem ( pci? ) zit ook in je comp en zo'n flinke spanning 'kan' ook op je mobo komen (vonk?)... khoop het niet voor je :o

C:\>_

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Volgens mij ben je hier voor gewoon voor verzekerd. Maar het is erg vervelend, dat je al je data kwijt ben enzo. ;(

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Meestal komt de bliksem langs de telefoonlijn binnen en passeert dus eerst de modem. Veel mensen trekken de PC uit het stopcontact en toch wordt hun PC geraakt door de bliksem omdat ze de modem niet uittrekken.

Daarom ook dat jou PC (ongeveer) werkt zonder de modem erin

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 13:14

spaceboy

Op grote hoogte

5V = 4.67V
3.3V = 3.21V
Die afwijkingen zijn heel normaal, moet je je geen zorgen over maken. En je verhaal te lezen is het je modem die een klap gehad heeft, dus die zowiezo vervangen.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Valt dit niet onder de verzekering ? Vooral over die beschadiging in het beeldscherm zou ik me nogal druk maken. Moer er niet aan denken dat mijn IIyama het loodje legt, ook al is het maar een hoekje.

• WimB
Op woensdag 19 juni 2002 11:19 schreef O.D.Smolik het volgende:
Volgens mij ben je hier voor gewoon voor verzekerd. Maar het is erg vervelend, dat je al je data kwijt ben enzo. ;(
Op woensdag 19 juni 2002 11:20 schreef CyberTijn het volgende:
Valt dit niet onder de verzekering ? Vooral over die beschadiging in het beeldscherm zou ik me nogal druk maken. Moer er niet aan denken dat mijn IIyama het loodje legt, ook al is het maar een hoekje.
Zit normaal bij in de brandverzekering

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik ff kastje proberen te regelen met ongeveer dezelfde hardware. Verwissel onderdeel voor onderdeel en kijk wat dat bakje van jou doet :). Een kapotte kaart kan trouwens ook je systeem instabiel houden (inslag op telefoon, of kabel ofzow) dan kan je netwerkkaartje/modempje kapot van gaan

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je een andere voeding in de buurt liggen? kijk of het daar mee over is

maar als ik je verhaal zo hoor, zijn de problemen nog niet erg zwaar, hij doet het nog wel, de proc, geheugen en videokaart dan (dure onderdelen)

het mobo heeft het meeste te verduren gehad, wat kan helpen misschien, is flash je bios opnieuw, die kan beschadigd zijn (eeprom = electrically erasable programmable ROM) die kan dus geelectrocuteerd zijn...

maar grote kans dat je mobo een te zware klap heeft gehad, en dat de weerstand in de voltage lijnen groter is geworden
probeer garantie te krijgen
(ik heb een keer handmatig een mobo gesloopt, zodat vio nog maar 2.64v was en vcore .24v lager, hij starte alleen op als ik alles eruit haalde incl hd)

er is toch ook een verzekering voor zoiets?

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 19:49
Hoe zit het eigenlijk met een kabelmodem?
Als het bliksemt kan ik niet de kabel eruit halen.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Als ik het zo lees is iig je modem eraan. Misschien ook NIC en geluid, maar zo te lezen niet.

Die 2 op de 20 vastlopers zouden kunnen komen omdat je hele PC (dus MOBO, proc, voeding, HDD) een flinke optater gehad KUNNEN hebben. MAar dat weet je nooit zeker.

Met bliksem is het 75% van de gevallen (en dat is een wilde schatting) de modem naar de klote en de rest niet.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• WimB
Op woensdag 19 juni 2002 11:24 schreef Yohost! het volgende:
Ik weet dat de bliksem vaak binnenkomt langs de telefoonlijn. Of dit ook het geval is met de kabel, weet ik niet.

• Cassius
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:24 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Als ik het zo lees is iig je modem eraan. Misschien ook NIC en geluid, maar zo te lezen niet.

Die 2 op de 20 vastlopers zouden kunnen komen omdat je hele PC (dus MOBO, proc, voeding, HDD) een flinke optater gehad KUNNEN hebben. MAar dat weet je nooit zeker.

Met bliksem is het 75% van de gevallen (en dat is een wilde schatting) de modem naar de klote en de rest niet.
Maar het was zo dat toen een vriend van mij langskwam en wij zijn HDD erin wouden hangen ging hij ook zo tikken.
Kan het dan niet zijn dat de modem gewoon teveel wattage van mijn voeding vraagt ???
Kan ik trouwens mijn mobo met dezelfde bios flashen dan ?

Waar zou ik die verzekering kunne claimen dan?

(teveel replies, moet alles ff opnemen)

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Dit is verzekeringswerk, wat ik dus vooral NIET zou doen is zelf dingen gaan vervangen, maar het geheel in de staat laten totdat er een schade expert bij is geweest. Bepaalde dingen die het nog wel doen hebben toch ook een tik meegekregen en waarschijnlijk is de levensduur daarvan ook behoorlijk beperkt. Bel je WA verzekering en informeer daar naar de te nemen stappen en puter intussen verder op een bak die het nog wel doet :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom niet? Je kunt de coax kabel er zo aan de achterkant van de kabelmodem uithalen, of direct bij de splitter waar je kabel het huis binnen komt.
Ik zou niet weten waarom dat bij jou niet zou kunnen.

• Cassius
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:25 schreef WimB het volgende:

[..]

Ik weet dat de bliksem vaak binnenkomt langs de telefoonlijn. Of dit ook het geval is met de kabel, weet ik niet.
Dat wist ik niet, dan zou mijn modem dus aan gort zijn en mijn mobo via het modem door het PCI slot een flinke stoot gehad hebben.

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:20 schreef spaceboy het volgende:

[..]

Die afwijkingen zijn heel normaal, moet je je geen zorgen over maken. En je verhaal te lezen is het je modem die een klap gehad heeft, dus die zowiezo vervangen.
Volgens mij zijn die helemaal niet echt normaal. Mijn maat heeft een enermax voeding op 350 Watt op zelfde mobo, HDD, videokaart (ander modem en geluid en cd-rom en fdd)

Maar zijn readings zijn
3,3V = 3,29V
5V = 4.94V

De meeste mensen deugen!

• ErwinvA
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

wanneer de bliksem in je comp is geslagen (althans.. dat denk je, wanneer de bliksem echt is ingeslagen bij jou dan is er wel een tikkie meer kapot :) ) zou ik hem zeker niet zomaar aanzetten.. stel er is 1 onderdeel wat kortsluiting maakt dan ben je gewoon flink de l*l. Als je er zelf mee aan de slag wilt, alle kaarten er uithalen behalve je vga, alle schijven / cdrom / floppy afsluiten en aanzetten. Kijken wat die doet, start deze normaal op dan de floppy er aan hangen, daarna de harddisk etc etc etc.. maar nooit zomaar aanzetten na kortsluiting

• Cassius
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:27 schreef Sjonjoop het volgende:
Dit is verzekeringswerk, wat ik dus vooral NIET zou doen is zelf dingen gaan vervangen, maar het geheel in de staat laten totdat er een schade expert bij is geweest. Bepaalde dingen die het nog wel doen hebben toch ook een tik meegekregen en waarschijnlijk is de levensduur daarvan ook behoorlijk beperkt. Bel je WA verzekering en informeer daar naar de te nemen stappen en puter intussen verder op een bak die het nog wel doet :)
En bel ik daarvoor mijn energiebedrijf ??

De meeste mensen deugen!

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

:? : Is pc uitschakelen wel voldoende bij bliksem?
Het bliksemde idd flink gisteren, rende ook snel om alles uit te zetten

• Cassius
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:31 schreef ErwinvA het volgende:
Ik stop met hele quotes
Damn, dat deed ik dus wel en toen ging hij tikken in een loop en bootte niet door. Maar gelukkig zag ik geen vonken enzo.

De meeste mensen deugen!

• WimB
Op woensdag 19 juni 2002 11:31 schreef marzzman het volgende:

[..]

En bel ik daarvoor mijn energiebedrijf ??
Nee, de verzekering (of via computerwinkel)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee je assurantie-adviseur of de maatschappij zelf.

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk een verzekering (axent axa oid), waarbij inboedel en brand enz. is verzekerd, daar staat in mijn geval ook een bedrag voor computerapparatuur bij, uit te keren in dit soort gevallen. Mocht dat er bij jou niet ondervallen kunnen zij je wel vertellen wat je dan het beste kunt doen, bv energiemaatschappij of KPN of via welke weg de bliksem ook is binnengekomen aansprakelijk stellen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Topic ff niet helemaal doorgelezen, maar iig..

op werk hier ook veel bliksemkasten.. altijd weer..

Vaak: Voeding en modems verrot.

ZEER raadzaam om de hele kast af te keuren..

Kans is groot dat je halve kast een opneuker heeft gehad.

Blikseminslag valt onder verzekering, dus lijkt me duidelijk

Klinkt misschien een beetje lomp, hele kast meteen maar afkeuren, maar het is wel het beste.
Vaak krijg je in een later stadium wazige problemen, die toch komen door de opneuker van die inslag.
Als je dan (dus voor de 2e keer) komt bij je verzekering heb je veel meer gezeik dan het in een keer goed te doen.

Suc6 iig!!! hier (nog) geen schade gehad, UPS klapt er denk ik eerder uit dan de servers/mijn pc..
Tel.lijn zit niet op pc, en kabel... dan is de modem en de router eerst naar de klote, en dan pas komt ie bij een pc.

Verwijderd

En laat de mensen van het energiebedrijf alsjeblieft je stoppenkast nakijken!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Na bliksem inslag krijg je rare problemen met je hardware, vaak is alles beschadigd in de computer. Probeer het hele systeem vergoed te krijgen bij je verzekeringsmaatschapij.

• Cassius
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 11:37 schreef DJSmiley het volgende:
knip
Maar hoe weet de verzekering nou dat de bliksem is ingeslagen (het is echt zo, ik wil heus geen geld claimen ofzo) ??? Kunnen ze dat checken dan.

Anders is het mijn woord tegen dat van hun...
De bestanden op mij HDD zijn nog intact, en die moet en zal ik behouden.

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 11:37 schreef DJSmiley het volgende:
Kans is groot dat je halve kast een opneuker heeft gehad.
Leuk woord, opneuker... (jammer dat niemand kan zien hoeveel lol ik om dit woord heb, en dat is misschien maar goed ook...

• Yohost!
Op woensdag 19 juni 2002 11:29 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Waarom niet? Je kunt de coax kabel er zo aan de achterkant van de kabelmodem uithalen, of direct bij de splitter waar je kabel het huis binnen komt.
Ik zou niet weten waarom dat bij jou niet zou kunnen.
Volgens mij gaat dat niet zo makkelijk hoor.
Ik heb hier een com21 modem en er zit niet zo'n stekker op als bij de TV maar met een soort schoefconsrtuctie zit hij vast.

Verwijderd

Breng hem eens naar een zaak toe en laat ze daar fff kijken wat ermee aan de hand is.

• DJSmiley
Op woensdag 19 juni 2002 11:42 schreef marzzman het volgende:

[..]

Maar hoe weet de verzekering nou dat de bliksem is ingeslagen (het is echt zo, ik wil heus geen geld claimen ofzo) ??? Kunnen ze dat checken dan.

Anders is het mijn woord tegen dat van hun...
De bestanden op mij HDD zijn nog intact, en die moet en zal ik behouden.
Er is zoveel niet aan te tonen.. Je moet via een computerzaak een schaderapport regelen.. Soms komt er een expert, soms niet.. Experts zijn leken, dus je kan ervan profiteren :)
Is een kwestie van geloven, daarnaast hebben die verzekeringsgasten wel vaker met zulke bijltjes gehakt.

Verwijderd

is volgens mij je modem of je netwerkkaart .. die krijgen het namelijk wel vaker zwaar te verduren ... is het niet via het lichtnet dan wel via de telefoon of netwerkdraad

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 19 juni 2002 11:44 schreef Yohost! het volgende:

[..]

Ik heb hier een com21 modem en er zit niet zo'n stekker op als bij de TV maar met een soort schoefconsrtuctie zit hij vast.
Die draai je er zo af. Heb ook een com21, stelt niks voor man..en anders gewoon bij de splitter eruit.

Voor topicstarter:
Blikseminslagen in Nederland worden geregistreerd door de weerdiensten. Ze kunnen precies zien, waar en hoe laat de bliksem insloeg. Die info wordt verkocht an de verzekeringsmaatschappijen.

• Ordos20
  • Laatst online: 03-08 10:26

[..]

en anders haal je de rj-45 stekker eruit, is je pc in ieder geval veilig. Com21 kan weer door UPC vervangen worden (tis tenslotte hun eigendom stond in het contract).

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• mlevd
  • Laatst online: 14-08 13:17

[..]

Je kan toch ook gewoon je netwerkkabel eruit halen, de kabelmodems zijn toch van je provider en die vervangt in zo'n geval het modem kosteloos.

Ik heb namelijk exact hetzelfde gehad vorig jaar, modem stuk en mobo stuk (voeding was nog heel :? , raar maar waar)

Volgens mij wordt blikseminslag door de meeste verzekeraars uitgesloten.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 19 juni 2002 11:55 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

en anders haal je de rj-45 stekker eruit, is je pc in ieder geval veilig. Com21 kan weer door UPC vervangen worden (tis tenslotte hun eigendom stond in het contract).
Tja, maar dan mag je een maand wachten....

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 14:56
Ook wel es hier in de buurt gehad (Zutphen)... 40 kabelmodems naar de klote, pcs verneukt..

altijd gewoon je coax van jemodem eruit halen, is gewoon een schroefmechanisme (lancity)... en als het ff kan ook de stroom...

PVoutput

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dat je modem naar GoT is lijkt me duidelijk. Overspanningsbeveiligingen zijn trouwens ook leverbaar met een extra RJ12-plugje, zodat je niet alleen je 220 maar ook je telefoonlijn bij inslag beschermd hebt. Wellicht geen fout plan ;) Heb er net zelf 1 aangeschaft - 12 euro.

Wat er met je NIC aan de hand is weet ik niet, maar ik vermoed dat je geluidskaart toch ook een toffe knal heeft gehad - omdat (andermaal vermoed ik) die aan een niet-geaard apparaat (versterker, stereosetje oid) hing. Ik zou dus nog'ns gaan benchen zonder modem en audio, maar *met* NIC. Als dat goed gaat, kan je nog proberen om je geluidskaart in een andere slot te zetten, wellicht dat dat beter gaat...

Voeding lijkt me vooralsnog het minst van je zorgen. Als die een tik krijgt gaat z'n zekeringetje er als eerste uit, dus dat zou je meteen gemerkt hebben :)

Overigens is het inderdaad ZEER aan te bevelen om zoveel mogelijk hardware (iig modem, boxen, geluidskaart, en monitor, maar liefst alles) bij de verzekeraar te declareren. Is volkomen terecht en dan nog: nee heb je en ja kan je krijgen. Ook je HD zou ik asap vervangen, je krijgt het vast wel voor mekaar om je data over te pompen voordat je de oude bij de verzekeraar moet inleveren :P
Op woensdag 19 juni 2002 11:56 schreef mlevd het volgende:
...en volgens mij niet >:)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Ordos20
Op woensdag 19 juni 2002 11:59 schreef Rataplan het volgende:
*knip*
Ook je HD zou ik asap vervangen, je krijgt het vast wel voor mekaar om je data over te pompen voordat je de oude bij de verzekeraar moet inleveren :P
Of even iemand lief aankijken en bij hem je hele harde schijf gaan ghosten op zijn hdd

vast wel iemand die even een paar gig voor je wil hosten?

• mlevd
Op woensdag 19 juni 2002 11:57 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Tja, maar dan mag je een maand wachten....
Dat viel in mijn geval wel mee hoor, het duurde een kleine week.

• Erik1
  • Niet online
Als je verzekerd bent: HDD eruit en in een andere PC je data overzetten. HDD er weer in en laten maken/nieuwe PC :)

• RetepV
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Op woensdag 19 juni 2002 11:19 schreef WimB het volgende:
Meestal komt de bliksem langs de telefoonlijn binnen en passeert dus eerst de modem. Veel mensen trekken de PC uit het stopcontact en toch wordt hun PC geraakt door de bliksem omdat ze de modem niet uittrekken.
Yep, ik kan dit 100% beamen. Bij mij precies hetzelfde een paar jaar terug.

De spanningsleiding wordt m.b.v. een aardlekschakelaar beveiligd (zat je computer in een geaard stopcontact? Ik denk het niet :)). Maar de telefoonlijn is gewoon onbeschermd, dus DAAR vallen juist de grootste klappen.

Macbook Pro

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:20
Wel even de voorwaarden van je verzekering checken. Sommige vergoeden alleen schade door directe blikseminslag (dus als je schoorsteen eraf geblazen is) en geen indirecte (door inductie).
Een collega van me heeft dit gehad en moest zeer veel moeite doen om zijn tv en koelkast enzo vergoed te krijgen. Was dacht ik OHRA. Andere verzekeringsmaatschappijen deden niet moeilijk.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Maarre is je computer voldoende beschermd tegen bliksem als je de computer uitzet? :?

• mlevd
Op woensdag 19 juni 2002 12:13 schreef -Nexus het volgende:
Maarre is je computer voldoende beschermd tegen bliksem als je de computer uitzet? :?
Ik zou altijd alle stekkers eruit halen.

• Ordos20
Op woensdag 19 juni 2002 12:14 schreef mlevd het volgende:

[..]

Ik zou altijd alle stekkers eruit halen.
IDD alle verbindingen met de boze buitenwereld eruit, coax, rj45 en stroom

• Maarten
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 12:13 schreef -Nexus het volgende:
Dat vroeg je net ook al |:(

• Yohost!
Bliksemgeleider op je dak bouwen :P

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Pfff wordt er al moe van als ik eraan denk :Z

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
alleen zooi eruit halen die #1 electriciteit geleidt (glasvezel uplink hoeft dus niet ;)) #2 en wat ook nog op 1 of andere manier contact heeft met buiten (stroom, telefoon, (tv)kabel)

TheS4ndm4n#1919

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Wij hebben een best grote tuin met hoge bomen + 4 hoge palen op het dak. maar als het in de kast slaat ben je nog de lul |:(

• Maarten
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 12:21 schreef -Nexus het volgende:
Pfff wordt er al moe van als ik eraan denk :Z
wakker blijven, we hebben zo een toets :P

• Rfce
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

[..]

blabla (voeding was nog heel :? , raar maar waar)
Is toch niet zo raar, als je modem kapot was, is ie dus via je kabellijntjuh, via je UTP-kabel, via je netwerkkaart, hups op het mobo terecht gekomen -> die dus ook kapot... is helemaal niet in de buurt van je voeding gekomen (misschien wel, maar iig niet VIA je stopcontact)

euh...ja

• Tranze
  • Laatst online: 18-08 20:27
je hebt d8 ik ook een verzekering van de postbank voor je pc... erg goedkoop, stond een keer in zo'n foldertje van ze. Dus gewoon een pc nemen, je p 2 300 bv, laten vallen, zeggen dat iemand anders het deed ofzow, en een nieuwe pc krijgen :P ( zal vast niet werken zo :()

• Syndicate
  • Laatst online: 10-07 10:18
ik vraag me af hoeveel adsl modems er al gesneuveld zijn door blikseminslag eigenlijk...
Daar hoor ik eigenlijk nooit wat over

• Cassius
  • Niet online
Niet te snel GoTters :P

Ik hoor hier dus veel dingen. Maar de voeding is het dus waarschijnlijk niet :?

Ik hoop zoooooo zwaar dat ik verzekerd ben.
Ik heb de PC bij www.multipc.nl laten assembleren, maar sindsdien zit er een nieuwe koeler op, twee fans erin, nieuwe videokaart en nieuwe netwerkkaart.

Maar anders kan ik het dus bij verschillende instanties proberen te claimen, nadat ik multipc gebeld heb.

Modem naar de gort, flink minder --> nu moet ik nieuwe voeding, beeldscherm (die twee wil ik gewoon nieuw voor de zekerheid en het gemak) EN modem kopen ;( :( :'(
Ik ga de hele dag info opvragen en doen. Ik post wel wat er gebeurt morgen, aangezien ik thuis geen pc heb :z

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

GoTsgloeiende *#%@&^# :(! Zit ik dit topic te lezen, valt de stroom uit! Klote Nuon.

Volgens mij trekt marzzman gewoon rare aardstralen aan; er is iets heel vreemds gaande met hem en electriciteit. Scary! :D

Verwijderd

[..]

dat noem je heel normaal dat is veel te laag. toen mijn spanningen zo waren was mijn pc super instabiel. ik den kdat je voeding gaar ik zou een goede 300 watt voeding halen en een nieuw modem ben je voor verzekerd

Verwijderd

[..]

De 5v lijn is echt te laag, moet eigenlijk niet beneden de 4,85v komen.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik heb nu nog nergens last van :+

• BruceLee
  • Laatst online: 07-08 23:13

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

ook gehad met me p 3 700

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Verwijderd

neem gewoon zo'n stekkerdoos met overspanning beveiliging. Bij zit er ook een aansluiting voor je telefoonlijn op. ( maar goed hier heb ik niets aan, internet via de kabel dus moet ik als nog coaxkabel er uit halen.

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 14:22

porn*

...take on the world!

Op woensdag 19 juni 2002 19:27 schreef kaasie het volgende:
neem gewoon zo'n stekkerdoos met overspanning beveiliging.
De meeste mensen vertrouwen daar blindelings op, maar die dingen werken alleen als je hem op een geaard stopcontact aansluit. En raad eens hoe veel (of hoe weinig) mensen hun PC geaard aangesloten hebben? :P

Bnet pindle#2913

• Ibidem
  • Laatst online: 30-04 16:28
Eej Marzz dat is flink klote voor je. Nu ken je um al helemaal niet verkopen :( Ik denk dat je je verzekeringsmaatschappij maar eens op te hoogte mot stellen. En natuurlijk bij een pc bedrijf een bon laten maken met andere/betere hardware :D Oplichters werk he ;) LoL

..::System Specs::..

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 20:32
Zet iedereen hier zijn PC uit als het onweert? Ik heb van de week al 2 keer lekker zitten computeren met onweer. Ik heb wel alle stekkers op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht (heb nog nooit een blikseminslag in mijn nabijheid meegemaakt :P)

Verwijderd

Misschien is je moederboord kapot! ;(

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Op woensdag 19 juni 2002 21:18 schreef kleinelievewolff het volgende:
Zet iedereen hier zijn PC uit als het onweert? Ik heb van de week al 2 keer lekker zitten computeren met onweer. Ik heb wel alle stekkers op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht (heb nog nooit een blikseminslag in mijn nabijheid meegemaakt :P)
laat hem eik altijd aanstaan..

Twitter

• sverzijl
  • Laatst online: 20:27

Een verzekeringsmij die geen bliksemschade/inductie verzekerd is geen verzekeringsmij. FBTO en Interpolis dekken het in ieder geval (pas nog met elkaar vergeleken namelijk, heerlijk door die algemene voorwaarden wroeten (not)). Volgens mij dekken vrijwel alle verzekeraars dit wel, met 1 maar en dat is dat computer/audio-video apparatuur standaard maar tot +/- 5000 euro gedekt is tenzij je van je huis een fort hebt gemaakt (lees: als je een politiekeurmerk hebt gekregen op de beveiliging van je huis).
[edit]eh dat laatste geldt bij diefstal natuurlijk, heeft hier weinig mee te maken :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54
Waarom denkt men dat overspanningsbeveiligingen je beschermen tegen blikseminslag? Als het echt dichtbij inslaan dan komt er zo'n spanning over alle bedrading heen dat het door die overspanningsbeveiligingen heen slaat. Je weet dus nooit of het geholpen zou hebben.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-08 00:22
Op woensdag 19 juni 2002 11:25 schreef WimB het volgende:

[..]

Is verder toch ook niet zo boeiend toch. Zit altijd nog je kabelmodem tussen, en die is eigendom van de kabelmaatschappij. Moet je dan zo een nieuwe voor kunnen krijgen.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
nou na dit vehaal geleze te hebben gisteren heb ik gisternacht toen ik wakker werd van de onweer maar ff lakker al mijn stekkers van mijn alleen mijn pc (meest dierbaar) uitgetrokken incl de utp kabel van het @home modem

http://raptr.com/Doppert/about

• Wally2002
  • Laatst online: 20-08 08:21
M'n PC en monitor worden van stroom voorzien via een (cheape) stekkerdoos met 8 aansluitingen, waarop zo'n schakelaar zit (rood licht/ledje wanneer deze aanstaat).

Wat ik me afvraag is het volgende:
Wanneer ik de schakelaar op -off- zet, kan er dan nog bliksemschade optreden i.g.v. een inslag?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Een (bijna) direte blikseminslag slaat dwars door zo'n simpel schakelaartje heen. De stekker er uit trekken is eigenlijk de enige manier om grote zekerheid te hebben dat de aangesloten apparatuur heel blijft. Helaas is het ook weer zo dat, indien de bliksem wel heel dichtbij inslaat, je PC alsnog naar de knoppen kan gaan puur door inductie.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Wally2002
  • Laatst online: 20-08 08:21
Maar daar kun je dus weinig tegen doen denk ik. Een kooi rond je pc bouwen ofzo?

Verwijderd

Bij mij is het ook in de straat ingeslagen. Ineens *BOEEEEEEEEM* :P En toen was alles uit...

Maar gelukkig nix kapot :)

• Vorkie
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 12:21 schreef Yohost! het volgende:
Bliksemgeleider op je dak bouwen :P
je kan wel afleiders gebruiken, maar dat zegt niet of de bliksem daadwerkelijk in de afleider slaat, bliksem is natuurlijk, hij kan ook in een grasspriet slaan die in de tuin staat en dan door naar de telefoonlijnen enz enz

check discovery channel maar eens, als het weer de tijd is van Wonders of Weather :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Palomar
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 21:18 schreef kleinelievewolff het volgende:
paar dagen geleden klonk het onweer erg dichtbij, dus heb van mn eigen de pc de stekker en netwerkkabel eruit gehaald. Maar heb de server gewoon aan laten staan.. andere pc's ook gewoon aan laten staan of stekekr erin..
maar vreemd genoeg onweert het nooit bij ons in de buurt.. het is altijd in de verte, nooit recht boven ons :) Dus alleen daarom acht ik de kans al klein dat de bliksem inslaat (even afkloppen :P)

valt bliksemschade eigenlijk wel onder een verzekering? Is het niet een zgn. 'natuurramp'?

• mlevd
Op donderdag 20 juni 2002 12:00 schreef rick_h het volgende:

[..]

valt bliksemschade eigenlijk wel onder een verzekering? Is het niet een zgn. 'natuurramp'?
Dat is ook waarom ik zei dat volgens mij de meeste verzekeraars dit niet zullen dekken, dit soort natuurlijk geweld wordt bij mijn weten uitgesloten. :(

Verwijderd

Ik woon vlak naast een kerk , als hier de bliksem inslaat zal het wel op die debiele haan zijn....

• venomous
  • Laatst online: 03-06 22:25
Opsomming:

Bij onweer alle stekkers uit je pc behalve monitor, toetsenbord en muis.

Bij het kabel/adsl modem. Ook als het kan alles er uit. Iedergeval de coax en rj45 verbinding.

Pc's kunnen altijd kapot gaan ook als er geen spanning er op staat. Zogenaamde inductie spanning.
Dus als na onweer je pc vreemd doet, terug naar de leverancier of alles zelf nakijken.

"Better safe than sorry"

Specs

• hightower
  • Laatst online: 04-04-2024
Bij onweer moet je eigenlijk alles maar wegdoen, het is niet betrouwbaar meer, niet alles gaat direct stuk. Ik hoop voor je dat je goed verzekerd bent, dan moet je gewoon zien dat je hele pc uitgekeerd word.

Ik spreek helaas uit ervaring :( bij mij gingen een hoop spullen na een paar weken tot half jaar pas kapot.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 19 juni 2002 11:49 schreef nlchandler het volgende:
is volgens mij je modem of je netwerkkaart .. die krijgen het namelijk wel vaker zwaar te verduren ... is het niet via het lichtnet dan wel via de telefoon of netwerkdraad
Nogal ja. Wij hebben veel klanten in Ierland, waar het constant onweert en telefoonlijnen allemaal bovengronds zijn. Iedere week weer dode modems, vaak als de mobo er ook aangegaan is zie je verkoolde sporen van de AMR slot over de mobo lopen.

Maar dat is IE, dit is NL. Groot verschil: hier lopen de meeste kabels ondergronds en is directe inslag in de kabels zeer zeldzaam. Wat je wel kunt krijgen is inductie in de kabels na een inslag in de omgeving. Een voeding kan daar vaak vrij goed mee omgaan (en de aardlekschakelaar doet ook wonderen) maar modems en NICs zijn niet zo beveiligd- dat zijn nagenoeg rechtstreekse verbindingen met de PCI bus...

Iig, als je bij rotweer stekkers eruit gaat trekken, BEGIN dan bij de NIC en modem en dan pas aan de voeding denken. 9 van de 10 keer dat iets fout gaat bij onweer komt het niet via de voeding binnen.

Ander relevant punt: aarding. Spanningsverschillen door inductie moeten wel heel erg gaan worden voordat een geaard netwerk er last van heeft. Maar als je een netwerk hebt zonder aarding of (erger) met 2, 3 of meer ongeaarde PCs en 1 geaarde, kun je denk ik wel voorstellen waar die potentiaalverschil naartoe gaan... :+

Oslik blyat! Oslik!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op donderdag 20 juni 2002 11:35 schreef Wally2002 het volgende:
M'n PC en monitor worden van stroom voorzien via een (cheape) stekkerdoos met 8 aansluitingen, waarop zo'n schakelaar zit (rood licht/ledje wanneer deze aanstaat).

Wat ik me afvraag is het volgende:
Wanneer ik de schakelaar op -off- zet, kan er dan nog bliksemschade optreden i.g.v. een inslag?
Als je de schakelaar op UIT zet... is er minder kans dat je schade hebt. Je moet dan rekenen dat er een fisieke onderbreking is tussen de computer en het net. De enige manier waarop de bliksem dan nog schade kan veroorzaken is, door in de schakelaar tussen de 2 contacten te vonken.
Dit is denk ik redelijk onwaarschijnlijk :) , Die bliksem vindt wel een makkelijkere manier om over te springen.

Ook leuk om te weten. EISEN VOOR CE-KEUR (eisen waar ieder nieuw electrisch apparaat (op energienet) aan moet voldoen)

onder volgende voorwaarden moet apparaat kunnen blijven functioneren:
6kV (6000Volt) statische ontladingen
3V/m electrische velden (hoogfrequent)
impulsvormige storing op het electriciteitnet van 1500Volt
halve periode spanningsonderbreking (1/100 sec)

Nu ik dit weet... ben ik minder paniekerig (of dit terecht is weet ik niet :P )

• hightower
  • Laatst online: 04-04-2024
Dan trek je de netwerkkabel eruit en de rest is jammer dan. de sjello ofzo komt wel weer een nieuwe brengen :)

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• venomous
  • Laatst online: 03-06 22:25
Op donderdag 20 juni 2002 12:16 schreef Bart B het volgende:

Als je de schakelaar op UIT zet... is er minder kans dat je schade hebt. Je moet dan rekenen dat er een fisieke onderbreking is tussen de computer en het net. De enige manier waarop de bliksem dan nog schade kan veroorzaken is, door in de schakelaar tussen de 2 contacten te vonken.
Dit is denk ik redelijk onwaarschijnlijk :) , Die bliksem vindt wel een makkelijkere manier om over te springen.
Bliksem en spannings pieken kunnen tot 1.5 meter verspringen dus zo'n schakelaartje help dus echt niet.

Er word geadviseerd dus om de stekkers van elec apparaten 1.5 meter van het stopcontact te leggen tijdens onweer.

Specs

Verwijderd

5V = 4.67V
3.3V = 3.21V

[..]

T is wel wat laag hoor, zeker die 5V. Hoe waren die waarden voor de inslag?

Je hebt volgens mij geluk gehad hoor, meestal is er wel meer gaar.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zal wel al gezegd zijn maar toch...

Voeding kan een redelijke dreun hebben... Als je aardlek er niet uit knalt zal die dreun op de voeding sowieso wel meegevallen hebben. Modem zit aan de telefoon draden... Daar zit geen aardlek tussen... ... ... en die kan ook minder goed tegen een harde klap.

Forget your fears...
...and want to know more...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 20 juni 2002 12:16 schreef Bart B een heel verhaal over Kema keuringen:

Nu ik dit weet... ben ik minder paniekerig (of dit terecht is weet ik niet :P )
Niet dus. Het komt niet via de voeding (zoals je zelf aangeeft kan die erg veel hebben en er zitten bovendien ook gewoon zekeringen in)

Oslik blyat! Oslik!

• backupdevice
  • Laatst online: 23:05

backupdevice

No Risk , Full Push

Hoe zit het eigenlijk als je in een flat woont?? Ik woon op de vierde verdieping en er zitten nog 5 boven mij

Hoe veilig ben je dan :?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• sverzijl
  • Laatst online: 20:27
Op donderdag 20 juni 2002 12:06 schreef mlevd het volgende:

[..]

Dat is ook waarom ik zei dat volgens mij de meeste verzekeraars dit niet zullen dekken, dit soort natuurlijk geweld wordt bij mijn weten uitgesloten. :(
Wordt door elke goede verzekeringsmij verzekerd. natuurrampen als aarbevingen, vulkaanuitbarstingen en overstromingen is een ander verhaal.

• mlevd
Op donderdag 20 juni 2002 12:16 schreef dion_b het volgende:

[..]

Nogal ja. Wij hebben veel klanten in Ierland, waar het constant onweert en telefoonlijnen allemaal bovengronds zijn. Iedere week weer dode modems, vaak als de mobo er ook aangegaan is zie je verkoolde sporen van de AMR slot over de mobo lopen.

Maar dat is IE, dit is NL. Groot verschil: hier lopen de meeste kabels ondergronds en is directe inslag in de kabels zeer zeldzaam. Wat je wel kunt krijgen is inductie in de kabels na een inslag in de omgeving. Een voeding kan daar vaak vrij goed mee omgaan (en de aardlekschakelaar doet ook wonderen) maar modems en NICs zijn niet zo beveiligd- dat zijn nagenoeg rechtstreekse verbindingen met de PCI bus...

Iig, als je bij rotweer stekkers eruit gaat trekken, BEGIN dan bij de NIC en modem en dan pas aan de voeding denken. 9 van de 10 keer dat iets fout gaat bij onweer komt het niet via de voeding binnen.

Ander relevant punt: aarding. Spanningsverschillen door inductie moeten wel heel erg gaan worden voordat een geaard netwerk er last van heeft. Maar als je een netwerk hebt zonder aarding of (erger) met 2, 3 of meer ongeaarde PCs en 1 geaarde, kun je denk ik wel voorstellen waar die potentiaalverschil naartoe gaan... :+
Maar krijg je bij schade door inductie dan niet altijd een welles/nietes spelletje met je verzekeringsmij als je wilt claimen.

Ik heb net trouwens ff gekeken op de postbanksite (zal voor allemaal wel gelden) dat blikseminslag inderdaad wel verzekerd is.

• DJSmiley
Zit nu @ work... VEEL dooie voedingen, erg veel..
Lokale pjoeterboer, zijn door alle voedingen heen. (collega-bedrijf hier in de stad ook)

Hebben alleen nog maar Antecs, en ander high-power spul..

Stuk of 5 dooie vandaag tot nu toe..
allemaal voeding.. verder alles overleefd zoals het er nu uitziet (ook modems)
Lijkt erop alsof het lichtnet hier een beste piek gemaakt heeft.
Allemaal hetzelfde probleem, allemaal alleen voeding defect.

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 12:16 schreef Bart B het volgende:

[..]

Een bliksem op zich is net het overspringen van een vonk over een (kilometers) lange afstand tussen een electrische lading in de wolken en de aarde als aarding. Hetgeen jij onwaarschijnlijk noemt ligt net het meest voor de hand. Over een fysieke onderbreking van enkele millimeters sjeest een mogelijke blikseminslag zo overheen... :(

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op donderdag 20 juni 2002 13:25 schreef xenoke het volgende:
[..]
Een bliksem op zich is net het overspringen van een vonk over een (kilometers) lange afstand tussen een electrische lading in de wolken en de aarde als aarding. Hetgeen jij onwaarschijnlijk noemt ligt net het meest voor de hand. Over een fysieke onderbreking van enkele millimeters sjeest een mogelijke blikseminslag zo overheen... :(
Ja... duh... Je moet natuurlijk niet direct een inslag hebben op de stekker in je kamer. Volgens jou theorie zou het dan ook die paar CM van het stopcontact moeten kunnen overbruggen, en dat doet hij (begrijpelijk) ook niet.

Basis van Bliksem:

* Er wordt een spanning opgebouwd tussen Wolken en moeder aarde.

* Op een gegeven moment is er een dusdanige spanning aanwezig, dat er een vonk over zal vliegen (bliksem dus)

* Met deze bliksem zal een bepaald vermogen verloren gaan. (P=U*I). Dit vermogen is eindig (beperkt).

Wanneer de bliksem instlaat op een plek, dan zal deze uitwaaieren over de grond. Dit gebeurt omdat, wanneer de spanning in het midden (waar hij instlaat) toeneemt, en die spanning zal naar omringende aarde gaan (lagere spanning, spanningsverschil en er loopt stroom).

Wanneer de bliksem nu vlak bij een electriciteitsleiding instlaat, zal er dus stroom lopen in de electriciteitsleiding (die met 220 eff. Wisselspanning een veel lager potentiaal heeft). De stroom die er dan in loopt zorgt er weer voor dat op dat punt een iets hogere spanning ontstaat, die weer wordt ontladen door stroom te laten lopen verderop de kabel. Binnen een kopere leiding gaat dit veel makkelijker dan de zanderige/modderige grond.

Het is dus op die manier mogelijk dat de blikseminslag een redelijk vermogen kwijt kan op het electriciteitsnet.

Hierbij moet rekening gehouden worden dat het vermogen nu over een heeeeel groot gebied wordt verspreid, waardoor er op het electriciteitsnet wel een hogere spanning is, maar LANG niet zo hoog als de spanning die er was bij het inslagpunt.

Afhankelijk van hoe ver je van het inslagpunt zit zal je minder last hebben van de spanning, door de weerstand van de kabels (electriciteit zoekt de makkelijkste weg). Dus iemand die heel dichtbij zit heeft er veel last van (mogelijk zoveel dat het schakelaartje van eerder dat niet leuk vindt), maar iemand op het ZELFDE net die veel verder weg zit merkt er dan minder van (door de weerstand, en door vertakkingen en makkelijkere wegen door het huis van andere mensen).

In de meeste gevallen (aannemende dat je een redelijk goede schakelaar hebt en niet voor je neus de bliksem instlaat :P) heb je dus aan die ouderwetse schakelaar meer dan genoeg. Het is wel verstandig om Telefoon er uit te trekken (duh :P ).

Heb je wel eens de lichten in je huis zien oplichten op het moment dat de bliksem insloeg? nee toch :P die EC-regels zijn er niet voor niks :z

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 11:33 schreef -Nexus het volgende:
:? : Is pc uitschakelen wel voldoende bij bliksem?
Het bliksemde idd flink gisteren, rende ook snel om alles uit te zetten
Nee, als je atx hebt loopt de voeding altijd naar de mobo via de 5v standby voeding en de aan/uit knop zit weer aan de mobo.... Alleen bij de at kasten zit de schakelaar direct naar je voeding......

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 14:17 schreef Moxhox256 het volgende:

[..]
sig:

P3 450, 320 MB,daimond viper v770 TNT2 Pro. Abit BE6 mobo, seagate 8.4 GB 5.400rpm schijf, pci128 geluid, aopen 48x ide,32x12x40 lite-on.ritetex midi atx kast.<- kortom een pc prive project van m'n ma 3 jaar geleden :(, nog 1 jaartje en ik maak d'r zelf 1
Oftopic:

EEN JAAR! :? :? :? :? :? :?

-een celly tuatalin 1100@1466+ (133fsb, met modje)
-een snelle schijf als de Maxtor D740x en je kan weer mee.
-eventueel een gf2pro?@ alternate.nl €59

Niets voor je?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
heb gelukkig een veiligheids stekkerdoos. Als bliksem inslaat gaat stekkerdoos kapot en niet pc ! :) Kostte wel 50 gulden destijds :{

dikzak

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Op donderdag 20 juni 2002 12:06 schreef mlevd het volgende:

[..]

Nee hoor, is gewoon gedekt. Ik heb zo mijn biede draagbare telefoons vergoed gekregen (eentje voor de zekerhied nog met 220 op de telefoonlijntje gezet).

Ook mijn modem (extern) heb ik laten checken. Echter voor ik iets kon zeggen, werd de modem uit mijn handen getrokken (ja getrokken) dook hij er mee naar achteren en kwam na 5 minuten terug. Ja, meneer hij is kapot maar garantie en een hier een nieuwe. voor ik iets kan zeggen "Volgende klant". Tja, toen heb ik het zo maar gelaten. Had toch al een hekel aan dat bedrijf. :)

Boven buurman (woonde toen op flat) had zijn hele pc naar de klote. Hij had al alles weggegooit (ik sprak hem pas 4 weken later toevallig) en hij had niets geclaimd |:(

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Beaves
  • Laatst online: 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Op vrijdag 21 juni 2002 01:06 schreef MartNL het volgende:
offtopic/
Waar kan ik een top waterkoeling set kopen?
Ik wil een complete set met alles er op en eraan.
De prijs maakt niet als die maar goed is.
(dus niet 1 of andere onbenullig setje
Ga je nou in elk topic zulke off-topic vragen stellen?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1 2 Laatste