Klotebliksem slaat in !!!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrSpacely
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:27

MrSpacely

-----

auw die aardlek van vliegt er standaard uit als het onweert
misschien toch niet zo erg

hoewel ik voor de zeker heid wel altijd m'n pc er hele maal uithaal (power netwerk en cable-tv/radio)

maar ja meestal ben je bijn inslag niet echt op tijd

MPR II & green

• MrSpacely

MrSpacely

-----

Op donderdag 20 juni 2002 11:51 schreef Wally2002 het volgende:
Maar daar kun je dus weinig tegen doen denk ik. Een kooi rond je pc bouwen ofzo?
nope je kunt het makkelijker beschermen met een antie doorslag stop contact (er zijn er ook met netwerk en modem beveiliging erin)

MPR II & green

• MrSpacely

MrSpacely

-----

Op donderdag 20 juni 2002 11:49 schreef koffercomputer het volgende:
Een (bijna) direte blikseminslag slaat dwars door zo'n simpel schakelaartje heen. De stekker er uit trekken is eigenlijk de enige manier om grote zekerheid te hebben dat de aangesloten apparatuur heel blijft. Helaas is het ook weer zo dat, indien de bliksem wel heel dichtbij inslaat, je PC alsnog naar de knoppen kan gaan puur door inductie.
nou meestal gaan apparaten kapot door een kleine surge van onweer dat houden die dingen (anti inslag) stopcontacten wel tegen (er zijn er dus ook met networkenzo)

wat wel door gaat is een rechtstreekse inslag dus maar een computer mobo is niet de makkelijkste weg voor inslag dus een volledige inslag door je mobo is niet logies of je heb je pc op je schoorsteen staan

maar dan zal er bij een inslag eerder de stroom door de kast gaan jammer genoeg knalt bij een exhte rechte streekse inslag de hele kast uit elkaar en raakt je mobo wel zo beschadigd

MPR II & green

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Op woensdag 19 juni 2002 11:27 schreef marzzman het volgende:

[..]

Maar het was zo dat toen een vriend van mij langskwam en wij zijn HDD erin wouden hangen ging hij ook zo tikken.
Kan het dan niet zijn dat de modem gewoon teveel wattage van mijn voeding vraagt ???
Kan ik trouwens mijn mobo met dezelfde bios flashen dan ?

Waar zou ik die verzekering kunne claimen dan?

(teveel replies, moet alles ff opnemen)
ik ben dus die vriend.... ;) (nee, g1 homo.....)

Ik heb het modem bij mij erin gehangen, en toen begon mijn harde schijf ook te tikken, en ik kreeg geen beeld....Modem dus brak? De computer doet het nu normaal...We hebben dit weekend een LAN-party, dus we zitten al de hele tijd te gamen. Computer vertoont nog geen kuren. De kast van hem is een Nokia Design (8830??? :?)...300 W....
Voeding en modem brak, of al1 modem?

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor het eerst in lange tijd reageer ik weer:

De waardeds van de voeding waren nun lager als voor de inslag en het modem is brak. Beide zijn verzekerd in de inboedel verzekering.

Waar ik me heel druk over maak is dat de computer later nog kuren kan gan vertonen !!! |:( ... Als dat gebeurt en de hele pc wordt instabiel dan ben ik wel de lul.

Dat gelooft de verzekering nooit: "Ja eh, de bliksem is een half jaar geleden in geslagen en nu pas flipt ie }:O "

Ik heb al 3 dagen constant gegamed in de lanparty en hij draait iedere dag wel 3 uur hard ... Hoe groot is de kans dat hij nog kapot gaat ???? :?

De meeste mensen deugen!

• misterpro
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

niet zo groot, maar ik zou hem voor de zekerheid wel zo lang mogelijk laten aanstaan...

maw. 's nachts niet uitzetten en ietske draaien om de boel wat te stressen...

al em 't zo enkele dagen uithoudt zal der niks meer achteraf kapot gaan denk'k

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Wat je zou kunnen doen is je pc naar een zaak brengen waar ze die zooi repareren, dan hoef je niet zelf te testen wat er kapot is enzo.
Moet alleen wel de verzekering betalen natuurlijk, anders kost het een beetje veel geld.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 20:45
volgende keer pc beveiligen dus !

Verwijderd

Shit ik heb nog nooit één stekker eruit gehaald als het onweerde. Maar heb je ook speciale stekkerdozen die zorgen dat dit je niet kan overkomen ( behalve dan via de telefoonlijn)

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 10:02

WhiteDog

met zwarte hond

Op zaterdag 29 juni 2002 15:24 schreef Kick het volgende:
Shit ik heb nog nooit één stekker eruit gehaald als het onweerde. Maar heb je ook speciale stekkerdozen die zorgen dat dit je niet kan overkomen ( behalve dan via de telefoonlijn)
er zijn er zelfs die ook je telefoonstekker doorlossen :) Denk van UPS ofzo...

Edit:
Selecteer een UPS die uw serverruimte, patchkast, telefooncentrale, werkstations, of een combinatie hiervan kan beveiligen, met behulp van de ......

http://www.apcc.com/products/

vind je vast wel wat :)

< pizza

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Op woensdag 19 juni 2002 11:25 schreef WimB het volgende:

[..]

Ik weet dat de bliksem vaak binnenkomt langs de telefoonlijn. Of dit ook het geval is met de kabel, weet ik niet.
Had van de week een kapot COM21 kabel modem (casema) (RF lampje bleef oranje branden). Monteur van Casema kwam langs om hem om te wisselen voor een nieuwe (kastje COM21 is trouwens een factor 2 kleiner geworden :)), op mijn vraag hoe zo'n modem opeens kapot kan gaan antwoordde hij: waarschijnlijk blikseminslag op de kabel in de buurt! Hij gaf als tip om kabel uit COM21 te schroeven bij zwaar onweer.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Op zaterdag 29 juni 2002 15:24 schreef Kick het volgende:
Doe ik ook nooit, ben het ook niet van plan. Kun je alle stekkers van TV's, Computers, Stereo's, ect eruit halen. Je moet toch wat als het onweert.

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

Op woensdag 19 juni 2002 11:19 schreef WimB het volgende:
Meestal komt de bliksem langs de telefoonlijn binnen en passeert dus eerst de modem. Veel mensen trekken de PC uit het stopcontact en toch wordt hun PC geraakt door de bliksem omdat ze de modem niet uittrekken.

Daarom ook dat jou PC (ongeveer) werkt zonder de modem erin
Ja maar op het modem zitten zoveel condesatoren dat die stroom al weggebt is voordat die bij je pci bus komt...

Another white boy in this movie? Damn!

• draakhoofd
  • Niet online
Eergisteren is bij ons in de wijk ook blisemingeslagen. Ik zat achter de pc, raam open, en er kwam een klap zoals ik die nog nooit gehoord heb. Alles stond aan, want die klap was de allereerste, daarvoor regende het alleen.

Maar nu, voeding kapot (Enermax :(), HP-printer, kabelmodem en de nummermelder (:P). Bij de buren is het nog erger, daar zijn ook televisies en radio's kapot (maar weer geen pc's).

De kabelmodem is vandaag door UPC vervangen. De voeding en printer blijven dus over. We zijn verzekerd. Echter, in dit topic wordt dus gezegd dat vaak de hele kast een flinke dreun heeft gehad en het verstandig is om zoveel mogelijk te laten vervangen. Dat wilde ik sowieso al proberen, want ik mijn zooi is al 2 jaar oud en kan wel een upgrade gebruiken. Ik heb nu een oude voeding erin hangen, en alles lijkt gewoon te werken. Alhoewel XP net wel effe vastliep... Ik heb alleen niet genoeg connectors om mijn cd-rom en brander aan te sluiten aan de voeding.

Ik hoop alleen dat pc-boeren niet zo moeilijk doen met het invullen van een schadeformulier en dus ook dingen als mobo / cpu / hardeschijf te laten vervangen, ook al lijken ze niet direct beschadigd op het 1e gezicht.

Verwijderd

Goh ik ben niet de enige die het overkomt !!!!

gelukkig was ik extra aanvullend verzekerd en kon ik nog
via de verzekering terug krijgen
bij mij Exact het zelfde verhaal, op paar componenten na dan.
Bij onderzoek kwam ik er achter dat de bliksem niet via me
stroom voorziening naar binne is gekomen, maar via me modem

mijn tip probeer tot max dagwaarde te claimen
(pcnieuwwaarde + latertoegevoegdecomponentenwaarde) / 3 jaar(afschrijvings termijn)= je dag waarde
claim niet meer als je dag waarde , en die extra bonnetjes + extra kapotte onderdelen waare ook wel handig :P

ik heb tot 1700 gulden kunnen claimen niet slecht voor een
kapote P2 400 "hahahah" >:)

Verwijderd

Ik heb http://www.mgeups.com/download/doc_intl/surge/clus.pdf (Pulsar CL) tussen mijn spanningsnet en PC + apparatuur zitten.

Ik heb ook een kabelmodem die met een UTPškabel naar mijn PC gaat bestaat er dan ook zo'n tussenstukje voor UTP die ervoor zorgt dat de bliksem niet via UTP kabel naar PC kan gaan. Want al die beschermingsdingen zo ook de Pulsar CL+ zijn voor telefoon.

Volgens mij is die kans trouwens erg klein want eerst hebben we de kabel die van buiten naar de versterker/verdeler loopt (bij ons is dat van telenet zelf), vervolgens loopt er een coaxkabel van de versterker naar de kabelmodem en van de kabelmodem loopt er een utpkabel naar mijn pc.

Ik zet overigens nooit mijn pc uit als het onweert. En ik heb al één keer een inslag gehad en toen viel de differentieschakelijk onmiddelijk uit.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
Op woensdag 19 juni 2002 12:14 schreef mlevd het volgende:

[..]

Ik zou altijd alle stekkers eruit halen.
Absoluut, wil je veilig zijn... Met stekkers erin is niets anders dan gewoon aan ;-)
Let op ALLE verbindingen met de buitenwereld, modem, NIC, power ... let op printers en monitoren, als je die niet afsluit ken het alsnog mis gaan, die dus ook uit het contact!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:07
Koop een spanningspiek beveiliging is niet duur en scheelt een hoop romslomp

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sorry hoor, maar zelfs als alle stekkers uit je pc aanstaan ken die nog kaduk gaan door bliksem...

er komt een ontzettend grote electrostatisch veld rondom de bliksem, dus staat jouw pc op zolder, en hij slaat in op jouw dak, heb je dus kans dat elk electrisch apparaat in jouw kamertje/zoldertje kaduk is...

ja het is mij overkomen. gelukkig verzekerd tegen alles, dus heb alles weer op orde, maar het heeft dus geen zin...

/erg zeldzame modus

Verder sloeg hij net ook in, alleen chello, zoals gewoonlijk met onweer, er ffies uit.. Almere, Flevoland, grote vlaktes, veeeeel kabels onder de grond, dus bliksem open spel.

Wat mij opviel op mijn huizenblok, wij hebben in de hele buurt geen bliksemafleiders, behalve op de flats, best wel vaag, je zal haast denken dat de gemeente wil dat hij ergens in een tuintje slaat waardoor gelijk de hele buurt ofzow in de fik staat door een boom die in de fik staat dan op een huis valt ...blabla. ik drijf door :+

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Vorkie
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 12:42 schreef jeroendevries het volgende:
Koop een spanningspiek beveiliging is niet duur en scheelt een hoop romslomp
die zag ik niet

Maar denk je nou echt dat een goedkope spanningspiek beveiliger helpt..

1) Bliksem slaat in, via telefoonlijn, of kabel. zelden via de stroom, want dan slaat gewoon je stop eruit, en niet perse je aardlek.
2)ik hoop dat je weet hoesnel stroom is, dus een goeie spanningspiek beveiliger, die dus voor spanningspieken is en niet helemaal tegen bliksem, zal gelijkertijd ook een snelle "reactie"tijd moeten hebben om te zorgen dat je pc tog geen opdonder krijgt...

je kan beter zelfs alleen je kabelmodem en netwerk eruithalen, hoezo, omdat via het lichtnet zelden is, meestal vangt de buurtelijke stroomtravo het op ;) maar dan nog valt je stroom uit :P

/edit
dit was dus geen edit... :{

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• PASware
  • Laatst online: 19:21
Een vriend van mij had na een blikseminslag dit kapot:
-Moederbord
-Netwerkkaart
-Geluidskaart

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• draakhoofd
  • Niet online
[b]Op donderdag 11 juli 2002 12:49 schreef
ja het is mij overkomen. gelukkig verzekerd tegen alles, dus heb alles weer op orde, maar het heeft dus geen zin...
kun je hierover iets vertellen, kreeg je 100% vergoed? Had je nieuwe pc-onderdelen nodig en in hoeverre kreeg je die vergoed? Ben ik erg benieuwd naar...

• Falconey
  • Laatst online: 19-07 22:27
Ja, das leuk [heb alleen de eerste post gelezen], heb ik hier ook vaker dat de bliksem inslaat.

Bliksem ingeslagen, tv kapot, pjoeter ook kapot, pas nieuwe monitor kapot, toen ook nog eens erachter gekomen dat alles wat erin zat ook nog eens kapot was, hd's en zo dus ook.

Ik heb me voor de zekerheid zo'n beveiligde stekkerdoos ertussen gezet, kleine ups erop.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Paar weken geleden is de bliksem hier ook ingeslagen.
Alles stond aan en de aardlekschakelaar viel meteen uit.
Gelukkig is er (zover ik weet ;) niks kapot gegaan, dus de aardlekschakelaar zal z'n werk wel goed gedaan hebben.

Kan de bliksem ook door een utp kabel gaan? Dat wist ik niet nl.

• Doopy-X-
  • Laatst online: 20-08 00:21
ik heb het nog niet meegemaakt waar al wel voorzorgsmaatregelen getroffen.

Geaard stopcontact (DUH!)
Stekkerdoos met bliksembeveiliging waar me shit op zit.

*hopende dat dit genoeg is*

*burp*

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
he best lullig voor je.
zo te horen (Wat iedereen al zei) dat je voeding een aardige klap heeft gehad.het zou dus best kunnen dat al je hardware een tik heeft gekregen.
onder meer je modem. maar als die in pci zit heeft dus je moboo ook een tik gekregen hij krijgt immers via je mobo stroom :)
meet hem eens door.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• draakhoofd
  • Niet online
ik wil graag mijn moederbord laten vervangen en cpu, want ik ben bang dat ze niet meer 100% zijn na die klap. Mijn modem en printer zijn niet voor niks volledig gemold, volgens mij moet de rest ook wel een portie gehad hebben. Ik ben bij 2 winkels geweest maar die willen hier niet makkelijk aan meewerken :(. Misschien dat ik dan maar zelf die onderdelen moet claimen bij de verzekering, als dat kan. Ik heb geen zin om over een paar maanden een onstabiel systeem te hebben waarvan ik niet zeker weet wat en waarom schade heeft. Maar daarnaast is het ook wel gunstig om je goedkoop kunt upgraden.

Overigens krijg ik het netwerk ook niet meer aan de gang, kan dat aan de kabels liggen of aan het plugje tussen de cross-link en de UTP-kabel? Ik heb dus 2 pc's verbonden in de vorm van PC<->crosslink-[plugje]-UTP<->PC. De kaarten worden in beide pc's namelijk nog wel gewoon herkend en geinstallerd.

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
kan de bliksem ook bij mij inslaan?

ik heb draadloos internet...... :9~

--->(zie specs)

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Vorkie
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 15:21 schreef gangsterjoey het volgende:
kan de bliksem ook bij mij inslaan?

ik heb draadloos internet...... :9~

--->(zie specs)
tja ik zal de rede niet weten dat het niet kan... heb je nou gelezen of niet? nee zeker. ik denk dat je tog ffies moest posten...
Op donderdag 11 juli 2002 14:16 schreef draakhoofd het volgende:

[..]

kun je hierover iets vertellen, kreeg je 100% vergoed? Had je nieuwe pc-onderdelen nodig en in hoeverre kreeg je die vergoed? Ben ik erg benieuwd naar...
Nou het kwam mede doordat ik, samen met mijn ouders, hier een bedrijf in had, wij hebben er lang op moeten wachten.

zeg maar dat ik 80% terug kreeg, onze verzekeraar wou geen geld teruggeven voor de kleinere dingetjes, waarom, zal ut nie weten, dan moet ik namelijk veel papier moeten gaan doorlezen.
Ik was al blij dat ik weer up and running kon...

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Volgens mij (ben niet helemaal zeker, maar dacht zoiets gezien te hebben) checken de meeste moderne voedingen (P4-compatible) of de spanning stabiel is en niet te veel afwijking heeft. Het moederbord ontvangt een signaal of dit zo is en als dit te lang weg blijft (dus onstabiel of te laag/hoog), zal het moederbord de PC uitschakelen.

Lijkt mij een logische verklaring dat je voeding kaduuk is :'(, maar dat de controle ervan nog wel werkt (of andersom misschien, maar dat lijkt me minder logisch).

De overige hardware zal dan waarschijnlijk wel ok zijn.

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

Pagina: 1 2 Laatste