[CM] Hoovercraft bouwen

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 20:49
ik heb een pc waarin ik in de zijkant 4 12 cm fans heb gebouwd, nu blazen deze behoorlijk hard maar niet hard genoeg om de pc van de grond te krijgen,

dit komt omdat er natuurlijk geen druk opgebouwd kan worden onder de kast, ik wil dit gaan oplossen door er een oud stuk rubber zoals een binnenband van een auto oid (ik weet het autos hebben geen binnenband) omheen te plakken zodat de lucht wel aan de onderkant blijft en dus hef-vermogen levert.

nu zijn die fans geen delta fans (mischien worden ze wel delta fans) maar ik ben sinds een paar dagen in het bezit van 4 enorme 18cm fans uit een mainframe, deze fans hebben een vermogen van cfm 200 en ik zou graag willen weten hoe ik kan berekenen of m'n kast zou kunnen hooveren.
hij weegt denk ik zo'n 12 kilo en het is een midi-tower
de zijkant zal dus iets van 50x60 cm zijn wat dus 3000 vierkante centimeter is, als ik dus 12kilogedeelt door 3000 cm2 doe kom ik uit op een gewicht van 4 gram per centimeter, dat MOET toch te doen zijn niet? of maak ik nou een onwijze fout, er moeten idd ook gaten en fans aan de andere (boven) kant komen om genoeg lucht toe te voeren maar ik wil het gewoon wel proberen, iemand ideen of suggesties voordat ik de rest van de zijkant ook wegzaag?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Try out, en post pics,

moet denk wel gaan lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Lijkt me kut... gaat je kast steeds aan de wandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahahaha...
sick.

Dit heb ik nog nooit gehoord.

Maareeh ben benieuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 15:38 schreef Kawa het volgende:
En aan herrie zal er ook geen gebrek zijn vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

Shunt

Boe

nee maar wel vreed >:) PAP op passen de pc loopt weer van de trap :+

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-08 15:24
Op maandag 17 juni 2002 15:38 schreef Kawa het volgende:
Is toch juist stoer :D Ga je 's avonds ipv met de hond naar buiten lekker met je pc'tje een wandelingetje maken (moet je wel een lang verlengkabel hebben).
En wat dacht je als je op een LAN-party komt, iedereen loopt te schouwen, en jij trekt um gewoon mee aan een touwtje :D
Goed idee :D ben benieuwd naar het resultaat }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

doen ik denk wel dat het lukt als er maar genoeg lucht verplaatstword.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
  • Laatst online: 21-04-2024
Hehe vet!!! als dat zou lukken komt er een nieuwe gekte op GoT denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 14:22

PoweRoy

funky!

:P pics als ie het doet

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
Op maandag 17 juni 2002 15:46 schreef PoweRoy het volgende:
:P pics als ie het doet
En filmpie met geluid alsie het niet doet, volgens mij heb je het gevoel alsof je pc kapot gaat als hij niet omhoog wilt (tip, help ffies je pc omhoog als je de fan's aanzet, anders kan hij soort van blijven plakken aan de vloer) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Laatst online: 01-08 14:44

Kristof

is een Belgisch product

IMHO gaat dit niet lukken
zelfs al wordt de lucht vanonder afgesloten (met je binnenband oid), die fans gaan naar onder blazen, maar de lucht gaat ook terug naar boven door die fan, omdat de druk te groot wordt...

Je gaat moeten kunnen zorgen dat de lcht naar beneden geblazen wordt, waar niet terug naar boven kan...

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
ik heb wel wat pics van de oude fans maar ik ben nu aan het zoeken naar info over hoovercrafts, iemand nog goede sites?
en hoeveel lucht is 200cf eigenlijk? is dat genoeg? want anders moet ik gewoon bezuinigen in de kast, kortom geen grote cooler meer op m'n cpu enzo, en bijvoorbeeld de voeding erbuiten want de fans trekken max 24v @ 1 amp en ik moet daar ook nog een oplossing voor vinden, kan je van 1 a 2 at voedingen een 24 volt oplossing bouwen?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Geef maar aan mij ( die fans) maak ik een echte Radio Controlled Hoovercraft van :) :P

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Op maandag 17 juni 2002 15:49 schreef Kristof het volgende:
IMHO gaat dit niet lukken
zelfs al wordt de lucht vanonder afgesloten (met je binnenband oid), die fans gaan naar onder blazen, maar de lucht gaat ook terug naar boven door die fan, omdat de druk te groot wordt...

Je gaat moeten kunnen zorgen dat de lcht naar beneden geblazen wordt, waar niet terug naar boven kan...
misschien theoretische maar misschien doet hij het wel door mijn superpowers >:)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet precies de formules voor het berekenen, wel weet ik dat je een dermate tegendruk genereert dat je geen 4*200=800 cfm meer haalt.
Wat je wilt berekenen is of de druk die de werveling oplevert, groter is dan 12 kg. Dat is dus 3 kg per fan, lijkt me een fors gewicht. Zet de fan es in een PVC-pijp en kijk of 'ie een boek van 3 kg kan laten bewegen. Zo ja dan ben je een end op weg. Je zult verder vrij stevige skirts moeten maken van voldoende lengte - te kort en je bouwt geen druk op, te lang en de boel blijft niet stabiel. Rubbers van schoonmaak-trekkers zouden kunnen voldoen maar zijn lastig vast te maken. Dezelfde druk komt ook op de rubbers te staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 15:38
oude auto's hadden wel binnenbanden...

www.kuiphuis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet eens op zoek gaan naar voorbeelden uit de modelbouw. Ik denk dat er op er genoeg over te vinden is.

Maar heeft een zwevende kast ook nog nut? Van modelbouw hoovercrafts kan ik me herinneren dat ze erg veel lawaai maken.

[edit]
http://home.hetnet.nl/~tinustennis/model1.html
Hier staat een voorbeeld van een simpele modelbouw hoovercraft.

[edit 2]
Bij nader inzien denk ik dat dit idee niet is uit te voeren vanwege het relatief grote gewicht van je kast. Je zult waarcshijnlijk 10 tallen fans er in moeten bouwen of op zoek gaan naar speciaal daarvoor gemaakt fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt me gaaf als het werkt, maar je moet er ook rekening mee houden dat je lucht ook weg kan. Als ik het goed herinner, is de `band` van een hovercraft namelijk dubbelwandig.

Dit wil zeggen dat de lucht tussen de twee wanden weer weg stroomt, of hij is helemaal open van beneden (natuurlijk niet helemaal maar het midden gedeelte, buitengedeelte zit dan misschien rondom met ijzerdraad vast)

Kortom, leuk idee, maar je moet nog ff verder zoeken naar het principe van hoveren, suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wehehehe loop ff door je kamer met je pc erachter aan, leuk idee, moet je wel stabiel afstellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hang 1 zo'n molen aan een krachtmeter, laat hem ondersteboven blazen, dat hij naarbeneden drukt. Trek hier dan 2 keer de zwaartekracht van de molen vanaf (1 keer omdat hij al hangt en dus trekt, en nog een keer omdat hij straks zichzelf nog binnen de kast moet gaan opheffen) en dan kom je uit op de hoeveelheid Newton die het ding levert. gebruik dan m x g (massa maal gewicht in kg) om te berekenen hoeveel Newton de zwaartekracht is op je kast.

als het goed is kom je er dan achter dat je iets van 50 a 300 van die fans nodig heb om je kast op te tillen, er van uitgaande dat je iedere mogelijke remming uit de kast verwijdert, zodat de molens optimaal presteren. Vervolgens moet je nog extra voedingen aanbrengen, en wat extra molens om voor het gewicht daarvan te compenseren.

Dit gaat dus nooit werken als je gewone koelers gebruikt; zelfs met die 180 mm dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Op maandag 17 juni 2002 15:53 schreef MasterOverdrive het volgende:
wehehehe loop ff door je kamer met je pc erachter aan, leuk idee, moet je wel stabiel afstellen :D
Hms dat word dan geen geen windows :P :7 :+ :+ Ik weet zelf ook nog steeds niet hoe een schort(en) van een hoovercraft eruit zien :7 Als iemand een mooie pic heeft gevonden, post! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 15:49 schreef killercow het volgende:
ik heb wel wat pics van de oude fans maar ik ben nu aan het zoeken naar info over hoovercrafts, iemand nog goede sites?
en hoeveel lucht is 200cf eigenlijk? is dat genoeg? want anders moet ik gewoon bezuinigen in de kast, kortom geen grote cooler meer op m'n cpu enzo, en bijvoorbeeld de voeding erbuiten want de fans trekken max 24v @ 1 amp en ik moet daar ook nog een oplossing voor vinden, kan je van 1 a 2 at voedingen een 24 volt oplossing bouwen?
200 cfm = 200 cubic feet/minute, ofwel 200 * 30cm^3/minuut ofwel zo'n 5400 liter/minuut! Zoals gezegd ga je die flow niet halen, is ook niet zo relevant. Let er wel op dat die fans wel es wat meer amperes kunnen gaan trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Op maandag 17 juni 2002 15:52 schreef Towbitis
Maar heeft een zwevende kast ook nog nut? Van modelbouw hoovercrafts kan ik me herinneren dat ze erg veel lawaai maken.
ik heb er 1 maar als je weer naar huisgaat na het varen vliegen :) met zo ding voel je het in je oren knappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet (haast) zeker dat het niet gaat lukken. 4gram per cm^2 is nl al aardig wat. :D
verder klopt je berekening niet helemaal, je gaat nl uit van het oppervlakte van je kast en niet van je fans

(vergelijking: Probeer maar eens een spijker met een stukje papier als oppervlaktevergroting te laten zweven op een fan) (8>

Sluit als test maar eens een fan aan en doe een rand rubber alleen om de fan. Ik denk dat die fan zichzelf amper kan heffen. :{ Laat staan dat een paar fans een kast van 12 kilo kunnen tillen. Ik kan je 99.99% garanderen dat je kast rotsvast op zijn plek blijft staan.. ;)

Maar het ID was leuk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:25
lukt je nevernooit niet. die fans die gebruikt worden kunnen geen druk leveren en je hebt druk nodig om het te laten stijgen......

je moet axiaal fans (zo heten die dingen toch die op die silverado zitten?) hebben maar dan veel groter. Deze leveren gemakkelijk meer druk.

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
tuurlijk heeft het nut, stel dat iet van me buro flikkert, kan ik hem er zo weer op duwen :P
en het is arbo veilig (naja op de oordopjes na dan)

mischien is een combinatie van die 4 grote en 4 kleine wel een oplossing, dat dus de kleine de lucht aanzuigen voor de grote, en dat die grote de lucht tegen de grond duwen,

hoe bedoel je schoonmaakrubbers? van die dingen waarmee je het raam kunt schoonmaken?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 17:58

PegOpDeWeg

eej wasup?

Hmmm

Ik zou eerst gewoon zo'n fan op tafel neergooien en dan aansluiten, en kijken of hij zichzelf laat zweven. Denk echter dat je een cooler die zelfs omhoog vliegt, nodig hebt om je kast ooit van de grond te krijgen.

Beetje logisch verder denken:
Neem b.v. een stofzuiger. zelfs die is niet krachtig genoeg om je kast omver te blazen, en die zuigen/blazen heel wat meer dan 4 18cm fans..

Een beetje zoeken op google in hoover technieken, zou je echter wel kunnen helpen..

"It's better to burn out, than fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 15:58 schreef killercow het volgende:
...
hoe bedoel je schoonmaakrubbers? van die dingen waarmee je het raam kunt schoonmaken?
Ja, maar dan hele grote, lengte +- 50cm (voor de vloer). Let niet teveel op het advies wat gegeven wordt over het geleverde vermogen van de fan indien hij vrij staat te blazen, dat is een hele andere situatie. Wat 3 postings hierboven staat zou wel goed kunnen, dat je fans niet zo best druk kunnen leveren. Moet je echt even met wat hobbyisme testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Laatst online: 23:39
Leuk idee!
Maar ik vrees dat het niet gaat lukken.
een fan kan meestal niet eens zichzelf van de grond krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor toepassingen zouden en zijn voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
nah een delta fan duwt zichzelf met een beetje meer volts dan goed is ook van m'n tafel omhoog (zeker als ik hem om 4 bouten schuif, dan gaat ie gewoon omhoog,

wat is het verschil tussen axiaal fans en deze dan?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de kast is te zwaar, als je al zo'n elcheapo kast heb slosp je maar een paar elementen eruit, alle extra's eruit en anders zijn er nog altijd plastic kasten mocht je persee willen zweven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12 volt compressertje usen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Een delta 120mm fan kan [zonder luchttunnel etc] een CD ongeveer 15 CM de lucht in blazen.
Ik denk niet dat 12 KG je gaat lukken met 4 fannetjes hoor.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Laatst online: 11-07 07:43

Losha

clear my path motherfucker

Op maandag 17 juni 2002 15:49 schreef killercow het volgende:
als je nou eens gaat zoeken op "HOVERCRAFT" ipv "HOOVERCRAFT" kom je een stuk meer info tegen.
het engelse woord voor zweven is HOVER niet hoover. hoover was een amerikaanse president.

[zeikmode uit]

[edit] en hoover was vroeger ook een stofzuigermerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 16:08 schreef -=!ME!=- het volgende:
Een delta 120mm fan kan [zonder luchttunnel etc] een CD ongeveer 15 CM de lucht in blazen.
Ik denk niet dat 12 KG je gaat lukken met 4 fannetjes hoor.
Juist'em, de afstand hoeft maar +- 1cm te zijn. Wat jij laat zien is dat de lucht gaat wervelen en op enige afstand van de fan veel minder druk levert dan er vlakbij. En 5,4 kuub per minuut is geen "fannetje" hoor <WHOOOSH> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Eerlijk gezegd denk ik dat het wel kan. De druk die je moet opbouwen is helemaal niet zo hoog, het probleem is alleen dat je rekening moet houden met de lek; anders gezegd, je props moeten bij een behoorlijke outflow, een bepaalde druk kunnen vasthouden.

Merk op dat het genereren van draagvermogen niet zo veel te maken heeft met het oppervlak van je fans, maar des te meer met het oppervlak van de 'zak' lucht onder je kast! Grote fans zijn alleen handig om een grote flow te leveren als je afdichting niet goed is (en dat is ie idd niet :) )
Even kijken:
1 atm = 1 kgf/cm^2; dit is standaarddruk; het geicht dat 1 kg massa uitoefent, drukt op elke vierkante cm, zeg je pinknagel. Auw? Nee, raar he?

Om je kast van 12 kg te laten zweven op een oppervlak van 3000 cm^2 heb je een overdruk nodig van 12/3000 = 0,004 atm. Dat *lijkt* dus niet veel.
De einddruk van je propellers kun je vrij makkelijk bepalen met behulp van een stevige plastic zak en wat zware boeken of zo; tape de propeller luchtdicht aan de zak zodat die naar binnen blaast. Via kracht = druk * oppervlak kom je een heel eind. Hierboven noemt iemand het terugstromen van lucht tussen je fanbladen door; dat is precies wat je nu ziet. Sterker nog: er stroomt als de zak opgeblazen is exact evenveel lucht naar binnen als naar buiten.

Als je wel genoeg flow haalt, maar niet genoeg druk kun je een tweetrapsfan maken; zet twee fans achter elkaar, liefst met wat ruimte ertussen. Dat levert je bij lange na geen verdubbeling op zolang je niets aan de hoek van de bladen kunt doen, maar het helpt gegarandeerd iets.

De skirts zou je kunnen maken van een soepele, brede, dubbele strook rubberachtig materiaal, liefst een slang (denk aan een brandweerslang in niet-opgeblazen toestand maar dan veel soepeler) die je ook op een lichte overdruk brengt zodat ie contact houdt met de grond.

Leuk projectje.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Dit gaat echt nooit lukken. Een hovercraft heeft een enorm groot oppervlak waardoor de druk per cm2 veel lager is dan bij je computer die dus een klein oppervlak heeft en erg zwaar is.
Dus als je er al aan begint dan zou ik een desktop model of een minitower op z'n kant gebruiken.
Maar volgens mij ben je nog beter uit zonder kast, dus gewoon een plank met gaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
What's next, een helicopter/montitor :?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
check de tweede link en lees door op de 2e pagina totdat je de laatse paragraaf hebt gelezen :P
http://www.google.nl/search?q=hovercraft+build&ie=UTF8&oe=UTF8&hl=nl&lr=lang_en%7Clang_nl

anyway ik denk dat het vinden van een juiste skirt het moeilijks wordt, dus gooi maar ideen... :P

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op maandag 17 juni 2002 15:54 schreef Vipertje het volgende:
Hang 1 zo'n molen aan een krachtmeter, laat hem ondersteboven blazen, dat hij naarbeneden drukt. Trek hier dan 2 keer de zwaartekracht van de molen vanaf (1 keer omdat hij al hangt en dus trekt, en nog een keer omdat hij straks zichzelf nog binnen de kast moet gaan opheffen) en dan kom je uit op de hoeveelheid Newton die het ding levert. gebruik dan m x g (massa maal gewicht in kg) om te berekenen hoeveel Newton de zwaartekracht is op je kast.
Nee, dit is niet het juiste experiment. Wat je wel kunt doen: lijm een rubber op de zuigende kant van de fan (langs de buitenomtrek), laat 'm zich vasttrekken op een glad oppervlak en kijk hoe vast ie zit. Dis geeft je een idee van de einddruk als de fan *zuigt*. Dat getal heeft helaas maar zijdelings te maken met de einddruk als de fan *blaast*; zie mijn post hierboven.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 14:57
Ja denk ook dat 12 kilo een beetje te veel van het goed is.
Maar zekers een tof idee :)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat dus niet lukken of je hebt echt veel van deze soort fans nodig..
Veel Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
ik denk dat je in de richting van rubber moet gaan zoeken, dun rubber, condooms zijn te klein, misschien een binnenband van een fiets ofzo

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
een fiets band is te groot en niet hoog genoeg, de skirt moet waarschijnlijk een behoorlijke hoeveelheid lucht vasthouden en zal dus iets meer moeten zijn dan 6 cm van een fietsband gok ik.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMastah
  • Laatst online: 22-02 14:48
Sorry maar dit idee met zulke fans gaat nooit werken: 12 kilo heb je echt wel wat meer nodig dan wat grote goeie fans voor de pc, lucht verplaatsen kunnen ze vast wel maar ook nog is ff 17 kilo liften NO WAY.

Maar als het lukt ben ik de eerst die je alle lof toejuicht want lijkt me onmogelijk (met deze opstelling)

edit:
spelfouten en 17 -> 12 kilo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
Op maandag 17 juni 2002 16:36 schreef DaMastah het volgende:
Sorry maar dit idee met zulke fans gaat nooit werken: 17 killo heb je echt wel wat mer nodig dan wat grte gooeie fans voor de pc, lucht verplaatsen kunnen ze vast wel maar ook nog is ff 17 kilo liften NO WAY. Maar als het lukt ben ik de eerst die je alle lof toejuicht want lijkt me onmogelijk (met deze opstelling)
GRRRR meeeeeer fans nodig :P ik wil die lof hebben :P
tis btw 12 kilo

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog 2 feitjes voordat ik naar huis ga:

Een koelkast compressor (OKOK, is wat meer geschikt voor lage flow/hogere druk)kan een vuilniszak opblazen waarop 80kg rust (zeg, me vader).
Ik heb zelf wel es een modelhovercraft gebouwd van 80 cm lengte, de skirts heeft een vriend van me gemaakt van paraplu-stof. Was helaas (net) niet stijf genoeg, maar zware stof moet ook al lukken. Of siliconenmat o.i.d., laat nog minder lucht door ook. Luchtkussen werd opgeblazen door een brandstof vliegtuigmotor die ook de voortstuwing deed, en dus maar heel weinig druk op het kussen kon uitoefenen. Toch kwam dat kreng (kilootje of 6) van de grond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMastah
  • Laatst online: 22-02 14:48
Op maandag 17 juni 2002 16:43 schreef Nemesis het volgende:
Nog 2 feitjes voordat ik naar huis ga:

Een koelkast compressor (OKOK, is wat meer geschikt voor lage flow/hogere druk)kan een vuilniszak opblazen waarop 80kg rust (zeg, me vader).
Ik heb zelf wel es een modelhovercraft gebouwd van 80 cm lengte, de skirts heeft een vriend van me gemaakt van paraplu-stof. Was helaas (net) niet stijf genoeg, maar zware stof moet ook al lukken. Of siliconenmat o.i.d., laat nog minder lucht door ook. Luchtkussen werd opgeblazen door een brandstof vliegtuigmotor die ook de voortstuwing deed, en dus maar heel weinig druk op het kussen kon uitoefenen. Toch kwam dat kreng (kilootje of 6) van de grond!
Hier het bewijs casefans gaan dus nooit werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kewl idee *D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Zoals je sig misschien zegt, dat jij maar 12% van je brains gebruikt, zou ik eens me wat nuttige ideeën komen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zou de luchtdruk in newton moeten berekenen. moet kunnen met de oppervlakte van de fans en de cfm, de zwaartekracht in kilogram staat gelijk aan 10 newton benedenwaartse kracht. als je dus mbv luchtdruk uit je fans een tegendruk (opwaarts) van 12*10=120 newton kan creeren dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
  • Laatst online: 04-09-2024
leg de fans plat neer, met de output naar beneden en sluit ze aan op een voeding. komen ze omhoog, dan kunnen ze iig genoeg druk leveren om hun eigen gewicht te compenseren, maar ik denk dat ze te weinig toeren maken. zou wel kewl zijn als het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

:D

Het is al meerdere keren gezegd, maar ik zal je nog een keer uit je droom helpen: wil je een gewicht van 12 kilo de lucht in tillen, dan heb je iets effectievere middelen nodig :P Casefans hebben simpelweg VEEL te weinig vermogen; zelfs al zou je over 200 van die krengen beschikken --- wat er overigens lang niet genoeg zijn --- je zou ze nooit allemaal kunnen benutten (stroomvoorziening, montageoppervlakte).

HC's hebben niet voor niets een enorme rok en ditto turbines. Je kan met fans die slechts een paar kubieke centimeter lucht verplaatsen absoluut never nooit genoeg druk opbouwen en vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Laatst online: 11-08 13:34
Een hovercraft maken moet lukken, als de fans sterk genoeg zijn om voldoende druk op te bouwen. 4 g/cm^2 is behoorlijk veel voor een gewone ventilator. Je zou ze alle vier in serie moeten zetten. Maar zelfs dan haal je die druk waarschijnlijk niet. Ventilator-fans zijn gemaakt voor een grote airflow, en niet voor het opwekken van druk.

Een andere mogelijkheid is het oppervlak te vergroten. Hou ook rekening met stabiliteitsproblemen, en maak het zwaartepunt zo laag mogelijk.

(edit:)
Enne... om te kunnen bepalen wat het drukverschil is dat bereikt kan worden door een fan zal je toch echt aan de slag moeten met pvc buizen en pitot-buisjes.

Laat je niet ontmoedigen door degenen die het verschil niet weten tussen een hovercraft en een helicopter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens zat is op conrad te struinen...

Zie ik dit : Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/244/M1/244570M1.JPG

Tech specs : Nominale spanning 9,6 V, voedingsspanning 4,8 - 16,8 V, stationair toerental 13.000 omw/min, 117 W, stroomverbruik bij max. werking 16 A, gewicht 365 g.

Beetje zware motor... maar wel 13000 omwentelingen per minuut ! das iets meer als je CPU fannetje !

Kosten : 28,57

Ook zag ik deze :

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/462/M1/462911M1.JPG

Die draait nog iets harder...

Tech specs : Hoogwaardige motor voor b.v. mixers. Ook geschikt voor andere toepassingen. Met overbrenging. Technische spec.: Voedingsspanning 230 VAC Toerental vrijloop 23.000 omw./min. Opgenomen vermogen vrijloop 1.140 mA Draaimoment 90 Nm Afm. (lxbxh) 140 x 72 x 55 mm.

Alleen zit je dan met je spanning te knoeien... Moet je weer 230 Volt in je kast maken...

kosten : 2,75

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/463/M1/463210M1.JPG

Deze motor is goedkoop en draait ook redelijk snel...

Tech Specs : Kleine motor voor modelbouw, modelspoor en racing car (autobaan). Goede constantheid en lange looptijden onderscheiden deze motor.
Technische spec.: Voedingsspanning 3 - 6 V= Stroomverbruik 260 - 350 mA Toerental bij 3 V=: 10.300 omw./min Toerental bij 6 V=: 16.500 omw./min. Afm. (Æxl) 23,5 x 31 mm As (Æxl) 2 x 7 mm met tandkrans Aansluiting via kabel 120 mm lang.

Prijs : € 0,55

Succes Hoop dat jullie er wat aan hebben !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P=F/A F=force in Newton A= oppervlakte in m2 P=druk in newton/m2

1 CFM = 0,47 l/sec dus 200 cfm = 94 liter lucht per seconde door een oppervlak van?

zwaartekracht van kast = 120 newton

als F(fans) > 120N dan komt de kast los.

ehh.. nou weet ik het ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
dit is idd een kewl idee >:)

vergeet niet de pics te posten als ie klaar is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat het gaat lukken!

Its a little step for tha computer but a huge step for the word

Ofzoiets :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:00

_WgV_

It's a magical world!

Op maandag 17 juni 2002 17:06 schreef ionize het volgende:

1 CFM = 0,47 l/sec dus 200 cfm = 94 liter lucht per seconde door een oppervlak van?

Nu moet je alleen nog even meten hoeveel Newton je Fans per stuk leveren dus in de posts van:
Op maandag 17 juni 2002 16:29 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Nee, dit is niet het juiste experiment. Wat je wel kunt doen: lijm een rubber op de zuigende kant van de fan (langs de buitenomtrek), laat 'm zich vasttrekken op een glad oppervlak en kijk hoe vast ie zit. Dis geeft je een idee van de einddruk als de fan *zuigt*. Dat getal heeft helaas maar zijdelings te maken met de einddruk als de fan *blaast*; zie mijn post hierboven.
en
Op maandag 17 juni 2002 15:54 schreef Vipertje het volgende:
Zie je hoe dat ongeveer kan

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Tuurlijk jongen, ga jij maar een hovercraft maken van je kast :z.

whahah nog nooit zo'n zot meegemaakt :D.

(doe je best, gaat je nooit lukken :+)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8cm fan.. laten we zeggen 150 gram. 8*8 = 64cm² is 2,x gram per viekante centimeter. Moet toch te doen zijn? Nee, een fan tilt ook zichzelf niet op.

Dan zul je wel een ENORME airflow moeten hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gloeiendegloeiende ik kan het niet meer laten:

een fan _HOEFT_ niet zichzelf op te kunnen tillen. Hij moet druk leveren. De berekening paar posts hierboven laat gemakshalve even het moeilijkste steken: De tegendruk die de werveling van de lucht die onder de skirts uit komt levert. Dit is met moleculen niet heel nauwkeurig te berekenen. Heb wel ergens de vloeistofversie liggen. Deze tegendruk levert uiteindelijk de lift voor de hovercraft.

offtopic:
Zoek es op "ekranoplan" of "Wing-in-groundeffect"

En daMastah: Hoe de F%$K bewijs ik dan dat het niet gaat werken?

Plaatjes Conrad: Motortjes zijn nog veel minder geschikt i.v.m. veel te hoog toerental en te weinig koppel.

killercow: Gewoon even gaan testen met PVC-pijpjes, misschien een drukmetertje (is wat nauwkeuriger dan gewichten omhoogblazen omdat dit snel kantelt en daardoor valse metingen geeft) gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

* PoweRoy haakt af..het is te ingewikkeld

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat idee heb ik ook al es gedaan (geprobeert)..
maar ut wou niet heheh dan knikkert je peecee om want hij gaat kantelen.. hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

OK, nog 1 keer dan: de goede jongen probeert een hovercraft te maken, géén helicopter! Er is een reden dat hovercrafts gebruikt worden voor ferrydiensten en heli's niet, weet je. Een hovercraft heeft veel minder energie nodig dan een helicopter.

het bovenstaande betekent dus dat hij zijn kast niét drijvend wil houden op de kracht van de luchtstroom uit de fans, maar op een kussen van lucht dat zich opbouwt in een min of meer omsloten gebiedje.

Dat betekent weer, dat de situatie een beetje lijkt op een plastic zak die je vol blaast terwijl er iets op ligt. Probeer het eens uit: neem een flinke plastic zak (pedaalemmerzak of zo), leg er een boek op, en blaas. Het zal verbazend weinig moeite kosten, het boek op te tillen. Probeer nu het boek zonder zak boven je hoofd omhoog te blazen -> he da's gek, dat lukt niet. Dit laatste is het scenario dat de meesten van jullie hierboven beschrijven.

Het grote verschil met de zak waar jij in blaast om een boek op te tillen is echter, dat zijn 'zak' niet luchtdicht is; er stroomt aan de onderkant lucht uit, en dwars door de fan heen verliest ie ook druk (al zal dat niet heel veel zijn met maximaal 0,01 atm overdruk binnen [edit: nu ik er nog eens over nadenk kon dat nog wel eens tegen vallen] ;) ). Dat betekent dus weer, dat zijn fans deze uitstroom moeten compenseren. Alleen daarvoor heeft ie grote fans nodig; was er geen lek, dan zou een klein rotfannetje met een redelijke einddruk zijn kast makkelijk kunnen tillen. Nu moet er wat meer lucht verplaatst worden. En of dat lukt is een kwaestie van de juiste fans, goede skirts, een goede opbouw van het apparaat, en het erin pompen van genoeg vermogen :P

Een paar bedenkingen wel nog:
1) er moeten meer dan voldoende gaten in je kast zitten om lucht naar binnen te laten, natuurlijk
2) die gaten moeten niet aan de zijkant (in liggende toestand) zitten, of moeten goed verdeeld zijn, anders drift je kast steeds dezelfde richting op. Misschien kun je je kast wel laten roteren :P
3) je krijgt als je alles een beetje goed aanpakt een behoorlijke luchtstroming door je kast; een rondslingerend schroefje of zo kan vast aardig wat schade aanrichten als het eerst je kast invalt, en via CPU- GPU- en hovercraftfan weer uitgespuwd wordt :'(
4) huisdieren verboden, tenzij je van hamsters zonder pootjes houdt ;)

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:42
kleine inbreng, ga mezelf er niet in verdiepen...
probeer anders alleen eerst het mobo ofzo...
en denk eens aan die apparaten die ze gebruiken om sky-divers mee te laten oefenen..dat zou ook een idee zijn (dus de fan op de grond en de pc erboven ofzo)
succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 18:00 schreef PoweRoy het volgende:
* PoweRoy haakt af..het is te ingewikkeld
/me haakt ook af... die snapt nergens iets van:? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
Op maandag 17 juni 2002 17:06 schreef ionize het volgende:

[miereneukmodus]
Dit is niet waar, de totale aantal newtons is maar 12 x g = 12 * 9,81 = 117.72, scheelt toch weer iets :D ... maar is wel veel voor wat blazerz |:(
[/miereneukmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Okeey, ga naar de dichtsbijzinde modelbouw vakhandelaar. DAAR HEBBEN ZE TONNEN (ietsjes minder :+) AAN VLIEGTUIGPROPPELORS EN MODIFIED (!!!) MOTOREN. en zeker weten dat die propellors een windje geven!! :P 8-) Je kan dus ook 2 kleinere nemen + 2 motoren (zorg wel voor een aparte voeding, want deze kunnen al gauw >80 Ampere trekken)

Dat was ff de inleiding. :)

Aangezien ik behoorlijk geinteresseerd ben in vliegtuigtechniek, heb ik een ideetje uit de gasturbine gehaald :) Deze hebben schoepen aan de turbine, heel veel achterelkaar. Maar tussen de schoepen, zit ook een schoep, ALLEEN DEZE STAAT STIL, en DE AFSTAND TOT DE VOLGENDE SCHPE NAAST HEM IS KLEINER (!!!) de draaiende schoep DAARACHTER is weer kleiner. Gevolg : Er word steeds meer lucht bijelkaar geperst, en als gevolg daarvan heb je een hogere uitlaat druk verkregen (die jouw "lek") zou moeten helpen met het dichten ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 19:03

Epsilon

Een hovercraft maakt gebruik van een luchtkussen onder het voertuig. Dit doen ze door van die flappen eraan te maken. Maar die fans zijn iig al te licht, dat lukt je nooit. Deze genereren veel te weinig druk. Dit kan je echt wel vergeten.

Het idee is leuk, maar je hebt toch wel wat andere fans nodig. 4x150 watt motoren, dan zal het wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Op maandag 17 juni 2002 19:29 schreef epsilon het volgende:
Een hovercraft maakt gebruik van een luchtkussen onder het voertuig. Dit doen ze door van die flappen eraan te maken. Maar die fans zijn iig al te licht, dat lukt je nooit. Deze genereren veel te weinig druk. Dit kan je echt wel vergeten.
Pcies, met die fans kun je het wel vergeten, maar met echte propekkors zal het denk ik wel gaan. Je hebt echt geen idee hoeveel stuwkracht zo'n ding levert. (btw, pas wel op je poten, want zo'n draaiend ding aan een modified motor is een ware pijnelijke gehaktmolen! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 19:22 schreef djklungel het volgende:

[..]

Dit is niet waar, de totale aantal newtons is maar 12 x g = 12 * 9,81 = 117.72, scheelt toch weer iets :D ... maar is wel veel voor wat blazerz |:(
moet je daar niet [miereneukmodus] omheen zetten??? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 19:23 schreef ND het volgende:
Aangezien ik behoorlijk geinteresseerd ben in vliegtuigtechniek, heb ik een ideetje uit de gasturbine gehaald :) Deze hebben schoepen aan de turbine, heel veel achterelkaar. Maar tussen de schoepen, zit ook een schoep, ALLEEN DEZE STAAT STIL, en DE AFSTAND TOT DE VOLGENDE SCHPE NAAST HEM IS KLEINER (!!!) de draaiende schoep DAARACHTER is weer kleiner. Gevolg : Er word steeds meer lucht bijelkaar geperst, en als gevolg daarvan heb je een hogere uitlaat druk verkregen (die jouw "lek") zou moeten helpen met het dichten ervan.
gewoon een compressor dus.. die doen exact hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Op maandag 17 juni 2002 19:38 schreef ionize het volgende:

[..]

gewoon een compressor dus.. die doen exact hetzelfde
Eums jaaa :) :z :P Alleen zelfbouw is toch veel leuker? Maar jah, schoepen maken is niet zo makkelijk, maar dan heb je ook wel wat.

[sub]als je na de laatste drukkamer nou een verbrandingskamer maakt, brandstof erbij, fikkie erbij, Wh0000000000000000t dan weet ik wel zeker dat je PC de lucht in gaat :P (kan op 2 manieren, de ene is nog bruikbaar, de andere mag je hem uit je plafond pulken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel leuk idee, met een desktop kast nog best te realiseren. Ik heb een tijdje geleden met een 1.5 volt motortje 6volt nikko powerpack (?), een ministeck doos een hovercraft gemaakt. De skirt is het moeilijkst om te maken, hij moet namelijk aan alle kant precies gelijk zijn, anders loopt er te veel lucht weg. Qua motoren moet je toch kijken naar de wat krachtiger motoren, probeer eens een oude stofzuiger uit elkaar te halen en daar wat mee te experimenteren.

en zoals als eerder gezegt is maar wat vele toch niet begrijpen is dat een een helikopter een -heel- andere techniek gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow cool :7 Ik denk alleen idd dat het moeilijk wordt om genoeg kracht/druk/etc. te krijgen :( Maar goed. Ik heb ook een keer een hoverend iets gemaakt. Is ECHT moeilijk :r En een kast van 12 kilo? :? Dat lukt nooit. Tenzij... Zet er een variabele raketmotor op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 11-08 11:30
mm dit is wel interresant, misschien iets om op school te proberen in mn vrije tijd, ik heb net bij SUNON wel een leuk fannetje gezien waar je denk ik wel een heel eind mee zal komen >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.sunon.com.tw/product/productphoto/ac254.jpg
ok hij is een beetje groot maar 600 CFM is niet slecht >:)
http://www.sunon.com.tw/index_en.htm, de link naar de site met info *D

edit:

k zie ook net dat zie die dingen hebben maar dan met 800 CFM >:), hehe met een paar van die dingen moet het denk ik wel lukken

[edit2]
k moet voortaam even iets verder lezen, die dingen wegen 2000g
[/edit2]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel in het engels maar dit moet te doen zijn.

http://www.olshove.com/HoverHome/hovcalc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als je je pc dan echt wil laten vliegen:

5j3k my 1337 p41n7 5k1llz

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/hoverpc.jpg

Ohja.. draai het reduceerventiel niet te ver open.. dan kun je je pc van het plafond schrapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
druk p=F/A dus willen we 12kg*9,81=118 N leveren.
De onderkant van een desktop kast is 0.4*0.4=0.16 m^2
p=118/0.16=737.5 1 bar=10^5 Pa dus bij gebruik van plasticzak als kussen 737.5*10^-5=0,00737 bar overdruk nodig. Dus als je maar zorgt dat je een groot grond oppervlak hebt en geen lekkage dan kan het zelfs met 1 fan, of stofzuiger. ;)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Op maandag 17 juni 2002 19:55 schreef ionize het volgende:

[afbeelding]

Ohja.. draai het reduceerventiel niet te ver open.. dan kun je je pc van het plafond schrapen...
mmm dat gaat wel heel erg ver, maar het ging om de druk he die die fans leveren als je het echt serieus wil gaan doen?

k zal ff verder zoeken vind ik wel lache om te weten of het lukt

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
Op maandag 17 juni 2002 19:55 schreef ionize het volgende:

[afbeelding]

N2 je kamer in blazen??? lekker gezond zeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 19:56 schreef djklungel het volgende:

[..]

N2 je kamer in blazen??? lekker gezond zeg >:)
zit maar 80% N2 in de lucht gek.. of d8 je dat dat giftig was ofzow.. gebruik je toch perslucht.. zelfde ffkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
Op maandag 17 juni 2002 19:59 schreef ionize het volgende:

[..]

zit maar 80% N2 in de lucht gek.. of d8 je dat dat giftig was ofzow.. gebruik je toch perslucht.. zelfde ffkt
Als je naast je pc zit krijg je wel wat meer binnen dan de 80 % die normaal in de lucht zit ... word je beetje dizzy van ;) ... haha ... vraag me niet hoe ik het weet }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Model : PMB1212PLB1-A
P/N : (2)
Voltage VDC : 12
Bearing Style: Ball
Current AMP : 1.13
Input Watts : 13.6
Speed RPM : 2800
AirFlow CFM : 40.2
Pressure Inch-H2O : 1.16
Noise dBA : 56.5
Weight(g) : 250

Is deze sunon fan niet wat???
heeft volgens mij een redelijke druk ook al weet ik niet hoeveel druk inch-H2O.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet helemaal zeker dat het niet gaat lukken, want fans hebben geen kracht. Wat je moet hebben zijn zware motoren die draaien want elektrische fans hebben amper een tegendruk. Bij een hovercraft zitten er speciale systemen in om te zorgen dat de lucht niet terug loopt door de fans. Als de druk namelijk te hoog wordt dan lopen de fans vast en neemt de druk weer af. Je krijgt dus nooit genoeg druk. Ook lekt een kast aan alle kanten dus dat gaat gewoon niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 20:05 schreef MBrulez het volgende:
Model : PMB1212PLB1-A
P/N : (2)
Voltage VDC : 12
Bearing Style: Ball
Current AMP : 1.13
Input Watts : 13.6
Speed RPM : 2800
AirFlow CFM : 40.2
Pressure Inch-H2O : 1.16
Noise dBA : 56.5
Weight(g) : 250

Is deze sunon fan niet wat???
heeft volgens mij een redelijke druk ook al weet ik niet hoeveel druk inch-H2O.
40 CFM? Komiek... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop een alu kast, dat gaat ook helpen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Op maandag 17 juni 2002 20:09 schreef TimMer het volgende:

[..]

40 CFM? Komiek... :D
als het om druk gaar moet je die nemen van SUNON en als het om CFM gaat die axiale die ik in een eerdere post zette die met 800!!! CFM

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 12:05

BaRF

bijna kerst

Op maandag 17 juni 2002 20:06 schreef Thorry het volgende:
Ik weet helemaal zeker dat het niet gaat lukken, want fans hebben geen kracht. Wat je moet hebben zijn zware motoren die draaien want elektrische fans hebben amper een tegendruk. Bij een hovercraft zitten er speciale systemen in om te zorgen dat de lucht niet terug loopt door de fans. Als de druk namelijk te hoog wordt dan lopen de fans vast en neemt de druk weer af. Je krijgt dus nooit genoeg druk. Ook lekt een kast aan alle kanten dus dat gaat gewoon niet lukken.
Ouwe optimist :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

Met dit weer wel rielekst... kun je je PC naar buiten hooveren :Y) << kijk uit met scherpe voorwerpen, tegen de tijd dat dit goed uitgevoerd moet er dan maar een mod komen waar de TFT monitor in de zijkant van de hooverkast is gebouwd >:) :9~ (kun je je keyboard en muis weer met cord, zodat je 'm daaraan kan trekken) 8-)

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

Op maandag 17 juni 2002 17:20 schreef executor het volgende:
Tuurlijk jongen, ga jij maar een hovercraft maken van je kast :z.

whahah nog nooit zo'n zot meegemaakt :D.

(doe je best, gaat je nooit lukken :+)
Ik vermoed overigens dat dit het reeelste antwoord is van deze thread, jammer :( want zou wel cool geweest zijn, maar het is gewoon ook al heel moeilijk om een mini-hoovercraft te maken voor bijv. 1 persoon, ivm drukopbouw en grootte, gevolg>> als het allemaal nog kleiner moet, kan het niet eens meer.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zorg er wel voor dat er wel wat lucht in de zak zit, want blazen tegen de grond heeft geen zin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghe ghe lomp idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool, wel zorgen dat je kast een beetje breed is dan anders flikkert ie in de lucht om... en ik zou het niet met gewone maar met extra grote en snelle doen :) en als het je lukt:

PICS!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
Als je nu al zorgt dat de kast al op luchtbanden staat ofzo ... en dan alleen de gaten niet waar de ventilators komen ... door deze manier heb je misschien iets makkelijker dat de pc "zweeft" ... laten we het anders noemen, wrijvingsloos naar voor en achter en opzij kan bewegen. Geheel de lucht in lukt je nooit, maar je kunt wel zorgen dat met een kleine kracht je makkelijk de pc kan verplaatsen (Bijvoorbeeld een muis aan een touwtje (wel een echte levende muis), die moet genoeg kracht kunnen leveren om de pc in beweging te zetten lijkt mij) }:O

edit:

Een hoovercraft kan ook niet helemaal omhoog, alleen bijna wrijvingsloos naar voor, achter en opzij ... zo moet je het dus ook proberen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je je pc beter op een luchtbed lijmen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark83
W0000000000T ... goed idee borrelt bij me op :D ... bouw een ijsmachine onder je pc :D ... ijs glijd veel beter :D ... als je een strak ijsvloertje neerlegt kan je zo erover heen schuiven :D .. gewoon wat schaatsen onder binden en je mobiele pc is klaar :D ... zorg ook dat je er ijsjes uit kan laten komen ... liefst citroen ijs ... is wel lekker met dit weer :D ... je hebt dan helemaal geen ventilators meer nodig, alleen een soort zamboni (of hoe heten die dingen waar ze de schaatsbanen mee schoon maken???) B-)
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
Let op: oud topic. AUB alleen ontopic reageren.