Op dinsdag 18 juni 2002 10:46 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Ik heb vaak gesprekken gehad met JGs die hier aan de deur kwamen, en dan merkte ik dat ze een enorme kennis hadden van de bijbel. Inhoudelijk kende ze het van kaft tot kaft, maar het bleef bij kennis van de tekst en als ik bijvoorbeeld vroeg wat voor een boodschap een bepaald stuk volgens hen had, dan konden ze dat niet beantwoorden omdat ze daar nooit over hadden nagedacht.
Ik merk dit overigens ook bij MisterX; je post enorm veel citaten uit de bijbel. Je bijbelkennis duidelijk veel groter dan die van mij. Maar begrijp je de woorden wel echt? Lees je met je hart?
Heu, je gedachte had ik wel opgemerkt, maar over je vraag heb ik heengelezen (tx rsmit

).
Ik begrijp (denk ik) precies wat je bedoelt en ben het op zich eigenlijk wel met je eens. Waarschijnlijk komt dit omdat wij voornamelijk onderwerpsgewijs de bijbel bestuderen. Bespreken we bijvoorbeeld het onderwerp prediking, dan lezen/bestuderen we teksten over prediken uit verschillende bijbelgedeelten. Feitelijk gingen de bijbelschrijvers zelf ook zo te werk. Neem nou Paulus: die rijgt soms de ene tekst uit het 'Oude Testament' aan de andere, zonder daarbij de context te betrekken. Nadeel is dan inderdaad dat het oorspronkelijke doel van een bepaald schrijven uit het oog kan verdwijnen. Voordeel is dat we op die manier een zeer goed beeld hebben over de bijbel in zijn totaliteit.
Een andere methode van bijbelstudie is boek voor boek, om het maar ff zo te noemen. Zoals je een gewoon leesboek ook doorleest. Op die manier krijg je een veel beter beeld van de context en de algemene boodschap van een bepaald bijbelgedeelte. Nadeel is dat je het totale plaatje uit het oog verliest en eigenlijk toch niet weet wat de bijbel in zijn geheel nu te zeggen heeft over een bepaald onderwerp. Voorbeeldje (NOFI!):
Op maandag 17 juni 2002 19:32 schreef Schoen het volgende:
Alles dat gebaseerd is op de Bijbel, met name het Nieuwe Testament, zou gebaseerd moeten zijn op liefde en verdraagzaamheid.
Iets wat vaak gezegd wordt en zeker ook uit bepaalde bijbelgedeelten is op te maken. Maar ga je kijken naar wat de bijbel in zijn totaliteit over verdraagzaamheid te zeggen heeft, dan kom je tot de conclusie dat de bijbel helemaal niet zo positief spreekt over tolerantie. En dat hoewel liefde voor de medemensen een belangrijke basis moet zijn voor ons, de liefde voor God een veel grotere plaats moet innemen.
Kortom, er zijn twee manieren van bijbelstudie. De eerste methode hanteren wij veel omdat dat voor ons makkelijker is en wij op die manier ook anderen kunnen onderwijzen. En tot de tweede methode (bijbellezen) worden wij continue aangemoedigd. We hebben daar ook wel een gezamelijk programma voor, maar het blijkt voor veel JG in de praktijk wat moeizamer te gaan om dat ook zelfstandig te doen.
Maar je vraag was veel persoonlijker. Ik heb gemiddeld genomen (ook naar JG-maatstaven) een redelijk grote bijbelkennis. Ja, ik prentendeer de woorden die ik lees te begrijpen. Als ik in de bijbel lees, bemerk ik echter soms enige verbazing bij mezelf dat twee teksten - die ik beide reeds kende - in dezelfde context staan. En dat ik dus niet zo'n goed beeld bleek te hebben over de algemene boodschap van een bepaald gedeelte. Bij onderwerpsgewijs studeren ligt iig bij mij de nadruk op het verstand, bij bijbellezen op het hart. Waarbij ik wel kwijt moet dat ik bijbellezen tot een vastere gewoonte moet maken.
Op dinsdag 18 juni 2002 23:23 schreef rsmit het volgende:
Christiaan, is er inmiddels nog gereageerd op jou vraag hier of JG's de bijbel echt lezen of alleen maar opdreunen?
Nog even een vraagje over JG's. Ergens lees ik dat er geen computers gebruikt mogen worden (verhaal over de bijgehouden administratie van de huis-aan-huisbezoeken). Waarom niet en wat doen JG's hier dan eigenlijk

? Mijn bijbelkennis is nul komma nul, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat er in de bijbel niks over pc's wordt vermeld

. Zijn tv's ook verboden?
KroontjesPen heeft het bij het juiste eind, dat heeft te maken met de Wet Persoonsregistratie. Wij mogen geen persoonlijke gegevens noteren op onze 'Lijst van afwezigen' of adressen van anderstaligen opslaan in een computerbestand. Wél zijn wij vrij om persoonlijke aantekingen te maken in een eigen adressenboekje waarbij we bijvoorbeeld vermelden wat we bij wie hebben achtergelaten.
En zoals Scheermesje al schreef, mogen wij gewoon tv kijken. Natuurlijk alleen wanneer dat waar we naar kijken volgens de bijbel moreel verantwoord is

.
Op woensdag 19 juni 2002 00:03 schreef KroontjesPen het volgende:
De laatste keer dat bij mij JG's aan der deur kwamen viel het mij idd ook op dat ze alleen de teksten kennen.
Ze vroegen mij oa wat ik dacht van het straffen door God met als voorbeeld Sodom en Gomora.
Nu had ik juist op de tv een programma gezien dat het op natuurlijke wijze mogenlijk was dat deze twee steden in een zeer korte tijd letterlijk konden verdwijnen.
Toen ik zei dat ik niet bang meer ben voor God en dat tv prog. aanhaalde konden ze daar niet goed mee overweg.
Waarschijnlijk mede door mijn antwoord op hun vraag welke geloof ik dan wel belijde.
Hoewel ook wij (iig ik) dat soort dingen ook interessant vinden, doet het er voor ons niet zo toe welke methode God precies gebruikte. De bijbel is een dik boek en je kunt er ontzettend veel uithalen. Bovendien worden er bij elke gebeurtenis wel 1000 verklaringen gegeven. Wij weten dus echt niet alles. Helaas.
Op dinsdag 18 juni 2002 22:23 schreef Yoozer het volgende:
http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=000D4FEC-7D5B-1D07-8E49809EC588EEDF&catID=2
ik heb zo het idee dat ik een paar mensen op m'n kop krijg, maar dat ben ik wel gewend.).
is het voor een JG die dit zou lezen en voor zichzelf besluit dat dit meer waarheid bevat dan genesis ook beter om de gemeenschap te verlaten? (ik doel hier niet erop dat men er 'voor elk akkefietje wordt uitgetrapt' zoals een paar vorige posts suggereerden.)
"15 Answers to Creationist Nonsens"

Hoewel JG in schepping geloven zijn wij beslist geen creationisten. Dat gaat nog een stuk verder dan wat wij geloven. Over het algemeen laten we in het midden hoe God precies het universum en het leven gemaakt heeft. Overigens hebben we hier zelf een erg leuk boekje over: 'Is er een schepper die om u geeft?'. Is een wetenschappelijke argumentatie in strijd met wat de bijbel zegt, dan zal deze bijbeltekst idd nogal eens gebruikt worden:
1 Corinthians 1:20
Where is the wise man? Where is the scholar? Where is the philosopher of this age? Has not God made foolish the wisdom of the world?
Een JG die de mening is toegedaan dat een bepaald bijbelgedeelte niet waar is, kan inderdaad net zo goed stoppen. Want als dat bijbelgedeelt niet waar is, waarom zou hij dan wel vertrouwen stellen in een ander gedeelte wat wellicht ook niet waar is? Het lijkt mij dat iemands vertrouwen dan als een kaartenhuis in elkaar zou zakken. Een JG die daarmee te maken krijgt zal over het algemeen worden bezien als iemand die is afgedwaald en dus niet worden uitgesloten. Pas als een JG actief probeert een dergelijke denkwijze onder JG te propageren, zal hij of zij uitgesloten kunnen worden vanwege afvalligheid. Maar ik heb nog nooit gehoord dat dat laatste gebeurt is.
Verder wijkt het Genesisverslag trouwens helemaal niet zo ver af als de wetenschappelijke gedachten over het begin van het leven op aarde, maar dat terzijde.
Een schepping/evolutie-discussie is hier niet helemaal op z'n plaats lijkt mij, is van wat algemener aard. Overigens vind ik het altijd leuk om dan mee te doen (zolang ik de tijd maar vind,

moet Behe nog uitlezen m.b.t. irreduceerbare complexiteit, sorry Captain Proton)
(Overigens moet ik CP en ChristiaanVerwijs nog complimenteren met hun aanstelling. Heb nog geen feli-topic gezien?).