Op donderdag 04 juli 2002 16:57 schreef Milo het volgende:
Die onderste tabel is best interessant. De Wit\TLD 80 lamp doet 96 lm/W, dus bij 100W 9600 lm. Dat is wel heel erg veel in vergelijking met die conrad tabel, tenzij die tabel over spaarlampen gaat, dan zou een 25W versie van die TLD 80 (TL?) dus 25 x 96= 2400 lm geven, dat lijkt me in ieder geval wel aardig wat(evenveel als een 200W gloeilamp).
Hou er wel rekening mee dat een beamer gebruikt maakt van een "open stage" (zoals ze dat noemen).
dat wil zeggen "
hoe verder de beamer van het te projecteren object (scherm) afstaat.. hoe een zwaardere lamp je nodig hebt voor hetzelfde heldere beeld".
Met andere woorden: als jij een beeld wilt hebben van like 3500/4000 lumens op je scherm (mooi helder) dan heb je minstens een lamp nodig die een stuk of 30 a 40 duizend lumens levert.
Dit omdat tussen de afstand van de beamer en je projectiescherm
HEEL VEEL licht verloren gaat.
Ik heb hier eens met mijn overheadprojector getest tussen 800 watt lampjes (21600 lumens) en 150 watt lampjes (1920 lumens) terwijl de overheadprojector maar 3 meter van het scherm afstond. (verder kon niet.. dan moest ik een muur uitbreken ofzo..

)
bevindingen:
150 watt 1920 lumens
overdag:
gewoon overdag terwijl wat zonlicht in de kamer valt getest..
met 150 watt zie je iig helemaal niets op je doek

(mja oke.. heeeeeeeeeeel wazig.. bijna niet te zien)
's nachts:
maar ff gesimuleerd door de rolluiken af te doen zodat de kamer volledig verduisterd werd..
Er is nu wel beeld te zien. Maar het beeld is niet echt al te helder. Duidelijk nog te donker vanwege een niet krachtig genoege lamp
800 watt lampje 21600 lumens
overdag:
Er valt wel beeld te zien maar er is duidelijk te merken dat het binnenvallende zonlicht toch veel verblind. Sommige delen van het beeld zijn niet zo duidelijk.
's nachts:
Er is een zeer helder beeld te zien. Dit beeld is zeer goed te doen om films te kijken etc. Persoonlijk had ik het nog wat helderder gezien maar ja de overheadprojector kan geen zwaardere lampjes aan (800 watt == max). Maar op deze manier is het goed te bekijken
en 21600 lumens is niet zo'n klein beetje licht.. als ik die lamp in de woonkamer opstel en aanzet dan is de gebroken gele muur beneden niet meer gebroken geel maar wit... (owh waarschuw: kijk niet direct IN de lamp

)
Deze post hier omdat ik in dit topic gelezen heb dat sommige personen zelfs spaarlampen/zaklamplampjes en/of tlbuizen wilden gebruiken... Voor een beamer is iig een lampje van 9000 lumens redelijk weinig.. zeker als je een grote afstand tussen de beamer en het scherm hebt zitten.