Nou nou.... waaghalzen hier.
Ik heb ook eigen ohp - paneel opstelling.
Deze keer beschik ik over lekker scherpe 1024x768 lcd paneel en 400 Watt ohp.
De beelden zijn prachtig om te zien.
http://mrdummy.mine.nu/paneel2/
(ik heb ook oude 640x480 paneel hier:
http://mrdummy.mine.nu/paneel/ )

Ik heb 2 panelen hier. De linker is via Ebay gewonnen en kost me 281 Euro. Rechter is al 3 of 4 jaar oud en is vroeger voor 1000 gulden gekocht, wat 4 jaar geleden behoorlijk goedkoop is.
Ik beschik nog steeds over oude zwart/witte VGA LCD paneel. Die mag weg voor een prikje. Het is wel trage type en is maar 16 grijstinten. Voor 50 Euro is ie voor jouw. Hij is goed onderhouden en zit in stevige koffer.
Er bestaat een vreemde opstelling waar je van je televisie een beamer kan maken. Op Ebay duiken er 'TV-lens voorstukken' op die je voor beeldscherm moet zetten. Zo'n methode kan werken, maar TV beeld is veel zwakker dan beamer of ohp. Kamer moet wel goed donker zijn, anders is er niks aan. Eigenlijk wel slecht idee, maar wel goed alternatief ls je weinig geld hebt. Zou maar 10 Euro kosten of zo.
Een zelfbouw beamer is erg moeilijk. Je zult te maken hebben met aantal problemen:
- warmte problemen
- geen optimale lichtverdeling
- slecht beeldkwaliteit
- kortere levensduur LCD
- sterke lichtafname bij gebruik normale LCD
Ik zag sommigen te denken over waterkoeling. Dat is pure onzin. Spiegel koelen? Waar haal je dat vandaan? Lamp koelen met water? Dat kan niet, dat belemmert licht teveel. Alle beamers zijn luchtgekoeld. Ook ohps. En dan hebben we niet over grote bioscooplampen waar sommigen watergekoeld zijn, maar luchtstroming blijft altijd bestaan.
Je moet gewoon slim lucht laten stromen om zo effectief mogelijk lucht af te voeren. Speciaal gevormde fans kunnen lawaai verminderen.
Zelfbouw LCD met behulp van laptop scherm is onbegonnen werk. Veel zijn niet op ontworpen en breken snel. En warmte zal erg snel parten spelen, want de dunnere plaat is heel kwetsbaar. De tft (glas)plaat in lcd paneel is veel dikker.
Lcd paneel uit beamer slopen? Dat kan. Maar ook dan zal het koelen en goed licht verdelen idioot moeilijk zijn. En je krijgt een lelijk kastje van.
Iedereen denken snel dat lampen duur zijn. Dat klopt gedeeltelijk. De beamerlamp van Metaal-halide type is ongeveer 300 Euro. En UHP (moderne gaslamp) die zuiniger is met stroom is nog duurder met 400-500 Euro.
OHP lampen lopen sterk uiteen. Een 250 Watt lamp (dat vaak in school ohp zit) is maar 5 Eurootjes. 400 Watt, dat ik heb, kost ongeveer 10 Euro. Andere lampen, zoals die 650 W van Xanthorax, kost 20 Euro.
Het zijn eigenlijk speciale halogeenlampen. Ze moeten echt gekoeld worden door enorme temperatuur in de lampen zelf.
Zelf beamer kopen op Ebay? Dan zal ik je indicatie geven:
- Een TV-beamer met 50-100 lumen (geen vga) kost rond 200 Euro. Brak beeld, maar wel heel budget. Donkere kamer nodig.
- Een 640x480 beamer met 500 lumen kost rond 400 Euro. Vaak Metal-halide lamp erin.
- 800x600 beamer van ongeveer 500-750 lumen kost rond 750-1000 Euro.
- Met 1024x768 beamer (erg geschikt voor DVD en HD-TV) zal je rekening moeten houden met 1200-1500 Euro.
- Nieuwere modellen met 1000 lumen en hoger, pas op de prijzen van ruim 2000 Euro.
www.ebay.nl heeft er te weinig. Zoek op Duitse
www.ebay.de, daar vind je veel meer beamers. Maar pas op, de prijzen kunnen snel omhoog schieten vaak op laatste moment.
Ik heb zelf eerst gekeken naar beamers op Ebay. Ik besef dat het erg moeilijk is om zo goedkoop te krijgen. Alleen kans op aankoop 640x480- of TV-beamer is wat makkelijker. Die zijn er genoeg. 640x480 is algemeen voldoende voor films kijken, ook op DVD. Maar je Windows scherm wordt wel beetje groot mee. Vandaar dat 1024x768 mooie resolutie is.
Een goede OHP kost 50-100 Euro. En dan even paneel zoeken van 640x480 (pas op, kies geen oudere modellen, die zijn niet altijd 16,7 miljoen kleuren en er zitten veel z/w exemplaren tussen) Vraag ook of ze naar Nederland kunnen sturen.
Tenslotte: Mijn 640x480 paneel gaat vanaf 6 juli in verkoop op Ebay. Voor 400 Euro is ie meteen voor jouw, anders niet.