Op maandag 17 juni 2002 15:35 schreef lasker het volgende:
[..]
dat vat de opinie van wetenschappers aardig samen. Hoezo arrogantie. Ik heb er geen probleem mee zolang ze atomen onderzoeken, maar laten ze zich onthouden van zaken waarvan ze geen kaas hebben gegeten, zoals geloof.
[..]
en waarom zijn theologen dan volledig gerechtigd om wat dan voor uitspraken ook over wetenschap te doen? of te zeggen dat zij de wijsheid in pacht hebben, niet gehinderd door enige feitenkennis, hoe de wereld ontstond? of om dingen erbij te verzinnen voor gebeurtenissen die ook op normale manier te verklaren zijn? 'het was gods wil' - echt, dat is het laatste waar je behoefte aan hebt als je kind doodgegaan is door kanker.
arrogantie kom je overal tegen. maar nergens zoveel als bij "ik weet wat god denkt"-mensen.
Zeker is dat een waardeoordeel. Het er voor zorgen dat mensheid een gelukkig bestaan kunnen leiden (ook op langere termijn), is veel belangrijker dan het splitsen van een atoom.
die vergelijking gaat krom. had je liever dat we met z'n allen de atmosfeer op onherstelbare wijze verpestten met olie en kolen?
Te veel wetenschappers gedragen zich wat dat betreft als autisten, die bang zijn dat iemand hun speeltje afpakt.
hah. ik hoef niet te zeggen wat er gebeurt als iemand z'n god-lollie kwijt is.
Hoezo, is de geestelijke gezondheid van de bevolking dan beter geworden? Ik dacht het niet.
Voeden wij onze kinderen nu beter op dankzij de psychologische inzichten? Ik dacht het niet.
Is de samenleving vredelievender en socialer geworden? Ik dacht het niet.
Is de samenleving minder geweldadig geworden? Ik dacht het niet.
laten we eens een voorbeeldje nemen. vroeger waren er minder verkrachtingen dan nu.
feit 1 : wereldbevolking is omhoog gegaan. als verkrachting een vaststaand percentage is, dan is het aantal verkrachtingen natuurlijk omhoog gegaan.
feit 2 : vrouwen zijn mondiger geworden en melden verkrachtingen eerder. het aantal 'stille' gevallen daalt op deze wijze.
feit 3 : dit wordt fout geinterpreteerd en er wordt zonder blikken of blozen gezegd dat de maatschappij aan het verloederen is, terwijl het percentage net zo goed gedaald kan zijn.
Wetenschappers ontwikkelen zaken die kunnen leiden tot gruwelijk menselijk leed en misschien zelf de uitroeing van de mens. Daar geen verantwoordelijkheid voor willen nemen is immoreel.
ik hoef natuurlijk ook niet te beginnen over al die leuke oorlogen waar 'god's wil' als argument voor werd gebruikt. met vingertjes wijzen is zeker je specialiteit.
ik wil ook wel eens graag weten waar je gebleven was als je door polio werd gedood, omdat je de broodnodige injectie niet kreeg.
Uit recent onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen hoogbegaafdheid en autistisme. O.a Newton als Einstein leden daaraan. Ik denk niet dat het goed is dat de mensheid haar toekomst legt in de handen van zulke mensen.
bronnen?
Waar ik eigenlijk voor pleit is dat de wetenschap onder curatele wordt gesteld. Er zou een mondiale wetenschapsraad moeten komen die de ethische aspecten onderzoekt voordat wetenschappers het groen licht krijgen voor onderzoek in een bepaalde richting.
waar ik voor pleit is dat iedereen tot z'n 16e/18e verre wordt gehouden van wat voor godsdienst dan ook, totdat ze in staat zijn om er eentje uit te zoeken.
het zijn niet allemaal dr. mengele's - de meeste werken in opdracht van een overheid. ga die dan beschuldigen inplaats van de wetenschappers.
Wetenschap die zich op een doordachte manier inzet voor het welzijn van de mensheid is een zegen voor de mensheid. Ongebreidelde, zich boven morele concepten verheven achtende wetenschap kan de ondergang van de mensheid worden.
zoals ik al zei, wetenschap is een tool. beschuldig de fles niet die op je kop kapot wordt geslagen, beschuldig degene die hem in de hand houdt en die jou ermee op je bol hengst.
De bijbel is een heel waardevol boek, voor wie het begrijpt.
laat dat nou NET het probleem zijn.
Wetenschappers doen dat meestal niet, omdat de bijbel op andere uitgangspunten is gebaseerd dan de wetenschap.
ja, op de achterhaalde, nooit vernieuwde wereldvisie van een stelletje woestijnnomaden die het nog volledig okee vonden mensen van kant te maken als er iets niet beviel. ook wederom een grove generalizering - het helpt niemand als je dingen gaat zeggen van "oh! wat INGEWIKKELD! god heeft VAST NIET de bedoeling ermee gehad dat we het gingen bestuderen.
en ik quote galileo - "als een god ons de zintuigen en de hersenen heeft gegeven om de wereld mee te beschouwen, heeft hij ons zeker niet er mee bedeeld om ze te laten verslonzen."
Bovendien zijn wetenschappers niet getraind op het begrijpen van vergelijkingen en parabels, waarvan de bijbel zich bedient. Het is helaas zo, dat mensen die een wetenschappelijke graad hebben, denken dat ze zonder levenservaring en uitvoerige studie de bijbel wel even kunnen duiden.
de bijbel is voor wetenschap volledig irrelevant. om aan te duiden dat er gewoon grove fouten in zitten is niet meer dan het resultaat van lezen, kijken en nadenken, en niet op zo'n manier dat de wereld in de dwangbuis van de schrift wordt geperst.
Inderdaad zijn er genoeg religieuze wetenschappers en die klagen dan ook over de toenemende starheid in het wetenschappelijk denken, iets waar de westerse religies zich juist los van gemaakt hebben.
bronnen? of zijn dit weer een meute creationisten die het niet leuk vinden dat hun pseudo-wetenschappelijk gebral afgekapt wordt?
Jouw opvattingen over geloof komen uit de middeleeuwen. Een bewijs dat een wetenschappelijke educatie nog geen garantie is voor ontwikkeling op andere gebieden.
dat klopt. jouw opvattingen over de wetenschap komen hoogstwaarschijnlijk uit diezelfde middeleeuwen, waarin zelfs een sommetje als 2+2 gepraat van de duivel was, en van mary shelly (frankenstein)
Een voorbeeld van DragonballZ denken. De Joods/Christelijke god is geen militaire, maar een morele supermacht. In feite heeft dit soort denken weinig te maken met religie, maar meer met machtswellust.
'dragonball z'-denken? die term is nieuw. als je het aantal oorlogen in diezelfde bijbel leest denk je toch in de richting van een militaire supermacht.
een die ook nog eens verdomd slecht tegen z'n verlies kan.
dat we goden zijn in vergelijking met middeleeuwers is een feit. elke technologie die geavanceerd genoeg kan voor magie doorgaan, elke mens die geavanceerd genoeg is kan voor god doorgaan. clarke's axioma, yoozer's corrolary.
Mensen die menen dat ze God zijn:
a) hebben rare opvattingen over God
b) zouden een psychiater moeten raadplegen voor er ongelukken gebeuren
helemaal mee eens. was dit een steekje onderwater?
Er worden steeds nieuwe drugs en farmaceutica ontwikkeld, sommige heel nuttig anderen potentieel heel gevaarlijk. Als wij deze trend voortzetten, gaan wij straks naar een samenleving waarin mensen niet worden opgevoed om harmonieus met elkaar samen te leven maar onder invloed van drugs rustig gehouden worden. In feite wordt de psyche van de mens dan vermoord.
hetzelfde als dat je met religie onder de duim wordt gehouden.
Ook van andere op korte termijn heel nuttig lijkende uitvindingen is het nog maar de vraag wat de uitwerking op lange termijn is.
hee, verdorie. laat ik maar eens een godsdienst verzinnen. werkt geheid - er zijn altijd wel een stel stomme kinkels die erin trappen.
De medische wetenschap maakt het mogelijk om gebrekkige en steeds vroeger geboren babies in leven te houden. Dat vertaalt zich op lange termijn in een bevolking die lichamelijk en psychisch zwakker is met grotere gezondheidsproblemen. Een soort omgekeerde evolutie.
'maakt het mogelijk'. het is de mens zelf die het wil.
Aids-patienten worden een coctail van medicijnen toe gediend. Omdat bij deze mensen de afweer op geen enkele manier meehelpt, onstaan er zo voor alle medicijnen resistente bacterieculturen. Zo is er nu een tubercelozestam ontstaan die resistent is voor alle bekende medicijnen en 100% dodelijk is.
da's leuk. zo creeer je banen. melkert zou er jaloers op zijn.
Wetenschappers lossen problemen op zonder te kijken naar de gevolgen op lange termijn. Het kan best zijn dat op lange termijn de gezondheid daardoor in groot gevaar komt, omdat de natuur zich niet zo gemakkelijk laat beheersen als wij denken.
De wetenschap stelt ons in staat om dieren te reduceren tot biologische machines. Behalve volstrekt immoreel is dit tegelijkertijd een kweekbak van ziektes, wat leidt tot een gevaarlijk gebruik van antibiotica wat weer de gevaarlijk kan worden voor de mens. Wetenschappers willen organen uit dieren overplanten naar de mens. Ziektes als aids die overgesprongen zijn van dieren geven al aan hoe gevaarlijk dat is.
als je het schijnbaar toch beter weet, ga dan verdorie je doctoraal biotechnologie halen en vertel 't ze. wel op een aardige, doordachte manier.
Het kweken van nieuwe graansoorten door genetische technieken kan leiden tot monocultures en een enorme verarming van de genetische diversiteit. Bij de eerste (mislukte) groene revolutie (de pesticiden) hebben we al ontdekt hoe gevaarlijk dat is.
genetische technieken zijn nauwkeuriger. kweken en veredelen hebben we al eeuwen gedaan. het is niet veel nieuws, alleen is de manier waarop het gebeurt dat wel.
De wetenschapper gaat de bijbel weer uitleggen en zoals gewoonlijk fout. Daarmee wordt bedoeld: verspreid het geloof.
dankjewel, dankjewel. ik had niet minder dan dit verwacht. er STAAT 'gaat heen en vermenigvuldigd u'. als mensen dan lekker doorfokken totdat ze 12 kids hebben, en de pastoor elk jaar komt informeren is er vrij weinig fout met die interpretatie, right?
De meeste kinderen stierven vroeger altijd op een hele vroege leeftijd. De sterken bleven leven. Op die manier blijft de soort sterk. Bij de romeinen kregen heel jong gestorven kinderen geen begrafenis, ze werden nog niet als mens beschouwd.
je vraagt je dan toch af waar ze zich met abortus dan zo druk om maken. 'blijft de soort sterk' klinkt als sociaal darwinisme dat voor 't gemak even gebruikt wordt om aan te tonen hoe superieur men wel niet is.
Wat is beter? Hele jonge mismaakte kinderen tot bewustzijn laten opgroeien en zich laten voortplanten daarbij dezelfde defecten weer laten doorgeven aan de volgende generatie of deze kinderen op een natuurlijke manier laten sterven voordat zij tot bewustzijn zijn gekomen.
als ik hoor dat er een siamese tweeling voor een paar miljoen gered wordt terwijl je daar hele volksstammen een jaar van te eten kan geven moet ik wel toegeven dat er iets mis is met prioriteiten.
maar vergeet niet wie er predikt dat leven, van welk soort dan ook, heilig is en met alle middelen beschermd moet worden.
persoonlijk zie ik meer in het
www.vhemt.org plan. 'phase out'.
Geen mens wil zijn kind verliezen, dus op het moment dat de wetenschap deze technologie ontwikkelde werd er gebruik van gemaakt. Een geloof dat het leven heilig heeft verklaard kan daar moeilijk tegenin gaan. De vraag is: had deze technologie ooit ontwikkeld moeten worden.
nee, de vraag is of het geloof ooit ontwikkeld had moeten worden. hier is het geloof de barriere, niet de technologie.
Wetenschappers ontwikkelen nu kleine kernbommetjes voor taktische inzet. Die zullen straks op grotere schaal worden gefabriceerd en wie weet vallen er een paar in de handen van terroristen.
ik ben iets meer bezorgd om een iets grotere terrorist die er geen problemen in ziet om nederland binnen te vallen om z'n eigen geloofwaardigheid te redden. of die graag even wil pronken tegenover china met z'n nieuwe speeltjes.
Bovendien zullen ze sterk drempel verlagend gaan werken bij nucleaire conflicten. De wetenschappers moeten eens ophouden met die "wer haben es nicht gewust mentaliteit". De gemiddelde duitser waste zijn handen ook in onschuld, ondertussen werkt iedereen braaf mee aan het systeem.
tuurlijk weten ze het. maar als ZIJ het niet doen, doen anderen het wel, die eerder door hebzucht worden gemotiveerd. let wel, hebzucht. geen wetenschappelijke motivatie, want die geeft niks om hebzucht.
Het is geen argument. Het is een alternatief voor de hersenloze manier waarop wij nu onze toekomst nu weigeren gestalte te geven. Het is een pleidooi om niet blind af te wachten wat de (wetenschappelijke) toekomst brengt, maar eens aktief te gaan formuleren hoe onze toekomst er uit moet gaan zien en welke rol daar de wetenschap in mag spelen.
wil je een toekomst? diezelfde wetenschap vertelt ons dat met ons massaconsumptiegedrag de grondstoffen opraken. dat met een zo hoge wereldbevolking de aarde overbelast raakt. dat oorlogen voor welke futiele reden dan ook vruchtbaar land vernietigen.
en je wilde religie gebruiken om dat te stoppen? mensen onder druk zetten omdat anders big daddy g komt om hun te straffen?
ik ben het met je eens dat we zo naar de kloten gaan. maar ik ben het absoluut niet met je eens waar je de schuld plaatst.
Jij schreef:
"wetenschap, behalve als hulpmiddel voor ons leven te veraangenamen, verlost ons ook van bijgeloof. bijgeloof maakt het leven juist minder aangenaam. bijgeloof houdt de menselijke ontwikkeling tegen - wat er weer voor zorgt dat er een rem komt op diezelfde aangenaamheid."
Geloof bestempelen als bijgeloof duidt op miskenning en minachting waar het geloof voor staat.
nou, waar staat het dan voor? om dingen die we niet weten in te vullen met iets dat niet onderbouwd kan worden, maar evengoed correct is?
Geloof bevordert de menselijke ontwikkeling juist.

Niet op de kortzichtige veraangenaming die de wetenschap biedt. Hoe meer ik dit soort uitspraken lees, hoe meer ik tot de overtuiging kom dat het goed zou zijn dat de wetenschap aan morele banden wordt gelegd.
hoe meer ik jouw posts lees, hoe meer ik er van overtuigd ben dat je een volledig verkeerd beeld van de wetenschap hebt. het zijn allemaal dr. frankensteins in jouw optiek.
Maar niet uit bijgeloof, maar uit behoud van de mensheid en menselijkheid. Dat het goed is dat wetenschappers met monomane, autistische trekken worden gestopt.
autisten worden geen wetenschappers, en monomanen hebben we in elk vakgebied.