Het verschil is dan ook dat jou packages niet gecompiled zijn met alle mogelijk optimalisaties voor jou systeemEn ik hoef daar geen nachtje op te wachten (5 minuutjes is al lang).
rpm -ql jouwrpmOp dinsdag 11 juni 2002 23:56 schreef Scharnout het volgende:
Ik ben het dus echt met de topicstarter eens. Ik lees mezelf een breuk, maar zoiets simpels als waar pleurt rpm zijn bestanden neer is niet eens ff snel terug (natuurlijk komen jullie nu gelijk met allemaal links) maar hoe onthou je in godesnaam al die commando's en options zeg ..
q staat voor query, l staat voor list files.
En tja, hoe heb je vroeger in dos geleerd dat wanneer je een bootfloppy wilt maken je dan format a: /s moet gebruiken? Oefenen, lezen, knutselen
Probeer postfix eens. Even een rpm installeren en slechts 1 config file (met prima commentaar) doorlezen (main.cf) en editten. En klaar is je mailserver.Ik probeer al zo lang een mailserver te knutselen, maar ik word horendol! Of kan ik misschien beter met een hele kale slackware of debian beginnen (heb nu Mandrake)
qmail is dus nu uitgepakt en nu moet ik het zoeken ... locate werkt niet natuurlijk, komt die alleen met webmin en geen van vrienden die linux heeft.snapt of wil wil snappen ..
Verwijderd
Er wordt hier weer aardig afgegeven op Linux, als zijnde niet gebruikersvriendelijk.
Ik zie het graag omgedraaid.... sommige gebruikers zijn niet Linux-vriendelijk
Als je opgegroeid bent met Windows en nog nooit een commando in de prompt hebt hoeven tikken, is Linux Lastig als het mis gaat. Als je opgegroeid bent met dos en allerlei dospakketen, dan weet je adt commando's intikken niet gebruikers onvriendelijk is.
Je moet alleen wat meer moeite doen om het te leren.
Zo ook met Linux, installeren is een eitje, en configureren tegenwoordig ook (pak bijv. SuSE of Mandrake). Wil je pakketten compileren enz. dan zul je je daar eerst in moeten verdiepen. Als ik je in Windows een Compiler geef en een hoopje sourcecode, heb je waarschijnlijk ook een probleem als het fout gaat bij het compileren. Dit heeft dus niets te maken met de gebruiksonvriendelijkheid van Linux, maar het de onkunde en onwil van de gebruiker ergen moeite voor te doen.
Voor heeeeeeeel veel pakketjes zijn gewoon binaries te vinden in de vorm van RPM of met installatie script, dus wil je gewoon installeren en niet perse compileren, zoek dan een voorgecompileerd pakket, alvorens Linux de schuld te geven van je probleem.
Overigens kan ik me best in de persoon (topicstarter) plaatsen, omdat ik in het begin ook vaak met dit soort problemen zat. Nu, na veel gelezen, discussies gevolgd te hebben en een hoop keer installeren ben ik redelijk thuis in de wondere wereld van Linux en gebruik ik Linux 90% van de tijd.
Ik zie het graag omgedraaid.... sommige gebruikers zijn niet Linux-vriendelijk
Als je opgegroeid bent met Windows en nog nooit een commando in de prompt hebt hoeven tikken, is Linux Lastig als het mis gaat. Als je opgegroeid bent met dos en allerlei dospakketen, dan weet je adt commando's intikken niet gebruikers onvriendelijk is.
Je moet alleen wat meer moeite doen om het te leren.
Zo ook met Linux, installeren is een eitje, en configureren tegenwoordig ook (pak bijv. SuSE of Mandrake). Wil je pakketten compileren enz. dan zul je je daar eerst in moeten verdiepen. Als ik je in Windows een Compiler geef en een hoopje sourcecode, heb je waarschijnlijk ook een probleem als het fout gaat bij het compileren. Dit heeft dus niets te maken met de gebruiksonvriendelijkheid van Linux, maar het de onkunde en onwil van de gebruiker ergen moeite voor te doen.
Voor heeeeeeeel veel pakketjes zijn gewoon binaries te vinden in de vorm van RPM of met installatie script, dus wil je gewoon installeren en niet perse compileren, zoek dan een voorgecompileerd pakket, alvorens Linux de schuld te geven van je probleem.
Overigens kan ik me best in de persoon (topicstarter) plaatsen, omdat ik in het begin ook vaak met dit soort problemen zat. Nu, na veel gelezen, discussies gevolgd te hebben en een hoop keer installeren ben ik redelijk thuis in de wondere wereld van Linux en gebruik ik Linux 90% van de tijd.
Verwijderd
Voor 99% van de packages maakt dat geen merkbaar verschil.Op woensdag 12 juni 2002 09:14 schreef Martin Sturm het volgende:
Het verschil is dan ook dat jou packages niet gecompiled zijn met alle mogelijk optimalisaties voor jou systeem.
Verwijderd
Ik vind het altijd leuk om te lezen, hoe windows gebruikers zeggen van: windows cd'tje erin en klaar. Dat ze vaak ook nog "even"allerlij driver conflicten enz. enz oplossen vermelden ze niet want, dat is toch zo simpel en hoe komt het dat,dat zo simpel is? juis omdat je al jaren met windows werkt. Als je nu met linux werkt moet je weer vanaf nul beginnen en kom je dus als n00b binnen. Als ik kijk hoe een complete windows n00b een windows bak moet installeren (en dan heb ik het niet over een net gekochte pc waarbij alle hardware al win XP ready is maar een bak van zeg een jaar oud, en zeg nu niet das niet eerlijk het moet gewoon op alle hardware werken, want om nou te zeggen dat winXP voor alle 386 hardware drivers heeft nou niet echt) dan heeft hij hier ook moeite mee. Alleen zijn mensen die overstappen gewend dat ze alles kunnen onder windows, nu ze onders linux beginnen moeten ze vanaf nul beginnen en das lastig want opeens ben je niet meer de guru die alles kan maar een beginneling die weer alles opnieuw moet uitzoeken.
Om een voorbeeld te geven: toen ik 8 jaar geleden me eerste pc kreeg (was toen tien) Ik ben bijna een week bezig geweest om dos en win 3.11 aan de praat te krijgen. (okee het enigste commando dat ik kende was dir en voor de rest was een pc een toverdoos voor mij, op een c64 en c128 na dan) Ik heb me toen ook door een boek van 300 pagina's heen geworsteld voor ik wat zinnigs kon. Slackware had ik met een dag helemaal aan de praat
(dat was dan ook 6 jaar later)
Om een voorbeeld te geven: toen ik 8 jaar geleden me eerste pc kreeg (was toen tien) Ik ben bijna een week bezig geweest om dos en win 3.11 aan de praat te krijgen. (okee het enigste commando dat ik kende was dir en voor de rest was een pc een toverdoos voor mij, op een c64 en c128 na dan) Ik heb me toen ook door een boek van 300 pagina's heen geworsteld voor ik wat zinnigs kon. Slackware had ik met een dag helemaal aan de praat
Verwijderd
De topic starter heeft hier wel een punt, maar dat vind ik juist het leukste aan Linux. Je ziet hier alles wat er gebeurd en kan het eventueel aanpassen (als je een expert bent in Linux). In Windows zie je niks, krijgt conflicten, word onstabiel en je moet weereens herinstalleren
In linux zie je waar de fouten zitten en met een beetje zoeken kan je de oplossing vinden (behalve bij mijn printer probleem, zie topic van mij).
Ik ben opgegroeid in het DOS tijdperk dus vandaar dat ik een textbased OS veel gebruiksvriendelijker vind dan een GUI.
Ik ben opgegroeid in het DOS tijdperk dus vandaar dat ik een textbased OS veel gebruiksvriendelijker vind dan een GUI.
Verwijderd
Ik denk dat hier het grote probleem zit ja.Op woensdag 12 juni 2002 11:01 schreef ultimate het volgende:
nu ze onders linux beginnen moeten ze vanaf nul beginnen en das lastig want opeens ben je niet meer de guru die alles kan maar een beginneling die weer alles opnieuw moet uitzoeken.
Lijkt me overigens een leuke uitdaging. Linux installeren op een windows draaiende PC is een eitje voor een linux guru, dus laat ik bij deze eens alle windows gurus uitdagen om op mijn PC (linux draaiend) windows XP ernaast te installeren en alle hardware werkend te krijgen zodat ik windows eens kan uitproberen...
Je vergeet speed=24Op woensdag 12 juni 2002 00:02 schreef areana het volgende:
kan ik met mn linux bak ook. ik heb alle applicaties die ik nodig heb, ze werken allemaal perfect, installeren gaat bijna altijd goed... ceedeetje bakken? cdrecord dev=0,0,0 bestandje.iso en dat ding gaat sn gang wel (wel eerst ff een isootje maken natuurlijk met mkisofs)...
Niet mee eens.. als je het eenmaal een beetje snapt heb je zo een Linux systeem up and running. Okee, met Gentoo duurt het wat langer omdat die alles compiled, maar bijvoorbeeld Slackware, Debian etc heb ik sneller geinstallerd inclusief GUI en dergelijke dan dat ik Windows XP erop gerammeld heb(en ja dat is inclusief kernel recompilen voor sound support, printer installeren, cdbrander installeren en meer van dat soort geintjes).Op woensdag 12 juni 2002 09:00 schreef superboer het volgende:
Ik zou gewoon tegen de topicstarter willen zeggen : "Linux is werk" en daar bedoel ik mee dat je linux niet 1-2-3 aan de praat hebt zoals bijvoorbeeld windows. Het kost tijd om je wegwijs te maken in het grote bos van linux-commands en aangezien niet iedereen daar zin/tijd in/voor heeft, haken er nogal eens wat mensen af. Mocht je echt met linux willen beginnen dan moet je, zoals al eerder gezegd, veel lezen (README, HOW_TO's, etc,) en dan weet ik zeker dat je er uit komt ! (I have !)
Tja
Dat is dus een techniek die ik nogsteeds niet meester benOp woensdag 12 juni 2002 11:38 schreef MadEgg het volgende:
[..]
Niet mee eens.. als je het eenmaal een beetje snapt heb je zo een Linux systeem up and running. Okee, met Gentoo duurt het wat langer omdat die alles compiled, maar bijvoorbeeld Slackware, Debian etc heb ik sneller geinstallerd inclusief GUI en dergelijke dan dat ik Windows XP erop gerammeld heb(en ja dat is inclusief kernel recompilen voor sound support, printer installeren, cdbrander installeren en meer van dat soort geintjes).
ach.. daarmee moet je een paar keer op je plaat zijn gegaan, en altijd logisch blijven denken...Op woensdag 12 juni 2002 11:41 schreef Tomaat het volgende:
[..]
Dat is dus een techniek die ik nogsteeds niet meester ben
Op een gegeven moment weet je wel wat je allemaal wel en niet nodig hebt..
Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'
I.d.d., zo is het bijvoorbeeld heel handig om je config file te backuppen voordat je je kernel sources er opnieuw opzet (omdat je hack in de kernel mislukt is oidOp woensdag 12 juni 2002 11:43 schreef The_Ghost het volgende:
[..]
ach.. daarmee moet je een paar keer op je plaat zijn gegaan, en altijd logisch blijven denken...
Op een gegeven moment weet je wel wat je allemaal wel en niet nodig hebt..
Maar even wat anders... hoe vaak ben je onder Windows al aan de gang geweest met compilers e.d.? Voor Windows download je toch ook binaries en niet de source-code?Op woensdag 12 juni 2002 00:02 schreef spaceboy het volgende:
Ah, dank.Fijn dat ik er niet alleen voor sta. Ik heb al meerdere keren Linux geinstalleerd gehad en telkens weer afgehaakt. En ondanks een grote zooi lege gigabytes op m'n hd denk ik er heel serieus over na om morgen Linux te wipen. Mijn conclusie: als desktop is Linux verre van geschikt, tenzij je echt tijd te veel hebt of gewoon van nature een hoog unix-gehalte in je bloed hebt.
Ik denk dat je dan ook wel anders over de gebruikersvriendelijkheid van Windows piept
Zeker als je begint met Linux kun je beter pakketjes in binary formaat downloaden. Vrijwel elke Linux distro heeft wel een packaging systeem (deb, rpm, tgz, etc.).
Met dergelijke packages is het instaleren van software onder Linux net zo makkelijk als het installeren van software onder Windows.
Omdat het mogelijk is om van source te compilen, inclusief de kernel, betekend niet dat het VERPLICHT is.Op woensdag 12 juni 2002 11:41 schreef Tomaat het volgende:
[..]
Dat is dus een techniek die ik nogsteeds niet meester ben
Naar mijn weten komen alle distributies met zeer complete kernels, en als je een nieuwe nodig hebt, dan wacht je tot jouw distributie een nieuwe uitbrengt. Zoveel van windows verschilt dat niet, daar zal je ook moeten wachten totdat Microsoft een nieuwe patch uitbrengt.
Hetzelfde geld voor de normale Applicaties. Als een versie nog niet uit is, maar al wel klaar, dan heb je de mogelijkheid het zelf met de source te compileren. Heb je daar geen trek in, dan wacht je toch gewoon lekker totdat hij WEL officieel uit is gekomen voor jouw distributie?
Er is nog een verschil. Als een apparaat onder windows nog niet werkt omdat de drivers er nog niet beschikbaar voor zijn, dan moet je eventjes wachten en er komen zeker drivers ervoor. (tenminste wachten totdat de desbetreffende windows ook officieel is utgebracht natuurlijkOp woensdag 12 juni 2002 11:01 schreef ultimate het volgende:
Ik vind het altijd leuk om te lezen, hoe windows gebruikers zeggen van: windows cd'tje erin en klaar. Dat ze vaak ook nog "even"allerlij driver conflicten enz. enz oplossen vermelden ze niet want, dat is toch zo simpel en hoe komt het dat,dat zo simpel is? juis omdat je al jaren met windows werkt. Als je nu met linux werkt moet je weer vanaf nul beginnen en kom je dus als n00b binnen. Als ik kijk hoe een complete windows n00b een windows bak moet installeren (en dan heb ik het niet over een net gekochte pc waarbij alle hardware al win XP ready is maar een bak van zeg een jaar oud, en zeg nu niet das niet eerlijk het moet gewoon op alle hardware werken, want om nou te zeggen dat winXP voor alle 386 hardware drivers heeft nou niet echt) dan heeft hij hier ook moeite mee. Alleen zijn mensen die overstappen gewend dat ze alles kunnen onder windows, nu ze onders linux beginnen moeten ze vanaf nul beginnen en das lastig want opeens ben je niet meer de guru die alles kan maar een beginneling die weer alles opnieuw moet uitzoeken.
Bij Linux moet je weet ik veel hoeveel omwegen doorlopen om zo'n apparaat acceptabel te laten werken. Niet goed, maar wel acceptabel. Behalve als dat stukje metaal zo ingeburgerd is dat je het in de kernel kan laten meebakken. (Soundblaster live bv. werkte bij mij iig direct. Schrok me eigenlijk rot, toen er geluid uit m'n gentoobak kwam. Was me nog nooit gelukt met m'n oude vage Trust 16 bit geluidskaart
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
mjah, maar is niet per se noodzakelijk, zonder doettie het ook welOp woensdag 12 juni 2002 11:38 schreef Tomaat het volgende:
Je vergeet speed=24
Ikzelf ben ook pas met Linux begonnen ( Mandrake 8.2 )
Voor mijn gevoel viel ik in het diepe en ik snapte er helemaal geen hout van. Mijn motto is, stap voor stap dan komt het allemaal wel los ( interesse is ook belangrijk )
Voor mijn gevoel viel ik in het diepe en ik snapte er helemaal geen hout van. Mijn motto is, stap voor stap dan komt het allemaal wel los ( interesse is ook belangrijk )
Die-hard Brexiteer
Bij de Slackware release zat er toch echt geen ondersteuning voor m'n scanner, soundcard en joystick ingebakken in de kernel...Op woensdag 12 juni 2002 11:59 schreef Remenic het volgende:
[..]
Omdat het mogelijk is om van source te compilen, inclusief de kernel, betekend niet dat het VERPLICHT is.
Naar mijn weten komen alle distributies met zeer complete kernels, en als je een nieuwe nodig hebt, dan wacht je tot jouw distributie een nieuwe uitbrengt. Zoveel van windows verschilt dat niet, daar zal je ook moeten wachten totdat Microsoft een nieuwe patch uitbrengt.
Hetzelfde geld voor de normale Applicaties. Als een versie nog niet uit is, maar al wel klaar, dan heb je de mogelijkheid het zelf met de source te compileren. Heb je daar geen trek in, dan wacht je toch gewoon lekker totdat hij WEL officieel uit is gekomen voor jouw distributie?
Tja
Verwijderd
Slack is nou niet bepaald een n00b distro. RedHat, Suse en Mandrake bieden deze support (en meer) namelijk wel.Op woensdag 12 juni 2002 12:31 schreef MadEgg het volgende:
Bij de Slackware release zat er toch echt geen ondersteuning voor m'n scanner, soundcard en joystick ingebakken in de kernel...
overigens gebruik ik die drivers niet, maar da's weer een ander verhaal
Verwijderd
Ik heb mijn zusje onlangs ook met linux laten werken. Gewoon SuSE 8 geinstalleerd op haar PC en daarnaast ook windows. Windows heeft ze sinds dien nog niet gebruikt.
Het enige wat ze wil doen is Internetten, Verslagen schrijven, en wat simpele spelletjes. (Tuxracer, pingus enz)
Ze vindt Linux mooier, sneller, makkelijker en leuker (vooral die pinguin) dan Windows. Voor ik het wist was ze al met The Gimp aan de gang gegaan en OpenOffice heeft voor haar minder geheimen dan voor mij
Tevens klaagt ze minder over problemen en heeft ze geen last meer van virussen.
Kortom zij is erg tevreden, maar zij kan dan ook met vragen en/of problemen bij mij terecht en installeren van software doe ik ook voor haar, maar dat was onder windows niet anders.
Ze gebruikt KDE 3.0 en OpenOffice en Mozilla als brouwser.
Het enige wat ze wil doen is Internetten, Verslagen schrijven, en wat simpele spelletjes. (Tuxracer, pingus enz)
Ze vindt Linux mooier, sneller, makkelijker en leuker (vooral die pinguin) dan Windows. Voor ik het wist was ze al met The Gimp aan de gang gegaan en OpenOffice heeft voor haar minder geheimen dan voor mij
Kortom zij is erg tevreden, maar zij kan dan ook met vragen en/of problemen bij mij terecht en installeren van software doe ik ook voor haar, maar dat was onder windows niet anders.
Mwah, ze noemen Debian ook niet een n00b-distro, maar ik ben met Debian begonnen, en dankzij de panic.et.tudelft.nl debian handleiding was het geen enkel probleem, tot compileren en kernel-compileren aan toe.Op woensdag 12 juni 2002 12:50 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Slack is nou niet bepaald een n00b distro. RedHat, Suse en Mandrake bieden deze support (en meer) namelijk wel.. Al mijn hardware (zelfs de DC10+ en DXR3) worden door de RH-2.4.18 kernel ondersteund.
.
overigens gebruik ik die drivers niet, maar da's weer een ander verhaal
Maar evengoed zat ook DAAR geen sound support en scanner support in meegebakken.
Tja
Verwijderd
hehe, dat hoef ik hier niet te proberen - heb ik mn moeder op me nek...Op woensdag 12 juni 2002 12:57 schreef poeyerke het volgende:
Ik heb mijn zusje onlangs ook met linux laten werken. Gewoon SuSE 8 geinstalleerd op haar PC en daarnaast ook windows. Windows heeft ze sinds dien nog niet gebruikt.
Ze vindt Linux mooier, sneller, makkelijker en leuker (vooral die pinguin) dan Windows. Voor ik het wist was ze al met The Gimp aan de gang gegaan en OpenOffice heeft voor haar minder geheimen dan voor mijTevens klaagt ze minder over problemen en heeft ze geen last meer van virussen.
Verwijderd
dacht het niet dus ben al aardig wat hardware tegen gekomen waarvan de fabrikant zei: jammer dan koop maar een nieuwe eer komen geen XP drivers.Op woensdag 12 juni 2002 12:04 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Er is nog een verschil. Als een apparaat onder windows nog niet werkt omdat de drivers er nog niet beschikbaar voor zijn, dan moet je eventjes wachten en er komen zeker drivers ervoor. (tenminste wachten totdat de desbetreffende windows ook officieel is utgebracht natuurlijk)
Bij Linux moet je weet ik veel hoeveel omwegen doorlopen om zo'n apparaat acceptabel te laten werken. Niet goed, maar wel acceptabel. Behalve als dat stukje metaal zo ingeburgerd is dat je het in de kernel kan laten meebakken. (Soundblaster live bv. werkte bij mij iig direct. Schrok me eigenlijk rot, toen er geluid uit m'n gentoobak kwam. Was me nog nooit gelukt met m'n oude vage Trust 16 bit geluidskaart)
Volgens mij is het juist omgekeerd. Je bent onder Windows volledig afhankelijk van mensen die een driver schrijven (vooral voor legacy-apparatuur kun je dat vergeten), onder *NIX kun je zelf beginnen, maar is de kans groot dat iemand je is voorgeweest. Zelfs legacy-apparatuur wordt op die manier ondersteund.Op woensdag 12 juni 2002 12:04 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Er is nog een verschil. Als een apparaat onder windows nog niet werkt omdat de drivers er nog niet beschikbaar voor zijn, dan moet je eventjes wachten en er komen zeker drivers ervoor. (tenminste wachten totdat de desbetreffende windows ook officieel is utgebracht natuurlijk)
Bij Linux moet je weet ik veel hoeveel omwegen doorlopen om zo'n apparaat acceptabel te laten werken. Niet goed, maar wel acceptabel. Behalve als dat stukje metaal zo ingeburgerd is dat je het in de kernel kan laten meebakken. (Soundblaster live bv. werkte bij mij iig direct. Schrok me eigenlijk rot, toen er geluid uit m'n gentoobak kwam. Was me nog nooit gelukt met m'n oude vage Trust 16 bit geluidskaart)
Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!
Verwijderd
Dit is dus niet het geval. Je bent compleet afhankelijk van de fabrikant van je hardware voor een Windows driver. Voor Linux kan je zelf aan de slag gaan of gewoon ff zoeken. Ik ben nog geen hardware tegengekomen voor niet werkt onder Linux.Op woensdag 12 juni 2002 12:04 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Zelfs mijn naamloze netwerk kaart met een myson chipset werkt onder Linux.
Verwijderd
Ik moest haar systeem opnieuw installeren en heb Linux er gewoon op gezet, voor ze het zelf door had was ze allang aan het brouwsen in Linux.Op woensdag 12 juni 2002 13:03 schreef areana het volgende:
[..]
hehe, dat hoef ik hier niet te proberen - heb ik mn moeder op me nek...- internetten kan alleen op mijn bak, dan moeten ze wel met linux werken
- office heb ik niet op mn bak (niet nodig), dat doen ze op hun eigen computer (draait windows me)... mijn zusje wil nog wel vaak mooie werkstukken maken voor school, compleet met clipart, wordart en alle mogelijke kunstzinnige dingetjes die je maar kunt bedenken... daaarnaast klagen ze vaak genoeg 'hoe werrukt dit?!! ik snapput niet!!' als ze achter mijn bak zitten... en daarnaast hebben ze (vooral mijn moeder) voornamelijk de instelling 'het werkt toch? waarom zou je het veranderen?', ze wordt al pissig als ik de desktop verander - is ze er net aan gewend, ga ik het veranderen - ik zal het ze dus maar niet aandoen windows me om te ruilen voor linux - zolang ik er maar niet mee hoef te werken...
Ook mijn zusje moet dit jaar verslagen gaan maken en dat gaat ze proberen met Openoffice, als dat niet lukt of als de school Office vereist zal ik waarschijnlijk office 97 (ik heb toch een licentie) onder wine aan de paart gaan krijgen.
Of misschien schaf ik Codeweavers Crossover Office wel aan.
Het enige waaw Linux windows nog niet heeft verslagen is DVD's afspelen
Is prima te doen met OpenOffice. Ik heb zelf mijn eindscriptie geschreven met OpenOffice. Ik moest em ook digitaal inleveren. Saven als Word document werkt best wel ok in OpenOffice. Anders kan je er altijd nog een pdf'je van bakken.[b]Op woensdag 12 juni 2002 16:07 schreef poeyerke Ook mijn zusje moet dit jaar verslagen gaan maken en dat gaat ze proberen met Openoffice, als dat niet lukt of als de school Office vereist zal ik waarschijnlijk office 97 (ik heb toch een licentie) onder wine aan de paart gaan krijgen.
Of misschien schaf ik Codeweavers Crossover Office wel aan.
Rick
Mm, dat ligt eveneens aan je distro en de software die je gebruikt, win 3.11 kan ook geen dvd's afspelen..Het enige waaw Linux windows nog niet heeft verslagen is DVD's afspelen dat moet ik helaas nog onder windows doen, wil ik een beetje beeldkwaliteit hebben.
Ik draai debian sid (unstable/tetsing) en afgezien van het feit dat software updaten en installeren simpeler is dan met windows is ook de snelheid en de beeldkwaliteit van mn dvd's prima, ik ga alleen nog maar naar windows voor bepaalde spellen..
Linux is gewoon anders dan windows, als je linux gaat gebruiken zonder dat je wordt gehinderd door windows ervaring dan zul je er minder problemen mee hebben...en zoals met alles: het begin zal altijd moeilijk zijn en je zult altijd dingen moeten leren.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Ik doe alles met Liux behalve DVD kijken.
Op een of andere manier wil xine mijn dvd's niet spelen, ook niet met de css plugin. De beeldkwaliteit van niet gecodeerde dvd's is beduidend slechter dan onder Windows.
Als je een manier weet of een plaats waar staat hoe je die problemen op kunt lossen, hoor ik het graag!!
Als ik dvd's kan kijken onder Linux ben ik van Windows af.
Ow wacht ff, dan bedenk ik me ook dat ik audio cd's niet 1 op 1 kan kopieren... is dit wel mogelijk onder linux? Dan bedoel ik dus echt kopieren en niet eerst rippen en dan branden!
Als je de oplossing weet
Op een of andere manier wil xine mijn dvd's niet spelen, ook niet met de css plugin. De beeldkwaliteit van niet gecodeerde dvd's is beduidend slechter dan onder Windows.
Als je een manier weet of een plaats waar staat hoe je die problemen op kunt lossen, hoor ik het graag!!
Ow wacht ff, dan bedenk ik me ook dat ik audio cd's niet 1 op 1 kan kopieren... is dit wel mogelijk onder linux? Dan bedoel ik dus echt kopieren en niet eerst rippen en dan branden!
Als je de oplossing weet
Ik rust mijn kaas met een mooie quote die bewijst dat onze lieve topicstarter :
1) Toch niet kan lezen
2) Iets te windowze minded is
1) Toch niet kan lezen
Op dinsdag 11 juni 2002 23:54 schreef spaceboy het volgende:
[..]
Inderdaad, ik kan echt wel technisch Engels lezen, maar het gaat dus om het "hoe". Heel erg ontzettend fijn dat ik weet dat hij die Makefile.ini niet kan vinden. Maar dan? Moet ik dan gaan zoeken bij Google op Everybuddy+Makefile.ini? Maar goed, laat maar, ik druk wel weer op reboot en kies in m'n Lilo weer voor de default Windows XP. Hier gaat weer een wannabee Linux-kid.
DVD's wordt ook overal nog steeds aangegeven dat dat nogal brak blijft onder linux, helaas... Voor mij ook de voornaamste reden vaqn XP nog steeds...Op woensdag 12 juni 2002 16:26 schreef poeyerke het volgende:
Ik doe alles met Liux behalve DVD kijken.
Als je de oplossing weet
Audio CD's 1 op 1 kopieren kan wel, dan kun je gewoon je audio rippen naar een stream die je direct laat branden...
Staat wel in de man van cdrecord zelfs...
Een miezerige "i" teveel getypt en meteen krijg je dit.Op woensdag 12 juni 2002 16:31 schreef Kippenijzer het volgende:
1) Toch niet kan lezen
[..]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Brak in welke zin dan?DVD's wordt ook overal nog steeds aangegeven dat dat nogal brak blijft onder linux, helaas...
Ik kan dvd's kijken in linux, met dvd menu's, subtitles etc, het draait ongeveer evensnel als onder xp (al merkte ik dat het op een p400 onder linux iets trager voelde), de beeldkwaliteit onder xp is verder niet noemenswaardig beter dan onder linux dus echt veel problemen heb ik daar niet mee
Ik gebruik op dit moment ogle
Heel simpel "apt-get install ogle-gui" doen en je bent klaar (onder debian), maar op de rest van de distro's is t weer wat moeilijker (afgezien van gentoo denk ik)
Toch geef je hier onterecht linux de schuld van fouten in de door jouw gebruikte distributie, in debian heb ik everybuddy klaar en werkend in een paar seconden...makkelijker dan in windows, zelfs als ik dingen van source compile dan kont het zelden voor dat ik zulke problemen met de makefile heb, dus om nu te zeggen dat dat problemen van linux zijn vind ik te ver gaan, binnekort komt xandros uit, een vnl op de gui gerichte op debian gebaseerde distro...misschien is dat wat voor de mensen die wel de gebruiksvriendelijkheid van mandrake willen qua qui, maar die graag gebruik willen maken van de kwaliteit en het gemak van debianik heb me er sinds vandaag bij neergelegd dat Linux (in elk geval voorlopig)
Verwijderd
Bij mij moest er wel wat dwang achter voordat ze linux wilde bekijken ("windows werkt toch?" - ja met tien virussen...). Maar voor de rest zelfde verhaal. Ik denk - daarom juist - dat linux als gebruikersplatform er langzaam maar zeker klaar voor is. Als mijn zussie/ma het kunnen, dan kan iedere gek het. Probleem is dus dat ik de installatie moet doen voordat zij een goed systeem hebben. Installatie is makkelijk maar toch moet je ff weten wat je moet doen.Op woensdag 12 juni 2002 12:57 schreef poeyerke het volgende:
Hier bellen ze overigens ook af en toe op ("help! ik klik een mp3tje aan en nu speelt ie af" (nautilus dus) "maar hij stopt niet meer") en dan mag ik dus uitleggen hoe je de music view krijgt om op stop te drukken.
Dat kan onder windows ook wel, ik ken zelfs mensen die het hebben gedaan (win2k/NT DC10+ driver, zie project 'zorannt' op SourceForge). Het probleem is alleen dat gemiddelde genomen Windows gebruikers veel luier en minder technisch zijn dan Linux gebruikers. Sommige Linux gebruikers kunnen een driver schrijven, het is ook vrij makkelijk, er is overal documentatie en vele voorbeelden + full kernel source. Onder windows is het veel moeilijker. Het kan wel, maar het gebeurt weinig omdat het veel moeilijker is onder windows en omdat er minder kennis is onder de gebruikers.Op woensdag 12 juni 2002 13:18 schreef sjorsie het volgende:
Dit is dus niet het geval. Je bent compleet afhankelijk van de fabrikant van je hardware voor een Windows driver. Voor Linux kan je zelf aan de slag gaan of gewoon ff zoeken.
Hij gebruikt xine.Op woensdag 12 juni 2002 17:10 schreef blouweKip het volgende:
Ik kan dvd's kijken in linux, met dvd menu's, subtitles etc, het draait ongeveer evensnel als onder xp (al merkte ik dat het op een p400 onder linux iets trager voelde), de beeldkwaliteit onder xp is verder niet noemenswaardig beter dan onder linux dus echt veel problemen heb ik daar niet mee
Ik gebruik op dit moment ogle
Xine is erg goed maar ogle is m.i. iets moderner. Overigens vind ik persoonlijk Xine en Ogle net zo lekker werken, hoor...
Pdon? Door deze post heb ik maar ff ogle & ogle-gui geinstalleerd.. en alles wat ie doet ie crashes als ik op een knop druk, menu open, wat dan ook... stom progjeOp woensdag 12 juni 2002 17:34 schreef beelzebubu het volgende:
Hij gebruikt xine..
Xine is erg goed maar ogle is m.i. iets moderner. Overigens vind ik persoonlijk Xine en Ogle net zo lekker werken, hoor.... Xine heeft een DXR3 plugin, dus ik gebruik over het algemeen Xine.
.
Tja
Ik ben het met de topicstarter eens!
Ik heb nu een paar dagen linux draaien, en de eerste 5min. ging het goed. Daarna duurde het 3 uur toen ik eindelijk m'n netwerk aan de praat (internet en files sharing) had. Maar toen ik everybuddy wou installeren ging het al fout. vanaf dat moment duurt het (niet overdreven!!!) 15min. voor ik in linux zit. Als ik er dan eindelijk in ben crasht ie vaker dan windows, dat wil zeggen, als ik bijvoorbeeld m'n home directory open, loopt ie vast. Als ik ook maar een willekeurig programma wil openen loopt ie al vast.
Na een paar uur kloten Linux er maar weer opnieuw opgezet, heb ik gewoon het zelfde probleem weer!!!!!
stront linux
(ik gebruik redhat 7.3 trouwens)
Ik heb nu een paar dagen linux draaien, en de eerste 5min. ging het goed. Daarna duurde het 3 uur toen ik eindelijk m'n netwerk aan de praat (internet en files sharing) had. Maar toen ik everybuddy wou installeren ging het al fout. vanaf dat moment duurt het (niet overdreven!!!) 15min. voor ik in linux zit. Als ik er dan eindelijk in ben crasht ie vaker dan windows, dat wil zeggen, als ik bijvoorbeeld m'n home directory open, loopt ie vast. Als ik ook maar een willekeurig programma wil openen loopt ie al vast.
Na een paar uur kloten Linux er maar weer opnieuw opgezet, heb ik gewoon het zelfde probleem weer!!!!!
stront linux
Je zegt het zelf al, Stront-redhat. Geen stront-linux. Probeer Mandrake 'sOp woensdag 12 juni 2002 18:26 schreef Sabbath het volgende:
Na een paar uur kloten Linux er maar weer opnieuw opgezet, heb ik gewoon het zelfde probleem weer!!!!
stront linux
Tja
Verwijderd
Tuurlijk, als het niet gelijk lukt ligt het aan Linux. Wellicht eens wat tijd besteden aan het lezen van de overvloedig aanwezige documentatie.Op woensdag 12 juni 2002 18:26 schreef Sabbath het volgende:
stront linux
RedHat crashed hier niet, Slackware doet dat niet, Gentoo crashed niet, SuSE draait verder ook prima. Alleen Debian had hier wat problemen met de usb muis maar toen ik die eenmaal goed had geconfigureerd crashte die ook niet. Ook LFS draait als een zonnetje.
Dus aan Linux ligt het niet dat het bij jou wel crasht.
Dat heb ik er een tijdje geleden op gehad, en daar kreeg ik m'n hele video kaart niet mee aan de praat. Daarbij heb ik geen kabel internet, dus gaat het downloaden niet zo makkelijk.Op woensdag 12 juni 2002 18:29 schreef MadEgg het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, Stront-redhat. Geen stront-linux. Probeer Mandrake 's
En het zou toch ook moeten werken met redhat? of niet dan?
Als het niet gelijk lukt!?! Ik heb heel veel geduld opgebracht hoor, en heel veel documentatie door gelezen. Ik ben echt niet te beroerd om te lezen, maar het wil gewoon niet. Volgens mij ligt het aan mijn computer ofzow, is dat gewoon een anti-linux ding, want ik heb een NIEUWE install van Redhat. (de gewone standaard workstation installatie) EN NOG crashed ie de hele tijd?!Op woensdag 12 juni 2002 18:42 schreef janjanjansen het volgende:
[..]
Tuurlijk, als het niet gelijk lukt ligt het aan Linux. Wellicht eens wat tijd besteden aan het lezen van de overvloedig aanwezige documentatie.
RedHat crashed hier niet, Slackware doet dat niet, Gentoo crashed niet, SuSE draait verder ook prima. Alleen Debian had hier wat problemen met de usb muis maar toen ik die eenmaal goed had geconfigureerd crashte die ook niet. Ook LFS draait als een zonnetje.
Dus aan Linux ligt het niet dat het bij jou wel crasht.
Dit is overigens niet de eerste keer dat ik linux heb geinstalleerd, ik heb het al heel wat keren vaker gedaan, maar het lukt gewoon niet.
mwah, ik probeer toch nog maar ff of ik niet wat kan verzinnen
Beste mensen. Hier zien we dus _het_ probleem met mensen die voor het eerst Linux gebruiken en van Windows af komen.Op woensdag 12 juni 2002 18:26 schreef Sabbath het volgende:
stront linux
Als het fout gaat, wat doe je dan in Windows? precies! Afsluiten, killen, opnieuw proberen. Afsluiten killen opnieuw proberen. Het probleem opzoeken heeft toch geen zin.
In Linux gaat het heel anders. Je kunt de problemen opzoeken. Dat is het verschil. Als je dat niet wilt accepteren, dan kun je beter bij windows blijven. Als je dat wel accepteert, dan is Linux voor jou, want je kunt je problemen altijd oplossen door gewoon goed te kijken.
En zo'n kreet als strontlinux zien we hier liever niet. Beetje respect voor mekaar graag. Ik ben er persoonlijk zeer blij mee en neem het je dan ook niet in dank af dat je het zo genadeloos en ongegrond afkraakt omdat _jij_ het niet op jouw computer op jouw manier na een paar minuten werkend hebt. HET IS NOU EENMAAL GEEN WINDOWS
En even een laatste tip voor de topicstarter:
In Windows zat je toch ook geen programma's zelf te compileren? Waarom moet dat dan wel per see in Linux?
Gebruik gewoon de kant-en-klare versies. Doe ik ook. Werkt stukken makkelijker. Compileren is voor later, wanneer je zelf een echte 1337 K3rn37-H4x0r bent.
ik heb 1 algemene vraag voor de mensen die zomaar linux afkraken. wrom willen jullie altijd meteen de moelijke dingen proberen en daarna als t ns een keer niet werkt meteen maar heel linux afkraken??
ik vin t persoonlijk nogal een trieste manier van werken. als je distributie 1 niet lekker vindt werken ga je toch lekker naar nr 2??
als je bijv mandrake gebruikt moet je acht nemen dat het meer voor n00bs is, laten we eerlijk zijn. als je meer wilt, dus zelf compilen etc. dan neem je slack, gentoo of debian. daar kom je al meer aan je trekken wat betreft zelf werkzaamheid.
ik vin redhat bijvoorbeeld een vervelend commercieel product en zal het nooit gebruiken, maar is daarom linux k*t?? nee opzekers niet. ik gebruik nu debian, vanaf t begin van mn linux leven en t bevalt prima.
wat ik dus wil zeggen is dat je eerst maar ns goed moet kijken wat je wilt met je distro alvorens je er 1 op je pc kwakt waarna je van een koude kermis thuis komt.
ik vin t persoonlijk nogal een trieste manier van werken. als je distributie 1 niet lekker vindt werken ga je toch lekker naar nr 2??
als je bijv mandrake gebruikt moet je acht nemen dat het meer voor n00bs is, laten we eerlijk zijn. als je meer wilt, dus zelf compilen etc. dan neem je slack, gentoo of debian. daar kom je al meer aan je trekken wat betreft zelf werkzaamheid.
ik vin redhat bijvoorbeeld een vervelend commercieel product en zal het nooit gebruiken, maar is daarom linux k*t?? nee opzekers niet. ik gebruik nu debian, vanaf t begin van mn linux leven en t bevalt prima.
wat ik dus wil zeggen is dat je eerst maar ns goed moet kijken wat je wilt met je distro alvorens je er 1 op je pc kwakt waarna je van een koude kermis thuis komt.
Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!
dat je niet wete hoe het moet betekent niet dat de prog stinktOp woensdag 12 juni 2002 18:29 schreef MadEgg het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, Stront-redhat. Geen stront-linux. Probeer Mandrake 's
mplayer is ook een goede je moet alleen veel LEZEN. dan komt alles heus wel goed mijn dvd's zijn sneller en net zo mooi als onder windows, ook met ondertiteling en dergelijke
helemaal mee eensOp woensdag 12 juni 2002 19:09 schreef not-known het volgende:
ik heb 1 algemene vraag voor de mensen die zomaar linux afkraken. wrom willen jullie altijd meteen de moelijke dingen proberen en daarna als t ns een keer niet werkt meteen maar heel linux afkraken??
al is he teigenlijk beetje jammer dat mandrake dus wel voor nOObs is maarja niet de ware kracht van linux laten zienw aardoor de meeste ook alweer afhaken, RH heeft dit net zo goed IMO.
* GeeMoney gebruikt ook lekkah Debian
Oke, je hebt gelijk, die kreet van "stront linux" sloeg nergens op. Ik was gewoon een beetje pissig.Op woensdag 12 juni 2002 18:59 schreef Valium het volgende:
[..]
Beste mensen. Hier zien we dus _het_ probleem met mensen die voor het eerst Linux gebruiken en van Windows af komen.
Als het fout gaat, wat doe je dan in Windows? precies! Afsluiten, killen, opnieuw proberen. Afsluiten killen opnieuw proberen. Het probleem opzoeken heeft toch geen zin.
In Linux gaat het heel anders. Je kunt de problemen opzoeken. Dat is het verschil. Als je dat niet wilt accepteren, dan kun je beter bij windows blijven. Als je dat wel accepteert, dan is Linux voor jou, want je kunt je problemen altijd oplossen door gewoon goed te kijken.
En zo'n kreet als strontlinux zien we hier liever niet. Beetje respect voor mekaar graag. Ik ben er persoonlijk zeer blij mee en neem het je dan ook niet in dank af dat je het zo genadeloos en ongegrond afkraakt omdat _jij_ het niet op jouw computer op jouw manier na een paar minuten werkend hebt. HET IS NOU EENMAAL GEEN WINDOWS
En even een laatste tip voor de topicstarter:
In Windows zat je toch ook geen programma's zelf te compileren? Waarom moet dat dan wel per see in Linux?![]()
Gebruik gewoon de kant-en-klare versies. Doe ik ook. Werkt stukken makkelijker. Compileren is voor later, wanneer je zelf een echte 1337 K3rn37-H4x0r bent.
Over het opzoeken van het probleem: Ik ben een linux noob en kan dus (nog ) niet goed met die console overweg, als X (en de hele kernel eigenlijk) vervolgens niet op wil starten, dan is er voor mij weinig te redden.
En ik vind het juist heel cool dat je de problemen kan opzoeken, want dat is precies wat ik zo irritant vind aan windows. Ik wil juist altijd het probleem opzoeken, wat dan een beetje jammer aan mijzelf is (ik weet het) is dat ik er slecht (niet) tegen kan als ik het probleem dan niet kan vinden
Maar goed, op de een of andere misterieuze manier draait X nu in een keer weer vloeiend (
Dus ik ga gewoon ff verder. Wish me luck
Wij willen gelijk de moeilijke dingen doen, omdat we geen keuze hebbenOp woensdag 12 juni 2002 19:09 schreef not-known het volgende:
Verwijderd
bijna het belangrijkste om zelf progz te compilen: heb je ook developer stukje geïnstalleerd?
Anders download maar RPMs dat is veel makkelijker en Mandrake 8.2 kan er mee overweg.
Anders download maar RPMs dat is veel makkelijker en Mandrake 8.2 kan er mee overweg.
Verwijderd
mmm ff tussendoor.
ik heb een AMD K6-2 350
met een 3dexplorer video kaart (riva128 chip)
en run al een tijdje slackware8.0 met WindowMaker als windowmanager
en alles goed en all.
maar ik dacht het word toch wel een zooitje heb zo'n beetje alle graphics zooi geinstalleert (GTK,QT,SDL,etc.)
en ik wou dus ff overnieuw beginnen.
dus ik ff zootje ruimte maken op andere schijfen ik denk ik ga is gnomen deze bak is toch wel snel genoeg.
(draaide XP nog net reelijk)
maar nu in gnome met enlightenment gaat alles echt super sloom, ik zie nu mezelf nog maar gnome typen terwijl ik dit al tiep
ligt dit aan mij, of is mijn computer gewoon te traag?
om ff het linux is sneller gedoe te adressen.
ik heb een AMD K6-2 350
met een 3dexplorer video kaart (riva128 chip)
en alles goed en all.
maar ik dacht het word toch wel een zooitje heb zo'n beetje alle graphics zooi geinstalleert (GTK,QT,SDL,etc.)
en ik wou dus ff overnieuw beginnen.
dus ik ff zootje ruimte maken op andere schijfen ik denk ik ga is gnomen deze bak is toch wel snel genoeg.
(draaide XP nog net reelijk)
maar nu in gnome met enlightenment gaat alles echt super sloom, ik zie nu mezelf nog maar gnome typen terwijl ik dit al tiep
ligt dit aan mij, of is mijn computer gewoon te traag?
om ff het linux is sneller gedoe te adressen.
waarom heb je geen keuze dan? bijna alle softewaren bestaat als package. maar goed als je moelijk wil doen, van mij mag t natuurlijk, maar dan niet meer aankomen met het verhaal dat linux zuigt, want dat is dan aan je zelf te wijten heOp woensdag 12 juni 2002 19:28 schreef Sabbath het volgende:
[..]
Wij willen gelijk de moeilijke dingen doen, omdat we geen keuze hebben
De Veld C site!
Verwijderd
Gnome is wel wat zwaar, en enlightenment ook wel.Op woensdag 12 juni 2002 19:34 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
Enlightenment was vroeger de default wm van Gnome, maar intussen is het aan het uitgroeien tot bijna een eigen desktop omgeving.
Gewoon voor de grap zou je kde erbij kunnen draaien
In een xterm kun je kicker opstarten, en kijken hoe traag het geheel dan wordt.
Ik zou of Gnome met sawfish of metacity draaien, of Enlightenment zonder gnome.
Allebei is denk ik toch te zwaar.
Verwijderd
Vreemd - op een P-II 400 draait het perfect. Maar inderdaad, vele malen slomer als WindowMaker, dat is nou eenmaal zo - Gnome is ook vele malen uitgebreider...Op woensdag 12 juni 2002 19:34 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
ik heb een AMD K6-2 350
Ohja, en neem Sawfish ipv Enlightenment.
Verwijderd
ja heb nu sawfish en gaat idd stuken beter.
(ook was ik vergeten dat ik ergenst nog the gimp aan het compilen was
(oeps had er meschien ook een beetje mee te maken) )
tis trouwens maar gnome 1.3 ofzo
dus denk dat ik gnome 2.0 nog maar niet ga proberen
hou niet echt van een sloom systeem.
nee kde heb ik vroeger wel eens op mijn p166 gedraaid.ok het was een totaal omgebouwde SuSe versie maar dan nog, het was gewoon niet echt wat ik wou. (meer menu dan windowmanager pfff)
kan iemand mij trouwens 2 dingen uitleggen.
het nut van 2 systeem balken. waarvan je er 1 kan inschuiven maarja .
en hoe je 1 van de twee kan uitschakelen.
vind het nogal overbodig eigenlijk
(ook was ik vergeten dat ik ergenst nog the gimp aan het compilen was
dus denk dat ik gnome 2.0 nog maar niet ga proberen
nee kde heb ik vroeger wel eens op mijn p166 gedraaid.ok het was een totaal omgebouwde SuSe versie maar dan nog, het was gewoon niet echt wat ik wou. (meer menu dan windowmanager pfff)
kan iemand mij trouwens 2 dingen uitleggen.
waar heb je die file vandaan? Is het toevallig een cvs tallball? In dat geval moet je vaak voordat je ./configure doet nog "make Makefile.cvs" doen. Dus... staat die in de root van je sourcedir, dan weet je hoe laat het is.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Ik heb zelf ook eens Gnome geprobeerd op P166, niet meer normaal! Hoe traag...! Continu kruispijltje omdat ie aan het laden is... Heb die ouwe P166 ingeruild voor P2 233 mhz
Verwijderd
voor een p166 met een beetje geheugen (ik had toen der tijd 81 MB)
kun je IMHO het beste WindowMaker pakken. werkt als een trein, het was niet ongewoon dat ik tegelijk in opera zat te browsen terwijl ik met xmms muziek afspeelde en in The Gimp zat te werken
ok zal niet zeggen dat het smooth ging, maar het ging
en dat uiteraard met allerlij themes enzo. (wel wegblijven van themes met veel plaatjes op grote resoluties enzo)
kun je IMHO het beste WindowMaker pakken. werkt als een trein, het was niet ongewoon dat ik tegelijk in opera zat te browsen terwijl ik met xmms muziek afspeelde en in The Gimp zat te werken
ok zal niet zeggen dat het smooth ging, maar het ging
en dat uiteraard met allerlij themes enzo. (wel wegblijven van themes met veel plaatjes op grote resoluties enzo)
Hallo,
eindelijk is het er toch van gekomen. Ik kon me niet meer inhouden. Sinds enige tijd lees ik GoT actief maar voelde me nooit geroepen om te reageren. Echter nu wel. Gelijk geregistreerd, hier is mijn reply:
Er wordt mijns inziens een denkfout gemaakt. Dat linux installeren klote is, vooral voor Newbie's, ben ik helemaal met de initiator eens. Ik wil hier echter wel een nuancering op aanbrengen. Hij zegt nl. dat linux niet gebruikersvriendelijk is. Dat is hij ook niet echt en dat is ook nooit een van de redenen geweest om Linux te maken. Wel is dit een doel wat Mandrake en alle andere distributies in hun hoofd hebben. Dus zou de opmerking moeten zijn dat de gebruiksvriendelijkheid en de installatie van Mandrake klote is.
Major Nono
P.S. Mijn ervaring met Linux is nu al redelijk te noemen, na ervaringen met RH, Mandrake, SuSe en Last But not Least LFS! Ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan de problemen die jullie tegen komen
eindelijk is het er toch van gekomen. Ik kon me niet meer inhouden. Sinds enige tijd lees ik GoT actief maar voelde me nooit geroepen om te reageren. Echter nu wel. Gelijk geregistreerd, hier is mijn reply:
Er wordt mijns inziens een denkfout gemaakt. Dat linux installeren klote is, vooral voor Newbie's, ben ik helemaal met de initiator eens. Ik wil hier echter wel een nuancering op aanbrengen. Hij zegt nl. dat linux niet gebruikersvriendelijk is. Dat is hij ook niet echt en dat is ook nooit een van de redenen geweest om Linux te maken. Wel is dit een doel wat Mandrake en alle andere distributies in hun hoofd hebben. Dus zou de opmerking moeten zijn dat de gebruiksvriendelijkheid en de installatie van Mandrake klote is.
Major Nono
P.S. Mijn ervaring met Linux is nu al redelijk te noemen, na ervaringen met RH, Mandrake, SuSe en Last But not Least LFS! Ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan de problemen die jullie tegen komen
Problem Exists Between Chair And Keyboard
Ik ben ook al een tijd bezig met Linux (Red Hat 7.2) en ik ben er erg tevreden over.
Je kunt er bijna alles mee doen dat ook in Windows kan.
En zeker voor de officeapplicaties, die zitten er al standaard bij, van Microsoft mag je het kopen, maar dat wat in Linux zit is net zo goed.
Voor dat soort dingen gebruik ik Linux nu ook, lekker een beetje klooien, het is een echt knutselOS.
Toch heb ik 1 probleem, en dat is dat ik niet het internet op kan vanuit Linux.
Om de een of andere reden 'vergeet' Linux altijd mijn netwerkinstellingen.
Daardoor gaat het niet, en als ik dan verder ga kijken dan zegt ie dat er geen NIC geinstalleerd is, terwijl deze toch goed geinstalleerd en geconfigureerd is.
Andere drivers installeren helpt niet, het probleem blijft bestaan.
Ach ja, binnenkort download ik Mandrake 8.2 ofzo, kijken of dat beter gaat.
Overgens wel jammer, want mijn Red Hat versie heb ik in de winkel gekocht.
Maarja, als ik er niet mee kan internetten dan heb ik er ook niet zoveel aan.
Mwoah, voor de rest kan ik zeggen dat het beter werkt als XP, wat ik ook draai naast Red Hat.
XP heeft al snel de neiging om Excel te laten crashen wanneer ik teveel formules ga gebruiken, Red Hat heeft daar geen last van en gaat vrolijk door.
Maar om nog even op het probleem van de topicstarter terug te komen, je moet als het niet wil lukken jezelf gewoon over die drempel tillen.
Het kan erg lullig zijn als je 3 dagen bezig bent met iets dat zich niet wil laten installeren, maar wanneer je eenmaal weet hoe het werkt met dat soort dingen dan is het ineens leuker.
En over het installeren:
Vrijwel alle Linuxvarianten kun je vanaf CD booten.
Tijdens de installatie is het voor het grote deel op OK klikken en lezen.
Tja, je moet veel hardware zelf instellen en configureren, dat kan soms lastig zijn.
Het configureren van 'X' kan vervelend uitpakken als de settings van de videokaart niet tof zijn, je kan dan uren klooien om er vervolgens achter te komen dat de de verkeerde klokprocessor hebt gekozen.
(dit heb ik nl meegemaakt
)
Je kunt er bijna alles mee doen dat ook in Windows kan.
En zeker voor de officeapplicaties, die zitten er al standaard bij, van Microsoft mag je het kopen, maar dat wat in Linux zit is net zo goed.
Voor dat soort dingen gebruik ik Linux nu ook, lekker een beetje klooien, het is een echt knutselOS.
Daardoor gaat het niet, en als ik dan verder ga kijken dan zegt ie dat er geen NIC geinstalleerd is, terwijl deze toch goed geinstalleerd en geconfigureerd is.
Maarja, als ik er niet mee kan internetten dan heb ik er ook niet zoveel aan.
Mwoah, voor de rest kan ik zeggen dat het beter werkt als XP, wat ik ook draai naast Red Hat.
XP heeft al snel de neiging om Excel te laten crashen wanneer ik teveel formules ga gebruiken, Red Hat heeft daar geen last van en gaat vrolijk door.
Maar om nog even op het probleem van de topicstarter terug te komen, je moet als het niet wil lukken jezelf gewoon over die drempel tillen.
Het kan erg lullig zijn als je 3 dagen bezig bent met iets dat zich niet wil laten installeren, maar wanneer je eenmaal weet hoe het werkt met dat soort dingen dan is het ineens leuker.
En over het installeren:
Vrijwel alle Linuxvarianten kun je vanaf CD booten.
Tijdens de installatie is het voor het grote deel op OK klikken en lezen.
Tja, je moet veel hardware zelf instellen en configureren, dat kan soms lastig zijn.
Het configureren van 'X' kan vervelend uitpakken als de settings van de videokaart niet tof zijn, je kan dan uren klooien om er vervolgens achter te komen dat de de verkeerde klokprocessor hebt gekozen.
Verwijderd
lol weet precies hoe dat is idd 
ongeveer het eerste wat ook mijn probleem was
(is lastig zo'n onboard compaq zooi p166 ding)
maar na dat gedaan te hebben en alles uitgezocht te hebben kan ik nu wel X86Config ongeveer met 1 hand op mijn rug en 1 oog dicht, ondersteboven hangend aan het plaffon gebruiken.
maar na dat gedaan te hebben en alles uitgezocht te hebben kan ik nu wel X86Config ongeveer met 1 hand op mijn rug en 1 oog dicht, ondersteboven hangend aan het plaffon gebruiken.
Verwijderd
Probeer eens genoo linux. Staat bij mij al bijna 5maanden op de schijf. Het installeren duurt heel lang als je alles inclusief bootstrapping doet, maar daarna gaat er een wereld voor je open. Wil je wat installeren b.v. openoffice:
"# emerge openoffice" en klaar ben je wat betreft toestanden voor dependencies e.d. waar je waarschijnlijk nu mee loopt te koten. Geen langzame shit daarna zoals bij Mandrake of Redhat maar een voor jou systeem gebouwd proggie.*D Slackware is trouwens ook ok.
"# emerge openoffice" en klaar ben je wat betreft toestanden voor dependencies e.d. waar je waarschijnlijk nu mee loopt te koten. Geen langzame shit daarna zoals bij Mandrake of Redhat maar een voor jou systeem gebouwd proggie.*D Slackware is trouwens ook ok.
En zo zie je maar weer, oefening baart kunst (of was het kinderen)Op woensdag 12 juni 2002 21:10 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
lol weet precies hoe dat is idd
Verwijderd
1.4.1 is de nieuwste. Zie http://www.gnome.org/.Op woensdag 12 juni 2002 20:14 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
Mjah, is mijns inziens niet echt slomer. Is wel beta, dus nog niet 100% stabiel...dus denk dat ik gnome 2.0 nog maar niet ga proberen
Rechtermuisknop op de balk, en dan 'delete this panel' (zo gaat dat in gnome 2). Zal in gnome-1.x wel een submenuutje onder preferences oid zijn...kan iemand mij trouwens 2 dingen uitleggen.
bazs2000: als je met netconf je netwerkinstellingen maakt, dan onthoudt ie ze. Netwerkinstellingen staan ergens in /etc/sysconfig/*eth0* geloof ik.
Trouwens, een P-166... Daar heb ik nog gnome-1.2 op gedraaid.
Verwijderd
Voor iedereen die loopt te roepen dat GNU/Linux gebruikersonvriendelijk is, wil ik eens vragen om een het volgende topic door te nemen, waarin reviews staan van NOS gebruikers van een paar maanden oud. Dit zijn reviews over de installatie van GNU/Linux.
Je zult dan vanzelf zien, dat de installatie van GNU/Linux niks moeilijker is dan de installatie van Windows.
[topic=395099]
Het is al meerdere keren in dit topic gezegd. Je bent gewoon Windows gewend van oudsher. Al die kennis kun je eigenlijk overboord zetten. Als je iemand pakt die nooit met computers overweg gegaan is en vraagt om een volledig systeem te installeren, dan ben ik benieuwd wat deze persoon moeilijker vindt. Zal elkaar namelijk niet veel uitmaken.
In Windows ga je ook niet alles zelf lopen compileren en tot in de puntjes configureren. Waarom wil elke GNU/linux newbie nou meteen na 1 dag al programma's gaan compileren, terwijl er uitstekende package manegers bij de meeste distributies zitten?
Sterker nog, als je bijvoorbeeld naar Ximian's redcarpet kijkt, waarmee je programma's kan installeren en onderhouden op een groot aantal distro's, dan kan Windows-Update daar nog heel wat van leren (wat dus alleen het hele OS onderhoudt i.p.v. ook losse programma's).
Niet meteen het onderste uit de kan proberen te halen is het devies.
Tja en last but not least, mijn lijfspreuk zo'n beetje.
Linux == Lezen (linux equals lezen)
Je zult dan vanzelf zien, dat de installatie van GNU/Linux niks moeilijker is dan de installatie van Windows.
[topic=395099]
Het is al meerdere keren in dit topic gezegd. Je bent gewoon Windows gewend van oudsher. Al die kennis kun je eigenlijk overboord zetten. Als je iemand pakt die nooit met computers overweg gegaan is en vraagt om een volledig systeem te installeren, dan ben ik benieuwd wat deze persoon moeilijker vindt. Zal elkaar namelijk niet veel uitmaken.
In Windows ga je ook niet alles zelf lopen compileren en tot in de puntjes configureren. Waarom wil elke GNU/linux newbie nou meteen na 1 dag al programma's gaan compileren, terwijl er uitstekende package manegers bij de meeste distributies zitten?
Sterker nog, als je bijvoorbeeld naar Ximian's redcarpet kijkt, waarmee je programma's kan installeren en onderhouden op een groot aantal distro's, dan kan Windows-Update daar nog heel wat van leren (wat dus alleen het hele OS onderhoudt i.p.v. ook losse programma's).
Niet meteen het onderste uit de kan proberen te halen is het devies.
Tja en last but not least, mijn lijfspreuk zo'n beetje.
Linux == Lezen (linux equals lezen)
En dat maakt voor verreweg de meeste programma's ook maar weinig tot zeer weinig uit (vergeet niet dat gcc al wel degelijk optimized voor zoveel mogelijk CPUs, ook al compile je voor 80386).Op woensdag 12 juni 2002 09:14 schreef Martin Sturm het volgende:
Het verschil is dan ook dat jou packages niet gecompiled zijn met alle mogelijk optimalisaties voor jou systeem.
Mocht je btw behoefte hebben om in Debian een package van source te compilen:
code:
1
| apt-get -b source <package>; dpkg -i *.deb |
En een kopje thee gaan drinken.
Een beetje vriendelijker kan wel he? Iets verkeerd lezen kan altijd gebeuren (gebeurde mij ook bij diezelfde foutmelding, zoals je in deze thread kan lezen).Op woensdag 12 juni 2002 16:31 schreef Kippenijzer het volgende:
1) Toch niet kan lezen
[..]
Hmm, ik heb maar de beschikking over één computer die DVDs kan afspelen (en die computer is niet eens mijn eigendom), maar met mplayer kan ik daar gewoon prima DVDs op kijken hoor... Overigens geen idee hoe dat in Windows uitziet; die computer heeft nog nooit Windows gezien.[quote]Op woensdag 12 juni 2002 16:33 schreef Kippenijzer het volgende:
DVD's wordt ook overal nog steeds aangegeven dat dat nogal brak blijft onder linux, helaas...
Misschien een topic erover openen? Ik zie zo 1-2-3 niet waar het aan ligt namelijk, en om dat nou allemaal in deze thread op te lossen...Op woensdag 12 juni 2002 18:26 schreef Sabbath het volgende:
Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar mag het iets liever?stront linux
DankuOp woensdag 12 juni 2002 19:28 schreef Sabbath het volgende:
Oke, je hebt gelijk, die kreet van "stront linux" sloeg nergens op. Ik was gewoon een beetje pissig.
Dat vind ikzelf ook een groot voordeel ja. Het is niet altijd even makkelijk om de oorzaak te vinden, maar IMHO stukken makkelijker dan in Windows... Het is voor mij gewoon duidelijker wat er gebeurt... Minder 'verstopt'.Op woensdag 12 juni 2002 18:59 schreef Valium het volgende:
Dat het nu niet werkt met RH wil niet zeggen dat het niet kan werken met RHOp woensdag 12 juni 2002 20:55 schreef bazs2000 het volgende:
Hoe stel je je netwerkspul precies in (omdat hij het 'vergeet')?
Kijk. Ik was het ook met de topicstarter eens, maar zag wel gelijk alle voordelen in. Alleen dan begint de ellende ...
Iets werkt niet zoals je wilt of helemaal niet .. zoeken op GoT, zoeken op Google ... gelukkig 43 howto's ... allemaal Engels, Allemaal begrippen die je niet kent en in veel howto's worden essentiele doch kleine stapjes ff vergeten. Gevolg. Je komt om in het lezen en een chronisch tekort aan tijd. Wordt moedeloos en noemt linux stront
en dat is het niet ... en inderdaad .. hoe langer ik er mee werk hoe leuker het wordt! Ben nog steeds niet uit mijn mailserver, maar ooit zal het me lukken! Ik ga nu Debian maar proberen (wel gecompiled al natuurlijk) of gentoo, want ik denk dat "dwingen" om het moeilijker te doen bij mij beter werkt 
Verder denk ik dat je op een gegeven moment gewoon zelf wil kunen compilen om de rest ook beter te snappen. Al is het je maar 1 keer gelukt (zoals bij mij de flashplugin
) en dan is Linux opeens het einde. 
[edit]
oh ja ... ik vind het wel leuk hoor om alles opnieuw uit te vinden.
Iets werkt niet zoals je wilt of helemaal niet .. zoeken op GoT, zoeken op Google ... gelukkig 43 howto's ... allemaal Engels, Allemaal begrippen die je niet kent en in veel howto's worden essentiele doch kleine stapjes ff vergeten. Gevolg. Je komt om in het lezen en een chronisch tekort aan tijd. Wordt moedeloos en noemt linux stront
Verder denk ik dat je op een gegeven moment gewoon zelf wil kunen compilen om de rest ook beter te snappen. Al is het je maar 1 keer gelukt (zoals bij mij de flashplugin
[edit]
oh ja ... ik vind het wel leuk hoor om alles opnieuw uit te vinden.
And Bob's your uncle ...
Toch zou ik hier het woord "linux" voor de goede orde ff vervangen door "redhat", anders lijkt het net alsof het iets met linux te maken heeft.Toch heb ik 1 probleem, en dat is dat ik niet het internet op kan vanuit Linux.
Ik kan me nog herinneren dat ik van dos naar win 3.11 ging, hoewel de overstap qua werking en denken niet supergroot was had ik er meer problemen mee dan toen ik van windows 95 naar linux ging
Ik heb zo'n beetje alle config opties gehad, zoals ik al zei in mijn eerdere post blijken de settings goed te zijn maar als ik vanuit de shell naar de standaard setuptool ga dan blijft deze leeg.Op woensdag 12 juni 2002 22:20 schreef deadinspace het volgende:
Dat het nu niet werkt met RH wil niet zeggen dat het niet kan werken met RH
Hoe stel je je netwerkspul precies in (omdat hij het 'vergeet')?
Toch staat er in de manual dat ik alles vanuit daar moet instellen.
De pest is misschien dat ik Red Hat op een client draai, en dat de server ME is.
Dit zijn de instellingen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 |
En zo stel ik dus alles in.
Het is best wel simpel om te doen maar het wil gewoon niet.
Ik ga het trouwens ook zonder die server proberen, dus gewoon direct op mijn kabelmodem, want dat heb ik nog niet geprobeert.
Verwijderd
weer ff een tussenwegetje,
ik vond het niet waard om hier een topic voor te openen
maar ik zoek de source van een bepaalde creensave genaamd "sonar" die heet op dit mom 2 modes, 1 gewoon random bogies en1 da pingt hij naar opgegven ip's.
daar wou ik gaa wat aan gaan kloten (als isystem resources nzo laten zien) maar kan het nergestvinden? (behalve dan 300 Xscreensaver rpms)
ik vond het niet waard om hier een topic voor te openen
maar ik zoek de source van een bepaalde creensave genaamd "sonar" die heet op dit mom 2 modes, 1 gewoon random bogies en1 da pingt hij naar opgegven ip's.
daar wou ik gaa wat aan gaan kloten (als isystem resources nzo laten zien) maar kan het nergestvinden? (behalve dan 300 Xscreensaver rpms)
Verwijderd
mwha zal best maar ben inet zo ximian fan als de rest hier en das volgens de gnome site de eenigste manier om het in een package te krijgen.Op woensdag 12 juni 2002 21:25 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
1.4.1 is de nieuwste. Zie http://www.gnome.org/..
[..]
ximian begint bij mij altijd te zeuren dat het niet een distro is die hij ondersteut. blaat
mwaa, na een beetje ermee wrken kan ik er egenlijkbst wel mee levenRechtermuisknop op de balk, en dan 'delete this panel' (zo gaat dat in gnome 2). Zal in gnome-1.x wel een submenuutje onder preferences oid zijn....
Zo te horen kun je beter beginnen met iets van Debian. Ik ben zelf gek op deze distro na wat uitleg van iemand anders. Met name het apt-get commando = goddelijk. Ieder programma binnen tellen gedownload automatisch geinstalleerd zonder makes enzo en meteen te gebruiken. Installatie dmv 2 floppen over het internet of via www.linuxiso.org oid.
Welkom op GoTOp woensdag 12 juni 2002 20:39 schreef majornono het volgende:
Hallo,
Zoals ook in de FAQ staat hoef je niet je naam onder posts te zettenMajor Nono
Looking forward to itP.S. Mijn ervaring met Linux is nu al redelijk te noemen, na ervaringen met RH, Mandrake, SuSe en Last But not Least LFS! Ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan de problemen die jullie tegen komen
Verwijderd
Ah, maar kijk: je hebt DHCP aanstaan. Dat betekent dat ie een IP van je server krijgt, en dat je dus zelf geen IP hoeft op te geven. Vandaar dat hij dus die waardes vergeet. Als je dat niet wil, dan moet je DHCP en evt. ook Autoconfiguration op 'No' zetten, dan gebruikt en onthoudt hij de waardes die je voor d rest hebt ingevuld.Op woensdag 12 juni 2002 23:28 schreef bazs2000 het volgende:
Dit zijn de instellingen.
code:
1 2 3 4 5 6 7Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Verwijderd
Ik weet niet exact wat dat is, maar weet je in welke RPM het zit? Dan kun je gewoon de Source RPM downloaden en installeren, en dan staat het in /usr/src/<jouw_distro>/SOURCES/<package>.tar.gz.Op woensdag 12 juni 2002 23:51 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
maar ik zoek de source van een bepaalde creensave genaamd "sonar"
Leuke test.... Heeft iemand nog een windowsmaagdelijke vriendin over?Op woensdag 12 juni 2002 21:45 schreef Nelske het volgende:
Als je iemand pakt die nooit met computers overweg gegaan is en vraagt om een volledig systeem te installeren, dan ben ik benieuwd wat deze persoon moeilijker vindt. Zal elkaar namelijk niet veel uitmaken.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Daar ben ik er wel mee eens. Er zijn tig howto's die allemaal net wat anders zeggen. Geen wonder, sommige zijn voor het ene distro geschreven, de ander...Op woensdag 12 juni 2002 22:52 schreef Scharnout het volgende:
Iets werkt niet zoals je wilt of helemaal niet .. zoeken op GoT, zoeken op Google ... gelukkig 43 howto's ... allemaal Engels, Allemaal begrippen die je niet kent en in veel howto's worden essentiele doch kleine stapjes ff vergeten. Gevolg. Je komt om in het lezen en een chronisch tekort aan tijd.
Ik kan me nog herinneren toen ik ooit samba wou installeren en configgen....
Linux miste gewoon 1 algemeen maar gedetailleerd, superlange walkthrough for beginners. Gelukkig is met de komst van gentoo daar verandering in gekomen
(maar ik kan nog steeds al die commando's met bijbehorende extensies niet onthouden. Als ik een user wilt adden doe ik useradd... passwd user en maak handmatig een homedir aan en pas in /etc/passwd wel de rest van de gegevens aan
Je kunt deze acties samen natuurlijk ook in een bash scriptje zetten en deze vervolgens gebruiken. Zoiets als:maar ik kan nog steeds al die commando's met bijbehorende extensies niet onthouden. Als ik een user wilt adden doe ik useradd... passwd user en maak handmatig een homedir aan en pas in /etc/passwd wel de rest van de gegevens aan usermod had ik allang opgegeven)
code:
1
2
3
4
| #!/bin/bash /usr/sbin/useradd $1 /usr/bin/passwd $1 |
Om de homedir aan te maken was mij te veel werk, dus ik heb de mogelijkheid van linux gebruikt om deze zelf aan te laten maken. Dit is een optie van useradd en ziet er als volgt uit:
code:
1
| /usr/sbin/useradd -md /home/nieuweuser nieuweuser |
En ik vergeet dus steeds die -md en andere extensiesOp donderdag 13 juni 2002 08:49 schreef majornono het volgende:
[..]
Om de homedir aan te maken was mij te veel werk, dus ik heb de mogelijkheid van linux gebruikt om deze zelf aan te laten maken. Dit is een optie van useradd en ziet er als volgt uit:
code:
1 /usr/sbin/useradd -md /home/nieuweuser nieuweuser
Daar heb je dus bash scripts voor, of in meer simpele gevallen een alias in je .bash_profile. Een deel van mijn .bash_profile:Op donderdag 13 juni 2002 08:54 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
En ik vergeet dus steeds die -md en andere extensies
code:
1
2
3
4
| alias ls="ls --color -h" alias du="du -h" alias df="df -h" alias tail="tail -n 25" |
Nee, dat is niet helemaal waar.Op donderdag 13 juni 2002 07:41 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Ah, maar kijk: je hebt DHCP aanstaan. Dat betekent dat ie een IP van je server krijgt, en dat je dus zelf geen IP hoeft op te geven. Vandaar dat hij dus die waardes vergeet. Als je dat niet wil, dan moet je DHCP en evt. ook Autoconfiguration op 'No' zetten, dan gebruikt en onthoudt hij de waardes die je voor d rest hebt ingevuld..
De settings die je hier ziet komen van mijn XP-cliënt, dit zijn daar de instellingen.
Deze instellingen voer ik dan hard in in de Red Hat "setup", dit gaat echter niet.
Trouwens, in Red Hat kun je niet DHCP naast hard ingevoerde instellingen gebruiken.
En hoe ik het ook doe, hij blijft het 'vergeten'.
Verwijderd
Het is idd waar dat ik Mandrake,Red Hat moeilijk vind nadat je een source package moet installen.
Dat geeft veel frustraties.
Daarom heb ik nu ook de Gentoo distrib, dat vind ik pas echt gaaf :
emerge "package" compileert installed geen ommekijk naar en de depedencies doet automatische gewoon kicke.
kijk maar ff op http://www.gentoo.org
Echte makkelijk install zo van de cd en klaar
En als je joint bij mailing lists van gentoo daar komen bijv. probs voor met install en daar kun je veel van leren ook al heb je dat probleem niet vandaar dat ik ook zodra ik een linux mailinglist zie join daar steek je veel van op vind ik
emerge "package" compileert installed geen ommekijk naar en de depedencies doet automatische gewoon kicke.
En als je joint bij mailing lists van gentoo daar komen bijv. probs voor met install en daar kun je veel van leren ook al heb je dat probleem niet vandaar dat ik ook zodra ik een linux mailinglist zie join daar steek je veel van op vind ik
Helaas werkt dat nog niet helemaal perfect. soms installeert ie een prog (quanta bv) en dan kan je het niet opstarten met quanta, maar moet je eerste de path opzoeken.Op donderdag 13 juni 2002 12:13 schreef DjCoke het volgende:
Het is idd waar dat ik Mandrake,Red Hat moeilijk vind nadat je een source package moet installen.
gelukkig hebben we daar updatedb en locate quanta voor
Ik heb mijn excuses daar voor aangeboden, Ik draai nu al een dag linux zonder problemenOp woensdag 12 juni 2002 19:34 schreef not-known het volgende:
[..]
waarom heb je geen keuze dan? bijna alle softewaren bestaat als package. maar goed als je moelijk wil doen, van mij mag t natuurlijk, maar dan niet meer aankomen met het verhaal dat linux zuigt, want dat is dan aan je zelf te wijten he
(Ik zag zelfs dat nVIDIA drivers voor linux heeft (als .rpm packet zelfs) dus dat gaat helemaal goed komen!)
Het is ondertussen al (op misterieuze wijze) opgelostOp woensdag 12 juni 2002 22:20 schreef deadinspace het volgende:
[....]
Misschien een topic erover openen? Ik zie zo 1-2-3 niet waar het aan ligt namelijk, en om dat nou allemaal in deze thread op te lossen...
[....]
Kiek, daar zijn juist al die manuals voor geschreven he, ze zijn dr niet voor nix en ze zijn niet moelijk te vinden. zonder die manuals kom je er als n00b vrijwel zeker niet uit, dat weet ik maar al te goedOp donderdag 13 juni 2002 14:27 schreef Sabbath het volgende:
... Kijk voor een windows gebruiker is linux natuurlijk in een keer allemaal heel anders en (dus) moeilijk. Ik snapte eerst het verschil ook niet helemaal tussen .rpm packets en ingepakte bestanden (.tar). ...
daarom zei ik in 1e instantie al dat je voor je begint goed moet uitzoeken wat je wilt doen met je distro en dat je er veel over moet lezen. en _echt_ dat helpt!
lezen _voor_ je begint scheelt echt een hoop frustraties en negatieve gedachten en wat daar allemaal wel niet uit voort kan komen
De Veld C site!
Die waren er al wel langer hoor... Bijvoorbeeld http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html (Debian install handleiding met uitgebreide gebruikers-aanwijzingen/inleiding).Op donderdag 13 juni 2002 08:27 schreef athlonkmf het volgende:
Linux miste gewoon 1 algemeen maar gedetailleerd, superlange walkthrough for beginners. Gelukkig is met de komst van gentoo daar verandering in gekomen
Verwijderd
Het LAATSTE wat linux nodig heeft is yet another manual. Wat mij betreft moet linux eens van die manual achtige cultuur af. Linux moet een systeem worden wat niet aleen erg configureerbaar is (met de juiste documentatie natuurlijk), maar wat ook makkelijk is, als de gebruiker dat graag wil. De gebruiker kan dan zelf kiezen of hij aan al die opties wil zitten prutsen of niet. Als je voor de installatie al een handboek ter dukte van een boomstam nodig hebt dan kan ik me voorstellen dat het je niks lijkt. Redhat, Suse, Mandrake zijn te installeren met enkele muisklikken. Alsjeblieft, laat ons niet terug naar het stenen tijdperk gaan maar zorg dat je ook zonder handleiding een distro kan installeren.
.
Dat neemt niet weg dat de manuals wel eens beter georganiseerd kunnen worden. En persoonlijk vind ik de manuals beter dan die zogenaamde help-systemen van Windows, of erger nogOp donderdag 13 juni 2002 23:17 schreef beelzebubu het volgende:
Het LAATSTE wat linux nodig heeft is yet another manual. Wat mij betreft moet linux eens van die manual achtige cultuur af. Linux moet een systeem worden wat niet aleen erg configureerbaar is (met de juiste documentatie natuurlijk), maar wat ook makkelijk is, als de gebruiker dat graag wil. De gebruiker kan dan zelf kiezen of hij aan al die opties wil zitten prutsen of niet. Als je voor de installatie al een handboek ter dukte van een boomstam nodig hebt dan kan ik me voorstellen dat het je niks lijkt. Redhat, Suse, Mandrake zijn te installeren met enkele muisklikken. Alsjeblieft, laat ons niet terug naar het stenen tijdperk gaan maar zorg dat je ook zonder handleiding een distro kan installeren..
Tja
Verwijderd
De manuals zijn op zich wel goed, maar er heerst teveel een manual cultuur. Je moet ook zonder manual een printer kunnen aanzetten of een programma installeren. En je moet, als je om zoiets vraagt, niet automatisch naar een manual worden verwezen.
Voor veel mensen is een verwijzing naar de shortcut 'red carpet' of 'printer configuration' in het "gnome menu -> programma's -> systeem" meer dan genoeg.
.
Voor veel mensen is een verwijzing naar de shortcut 'red carpet' of 'printer configuration' in het "gnome menu -> programma's -> systeem" meer dan genoeg.
Verwijderd
Ben ik dan de enige persoon in tha house die manuals en HOWTO's over het algemeen zeer duidelijk en overzichtelijk geschreven vind
Verwijderd
neej ben je niet..
De installatie is denk ik altijd moeilijk omdat we 'windows' termen gewent zijn. Toen ik voor het eerst linux installeerde was ik nog al overdonderd met dingen zoals mount point. Ik had wel eens van mounten gehoord (stekker, zo'n 'maak van je 40Mb hd 80!!' programma) maarja wist ik verder wat het was.
Al dit soort dingen meer, ook over netwerken enzo. .'you want this .. that.. ' maakt het voor de gemiddelde gebruiker gewoon niet makkelijker.
Maar ik zeg altijd maar zo UTFF ... voor non-#linux mensjes.. Use The F*cking Felix
Al dit soort dingen meer, ook over netwerken enzo. .'you want this .. that.. ' maakt het voor de gemiddelde gebruiker gewoon niet makkelijker.
Maar ik zeg altijd maar zo UTFF ... voor non-#linux mensjes.. Use The F*cking Felix
Neuh...Op vrijdag 14 juni 2002 01:25 schreef Nelske het volgende:
Ben ik dan de enige persoon in tha house die manuals en HOWTO's over het algemeen zeer duidelijk en overzichtelijk geschreven vind
Ik heb heel wat HOWTO's, manpages, sites, pdfjes en tutorials gelezen (en heb daar ook heel veel uit geleerd).
Maarja, je moet wel willen lezen.
Daar sluit ik me dan wel weer helemaal bij aanOp donderdag 13 juni 2002 23:25 schreef MadEgg het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat de manuals wel eens beter georganiseerd kunnen worden. En persoonlijk vind ik de manuals beter dan die zogenaamde help-systemen van Windows, of erger nogProbleemoplossers. 'Microsoft Probleemoplosser kan U niet helpen bij het oplossen van het probleem', nadat ik heb aangegeven dat ik WEL de kabel erin heb gestopt en NIET vergeten ben de printer aan te zetten
Verwijderd
Ik vind ze ook vele malen duidelijker dan die van Windows. Als je ene probleem hebt met Linux staat er gewoon een hele duidelijk manual wel ergens op internet. Met Windows is dat zeker niet altijd het geval, al helemaal niet te spreken over die probleemoplosserOp vrijdag 14 juni 2002 01:25 schreef Nelske het volgende:
Het is gewoon een kwestie van willen uitzoeken en niet dat het te moeilijk is.
Sinds gisteren ook linux op mijn PC. Het valt wel mee om te installeren, ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn. Na toch wat dingen navragen in dit forum en lezen , ben ik eraan begonnen. En het viel 1000% mee. ( het installeren dan )
Maar dan komen de problemen. Ik heb bijvoorbeeld problemen dat ik mijn resolutie niet kan veranderen.
Dan moet je gaan zoeken en lezen ( ook hier vragen ). De oplossingen die aangedragen worden zijn voor een persoon die vanaf W95 windows gebruikt bijna niet uit te voeren. Dat is het enige nadeel van Linux ( als je van windows afkomt natuurlijk )
Maar dan komen de problemen. Ik heb bijvoorbeeld problemen dat ik mijn resolutie niet kan veranderen.
Dan moet je gaan zoeken en lezen ( ook hier vragen ). De oplossingen die aangedragen worden zijn voor een persoon die vanaf W95 windows gebruikt bijna niet uit te voeren. Dat is het enige nadeel van Linux ( als je van windows afkomt natuurlijk )
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Precies dezelfde ervaring! Ik weet nog steeds niet hoe ik dat makkelijk kan doen in Linux en het is nou niet echt 1 2 3 gevonden. Vanmiddag ga ik Debian proberen, omdat ik een pc voor 30 euro heb gekocht (PI-133 32 mb ram en geen cdrom). Ben benieuwd. Stond een goede begleiding hier ergens (al stiekem doorgelezen).Op vrijdag 14 juni 2002 13:06 schreef Blue_White_Army het volgende:
Sinds gisteren ook linux op mijn PC. Het valt wel mee om te installeren, ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn. Na toch wat dingen navragen in dit forum en lezen , ben ik eraan begonnen. En het viel 1000% mee. ( het installeren dan )
And Bob's your uncle ...
Verwijderd
neej... ben ik met je eens... ik heb ze al heel wat nodig gehad, de manuals en howto's, en heb er dan ook heel veel aan gehad... en idd: ik vind ze over het algemeen ook wel netjes geschreven...Op vrijdag 14 juni 2002 01:25 schreef Nelske het volgende:
Verwijderd
draai Xconfigurator in de terminalOp vrijdag 14 juni 2002 13:06 schreef Blue_White_Army het volgende:
Let op hoofdletters, wat is hiet zo moeilijk aan?
Verwijderd
voor een linux gebruiker niks maar, als je net begint moet je het maar net weten je kan het ook met:Op vrijdag 14 juni 2002 14:15 schreef sjorsie het volgende:
[..]
draai Xconfigurator in de terminal
Let op hoofdletters, wat is hiet zo moeilijk aan?![]()
XF86conf of XF86config (afhankelijk van je distro)
je kan ook nog handmatig /etc/X11/XF86config aanpassen.
Kan me best voorstellen dat je hier niet intuitief achter komt
Ik kan alleen maar 640 x 480 selecterem, ik moet dus handmatig resoluties toevoegen via/etc/X11/XF86configOp vrijdag 14 juni 2002 14:15 schreef sjorsie het volgende:
[..]
draai Xconfigurator in de terminal
Let op hoofdletters, wat is hiet zo moeilijk aan?![]()
Nope, ik heb een topic nodig gehad en twee zeer behulpzame gottersOp vrijdag 14 juni 2002 14:36 schreef ultimate het volgende:
[..]
voor een linux gebruiker niks maar, als je net begint moet je het maar net weten je kan het ook met:
XF86conf of XF86config (afhankelijk van je distro)
je kan ook nog handmatig /etc/X11/XF86config aanpassen.
Kan me best voorstellen dat je hier niet intuitief achter komt
( ff spammen [topic=524019/1/50] voor al uw tips
Verwijderd
Dan heb je tijdens je installatie een verkeerde monitor en/of videokaart geselecteerd.Ik kan alleen maar 640 x 480 selecterem, ik moet dus handmatig resoluties toevoegen via/etc/X11/XF86config
Videokaart wordt gewoon herkend, monitor heb ik ook goed gekozen ( dat laatste denk ik dus ) Kan dit komen omdat ik een verkeerde monitor gekozen heb??? Lijkt me raar want dan zou je wel meerdere resoluties moeten kunnen kiezen?? dan zou toch het beeld vertieft moeten zijn?? Kan dit nog zonder een herinstal veranderd worden??Op vrijdag 14 juni 2002 16:03 schreef sjorsie het volgende:
[..]
Dan heb je tijdens je installatie een verkeerde monitor en/of videokaart geselecteerd.
Nope.Op vrijdag 14 juni 2002 01:25 schreef Nelske het volgende:
Ik heb er zelfs ook een paar geschreven