[Linux] installeren klote...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 20:14 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
tis trouwens maar gnome 1.3 ofzo
1.4.1 is de nieuwste. Zie http://www.gnome.org/. ;).
dus denk dat ik gnome 2.0 nog maar niet ga proberen :)
hou niet echt van een sloom systeem.
Mjah, is mijns inziens niet echt slomer. Is wel beta, dus nog niet 100% stabiel...
kan iemand mij trouwens 2 dingen uitleggen.
het nut van 2 systeem balken. waarvan je er 1 kan inschuiven maarja .
en hoe je 1 van de twee kan uitschakelen.
vind het nogal overbodig eigenlijk
Rechtermuisknop op de balk, en dan 'delete this panel' (zo gaat dat in gnome 2). Zal in gnome-1.x wel een submenuutje onder preferences oid zijn... :{.

bazs2000: als je met netconf je netwerkinstellingen maakt, dan onthoudt ie ze. Netwerkinstellingen staan ergens in /etc/sysconfig/*eth0* geloof ik.

Trouwens, een P-166... Daar heb ik nog gnome-1.2 op gedraaid. :o. En dat draaide niet bepaald lekker, dus toen maar blackbox genomen. :Y).

Verwijderd

Voor iedereen die loopt te roepen dat GNU/Linux gebruikersonvriendelijk is, wil ik eens vragen om een het volgende topic door te nemen, waarin reviews staan van NOS gebruikers van een paar maanden oud. Dit zijn reviews over de installatie van GNU/Linux.

Je zult dan vanzelf zien, dat de installatie van GNU/Linux niks moeilijker is dan de installatie van Windows.

[topic=395099]

Het is al meerdere keren in dit topic gezegd. Je bent gewoon Windows gewend van oudsher. Al die kennis kun je eigenlijk overboord zetten. Als je iemand pakt die nooit met computers overweg gegaan is en vraagt om een volledig systeem te installeren, dan ben ik benieuwd wat deze persoon moeilijker vindt. Zal elkaar namelijk niet veel uitmaken.

In Windows ga je ook niet alles zelf lopen compileren en tot in de puntjes configureren. Waarom wil elke GNU/linux newbie nou meteen na 1 dag al programma's gaan compileren, terwijl er uitstekende package manegers bij de meeste distributies zitten?

Sterker nog, als je bijvoorbeeld naar Ximian's redcarpet kijkt, waarmee je programma's kan installeren en onderhouden op een groot aantal distro's, dan kan Windows-Update daar nog heel wat van leren (wat dus alleen het hele OS onderhoudt i.p.v. ook losse programma's).

Niet meteen het onderste uit de kan proberen te halen is het devies.

Tja en last but not least, mijn lijfspreuk zo'n beetje.

Linux == Lezen (linux equals lezen)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 12 juni 2002 09:14 schreef Martin Sturm het volgende:
Het verschil is dan ook dat jou packages niet gecompiled zijn met alle mogelijk optimalisaties voor jou systeem :).
En dat maakt voor verreweg de meeste programma's ook maar weinig tot zeer weinig uit (vergeet niet dat gcc al wel degelijk optimized voor zoveel mogelijk CPUs, ook al compile je voor 80386).

Mocht je btw behoefte hebben om in Debian een package van source te compilen:
code:
1
apt-get -b source <package>; dpkg -i *.deb

En een kopje thee gaan drinken.
Op woensdag 12 juni 2002 16:31 schreef Kippenijzer het volgende:
Ik rust mijn kaas met een mooie quote die bewijst dat onze lieve topicstarter :
1) Toch niet kan lezen
2) Iets te windowze minded is
[..]

|:(
Een beetje vriendelijker kan wel he? Iets verkeerd lezen kan altijd gebeuren (gebeurde mij ook bij diezelfde foutmelding, zoals je in deze thread kan lezen).
Op woensdag 12 juni 2002 16:33 schreef Kippenijzer het volgende:
DVD's wordt ook overal nog steeds aangegeven dat dat nogal brak blijft onder linux, helaas...
Hmm, ik heb maar de beschikking over één computer die DVDs kan afspelen (en die computer is niet eens mijn eigendom), maar met mplayer kan ik daar gewoon prima DVDs op kijken hoor... Overigens geen idee hoe dat in Windows uitziet; die computer heeft nog nooit Windows gezien.[quote]
Op woensdag 12 juni 2002 18:26 schreef Sabbath het volgende:
Ik heb nu een paar dagen linux draaien, en de eerste 5min. ging het goed. Daarna duurde het 3 uur toen ik eindelijk m'n netwerk aan de praat (internet en files sharing) had. Maar toen ik everybuddy wou installeren ging het al fout. vanaf dat moment duurt het (niet overdreven!!!) 15min. voor ik in linux zit. Als ik er dan eindelijk in ben crasht ie vaker dan windows, dat wil zeggen, als ik bijvoorbeeld m'n home directory open, loopt ie vast. Als ik ook maar een willekeurig programma wil openen loopt ie al vast.

Na een paar uur kloten Linux er maar weer opnieuw opgezet, heb ik gewoon het zelfde probleem weer!!!!!
Misschien een topic erover openen? Ik zie zo 1-2-3 niet waar het aan ligt namelijk, en om dat nou allemaal in deze thread op te lossen...
stront linux
Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar mag het iets liever?
Op woensdag 12 juni 2002 19:28 schreef Sabbath het volgende:
Oke, je hebt gelijk, die kreet van "stront linux" sloeg nergens op. Ik was gewoon een beetje pissig.
Danku :*
Op woensdag 12 juni 2002 18:59 schreef Valium het volgende:
In Linux gaat het heel anders. Je kunt de problemen opzoeken. Dat is het verschil. Als je dat niet wilt accepteren, dan kun je beter bij windows blijven. Als je dat wel accepteert, dan is Linux voor jou, want je kunt je problemen altijd oplossen door gewoon goed te kijken.
Dat vind ikzelf ook een groot voordeel ja. Het is niet altijd even makkelijk om de oorzaak te vinden, maar IMHO stukken makkelijker dan in Windows... Het is voor mij gewoon duidelijker wat er gebeurt... Minder 'verstopt'.
Op woensdag 12 juni 2002 20:55 schreef bazs2000 het volgende:
Toch heb ik 1 probleem, en dat is dat ik niet het internet op kan vanuit Linux.
Om de een of andere reden 'vergeet' Linux altijd mijn netwerkinstellingen. :(

Daardoor gaat het niet, en als ik dan verder ga kijken dan zegt ie dat er geen NIC geinstalleerd is, terwijl deze toch goed geinstalleerd en geconfigureerd is.
Andere drivers installeren helpt niet, het probleem blijft bestaan. :{

Ach ja, binnenkort download ik Mandrake 8.2 ofzo, kijken of dat beter gaat.
Overgens wel jammer, want mijn Red Hat versie heb ik in de winkel gekocht. :)
Dat het nu niet werkt met RH wil niet zeggen dat het niet kan werken met RH ;)
Hoe stel je je netwerkspul precies in (omdat hij het 'vergeet')?

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:41

Scharnout

Meuk

Kijk. Ik was het ook met de topicstarter eens, maar zag wel gelijk alle voordelen in. Alleen dan begint de ellende ...

Iets werkt niet zoals je wilt of helemaal niet .. zoeken op GoT, zoeken op Google ... gelukkig 43 howto's ... allemaal Engels, Allemaal begrippen die je niet kent en in veel howto's worden essentiele doch kleine stapjes ff vergeten. Gevolg. Je komt om in het lezen en een chronisch tekort aan tijd. Wordt moedeloos en noemt linux stront :+ en dat is het niet ... en inderdaad .. hoe langer ik er mee werk hoe leuker het wordt! Ben nog steeds niet uit mijn mailserver, maar ooit zal het me lukken! Ik ga nu Debian maar proberen (wel gecompiled al natuurlijk) of gentoo, want ik denk dat "dwingen" om het moeilijker te doen bij mij beter werkt :)

Verder denk ik dat je op een gegeven moment gewoon zelf wil kunen compilen om de rest ook beter te snappen. Al is het je maar 1 keer gelukt (zoals bij mij de flashplugin :)) en dan is Linux opeens het einde. :D

[edit]
oh ja ... ik vind het wel leuk hoor om alles opnieuw uit te vinden.

And Bob's your uncle ...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Toch heb ik 1 probleem, en dat is dat ik niet het internet op kan vanuit Linux.
Om de een of andere reden 'vergeet' Linux altijd mijn netwerkinstellingen.
Toch zou ik hier het woord "linux" voor de goede orde ff vervangen door "redhat", anders lijkt het net alsof het iets met linux te maken heeft.

Ik kan me nog herinneren dat ik van dos naar win 3.11 ging, hoewel de overstap qua werking en denken niet supergroot was had ik er meer problemen mee dan toen ik van windows 95 naar linux ging

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op woensdag 12 juni 2002 22:20 schreef deadinspace het volgende:
Dat het nu niet werkt met RH wil niet zeggen dat het niet kan werken met RH ;)
Hoe stel je je netwerkspul precies in (omdat hij het 'vergeet')?
Ik heb zo'n beetje alle config opties gehad, zoals ik al zei in mijn eerdere post blijken de settings goed te zijn maar als ik vanuit de shell naar de standaard setuptool ga dan blijft deze leeg.

Toch staat er in de manual dat ik alles vanuit daar moet instellen.

De pest is misschien dat ik Red Hat op een client draai, en dat de server ME is. :P

Dit zijn de instellingen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
      Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
      Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
      IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
      Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
      DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
      DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

En zo stel ik dus alles in.
Het is best wel simpel om te doen maar het wil gewoon niet.
Ik ga het trouwens ook zonder die server proberen, dus gewoon direct op mijn kabelmodem, want dat heb ik nog niet geprobeert.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

weer ff een tussenwegetje,
ik vond het niet waard om hier een topic voor te openen
maar ik zoek de source van een bepaalde creensave genaamd "sonar" die heet op dit mom 2 modes, 1 gewoon random bogies en1 da pingt hij naar opgegven ip's.
daar wou ik gaa wat aan gaan kloten (als isystem resources nzo laten zien) maar kan het nergestvinden? (behalve dan 300 Xscreensaver rpms)

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 21:25 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

1.4.1 is de nieuwste. Zie http://www.gnome.org/. ;).
[..]
mwha zal best maar ben inet zo ximian fan als de rest hier en das volgens de gnome site de eenigste manier om het in een package te krijgen.

ximian begint bij mij altijd te zeuren dat het niet een distro is die hij ondersteut. blaat
Rechtermuisknop op de balk, en dan 'delete this panel' (zo gaat dat in gnome 2). Zal in gnome-1.x wel een submenuutje onder preferences oid zijn... :{.
mwaa, na een beetje ermee wrken kan ik er egenlijkbst wel mee leven :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:31

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zo te horen kun je beter beginnen met iets van Debian. Ik ben zelf gek op deze distro na wat uitleg van iemand anders. Met name het apt-get commando = goddelijk. Ieder programma binnen tellen gedownload automatisch geinstalleerd zonder makes enzo en meteen te gebruiken. Installatie dmv 2 floppen over het internet of via www.linuxiso.org oid.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 12 juni 2002 20:39 schreef majornono het volgende:
Hallo,
Welkom op GoT :)
Major Nono
Zoals ook in de FAQ staat hoef je niet je naam onder posts te zetten ;)
P.S. Mijn ervaring met Linux is nu al redelijk te noemen, na ervaringen met RH, Mandrake, SuSe en Last But not Least LFS! Ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan de problemen die jullie tegen komen
Looking forward to it :P

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 23:28 schreef bazs2000 het volgende:
Dit zijn de instellingen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
      Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
      Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
      IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
      Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
      DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
      DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Ah, maar kijk: je hebt DHCP aanstaan. Dat betekent dat ie een IP van je server krijgt, en dat je dus zelf geen IP hoeft op te geven. Vandaar dat hij dus die waardes vergeet. Als je dat niet wil, dan moet je DHCP en evt. ook Autoconfiguration op 'No' zetten, dan gebruikt en onthoudt hij de waardes die je voor d rest hebt ingevuld. :Y).

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 23:51 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
maar ik zoek de source van een bepaalde creensave genaamd "sonar"
Ik weet niet exact wat dat is, maar weet je in welke RPM het zit? Dan kun je gewoon de Source RPM downloaden en installeren, en dan staat het in /usr/src/<jouw_distro>/SOURCES/<package>.tar.gz.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 12 juni 2002 21:45 schreef Nelske het volgende:
Als je iemand pakt die nooit met computers overweg gegaan is en vraagt om een volledig systeem te installeren, dan ben ik benieuwd wat deze persoon moeilijker vindt. Zal elkaar namelijk niet veel uitmaken.
Leuke test.... Heeft iemand nog een windowsmaagdelijke vriendin over? :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 12 juni 2002 22:52 schreef Scharnout het volgende:
Iets werkt niet zoals je wilt of helemaal niet .. zoeken op GoT, zoeken op Google ... gelukkig 43 howto's ... allemaal Engels, Allemaal begrippen die je niet kent en in veel howto's worden essentiele doch kleine stapjes ff vergeten. Gevolg. Je komt om in het lezen en een chronisch tekort aan tijd.
Daar ben ik er wel mee eens. Er zijn tig howto's die allemaal net wat anders zeggen. Geen wonder, sommige zijn voor het ene distro geschreven, de ander...
Ik kan me nog herinneren toen ik ooit samba wou installeren en configgen.... |:(

Linux miste gewoon 1 algemeen maar gedetailleerd, superlange walkthrough for beginners. Gelukkig is met de komst van gentoo daar verandering in gekomen :P

(maar ik kan nog steeds al die commando's met bijbehorende extensies niet onthouden. Als ik een user wilt adden doe ik useradd... passwd user en maak handmatig een homedir aan en pas in /etc/passwd wel de rest van de gegevens aan :P usermod had ik allang opgegeven)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
maar ik kan nog steeds al die commando's met bijbehorende extensies niet onthouden. Als ik een user wilt adden doe ik useradd... passwd user en maak handmatig een homedir aan en pas in /etc/passwd wel de rest van de gegevens aan usermod had ik allang opgegeven)
Je kunt deze acties samen natuurlijk ook in een bash scriptje zetten en deze vervolgens gebruiken. Zoiets als:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
/usr/sbin/useradd $1

/usr/bin/passwd $1

Om de homedir aan te maken was mij te veel werk, dus ik heb de mogelijkheid van linux gebruikt om deze zelf aan te laten maken. Dit is een optie van useradd en ziet er als volgt uit:
code:
1
/usr/sbin/useradd -md /home/nieuweuser nieuweuser

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 13 juni 2002 08:49 schreef majornono het volgende:

[..]

Om de homedir aan te maken was mij te veel werk, dus ik heb de mogelijkheid van linux gebruikt om deze zelf aan te laten maken. Dit is een optie van useradd en ziet er als volgt uit:
code:
1
/usr/sbin/useradd -md /home/nieuweuser nieuweuser
En ik vergeet dus steeds die -md en andere extensies :P

Verwijderd

doe eens :
emerge superadduser

en daarna superadduser

dat gaat een stuk simpeler :)

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Op donderdag 13 juni 2002 08:54 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

En ik vergeet dus steeds die -md en andere extensies :P
Daar heb je dus bash scripts voor, of in meer simpele gevallen een alias in je .bash_profile. Een deel van mijn .bash_profile:
code:
1
2
3
4
alias ls="ls --color -h"
alias du="du -h"
alias df="df -h"
alias tail="tail -n 25"

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op donderdag 13 juni 2002 07:41 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ah, maar kijk: je hebt DHCP aanstaan. Dat betekent dat ie een IP van je server krijgt, en dat je dus zelf geen IP hoeft op te geven. Vandaar dat hij dus die waardes vergeet. Als je dat niet wil, dan moet je DHCP en evt. ook Autoconfiguration op 'No' zetten, dan gebruikt en onthoudt hij de waardes die je voor d rest hebt ingevuld. :Y).
Nee, dat is niet helemaal waar. ;)

De settings die je hier ziet komen van mijn XP-cliënt, dit zijn daar de instellingen.

Deze instellingen voer ik dan hard in in de Red Hat "setup", dit gaat echter niet.

Trouwens, in Red Hat kun je niet DHCP naast hard ingevoerde instellingen gebruiken.
En hoe ik het ook doe, hij blijft het 'vergeten'.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Het is idd waar dat ik Mandrake,Red Hat moeilijk vind nadat je een source package moet installen.

Dat geeft veel frustraties.

Daarom heb ik nu ook de Gentoo distrib, dat vind ik pas echt gaaf :

emerge "package" compileert installed geen ommekijk naar en de depedencies doet automatische gewoon kicke.

kijk maar ff op http://www.gentoo.org

Echte makkelijk install zo van de cd en klaar :7

En als je joint bij mailing lists van gentoo daar komen bijv. probs voor met install en daar kun je veel van leren ook al heb je dat probleem niet vandaar dat ik ook zodra ik een linux mailinglist zie join daar steek je veel van op vind ik

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 13 juni 2002 12:13 schreef DjCoke het volgende:
Het is idd waar dat ik Mandrake,Red Hat moeilijk vind nadat je een source package moet installen.

Dat geeft veel frustraties.

Daarom heb ik nu ook de Gentoo distrib, dat vind ik pas echt gaaf :

emerge "package" compileert installed geen ommekijk naar en de depedencies doet automatische gewoon kicke.

kijk maar ff op http://www.gentoo.org

Echte makkelijk install zo van de cd en klaar :7

En als je joint bij mailing lists van gentoo daar komen bijv. probs voor met install en daar kun je veel van leren ook al heb je dat probleem niet vandaar dat ik ook zodra ik een linux mailinglist zie join daar steek je veel van op vind ik
Helaas werkt dat nog niet helemaal perfect. soms installeert ie een prog (quanta bv) en dan kan je het niet opstarten met quanta, maar moet je eerste de path opzoeken.

gelukkig hebben we daar updatedb en locate quanta voor :P

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Op woensdag 12 juni 2002 19:34 schreef not-known het volgende:

[..]

waarom heb je geen keuze dan? bijna alle softewaren bestaat als package. maar goed als je moelijk wil doen, van mij mag t natuurlijk, maar dan niet meer aankomen met het verhaal dat linux zuigt, want dat is dan aan je zelf te wijten he ;)
Ik heb mijn excuses daar voor aangeboden, Ik draai nu al een dag linux zonder problemen :D :D En dat alles gelijk moeilijk is, Kijk voor een windows gebruiker is linux natuurlijk in een keer allemaal heel anders en (dus) moeilijk. Ik snapte eerst het verschil ook niet helemaal tussen .rpm packets en ingepakte bestanden (.tar). Maar ik begin het nu allemaal een beetje te snappen.

(Ik zag zelfs dat nVIDIA drivers voor linux heeft (als .rpm packet zelfs) dus dat gaat helemaal goed komen!)
Op woensdag 12 juni 2002 22:20 schreef deadinspace het volgende:
[....]
Misschien een topic erover openen? Ik zie zo 1-2-3 niet waar het aan ligt namelijk, en om dat nou allemaal in deze thread op te lossen...

[....]
Het is ondertussen al (op misterieuze wijze) opgelost :).

• not-known
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 22:40

not-known

[BI] Crewmember

Op donderdag 13 juni 2002 14:27 schreef Sabbath het volgende:

... Kijk voor een windows gebruiker is linux natuurlijk in een keer allemaal heel anders en (dus) moeilijk. Ik snapte eerst het verschil ook niet helemaal tussen .rpm packets en ingepakte bestanden (.tar). ...
Kiek, daar zijn juist al die manuals voor geschreven he, ze zijn dr niet voor nix en ze zijn niet moelijk te vinden. zonder die manuals kom je er als n00b vrijwel zeker niet uit, dat weet ik maar al te goed ;) maar met een beetje zoekwerk is alles te vinden.
daarom zei ik in 1e instantie al dat je voor je begint goed moet uitzoeken wat je wilt doen met je distro en dat je er veel over moet lezen. en _echt_ dat helpt!
lezen _voor_ je begint scheelt echt een hoop frustraties en negatieve gedachten en wat daar allemaal wel niet uit voort kan komen ;)

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 juni 2002 08:27 schreef athlonkmf het volgende:
Linux miste gewoon 1 algemeen maar gedetailleerd, superlange walkthrough for beginners. Gelukkig is met de komst van gentoo daar verandering in gekomen :P
Die waren er al wel langer hoor... Bijvoorbeeld http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html (Debian install handleiding met uitgebreide gebruikers-aanwijzingen/inleiding).

Verwijderd

Het LAATSTE wat linux nodig heeft is yet another manual. Wat mij betreft moet linux eens van die manual achtige cultuur af. Linux moet een systeem worden wat niet aleen erg configureerbaar is (met de juiste documentatie natuurlijk), maar wat ook makkelijk is, als de gebruiker dat graag wil. De gebruiker kan dan zelf kiezen of hij aan al die opties wil zitten prutsen of niet. Als je voor de installatie al een handboek ter dukte van een boomstam nodig hebt dan kan ik me voorstellen dat het je niks lijkt. Redhat, Suse, Mandrake zijn te installeren met enkele muisklikken. Alsjeblieft, laat ons niet terug naar het stenen tijdperk gaan maar zorg dat je ook zonder handleiding een distro kan installeren. :Y).

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 23:17 schreef beelzebubu het volgende:
Het LAATSTE wat linux nodig heeft is yet another manual. Wat mij betreft moet linux eens van die manual achtige cultuur af. Linux moet een systeem worden wat niet aleen erg configureerbaar is (met de juiste documentatie natuurlijk), maar wat ook makkelijk is, als de gebruiker dat graag wil. De gebruiker kan dan zelf kiezen of hij aan al die opties wil zitten prutsen of niet. Als je voor de installatie al een handboek ter dukte van een boomstam nodig hebt dan kan ik me voorstellen dat het je niks lijkt. Redhat, Suse, Mandrake zijn te installeren met enkele muisklikken. Alsjeblieft, laat ons niet terug naar het stenen tijdperk gaan maar zorg dat je ook zonder handleiding een distro kan installeren. :Y).
Dat neemt niet weg dat de manuals wel eens beter georganiseerd kunnen worden. En persoonlijk vind ik de manuals beter dan die zogenaamde help-systemen van Windows, of erger nog :r Probleemoplossers. 'Microsoft Probleemoplosser kan U niet helpen bij het oplossen van het probleem', nadat ik heb aangegeven dat ik WEL de kabel erin heb gestopt en NIET vergeten ben de printer aan te zetten :(

Tja

Verwijderd

De manuals zijn op zich wel goed, maar er heerst teveel een manual cultuur. Je moet ook zonder manual een printer kunnen aanzetten of een programma installeren. En je moet, als je om zoiets vraagt, niet automatisch naar een manual worden verwezen.

Voor veel mensen is een verwijzing naar de shortcut 'red carpet' of 'printer configuration' in het "gnome menu -> programma's -> systeem" meer dan genoeg. ;).

Verwijderd

Ben ik dan de enige persoon in tha house die manuals en HOWTO's over het algemeen zeer duidelijk en overzichtelijk geschreven vind :?

Verwijderd

neej ben je niet.. ;) De installatie is denk ik altijd moeilijk omdat we 'windows' termen gewent zijn. Toen ik voor het eerst linux installeerde was ik nog al overdonderd met dingen zoals mount point. Ik had wel eens van mounten gehoord (stekker, zo'n 'maak van je 40Mb hd 80!!' programma) maarja wist ik verder wat het was.

Al dit soort dingen meer, ook over netwerken enzo. .'you want this .. that.. ' maakt het voor de gemiddelde gebruiker gewoon niet makkelijker.

Maar ik zeg altijd maar zo UTFF ... voor non-#linux mensjes.. Use The F*cking Felix :+

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 14 juni 2002 01:25 schreef Nelske het volgende:
Ben ik dan de enige persoon in tha house die manuals en HOWTO's over het algemeen zeer duidelijk en overzichtelijk geschreven vind :?
Neuh...
Ik heb heel wat HOWTO's, manpages, sites, pdfjes en tutorials gelezen (en heb daar ook heel veel uit geleerd).
Maarja, je moet wel willen lezen.

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
Op donderdag 13 juni 2002 23:25 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Dat neemt niet weg dat de manuals wel eens beter georganiseerd kunnen worden. En persoonlijk vind ik de manuals beter dan die zogenaamde help-systemen van Windows, of erger nog :r Probleemoplossers. 'Microsoft Probleemoplosser kan U niet helpen bij het oplossen van het probleem', nadat ik heb aangegeven dat ik WEL de kabel erin heb gestopt en NIET vergeten ben de printer aan te zetten :(
Daar sluit ik me dan wel weer helemaal bij aan :P

Verwijderd

Ik vind ze ook vele malen duidelijker dan die van Windows. Als je ene probleem hebt met Linux staat er gewoon een hele duidelijk manual wel ergens op internet. Met Windows is dat zeker niet altijd het geval, al helemaal niet te spreken over die probleemoplosser |:( |:(

Het is gewoon een kwestie van willen uitzoeken en niet dat het te moeilijk is.

• backupdevice
  • Laatst online: 09:54

backupdevice

No Risk , Full Push

Sinds gisteren ook linux op mijn PC. Het valt wel mee om te installeren, ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn. Na toch wat dingen navragen in dit forum en lezen , ben ik eraan begonnen. En het viel 1000% mee. ( het installeren dan )

Maar dan komen de problemen. Ik heb bijvoorbeeld problemen dat ik mijn resolutie niet kan veranderen.
Dan moet je gaan zoeken en lezen ( ook hier vragen ). De oplossingen die aangedragen worden zijn voor een persoon die vanaf W95 windows gebruikt bijna niet uit te voeren. Dat is het enige nadeel van Linux ( als je van windows afkomt natuurlijk )

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Scharnout
  • Laatst online: 24-07 12:41

Scharnout

Meuk

Op vrijdag 14 juni 2002 13:06 schreef Blue_White_Army het volgende:
Sinds gisteren ook linux op mijn PC. Het valt wel mee om te installeren, ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn. Na toch wat dingen navragen in dit forum en lezen , ben ik eraan begonnen. En het viel 1000% mee. ( het installeren dan )

Maar dan komen de problemen. Ik heb bijvoorbeeld problemen dat ik mijn resolutie niet kan veranderen.
Dan moet je gaan zoeken en lezen ( ook hier vragen ). De oplossingen die aangedragen worden zijn voor een persoon die vanaf W95 windows gebruikt bijna niet uit te voeren. Dat is het enige nadeel van Linux ( als je van windows afkomt natuurlijk )
Precies dezelfde ervaring! Ik weet nog steeds niet hoe ik dat makkelijk kan doen in Linux en het is nou niet echt 1 2 3 gevonden. Vanmiddag ga ik Debian proberen, omdat ik een pc voor 30 euro heb gekocht (PI-133 32 mb ram en geen cdrom). Ben benieuwd. Stond een goede begleiding hier ergens (al stiekem doorgelezen).

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

neej... ben ik met je eens... ik heb ze al heel wat nodig gehad, de manuals en howto's, en heb er dan ook heel veel aan gehad... en idd: ik vind ze over het algemeen ook wel netjes geschreven...

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 13:06 schreef Blue_White_Army het volgende:

draai Xconfigurator in de terminal

Let op hoofdletters, wat is hiet zo moeilijk aan? :? :?

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 14:15 schreef sjorsie het volgende:

[..]

voor een linux gebruiker niks maar, als je net begint moet je het maar net weten je kan het ook met:
XF86conf of XF86config (afhankelijk van je distro)
je kan ook nog handmatig /etc/X11/XF86config aanpassen.

Kan me best voorstellen dat je hier niet intuitief achter komt :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 14 juni 2002 14:15 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar 640 x 480 selecterem, ik moet dus handmatig resoluties toevoegen via/etc/X11/XF86config
Op vrijdag 14 juni 2002 14:36 schreef ultimate het volgende:

[..]

voor een linux gebruiker niks maar, als je net begint moet je het maar net weten je kan het ook met:
XF86conf of XF86config (afhankelijk van je distro)
je kan ook nog handmatig /etc/X11/XF86config aanpassen.

Kan me best voorstellen dat je hier niet intuitief achter komt :)
Nope, ik heb een topic nodig gehad en twee zeer behulpzame gotters :) Nu nog ff zelf proberen en hopen dat het goed gaat

( ff spammen [topic=524019/1/50] voor al uw tips :D )

Verwijderd

Ik kan alleen maar 640 x 480 selecterem, ik moet dus handmatig resoluties toevoegen via/etc/X11/XF86config
Dan heb je tijdens je installatie een verkeerde monitor en/of videokaart geselecteerd.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 14 juni 2002 16:03 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Dan heb je tijdens je installatie een verkeerde monitor en/of videokaart geselecteerd.
Videokaart wordt gewoon herkend, monitor heb ik ook goed gekozen ( dat laatste denk ik dus ) Kan dit komen omdat ik een verkeerde monitor gekozen heb??? Lijkt me raar want dan zou je wel meerdere resoluties moeten kunnen kiezen?? dan zou toch het beeld vertieft moeten zijn?? Kan dit nog zonder een herinstal veranderd worden??

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nope.

Ik heb er zelfs ook een paar geschreven :+
Pagina: 1 2 Laatste