Verwijderd

Topicstarter
Bron 1
Bron 2
De Amerikaanse Senaat heeft vorige week een wetsontwerp aangenomen dat onder voorwaarden militair ingrijpen in Nederland autoriseert. Geweld zou kunnen worden gebruikt om eventuele Amerikaanse gevangenen van het Internationaal Strafhof, dat per 1 juli in Nederland wordt gevestigd, te bevrijden.
Het wetsontwerp is onderdeel van de American Servicemembers' Protection Act (ASPA) en stelt verregaande maatregelen voor om Amerikaanse militairen buiten de jurisdictie van het Internationaal Strafhof te houden. Het hof (International Criminal Court, ICC) moet verantwoordelijken van misdaden tegen de menselijkheid, ongeacht de nationaliteit van de daders of slachtoffers, gaan berechten wanneer een land waar de misdaden zijn begaan dit nalaat.
Wat mij betreft opnieuw een zorgwekkende ontwikkeling in de Amerikaanse politiek. Bush en het Huis van Afgevaardigden vinden blijkbaar dat Amerikaanse burgers meer rechten hebben dan anderen, of in ieder geval dat zij boven de internationale wetten staan, die zij zelf tezamen met 161 landen ondertekenden. Toen droegen de Amerikanen de mensenrechten en gelijkheid voor iedereen nog hoog in het vaandel. Blijkbaar heeft de "war on terror" hen flink van mening doen veranderen.
Vertegenwoordigers van het ICC hebben al verklaard dat er grote kans is dat er ook Amerikanen in Den Haag zullen worden berecht.
Bush wil maar al te graag gerechtigheid zien waar het op oorlogsmisdadigers uit het buitenland aankomt, zoals Milosevic, maar blijkbaar gaat dit niet op voor Amerikanen. Hij zou als tegenargument kunnen aanvoeren dat in de VS in tegenstelling tot in andere landen de criminelen wél objectief zullen worden bestraft, maar in het licht van het sterk groeiende Amerikaans nationalisme betwijfel ik dit zeer, en als hen in de VS dezelfde straf zal worden toebedeeld, kunnen ze dan niet net zo goed door het ICC worden berecht ?

Daarnaast lijkt de oplossing hier wel erg radicaal. Bush is blijkbaar bereidt om voor de vrijheid van één oorlogsmisdadiger een bondgenoot binnen te vallen en de misdadiger met militair geweld te bevrijden. Hij heeft het hier nota bene over een mede NAVO-lid en een Europese bondgenoot.

Misschien sterk overdreven, maar de arrogantie van Bush lijkt zo ver te gaan dat hij bereidt is om de hele wereld tegen zich op te zetten om maar te laten zien hoe superieur Amerikanen wel niet zijn, kijk bijvoorbeeld ook maar naar de verhoging van de staalimport uit Europa. Na de hele Arabische wereld is blijkbaar Europa aan de beurt.

Mijn stelling: Bush en de meeste Amerikanen voelen zich superieur en zien zichzelf als een soort perfecte "übermenschen".

Dit soort wetsvoorstellen hebben nog maar weinig met diplomatiek te maken, Bush stelt zich hard, arrogant en koppig op tegenover de rest van de wereld, om daarna zich erover te verbazen dat ze kwaad op hem worden. Hij verwacht dat iedereen zich achter hem zal scharen en alles maar zal slikken. Hoelang kan dit verder gaan ?

Verwijderd

Was altijd gek van Amerika , maar dat is het laatste half jaar wel verandert... ;(

Verwijderd

Tsjaa, het Isolationisme wat de VS de laatste tijd vertoont is niet echt vreemd te noemen. Voor de oorlog (2e wo) vertoonden ze dit verdrag ook al. Het was de VS Daar, en europa regelt zijn eigen zaakjes maar.

Na de oorlog wilde de VS echter plotseling bewaarder van de wereldvrede zijn. Dit stond natuurlijk loodrecht op de politiek die ze de jaren ervoor handhaafden, maar niemand die er wat van zei.

Nu, anno 2002. In het licht van de aanslagen, en natuurlijk Bush aan de macht. Lijkt dit oude beleid weer helemaal terug te keren. Amerika heeft lak aan in het verleden gemaakte afspraken. Het Kyoto akkoord naar de fillistijnen. Het verdrag dat dingen zoals het ruimteschild tegen zou moeten gaan "naar de maan". Frappant is ook dat het land dat zich altijd zo beriep op zijn vrije markteconomie nu importheffingen op buitenlandse goederen gaat leggen.

Kortom. Het Isolationisme is terug. Amerika denkt aan niets dan zichzelf, en hoe zichzelf tevreden te houden. Ook de Amerikaanse propaganda machine komt al aardig op gang in de vorm van 'Black Hawk Down' 'We were soldiers' en 'U571'. En dit allemaal om het op dit moment heersende nationalisme in stand te houden.

Ik ben het echter niet eens met de stelling. De VS achten zichzelf niet superieur. Ze hebben het op dit moment echter wel gehad met het buitenland. En zonderen zich hier dan ook zonder pardon van af.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
...

[ Voor 144% gewijzigd door AcXeller op 02-11-2017 09:57 ]

Mijn YouTube kanaal

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

[quote]Op maandag 10 juni 2002 21:22 schreef Wing het volgende:

Wat mij betreft opnieuw een zorgwekkende ontwikkeling in de Amerikaanse politiek. Bush en het Huis van Afgevaardigden vinden blijkbaar dat Amerikaanse burgers meer rechten hebben dan anderen, of in ieder geval dat zij boven de internationale wetten staan, die zij zelf tezamen met 161 landen ondertekenden.

Toen droegen de Amerikanen de mensenrechten en gelijkheid voor iedereen nog hoog in het vaandel. Blijkbaar heeft de "war on terror" hen flink van mening doen veranderen.

Vrijheid en veiligheid zijn twee kanten van een balans. nu slaat deze door naar veiligheid.

Vertegenwoordigers van het ICC hebben al verklaard dat er grote kans is dat er ook Amerikanen in Den Haag zullen worden berecht.
Bush wil maar al te graag gerechtigheid zien waar het op oorlogsmisdadigers uit het buitenland aankomt, zoals Milosevic, maar blijkbaar gaat dit niet op voor Amerikanen.

natuurlijk niet. 'maar wij zijn toch "de goeden"?'.

Hij zou als tegenargument kunnen aanvoeren dat in de VS in tegenstelling tot in andere landen de criminelen wél objectief zullen worden bestraft, maar in het licht van het sterk groeiende Amerikaans nationalisme betwijfel ik dit zeer, en als hen in de VS dezelfde straf zal worden toebedeeld, kunnen ze dan niet net zo goed door het ICC worden berecht?

ze kunnen in die rechtbanken natuurlijk een soort show opvoeren, en ze dan even een gouden handdruk geven. niet onwaarschijnlijk dat dit zou gebeuren.

Daarnaast lijkt de oplossing hier wel erg radicaal. Bush is blijkbaar bereidt om voor de vrijheid van één oorlogsmisdadiger een bondgenoot binnen te vallen en de misdadiger met militair geweld te bevrijden. Hij heeft het hier nota bene over een mede NAVO-lid en een Europese bondgenoot.

wij zijn een kikkerlandje. wat kunnen WIJ als nederland nou terugdoen? spugen?

Misschien sterk overdreven, maar de arrogantie van Bush lijkt zo ver te gaan dat hij bereidt is om de hele wereld tegen zich op te zetten om maar te laten zien hoe superieur Amerikanen wel niet zijn, kijk bijvoorbeeld ook maar naar de verhoging van de staalimport uit Europa. Na de hele Arabische wereld is blijkbaar Europa aan de beurt.

dit is een straffe manier om ons er aan te herinneren dat we maar beter niet 'tegen hem' kunnen zijn.

Mijn stelling: Bush en de meeste Amerikanen voelen zich superieur en zien zichzelf als een soort perfecte "übermenschen".

en met 'voelen' heb je het heel juist beschreven. de amerikanen die zich superieur voelen zijn het vaak juist niet.

Dit soort wetsvoorstellen hebben nog maar weinig met diplomatiek te maken, Bush stelt zich hard, arrogant en koppig op tegenover de rest van de wereld, om daarna zich erover te verbazen dat ze kwaad op hem worden. Hij verwacht dat iedereen zich achter hem zal scharen en alles maar zal slikken. Hoelang kan dit verder gaan ?

om eerlijk te zijn, met het verzwakte russische machtsblok zie ik een koude oorlog van de NAVO tegen amerika als een (erg kleine, maar aanwezige) mogelijkheid. met de radicalere politiek die we nu hebben zou het eerder tot een treffen kunnen komen. de vraag is of het amerikaanse volk dit ook echt zelf wilt, en of dat er genoeg zijn die de dwaasheid hier van inzien.

teveel zooi, te weinig tijd

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Dit nieuws is inderdaad wel enigszins curieus. Juridisch gezien is het vooral interessant wat er gebeurd als ze inderdaad Nederland aanvallen. Want als Nederland wordt aangevallen is de VS automatisch in oorlog met de aanvaller (via het NAVO verbond). Dus is de VS in oorlog met zichzelf, wat mij erg lastig lijkt.

Kijk, de Amerikanen willen dat strafhof niet, en nemen dus maatregelen ertegen. Dat laatste is niet meer dan logisch, als je van het eerste uitgaat. De meeste mensen zullen het niet met het eerste eens zijn, en daar kan ik ze geen ongelijk in geven, maar tsja, dat zul je niet kunnen veranderen. En ik kan me de bezwaren van de Amerikanen ook wel weer voorstellen.

Ik denk echter niet dat ze ooit Nederland zullen aanvallen. Deze wet is denk ik vooral een diplomatiek pressiemiddel. De implicaties van een Amerikaanse aanval op Nederland zijn zo bizar dat zelfs de meeste arrogante Amerikaan dat niet in zijn hoofd zal halen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:10
Op maandag 10 juni 2002 22:52 schreef Diadem het volgende:
Ik denk echter niet dat ze ooit Nederland zullen aanvallen. Deze wet is denk ik vooral een diplomatiek pressiemiddel. De implicaties van een Amerikaanse aanval op Nederland zijn zo bizar dat zelfs de meeste arrogante Amerikaan dat niet in zijn hoofd zal halen.
Uh......kzou hier maar niet te hard in gelofen......ik denk dat meer dan 50% van de (zeer domme) amerikaanse bevolking niet eens weet waar nederland ligt. Uit een onderzoek van een paar jaar terug dacht een 20% van de ondervraagde jongeren dat Nederland een klein stadje in japan is......

Verwijderd

Arghh, mates let's gather(ing) the troops and tweak our weapons. Bring down their strongest company, Microsoft!!!
Hackeeeh

We may be a small country, but(t) (ahhaha) we have: Jantje Smith, he'll bore them to death.

Nee maar even serieus. De Amerikanen moesten eens voelen hoe het is om onderdrukt te worden door een sterker iemand. Laten we ff serieus zijn: ze zijn nu gewoon een grote bully.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Even een nutteloze post verwijderd, ontopic aub... dit is W&L.

[edit]
Op maandag 10 juni 2002 23:35 schreef Araneae het volgende:
Arghh, mates let's gather(ing) the troops and tweak our weapons. Bring down their strongest company, Microsoft!!!
Hackeeeh

We may be a small country, but(t) (ahhaha) we have: Jantje Smith, he'll bore them to death.

Nee maar even serieus. De Amerikanen moesten eens voelen hoe het is om onderdrukt te worden door een sterker iemand. Laten we ff serieus zijn: ze zijn nu gewoon een grote bully.
Aub niet dit soort reacties, nogmaals dit is W&L, niet de HK. Dit soort reacties breken de discussie alleen maar af.

Verwijderd

Kijk, ik weet niet veel over gischiedenis maar zijn dit niet de symptomen die vroegere Rome had :?

Of je doet wat ik zeg of je voelt mijn stok methode zzeg maar!

Ik denk dat heel veel mensen wakker beginnen te worden over de kwestie van amerika, het gaat wel de verkeerde kant uit jammer genoeg!

Verwijderd

Recht van de sterkste he...

Kan ze geen ongelijk geven

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Op maandag 10 juni 2002 23:03 schreef Hen3s het volgende:

[..]

Uh......kzou hier maar niet te hard in gelofen......ik denk dat meer dan 50% van de (zeer domme) amerikaanse bevolking niet eens weet waar nederland ligt. Uit een onderzoek van een paar jaar terug dacht een 20% van de ondervraagde jongeren dat Nederland een klein stadje in japan is......
tja, dat denk ik ook.

De Amerikanen voelen zichzelf de belangrijkste ter wereld, en zullen het wel grappig en machtig vinden even een klein landje ver weg aan te vallen.

Even vergeten de de EU bij elkaar groter en machtiger is dan de VS, meer inwoners, meer invloed. Alleen zijn de VS veel meer verenigd.
Nederland zal naar ik aanneem binnen de Navo veel meer steun krijgen dan de VS, al was het maar omdat de Navo ongeveer EU+VS is. Ook zullen de VN vooral Nederland steunen.

Het lijkt me eigenlijk wel leuk als het nu ook daadwerkelijk gebeurt, als er een Amerikaan wordt opgesloten is Bush volgens mij nog wel zo gek, die denkt daar niet over na.
Amerika zou dan zo gigantisch op z'n bek gaan, diplomatiek, het zal ze leren dat ze ook maar niet alles kunnen maken omdat ze een beetje groot zijn.

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23
Mijn geschiedenis leraar had mij hiervoor gewaarschuwd.

Als Gore aan de macht was geweest dan had alles hetzelfde gebleven, dus netzoals Clinton regeerde. Tuurlijk zouden er veranderingen genomen worden door die aanslagen.
Clinton en Gore = Democraten = zegmaar meer om de wereld geven
Bush = republiek = zegmaar meer om je eigen land geven.
Dus als Bush niet aan de macht gekomen was, hoeven wij ons niet druk te maken of USA ons land binnen zou vallen.

En eigenlijk zou Gore ook president moeten zijn omdat de stemmen verkeerd waren geteld :'( |:(

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 21:22 schreef Wing het volgende:
Toen droegen de Amerikanen de mensenrechten en gelijkheid voor iedereen nog hoog in het vaandel. Blijkbaar heeft de "war on terror" hen flink van mening doen veranderen.
Wat mij betreft heeft 11/9 hier een zekere invloed op, maar ook de onpolitiekheid van Bush en de zijnen. Die doen maar wat, ze lopen hun neus achterna in plaats van een werkelijk wereldverbeterend iets na te streven.

Ik zie de laatste decennia overigens al heel lang aankomen dat het niet goed gaat tussen Amerika en Europa. Ik noem de hele zooi rondom de VS-EU handels"oorlog", de enorme importrechten die aan beide kanten voor producten van de andere kant zijn ingevoerd. Het scheiden van het Europese en het Amerikaanse ruimtevaartprogramma, de totale afschaffing van de ooit zo beloftevolle militaire samenwerking onder de vlag van de NAVO (NAVO was superieur aan alles en iedereen, VS-EU is een reus vs. reus gevecht die VS zal winnen ;(). We zien echter de laatste maanden, specifiek onder Bush, dat wetten niet meer gelden. Kyoto wordt opgezegd, want "dat lijkt ons toch niet zo'n goed plan". Nu wordt dit verdrag ook opgezegd. VS is een gigantisch bedrag aan lidmaatschap aan de VN en de NAVO verschuldigd wat zij niet wil betalen. We zien dat de EU en de VS langzaam uit elkaar drijven en tegenover elkaar komen te staan. Ik hoop dit nooit mee te maken, maar ik krijg hier weleens angstige gevoelend over... Oorlog ja. Geen oorlog met wapens en militairen (alhoewel dat ook kan), maar een koude oorlog. en een oorlog waarbij staten uit het midden-Oosten en rond China ('schurkenstaten', wat een woord... |:() en ook derdewereldlanden (hulpbehoevende landen dus) weleens keihard gevloerd zouden kunnen worden als de VS/EU beiden merken dat hun menselijk handelen tijdelijk even buitenboord moet worden gezet...

Het lijkt zo mooi, om een Earth empire over te zetten en om over enkele tientallen jaren de rest van ons zonnestelsel te gaan verkennen. Misschien blijkt Mars wel bewoonbaar (water+zuurstofkoepel) en heel waardevolle stoffen te bezitten, who knows. Maar het tegendeel van deze utopie blijkt waar, we zijn nog steeds dezelfde oude onverbeterlijke aardlingen die alleen maar onderling ruzie hebben over wie het sterkste is... Bush is zeker geen positieve factor hierin geweest... Clinton wel. Ik zou graag zien dat het Amerikaanse volk Bush van zich afzet, maar iets zegt me dat ik beter zou moeten weten. bush zal worden herkozen, met de zijnen, en Amerika zal deze koers door blijven zetten...

Het oit zo sterke verbond tussen de EU en de VS loopt langzaam maar zeker tegen enkele obstakels aan... Ik denk dat het daar zeer beschadigd uit zal komen, en dat zal zeker niet goed zijn voor de mensheid als geheel...

--

Stel je een wereld voor, over 100 jaar, waarin de derde wereld grotendeels verlaten is door de ontwikkelde landen, waar mensen omkomen van de honger, alles ervoor doen om hun door dictatoren bestuurde landen te ontvluchten, om uiteindelijk in een 'eeste wereld land' doodleuk op het vliegtuig terug te worden gezet om in hun eigen land wegens landverraad te worden opgehangen. De rijke elite van het land topt als het puntje van de piramide boven de arme massa uit en onderdrukt deze medogenloos. En wij - de ontwikkelde wereld - doen niks.
Een land waarin sommige barbaren ('ontwikkelde zakenlieden') de werkelijke macht van eerste wereld in handen hebben en met een dikke pens vanachter hun laptopje met mobiele telefoon even naar hun bediende schreeuwen dat ze nog een kippeboutje willen. En dat ze de prijzen hoger willen omdat ze niet genoeg verdienen.
Een wereld waarin zelfs burgers van eerstewereldlanden zich in een schrijnende tweesplitsing bevinden. Ze leven in landen waar sociale voorzieningen niet langer bestaan. Op de ene straathoek zien we opa's die nauwelijks genoeg geld hebben om een landhuisje te kopen, die de markt afstrompelen om goedkoop aan eten te komen. Dat is hun pensioen. In de andere hoek zien we hoe eenzelfde opa - die het blijkbaar ietsje beter had - met een zo mogelijk nog vettere pens hun zit uit te lachen.
Een wereld zonder sociale gedachtes, zonder mededogen, zonder voorzieningen, een wereld vol egoisme, lees en zorgen...

Daar koersen we kei- en keihard op af als we zo doorgaan zoals nu. Niet dat onze regeringen het zo slecht doen, maar in de VS zien we het al langzaam aan gebeuren, en ook in Nederland zal de rechtse regering in combinatie met de snel oplopende leeftijd van de bevolking (babyboomgeneratie) grote sociale problemen treffen waar ze weinig aan kan doen.

--

Ja, ik zit te doemdenken en denk niet dat het ooit zover zal komen. Maar de wens is hier slechts de vader van de gedachte...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Misschien stevenen we inderdaad af op een tweede koude oorlog, maar dan nu tussen Europa en Amerika.

En misschien is dat helemaal zo slecht nog niet.

Kijk eens naar de eerste koude oorlog. In de wereld was een enorme stabiliteit. Oorlogen zoals die in voormalig Joegoslavië enzo kwamen niet voor, omdat men bang was dat de VS of de VSRS (Verenigde Sovietrussische Staten zoals dat zo mooi in het Nederlands gezegd wordt) zich ermee zouden gaan bemoeien. Het was ook een tijd van ongelofelijke technologische vooruitgang. Zonder de Koude Oorlog zouden we nu nog op 386jes en met logge autotelefoons aan het spelen zijn, bijvoorbeeld.

Misschien is dat wel de enige stabiele situatie: twee collectieven tegenover elkaar. Want op het moment dat je een unificatie hebt, komt er op den duur toch weer een tweedeling naar voren.

Binnen Europa zie je het ook. Er waren afspraken gemaakt over hoe de leden van de EU hun budget moesten bijhouden: schulden terugdringen enzovoorts. Maar nu beginnen Duitsland en Frankrijk zich daartegen te verzetten om interne redenen, terwijl kleinere landen zoals Nederland en Finland die heel hard gewerkt hebben om de norm te halen buiten hun schuld met een veel hogere inflatie zitten, veroorzaakt door die grotere landen die de regels aan hun laarzen lappen. En stel dat Engeland de Euro instapt, dan zullen zij ook niet zo happig zijn op die regeltjes, en dan heb je dus een as Duitsland-Frankrijk-Engeland tegen de Kleintjes... Dan krijg je als Nederlandse politicus wel een beetje een Kalimerogevoel...

Misschien is het voor Europa juist goed als de VS en de EU zich tegenover elkaar opstellen. Een "vijand" buiten de deur zal de onenigheid binnen de deur tot een minimum beperken omdat opeens de noodzaak gezien wordt om samen te werken.

Misschien is het voor een stabiele "binnenlandse" politiek binnen een groot land of een unie van landen NOODZAKELIJK dat er een externe politieke of militaire vijand is...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

quote:
Recht van de sterkste he...
Kan ze geen ongelijk geven
--

For God's sake, dit is toch geen recht? Althans, dat zou het niet moeten zijn. De mensenrechten zijn opgesteld om de gelijkheid van ieder individu te waarborgen, zonder kanttekeningen. Iedereen is gelijk. Dus of je nu wel of niet beschikt over militaire of politieke macht als natie zijnde, dit zou geen invloed moeten hebben op je militaire of politieke gedrag ten goede van je eigen natie, maar alleen ten goede van de gehele wereldbevolking.

--
--
Quote: Nederland zal naar ik aanneem binnen de Navo veel meer steun krijgen dan de VS, al was het maar omdat de Navo ongeveer EU+VS is. Ook zullen de VN vooral Nederland steunen.
--
Ik zou hier niet teveel van uitgaan, helaas is angst een te grote factor, en er zijn meer landen die de hypocrisie zoals Amerika die kent in zich dragen.
--
--
Quote:En misschien is dat helemaal zo slecht nog niet.
Kijk eens naar de eerste koude oorlog. In de wereld was een enorme stabiliteit. Oorlogen zoals die in voormalig Joegoslavië enzo kwamen niet voor, omdat men bang was dat de VS of de VSRS (Verenigde Sovietrussische Staten zoals dat zo mooi in het Nederlands gezegd wordt) zich ermee zouden gaan bemoeien. Het was ook een tijd van ongelofelijke technologische vooruitgang. Zonder de Koude Oorlog zouden we nu nog op 386jes en met logge autotelefoons aan het spelen zijn, bijvoorbeeld.
--
En dit is een rechtvaardiging van oorlogvoeren? :?
Stappen voorwaarts hoeven niet immer de stappen in de goede richting te betekenen, en wat is het voordeel van de nieuwste nokia ten opzichte van een totale oorlog. Probeer de mening van de meeste mensen niet te zien als een waarheid, en probeer iedere stap gezet, te relativeren
--
--
Quote:dit is een straffe manier om ons er aan te herinneren dat we maar beter niet 'tegen hem' kunnen zijn.
--
En daarom moet we maar met de knietjes bij elkaar en handen over elkaar toekijken hoe zij de ideologie van de NAVO verpulveren en een complete samenleving hun rechten ontneemt? Bullsh*t!
--
--
Goed, de stelling. De stelling was dus:
"Bush en de meeste Amerikanen voelen zich superieur en zien zichzelf als een soort perfecte "übermenschen."

True. Zeker sinds de intrede van Bush Jr. Zoals al eerder genoemd, de republikeinen gaan voor de kracht van hun eigen land en niet voor de kracht van de wereld. Ze denken te klein en zien zichzelf te groot. Ze vergeten daarbij de belangen van andere landen, en zien inderdaad in staat verdragen te verbreken wanneer hun eigen belangen daarom schreeuwen. Vervolgens pakken ze een 'terrorist' op, die verdacht wordt van het bouwen van een 'dirty atomic bomb', en denken dat daarmee het gevaar geweken is. Nee, hij was de enige al-qa'ida-strijder.. :Z
Kom op, het gevaar is echt nog niet geweken, wees in godsnaam niet zo zelfvoldaan na het 'uitschakelen' van een fractie van het gevaar.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 22:50 schreef Yoozer het volgende:

wij zijn een kikkerlandje. wat kunnen WIJ als nederland nou terugdoen? spugen?
Het begint met spugen...

Bush heeft een wet aangenomen om ons aan te vallen als wij een Ami oorlogsmisdadiger hier hebben. Het enige dat ik hierover heb gehoord is een lullig berichtje op teletekst en een paar krantenartikelen.
Je moet je 's voorstellen als Irak dat zou hebben gezegd, Bush had dan direct een reden om ze aan te vallen. Maar omdat het nu Amerika is die het zegt is er niks aan het handje.

Amerikanen voelen zich übermenschen. Zij zijn de uitvinders van de Democratie en van de Vrijheid.
In feite is het gedrag dat ze nu vertonen niet eens zo gek, de enige reden dat de "politieagent" werden is het communisme. Nu deze dreiging is geweken hebben ze weer schijt aan de rest van de wereld. Als zij op een eiland willen leven, laat hun gang gaan, waarom besteden we eigenlijk nog aandacht aan ze...als ze alleen willen zijn dan doen ze dat toch lekker, laat ze gaarkoken in hun eigen sop.

Verwijderd

Quote: Zij zijn de uitvinders van de Democratie en van de Vrijheid.
--
*schud iedereen wakker*
Ze VINDEN zichzelf de uitvinders van de democratie en de vrijheid die wij momenteel kennen, maar helaas voor hun gaat democratie WAY BACK!
--
--
Quote:Nu deze dreiging is geweken hebben ze weer schijt aan de rest van de wereld. Als zij op een eiland willen leven, laat hun gang gaan, waarom besteden we eigenlijk nog aandacht aan ze...als ze alleen willen zijn dan doen ze dat toch lekker, laat ze gaarkoken in hun eigen sop.
--
Inderdaad, dat zou een fijne oplossing zijn! Dat ieder land zich alleen nog maar met zichzelf bemoeit, dat iedereen voor zichzelf zorgt, geen vluchtelingen meer, honger in de landen die niet bewoonbaar zijn, en dus vervolgens uitsterven, but hey, who cares want sja, had je daar maar niet moeten gaan wonen. Lang leve de utopie van Plato!

Helaas...dat werkt zo niet. Amerika zal zich altijd willen bemoeien met de rest van de wereld vanuit de nationalistische geest, en mensen zullen altijd willen heersen over anderen. Hebzucht en macht zijn de twee prominenste negatieve eigenschappen van de mens.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op dinsdag 11 juni 2002 11:13 schreef Exar-Kun het volgende:
quote:
Quote:En misschien is dat helemaal zo slecht nog niet.
--
En dit is een rechtvaardiging van oorlogvoeren? :?
Stappen voorwaarts hoeven niet immer de stappen in de goede richting te betekenen, en wat is het voordeel van de nieuwste nokia ten opzichte van een totale oorlog. Probeer de mening van de meeste mensen niet te zien als een waarheid, en probeer iedere stap gezet, te relativeren
Dat is mijn quote en die ga ik even verdedigen.

Leest u mijn quote wel goed, eigenlijk?

Ik rechtvaardig helemaal geen oorlogvoeren. Integendeel, ik zeg juist, als je goed leest, dat door de koude oorlog juist MINDER oorlog is gevoerd. Kijk eens tot hoeveel burgeroorlogen en andere wreedheden het einde van de Koude Oorlog heeft geleid. Joegoslavië, Tsjetsjenië, enz, enz, enz, en als de Koude Oorlog niet afgelopen was zou het WTC er ook nog staan omdat Osama dan te hard bezig was geweest tegen de Russen te knokken.

Een Koude Oorlog is geen totale oorlog. Integendeel. Een Koude Oorlog is meer een gewapende vrede. Als twee reuzen met wapens naar elkaar lopen te zwaaien zonder ze daadwerkelijk te gebruiken, kijken de dwergen wel uit om onderling oorlog te voeren, want elke dwerg is wel een vriendje van één van de reuzen.

Stel dat er een koude oorlog tussen de VS en de EU komt, dan is dat goed voor de EU, is mijn stelling.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Quote: Stel dat er een koude oorlog tussen de VS en de EU komt, dan is dat goed voor de EU, is mijn stelling.
--
Daar ben ik het deels mee eens, ook al blijf ik erbij dat elke vorm van oorlogvoering nadelig is in alle opzichten. Ondanks een mogelijke technologische vooruitgang (maar ik ben een full-time idealist).

Overigens pardon, je laatste post kon ik niet opmaken uit je eerdere post. Het kwam mij voor alsof je oorlog rechtvaardigde dankzij het vooruitgangsprincipe. No hard feelings ;)

Verwijderd

Ik betwijfel eigenlijk of dit wel een topic voor W&L is, maar om even wat onjuistheden uit de weg te ruimen:

De huidige president van de VS heeft, na aanvankelijke steun voor het ICC van zijn voorganger, diens handtekening onder het verdrag geschrapt. Zij steunen dit ICC dus niet.

De ASPA voorziet niet direct in een invasie van een NAVO bondgenoot, maar in ontzetting van Amerikaanse soldaten uit de cellen van het ICC - wat juridisch geen Nederlands, maar internationaal grondgebied is.

Een 'koude oorlog' tussen VS en EU zoals hierboven serieus wordt voorgesteld, is absoluut geen optie, zeker niet voor de EU. De militaire overmacht van de VS is veel te groot, en zelfs met opheffing van de Europese verzorgingstaten niet in te halen binnen de komende twee, drie decennia. Zoals Cicero zei: "The sinews of power are infinite moneys"

Het is trouwens ook diezelfde militaire overmacht waar Europa regelmatig een beroep op doet bij het oplossen van in essentie Europese problemen. De VS zijn, met enig recht, bang dat toekomstige interventies van deze en andere soorten in gevaar komen wanneer Amerikaanse soldaten kunnen worden aangeklaagd - de omschrijving van 'misdaden tegen de menselijkheid' is nl nogal breed, en laat heel veel ruimte voor politiek geinspireerde interpretatie

Verwijderd

Iets dat iedereen hier blijkbaar vergeet maar een EU vs US is onmogelijk om de simpele reden dat engeland zich achter de US zal sharen en niet achter de rest van EU... denk maar aan de spionagesatelieten die door engeland en de US samen beheerd worden waarmee heel europe wordt afgeluisterd en elke technologische voorsprong die we kunnen maken rechtstreeks wordt doorgegven aan concurerend engelse / amerikaanse bedrijven...

de onmacht over die spionagesatelieten is schrijnend, de belgische/franse/nederlandse en italiaanse regeringen hebben daar onderzoeken naar verricht, vastgesteld dat het er is, en gebruikt wordt en ze kunnen er NIKS tegen doen...

ik denk eerder dat over 10-15 jaar china een van de grootste machten op aarde wordt, omdat zijn enorm bezig zijn met technologie en ze hebben een te respecteren legertje, een eigen ruimteporgramma en plannen om een basis te zetten op de maan... waartegen de US z'n partners tegen zich in het harnas jaagt en meer vijanden blijft maken...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op dinsdag 11 juni 2002 11:47 schreef DrStrange het volgende:
Ik betwijfel eigenlijk of dit wel een topic voor W&L is, maar om even wat onjuistheden uit de weg te ruimen:
Sja, maar op SG begint het HK-gehalte schrikbarende vormen aan te nemen zodat een serieuse discussie zoals deze daar helaas niet echt mogelijk is...
De huidige president van de VS heeft, na aanvankelijke steun voor het ICC van zijn voorganger, diens handtekening onder het verdrag geschrapt. Zij steunen dit ICC dus niet.

De ASPA voorziet niet direct in een invasie van een NAVO bondgenoot, maar in ontzetting van Amerikaanse soldaten uit de cellen van het ICC - wat juridisch geen Nederlands, maar internationaal grondgebied is.
Maar feit is dat dat stukje internationaal grondgebied een enclave binnen Nederlands grondgebied is, en, waarschijnlijk, overzien wordt door Nederlandse militairen (correct me if I'm wrong). Dus in geval van zo'n ontzetting moet de Amerikaanse macht wel degelijk over Nederlands grondgebied heen om vervolgens Nederlandse troepen aan te vallen...
Een 'koude oorlog' tussen VS en EU zoals hierboven serieus wordt voorgesteld, is absoluut geen optie, zeker niet voor de EU. De militaire overmacht van de VS is veel te groot, en zelfs met opheffing van de Europese verzorgingstaten niet in te halen binnen de komende twee, drie decennia. Zoals Cicero zei: "The sinews of power are infinite moneys"
Hier wordt even het principe van een koude oorlog niet begrepen denk ik : de wapens worden niet gebruikt.

Daarbij komt dat Rusland heel veel militair materiaal heeft maar niet het geld om het (goed) te onderhouden en in te zetten. In geval van een koude oorlog kan dat met een relatief zeer geringe financiële impuls vanuit de EU weer operationeel gemaakt worden. En bedenk wel dat Russische gevechtsvliegtuigen zich in een veel verder gevorderd stadium van ontwikkeling bevinden dan hun westerse concurrenten...
Het is trouwens ook diezelfde militaire overmacht waar Europa regelmatig een beroep op doet bij het oplossen van in essentie Europese problemen. De VS zijn, met enig recht, bang dat toekomstige interventies van deze en andere soorten in gevaar komen wanneer Amerikaanse soldaten kunnen worden aangeklaagd - de omschrijving van 'misdaden tegen de menselijkheid' is nl nogal breed, en laat heel veel ruimte voor politiek geinspireerde interpretatie
Hier moet ik je inderdaad volkomen gelijk geven. Maar dan nog, zouden hypothetische Amerikaanse oorlogsmisdadigers dan soms vrijuit moeten gaan?

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 09:44 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:
Misschien stevenen we inderdaad af op een tweede koude oorlog, maar dan nu tussen Europa en Amerika.

En misschien is dat helemaal zo slecht nog niet.

Misschien is dat wel de enige stabiele situatie: twee collectieven tegenover elkaar. Want op het moment dat je een unificatie hebt, komt er op den duur toch weer een tweedeling naar voren.

Binnen Europa zie je het ook. Er waren afspraken gemaakt over hoe de leden van de EU hun budget moesten bijhouden: schulden terugdringen enzovoorts. Maar nu beginnen Duitsland en Frankrijk zich daartegen te verzetten om interne redenen, terwijl kleinere landen zoals Nederland en Finland die heel hard gewerkt hebben om de norm te halen buiten hun schuld met een veel hogere inflatie zitten, veroorzaakt door die grotere landen die de regels aan hun laarzen lappen. En stel dat Engeland de Euro instapt, dan zullen zij ook niet zo happig zijn op die regeltjes, en dan heb je dus een as Duitsland-Frankrijk-Engeland tegen de Kleintjes... Dan krijg je als Nederlandse politicus wel een beetje een Kalimerogevoel...

Misschien is het voor Europa juist goed als de VS en de EU zich tegenover elkaar opstellen. Een "vijand" buiten de deur zal de onenigheid binnen de deur tot een minimum beperken omdat opeens de noodzaak gezien wordt om samen te werken.

Misschien is het voor een stabiele "binnenlandse" politiek binnen een groot land of een unie van landen NOODZAKELIJK dat er een externe politieke of militaire vijand is...
Hmm... Ik weet niet of je herinnert hoe het met Rusland is gegaan na het aflopen van de koude oorlog, maar dat is ECHT niet iets positief wat we hier in Europa ook wel zouden willen. Rusland zit financieel helemaal aan de grond nu. Je zou kunnen zeggen dat Amerika de koude oorlog 'gewonnen' heeft.

Maarja, een beter alternatief dan proberen een machtig blok te vormen dat Amerika ter verantwoording kan roepen zie ik zo 1 2 3 ook niet...

Waar ik me aan erger is dat we, ondanks die anti-Europese houding van Amerika, ons wel gewoon voor hun karretje laten spannen als het gaat om JSF vliegtuigen |:(.

Ik vind dat er echt een duidelijk signaal vanuit Europa moet komen dat dit soort idiote wetsvoorstellen ABSOLUUT geen goedkeuring kunnen wegdragen.

Ik vind het ook een beetje naief om te denken "ach, ze zullen ons toch niet aanvallen". Als dat zo zou zijn, was die wet ook helemaal niet nodig.

Stel je nou voor dat Amerikanen zich gruwelijk misdragen tijdens hun volgende missie (Vietnamese toestanden bijvoorbeeld), dan is het van het grootste belang dat de verantwoordelijken daarvan voor een internationaal gerechtshof gebracht worden. En als blijkt dat Bush opdracht gegeven heeft voor oorlogsmisdaden (waar ik hem best toe in staat acht), dan vind ik dat hij ook gewoon berecht moet kunnen worden.

Onze minister van Buitenlandse zaken zou hem dat best eens onder z'n neus mogen wrijven >:).

• Diadem

Diadem

fossiel

Op maandag 10 juni 2002 23:03 schreef Hen3s het volgende:

En jij kunt vast wel Wyoming of Montana aanwijzen op de kaart? En dat is niet heel wat anders. Nederland is maar een klein stipje op de aarde, je kunt niet verwachten dat iedere Amerikaan weet waar het ligt.

Bovendien, als ze het niet kunnen vinden kunnen ze het ook niet aanvallen ;)
Op maandag 10 juni 2002 23:54 schreef wicher het volgende:

tja, dat denk ik ook.

De Amerikanen voelen zichzelf de belangrijkste ter wereld, en zullen het wel grappig en machtig vinden even een klein landje ver weg aan te vallen.

Even vergeten de de EU bij elkaar groter en machtiger is dan de VS, meer inwoners, meer invloed. Alleen zijn de VS veel meer verenigd.
Nederland zal naar ik aanneem binnen de Navo veel meer steun krijgen dan de VS, al was het maar omdat de Navo ongeveer EU+VS is. Ook zullen de VN vooral Nederland steunen.
Het is moeilijk in te schatten wat er zal gebeuren. Militair waarschijnlijk bar weinig, er valt nu eenmaal niets te beginnen tegen de VS op dat gebied.

Ik weet echter wel zeker dat Europa de kant van Nederland zou kiezen. Nederland is klein, maar binnen Europa niet onbelangrijk. Natuurlijk wil geen enkel land de VS afvallen, maar uiteindelijk zal elk Europees land beseffen dat Intra-Europese samenwerking uiteindelijk belangrijker is dan samenwerking met de VS.

De VS zou dan ook op slag haar belangrijkste bondgenoot in de wereld verliezen, en dat kunnen ze zich niet permiteren.

Dat zal overigens een geleidelijk proces zijn. Je hoeft echt geen vuurwerk te verwachten. Een militaire confrontatie of zelfs een boycot gaat er echt niet inzitten.
Het lijkt me eigenlijk wel leuk als het nu ook daadwerkelijk gebeurt, als er een Amerikaan wordt opgesloten is Bush volgens mij nog wel zo gek, die denkt daar niet over na.
Yeah, sure. Leuk, lekker knokken.

Bush is echt niet gek hoor.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik vind het machtsvertoon van Bush & bondgenoten dus echt te ver gaan. :r

Bush is net een klein kind dat graag wil laten zien hoeveel en wat ie allemaal al dan niet kan :(

• Diadem

Diadem

fossiel

Waarom is het toch zo populair om op Amerika in het algemeen en Bush in het bijzonder te bashen?

Ik zal niet zeggen dat Bush een goede president is, maar hij doet het helemaal niet slecht. Het kan veel en veel erger.

Amerika doet heel veel goeds in de wereld. Laten we dat niet vergeten. Ze worden daarvoor betaald met terreur, en ipv steun uit Europa krijgen ze alleen maar kritiek. Ik kan me voorstellen dat ze op een gegeven moment minder met ons rekening gaan houden. Het is zeer fout, maar gezien de Europese houding niet geheel onbegrijpelijk.

Verwijderd

Waren de amerikanen niet diegenen die de hele Indinaen stammen van dit wereldbol weggevaagd hebben :?

en de zwarte medemens pas 30/35 jaar geleden als een beest zagen :?

oh ja, natuurlijk hebben ze Vietnam niet met gevaarlijkste gassen en bommen platgegooid omdat ze potverdorie PARANOID ZIJN

Ooit zei een wijze persoon:" Wie mensen gelijkwaardig behandelt en geen onrecht pleegd, zal niks te vrezen hebben". Als je niemand kwaad doet zal niemand jou kwaad willen doen!
, The Golden Rule ,

Het geeft je toch wat stof om over na te denken!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:03 schreef Diadem het volgende:
Waarom is het toch zo populair om op Amerika in het algemeen en Bush in het bijzonder te bashen?
Er zijn zowel geluiden voor als tegen Bush te horen in Nederland. Hoe het volk er tegenover staat weet ik niet precies, maar dat onze regering op het moment pro-Bush is, lijkt me een feit. Kijk maar naar de JSF.
Ik zal niet zeggen dat Bush een goede president is, maar hij doet het helemaal niet slecht. Het kan veel en veel erger.
Dat het ook slechter kan, is natuurlijk geen reden dat het daarom niet slecht is.
Amerika doet heel veel goeds in de wereld. Laten we dat niet vergeten. Ze worden daarvoor betaald met terreur, en ipv steun uit Europa krijgen ze alleen maar kritiek. Ik kan me voorstellen dat ze op een gegeven moment minder met ons rekening gaan houden. Het is zeer fout, maar gezien de Europese houding niet geheel onbegrijpelijk.
Amerika heeft veel macht en gebruikt die om de wereld in te richten naar Amerikaanse maatstaven. Dat daar kritiek op komt lijkt me niet meer dan logisch. Terreur is natuurlijk nooit goed te praten, maar wel een voorspelbaar effect van de buitenlandse politiek die Amerika nu voert. En ik vind het naief om te denken dat de terreur afneemt, als je landen aan gaat vallen waar terroristen wonen.

Verder vind ik het echt ONBEGRIJPELIJK dat ze minder rekening met ons houden. Zijn wij minder belangrijk dan?? Bondgenoot horen naar elkaars argumenten te luisteren. Als ze zich er niks van aantrekken, zijn het ook geen echte bondgenoten.

En kom op, ze hebben een wet aangenomen die een AANVAL op Nederlands grondgebied toe staat. Ik vind dat behoorlijk arogante en oorlogszuchtige taal.

Verder moeten we niet vergeten dat Amerikanen die voor het oorlogstribunaal moeten verschijnen, in zo'n geval beschuldigd worden van oorlogsmisdaden. Als Amerika vindt dat die bevrijdt mogen worden, dan zeggen ze in feite dat ze niet tegen oorlogsmisdaden zijn, zolang ze maar gepleegd worden door Amerikanen. Dat vind ik nogal wat...

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:47 schreef Telefoongids het volgende:
Waren de amerikanen niet diegenen die de hele Indinaen stammen van dit wereldbol weggevaagd hebben :?
Nee, dat waren Europese kolonisten en soldaten.

tegen de tijd dat Amerika onafhankelijk was waren er niet zo gek veel Indianen meer over.

Verwijderd

Invasie in Nederland is natuurlijk belachelijk.

Ik kan me echter wel voorstellen dat de Amerikanen ons (europa) een beetje links laten liggen, als het aan de Europeanen zou liggen zou de Taliban nog steeds in Afganistan zitten, al dat slappe links geouwehoer worden ze gewoon een beetje zat.
Rechten voor terroristen ? Mensonwaardige behandeling van terroristen? gewoon aanpakken en niet te veel ouwehoeren. Als je ziet hoe die gasten op hun donder hebben gehad, geweldig :) daar kan je alleen maar trots op zijn. Maar wat hoor je in Europa, ja al die onschuldige mensen die ook een bom op hun dak hebben gehad etc etc :( , daar zijn ze een beetje doodziek van kan ik me voorstellen. Hoe Israel de Palestijnen aanpakt, is heel hard ik weet het (er leiden ook onschuldige Palestijnen onder), maar wat wou je dan iedereen een advocaat geven 3 jaar procederen (hoger beroep etc), wel een nobel streven maar in de praktijk slaat dat nergen op.
Als men nou in Nederland de raddraaiers ook zo aanpakt is een hoop maatschappelijke onrust gelijk verdwenen, want iedereen kan de raddraaiers gewoon aanwijzen, het is echter de ongeloofelijke slappe humane nobele linkse klote houding die er voor zorgt dat steeds minder mensen zich veilig gaan voelen en de raddraaiers vrolijk hun gang kunnen gaan.

Dus de houding van Amerika is te wijten aan de slappe Europese houding, zodra er echter iets zeer ernstigs (ik hoop echt niet dat dit zal gaan gebeuren) in Europa gebeurt zal dat wel veranderen.

Groeten aan alle linkse geitenbrijers.

Verwijderd

Probeer het vriendelijk te houden mensen... We hebben hier liever geen flamewar op TF-politiek niveau, en dat soort dingen ontstaan maar al te gauw met opmerkingen als "Groeten aan alle linkse geitenbrijers." e.d.

Daarom wil ik ook iedereen verzoeken hier niet op in te gaan en zich niet te laten provoceren, om te voorkomen ook dit topic ten onder gaat in een rechts-links scheldpartij - Dat heeft hier niks met het onderwerp te maken.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 15:02 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Nee, dat waren Europese kolonisten en soldaten.

tegen de tijd dat Amerika onafhankelijk was waren er niet zo gek veel Indianen meer over.
Ja, natuurlijk waren de "Amerikanen" oorspronkelijk van Niet-Amerikaanse komaf, in eerste instantie voornamelijk Europees (Britten, Fransen, en ook Spanjaarden) rond de zeventiende eeuw. Na 1792 en ook in de 19e eeuw, is het onderdrukken, verdrijven en oorlogvoeren tegen hen doorgegaan. De conflicten/oorlogen met indianen in Noord-Amerika (de echte autochtone Amerikanen, de Native Americans), werden later wel degelijk gevoerd door de US-Army. Onder VS-militairen (7th Cavalry) die in Wounded Knee 300 indianen (mannen, vrouwen en minderen) afschoten, werden daarna wat Medals of Honor verdeeld, bijvoorbeeld. Pas in 1887 was het verzet van de Native Americans teneinde, waren alle overgebleven Indianen tot reservaten verwezen en het 'vrijgekomen' tribal land in handen van de 'blanken' gekomen. Ondertussen, door het continu hevige verzet van Native Americans tegen het als slaaf te worden ingezet, ontstond de 'noodzaak' wat mensen uit Afrika naar America te verschepen :7 , om voor de settlers/kolonisten te gaan werken. Later is door de Europese'Verlichting (Rousseau) en Britse invloed de slaverij weer afgeschaft, uiteindelijk ook in America, als laatste in het zuiden (katoenplantages e.d.) waar de "RedNecks" zaten (die vervolgens de KKK oprichtten).

Overigens, mensen die roepen dat we 'ons erfgoed' niet moeten vergeten, mogen naast zogenaamde helden als Tromp, de Ruyter, of klompen, windmolens en tulpen, de betere geschiedenisboeken ook helemáál lezen en ook de schaduwkanten van onze geschiedenis onder ogen zien (bijvoorbeeld van slavenhandel en kolonialisme). Aan menig verhaal zitten meerdere kanten. Kijk voor de gein ook eens naar deze tv-uitzending.

Los hiervan: Om een indruk te geven van de 'politie-rol' van de US-military, vindt je hier een waslijst, ter info. Sommigen zaken waren positief of nuttig, sommige misschien ook niet. Dat is een kwestie vanuit welk standpunt je er tegenaan kijkt.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 13:50 schreef Diadem het volgende:

[..]

En jij kunt vast wel Wyoming of Montana aanwijzen op de kaart? En dat is niet heel wat anders. Nederland is maar een klein stipje op de aarde, je kunt niet verwachten dat iedere Amerikaan weet waar het ligt.
Wyoming is gelijk aan Drenthe.

Verwijderd

Ik heb het volgende gestuurd aan de goede senator, in 't engels tuurlijk. Wat vinden jullie? (8>

Sir,
In response to your proposal to change the I.C.A.N.N. n.g.o. (non - governmental organisation) into a U.S.A. state body, or federal institution such as e.g. the F.B.I. I must state my extreme concern and disapproval.

This on the basis of two extremely relevant arguments, which I hope you or someone of your staff will take the time to consider:

1) First and foremost, the I.C.A.N.N. is an _international_ organisation, not affiliated with any government of any nation or state - this is because the internet is an international phenomenon, which does not "belong" to the U.S.A but rather to all the people of the world. Under the proposal you wish to make the I.C.A.N.N. an American institution - you hereby imply that the Americans and only the Americans should be allowed to have a say in such matters. Nothing could be further from the truth.
Perhaps you mistake the whole purpose of the internet - it is here to benefit everybody equally, not just the people of the U.S. Having the web regulated by solely american organisations is wrong - all descisions would be made with a pro -American prejudice.

2) You state as reasons for the proposal that :-
"the change was necessary because ICANN has exceeded its authority, does not operate in an open fashion, and is dangerously unaccountable to Internet users, businesses and other key interest groups."

To this I retort with the folllowing: many federal bodies such as the F.B.I. exceed their authority, do not operate in an open fashion, and are dangeously unaccountable to the people of the world. So your proposed nationalisation of this n.g.o. will not help on that front. Indeed, as we have seen following the events of the 11th of September, many federal bodies are severely lacking in: accountability, communication, transparancy and efficiency.

I hope you will not dismiss my opinion, and those of the other concerned people using the internet from around the world. While I am not an American citizen, this matter affects all global users on the internet, and so I feel I have a right to speak to you on it. I was born in the united states, and I am still eligable for citizenship. I assure you that my concerns would be just as great as they are now, were I currently a U.S. citizen

Yours sincerely,

J.W. Langenberg

Verwijderd

Quote: Wyoming is gelijk aan Drenthe.
--
Handig, zo'n atlas! Maar je begrijpt toch zelf ook wel de achterliggende gedachte van zo'n opmerking? |:(

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:03 schreef Diadem het volgende:

Ik ben toch echt wel benieuwd naar de goede dingen voor de wereld welke amerika dan doet? Ik kan er zelf niet zo 1,2,3 enkele bedenken, dat komt omdat ik mischien alleen maar de negatieve kanten op dit moment van dat land zie.

En zet dan eens de goede en de slechte dingen tegen elkaar, dat zal een reden kunnen zijn om inderdaad zo tegen dat land, en zeker die vreemde president in het bijzonder te schoppen.

Verder wordt er op globale en lokale schaal altijd tegen bijna elke gezag geschopt door een gedeelte van de bevolking welke denkt het niet goed te hebben.
reminder : de puinhopen van paars? Ik heb de puinhopen nog steeds nergens gezien, en op dit moment gaan we weer vrolijk verder met rotzooi erbij maken. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me echter wel voorstellen dat de Amerikanen ons (europa) een beetje links laten liggen, als het aan de Europeanen zou liggen zou de Taliban nog steeds in Afganistan zitten, al dat slappe links geouwehoer worden ze gewoon een beetje zat.
Zonder de Amerikanen hadden de Russen er gezeten, en waren de Taliban nooit aan de macht gekomen. Als de aanslagen in de VS niet hadden plaatsgevonden hadden de VS de Taliban er waarschijnlijk ook lekker laten zitten, hoe misdadig het regime ook was.
Rechten voor terroristen ? Mensonwaardige behandeling van terroristen? gewoon aanpakken en niet te veel ouwehoeren. Als je ziet hoe die gasten op hun donder hebben gehad, geweldig :) daar kan je alleen maar trots op zijn.
Het zal je misschien verbazen, maar iedereen heeft rechten. Althans, dat is de bedoeling van bepaalde internationale afspraken. Deze mensen zijn in onze ogen misschien terroristen, maar van hun kant gezien zijn ze vrijheidsstrijders die de enige middelen die ze tot hun beschikking hebben gebruiken om hun doel te bereiken. Dat daar bij onschuldige mensen omkomen is voor hun bijzaak, maar dat gold ook voor de Amerikanen toen ze de steden bombardeerden. Het ging hier trouwens om oorlogsmisdadigers in het algemeen, niet alleen terroristen. Daaronder vallen dus ook Amerikanen, want in tegenstelling tot wat ze zelf schijnen te denken zijn zij ook maar mensen en kunnen ze wel degelijk oorlogsmisdaden begaan.
Dus de houding van Amerika is te wijten aan de slappe Europese houding, zodra er echter iets zeer ernstigs (ik hoop echt niet dat dit zal gaan gebeuren) in Europa gebeurt zal dat wel veranderen.
Erg slap zou ik de Europese houding niet noemen. Je vergeet dat er op dit moment behoorlijk veel Europese troepen in Afghanistan zijn, voornamelijk om de Amerikaanse belangen te verdedigen. Amerika is niet het enige land dat voor anderen opkomt in dit soort situaties.
Ik ontken niet dat Amerika ook veel goede dingen in de wereld doet. Ze schijnen echter zelf niet door te hebben dat er wel degelijk oorzaken zijn voor de haat van veel Arabieren jegens de VS, en dat de terreuraanslagen daar weer een direct gevolg van zijn.

• Diadem

Diadem

fossiel

Op dinsdag 11 juni 2002 17:55 schreef BlackStar het volgende:

Wyoming is gelijk aan Drenthe.
Duh :Z

Wyoming is meer dan 7x zo groot als Nederland. Het is groter dan heel Groot-Brittanië, inclusief Schotland en Noord-Ierland.

Deze opmerking is ongeveer net zo dom als denken dat Nederland een stad in Japan is.

Een staat in Amerika is niet onvergelijkbaar aan een land in Europa. Qua inwoneraantal, qua grote. En qua zelfstandigheid ook niet, bijna alle wetten, én de uitvoering daarvan, worden op het niveau van staten geregeld in de VS. Wij als Europeanen merken daar niets van, omdat de VS een gezamelijk buitenland-beleid voeren, maar vergeet niet dat Amerikanen ook niet zoveel merken van de individuele Europese landen.

• Tux
  • Laatst online: 19:36

Tux

Die Amerikanen denken dat ze echt alles kunnen doen en laten. De Amerikaanse regering heeft dezelfde trekjes als Microsoft. Maarja zoals we al bij IBM gezien hebben gaan mensen die hun macht te veel misbruiken vanzelf ten onder.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Op zich is dit al machtsspelletjes spelen van de Amerikanen, maar als ze zometeen ook nog de ICANN hebben gechanteerd (lees frontpage voor nieuws) zijn we al helemaal de lul. Die Bush is echt verkeerd bezig.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 20:13 schreef Diadem het volgende:

[..]

Duh :Z

Wyoming is meer dan 7x zo groot als Nederland. Het is groter dan heel Groot-Brittanië, inclusief Schotland en Noord-Ierland.

Deze opmerking is ongeveer net zo dom als denken dat Nederland een stad in Japan is.

Een staat in Amerika is niet onvergelijkbaar aan een land in Europa. Qua inwoneraantal, qua grote. En qua zelfstandigheid ook niet, bijna alle wetten, én de uitvoering daarvan, worden op het niveau van staten geregeld in de VS. Wij als Europeanen merken daar niets van, omdat de VS een gezamelijk buitenland-beleid voeren, maar vergeet niet dat Amerikanen ook niet zoveel merken van de individuele Europese landen.
Ik dacht dat nederland inderdaad zo'n 70 kilometer ten zuidoosten van tokyo lag. ;)

Bedoel je trouwens: een staat is vergelijkbaar met een land in europa.
Van de ene kant wel, maar ze hebben toch veel meer wetten welke voor het hele land gelden, dan dat wij in europa hebben. Voorbeeld : Er zal zich geen 1 staat in amerika bedenken om drugs te legaliseren, want dan grijpt toch echt wel de nationale garde in.

In europa zie ik andere landen nog niet snel ingrijpen waneer er in 1 land vreemde wetten worden bedacht.

Verder merken amerikanen inderdaad niet zoveel van induviduele landen, maar waar nederland ligt weten ze niet, maar de verkrijgbaarheid van drugs weet men wel, verder lopen er in amerika nog steeds mensen rond met de veronderstelling dat alle nederlanders op klompen lopen en in molens wonen en alleen maar kaas eten. Een vreemd wereldbeeld heeft een gedeelte van de bevolking daar. Maar dat is in alle landen zo dat er naieve mensen wonen, zelfs hier. Ik denk alleen dat deze naieve groep mensen in amerika een groter percentage vormen dan in een andere europese landen.

Verwijderd

Wyoming is maar 3.3x groter dan nederland. Trouwens wonen er in nederland 32 keer zoveel mensen als in Wyoming. Weet je nog, Nederland is vol.

Om te zeggen dat mijn opmerking dom is is dom. Ik doe z'n 'domme' opmerking om te laten zien dat jou opmerking dom is. Zeggen dat Wyoming gelijk is aan Nederland is ongeveer net zo dom als het zeggen dat Wyoming gelijk is aan Drenthe.

Verwijderd

Ze zijn iig geval niet superieur in Korea op het ogenblik :+

Verwijderd

We moeten niet te hard van stapel lopen, want die wet is nog niet goedgekeurd. Als de wet wordt goedgekeurd is de kans zeer klein dat ze hem ooit gebruiken, want de voordelen (die paar Amerikanen die ze dan bevrijden) wegen niet op tegen de nadelen (ruzie met veel bondgenoten). Wat we ook niet moeten vergeten is dat Nederland er, in geval DAT ze de wet gebruiken, zeker niet alleen voor staat. Het internationaal strafhof is door veel landen erkend (iemand een lijstje?), en daarom is een aanval op het hof niet alleen een aanval op Nederland, maar op alle landen die het strafhof erkennen. Amerika is groot en machtig, maar heel erg afhankelijk van andere landen, dus dat zullen ze zich niet in hun hoofd halen.

Amerika wil met dit wetsvoorstel gewoon een duidelijk signaal afgeven dat ze tegen het internationaal strafhof zijn. Na 11 september willen ze de touwtjes zoveel mogelijk zelf in de hand hebben, en dat kunnen ze, op het gebied van internationaal recht, niet als ze dit strafhof erkennen. Het signaal is wat mij betreft duidelijk, misschien zelfs iets te duidelijk.

• Diadem

Diadem

fossiel

Op dinsdag 11 juni 2002 20:52 schreef BlackStar het volgende:
Wyoming is maar 3.3x groter dan nederland.
Nederland heeft een oppervlak van 33.883 vierkante kilometer. Het oppervlak van Wyoming daarentegen is maar liefst 97.914 vierkante mijl. Dat is dus 97.914 * 2.590 = 253597,26 vierkante kilometer. Oftewel ruim 7 keer zo groot als Nederland :*
Om te zeggen dat mijn opmerking dom is is dom. Ik doe z'n 'domme' opmerking om te laten zien dat jou opmerking dom is. Zeggen dat Wyoming gelijk is aan Nederland is ongeveer net zo dom als het zeggen dat Wyoming gelijk is aan Drenthe.
Wat een fantastische argumentatie. Als je op nu eens op argumenten inging.

Verwijderd

laten we er voor zorgen dat dit geen discussie over aardrijkskunde wordt, en ontopic gaan.

Dit wetsvoorstel is slechts één voorbeeld uit een rij van acties die de VS de laatste tijd uitvoeren.
Ik vind de arrogantie waarmee de VS van alles en nog wat aan hun laars lappen erg slecht, politiek gezegd "zorgwekkend"

Natuurlijk is Bush daar niet de enige oorzaak van, maar sinds Bush en daarmee de Republikeinen aan de macht zijn gaat het snel bergafwaarts met zowel de tolerantie als de buitenlandse diplomatiek.
Toen Clinton nog president was voerden vredesbesprekingen de boventoon, inmiddels zijn die initiatieven diep weggestopt achter het raketschild ;(

De VS hebben nu een beleid dat ze hun bondgenoten negeren, landen waar enkele terroristen schuilhouden worden platgebombardeerd, waardoor de hele bevolking in angst is. (terroristische aanvallen noem je dat :() en verdragen tegen het schenden van mensenrechten opzeggen, dit lijken me geen tekenen van de vrijheid en democratie waar de VS zich zo op voor laat staan.

Ik vind dat de Europese Unie zich niet af moet wenden van dit soort dingen; er moet gezamenlijk een betere communicatie mogelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld ook in de oorlog tussen de Israeliërs en de Palestijnen.

Wanneer de EU de VS gaat boycotten of vice versa met economische sancties, krijgen we inderdaad de koude oorlog waar we voor vrezen, de VS kan bij ieder conflict gewoon zeggen: je bent voor ons of tegen ons, als je tegen ons bent, ben je een vijand en gaan we bommen droppen |:(|:(|:(

Ik ben er wel nieuwsgierig naar hoe dat uit zou pakken, aangezien de EU niet armoedig te krijgen is door de VS zoals met de Soviet-Unie is vergaan. Misschien zouden de VS hun economische macht verliezen, en tegelijkertijd worden de Aziatische tijgers economisch steeds belangrijker dus dat zou geen rooskleurige toekomst worden voor de VS.
Laten we hopen dat zij dit ook inzien.

zo, dat lijkt me voorlopig wel genoeg, nu ga ik lekker :z

---- my closing argument @ 11:50 :)

Ik denk dat alle tekenen die de VS de laatste tijd vertoont niet zozeer laten zien dat ze zich superieur voelen, maar meer dat het hun weinig boeit wat er in de rest van de wereld echt gebeurt.
Het is heel vreemd dat ze zo'n houding aannemen, omdat ze aan de ene kant politieagent van de wereld zijn (waren) maar ze met die rol alleen het communisme ten val gebracht hebben, en alle wereldproblematiek niet op proberen te lossen.

Ik denk ook dat het niet alleen de VS zijn die dit gedrag vertonen, maar de meeste rijke landen. Er ontstaat een houding van: 'wij hebben welvaart en daar hebben we recht op', zonder te kijken naar de miljoenen mensen die iedere dag geen eten krijgen.
De media spelen hierin ook een grote rol, door gebeurtenissen als vliegrampen/busongelukken/noem-eens-een-ramp wél op het nieuws te zetten, maar niet een dodental van verhongerde en/of doodzieke mensen te noemen en beelden te laten zien van het lijden van mensen in ontwikkelingslanden en oorlogssituaties.

--> De gehele Westerse gemeenschap voelt zich superieur ten opzichte van de minder bedeelde landen/bevolkingsgroepen in de wereld, en dit lijkt me nog zorgwekkender.. te meer omdat veel mensen deze oogkleppen dus niet zien, kijk maar naar de reactie op 11 september: Ze begrepen niks van de blijheid in het Midden-Oosten.
Die haat tegen de VS en tegen de hele Westerse samenleving in het algemeen, net als het superioriteitsgevoel in Europa en de VS; blijven gewoon doorgroeien zolang we niks doen aan de ongelijkheid in de wereld.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 18:28 schreef Kantjil het volgende:
Ik heb het volgende gestuurd aan de goede senator, in 't engels tuurlijk. Wat vinden jullie? (8>
Als jij in de VS geboren bent ben jij trouwens al een Amerikaans staatsburger behalve als je ouders diplomaten waren, in dat geval heb je ook geen recht op..

maar toch leuk geprobeert, ben wel benieuwt of het zin heeft alhoewel ik er een hard hoofd in heb ;)

Verwijderd

Ik heb het niet al te goed onderzocht........ ben anders wel diplo-kind, zal dus wel geen recht daartoe hebben.
Maar ik dacht dat ik daarmee de aandacht zou kunnen pakken, gezien Amerikanen klachten van hun eigen volk toch serieuzer nemen dan zo'n vage Hollander. *D
Tja, nee heb je ja kun je krijgen hé?

Dus: Iedereen die heer net zo over voelt, laat vriend Conrad Burns dat weten. Serieuze emails hebben me dunkt meer kans dan een flame over Amerikaanse machts lust enzovoorts - de goeie man heeft vast alleeen het beste voor zijn volkje in gedachten.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 11:00 schreef Kantjil het volgende:

Dus: Iedereen die heer net zo over voelt, laat vriend Conrad Burns dat weten. Serieuze emails hebben me dunkt meer kans dan een flame over Amerikaanse machts lust enzovoorts - de goeie man heeft vast alleeen het beste voor zijn volkje in gedachten.
Je kunt trouwens wel beter schrijven naar een lid van het congress... het liefste naar 1 van de staat California... maar als niet Amerikaans staatsburger nemen ze het mogelijk niet zo serieus... maar je kunt het inderdaad altijd proberen :Y)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De arrogante houding van de VS is mijns inziens de oorzaak van al die aanslagen (ik zeg niet dat ik die aanslagen goedkeur! zeker niet). De VS wil wel de bewaker van vrede zijn etc, maar alleen zolang iedereen zich maar aanpast aan de VS.

Volgens mij is het probleem van de VS en zijn burgers dat ze te weinig naar het buitenland kijken. Een voorbeeld is het Nederlandse drugsbeleid. Probeer een Amerikaan (geldt trouwens ook voor een heleboel mensen van andere nationaliteiten) maar eens aan z'n verstand te peuteren dat je beter kan gedogen dan door alles strak aan banden te leggen. Ze beginnen pas vraagtekens bij hun eigen beleid te zetten als je aantoont dat Nederland relatief het kleinst aantal drugsdoden of incidenten als gevolg van drugs heeft.

Persoonlijk denk ik dus dat de Vs zich wat meer in moet leven in anderen, ze mogen in technologisch, economisch en organisatorisch opzicht wel superieur zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze dat op andere gebieden ook zijn.

Een vraag die ik aan jullie wil voorleggen is: Stelt Europa zich voor het Midden Oosten, Zuid Azië (Pakistan en India) en Afrika niet net zo arrogant op als de VS?

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 17:33 schreef OpifexMaximus het volgende:
Probeer een Amerikaan (geldt trouwens ook voor een heleboel mensen van andere nationaliteiten) maar eens aan z'n verstand te peuteren dat je beter kan gedogen dan door alles strak aan banden te leggen.
Je moet niet gedogen maar legaliseren. IPV gedogen kun je het beter strafbaar stellen. Gedogen is niet te begrijpen. Het mag niet maar je krijgt geen straf, maw: het mag niet maar het mag wel. Daar heb je echt helemaal niks aan, het is gewoon een gebrek aan lef om het gewoon te legaliseren en een hard besluit te nemen.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 17:33 schreef OpifexMaximus het volgende:

Een vraag die ik aan jullie wil voorleggen is: Stelt Europa zich voor het Midden Oosten, Zuid Azië (Pakistan en India) en Afrika niet net zo arrogant op als de VS?
Europese landen betalen hun contributie aan de VN tenminste op tijd...

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 18:51 schreef Jywansa het volgende:

Europese landen betalen hun contributie aan de VN tenminste op tijd...
Dat is geen antwoord.

Verwijderd

Ik vind dat er over het algemeen op het forum iets té snel negatief over Amerika wordt gedacht. Zonder Amerika was de kans groot dat we hier niet zo zaten, weet je nog?
(WO2, Amerika hielp geallieerden en gaf wapens aan Rusland zodat Rusland ons kon helpen).
Ik vind zelf wel dat Bush en senator Burns het verkeerd aanpakken, maar om dan maar gelijk heel Amerika de schuld te geven... Bush zit daar ook alleen maar omdat de stemmen verkeerd zijn geteld!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 19:18 schreef CybErik het volgende:
Ik vind dat er over het algemeen op het forum iets té snel negatief over Amerika wordt gedacht. Zonder Amerika was de kans groot dat we hier niet zo zaten, weet je nog?
(WO2, Amerika hielp geallieerden en gaf wapens aan Rusland zodat Rusland ons kon helpen).
Ik vind zelf wel dat Bush en senator Burns het verkeerd aanpakken, maar om dan maar gelijk heel Amerika de schuld te geven... Bush zit daar ook alleen maar omdat de stemmen verkeerd zijn geteld!
Zonder spanje was er ook een kans geweest dat amerika niet of pas veel later ontdekt zou zijn. Zonder europa zouden er in geheel amerika, het zuiden, en middenamerika nog echte indianen geleefd hebben. Zonder hitler zouden we amerika niet nodig gehad hebben. enz...

Het gaat over de huidige instelling van het land amerika, tov de rest van de wereld. En de instelling van amerika is in mijn opinie ook alleen maar verslechterd (zeker als je naar internationale zaken kijkt), hierdoor ontstaat inderdaad een negatieve opinie. De mensen welke het alleen nog steeds niet door heben is de politiek. ;)

• Opi
  • Niet online

Opi

Ik ontken zeker niet dat we heel wat aan de VS te danken hebben, maar dat wil niet zeggen dat zij geen fouten kunnen maken.

Vrienden van mij hebben brieven gekregen van mensen die al lange tijd in de VS wonen en het gevoel hebben dat de hele wereld de VS niet steunt doordat ze zich niet hyperactief inzetten in de strijd tegen het terrorisme. Als je hier een opmerking over maakt krijg je direct het verwijd naar je hoofd geslingerd dat je voor het terrorisme bent.

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:46
Op woensdag 12 juni 2002 19:18 schreef CybErik het volgende:
Bush zit daar ook alleen maar omdat de stemmen verkeerd zijn geteld!
Dat ging natuurlijk helemaal niet met opzet.

Verwijderd

Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in, maar dat kan je bij iedere discussie toepassen: 'ik vind dat er iets te negatief over overstromingen wordt gedacht, zonder regen zouden we ook niet kunnen eten'
lijkt me een vergelijkbaar argument.
Natuurlijk heeft de wereld een aantal dingen te danken aan de VS, maar waar het om gaat is dat hun huidige beleid erop neerkomt dat zij zich niets aantrekken van veel andere landen, en zich beter voelen dan andere volken.
Amerika gaf wapens aan Rusland, en daarna kwam de koude oorlog... bij mij valt er dan een kwartje. :)
de leider van een land is toch diegene die dmv een democratische stemming de verantwoordelijkheid krijgt van het volk? lijkt me dan logisch dat beslissingen van de president ook de mening van het grootste deel van het volk weerspiegelen. Bush zit daar omdat volgens de tellingen een kleine meerderheid voor hem gekozen heeft. Of de stemmen verkeerd geteld zijn of niet, feit blijft dat hij de beslissingen neemt die voor het hele land gelden.

• Cookie
Op donderdag 13 juni 2002 00:58 schreef Schoen het volgende:
Bush zit daar omdat volgens de tellingen een kleine meerderheid voor hem gekozen heeft. Of de stemmen verkeerd geteld zijn of niet, feit blijft dat hij de beslissingen neemt die voor het hele land gelden.
Nou, Gore had eigenlijk de meeste kiezersstemmen (popular votes) gekregen, maar door dat Amerikaanse kiesmannenstelsel en ondanks (of is het nou dankzij :? ) dat Florida debacle, ontstond er een patstelling: beide hadden evenveel Kiesmannen gekregen. Na diverse natellingen, afgekeurde stemformulieren en een reeks van rechtszaken, streek Bush alsong met de nipte 'overwinning'. Wat er het afgelopen jaar is gedaan door Bush's beleid, is toen meteen voor gevreesd, maar dat werd door velen op voorhand als overdreven flauwekul afgedaan. Anderen vreesden voor een of ander oprakelen van een conflict zodat er weer een goed excuus zou zijn om een en ander aan maatregelen erdoor te drukken en de defensie-budgetten en -industriën op te krikken. Niemand had natuurlijk kunnen voorzien dat op 11 september Bush een goede aanleiding in de 'schoot geworpen' zou krijgen, behalve misschien de FBI/CIA...?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 13 juni 2002 02:27 schreef testcase het volgende:

... behalve misschien de FBI/CIA...?
Whoa, dat is wel een heel erg Orwelliaans idee... :o

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op woensdag 12 juni 2002 19:30 schreef OpifexMaximus het volgende:
Vrienden van mij hebben brieven gekregen van mensen die al lange tijd in de VS wonen en het gevoel hebben dat de hele wereld de VS niet steunt doordat ze zich niet hyperactief inzetten in de strijd tegen het terrorisme.
Ken ik die vrienden? Afijn.... zelf heb ik er ook eentje en die woont al sinds zijn jeugd in Amerika. Hij, Stefan, heeft mij al heel wat verteld over de gang van zaken in Amerika. Op dit moment is daar een hele krachtige nationalistische stroming op gang. Omdat veel amerikanen weinig lezen/weten over landen buiten Amerika, is het ook niet zo moeilijk om daar media-technisch op in te spelen door de zaken te overdrijven. Stefan interesseert zich echter heel erg voor buitenlandse politiek en onderkent dat Amerika zich aan het isoleren is van de buitenwereld. In feite is dat wat het volk op dit moment eigenlijk wil (het 'domme' volk dan).

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-01 10:13
Op donderdag 13 juni 2002 13:03 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

[KNIP]
... dat Amerika zich aan het isoleren is van de buitenwereld. In feite is dat wat het volk op dit moment eigenlijk wil (het 'domme' volk dan).
Ik vraag me af of Amerika wel self-supporting is.
Wat exporteren ze eigenlijk ??

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 14:01 schreef Remc0 het volgende:

Kennis/technology/landbouwprodukten/wapens/diensten/etc

• Cookie
Op donderdag 13 juni 2002 14:01 schreef Remc0 het volgende:

[..]

JSF's e.d., wapens, Siliconen, Cola, wapens, hamburgers, sigaretten, hollywood-producties, Siliconen, wapens, soaps en meer van dat soort superieure Cultuuruitdragende dingen. En niet te vergeten wapens, en oh ja: Spul waarvan je vrij gemakkelijk een vuile bom kan maken. Alhoewel, dat wordt misschien niet geëxporteerd, dat vindt misschien wel in eigen land afzet...

• Remco
dus eigenlijk alleen wapens ?
Maar dat kan makkelijk b.v. Frankrijk, Duitsland of Israel wel op zich nemen.
Maar is het genoeg om self-supporting te zijn?
Hebben ze voldoende:
olie?
aardgas?
goud?
hout?
steenkool?
water?
vlees?

denk dat we ze eens moeten boycotten.
Net zoals ze al jaren met Cuba doen.
Remco heeft het idee dat als de hele wereld Amerika boycot er weinig overblijft van het land...

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 14:59 schreef testcase het volgende:

JSF's e.d., wapens, Siliconen, Cola, wapens, hamburgers, sigaretten, hollywood-producties, Siliconen, wapens, soaps en meer van dat soort superieure Cultuuruitdragende dingen. En niet te vergeten wapens, en oh ja: Spul waarvan je vrij gemakkelijk een vuile bom kan maken. Alhoewel, dat wordt misschien niet geëxporteerd, dat vindt misschien wel in eigen land afzet...
Nederland behoort ook tot de top 10 a 15 grootste wapenexporteurs van de wereld is dat ook 1 van die Nederlandse "soort superieure Cultuuruitdragende dingen" ?

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:10 schreef Remc0 het volgende:
dus eigenlijk alleen wapens ?
Nee dus.
Hebben ze voldoende:
olie?
aardgas?
goud?
hout?
steenkool?
water?
vlees?
In geval van nood wel ja, alleen is het wat duurder om het zelf te produceren/op te pompen dan om het te importeren.

denk dat we ze eens moeten boycotten.
Net zoals ze al jaren met Cuba doen.
Heel verstandig }:O

is Nederland gelijk al zijn enorme investeringen in de VS kwijt en gaan alle Nederlandse multinationals meteen bankroet en is Nederland over 15 jaar hetzelfde als Rusland nu is :)

• Remco
yeah right, valt denk ik wel mee.
Moeten gewoon meer zaken doen met Suriname en de rest van Europa.
Alles onder onze neus.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:19 schreef Remc0 het volgende:
yeah right, valt denk ik wel mee.
Waar baseer jij dat op dan ?
Op donderdag 13 juni 2002 15:19 schreef Remc0 het volgende:

Moeten gewoon meer zaken doen met Suriname en de rest van Europa.
Alles onder onze neus.
Dat is al heel wat anders als boycotten.

• Remco
nou, ok dan zal er even wat serieuzer op ingaan, wilde het wat luchtig houden.
Ik baseer helemaal nergens iets op, behalve dan op eigen bedenkingen.

Ik vind persoonlijk dat de Amerikanen (niet alle, niet generaliseren bla,bla,bla....) denken dat ze alles zijn.
Ongestraft bepaalde zaken doen in b.v. Afghanistan,Cuba,Nicaraqua etc.
Ik vind dat ze net zoals elk land verantwoording horen af te leggen, en zeker niet zo snel naar de wapens moeten grijpen.

Even over boycotten/bevriezen handel richting de vs.
Uiteraard zal Nederland er gevolgen van ondervinden mocht dit uitgevoerd worden.
Alleen ik denk dat wat de vs voor ons doen (zou het zo snel niet even weten wat....(niet op de kleintjes letten, a.u.b.), makkelijk opgevangen kan worden door andere landen.

Kijk maar eens naar Europa, dat is best een sterke economische grootmacht.
Onze handel met het o zo "rijke" Suriname kan ook aangetrokken worden etc. etc. etc.

Wat ik eigenlijk duidelijk probeer te maken, is dat wij imho de vs niet nodig hebben.
Herinner je de grootscheepse marine oefening in het kanaal nog van een jaar geleden ?
Wat deed de bruine walvis?
Yes,.... he kicked those yankee assess.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik denk dat de oplossing natuurlijk heel simpel is. Nederland neemt gewoon een tegenwet aan:

De nederlandse ambasade te Washington moet 24 uur per dag en 7 dagen in de week bezet zijn met minimaal 100 man militaire personeel welke minimaal bewapend moeten zijn met een automatisch wapen en granaten. De mannen moeten daar zitten voor het geval rellen rond de ambasade uitbreken.

• Cookie
Op donderdag 13 juni 2002 15:10 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Nederland behoort ook tot de top 10 a 15 grootste wapenexporteurs van de wereld is dat ook 1 van die Nederlandse "soort superieure Cultuuruitdragende dingen" ?
Ik vind Nederland óók geen superieure cultuur hebben, zeker niet met die dingen (en laat de een of andere abonnee van Jane's nou s.v.p. niet aan komen zetten met de geweldige specificaties van een goalkeeper-systeem, want dat bedoelde ik dus _ niet_ met 'superieur'), dus dat ga ik ook niet ontkennen. Ik ben niet zo erg patriottistisch of nationalistisch. Ik vind dat in veel gevallen namelijk nergens op slaan. "Wij" lopen dan ook (met name sinds de tweede wereldoorlog) de Amerikanen in een aantal opzichten flink achterna, dat klopt. Daar zitten soms ook aardige of nuttige dingen bij, eerlijk is eerlijk (ik ben echt niet alleen maar anti-alles, wel kritisch waar ik dat wenselijk acht), maar ook ontzettend veel pulp/junk. Dat "superieure" van onze cultuur had een of andere populist een tijd geleden verzonnen, maar daar trap ik mooi niet in :+ . In dat kader gebruikte ik het woord ook met opzet.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:39 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Ik denk dat de oplossing natuurlijk heel simpel is. Nederland neemt gewoon een tegenwet aan:

De nederlandse ambasade te Washington moet 24 uur per dag en 7 dagen in de week bezet zijn met minimaal 100 man militaire personeel welke minimaal bewapend moeten zijn met een automatisch wapen en granaten. De mannen moeten daar zitten voor het geval rellen rond de ambasade uitbreken.
Daar hoeft Nederland helemaal geen wet voor uitteschrijven hoor, het is echter wel zo dat als er vanuit de ambassade het vuur word geopent op Amerikaans grondgebied dat de kans er is dat er een F16 dat hele gebouw met de grond gelijk maakt :)

over het algemeen is de bescherming van de ambassade de verantwoordelijkheid van de Amerikaanse authoriteiten, dat doen ze tot nu toe redelijk goed voor zover ik kan beoordelen.. maar het staat Nederland vrij om dat gebouw vol Jantjes te stoppen als ze denken dat dat nut heeft..

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:39 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

100 man, 24 uur per dag. Salaris 20 Euro per uur (op z'n minst). Een simpele rekensom leert dat dat zo'n 17.520.000 per jaar gaat kosten. Ik vind het toch een beetje zonde van het geld...

Ik ben wel voor een paar strenge woorden richting Amerika namens ons ministerie van buitenlandse zaken. Laat die Bush maar eens weten dat ook HIJ voor het tribunaal kan komen, als er onder zijn bewind oorlogsmisdaden gepleegd worden.

Hij moet maar eens weten dat hij net zo fout is als Milosovic als hij het tribunaal niet onderkent.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 15:14 schreef BAZZA het volgende:

Heeft men genoeg energy voorzieningen?

In geval van nood wel ja, alleen is het wat duurder om het zelf te produceren/op te pompen dan om het te importeren.
[..]
Helaas moet ik je hier toch weer in tegen spreken, kijk eens op deze link: http://www.eia.doe.gov/emeu/mer/pdf/pages/sec3_4.pdf

enkele grafieken over de olieproduktie in amerika, en de consumptie, wanneer je je wat meer in dit onderwerp verdiept, blijkt amerika al over zijn olieproduktiepiek heen te zitten, en daarom hebben ze meer de 50% van de olie al uit de import op dit moment. Verder heeft canada, maar dat is niet amerika nog wel teervelden liggen waaruit olie gewonnen kan worden, het nadeel hiervan is alleen dat voor deze winning gas nodig is, waarvan ook de voorraden aan het opraken zijn.

Verder heb ik nog een link gevonden van een amerikaanse site:
http://www.alternet.org/story.html?StoryID=13356

quote van deze site:

We say we are committed to freedom, and yet for decades we have supported dictators just because they are willing to send us their oil or harbor our military bases. We pledge ourselves to justice, and yet our policymakers actively opposee the creation of the International Criminal Court. We say we want peace, and yet the U.S. is the largest weapons dealer in the world.

The disconnect between rhetoric and reality helps explain why we are threatened. Propping up dictatorships and monarchies just to keep the oil flowing makes enemies easily. If, on the other hand, we put human rights, democracy, and justice at the center of our policymaking, we are less likely to attract such hatred. The U.S. should also re-orient its policies to tackle social ills like injustice and poverty -- which provide fertile territory for terrorist recruiters. We need a new foreign policy that genuinely puts these principles at the heart of our decision-making.

Hieruit kunnen we gelukkig wel de conclusie trekken dat niet iedere amerikaan als een malloot achter bush&consorten aanloopt.

• Opi
  • Niet online

Opi

Om even op dat self-supporting gedoe terug te komen; de VS is op brandstof na mijns inziens self-supporting, wat dacht je namelijk waar al die graanvelden voor dienen. Dit is ook de reden waarom ze zo verschrikkelijk veel aandacht besteden aan het Midden-Oosten.

Overigens wil ik wel even opmerken dat deze topic iets te veel op de actualiteit in gaat ivm die wet die laatst door de senaat aangenomen werd. Wij kunnen trouwens ook gaan dreigen dat, als zij die DJ die van drugshandel verdacht wordt niet uitgeleverd wordt, wij een inval gaan plegen.

Verder denk ik dat als Nederland (en de rest van West-Europa) dezelfde kant op gaat als Rusland dat we het Verre Oosten en de VS ook met ons meesleuren aangezien we toch wel redelijk van elkaar afhankelijk zijn

Verwijderd

We say we are committed to freedom, and yet for decades we have supported dictators just because they are willing to send us their oil or harbor our military bases. We pledge ourselves to justice, and yet our policymakers actively opposee the creation of the International Criminal Court. We say we want peace, and yet the U.S. is the largest weapons dealer in the world.

The disconnect between rhetoric and reality helps explain why we are threatened. Propping up dictatorships and monarchies just to keep the oil flowing makes enemies easily. If, on the other hand, we put human rights, democracy, and justice at the center of our policymaking, we are less likely to attract such hatred. The U.S. should also re-orient its policies to tackle social ills like injustice and poverty -- which provide fertile territory for terrorist recruiters. We need a new foreign policy that genuinely puts these principles at the heart of our decision-making.

Hieruit kunnen we gelukkig wel de conclusie trekken dat niet iedere amerikaan als een malloot achter bush&consorten aanloopt.
inderdaad, wat voor groep mensen je ook neemt er zitten gelukkig altijd ook intelligente, logische en sociale mensen tussen. Er is nog hoop voor de wereld :*
Overigens wil ik wel even opmerken dat deze topic iets te veel op de actualiteit in gaat ivm die wet die laatst door de senaat aangenomen werd. Wij kunnen trouwens ook gaan dreigen dat, als zij die DJ die van drugshandel verdacht wordt niet uitgeleverd wordt, wij een inval gaan plegen.
hmm, deze topic is gestart naar aanleiding van het actuele wetsvoorstel. Niks mis mee lijkt me? En het lijkt me erg lollig als Nederland ffies de VS binnenvalt :P
Verder denk ik dat als Nederland (en de rest van West-Europa) dezelfde kant op gaat als Rusland dat we het Verre Oosten en de VS ook met ons meesleuren aangezien we toch wel redelijk van elkaar afhankelijk zijn
Ben ik wel met je eens, de economie van de VS en EU zijn van elkaar afhankelijk. Toch denk ik dat als er een koude oorlog komt tussen deze 2 machten, dat de VS dan meer in de problemen zit dan de EU, omdat de EU uit vele landen bestaat die allemaal tot op zekere hoogte self-sufficiënt (wat was dat ook alweer in het nl) zijn geweest.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 20:59 schreef Basp het volgende:

Helaas moet ik je hier toch weer in tegen spreken, kijk eens op deze link: http://www.eia.doe.gov/emeu/mer/pdf/pages/sec3_4.pdf

enkele grafieken over de olieproduktie in amerika, en de consumptie, wanneer je je wat meer in dit onderwerp verdiept, blijkt amerika al over zijn olieproduktiepiek heen te zitten, en daarom hebben ze meer de 50% van de olie al uit de import op dit moment. Verder heeft canada, maar dat is niet amerika nog wel teervelden liggen waaruit olie gewonnen kan worden, het nadeel hiervan is alleen dat voor deze winning gas nodig is, waarvan ook de voorraden aan het opraken zijn.
Als Amerika massaal olie gaat oppompen wat ze nu dus nog niet doen, in bv Alaska en andere staten is dat zeer goed mogelijk, als je even mijn post terug leest dan lees je dat ik nooit heb gezegt dat het in een paar dagen kon, het kan wel op de langere termijn alleen is het niet echt kosten effectief en ook niet oneindig.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 10:53 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Als Amerika massaal olie gaat oppompen wat ze nu dus nog niet doen, in bv Alaska en andere staten is dat zeer goed mogelijk, als je even mijn post terug leest dan lees je dat ik nooit heb gezegt dat het in een paar dagen kon, het kan wel op de langere termijn alleen is het niet echt kosten effectief en ook niet oneindig.
//offtopic verder
Zoek eens wat verder hoe het zit met olie bronnen, en hun levensduur, en kom tot andere conclusies (hint zoek op hubbert peak)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 15:53 schreef Basp het volgende:

//offtopic verder
Zoek eens wat verder hoe het zit met olie bronnen, en hun levensduur, en kom tot andere conclusies (hint zoek op hubbert peak)
//offtopic verder

ik heb nooit gezegt voor hoe lang, slechts dat de VS zonder import kan, heb daar nooit een time frame bij genoemt ;)

• Xanthus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2022
Op vrijdag 14 juni 2002 18:01 schreef BAZZA het volgende:

[..]

//offtopic verder

ik heb nooit gezegt voor hoe lang, slechts dat de VS zonder import kan, heb daar nooit een time frame bij genoemt ;)
Ja zo werkt het niet, ik kan ook zeggen dat ik zonder import kan omdat ik een week kan leven met de spullen die hier in huis zijn :P

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 19:02 schreef Xanthus het volgende:

Ja zo werkt het niet, ik kan ook zeggen dat ik zonder import kan omdat ik een week kan leven met de spullen die hier in huis zijn :P
Okay dan: de VS kan met al zijn olievooraden zo zeker 10 jaar voouit, en nog meer als er meer gevonden word en/of er een efficientere manier van verwerken kom.

wat is de tijdsgrens van wel/niet autarkie dan ?

Verwijderd

Jullie zijn me wel een stelletje hoor.......
Velen van jullie waren zo pro-amerikaans voor dit allemaal gebeurde.

Nu ineens keert Amerika zich indirect tegen NL en is iedereen opeens anti-USA.
Best wel zielig eigenlijk....

Gelukkig waren er ook een aantal van ons die sinds jaar en dag al anti-USA zijn.
Begrijp mij niet verkeerd, maar superioriteitswaanzin heeft vele malen in de geschiedenis vd mensheid geleid tot oorlogen van immense proporties.

Zou een oorlog in dit tijdperk uitbreken....dan wijs ik mijn vinger righting de USA en vind ik dat ze hun eigen hachje mogen redden.....

Vergeet niet dat in WO2 de VS alleen het laatste restje vd Duitse macht wegveegden....
Ze kwamen pas in actie toen hun export naar Engeland onder de oorlog leed.
Terwijl de Engelsen en Russen 5 jaar lang zich uit de naad vochten kwam de USA ff fris binnen en gaf het laatste trapje in de rug.

Veel mensen vergeten wel eens dat de hulp vd USA was om economische redenen...
Niet om het waarborgen van Vrijheid of Vrede...

AMerika zit overal....echt overal.
Zie je dat China doen?.....Of Rusland?

Zou China maar eens troepen deponeren in Arabie....pfff...de 3e wereldoorlog zou uitbreken.
Ook al was Arabie tegen Amerikaanse troepen op hun grond.....het gebeurde toch, want als Amerika met het wijsvingertje zwaait dan zullen gehele naties moeten buigen onder hun arrogantie.

Waarom zit de US in bijna alle van de wereld??....nou?
Er is geen enkel ander land in de wereld die dat mag...
Maar het tij is aan het keren, wanneer China democratisch en kapitalistisch gaat worden hoop ik dat ze die rol overnemen en de USA even hun plaatsje wijzen.

En oh...oh...oh als India met nucleaire wapens dreigt he...
Maar zelf hebben ze er meer dan 6000...en hebben ze een verdrag verbroken om deze te gebruiken in tijden van oorlog.

Wat Bush nodig heeft is een vakantietripje naar Afganistan....op het front deponeren die gast.
Grote bek?....ga dan ook zelf vechten...stoere gast met je grote praatjes.

Die gast verdeelt de wereld in Evil states en Good states.
The war between Good and Evil.
WTF....die gast heeft waanbeelden....hij is geen krijger die een leger van God aanvoert.
Maarja, zoals de Amerikanen zeggen....God is an American.

En dan zeiken ze over de Islam...

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 19:05 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Okay dan: de VS kan met al zijn olievooraden zo zeker 10 jaar voouit, en nog meer als er meer gevonden word en/of er een efficientere manier van verwerken kom.

wat is de tijdsgrens van wel/niet autarkie dan ?
Zeg dat ze er 10 jaar mee vooruit kunnen, wat ik bedoel is dat ze die 10 jaar olie nooit en te nimmer er in 10 jaar uitkrijgen, want een olieput is geen kraan die je kan opendraaien.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 19:30 schreef Basp het volgende:

Zeg dat ze er 10 jaar mee vooruit kunnen, wat ik bedoel is dat ze die 10 jaar olie nooit en te nimmer er in 10 jaar uitkrijgen, want een olieput is geen kraan die je kan opendraaien.
Och als ze echt massaal geheel Alaska tot "olie gebied" uitroepen misschien wel... maarja dan zou er niet veel van de geweldige natuur daar overblijven..

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 19:52 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Och als ze echt massaal geheel Alaska tot "olie gebied" uitroepen misschien wel... maarja dan zou er niet veel van de geweldige natuur daar overblijven..
Wil je nu echt niet snappen wat ik probeer uit te leggen, je kunt olieputten niet sneller laten stromen, en de meeste putten zijn op dit moment al lang in gebruik, er wordt bijna geen nieuwe olie meer gevonden vooral niet meer in de VS. Daar zijn ze namelijk al veel langer dan over de rest van de wereld aan het zoeken.

Dat is dus ook een van de redenen dat Bush laatst in Rusland was, ja in nederland hebben we voornamelijk gehoord over het wapenverhaal, maar kijk eens naar deze link uit de new york times: Bush Pledges Partnership With Russians on Energy Http://www.nytimes.com/2002/05/25/business/worldbusiness/25OIL.html

En als je op 27 mei (2 dagen erna) op teletext dan het volgende verhaal leest:

MOSKOU Een vertrouweling van president
Poetin van Rusland,Boris Joerlov,is
benoemd tot financieel directeur van
Gazprom.De hoogste baas van 's werelds
grootste olieproducent wordt mogelijk
ook door een Poetin-protege vervangen.

Dan ga ik in ieder geval toch wel even verder nadenken.
Mijn conclusie in ieder geval uit deze 2 verhalen samen is :
Bush is toch aan het inzien is dat de olievoorraden van amerika echt aan het opraken zijn, en om op andere manier toch een grote grip op de markt probeert te krijgen door maar nog meer amerikaanse bedrijven overal naar toe te zenden.

Hiermee probeert hij te bereiken dat ook rusland eerder op zijn productiepiek komt te zitten, zodat hij op deze manier toch nog een tijdje een stabiel lage olie prijs kan garanderen.

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 21:54 schreef Heaven het volgende:
Was altijd gek van Amerika , maar dat is het laatste half jaar wel verandert... ;(
Gek, dat niet, maar ik zag het wel als een gaaf land. Nu is het een gaar land. 8-)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 20:14 schreef Basp het volgende:

Wil je nu echt niet snappen wat ik probeer uit te leggen, je kunt olieputten niet sneller laten stromen, en de meeste putten zijn op dit moment al lang in gebruik, er wordt bijna geen nieuwe olie meer gevonden vooral niet meer in de VS. Daar zijn ze namelijk al veel langer dan over de rest van de wereld aan het zoeken.
Jawel hoor, daarom is er laatst zo'n ophef geweest: er zit nog veel olie in Alaska, maar daar mogen ze nu (nog) niet boren.

die olieputten zitten er dus wel en dat is aardig wat, maar die zijn dus (nog?) niet in gebruik.

Rusland zit nog lang niet op zijn produktietop omdat veel van de olie in het Noorden bij de huidige olieprijs niet op een kosten antrekkelijke manier gewonnen kan worden, en van de olie die ze nu winnen gaat er veel verloren door inefficiente verwerkings methoden.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 21:35 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Jawel hoor, daarom is er laatst zo'n ophef geweest: er zit nog veel olie in Alaska, maar daar mogen ze nu (nog) niet boren.

die olieputten zitten er dus wel en dat is aardig wat, maar die zijn dus (nog?) niet in gebruik.

Rusland zit nog lang niet op zijn produktietop omdat veel van de olie in het Noorden bij de huidige olieprijs niet op een kosten antrekkelijke manier gewonnen kan worden, en van de olie die ze nu winnen gaat er veel verloren door inefficiente verwerkings methoden.
Nou graag dan wat links van de in alaska door jou gevonden olieputten?
Hier nog een stukje over de proven oil resevers in de US:
http://www.royalbankscot.co.uk/economics/press_articles/press_journal/pdf/pj_apr02.pdf
En nog een:
http://www.ssc.org/alaska/interesting_facts.htm

En dan ben ik toch goed aan het zoeken geweest, maar ik kan echt geen positieve verhalen over amerika's oliereserves vinden. Wanneer jij deze verhalen voor mij kan vinden zou ik daar blij mee zijn.

Verwijderd

TheRademaker:
Ik ben er helemaal niet trots op om bij de groep anti-USA te zijn, maar ben het wel al een aardige tijd. Ongeveer vanaf de tijd dat ik begrippen als 'propaganda' en 'Vietnam' begreep.

Bovendien mag je best door de actuele gebeurtenissen van gedachten veranderen, niet alleen deze wet maar ook de oorlog tegen het terrorisme, waar de VS als vanouds haar arrogantie, paranoia en drang tot agentje spelen laat zien.

de mensen die deze discussie veranderen in een geharrewar of de VS nou wel of niet genoeg oliebronnen heeft:
moet dat :?

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Op vrijdag 14 juni 2002 19:27 schreef TheRademaker het volgende:
Jullie zijn me wel een stelletje hoor.......
Velen van jullie waarom zo pro-amerikaans voor dit allemaal gebeurde.
Ik ben helemaal niet zo pro-amerikaans geweest hoor.

Ja, het lijkt me een gaaf land (voor een vakantie van drie weken en dan snel weer terug :)).

Verder vind ik de mentaliteit daar gewoon belabberd (= alleen media-ervaring):
- Rokers die een schadevergoeding krijgen :?
- Bondgenoten binnen mogen vallen :?
- Microsoft een rechtszaak omdat ze een gebruikersvriendelijk product leveren :? (belachelijkste vind ik nog dat iedere willekeurige softwareboer daar gelijk een aanklacht indient vanwege de publiciteit)
- etc etc etc

Ik vind dat de situatie er alleen erger op is geworden sinds Osamaatje en Georgie oorlogje aan het spelen zijn.

De amerikanen verliezen een beetje de realiteit uit het oog en ik geloof niet dat de rest van de wereld ze wakker geschud krijgt.

Het enige wat ik nu nog steeds niet begrijp is waar al die onzin (=nationalistisch geouwehoer, belachelijke rechtzaken) vandaan komt.

Overigens zijn niet alleen de amerikanen erg goed in nationalistisch gewauwel. De fransen en israeli's kunnen het ook goed.

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 00:05 schreef PdeHoog het volgende:

Overigens zijn niet alleen de amerikanen erg goed in nationalistisch gewauwel. De fransen en israeli's kunnen het ook goed.
True, true...

Maarja, je ziet de Fransen niet zo gauw Somalie ineens binnenvallen zonder enige verklaarbare reden.

Of neem nou die geplande oorlog tegen Irak in 2003...
Ik bedoel...wtf, geplande oorlog?
Dus ze plannen dat ze honderdduizenden mensen gaan doden in 2003?

Ook al geef ik toe dat Israel dit de laatste tijd ook aan het doen is.
Maar ik ben niet anti-israel, maar ook niet pro-israel.
Ik ben eigenlijk pro-niemand....sta niet achter Naties die mensen uitmoorden om welke reden dan ook.

Je ziet mensen altijd een kant kiezen....je hoort:Ik ben voor die en die!...of....Ik ben voor dat land!

Feit is....je hoeft helemaal niet te kiezen voor wie je bent...
Je hoeft helemaal geen kant te kiezen, meestal moorden beide partijen.....dus het aanhangen van de 1 of de ander is zowiezo belachelijk.

Het is als het ware zeggen: Ik ben voor dat moordend land!

Ik ben voor de USA!Omdat die de meeste oorlogen en doden in de geschiedenis op hun naam hebben staan!
Wheeee....wat zijn de Amerikanen toch trots.
Wijzen ze op Osama Bin Laden die verantwoordelijk is voor 3000 doden, maar zelf zijn ze verantwoordelijk voor meer dan 100 miljoen doden in oorlogen van de laatste 30 jaar.

100 miljoen doden....
Leuke prijzenkast....

Dagelijks sterven tienduizenden mensen in de wereld door Amerikaans beleid.

Dat is precies de reden waarom ze tegen dat Internationaal tribunaal zijn voor oorlogsmisdaden...
Ze weten dat daar de plek is waar ze berecht moeten worden.

Een waarheid die hen pijn doet...

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:49 schreef Sandalf het volgende:
Er zijn zowel geluiden voor als tegen Bush te horen in Nederland. Hoe het volk er tegenover staat weet ik niet precies, maar dat onze regering op het moment pro-Bush is, lijkt me een feit. Kijk maar naar de JSF.
Je vergeet hier gemakshalve dat de regering de JSF om politieke, niet om humane redenen, aannam.

Maargoed, da's off-topic.
Op donderdag 13 juni 2002 15:14 schreef BAZZA het volgende:
is Nederland gelijk al zijn enorme investeringen in de VS kwijt en gaan alle Nederlandse multinationals meteen bankroet en is Nederland over 15 jaar hetzelfde als Rusland nu is :)
Nederland = heel Europa. Ik denk dat Europa nog steeds ondergeschikt (qua militaire kracht) is aan de VS, maar dat het economisch gezien niet zo heel veel zou schelen. Het grote probleem met militaire macht is dat alle landen een aparte militaire force hebben. In Amerika is dat allemaal al samengeplokt. Eigenlijk zou Europa een leger moeten hebben ipv alle landen apart.

De vraag is natuurlijk ook wat de rest van de wereld, en dan met name het Oosten (Japan, China!, Rusland!) doet. Hun steun zal belangrijk zijn - China houdt zich overigens altijd militair/politiek afzijdig, maar Rusland zou best wel eens kant kunnen kiezen.

Overigens is Europa, afaik, qua brandstof (olie) niet self-supporting. :{. Benieuwd hoe Europa vliegutigjes in de lucht houdt zonder brandstof... :P.
Op zaterdag 15 juni 2002 00:05 schreef PdeHoog het volgende:
Verder vind ik de mentaliteit daar gewoon belabberd (= alleen media-ervaring):
- Microsoft een rechtszaak omdat ze een gebruikersvriendelijk product leveren :? (belachelijkste vind ik nog dat iedere willekeurige softwareboer daar gelijk een aanklacht indient vanwege de publiciteit)
Lees die aanklacht nog eens door - dit slaat werkelijk alles. :D. Weet jij eigenlijk wel waar Microsoft voor is aangeklaagd? Voor misbruik maken van haar monopoliepositie! Niet voor het maken van een gebruikersvriendelijk product. Europa bereidt overigens een soortgelijke rechtszaak voor, dus zo Amerikaans is dit nog niet. Overigens vind ik de aanklacht volledig terecht en ben ik juist van mening dat de Bush regering de rechtszaak nogal heeft laten inzakken.

Maar dit is volgens mij ook off-topic. ;).

Verwijderd

[Offtopic]
Op zaterdag 15 juni 2002 12:14 schreef beelzebubu het volgende:

Nederland = heel Europa. Ik denk dat Europa nog steeds ondergeschikt (qua militaire kracht) is aan de VS, maar dat het economisch gezien niet zo heel veel zou schelen. Het grote probleem met militaire macht is dat alle landen een aparte militaire force hebben. In Amerika is dat allemaal al samengeplokt. Eigenlijk zou Europa een leger moeten hebben ipv alle landen apart.
Vind ik ook, maar onze grote broer aan de andere kant van de oceaan is er nogal tegen omdat er anders 2 machtsblokken in de NAVO komen.

En het erge is dat mensen Amerika niet metteen de mond snoeren als ze dit zeggen. Niet direct zeggen: "Wtf bemoeien jullie je met de interne politiek van Europa".

Maarja, Ami's denken superieur te zijn...ik maak de tijd nog wel mee dat Amerika flink op z'n bek gaat.

[Offtopic]

[Ontopic]

Van Aartsen (BZ) heeft bezwaar gemaakt tegen de wet bij het Ami consulaat. Ik vraag me af waarom hij geen uitleg aan z'n Ami collega heeft gevraagd. Het is nl nogal een gevaarlijke wet die de Ami's hebebn aangenomen. Ze kunnen wel zeggen dat ze 'm nooit zullen gaan gebruiken maar daar geloof ik geen ene moer van.

Verwijderd

dit hele topic is offtopic geraakt :)

Ik vind absoluut dat de Amerikanen ten onrechte een superieure houding aannemen, en ik zie het ook terug in ieder deel van hun beleid.
Met name hun manier van ingrijpen in buitenlandse conflicten alsof dat hun taak is vind ik erg ver gaan, bovendien is dit vaak slechts om hun eigen belangen veilig te stellen. Zij zijn allang niet meer de macht die conflicten op moet lossen, en doen nu zelfs moeilijk en schoorvoetend mee met de organisaties die daar voor gemaakt zijn; de VN en de NAVO.

Ik vraag me nu eigenlijk af wie er vindt dat de Amerikanen zich NIET superieur opstellen? -En wie daar goeie argumenten voor kan vinden.

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 13:04 schreef Schoen het volgende:
dit hele topic is offtopic geraakt :)

Ik vraag me nu eigenlijk af wie er vindt dat de Amerikanen zich NIET superieur opstellen? -En wie daar goeie argumenten voor kan vinden.
Ik geef je weinig kans...

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 13:04 schreef Schoen het volgende:
de mensen die deze discussie veranderen in een geharrewar of de VS nou wel of niet genoeg oliebronnen heeft:[/b]
moet dat :?
Sorry hoor maar ik wil geen geblaat horen van mensen zonder dat ze hun argumenten niet kunnen onderbouwen, en daar toch aan vast willen houden ;)
Verder denk ik dat olie de komende jaren nog steeds de allerbelangrijkste voor elk land is, daarom vond ik het de discussie zeker waardig.
Ik wil wel even voor advocaat van de duivel proberen te spelen.

Al we kijken naar de volgende genomen beslissingen in het kader van het amerikaans protectonisme opzeggen kyoto en de staalimportheffing, kun je hieruit ook stellen dat men sommige zaken in amerika absoluut niet goed geregeld heeft.

Kyoto

Wanneer men namelijk geen infreure technieken zou toepassen, maar inderdaad superiere techniek zou hebben, zou men in amerika deze richtlijnen niet verworpen hebben. Men zou deze regels in nog extremere uitvoering gehad willen hebben. (een soort superkyoto, co2 reductie met 50% in 5 jaar, de landen welke zich daar niet aan houden behoren dan tot de orde der vervuilers)

Staalimportheffing

Ook hier geldt weer wanneer men superiere techniek zou toepassen was het niet nodig om dit te doen, grondstof kost toch overal even veel, hoe kan het anders dat amerikaans staal relatief duurder is als buitenlands staal.

Dus mijn stelling is wanneer we kijken naar de gebruikte technieken in amerika van de grote industrieen kunnen deze zich zeker niet superieur noemen t.o.v. de rest van de wereld.

ok het dekt niet helemaal de lading van de hele discussie, maar ik doe ook maar een poging, om ze tenminste op 1 gebied niet superieur te verklaren :)

Verwijderd

Um, Ik ben een Nederlandse-Amerikaan (er komt een liedje in me op ;)), en ik voel me beter dan jullie allemaal! :7

Ten eerste wil ik jullie natuurlijk corrigeren op het feit dat 'elke Amerikaan zich superieur zou voelen'. Wees dus aub wel wat beter in je stellingsformulatie ;)... je moet namelijk op de Amerikaanse regering moet zeuren (waarvan het 'kabinet', dus Powell, Rumsfeld e.d., voor de overgrote meerderheid uit multimiljonairen bestaat), en niet de Amerikanen zelf; op totaal aantal stemmen (Popular vote genaamd) zou Gore president zijn geweest :(... En alhoewel het waar is dat 90+ % v/d Amerikanen Bush steunden na de State of The Union, is dat percentage inmiddels wel onder de 60 geloof ik :P. Statistieken over het Senaat/huis van afgevaardigden heb ik niet.

Nou even over de stelling:

Superioriteit betekent zichzelf beter voelen dan een ander. De topicstarter stelt, dat de Amerikanen zich op alle fronten zich beter voelen dan de rest van de wereld; ze zijn slimmer, rijker, welzijnder (50 % v/d bevolking is overgewicht? hehe stelletje }:O), enz... Als dat zo was, waarom zouden we (lees: niet-Amerikanen) dan nog bestaan als republieken? Waarom zou Amerika opeens terugdeinsen en niet Rusland aanvallen als ze maar een paar lullige duizend kernkoppen hebben? Ze zijn toch inferieur; ze maken ons niets...

Wat de topicstarter bedoelt is denk ik dat de Amerikanen (lees: hun Regering ;)) zichzelf eigenlijk belangrijker vinden dan de rest. Ze trekken hun eigen belang vóór dat van anderen, een actueel voorbeeld hiervan is de opheffing van de sancties op Pakistan, zodat Boeshjuh oorlog kon voeren in Afghanistan. Deze handeling was een aanleiding tot de 'wederopbloei' van het conflict om Kashmir. Back to the point: de Amerikanen (lees opnieuw: regering ;)) zijn onmoreel, doordat ze hun eigen belang boven dat van anderen zetten, en een stel geldwolven (Israël wordt gesteund mede door het (toch wel rijke) Israëlisch lobby in Amerika en natuurlijk het behouden Amerika's (monop)olie in het Midden-Oosten).. Maar zijn niet en voelen zich niet superieur

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 22:47 schreef KiLlAhMoNkEy het volgende:
Um, Ik ben een Nederlandse-Amerikaan (er komt een liedje in me op ;)), en ik voel me beter dan jullie allemaal! :7

Ten eerste wil ik jullie natuurlijk corrigeren op het feit dat 'elke Amerikaan zich superieur zou voelen'. Wees dus aub wel wat beter in je stellingsformulatie ;)... je moet namelijk op de Amerikaanse regering moet zeuren (waarvan het 'kabinet', dus Powell, Rumsfeld e.d., voor de overgrote meerderheid uit multimiljonairen bestaat), en niet de Amerikanen zelf; op totaal aantal stemmen (Popular vote genaamd) zou Gore president zijn geweest :(... En alhoewel het waar is dat 90+ % v/d Amerikanen Bush steunden na de State of The Union, is dat percentage inmiddels wel onder de 60 geloof ik :P. Statistieken over het Senaat/huis van afgevaardigden heb ik niet.

Nou even over de stelling:

Superioriteit betekent zichzelf beter voelen dan een ander. De topicstarter stelt, dat de Amerikanen zich op alle fronten zich beter voelen dan de rest van de wereld; ze zijn slimmer, rijker, welzijnder (50 % v/d bevolking is overgewicht? hehe stelletje }:O), enz... Als dat zo was, waarom zouden we (lees: niet-Amerikanen) dan nog bestaan als republieken? Waarom zou Amerika opeens terugdeinsen en niet Rusland aanvallen als ze maar een paar lullige duizend kernkoppen hebben? Ze zijn toch inferieur; ze maken ons niets...

Wat de topicstarter bedoelt is denk ik dat de Amerikanen (lees: hun Regering ;)) zichzelf eigenlijk belangrijker vinden dan de rest. Ze trekken hun eigen belang vóór dat van anderen, een actueel voorbeeld hiervan is de opheffing van de sancties op Pakistan, zodat Boeshjuh oorlog kon voeren in Afghanistan. Deze handeling was een aanleiding tot de 'wederopbloei' van het conflict om Kashmir. Back to the point: de Amerikanen (lees opnieuw: regering ;)) zijn onmoreel, doordat ze hun eigen belang boven dat van anderen zetten, en een stel geldwolven (Israël wordt gesteund mede door het (toch wel rijke) Israëlisch lobby in Amerika en natuurlijk het behouden Amerika's (monop)olie in het Midden-Oosten).. Maar zijn niet en voelen zich niet superieur
Maar als ik me niet vergis heeft Amerika een democratie, de bevolking kiest dus de vertegenwoordigers.

Nu mag jij mij gaan uitleggen hoe het kan dat wat een regering doet op buitenlands gebied (we kunnen stellen dat Amerika al jarenlang een hypocriet buitenlands beleid heeft gevoerd) niet is wat meer dan de helft van de bevolking vind.

Begrijp me goed, ik heb het niet over 1 beslissing, maar over het jarenlange buitenlandse beleid.
Als de bevolking hier zo ontevreden over is, dan kiezen ze toch vertegenwoordigers die vinden wat zij vinden.
Pagina: 1 2 Laatste