[Linux] Artikel in de Volkskrant fout?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 15:01
Op zondag 09 juni 2002 04:40 schreef janjanjansen het volgende:
Net alsof Linux valt of staat met de vermelding op de doos van je videokaart 'Linux supported'.
Nee duh zo bedoelde ik dat ook niet
Maar ga niet in NOS lopen blaten dat Linux niks is alleen omdat jij kennelijk te weinig kennis/affiniteit met Operating Systems hebt en niet de tijd wil nemen om eens wat handleidingen door te lezen. Zelfs voor goed beheer van een Windows systeem is kennis (dus leren/lezen) onmisbaar.
Maar bij windows gaat dat leren heel simpel op een of andere manier veel beter dan bij linux. En ik wil best wel wat dingen doorlezen ofzo maar alles is engels, opzich geen probleem maar als ze dan met die linux termen aankomen zetten jah... dan is het natuurlijk kansloos. Misschien onder LindowsOS dat dan die gast er nog eens naar moet gaan kijken, dat gebruikers gemakt schijnt heel ver te zijn. Ik ben wel nieuwsgierig ernaar, kan ik windows stuff op linux draaien lijkt me wel grappig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 21:32

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 04:03 schreef Novah het volgende:
Een 'echte' gamer die veel games speelt zoals Quake, Counter-Strike, Unreal Tournament, Medal of Honor enz... heeft nix aan linux. Ik als 'zogenaamde gamer' heeft RedHat 7.2 geinstalled (jaja) maar als je regelmatig games speelt moet je er gewoon niet aan beginnen, quake kan je misschien dan iets beter op linux spelen maar daarvoor ga ik geen linux installen. :p
UT draait ook heel goed in GNU/Linux hoor. En Counter-Strike (Half-life dus) is draaiend te krijgen met Wine (toegegeven, dat kost meer moeite).
Op elke pc kan je windows draaien
Dat komt er nogal zelfverzekerd uit...
en boieuh over ene ppr systeem ofzo :?
Toch handig als je een Macintosh hebt en geen Mac OS wilt draaien. Daar draait Windows namelijk niet op, GNU/Linux wel.
Trouwens, hardware voor nieuwe apparaten komen altijd uit voor windows versies, ik heb nog nooit bijv een videokaart gekocht waar bij stont 'Drivers voor Linux' ik tjek net krantje, staat altijd bij drivers voor GeForce 4 Ti 4600 'Drivers voor Windows 95/98/me/xp/2000/nt4
En diezelfde hardware werkt dus wel gewoon in GNU/Linux.
mensen die een pc kopen en een os erbij krijgen willen gewoon werken erop lekker makkelijk en update gewoon een setup ff lezen 'next' en 'next' en klaar.
Inderdaad. En waarom zou dat OS niet GNU/Linux kunnen zijn? Dan hoeven ze het ook niet zelf te installeren.
Niet allemaal vage pakketjes downloaden en dan installen
Ja, en in Windows moet je allemaal vage progjes downlaoden ... Wat is dan het verschil?
en vage root dingen doen enzo :?
Zelfde voor 'administrator'.
En over die foutmeldingen waar al die £inux gebruikers het altijd over hebben... hehehe winxp is bij mij vrijwel nooit vastgelopen, lekker stabiel hele dagen staat ie aan geen problemen sorry. En foutmeldingen... zoals... :?
Good for you. Ervaringen zijn hier (met meerdere computers) toch stukken anders. Wat voor foutmeldingen? Nou, vooral 'stopfout 0E' wat dat ook moge inhouden is populair.
Linux zal nooi in zijn bestaan windows vervangen
Waarom niet? ALs ik zie hoe hard het groeit dan lijkt dat eigenlijk de enige logische uitkomst...
microsoft is bezig met nieuwe windows op een nieuwe sorce en het kan gewoon niet mis of dat gaat roelen
En dat baseer je waarop? Microsoft belooft al zo lang dat ze gaan roelen. Nog niks van gezien. Windows 2000 en XP zijn gebaseerd op NT, die ook from scratch geschreven is. Toch blijft het kwakkelen. Waarom zou het dan nu ineens wel goed worden :?
Op zondag 09 juni 2002 04:20 schreef Novah het volgende:
maar je moet een 'gevorderde' gebruiker zijn voordat je die spellen aan de praat krijgt
Voor Q3A:
Je download de laatste point release.
Die start je op.
Je krijgt een installertje waarin je kunt kiezen waar je installt, of je de data files op HD of op CD wilt, enz.
Dan start je Q3A op en speelt het.

Ik begrijp er echt niks van nee :?

Voor UT (en afaik alle andere Loki ports): ongeveer zelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit artikel ging niet over spellen. Wel over gebrek aan kennis en inzicht in Operating Systems van de auteur van het artikel. En als jij je spelletje lekker kunt spelen onder Windows moet je dat vooral blijven doen. En als je geen Linux kunt installeren moet je dat vooral niet doen.

Net alsof Linux valt of staat met de vermelding op de doos van je videokaart 'Linux supported'.

Maar ga niet in NOS lopen blaten dat Linux niks is alleen omdat jij kennelijk te weinig kennis/affiniteit met Operating Systems hebt en niet de tijd wil nemen om eens wat handleidingen door te lezen. Zelfs voor goed beheer van een Windows systeem is kennis (dus leren/lezen) onmisbaar.
Toch moet je daar maar begrip voor hebben. Zo 'zijn windows gebruikers nou eenmaal' En dat bedoel ik niet denigrerend. Windows is er heel knap in om dingen out of the box te laten werken. Er is ongelovelijk veel tijd en energie gestoken in gebruikersvriendelijkheid (iets dat toch al zo'n 99,9 procent uitmaakt van een softwarepakket). Alles wat je koopt werkt ook gewoon meteen. Nouja toch heel vaak. Daar is het moeilijk tegen concurreren.

Zéker voor bedrijven. Die zijn log en traag. Alles werkt toch? En de voordelen zijn nog lang niet zeker. En de risiko's..... Managers zitten natuurlijk in een onmogelijke situatie (zitten ze toch al. Eigenlijk zijn managers meestal overbodige geldverslinders) als ze de keuze moeten maken. Uiteraard kiezen ze dan voor het vertrouwde (= duur, belofte van proffesionele -dure- ondersteuning, bekend, vertrouwd...

De situatie wordt mogelijk snel beter als wine klaar is en alle windows software 'out of the box' draait. Dan is het risico natuurlijk vele malen kleiner en de overstap veel makkelijker. Dan kun de systeembeheerder die domme managers laten zien dat de vertrouwde software gewoon loopt op dat gratis os! En dat in eerste instantie (via wine) zelfs zonder al te veel noodzakelijke opleidingen! Nou dan zien ze hun bonus wel groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik ben er vrij zeker van dat NT4 niet op sparc draaide, en wel op ppc.
En op alpha draaide het afaik maar in 32 bits mode (en op ppc en mips dus probably ook).
Hij draaide hier tot voorkort echt hoor (NT4 op een Sparc classic). De versie die je er voor nodig heb werd enkelt nooit op de verkochte cdrom gezet, maar als een separate release verkocht.
Modems zijn nog steeds een probleem, mede door het winmodem fenomeen, maar gelukkig komen steeds meer vendors met drivers.
Onzin, dit is misschien bij bepaalde distro's nog zo, maar bij slackware is zelfs een winmodem in 10 mins geinstalleerd.
Zo lang het systeem stabiel blijft & blijft werken, is het inderdaad simpeler in gebruik. Zodra echter iets even een andere melding geeft dan verwacht zitten de meeste mensen toch met hun handen in het haar. Dat kom je bij Linux niet vaak tegen... als het werkt dan werkt het. Krijg je ook geen rare meldingen meer.
Maar zelfs de meest amateuristische gebruiker weet dat als windows iets vaags doet dat ze moeten rebooten. Als Linux is vaags doet gaat het systeem 9 van de 10 keer gewoon door en wordt het fout werkende proces gekilled. Mensen zitten pas met echt met het handen in het haar als ze de pc aanzetten en allerlei meldingen zien voorbijschieten over "possible corrupt filesystem" omdat zoonlief gisteravond Q3 heeft laten crashen en de pc maar gewoon heeft uitgezet.
Linux zal nooi in zijn bestaan windows vervangen, microsoft is bezig met nieuwe windows op een nieuwe sorce en het kan gewoon niet mis of dat gaat roelen hoer zeer linux 'kan' roelen.
hmm, waar basseer je dit op? MS is op dit moment druk bezig met .net, de .net build servers zijn nogsteeds gebasseerd op NT Technologie en daar is niet veel nieuws aan toegevoegd. MS loopt al sinds NT3.51 met dezelfde basiskernel te klooien, waar linux de kernel in grote stappen heeft verbetert en vergroot qua support.
Ik zal wel allemaal boze replys krijgen van linux gebruikers maar kan gewoon nie mis dat het zo zal gebeuren.
boos? ben niet boos :) maar ik ben dan ook geen linux gebruiker, FreeBSD for ever :P
hehe, nice maar jah netwerk kaarten... netwerk -> server -> kom je al snel uit bij linux dus verwacht je wel dat ie ook onder linux word ondersteunt
hmm, waarom kom je dan snel bij Linux uit? Ik kan inzien waarom iemand geen Windows server zou willen. Maar een Linux server is dan echt niet het enige alternatief hoor. Een Free/Net/Open-BSD of Solaris server is minstens net zo goed. En er zijn nog genoeg andere alternatieven afhankelijk van je einddoel.
Dit artikel ging niet over spellen. Wel over gebrek aan kennis en inzicht in Operating Systems van de auteur van het artikel. En als jij je spelletje lekker kunt spelen onder Windows moet je dat vooral blijven doen. En als je geen Linux kunt installeren moet je dat vooral niet doen
Een operating system staat of valt door de massa achter zich te krijgen, windows heeft nou eenmaal de "gamende" massa achter zich, dus moet je niet sjago gaan reageren als de gamende massa zich ook laat horen. Bovendien kan iedereen die een beetje tijd erin wil steken tegenwoordig Linux installeren.
Dan kun de systeembeheerder die domme managers laten zien dat de vertrouwde software gewoon loopt op dat gratis os! En dat in eerste instantie (via wine) zelfs zonder al te veel noodzakelijke opleidingen! Nou dan zien ze hun bonus wel groeien.
en dan het hele bedrijf een cursus linux/unix gaan geven zodat ze ook nog weten wat er gebeurt als ze per ongeluk op het verkeerde icoontje klikken. Of ga jij als systeembeheerder iedere dag het hele pand rond om iedereen maar te vertellen wat wel en niet kan. Het idee is leuk voor nieuwe bedrijven en bedrijven die al hun systemen toch al willen aanpassen. Maar voor de bedrijven die nu alles al op poten hebben is het te laat daarvoor, die hebben het geld al uitgegeven en daarmee zal het zeker totdat de afschrijving gedaan is bij blijven.

Beetje lang geworden, sorry (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 09:56 schreef DeatHLocK het volgende:

en dan het hele bedrijf een cursus linux/unix gaan geven zodat ze ook nog weten wat er gebeurt als ze per ongeluk op het verkeerde icoontje klikken. Of ga jij als systeembeheerder iedere dag het hele pand rond om iedereen maar te vertellen wat wel en niet kan. Het idee is leuk voor nieuwe bedrijven en bedrijven die al hun systemen toch al willen aanpassen. Maar voor de bedrijven die nu alles al op poten hebben is het te laat daarvoor, die hebben het geld al uitgegeven en daarmee zal het zeker totdat de afschrijving gedaan is bij blijven.
Langzaam beginnen denk ik. Stapsgewijs invoeren dus. Als je de compatibiliteit behoudt (via wine) is dat geen probleem en kan men er aan wennen. Het grote voordeel van wine (en dat is echt heel groot volgens mij) is dat je de data gebruikt die je onder windows ook gebruikt. Ik bedoel dit:
Ik gebruik forte agent als newsreader. Onder windows EN onder linux (via wine). Het zelfde programma dus en dezelfde databases. Dat heeft het grote voordeel dat de databases altijd up to date zijn en ik niet 2 maal nieuwe berichten moet sorteren. Onder linux ga ik gewoon verder waar ik onder windows gestopt ben. en vice versa. Dat lijkt me voor bedrijven een uiterst belangrijk gegeven. Dat maakt stapsgewijze invoering mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:21

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 10:25 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Langzaam beginnen denk ik. Stapsgewijs invoeren dus. Als je de compatibiliteit behoudt (via wine) is dat geen probleem en kan men er aan wennen. Het grote voordeel van wine (en dat is echt heel groot volgens mij) is dat je de data gebruikt die je onder windows ook gebruikt. Ik bedoel dit:
Ik gebruik forte agent als newsreader. Onder windows EN onder linux (via wine). Het zelfde programma dus en dezelfde databases. Dat heeft het grote voordeel dat de databases altijd up to date zijn en ik niet 2 maal nieuwe berichten moet sorteren. Onder linux ga ik gewoon verder waar ik onder windows gestopt ben. en vice versa. Dat lijkt me voor bedrijven een uiterst belangrijk gegeven. Dat maakt stapsgewijze invoering mogelijk.
Inderdaad... en daarvoor zou een betere integrering van Wine met de Desktop Environments beter zijn. Dat als je op je desktop ofzo een 'Link to application' maakt, een compatibiliteits-tabblad hebt waarop je Wine opties kunt aanvinken etc. Ik weet dat je dat nu ook al kan door het command aan te passen, maar 't ging ff om de gebruikersvriendelijkheid.
Maar het gaat nog wel een aantal jaar duren voordat Wine uit de Alpha stage is, lijkt me.

Maar het is inderdaad mogelijk om klats-boem een ander OS overal in te voeren. Dat moet stapsgewijs, en een goed moment is de maanden nadat Microsoft weer een nieuwe versie hebben uitgebracht van Windows. Veel bedrijven gaan dan, alleen omdat het er is, upgraden naar de nieuwe versie, waarom dan niet Linux. Om de zoveel tijd upgrade iedere bedrijf zijn software, waarom dan niet naar Linux? Het gaat even wat geld kosten aan bijscholing van personeel, maar dat verdien je makkelijk terug door minder licentiekosten.
En daar ging het artikel over, dat het niet geldbesparend zou zijn. Op zo'n moment zeer waarschijnlijk wel, en anders wel na de volgende upgrade een paar jaar later.(heeft dan al 2 maal de licentiekosten bespaard)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat deze menneer een collum heeft geschreven voor de volkskrant. En in collums hoef je niet objectief te zijn, je mag gewoon je eigen mening neerzetten, en de meeste collums horen ook overdreven te zijn.

Deze menneer raakt toch wel punten, zei het dat hij deze wel overdrijft. Maar dat hoort ook zo in een collum.
Ik zou mijn tante niet achter linux zetten. Na een dag loopt ze gillend weg. Girotellen werkt ook niet, enz. Van Kmail snapt ze niks, ze kan maar nauwelijks met outlook expresse omgaan hoe moet ik haar alle programma's van KDE dan uitleggen hoe ze werken? Ze is begonnen met win 3.11 en aan windows + wordperfect gewend geraakt.

De overstap naar word was al moeilijk genoeg. Bij staroffice kan ik haar weer helemaal alles opnieuw gaan uitleggen. Je kan over een collum een brief schrijven, zo krijg linux aandacht, maar wie hier in Nos zou alle desktop's bij een groot bedrijf willen overzetten naar linux? Ik ben eerlijk ik niet.

Nee ik kan zelf leuk werken met linux maar ik zou het mijn tante niet willen opdringen. En daar heeft de schrijver zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 12:12 schreef eenprobleempje het volgende:
Ik heb het idee dat deze menneer een collum heeft geschreven voor de volkskrant. En in collums hoef je niet objectief te zijn, je mag gewoon je eigen mening neerzetten, en de meeste collums horen ook overdreven te zijn.

Deze menneer raakt toch wel punten, zei het dat hij deze wel overdrijft. Maar dat hoort ook zo in een collum.
Ik zou mijn tante niet achter linux zetten. Na een dag loopt ze gillend weg. Girotellen werkt ook niet, enz. Van Kmail snapt ze niks, ze kan maar nauwelijks met outlook expresse omgaan hoe moet ik haar alle programma's van KDE dan uitleggen hoe ze werken? Ze is begonnen met win 3.11 en aan windows + wordperfect gewend geraakt.

De overstap naar word was al moeilijk genoeg. Bij staroffice kan ik haar weer helemaal alles opnieuw gaan uitleggen. Je kan over een collum een brief schrijven, zo krijg linux aandacht, maar wie hier in Nos zou alle desktop's bij een groot bedrijf willen overzetten naar linux? Ik ben eerlijk ik niet.

Nee ik kan zelf leuk werken met linux maar ik zou het mijn tante niet willen opdringen. En daar heeft de schrijver zeker een punt.
Als je tante gewend is aan iets anders, zal het inderdaad moeilijk zijn. Maar als je tante nog nooit met computers gewerkt heeft, is het even makkelijk om haar Linux aan te leren als om haar Windows aan te leren.
En als ze dan Linux kent, krijg je haar nooit meer aan Windows, omdat ze dat niet snapt. 't Is maar hoe je 't bekijkt he.
De installatie van Linux is weliswaar iets ingewikkelder, maar geef toe, die krijgt je tante bij Windows ook al niet voor elkaar, dat moet jij doen. Dus kan jij Windows er op zetten en goed instellen zodat ze er makkelijk mee kan werken, of je kan er Linux op zetten, instellen met KDM, eventueel zelfs auto-logon, en ze werkt er net zo makkelijk mee.

En een column hoeft inderdaad niet per se objectief te zijn. Hij mag best zijn eigen mening geven. Maar hij heeft dit stukje zo geschreven alsof het een weldoordacht artikel met grondig onderzoek is, waarin alleen maar feiten staan. De gemiddelde persoon die dit artikel leest en niets van Linux weet, zal denken dat wat hij zegt inderdaad zo is, en niet denken: 'hee dat is alleen ZIJN mening maar'. En dat is er fout aan, zelfs al is het een column

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, neem het niet te serieus. In plaats van fel reageren met een brief e.d. kun je denk ik veel beter voor positieve publiciteit zorgen. Ik doel hiermee op positief nieuws over de bruikbaarheid van linux als end-user-desktop-platform (GNU/Linux dus, voor de puristen).

Wat je je hierbij moet voorstellen is dat je dingen als de Linux-op-de-desktop reviews (ik ben overigens bezig met eentje over RH-7.3+Ximian, da's :9~) in de media krijgt. Dat mag vreemd klinken, maar dat is het juist niet. Dat is de publiciteit die Linux nodig heeft: simpel te installeren, simpel te configureren, simpel te gebruiken. Als je dat kan bewijzen, dan is dat veel krachtiger dan zo'n brief, daar wek je alleen maar irritatie mee op aan beide kanten.

Laat die brief lekker liggen en zorg dat in computerbladen (c't, C!T, etc.) en kranten (volkskrant bv.) reviews komen over de huidige staat van windows vs. linux. Dat hoeft niet in het voordeel van linux te zijn - als het maar aangeeft hoe het nu met linu staat. Dat zou veel zinniger zijn dan een brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 13:26 schreef beelzebubu het volgende:
Jongens, neem het niet te serieus. In plaats van fel reageren met een brief e.d. kun je denk ik veel beter voor positieve publiciteit zorgen. Ik doel hiermee op positief nieuws over de bruikbaarheid van linux als end-user-desktop-platform (GNU/Linux dus, voor de puristen).

Wat je je hierbij moet voorstellen is dat je dingen als de Linux-op-de-desktop reviews (ik ben overigens bezig met eentje over RH-7.3+Ximian, da's :9~) in de media krijgt. Dat mag vreemd klinken, maar dat is het juist niet. Dat is de publiciteit die Linux nodig heeft: simpel te installeren, simpel te configureren, simpel te gebruiken. Als je dat kan bewijzen, dan is dat veel krachtiger dan zo'n brief, daar wek je alleen maar irritatie mee op aan beide kanten.

Laat die brief lekker liggen en zorg dat in computerbladen (c't, C!T, etc.) en kranten (volkskrant bv.) reviews komen over de huidige staat van windows vs. linux. Dat hoeft niet in het voordeel van linux te zijn - als het maar aangeeft hoe het nu met linu staat. Dat zou veel zinniger zijn dan een brief.
Nee, het gaat erom dat veel mensen dat artikel gelezen hebben, waarin hij de onzin die hij uitkraamt als feiten laat overkomen. Voor de Linux-haters des te meer reden om Linux af te zeiken, voor degene die er geen verstand van hebben geeft het een volledig verkeerde indruk. Ookal is na enig onderzoek te ontdekken dat het klinkklare onzin is, veel mensen nemen niet de moeite, en denken, als het in de Volkskrant staat, zal het wel zo zijn... Zeker op de manier waarop meneer Peter dat verteld. En daarom moet er massaal op gereageerd worden, maar het moeten geen flames zijn maar constructieve ontkrachtingen van zijn waardeloze argumenten, anders zal het weinig tot geen effect hebben(flames leiden tot WEER meer argumenten voor linux-haters :P). Brieven hebben dus wel degelijk zin.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, wat moet je hier mee?
En ff tussendoor, jeez slapen sommigen nooit?? ;)

Een week of zo geleden had ik een heftige discussie met een Windows liefhebber, of eigenlijk: iemand die windows ook niet het einde vond, maar wel beter dan linux.

Hij had overigens veel goede argumenten, maar na wat argumenten van mijn kant zei hij dat hij binnenkort maar weer eens linux ging installeren om te kijken of er al verbetering in zat...

In veel gevallen is de keuze voor windows automatisch, welke manager heeft het lef een ander alternatief voor te stellen, met het risico zijn baan te verliezen.
In bedrijven waar een combinatie bestaat van Windows en Unix, zoals waar ik werk, is die stap wat minder ver, er zijn toch al Unix specialisten.
Binnenkort zal de CAD groep bij ons een paar pc's met linux installeren, de bedoeling is dan dat die X-terminals gaan vervangen, en zo de load op de echte rekenbakken verminderen (waarom zou je immers een editor oid over het netwerk op een dure HP bak laten draaien).

Met de keuze in China en Taiwan voor linux (waarbij, hoera, ze zelfs denken over samenwerking), lijkt het me onontkoombaar: linux heeft de toekomst.
Ik zit zelf in de mobiele telefoonindustrie, ff voor mensen die denken dat China veel te ver achterloopt kwa technologie onder de bevolking: in de mobiele telefoonindustrie is China al sinds een paar maanden het grootste land ter wereld.
Vergeet Duitsland, dat telt nauwelijks.
Als binnen 2 jaar een fabrikant niet zorgt dat er linux drivers voor zijn produkten zijn, kan 'ie het vergeten om in China iets te verkopen. En dat wordt de grootste markt.

Verder nog: als je een kale pc laat installeren, waarbij degene (thuisgebruiker) die het doet wel de beschikking heeft over internet, de telefoon etcetc, denk ik dat bv Mandrake voor een beginner (niet een debiel) niet moeilijker is dan Windows (eveneens voor een beginner).

De 'grijze duif' windows is overal vanwege de monopoliepositie, niet omdat hij zo goed vliegt.

De echte specialisten (rekenprogs, CAD etc) gebruiken unix systemen, of Mac (video bewerking etc).
Windows is slechts voor de (ongeinformeerde/onginteresseerde ?) middenmoot, die dat toevallig kent omdat hij daar al jarenlang viavia illegale software en versies van krijgt. En natuurlijk omdat hij een pc gekocht heeft met windows, en er ook al aan gewend is geen support te krijgen...

En inderdaad, sommige dingen krijg je niet in 1 keer geinstalleerd, en het kost moeite,... van de andere kant, neem een RPC1 (regiovrije) dvd-drive, een dvd uit een andere dan de ingestelde zone (bv uit australie, zone 4) en een gemiddelde windows gebruiker, et voila, hij kan 'm niet afspelen.
Als je xine download (oh ja, dat is eigenlijk te moeilijk), moet je wel de versie hebben met dvdnav enzo, maar dan heb je daar geen gezeur meer mee.

Oh ja, games had PvA het wel niet over, maar als je nu een pc koopt, zit daar toch echt XP op, waarmee de game-ervaring toch echt niet zo lekker schijnt te lopen (heb een buurjongen die daar erg van baalt, moest weer win98se installeren, .... en dat is natuurlijk ook niet rielekst, want win98se wil alleen maar op de eerste partitie op de master van de 1e ide controller functioneren,... en daar stond XP... ;) ).

Het grootste probleem met Windows:
er wordt alles aan gedaan om je als klant te binden, dus zonder het te realiseren ben je volledig afhankelijk van Microsoft.
Dit is de reden van de Duitse overheid dat ze overschakelen op linux, diversiteit maakt sterk.

Meneer PvA heeft ook nog nooit geprobeerd een Word2000 doc te openen in Word97, want compatibiliteit is daaar ver te zoeken. Erger is de reden voor het gebrek aan compatibiliteit...

Oh ja, nog een paar feitjes in het voordeel van Linux: ik ken iemand bij Reuters, die er erg van baalt dat ze niet overstappen op linux, omdat hij vertelde dat veel van hun klanten overstappen of overgestapt zijn: Merryl Lynch etcetc.

Zolang je het hebt over een bedrijf waar je specialisten hebt rondlopen die alleen kennis van Windows hebben, blijft Windows de oplossing,... ook al is het een zwaktebod, ... ze kunnen die specialisten nl niet zomaar ontslaan.

Als er al unix of linux specialisten zijn, is linux vaak veel handiger, vooral als het gaat over extra progs installeren, met win krijg ik altijd te horen dat ik het nieuwe prog kan gebruiken na uit en inloggen, of zelfs rebooten.... En als ik een nieuw progje nodig heb, is dat niet volgende week... Maar ja, rebooten is ook niet handig als ik met een hoop andere dingen bezig ben (bv via reflection op het unix systeem aan het designen ben).

Er zijn 2 zaken die de invoering van linux tegenhouden, en die houden elkaar in stand:
- de specialisten die er zijn voor windows willen hun baan niet kwijt
dus wordt windows overal gebruikt, en linux niet
- omdat windows de standaard is, worden daar de drivers voor gemaakt, en niet voor linux.

Zoals gezegd, die 2 zaken houden elkaar in stand, totdat de markt voor linux groter wordt dan zo'n 10 a 15%. Laten we dus de chinezen dankbaar zijn, want dat is binnen een jaartje zover.. :D
Problemen van hardwareondersteuning zijn dan in elk geval voorbij.

Dat dat evt niet op de dozen staat van produkten heeft meer te maken met de huidige situatie: mensen die nu met linux bezig zijn zoeken zelf wel uit hoe ze een bepaald produkt aan de praat krijgen, en zo hoeft de fabrikant geen support oid te geven.
Overigens: bij mijn Asus A7V333 zag ik op het cd-tje dat er bv wel linux-drivers bijwaren voor de ingebakken audio.

Nou nog ff wat inhaken op wat PvA schrijft:
De Duitse overheid wil er niks aan doen dat linux een volhardende penguin is en windows een grijze duif, ze willen dat hun systeem minder kwetsbaar wordt.

Niet alle computerhardware is geschikt voor linux...?
Nee, en alle computerhardware van 3 jaar geleden kan je afschrijven als je bij windows blijft, want binnenkort wordt NT4 niet meer ondersteund, en wie dan niet overstapt heeft geen support meer.
Bovendien, die paar HP scanners her en der zijn veel goedkoper te vervangen dan alle pc's...
Verder kan ik me weinig hardware voorstellen in een vrij standaard compaq, ibm of dell bak (wat ze daar meestal hebben) die niet zou werken onder linux.
Erg FUD achtig argument.
Waar zou PvA het vandaan hebben (always 2 there are, a master and an apprentice... :D )...

Voor specifieke toepassingen is geen linuxversie voorhanden?
Voorbeeld???
Ok, is soms ook wel zo. Maar als je niet al te dom bent, en je hebt software laten schrijven voor je eigen specifieke toepassingen, heb je ook de source (toch?). Anders zal je je moeten behelpen met wine of zo; toegegeven, beide oplossingen kosten tijd en moeite.
Oh ja, veel van die dingen werken nog in een msdos venster, dus lopen prima onder linux in een dosemu..

Windows specialisten moeten worden omgeschoold?
Neehoor, die kick je eruit. >:)
Verder wel waar, maar als je de eerste linux-specialist in huis haalt, zie je waarschijnlijk dat die windows specialisten opeens een vrijwel vertikale leercurve hebben. Motivatie is alles, en hoog als je baan op het spel staat >:)

Computerbestanden hoeven vaak niet te worden omgezet om ze te gebruiken, maar PvA heeft nog nooit linux in actie gezien dus dat argument komt van een of ander MS FUD praatje...

Dat linux met zijn lagere prijs (3 cd-r's en 1.8GB aan download data voor Mandrake 8.2) van de andere kant (ingebruikname etc) zoveel kost dat dat geen voordeel is, hmmm,...
Zoals gezegd, binnenkort moeten alle bedrijven overstappen op WinXP, en dus hun oude PII 333MHz bakken de deur uitdoen, omdat voor NT of 98 geen support meer is, dus het lijkt me sterk dat dat niet opweegt tegen de kosten van linux-invoering...

Conclusie: voor PvA is linux inderdaad een penguin: iets wat zo ver van zijn bed is dat hij er geen weet van heeft, afgezien van wat foto's die een bekende heeft gemaakt in de plaatselijke dierentuin.
In het wild heeft PvA er nog nooit een waargenomen, maar als het zover komt (wat me sterk lijkt in de komende 12 maanden, want PvA lijkt zo'n huiselijk typje dat hij waarschijnlijk de andere kant op kijkt als het zover is) zou hij best wel eens verbaasd kunnen opkijken.
Alhoewel ik hem ervan verdenk dan te zeggen: goh er is veel veranderd in de laatste x maanden, linux is echt vooruitgegaan. Yeah right.

Om verder te gaan met de beeldspraak (voor het geval dat iemand zover heeft gelezen... :) ):
De duiven zijn de ergste vervuilers in de grote steden, bv in Parijs worden/zijn alle monumentale gebouwen in zeer hoge mate aangetast door de duivenschijt, dat er een boete op het voeren van duiven staat van (toen ik er nog woonde) 100.000 FrF....
Maar over dergelijke 'onvolkomenheden' van de duifjes zal PvA alleen maar zeggen: dat hoort erbij, dat is nou eenmaal zo.

Op het laatste kan ik alleen maar zeggen: inderdaad, Peter, in jouw wereld is dat zo. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Ik denk ook dat Linux voor de desktop nog niet klaar is voor de massa, maar die argumenten die de auteur van dit stukkie gebruikt zijn erg onduidelijk en soms gewoon onzin.

Er is maar 1 probleem voor Linux en dat is een gestandaardiseerde desktop. Als ze die hebben en dat werkt goed, dan kunnen ze schat ik over 3 jaar Microsoft Windows de prullenbak in deponeren. Hebben ze die niet, dan zal Linux nooit de geek-wereld ontgroeien.
Trouwens dit geld niet voor servers en PDA's omdat desktops daar toch niet interessant zijn.

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als toevoeging op RG(c), ik denk dat een standaard desktop niet nodig is, alswel de mogelijkheid om tussen Qt/KDE en gtk+/Gnome programma's informatie via copypaste te kunnen uitwisselen, zoals tabellen vanuit Gnumeric in KWord copypasten zonder verlies van layout.

Voor de rest kan ik, na installatie van RedHat-7.3 op twee van mijn drie computers (derde volgt over enkele weken), slechts zeggen dat GNU/Linux er wel klaar voor is. Mijn review zal dat bewijzen ([/pim fortuyn mode]). :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

En helemaal het feit dat MS nu zijn software niet meer wil verkopen, maar verhuren(en de huurders verplichten tot in gebruik neming van de nieuwste versie) levert dus nog meer kosten op(door constante upgrading van hardware).

Verder is het sinds Windows XP zeker zo dat Linux meer hardware ondersteund, om het simpele feit dat Windows GEEN ISA-kaarten meer ondersteund die niet PnP zijn. Jumperless werkt niet, en met jumpers ook niet.

Linux is simpel vrijwel overal in te voeren, en desktopstandaardisatie is daar echt niet voor nodig. Nu heb je de keuze, dat is mooi.
Het enige wat daar wel goed voor zou zijn zou een centrale configuratie voor beiden moeten zijn, nu moet je steeds weer opnieuw je sound-server instellen, je printer instellen, je start menu instellen. Dat zou inderdaad wel gedeeld mogen worden, maar verder gewoon laten zoals het is.

(en ff over het argument van iemand hierboven dat ze pas met hun handen in het haar zaten als Linux bij het opstarten zei dat het filesystem possibly currupt is: dat doet WIndows net zo goed. Als je 'm niet goed afsluit krijg je bij het starten de bemoedigende boodschap: Station C: en D: zijn mogelijk beschadigd. Druk op een toets om met de foutcontrole te beginnen. Waarna steeds om bevestiging wordt gevraagd voor alle mogelijke reparatiebezigheden. Op zich niet slecht, maar daar weten de meeste mensen ook geen raad mee.)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met het risico zometeen gelynched te worden :D
En ff tussendoor, jeez slapen sommigen nooit??
slapen? is dat zoiets als een pc uitzetten? ;)
In veel gevallen is de keuze voor windows automatisch, welke manager heeft het lef een ander alternatief voor te stellen, met het risico zijn baan te verliezen.
Het is niet de manager die het voorstel doet, dat doet de sysadmin. De manager keurt het goed (of niet). Desondanks wil je in sommige sectoren van de zakelijke wereld niet anders dan windows op de werkstations. Het kost je namelijk als bedrijf een godsvermogen elk nieuw personeelslid naar een cursus unix4dummies te sturen, terwijl iedereen wel een keer met windows in aanraking is geweest.
In bedrijven waar een combinatie bestaat van Windows en Unix, zoals waar ik werk, is die stap wat minder ver, er zijn toch al Unix specialisten.
Bij mijn werkgever hebben we een bewuste keuze gemaakt om voor de gebruikers Windows werkstations te gebruiken en Unix (solaris) servers. Een enkele windows server vanwege applicaties die we nog aan het omzetten zijn naar unix.
Binnenkort zal de CAD groep bij ons een paar pc's met linux installeren, de bedoeling is dan dat die X-terminals gaan vervangen, en zo de load op de echte rekenbakken verminderen (waarom zou je immers een editor oid over het netwerk op een dure HP bak laten draaien).
Waarom extra kosten maken voor een resource winst die niet eens merkbaar zal zijn? Je kan mij niet wijsmaken dat je echt merkt dat een paar mensen een editor open hebben staan. bovendien, waarom een volledige X-terminal gebruiken voor een editor. Daar heb je ssh/telnet access voor.
Met de keuze in China en Taiwan voor linux (waarbij, hoera, ze zelfs denken over samenwerking), lijkt het me onontkoombaar: linux heeft de toekomst.
Linux heeft altijd al toekomst gehad, de anti-trust processen tegen MS geven alleen de overheden ook een andere kijk op de zaken en gaan zoeken naar alternatieven.
Als binnen 2 jaar een fabrikant niet zorgt dat er linux drivers voor zijn produkten zijn, kan 'ie het vergeten om in China iets te verkopen. En dat wordt de grootste markt.
Als de fabrikant een duidelijke reden heeft om geen linux driver uit te brengen dan zal die er ook niet komen, uitzondering dat iemand van het particulier in elkaar sleutelt. Daar ligt ook de kracht van linux, de fabrikanten maken weinig drivers voor linux. Dat doet de open-source community.
Verder nog: als je een kale pc laat installeren, waarbij degene (thuisgebruiker) die het doet wel de beschikking heeft over internet, de telefoon etcetc, denk ik dat bv Mandrake voor een beginner (niet een debiel) niet moeilijker is dan Windows (eveneens voor een beginner).
Ik zie het niet zo zitten om even mandrake via FTP of HTTP te installen over een telefoonlijn, maar qua idee heb je gelijk :)
De 'grijze duif' windows is overal vanwege de monopoliepositie, niet omdat hij zo goed vliegt.
Nee, het magische woord is mogelijkheden, ik bedoel hiermee absoluut niet dat linux/unix geen mogelijkheden heeft, eerder het tegendeel. Maar MS heeft zijn mogelijkheden met windows altijd goed gepromote terwijl linux/unix zich voornamelijk heeft gericht op de servermarkt. Al een tijd nu probeert linux van het server idee af te komen en zijn intrede te maken op de desktopmarkt, dit zal zeker wel lukken, maar voor veel mensen is linux nog steeds een server.
De echte specialisten (rekenprogs, CAD etc) gebruiken unix systemen, of Mac (video bewerking etc).
Bij universiteiten en rekencentra zie je zeker veel unix/linux systemen, maar de werkstations zijn nog steeds 70% windows.
Windows is slechts voor de (ongeinformeerde/onginteresseerde ?) middenmoot, die dat toevallig kent omdat hij daar al jarenlang viavia illegale software en versies van krijgt. En natuurlijk omdat hij een pc gekocht heeft met windows, en er ook al aan gewend is geen support te krijgen...
onzin, windows is voor iedereen die met een computer bezig is. Niet iedereen zal bewust de keuze voor windows hebben gemaakt omdat er in winkels te weinig wordt gewezen op alternatieven. Ik weet overigens niet waar jij het idee van daan haalt geen support te krijgen, maar als je keurig je licenties heb betaald krijg je prima support bij MS hoor, het is niet altijd de op de manier waarop je het wilt, maar ze doen wat dat betreft wel hun best. Daarnaast vindt je op usenet net als over linux/unix genoeg info over windows.
En inderdaad, sommige dingen krijg je niet in 1 keer geinstalleerd, en het kost moeite,...
Dat is met alles, niet alleen met linux. Windows kan ook heel irritant zijn met installaties.
van de andere kant, neem een RPC1 (regiovrije) dvd-drive, een dvd uit een andere dan de ingestelde zone (bv uit australie, zone 4) en een gemiddelde windows gebruiker, et voila, hij kan 'm niet afspelen.
Als je xine download (oh ja, dat is eigenlijk te moeilijk), moet je wel de versie hebben met dvdnav enzo, maar dan heb je daar geen gezeur meer mee.
Als je even DVDGenie voor windows installeert doet ie het ook prima hoor, echt geen enkel probleem.
Oh ja, games had PvA het wel niet over, maar als je nu een pc koopt, zit daar toch echt XP op, waarmee de game-ervaring toch echt niet zo lekker schijnt te lopen (heb een buurjongen die daar erg van baalt, moest weer win98se installeren, .... en dat is natuurlijk ook niet rielekst, want win98se wil alleen maar op de eerste partitie op de master van de 1e ide controller functioneren,... en daar stond XP... ).
Partition magic, het magische woord :D
Maar ik ben met je eens dat XP niet echt lekker werkt, veel te veel onzin erin.
Het grootste probleem met Windows:
er wordt alles aan gedaan om je als klant te binden, dus zonder het te realiseren ben je volledig afhankelijk van Microsoft.
Let er bij dit probleem wel op dat we (de computerende mensheid) dit probleem zelf gecreerd hebben, iedereen moest en zou windows hebben toen het uit kwam (MS marketing is wat dat betreft de beste ter wereld). Dus MS zag zijn kans en pakte die met beide handen aan.
Meneer PvA heeft ook nog nooit geprobeerd een Word2000 doc te openen in Word97, want compatibiliteit is daaar ver te zoeken. Erger is de reden voor het gebrek aan compatibiliteit...
Word2000 is 99% compatible met Word97, de bestandsformaten zijn gelijk. Enige dat niet zal werken zijn de nieuwere funkties van Word2000, dat is ook logisch omdat Word97 simpelweg niet weet wat het is.
Oh ja, nog een paar feitjes in het voordeel van Linux: ik ken iemand bij Reuters, die er erg van baalt dat ze niet overstappen op linux, omdat hij vertelde dat veel van hun klanten overstappen of overgestapt zijn: Merryl Lynch etcetc.
Beetje vreemd en niet in het voordeel van Linux hoor. Ik ga toch ook niet mijn hele serverpark overgooien op linux omdat een klant van ons roept dat hij op linux draait en hij dat beter vindt werken dan solaris? zou een beetje belachelijk zijn.
Zolang je het hebt over een bedrijf waar je specialisten hebt rondlopen die alleen kennis van Windows hebben, blijft Windows de oplossing,... ook al is het een zwaktebod, ... ze kunnen die specialisten nl niet zomaar ontslaan.
Ik ben zelf een windows specialist en daarnaast aardig goed in linux/FreeBSD en redelijk in solaris. De kennis van alle werelden bij elkaar maken het alleen maar beter. Ontslaan is nooit een oplossing, geef ze eerder de mogelijkheid om door te leren en dingen te gebruiken die ze nog niet kennen.
Als er al unix of linux specialisten zijn, is linux vaak veel handiger,
Valt wel mee, met sommige zaken heb ik liever unix dan linux. Unix is wat robuster dan linux.
vooral als het gaat over extra progs installeren, met win krijg ik altijd te horen dat ik het nieuwe prog kan gebruiken na uit en inloggen, of zelfs rebooten.... En als ik een nieuw progje nodig heb, is dat niet volgende week... Maar ja, rebooten is ook niet handig als ik met een hoop andere dingen bezig ben (bv via reflection op het unix systeem aan het designen ben).
staat dan wel tegenover dat het niet vaak voor komt dat men installeert en designed te gelijk. Tenminste niet in mijn ervaring. Wat wel zo is is dat als de Unix X-terminal goed is ingesteld kan je rebooten zonder dat je je X-terminal hoeft af te sluiten, na de reboot kan je inloggen en zo weer verder gaan waar je was gebleven.
Er zijn 2 zaken die de invoering van linux tegenhouden, en die houden elkaar in stand:
- de specialisten die er zijn voor windows willen hun baan niet kwijt
dus wordt windows overal gebruikt, en linux niet
Dit is dus onzin, echte specialisten kijken langer dan hun neus lang is en zien ook wel in dat sommige zaken gewoon beter aan een unix/linux machine kunnen worden overgelaten.
- omdat windows de standaard is, worden daar de drivers voor gemaakt, en niet voor linux.
als dat zo was zou er helemaal niets werken in linux omdat er geen drivers zouden zijn. Linux is vanaf het begin af aan qua drivers afhankelijk geweest van de open-source community. Denk je echt dat fabrikanten daar nu nog tussen willen zitten. De meeste nieuwe hardware wordt geleverd met een generic/beta driver voor linux die het product laat werken maar zodra er iemand in de open-source community tijd voor heeft genomen komt er een driver die alle mogelijkheden van de hardware kan benutten.
Zoals gezegd, die 2 zaken houden elkaar in stand, totdat de markt voor linux groter wordt dan zo'n 10 a 15%. Laten we dus de chinezen dankbaar zijn, want dat is binnen een jaartje zover..
seeing is believing.
Problemen van hardwareondersteuning zijn dan in elk geval voorbij.
Hoezo, dat een fabrikant drivers voor china maakt wil niet gelijk zeggen dat ze vrijelijk beschikbaar worden gesteld. Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn dat de chinese overheid een stuk of wat coders in dienst neemt die drivers maken voor de hardware.
Dat dat evt niet op de dozen staat van produkten heeft meer te maken met de huidige situatie: mensen die nu met linux bezig zijn zoeken zelf wel uit hoe ze een bepaald produkt aan de praat krijgen, en zo hoeft de fabrikant geen support oid te geven.
Denk eerder dat het er niet staat omdat het de markt niets zal zeggen. een "compatible with windows" logo is algemeen bekend.
Overigens: bij mijn Asus A7V333 zag ik op het cd-tje dat er bv wel linux-drivers bijwaren voor de ingebakken audio.
Yep ik ken die drivers, komen van de open-source community af en zijn beetje aangepast door een coder bij Asus zelf.
Nou nog ff wat inhaken op wat PvA schrijft:
De Duitse overheid wil er niks aan doen dat linux een volhardende penguin is en windows een grijze duif, ze willen dat hun systeem minder kwetsbaar wordt.
Dat heeft minder met het besturingssysteem te maken en meer met de afdeling systeembeheer.
Niet alle computerhardware is geschikt voor linux...?
Nee, en alle computerhardware van 3 jaar geleden kan je afschrijven als je bij windows blijft, want binnenkort wordt NT4 niet meer ondersteund, en wie dan niet overstapt heeft geen support meer.
Maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer mag gebruiken, waarom zou je een goed werkende Windows NT4 server vervangen? Kost alleen maar geld dat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Windows 95 wordt ook niet meer door MS gesupport maar er zijn nog legio van mensen die het gebruiken.
Bovendien, die paar HP scanners her en der zijn veel goedkoper te vervangen dan alle pc's...
Ja, maar waarom zou je ze vervangen als dat niet hoeft, enkelt om een ander OS te gaan draaien? nogal overbodig. Een scan in windows is echt niet anders dan een scan in linux hoor.
Verder kan ik me weinig hardware voorstellen in een vrij standaard compaq, ibm of dell bak (wat ze daar meestal hebben) die niet zou werken onder linux.
Erg FUD achtig argument.
Waar zou PvA het vandaan hebben (always 2 there are, a master and an apprentice... )...
ontmoet mijn toshiba laptop eens (tecra 8100), zodra de PCMCIA op PCIC staat wordt linux helemaal gek. Reden, de aansturing daarvan kan door linux niet gedaan worden en linux herkent het bij iedere reboot als een ander device.
Windows heeft er geen problemen mee. (FreeBSD ook niet overigens, is echt iets van linux)
Voor specifieke toepassingen is geen linuxversie voorhanden?
Voorbeeld???
Laat mij eens een goed werkende Exchange achtige server zien op linux? Er zijn wel projecten waarbij mensen proberen dit te doen, maar er is er nog geeneen die zo goed werkt als de MS versie (mits goed geconfigged uiteraard).
Ok, is soms ook wel zo. Maar als je niet al te dom bent, en je hebt software laten schrijven voor je eigen specifieke toepassingen, heb je ook de source (toch?). Anders zal je je moeten behelpen met wine of zo; toegegeven, beide oplossingen kosten tijd en moeite.
en tijd is geld, dus is de zakelijke markt grotendeels niet geinterreseerd, das gewoon de harde waarheid. Het is duurder om een afdeling op te richten die zich constant met dit soort zaken bezig houdt dan om windows te gaan draaien.
Oh ja, veel van die dingen werken nog in een msdos venster, dus lopen prima onder linux in een dosemu..
Veel applicaties tegenwoordig worden in Delphi of Visual basic gemaakt. Voor Delphi is er een mooi alternatief in linux, maar voor visual basic moet al snel wine worden ingeschakelt.
Windows specialisten moeten worden omgeschoold?
Neehoor, die kick je eruit.
En dan het aantal werkelozen omhoog laten schieten, waar denk jij mee na, je leuter ofzo. Das niet goed voor de arbeidsmarkt en dus ook niet voor de zakenwereld. Omscholen is een veel beter alternatief.
Verder wel waar, maar als je de eerste linux-specialist in huis haalt, zie je waarschijnlijk dat die windows specialisten opeens een vrijwel vertikale leercurve hebben.
en als je een unix specialist in huis haalt begint de linux specialist ook weer te leren. Krijg de indruk dat jij windows specialisten zo een beetje onderaan de lijst van specialisten heb staan. Ik denk dat je je daarop verkijkt, windows specialisten (de echten uiteraard) hebben echt wel wat meer kennis dan een beetje kunnen wijzen en klikken met de muis.
Motivatie is alles, en hoog als je baan op het spel staat
Heb jij een wrok tegen windows specialisten?
Computerbestanden hoeven vaak niet te worden omgezet om ze te gebruiken, maar PvA heeft nog nooit linux in actie gezien dus dat argument komt van een of ander MS FUD praatje...
Mee eens, enige uitzondering is een enkelt text bestand dan in notepad is gemaakt en met VI wordt geopend. Het is allemaal leesbaar enzo, maar sommige ascii tekens moeten er even worden uitgehaald.
Dat linux met zijn lagere prijs (3 cd-r's en 1.8GB aan download data voor Mandrake 8.2) van de andere kant (ingebruikname etc) zoveel kost dat dat geen voordeel is, hmmm,...
Bij een gedownloade versie van linux zit geen supportcontract dus kan je support buiten internet/usenet wel vergeten, bij windows zit dat voor een periode in de licentie.
Zoals gezegd, binnenkort moeten alle bedrijven overstappen op WinXP, en dus hun oude PII 333MHz bakken de deur uitdoen, omdat voor NT of 98 geen support meer is, dus het lijkt me sterk dat dat niet opweegt tegen de kosten van linux-invoering...
Windows 2000 pro draait prima op een P2 333 met 256Mb ram, eventueel kan je nog upgraden naar P3 450 (slot1 versie) en dan kan je nog wel een jaar of 2 door. Denk dat dat stukken goedkoper is dan alles overgooien naar Linux inc. cursussen enzo.
Conclusie: voor PvA is linux inderdaad een penguin: iets wat zo ver van zijn bed is dat hij er geen weet van heeft, afgezien van wat foto's die een bekende heeft gemaakt in de plaatselijke dierentuin.
In het wild heeft PvA er nog nooit een waargenomen, maar als het zover komt (wat me sterk lijkt in de komende 12 maanden, want PvA lijkt zo'n huiselijk typje dat hij waarschijnlijk de andere kant op kijkt als het zover is) zou hij best wel eens verbaasd kunnen opkijken.
Alhoewel ik hem ervan verdenk dan te zeggen: goh er is veel veranderd in de laatste x maanden, linux is echt vooruitgegaan. Yeah right.
PvA heeft het artikel gewoon overgenomen van de MS marketing.
Om verder te gaan met de beeldspraak (voor het geval dat iemand zover heeft gelezen... ):
De duiven zijn de ergste vervuilers in de grote steden, bv in Parijs worden/zijn alle monumentale gebouwen in zeer hoge mate aangetast door de duivenschijt, dat er een boete op het voeren van duiven staat van (toen ik er nog woonde) 100.000 FrF....
Maar over dergelijke 'onvolkomenheden' van de duifjes zal PvA alleen maar zeggen: dat hoort erbij, dat is nou eenmaal zo.
een duif is onderdeel van de natuur, als je er teveel van afschiet wordt het vanzelf een beschermt dier, en dan is ie nog veel gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 09 juni 2002 14:31 schreef beelzebubu het volgende:
Als toevoeging op RG(c), ik denk dat een standaard desktop niet nodig is, alswel de mogelijkheid om tussen Qt/KDE en gtk+/Gnome programma's informatie via copypaste te kunnen uitwisselen, zoals tabellen vanuit Gnumeric in KWord copypasten zonder verlies van layout
Ik vind dat die wel noodzakelijk is, anders weet niemand waar die aan toe is. Er zijn tig toolkits die allemaal precies hetzelfde doen. Hoe kan een fabrikant, zeg Macromedia, nou programma's voor Linux maken? Dat is haast niet te doen omdat er geen standaard is.
Bij Windows heb je gewoon een vasta API en that's it. Je kan ervan opaan dat die in elke versie hetzelfde is. Windows 95 proggies doen het perfect op Windows XP. Programma's voor KDE1 werken niet op KDE2.

Producenten van software en hardware willen gewoon een standaard grafische API en een standaard grafische desktop zodat ze weten waar ze aan toe zijn en software ervoor kunnen maken dat bij iedereen werkt. In Windows kan dat, in MacOS kan dat, in BeOS kan dat, maar in Linux niet. Daarom gaat Linux nooit iets worden voor de massa. Noteer maar vast, kijken wie er over tien jaar gelijk heeft gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 15:02 schreef DeatHLocK het volgende:
met het risico zometeen gelynched te worden :D
Je vraagt erom. >:).
onzin, windows is voor iedereen die met een computer bezig is.
Nee, windows wordt gebruikt door iedereen die een computer heeft. Windows is niet geschikt voor hen. Het enige OS dat n00b-resistent is, is MacOS (imho). Ooit met MacOS gespeeld? Doen! Je zult versteld staan!

Windows wordt slechts gebruikt omdat de buurman of die technische zoon van de overburen windows gebruikt (en dus alles kan repareren, /me *). Of omdat je dan Word documentjes van de buurman bij jou thuis kan kijken. Of van je werk... Whatever. Dat dat ook anders kan (OpenOffice support Office docs) weet men niet of snapt met niet.
Word2000 is 99% compatible met Word97, de bestandsformaten zijn gelijk. Enige dat niet zal werken zijn de nieuwere funkties van Word2000, dat is ook logisch omdat Word97 simpelweg niet weet wat het is.
Ik heb teveel Word97 documenten gezien die in Word2k als tekst (binary) werden gerendenderd.
Maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer mag gebruiken, waarom zou je een goed werkende Windows NT4 server vervangen? Kost alleen maar geld dat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Windows 95 wordt ook niet meer door MS gesupport maar er zijn nog legio van mensen die het gebruiken.
Leg dat maar aan de manager uit. Een keer raden wie er over de software keuze in middelgrote bedrijven gaat. Juist ja, de manager... |:(.
Laat mij eens een goed werkende Exchange achtige server zien op linux? Er zijn wel projecten waarbij mensen proberen dit te doen, maar er is er nog geeneen die zo goed werkt als de MS versie (mits goed geconfigged uiteraard).
Exchange is een windows specifiek product. Dit is hetzelfde als 'laat mij eens een Macintosh server op windows zien' of 'laat mij eens een Novell server op Solaris zien'. Wat jij wel kan vragen is 'kan ik van linux een bedrijfsmailserver maken'. En ja, dat kan. Hetzij via webmail, hetzij via IMAP+SMTP, hetzij via (ouderwets) POP3+SMTP. Het kan dus best.
Bij een gedownloade versie van linux zit geen supportcontract dus kan je support buiten internet/usenet wel vergeten, bij windows zit dat voor een periode in de licentie.
90% van de windows thuis gebruikers heeft geen licentie. Over het algemeen gaat die support niet via MS maar via je computerfabrikant. MS zelf is nauwelijks verantwoordelijk voor support.
Windows 2000 pro draait prima op een P2 333 met 256Mb ram, eventueel kan je nog upgraden naar P3 450 (slot1 versie) en dan kan je nog wel een jaar of 2 door. Denk dat dat stukken goedkoper is dan alles overgooien naar Linux inc. cursussen enzo.
Hoeveel kost een windows licentie ook alweer? :?...

Maargoed, dit verzandt weer in de oude MS/Windows vs. Linux discussie, dus laten we er maar snel over ophouden... Meneer PvA mag eens de nieuwste windows (XP) en Linux (bv. Redhat 7.3) installeren en dan nogmaals vergelijken. Benieuwd of hij dan nog hetzelfde artikel schrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 19:06 schreef RG© het volgende:
Noteer maar vast, kijken wie er over tien jaar gelijk heeft gehad :)
We zullen zien. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hah, iemand die mijn verhaal gelezen heeft... ;)

[..]

Het is niet de manager die het voorstel doet, dat doet de sysadmin. De manager keurt het goed (of niet). Desondanks wil je in sommige sectoren van de zakelijke wereld niet anders dan windows op de werkstations. Het kost je namelijk als bedrijf een godsvermogen elk nieuw personeelslid naar een cursus unix4dummies te sturen, terwijl iedereen wel een keer met windows in aanraking is geweest.
Het is toch echt de manager die de beslissing neemt, op aanraden van de sysop; tenzij het een erg klein bedrijfje is...
Waarom extra kosten maken voor een resource winst die niet eens merkbaar zal zijn? Je kan mij niet wijsmaken dat je echt merkt dat een paar mensen een editor open hebben staan. bovendien, waarom een volledige X-terminal gebruiken voor een editor. Daar heb je ssh/telnet access voor.
Ik vond het ook raar, totdat me werd uitgelegd dat: er geen nieuwe xterminals gemaakt worden. En ze zitten bij ons veelal op X11R5, met maar liefst 256 kleuren. Met andere woorden: upgraden is echt geen luxe.
Verder: bandbreedte is dus wel een probleem, niet vanwege een paar editors, maar wel vanwege een heleboel editors en vergelijkbare, simpele progjes.
Oh ja, de logfiles van designprogramma's zijn vaak meerdere megabytes groot, ook niet zo rielekst.
Als de fabrikant een duidelijke reden heeft om geen linux driver uit te brengen dan zal die er ook niet komen, uitzondering dat iemand van het particulier in elkaar sleutelt. Daar ligt ook de kracht van linux, de fabrikanten maken weinig drivers voor linux. Dat doet de open-source community.
Ik bedoel meer: de fabrikant moet ervoor zorgen dat drivers er kunnen komen. Als ze geen info geven komen er geen drivers. Maar volgens mij begreep je dat wel.. ;)
Ik zie het niet zo zitten om even mandrake via FTP of HTTP te installen over een telefoonlijn, maar qua idee heb je gelijk :)
Lijer!! :)
Ik bedoelde dat hij wel de cd-tjes had liggen.
Nee, het magische woord is mogelijkheden, ik bedoel hiermee absoluut niet dat linux/unix geen mogelijkheden heeft, eerder het tegendeel. Maar MS heeft zijn mogelijkheden met windows altijd goed gepromote terwijl linux/unix zich voornamelijk heeft gericht op de servermarkt. Al een tijd nu probeert linux van het server idee af te komen en zijn intrede te maken op de desktopmarkt, dit zal zeker wel lukken, maar voor veel mensen is linux nog steeds een server.
Daar kom je trouwens op een punt dat ik vergeten was: zonder commercieel succes geen promotie, dus een rem op de vooruitgang...
Misschien wel een groter struikelblok dan de overige die ik genoemd heb.
onzin, windows is voor iedereen die met een computer bezig is. Niet iedereen zal bewust de keuze voor windows hebben gemaakt omdat er in winkels te weinig wordt gewezen op alternatieven. Ik weet overigens niet waar jij het idee van daan haalt geen support te krijgen, maar als je keurig je licenties heb betaald krijg je prima support bij MS hoor, het is niet altijd de op de manier waarop je het wilt, maar ze doen wat dat betreft wel hun best. Daarnaast vindt je op usenet net als over linux/unix genoeg info over windows.
Over geen support: als je als thuisgebruiker een probleem hebt, hoor ik in elk geval weinig verhalen van mensen die van MS een oplossing kregen.
Als je even DVDGenie voor windows installeert doet ie het ook prima hoor, echt geen enkel probleem.
Ja, dus ga je al verder dan de doorsnee gebruiker, ik weet ook wel dat dat er is, maar veel gebruikers die dat weten of kunnen achterhalen zouden waarschijnlijk met linux ook best uit de voeten kunnen... dat was mijn punt.
Let er bij dit probleem wel op dat we (de computerende mensheid) dit probleem zelf gecreerd hebben, iedereen moest en zou windows hebben toen het uit kwam (MS marketing is wat dat betreft de beste ter wereld). Dus MS zag zijn kans en pakte die met beide handen aan.
Nee, MS was de eerste die geen gigantische bedragen vroeg voor een simpele editor (IBM bv wel), toen zijn ze in een goed daglicht gekomen, waardoor ze later zoveel succes konden hebben met windows.
Maar nu is het zo dat er itt toen wel alternatieven zijn.
Ehm, dan heb ik het toch verkeerd begrepen, want Office XP is nl wel weer helemaal compatible met Office 97. Het trucje bleek nl niet te werken, de wereld stapte niet massaal over op Office2000... Maar inderdaad, ik kan me vergissen.
Beetje vreemd en niet in het voordeel van Linux hoor. Ik ga toch ook niet mijn hele serverpark overgooien op linux omdat een klant van ons roept dat hij op linux draait en hij dat beter vindt werken dan solaris? zou een beetje belachelijk zijn.
Nee, dat bedoel ik ook niet, het was meer in de trant van: bij het ene bedrijf zegt men dat het niet kan, maar het andere bedrijf kan het wel en doet het ook...
Ik ben zelf een windows specialist en daarnaast aardig goed in linux/FreeBSD en redelijk in solaris. De kennis van alle werelden bij elkaar maken het alleen maar beter. Ontslaan is nooit een oplossing, geef ze eerder de mogelijkheid om door te leren en dingen te gebruiken die ze nog niet kennen.
Je hebt mijn >:) niet gekwoot!!! Stond er niet voor niets... :)
Valt wel mee, met sommige zaken heb ik liever unix dan linux. Unix is wat robuster dan linux.
Ehmm, lijkt me dat dat niet per se zo hoeft te zijn, maar ik kan me vergissen, ... dus als jij het zegt.
staat dan wel tegenover dat het niet vaak voor komt dat men installeert en designed te gelijk. Tenminste niet in mijn ervaring. Wat wel zo is is dat als de Unix X-terminal goed is ingesteld kan je rebooten zonder dat je je X-terminal hoeft af te sluiten, na de reboot kan je inloggen en zo weer verder gaan waar je was gebleven.
Ik design de hele tijd, wordt ik voor betaald, maar als ik eens een progje nodig heb, moet ik wel uitloggen etcetc. Dus inderdaad, ik kan niet tegelijkertijd installeren en designen, werk op een Windows pc... :D

En nee, ik kan niet rebooten met mijn pc en aankoppelen aan de unix omgeving en alles daar nog terugvinden.
Bij reflection draait de wm op de win pc...
als dat zo was zou er helemaal niets werken in linux omdat er geen drivers zouden zijn. Linux is vanaf het begin af aan qua drivers afhankelijk geweest van de open-source community. Denk je echt dat fabrikanten daar nu nog tussen willen zitten. De meeste nieuwe hardware wordt geleverd met een generic/beta driver voor linux die het product laat werken maar zodra er iemand in de open-source community tijd voor heeft genomen komt er een driver die alle mogelijkheden van de hardware kan benutten.
Nvidia wil daar in elk geval wel tussen zitten... verder heb je gelijk, maar ik had het dus over het beschikbaar stellen van de nodige info/specs om drivers te kunnen maken.
seeing is believing.
Mee eens...
Het is natuurlijk ook wishful thinking aan mijn kant, maar anders krijg je van die saaie discussies van ja en amen... :P
Hoezo, dat een fabrikant drivers voor china maakt wil niet gelijk zeggen dat ze vrijelijk beschikbaar worden gesteld. Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn dat de chinese overheid een stuk of wat coders in dienst neemt die drivers maken voor de hardware.
Nee, maar drivers speciaal voor china??? Als ze toch de moeite nemen, maken ze die dingen natuurlijk algemeen beschikbaar. Coders voor de chinese overheid? Als er al zoveel open source driver hackers zijn, waarom dan nog meer zelf inhuren?
Denk eerder dat het er niet staat omdat het de markt niets zal zeggen. een "compatible with windows" logo is algemeen bekend.
Is ook weer waar.
In mijn ervaring blijven de meeste grote bedrijven hangen bij de laatste versie die goed (genoeg) werkt, en die ondersteund wordt. Verder heb je gelijk.
Ja, maar waarom zou je ze vervangen als dat niet hoeft, enkelt om een ander OS te gaan draaien? nogal overbodig. Een scan in windows is echt niet anders dan een scan in linux hoor.
Nee, dat was meer vanuit het idee dat als je je NT bakken eruit doet omdat dat niet meer gesupport wordt, je dus voor mijn gevoel voor de keuze staat: XP op nieuwe hardware, of Linux op dezelfde oude hardware.
ontmoet mijn toshiba laptop eens (tecra 8100), zodra de PCMCIA op PCIC staat wordt linux helemaal gek. Reden, de aansturing daarvan kan door linux niet gedaan worden en linux herkent het bij iedere reboot als een ander device.
Windows heeft er geen problemen mee. (FreeBSD ook niet overigens, is echt iets van linux)
Tsja, ik heb ook niet gezegd dat er geen problemen mee zijn, alleen dat de meeste hardware (en bij de bedrijven die ik ken, hebben de meesten bv geen laptop) best prima zal werken onder linux.
en tijd is geld, dus is de zakelijke markt grotendeels niet geinterreseerd, das gewoon de harde waarheid. Het is duurder om een afdeling op te richten die zich constant met dit soort zaken bezig houdt dan om windows te gaan draaien.
Klopt, en niemand kijkt naar de lange termijn. Het Bush syndroom: slechts maximaal 4 jaar vooruitkijken, alles daarna mogen zij die na ons komen oplossen.
En dan het aantal werkelozen omhoog laten schieten, waar denk jij mee na, je leuter ofzo. Das niet goed voor de arbeidsmarkt en dus ook niet voor de zakenwereld. Omscholen is een veel beter alternatief.
Natuurlijk denk ik met mijn leuter, die heeft de grootste herseninhoud.
Doe nou af en toe wat meer moeite mijn smilies te interpreteren... :P
en als je een unix specialist in huis haalt begint de linux specialist ook weer te leren. Krijg de indruk dat jij windows specialisten zo een beetje onderaan de lijst van specialisten heb staan. Ik denk dat je je daarop verkijkt, windows specialisten (de echten uiteraard) hebben echt wel wat meer kennis dan een beetje kunnen wijzen en klikken met de muis.
Helaas zijn er nogal veel windows 'specialisten' die niet echt meer kunnen dan klikken. En daar heb ik een hekel aan. Ik ben er ook een paar tegengekomen die wel van wanten weten, en die zie ik dan ook kwa niveau tussen de Unix specialisten, daar niet van. Ik denk/vermoed alleen dat het gemiddeld niveau van alle windows specialisten door de klik-kids inderdaad zodanig omlaag gehaald wordt dat het duidelijk onder het gemiddelde van andere systeemspecialisten komt....
Heb jij een wrok tegen windows specialisten?
Nee, alleen een hekel aan mensen die met oogkleppen oplopen en blaten over dingen waar ze niks vanaf weten. Een aantal van hen is (noemt zich ..?) windows specialist.
PvA heeft het artikel gewoon overgenomen van de MS marketing.
Oooh, vandaar....
;)
een duif is onderdeel van de natuur, als je er teveel van afschiet wordt het vanzelf een beschermt dier, en dan is ie nog veel gevaarlijker.
:) :)
Ja, maar voorlopig mag je vrij knallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:28
Zoiets stond ook in de kijk, echte slechte artikelen van buitenstaanders die de power knop op een computerkast niet eens kunnen vinden. :(

En daarnaast heb ik al zo vaak gehad dat linux wel exotische hardware detecteerde en windows niet. Linux en Windows zijn als je er een soort punten wedstrijd van gaat maken allebei evengoed, maar de een wint het op het andere vlak dan de ander, Windows wint bijvoorbeeld media, en Linux stabiliteit (logisch :))

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 09:56 schreef DeatHLocK het volgende:
Hij draaide hier tot voorkort echt hoor (NT4 op een Sparc classic). De versie die je er voor nodig heb werd enkelt nooit op de verkochte cdrom gezet, maar als een separate release verkocht.
Ah, dan heb ik me vergist.
en dan het hele bedrijf een cursus linux/unix gaan geven zodat ze ook nog weten wat er gebeurt als ze per ongeluk op het verkeerde icoontje klikken. Of ga jij als systeembeheerder iedere dag het hele pand rond om iedereen maar te vertellen wat wel en niet kan.
http://newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239&mode=thread
Ik zou mijn tante niet achter linux zetten. Na een dag loopt ze gillend weg.
Wrom?
Girotellen werkt ook niet, enz.
Wrom niet? Hier werkt het met de Rabobank wel iig...
Van Kmail snapt ze niks, ze kan maar nauwelijks met outlook expresse omgaan
Evolution is een outlook-clone... Lijkt me dat ze dat wel snapt?
En als ze er zoveel moeite mee heeft, dan wordt het ook nog lol als ze een nieuwe Windows versie moet gaan draaien met nieuwere apps.
Ze is begonnen met win 3.11 en aan windows + wordperfect gewend geraakt.
WP is er ook voor GNU/Linux
De overstap naar word was al moeilijk genoeg. Bij staroffice kan ik haar weer helemaal alles opnieuw gaan uitleggen.
Ja, en dat probleem zul je blijven houden, regardless van OS. Applicaties veranderen.
Grappig... GNU/Linux is technisch gezien een Unix...
Misschien bedoelde je 'Solaris' ipv 'Unix' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 20:15 schreef Jackabuzah het volgende:

Windows wint bijvoorbeeld media, en Linux stabiliteit (logisch :))
Is dat logisch? nou ik had laatst een mooie linuxcrash. Muis deed het wel, maar zelfs vanaf mijn server inloggend kon ik de computer niet rebooten. Verder vertoont heel wat software nukken. Stopt er spontaan mee of loopt vast. Ook kde.

Ja ik weet wel dat linux de kernel is, maar het geheel (linux + gui etc.) is zéker niet stabieler dan windows.
Die vergelijking kon wel eens negatief uitpakken voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 20:17 schreef deadinspace het volgende:

Grappig... GNU/Linux is technisch gezien een Unix...
Misschien bedoelde je 'Solaris' ipv 'Unix' ?
zoek jij de betekenis van GNU eens op :)

Gnu is Not Unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gnu is Not Unix
mjah... maar sommige mensen denken daar blijkbaar anders over... zoek jij de betekenis van tux (die pinquin) eens op...

Torvalds UniX :P (en nee, tux komt dus niet van 'tuxedo', engels voor kostuum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 09:28
Op zondag 09 juni 2002 20:46 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Is dat logisch? nou ik had laatst een mooie linuxcrash. Muis deed het wel, maar zelfs vanaf mijn server inloggend kon ik de computer niet rebooten. Verder vertoont heel wat software nukken. Stopt er spontaan mee of loopt vast. Ook kde.

Ja ik weet wel dat linux de kernel is, maar het geheel (linux + gui etc.) is zéker niet stabieler dan windows.
Het hangt er erg vanaf wat je er mee doet, welke software je draait enzo, maar een echte crash zoals onder windows heb ik echt nog nooit gehad. Meestal lukt bij mij de installatie niet of ik verkloot mijn X-server door te klooten met fonts :(.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 09 juni 2002 21:02 schreef DeatHLocK het volgende:

Gnu is Not Unix
Yep, maar de kernel (Linux) voldoet aan alle eisen om een Unix te zijn (al is het slechts een Unix-achtige ofwel een *nix omdat hij niet gecertificeerd is). De GNU-tools daarbovenop volgen in de meeste gevallen de POSIX-standaard en verhinderen GNU/Linux er niet van een Unix-achtige te zijn. Of het ook een echte Unix is, daar zijn hier al heel wat discussies over geweest.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 20:46 schreef Kheperi het volgende:
Daar heb ik dan compleet geen last van (en ook nooit gezien bij anderen) :?
Staat er iets boeiends in je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 21:02 schreef DeatHLocK het volgende:

Gnu is Not Unix
Ik weet wat GNU betekent hoor, maar GNU/Linux is gewoon (vrijwel?) 100% POSIX compliant, wat inhoudt dat het technisch gezien even Unix is als Solaris (licensetechnisch en historisch gezien niet nee, maar dat heeft weinig met de robuustheid te maken).

En van www.gnu.org
The GNU Project was launched in 1984 to develop a complete Unix-like operating system which is free software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 20:11 schreef aRTee het volgende:
Hah, iemand die mijn verhaal gelezen heeft... ;)
[..]
:D
Het is toch echt de manager die de beslissing neemt, op aanraden van de sysop; tenzij het een erg klein bedrijfje is...
Dat zei ik ook :)
Ik vond het ook raar, totdat me werd uitgelegd dat: er geen nieuwe xterminals gemaakt worden. En ze zitten bij ons veelal op X11R5, met maar liefst 256 kleuren. Met andere woorden: upgraden is echt geen luxe.
Verder: bandbreedte is dus wel een probleem, niet vanwege een paar editors, maar wel vanwege een heleboel editors en vergelijkbare, simpele progjes.
Oh ja, de logfiles van designprogramma's zijn vaak meerdere megabytes groot, ook niet zo rielekst.
Kijk, dan is het een situatie waarin er weinig alternatieven zijn.
Ik bedoel meer: de fabrikant moet ervoor zorgen dat drivers er kunnen komen. Als ze geen info geven komen er geen drivers. Maar volgens mij begreep je dat wel.. ;)
jep, maar bedenk wel dat zeker in het begin fabrikanten erg terughoudend waren hiermee. dit begint nu steeds beter te gaan, maar dat geldt niet voor elke fabrikant.
Lijer!! :)
Ik bedoelde dat hij wel de cd-tjes had liggen.
>:)
Daar kom je trouwens op een punt dat ik vergeten was: zonder commercieel succes geen promotie, dus een rem op de vooruitgang...
Misschien wel een groter struikelblok dan de overige die ik genoemd heb.
MS heeft duidelijk bewezen dat alles draait om promotie bij de software. anders was windows nooit zo "belangrijk" geworden in de wereld.
Over geen support: als je als thuisgebruiker een probleem hebt, hoor ik in elk geval weinig verhalen van mensen die van MS een oplossing kregen.
Daar kan ik niet over oordelen, maar daar staat tegenover dat ik ook nooit gehoord heb van een linux gebruiker die support heeft gekregen van de leverancier van zijn distro. Support wordt gewoon op het internet gezocht.
Ja, dus ga je al verder dan de doorsnee gebruiker, ik weet ook wel dat dat er is, maar veel gebruikers die dat weten of kunnen achterhalen zouden waarschijnlijk met linux ook best uit de voeten kunnen... dat was mijn punt.
Maar met jouw wijze van de installatie voor de dvd player in linux ga je op zich ook verder dan normaal, aangezien je zelf al aangaf dat dit een speciale/aangepaste versie is.
Nee, MS was de eerste die geen gigantische bedragen vroeg voor een simpele editor (IBM bv wel), toen zijn ze in een goed daglicht gekomen, waardoor ze later zoveel succes konden hebben met windows.
Maar nu is het zo dat er itt toen wel alternatieven zijn.
en dat is het hem juist, toen waren er alternatieven en moest het allemaal goedkoop zijn dus koos men MS, nu is zijn er alternatieven, maar heeft iedereen MS al en loopt een groot deel erover te klagen.
Ehm, dan heb ik het toch verkeerd begrepen, want Office XP is nl wel weer helemaal compatible met Office 97. Het trucje bleek nl niet te werken, de wereld stapte niet massaal over op Office2000... Maar inderdaad, ik kan me vergissen.
Office XP biedt de mogelijkheid om op de juiste wijze op te slaan in een Office97 compatible formaat, dit houdt eigenlijk in dat OfficeXP de dingen die Office97 niet kent eruit haalt. Office2000 kon dat niet helemaal goed.
Nee, dat bedoel ik ook niet, het was meer in de trant van: bij het ene bedrijf zegt men dat het niet kan, maar het andere bedrijf kan het wel en doet het ook...
Maar er zal een reden zijn waarom het niet kan, er zullen vast applicaties gebruikt kunnen worden waar jij geen weet van heb maar die toch bedrijfskritisch zijn.
Je hebt mijn >:) niet gekwoot!!! Stond er niet voor niets... :)
Mijn fout, ik had jouw posting deels gelezen en toen al op reply gedrukt, vandaar dat ik wat smilies gemist heb.
Ik design de hele tijd, wordt ik voor betaald, maar als ik eens een progje nodig heb, moet ik wel uitloggen etcetc. Dus inderdaad, ik kan niet tegelijkertijd installeren en designen, werk op een Windows pc... :D

En nee, ik kan niet rebooten met mijn pc en aankoppelen aan de unix omgeving en alles daar nog terugvinden.
Bij reflection draait de wm op de win pc...
Mja das dan een beperking die op het system is opgelegt. Met exceed is het iig wel mogelijk. De wm draait daar op de unix/linux bak.
Nvidia wil daar in elk geval wel tussen zitten... verder heb je gelijk, maar ik had het dus over het beschikbaar stellen van de nodige info/specs om drivers te kunnen maken.
yep, de reden van nvidia is dat ze niet alle informatie vrij willen geven (voor zover ik weet) en daarom blijven ze er tussen hangen.
Nee, maar drivers speciaal voor china??? Als ze toch de moeite nemen, maken ze die dingen natuurlijk algemeen beschikbaar. Coders voor de chinese overheid? Als er al zoveel open source driver hackers zijn, waarom dan nog meer zelf inhuren?
veiligheid, ik kan me voorstellen dat je als overheidsinstelling bepaalde zaken toch in de hand wilt houden. Met windows hadden ze niets in de hand, nu hebben ze de mogelijkheid om alles in de hand te nemen.
In mijn ervaring blijven de meeste grote bedrijven hangen bij de laatste versie die goed (genoeg) werkt, en die ondersteund wordt. Verder heb je gelijk.
Klopt, dat is ook de reden waarom MS een grote voet in de markt heeft, de massa van de bedrijven is met een windows 95/NT netwerk begonnen.
Nee, dat was meer vanuit het idee dat als je je NT bakken eruit doet omdat dat niet meer gesupport wordt, je dus voor mijn gevoel voor de keuze staat: XP op nieuwe hardware, of Linux op dezelfde oude hardware.
op zich leuk, maar even kijkend naar RH en Mandrake, dan zou ik dat ook niet graag op een P2 333 gebruiken als werkstation hoor, als ik 3x writer van openoffice open heb staan dan zijn de resources echt wel op, en dat is echt geen vreemde situatie in een werkomgeving. Uiteindelijk wordt het voor beide situaties upgraden, al zal het met linux een goedkopere upgrade worden.
Tsja, ik heb ook niet gezegd dat er geen problemen mee zijn, alleen dat de meeste hardware (en bij de bedrijven die ik ken, hebben de meesten bv geen laptop) best prima zal werken onder linux.
agreed :)
Klopt, en niemand kijkt naar de lange termijn. Het Bush syndroom: slechts maximaal 4 jaar vooruitkijken, alles daarna mogen zij die na ons komen oplossen.
das deels waar, al is het bij de directie vaak zo dat die na 4 jaar nog wel zitten. Er wordt vaak een bewuste keuze gemaakt om het huidige platform langer aan te houden.
Helaas zijn er nogal veel windows 'specialisten' die niet echt meer kunnen dan klikken. En daar heb ik een hekel aan. Ik ben er ook een paar tegengekomen die wel van wanten weten, en die zie ik dan ook kwa niveau tussen de Unix specialisten, daar niet van. Ik denk/vermoed alleen dat het gemiddeld niveau van alle windows specialisten door de klik-kids inderdaad zodanig omlaag gehaald wordt dat het duidelijk onder het gemiddelde van andere systeemspecialisten komt....
ah kijk, ik noem die mensen wizkids oftewel de "ik kan games installen"-specialisten :)
Nee, alleen een hekel aan mensen die met oogkleppen oplopen en blaten over dingen waar ze niks vanaf weten. Een aantal van hen is (noemt zich ..?) windows specialist.
heej die ken ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k heb het gevoel dat de Linux gebruikers een beetje last hebben van een minderwaardigheidscomplex. Ze doen niets anders dan "hun" Linux verdedigen.
Voorlopig schijnt Linux niet echt goed te installeren te zijn op een beetje geavanceerde laptop.
Alles heeft zijn voor en tegen. Dus ook Linux en Widows.
Als je ergens gevoelsmatig, om wat voor reden dan ook, voorstander van bent is dit best begrijpelijk. Dit gevoel ken ik ook. Ik riep toen ik nog een ATARI ST had ook "Fuck for Amiga!" 't was gewoon een bepaald gevoel dat je voor ATARI had. Volgens mij zijn er nu Linuxgebruikers die "Fuck Windows" roepen....
'k heb ik thuis nu gewoon twee PC's onder Windows draaien die prima hun werk doen.

Het ergste is als je bij een overheidsinstelling werkt waar de ICTers de baas zijn (Apeldoorn is heilig!). Als je goed je werk kunt doen met je PC is er niets irritanter dan dat de ICTers weer iets landelijk updaten via het netwerk in het weekend, terwijl alles goed werkt. De gevolgen van updates zijn vaak dat er hele groepen mensen enige uren hun werk niet kunnen doen omdat er iets fout is gegaan. Ik ken collega's die weken hun laptop niet konden gebruiken wegens mislukte updates.
Ik durf zelfs te stellen dat de ouderen dankzij allerlei ingrijpende updates, wijzigingen, het verwijderen en toevoegen van software de moed opgeven om alles te volgen en daardoor alle mogelijkheden van de aangeboden software niet meer benutten. Ze hebben de moed opgegeven.....

Het voorstaande vertel ik omdat ik gebruiker ben van een computernetwerk dat volgens mij wordt gebruikt door ICTers om hun kennis te laten zien bij de baas en om hun baan veilig te stellen. De gebruiker doet er dus niet toe! Stel je voor dat ze over zouden gaan op Linux!!! De ramp zou voor de gebruiker niet te overzien zijn. Maar, de gebruiker is niet belangrijk!!!

Jullie merken het al... Thuis lekker klooien met de computer en eventueel nog eens met Linux als ik voldoende tijd heb. Er mag thuis van alles misgaan met computers. Dit maakt niets uit.
Op mijn werk wil ik gewoon mijn werk kunnen doen met mijn PC en wens ik niet opgehouden te worden door ICTers die klooien met netwerken en discussieren over Linux en Windows ! 't zootje moet domweg werken.
De gebruiker is dus niet belangrijk???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:16 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Daar heb ik dan compleet geen last van (en ook nooit gezien bij anderen) :?
Staat er iets boeiends in je logs?
Nee helemaal niks. Heel jammer. En het gebeurde zomaar ineens terwijl een webpagina werd geopend. Misschien niet de oorzaak, maarja... maar er liep verder eigenlijk niks bijzonders. Ik heb geen idee welke pagina het was. ik was wat aan het googelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Girotellen werkt ook niet, enz.
Onzin. Girotel werkt op mijn Win2k laptop niet meer vanwege een of ander schier onoplosbaar java-probleem (en ik heb er al flink aan gesleuteld), maar ga ik naar mijn linuxdoos dan kan ik zonder enig probleem mijn negatief saldo bekijken en waar nodig vergroten. U, mijnheer, lult uit Uw nek ;) (jaja, nofi, blabla)
Je overige punten: deels heb je gelijk, deels gaat het grbuik van software veel meer om concepten en die blijven gelijk. Een overstap van Win95 naar Win2k (onlangs op de afdeling waar ik werk) brengt ook een hoop problemen mee, kan ik je zeggen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik denk ook dat het kranten bericht wel even anders geformuleerd mocht worden als nu is gedaan :(
Ook denk ik dat Linux zeker weten groot gaat worden, vooral omdat het met grote stappen vooruit gaat neem nou Transgaming, die met WineX kwam veel mensen hebben nu dus gehoord dat het allemaal wel kan, maar wel even om zijn tijd vraagt.
Mocht WineX echt helemaal voltooid zijn en goed werken dan denk ik dat de normale users zonder problemen kunnen overstappen op bijvoorbeeld Red Hat of dergelijke distro's, gebruiksvriendelijk genoeg en als de game-faciliteiten er zijn wat houd ze dan nog tegen?
Ondersteuning voor hardware komt er ook steeds meer dus over een tijd ook daar geen zorgen meer over. imo dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 21:59 schreef klausewitz het volgende:
Voorlopig schijnt Linux niet echt goed te installeren te zijn op een beetje geavanceerde laptop.
Niet op zijn laptop misschien, maar op de laptops hier (ok, een paar daarvan zijn niet meer zo geavanceerd meer, maar sommigen wel) werkt het prima hoor.
Op mijn werk wil ik gewoon mijn werk kunnen doen met mijn PC en wens ik niet opgehouden te worden door ICTers die klooien met netwerken en discussieren over Linux en Windows ! 't zootje moet domweg werken.
Als het domweg moet werken is een goed beheerde GNU/Linux installatie netwerk IMHO beter dan het Windows equivalent.
Aanprutsen is niet praktisch in een bedrijfs-omgeving nee.
Op zondag 09 juni 2002 22:00 schreef Kheperi het volgende:
Nee helemaal niks. Heel jammer. En het gebeurde zomaar ineens terwijl een webpagina werd geopend. Misschien niet de oorzaak, maarja... maar er liep verder eigenlijk niks bijzonders. Ik heb geen idee welke pagina het was. ik was wat aan het googelen...
Bewogen andere dingen die normaalgesproken ook bewegen (klokje oid) wel nog?
Als je remote in probeerde te loggen, wat kreeg je dan precies (was hij nog wel pingbaar?)?

Je probleem klinkt een beetje als ik-kan-niet-bij-mijn-HD-gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:59 schreef klausewitz het volgende:
Dat kan ik tegenspreken. Op mijn nieuwe Toshiba Satellite Pro 6000 werkt het perfect. Ook op mijn (vorige maand gestolen) Dell Latitude CPx (een jaar oud ongeveer) werkte het perfect.

Je moet alleen een nieuwe distro gebruiken. Dus geen Debian Potato (stable) of Redhat-6.0, maar gewoon de nieuwste Debian (Sid/unstable - N.B., unstable staat niet voor 'onstabiel systeem' maar is de officiele benaming van 'onstabiele content', i.e. 'de content verandert vaak') of Redhat-7.3+updates. Dan werkt het perfect.

Ik ga toch ook geen NT4 of win3.11 op mijn Toshiba installeren?... Dat wordt feest! :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 20:15 schreef Jackabuzah het volgende:
Windows wint bijvoorbeeld media
Over een jaar (misschien twee) zal dat compleet anders zijn. >:). GStreamer all-the-way! :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-07 14:26
In de tijd dat ik xp/whistler draai heb ik welgeteld 31 bsod's gehad, en ik draai 10-20% van de tijd xp en de rest linux..
In linux heb ik slechts 1 crash gehad die (voor zover ik kon beoordelen) moest worden gereboot (kon er idd niet in via ssh), dat is toch wel een vergelijking die negatief uitpakt voor windows xp

Girotellen kan natuurlijk prima onder linux

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 09 juni 2002 21:59 schreef klausewitz het volgende:De gebruiker is dus niet belangrijk???
Bij Microsoft en alle andere bedrijven die closed source software maken niet. Het zal hun een worst wezen wat gebruikers met hun cdroms doen, al vegen ze er hun gat mee af, zolang ze maar winst maken.
Omdat Microsoft een monopolie heeft kunnen ze allerhande technieken toepassen om gebruikers nieuwe zooi door hun strot te duwen. Met een net woord heet dat ook wel koppelverkoop en dat is strafbaar. Alleen in de USA zal het de regering een zorg zijn wat Microsoft doet en hoe nadelig dat voor de consument is.

OpenSource daarentegen wordt gedreven door mensen die het beste van het beste willen maken en dat voor iedereen vrij toegankelijk is. Bij OpenSource software zal niemand je nieuwe rommel door je strot duwen, maar staat keuzevrijheid en flexibiliteit voorop. Daarom gaat OpenSource het helemaal maken. Ik voorspel dat closed source nogwel zal blijven bestaan, maar dan alleen op het gebied van zeer gespecialiseerde software. OpenSource biedt gewoon teveel voordelen en is nu nog niet zo succesvol omdat veel mensen illegaal kopiëren en nog niet eens weten wat OpenSource inhoudt.
Ik voorspel dat zodra er een goed werkend open source end-user systeem is, dat het dan heel snel afgelopen kan zijn met Microsoft. Het zou me niets verbasen als in de komende tijd een nieuw open source systeem opstaat. Zoiets als AtheOS of OpenBeOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zou het zijn p.vanammelrooi@volkskrant.nl of peter.vanammelrooi@volkskrant.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 09-04 10:10
Op zondag 09 juni 2002 22:00 schreef Kheperi het volgende:

[..]

mja.. dit zegt imho niets over de stabiliteit van Linux.

Het kan best zijn dat een programma (KDE of X) crasht, maar dat je Linux gewoon doordraait op de achtergrond. Het gevolg hiervan is dat niets LIJKT te reageren. Er is altijd nog zoiets als een ssh client (als je netwerk hebt) kun je zo de X-server killen en opnieuw opstarten. What's the point???

Linux is nooit ontwikkeld als desktop OS zoals het nu wordt. X is opzich stabiel, maar KDE niet altijd (vooral de 2.2.x serie). Lukt het met SSH ook niet, dan hebben ze SysRQ uitgevonden om netjes af te sluiten en te rebooten. Dat lukt je bij Windows dus echt niet.

Over het algemeen moet er iets in de logs staan over deze zogenaamde crash. Ik vermoed bij de XFree logs.

* LollieStick kreeg gister een crash toen ik hdparm -tt /dev/hda deed. :( kon zelfs met SysRQ rebooten en pingen kon ook niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie: http://www.nrc.nl/internet/1023166324697.html

Ik vindt dat de Nederlandse overheid, voorbeeld van Duitsland moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 10:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op maandag 10 juni 2002 00:31 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Over een jaar (misschien twee) zal dat compleet anders zijn. >:). GStreamer all-the-way! :Y).
Een of twee jaar? Ik las vandaag op /. over de net uitgebrachte programma Cinelerra, de opvolger van Broadcast 2000 (die niet mocht worden verspreid vanwege licentieredenen :? ). Bovendien is de 1.0 release van Audacity (audio editor) uitgekomen. Hopelijk is heel binnekort Linux ook geschikt voor multimedia-editing. :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 15:45 schreef The_Surfer het volgende:
Een of twee jaar? Ik las vandaag op /. over de net uitgebrachte programma Cinelerra, de opvolger van Broadcast 2000
Alweer Nogsteeds? :?...
(die niet mocht worden verspreid vanwege licentieredenen :? ).
Da's een lulverhaal wat door hun de wereld is ingelopen. Pure onzin.
Bovendien is de 1.0 release van Audacity (audio editor) uitgekomen. Hopelijk is heel binnekort Linux ook geschikt voor multimedia-editing. :)
/me heeft bepaalde meningen over beide programma's en zal die uit non-flame overwegingen voor zich houden... :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Laatst online: 16-04 20:40
We kregen laatst op school nieuwe machines om een dual boot PC van te maken. Linux en Windows 2000.

Windows 2000 zag de videokaart niet goed, en de geluidskaart (on board dingetje).

RedHat Linux 7.2 zag ALLES meteen. Hoefde niets in te stellen qua hardware, het draaite meteen als een tiet. Ook de OpenGL spelletjes (Chromium ofzo en Tux Racer) die erbij kwamen werkten meteen. Was 1 of andere Ati Rage Pro kaart, geloof ik.

Maar goed, niemand was onder de indruk van Linux, en ginging weer in Windows hun illigale spelletjes installeren om zo tijdens de les te kunnen gamen.

Ow, en toen ik zei dat je dat spelletjes als Chromium niet gratis bij Windows krijgt werd ik raar aangekeken en kreeg ik de opmerking "Hier betaal je dus echt wel voor."

Niet dat dit alles zo'n probleem is, maar nog steeds houden ze stug vol dat Linux "klote" enzo is... |:(

Ik heb het opgegeven wat dat betreft. Misschien is Linux wel echt alleen voor mensen geschikt met een hoog IQ. En dat terwijl ik mijzelf niet eens zo geweldig slim acht. Maar mij kan het niets meer schelen dat die mensen niet voor Linux kiezen. Ik kan vandaag de dag alles doen in Linux wat ik wil, en de mogenlijkheden worden alleen maar ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 11 juni 2002 18:05 schreef Remenic het volgende:
Ik heb het opgegeven wat dat betreft. Misschien is Linux wel echt alleen voor mensen geschikt met een hoog IQ.
Meer het 'wat de boer niet kent vreet hij niet' principe denk ik.
En af en toe vind ik het gewoon op het stockholm-syndroom lijken :{
Maar mij kan het niets meer schelen dat die mensen niet voor Linux kiezen. Ik kan vandaag de dag alles doen in Linux wat ik wil, en de mogenlijkheden worden alleen maar ruimer.
Gelukkig ja :)

En het kan mij eigenlijk ook niet zoveel schelen wat anderen draaien (behalve als ik er last van heb ofzoiets), maar een grote userbase is wel handig ivm drivers, apps (met name games), closed file-formats en enge wetten enzo.

Ik hoop eigenlijk van harte dat MS haar kopieer-beveiligingen perfectioneert. Maar das een beetje een andere zaak en waarschijnlijk wishful thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 18:48 schreef deadinspace het volgende:

[..]
Ik hoop eigenlijk van harte dat MS haar kopieer-beveiligingen perfectioneert. Maar das een beetje een andere zaak en waarschijnlijk wishful thinking.
Ik denk er precies zo over, maar wou het eigenlijk niet zeggen omdat ik daarmee het idee wek alsof ik juist WEL wil dat meer mensen naar Linux komen.

Kijk, op zich is een grotere gebruikersgroep niet slecht, maar als Linux een soort 2e Windows gaat worden dan is voor mij de lol er ook heel snel vanaf denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 20:01 schreef Remenic het volgende:
Kijk, op zich is een grotere gebruikersgroep niet slecht, maar als Linux een soort 2e Windows gaat worden dan is voor mij de lol er ook heel snel vanaf denk ik.
In wat voor opzicht?

Als linux te veel commercieel, non-GPL, bedrijfspolitiek wordt, dan zal voor mij de lol er ook snel af zijn. Dan ga ik wel BSD doen ofzo (kerneldrivers etc.). Als het geld gaat kosten (enkele euros) zal ik daar hoogstens een principieel bezwaar tegen hebben. Niettemin wil ik best betalen (met als notie dat ik dan dus betaal voor iets waar ik zelf aan meewerk).
Als linux gebruikersvriendelijk wordt zal ik daar echter geen enkel probleem mee hebben. Hoe meer hoe beter.
Als linux onstabiel wordt dan maakt men het vanzelf weer stabiel. Geen probleem dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik denk er precies zo over, maar wou het eigenlijk niet zeggen omdat ik daarmee het idee wek alsof ik juist WEL wil dat meer mensen naar Linux komen.
Ja, en dat wil ik eigenlijk ook, maar dan voornamelijk voor de grotere userbase.
Een procent of 10 van de markt zou dus op zich aardig zijn... Dan ben je niet zomaar te negeren door fabrikanten, instellingen, e.d.
Ik snap wat je bedoelt, en nee, dat zou ik ook niet willen. Althans, niet op mijn computer.

En daar hoef je ook niet zo bang voor te zijn, omdat een hoop mensen (waaronder veel Free software developers) er ook zo over denken.

Wat er eerder zal gebeuren is dat sommige distro's zo leekvriendelijk mogelijk (met wizards en alles grafische en automagische detectie enzo) zullen worden, en anderen laten veel meer aan de gebruiker over, zodat je meer controle e.d. hebt.
Je ziet die scheiding nu al, grofweg bijvoorbeeld: Mandrake, SuSE, Red hat vs bijvoorbeeld: Debian, Slackware, Gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn genoeg mensen die dat wel verwachten van Linux.
Ikzelf ook in het begin.
Maar dan hebben de mensen de keuze om zich aan te passen of wat anders te zoeken.
Zelfs als er meer Mac gebruikers komen wil ik dat wel toejuichen.

Verder verwacht (of hoop) ik dat er bedrijven zijn die meer Linux in gaan zetten op desktops. Dit kan een goede uitbreiding worden van de userbase. De mensen hoeven geen grondige kennis van Linux te hebben, daar is de sysadmin wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

Wat een rare opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 21:37 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Wat een rare opmerking.
Misschien vind jij dat, maar als ik Windows wil gebruiken dan zou ik dat zo kunnen doen.

Maar zoals het er nu naar uit ziet is Linux nul komma nix origineel. Linux imiteerd alleen maar van Windows, en dat komt waarschijnlijk door een grote groep Windows gebruikers die Linux gebruiken omdat ze het "cool" vinden, maar daarmee bepaalde diensten uit Windows niet willen missen.

Linux (ik bedoel eigen de hele OpenSource community, niet alleen Linux) moet INNOVEREN, niet imiteren!

Of vind je dat ook een rare opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 22:14 schreef Remenic het volgende:
Linux (ik bedoel eigen de hele OpenSource community, niet alleen Linux) moet INNOVEREN, niet imiteren!
"embrace and extend". :7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dan mis je toch iets...de community moet niets, helemaal niets. Daarin ligt ook de grote kracht: als Windows wordt geïmmiteerd dan hebben veel developers blijkbaar het idee dat ze daar goede dingen vandaan kunnen halen. Op andere gebieden zullen ze dan niet vinden en zelf een goede oplossing verzinnen, of het bij nog een ander OS zoeken. Er is geen echte enkele richting te bepalen die gevolgd wordt, zoals overigens ook Torvalds enige tijd geleden heeft gezegd. Het ontwikkelt zich naar de wensen van de developers en die zijn over het algemeen ook gebruiker.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 22:34 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dan mis je toch iets...de community moet niets, helemaal niets. Daarin ligt ook de grote kracht: als Windows wordt geïmmiteerd dan hebben veel developers blijkbaar het idee dat ze daar goede dingen vandaan kunnen halen. Op andere gebieden zullen ze dan niet vinden en zelf een goede oplossing verzinnen, of het bij nog een ander OS zoeken. Er is geen echte enkele richting te bepalen die gevolgd wordt, zoals overigens ook Torvalds enige tijd geleden heeft gezegd. Het ontwikkelt zich naar de wensen van de developers en die zijn over het algemeen ook gebruiker.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Maar zoals het er nu naar uit ziet is Linux nul komma nix origineel. Linux imiteerd alleen maar van Windows
Dat mis ik toch even... Waarin probeert GNU/Linux dan Windows te imiteren?

Ja, er zijn distro's die daarop mikken, en ook KDE en Gnome hebben dingen van Windows afgekeken, maar verder? Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hmmm.. toch wel grappig dat er zo'n heftige reactie op zo'n artikel komt. Ik vind het ook niet leuk dat ze linux de grond inboren, maar ik vind wel dat er een beetje te druk maken is om niks.

Ten eerste. Linuxgebruikers zijn niet begonnen met linux omdat ze een of ander stom artikeltje in de krant hadden gelezen.
Zij zijn begonnen omdat ze

1: door een andere linuxgebruiker zijn overtuigd,
2: zelf ontevreden zijn over windows en de moeite nemen om naar een alternatief te zoeken.
3: omdat ze in een professioneler artikel de goede dingen over linux hadden gelezen.

Degene die de volkskrant dit artikel lezen, zullen sowieso nooit linuxgebruikers worden, tot ze aan de hiervoor genoemde redenen blootgesteld zijn.
En degene die al op linux zitten, zullen wel beter weten dan zulk soort krantenartikels te geloven.
En mensen die krantenartikels lezen en denken, "laten we even linux proberen dan" blijven er toch niet bij omdat ze niet weten hoe fdisk werkt en hun hele hdd opnieuw moesten formatteren door "klotelinux".

Dus maak je niet zoveel zorgen. De linuxgemeenschap zijn geen gebruikers kwijtgeraakt, en gebruikers die de moeite toch niet nemen om linux te gebruiken zijn we ook liever kwijt dan rijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 23:26 schreef athlonkmf het volgende:
...en gebruikers die de moeite toch niet nemen om linux te gebruiken zijn we ook liever kwijt dan rijk.
Ik ben bang dat dat niet meer het geval is... Linux wordt langzaam maar zeker een echt gebruikersplatform... Daar horen deze gebruikers bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

<..>
Dus maak je niet zoveel zorgen. De linuxgemeenschap zijn geen gebruikers kwijtgeraakt, en gebruikers die de moeite toch niet nemen om linux te gebruiken zijn we ook liever kwijt dan rijk.
Ik maak me wel zorgen. Door de demonisering (sorry :) kon het niet laten) van linux wordt een klimaat geschapen waarin het OK is voor een bedrijf om hardware/programmatuur/sites te maken die niet met non-MS operating systems werken.

Elke keer als ik hierover klaag is het hetzelfde liedje:
"95% van onze bezoekers gebruikt IE"
"er vraagt _nooit_ iemand naar een linux driver"
"het ondersteunen van linux is commercieel niet aantrekkelijk"

Ik heb voor mezelf besloten om bij _elk_ van die bedrijven te klagen.
Elk standaardmailtje dat ik krijg met: "95% van onze bezoekers gebruikt IE" wordt meteen beantwoord met "Logisch. Met andere browsers werkt het niet."

De volkskrant kan een mailtje van mij tegenmoet zien :(

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 11 juni 2002 23:40 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dat niet meer het geval is... Linux wordt langzaam maar zeker een echt gebruikersplatform... Daar horen deze gebruikers bij...
En voor zulke mensjes hebben we een Gentoo-distro met KDE en beste installatiemanual ever :P

En kan windows ICQ, Outlook, Divx, Winamp en tig andere progs met 1 commando installeren? Makkelijker kan niet :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op dinsdag 11 juni 2002 23:49 schreef Pinball het volgende:Ik maak me wel zorgen. Door de demonisering (sorry :) kon het niet laten) van linux wordt een klimaat geschapen waarin het OK is voor een bedrijf om hardware/programmatuur/sites te maken die niet met non-MS operating systems werken.
Haha, wat ga je doen, Spong inhuren en een proces tegen de volkskrant aanspannan :P Persoonlijk vind ik alles best wat iemand schrijft, zolang het objectief is (in een fatsoenlijke krant tenminste wel). Ik ben de laatste die geen kritiek op Linux zal leveren, maar dit artiekel slaat eigenlijk gewoon nergens op. Gelukkig kan Linux niet vermoord worden :)
Op dinsdag 11 juni 2002 23:49 schreef Pinball het volgende:Elke keer als ik hierover klaag is het hetzelfde liedje:
"95% van onze bezoekers gebruikt IE"
"er vraagt _nooit_ iemand naar een linux driver"
"het ondersteunen van linux is commercieel niet aantrekkelijk"
Tja bedrijven he... Als we niet opletten gaat het internet kapot aan alle commerciële troep van ze. Internet is groot geworden door open standaarden en veel gratis programma's. Tegenwoordig barst het internet van commerciële zooi, vooral op websites. Open source en open standaarden zijn de toekomst, zeker weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 21:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmmm.. toch wel grappig dat er zo'n heftige reactie op zo'n artikel komt. Ik vind het ook niet leuk dat ze linux de grond inboren, maar ik vind wel dat er een beetje te druk maken is om niks.

Ten eerste. Linuxgebruikers zijn niet begonnen met linux omdat ze een of ander stom artikeltje in de krant hadden gelezen.
Zij zijn begonnen omdat ze

1: door een andere linuxgebruiker zijn overtuigd,
2: zelf ontevreden zijn over windows en de moeite nemen om naar een alternatief te zoeken.
3: omdat ze in een professioneler artikel de goede dingen over linux hadden gelezen.

Degene die de volkskrant dit artikel lezen, zullen sowieso nooit linuxgebruikers worden, tot ze aan de hiervoor genoemde redenen blootgesteld zijn.
En degene die al op linux zitten, zullen wel beter weten dan zulk soort krantenartikels te geloven.
En mensen die krantenartikels lezen en denken, "laten we even linux proberen dan" blijven er toch niet bij omdat ze niet weten hoe fdisk werkt en hun hele hdd opnieuw moesten formatteren door "klotelinux".

Tja, de Linuxgemeenschap zal niemand kwijtraken maar het schaadt het toch. Als je de reacties van veel mensen (en nu heb ik het niet over opoe met de tikbak, maar mensen met redelijke technische kennis in het bedrijfsleven) ziet als je zegt Linux te draaien, maak je mij niet wijs dat dit soort propaganda (want dat is het) niet effect heeft.

Ik heb al een aantal gevallen gezien van beslissingen om Linux in het bijzonder en Open Source software in het algemeen niet te gebruiken ondanks heldere rekensommen die aantoonden dat zelfs met de extra service & support het binnen 18 maanden zeer significant goedkoper zou uitpakken dan een technisch inferieure MS pakket (MS Works :r ), simpelweg omdat de managers die de beslissingen maakten een vooringenomen mening hadden over Open Source en Linux die niet op de feiten gebaseerd was en opvallende gelijkenissen vertoonde met dit soort MS-napraterij.

Dat zijn de mensen die zoiets lezen en bij wie het ergens op onbewuste niveau een invloed heeft.

Zoals Goebbels al zei: "Vertel iemand een keer een kleine leugen en hij zal jou uitlachen. Maar vertel zelfs de grootste leugen en blijf het herhalen, en de mensen zullen het als waarheid onderschrijven". Als je kijkt wat voor een onzin Goebbels het Duitse volk voorschotelde is duidelijk dat zo'n MS-praat wel potentie heeft om op schadelijke wijze aan te slaan. Daar doen ze het ook om.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toen ik nog stage liep had ik als stage begeleidr iemand die alleen MSCE examens had gedaan. (niks mis mee natuurlijk)
maar zijn visie van linux klopte echt helemaal niks van,
hij dacht dat graphiesch gezien linux nog in 640x480 8bits zat ofzo. heb hem in die tijd redelijk wat laten zien en verteld enzo, maar leek wel of hij bijna was ge hersenspoelt door MS.

das trouwens wel iets interesants om aan te klagen al die leugens op de MS site en de linux info die je van ze krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 23:00 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dat mis ik toch even... Waarin probeert GNU/Linux dan Windows te imiteren?

Ja, er zijn distro's die daarop mikken, en ook KDE en Gnome hebben dingen van Windows afgekeken, maar verder? Wat bedoel je precies?
Laat maar zitten. Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt, dus ik zal wel weer niet verder kijken dan me neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 11:37 schreef Remenic het volgende:

Laat maar zitten. Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt, dus ik zal wel weer niet verder kijken dan me neus lang is.
Nee, ik denk dat je wel een goed punt hebt.
Er zijn ook genoeg voorbeelden, zoals Evolution (outlook), Abiword/Openoffice.org (MS word) bijvoorbeeld.
Maar dat zijn programma's die veel gebruikt worden, en die dus ook users aantrekken.
Ook als je verder kijkt dan een veredelde typemachine, dus naar desktop publihing, dan is Koffice misschien weer een spiegeling van Adobe framemaker. Die laatste ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

En ik vind het ook wel logisch dat een distro de defaults voor kde en gnome instelt dat ze erg dicht bij Windows en Macos9 liggen. Veel mensen komen daar vandaan.

Aan de andere kant zijn er ook wel innovaties.
De uitgebreidde mogelijkheden om je desktop en programma's te configureren vind ik wel innovatief. Ook het zelf kiezen van een windowmanager hoort daar bij.
Of windowmanagers met tabs (fluxbox). Of 3D windowanagers, ik geloof dat Enlightenment in E17 met OpenGL gaat werken. Ion is ook een erg innovatieve windowmanager, al is die mij wat te innovatief.

Ook Nat is iets wat bij linux vandaan komt volgens mij. Dat idee is al een paar jaar oud, uit Linux 2.0, maar duidelijk innovatief.

Ook tabs in mozilla en Galeon vind ik innovatief, al had Opera ze eerder.
Maar de meeste innovaties zijn niet echt nieuw. Dat geldt niet alleen voor open source, maar voor alles.
De taakbalk met programma-menu komt uit RiscOS (1987 ?). Microsoft heeft het later overgenomen in 1995. Later hebben Gnome en KDE het overgenomen. Maar wie was er nu innovatief?

Op programmeernivo heb je Perl, Python en Ruby. Behoorlijk origineel dacht ik. Ook PHP is wel innovatief, samen met wat er allemaal op gebaseerd is, zoals PHPNuke/PostNuke kant en klare portals.

De kunst is misschien wel om iets innovatief te laten zijn, zonder dat het je opvalt. Windowmanagers als Ion en E zijn erg innovatief, maar ik raak er gefrustreerd van, omdat het te erg afwijkt van waar ik vertrouwd mee ben.
Dus misschien dat KDE met zijn KParts wel erg innovatief is, zonder dat je het in je gezicht gedrukt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ja en nee. Innovatie is er amper op software gebied. De meeste dingen die we nu hebben zijn gewoon gebaseerd op technieken die ze al in de jaren 50, 60 en 70 hebben bedacht. Universiteiten en andere ondersoeksinstellingen zijn eigenlijk de enige die nog echt nieuwe dingen bedenken, maar vaak zijn dat ook combinaties van oude technieken. Microsoft is wel het toppunt van het niet innoveren maar kopiëren en combineren. GNU/Linux trouwens ook voor een groot deel hoor.
Het moet vooral van de hardwarekant komen qua innovatie. Sinds UNIX bedacht is, is er aan de opbouw van een systeem eigenlijk weinig meer veranderd. Later hebben ze bij Xerox nog een GUI uitgevonden en Object Oriented programming, maar dan heb je het welweer gehad.

Af en toe worden er nog wel leuke dingen bedacht die ik persoonlijk niet echt innoverend vind, maar wel een nieuw concept gebaseerd op oude dingen. Bijvoorbeeld Python of die ene Window manager die met blender wordt opgebouwd en natuurlijk IPv6 maar das ook voor een deel hardwarematig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 19:06 schreef Kheperi het volgende:
Linux is hartstikke mooi spul, vooral voor de hobbyïst. Maar de gemiddelde computergebruiker loopt tegen een berg van obstakels aan. Gewoon even een programmaatje installeren op linux kan al slapeloze nachten opleveren.
Laten we onszelf en de rest van de wereld niet voor de gek houden. Linux is NIET klaar voor het grote publiek.
Zelfs windows is dat nog maar nét een beetje.
Okee, ehm... wát heb jij op? Slapeloze nachten voor een programma? Ik heb StarOffice gedownload én geïnstalleerd in minder dan twintig minuten! Programma's compilen is ook onder Mandrake weinig tot geen moeite, en als het even (bijna altijd dus) kan, is er wel een .RPM of .DEB beschikbaar! Linux niet klaar voor het grote publiek? Het enige wat ik voor mijn broertje van negen(9!) hoefde te doen is de CD-ROM te booten en de taal (NL) te kiezen. Verder heeft hij alles, inclusief partitioneren, zelf gedaan. Als dat hem lukt (hij is niet eens zó goed met computers...) lijkt het me toch echt dat Linux wel klaar is voor het grote publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we alvast concluderen dat veel nieuwe gebruikers dus blijkbaar de neiging hebben zelf dingen te compileren en dat dat over het algemeen geen goed idee is als ze niet weten waar ze mee bezig zijn (en dat weten ze dus niet). :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Al met al zie ik de toekomst van Linux zeker niet somber in. Of het ooit net zo "ontwikkeld" wordt voor de typmiepen.. zolang er programma's komen als Mozilla en OpenOffice, vast wel. Het compilen en al dat soort 'moeilijke' dingen is iets wat een typmiep nooit hoeft te/zal doen.

Het enige wat niet vaststaat is de snelheid waarin Linux als doorsnee zal gelden. Veel mensen hebben nl. de neiging om iets als slecht te bestempelen omdat ze wat anders gewend zijn. Geef een noob die nooit een PC heeft gebruikt RedHat/SuSe of whatever en hij zal t net zo makkelijk leren als M$ Windows.

* Red Sonja vraagt zich af wie er allemaal Snobs op blz 42 van de laatste LinuxMag heeft gelezen :X

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 21:45 schreef RedSonja het volgende:
* Red Sonja vraagt zich af wie er allemaal Snobs op blz 42 van de laatste LinuxMag heeft gelezen [afbeelding]
Die lag nog niet in de winkel. ;(.

/me 's programma staat er schijnbaar ook in. :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nou ben ik nog steeds nieuwschierig naar wat je bedoelde :)
Op woensdag 12 juni 2002 12:11 schreef MarcelP het volgende:
Er zijn ook genoeg voorbeelden, zoals Evolution (outlook), Abiword/Openoffice.org (MS word) bijvoorbeeld.
Noem dan XMMS en Gnumeric ook even op ;)
En ja, er zijn zeker clones (Openoffice niet bepaald btw... Die stamt van van Staroffice en die is afaik niet jonger dan MS Word), maar om nou te zeggen dat heel GNU/Linux Windows probeert te imiteren? Ben ik het niet mee eens.
Mijn desktop ziet er toch echt anders uit en gedraagt zich anders dan een Windows desktop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja

Red Sonja

Op woensdag 12 juni 2002 22:41 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Die lag nog niet in de winkel. ;(.

/me 's programma staat er schijnbaar ook in. :{.
Ik heb er zelfs 2 :Y) (foutje bij afsluiten abonnement)
Welk programma zou dat moeten zijn :?

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 23:18 schreef RedSonja het volgende:
Ik heb er zelfs 2 :Y) (foutje bij afsluiten abonnement)
Welk programma zou dat moeten zijn :?
Linux Video Studio (video4linux sectie, denk ik?). Voor zover ik weet kreeg ik een dikke onvoldoende voor documentatie en installatie (en dat is terecht :P) maar een voldoende voor algemene bruikbaarheid enzo. :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 22:49 schreef deadinspace het volgende:
maar om nou te zeggen dat heel GNU/Linux Windows probeert te imiteren? Ben ik het niet mee eens.
Mijn desktop ziet er toch echt anders uit en gedraagt zich anders dan een Windows desktop :)
maar waarom zou je bestaande concepten niet mogen gebruiken, als dat goed blijkt te werken, er buiten gelaten dat het systeem met vensters niet door microsoft is bedacht is het gewoon een erg goed werkend systeem, net als een balk met knoppen voor de windows, en menu's e.d.
wwrom zou je onnodig veel tijd erin steken om per se een compleet nieuwe GUI te ontwerpen, let wel, compleet, ik vind het natuurlijk wel goed dat er nieuwe dingen bedacht worden, maar dat kan toch gewoon met bestaande concepten gecombineerd worden?

het valt mij op dat veel mensen alleen naar de buitenkant kijken, "het ziet eruit als windows, dus het is net zo slecht/goed") |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 juni 2002 00:18 schreef BioniK het volgende:
maar waarom zou je bestaande concepten niet mogen gebruiken, als dat goed blijkt te werken
Uiteraard, en dat doet Free software, net als alle andere software, ook gewoon.
er buiten gelaten dat het systeem met vensters niet door microsoft is bedacht is het gewoon een erg goed werkend systeem, net als een balk met knoppen voor de windows, en menu's e.d.
Klopt, dat werkt ook redelijk.
Maar wat ik bedoelde is dat ik bijvoorbeeld geen 'taakbalk' aan de onderkant heb, maar gkrellm en een iconbox links. Die zien er dan ook nog eens drastisch anders uit dan Windows' taakbalk, en ook de window borders zien er anders uit. Verder heb ik meerdere desktops, keybindings voor de meeste zaken, ik kan windows shaden, ik kan windows moven met alt-muisknop, enz, enz.

Behoorlijk anders dan de gemiddelde Windows desktop dus, maar ik vind het mooi uitzien en voor mij is het zeer prettig werken zo.

Dat is een beetje wat ik bedoelde... Niet zo zeer het WIMP principe an sich, want dat gebruik ik ook gewoon.
wwrom zou je onnodig veel tijd erin steken om per se een compleet nieuwe GUI te ontwerpen, let wel, compleet, ik vind het natuurlijk wel goed dat er nieuwe dingen bedacht worden, maar dat kan toch gewoon met bestaande concepten gecombineerd worden?
Nouja, van mij mogen er best complete nieuwe GUIs ontworpen worden... Komen alleen maar goede ideëen uit voort.
Zolang ik maar de keuze heb het wel of niet te hoeven gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 09-04 10:10

[..]

Misschien vind jij dat, maar als ik Windows wil gebruiken dan zou ik dat zo kunnen doen.

Maar zoals het er nu naar uit ziet is Linux nul komma nix origineel. Linux imiteerd alleen maar van Windows, en dat komt waarschijnlijk door een grote groep Windows gebruikers die Linux gebruiken omdat ze het "cool" vinden, maar daarmee bepaalde diensten uit Windows niet willen missen.

Of vind je dat ook een rare opmerking?
ik ken zo een aantal voorbeelden van innoveren:

usb 2.0 support
Firewire support
IPv6 support
OpenGL (Linux'3D engine)

Wat jij zegt gaat niet 100% op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 13 juni 2002 09:15 schreef LinuxUser het volgende:
ik ken zo een aantal voorbeelden van innoveren:

usb 2.0 support
Firewire support
IPv6 support
OpenGL (Linux'3D engine)
Deze hangen allemaal samen met hardware support, vooral die eerste twee. Drivers voor hardware vind ik nou niet echt tot innovatie behoren. De hardware zelfs overigens wel, al is dat ook maar vaak een combinatie van bestaande technieken. USB2 is gewoon een opgevoerde versie van USB1. Firewire is wel wat "innovatiever" maar lijkt qua werking erg veel op SCSI. IPv6 dat is eigenlijk ook niets meer dan een verbetering van IPv4. OpenGL vind ik wel een innovatie, maar die is al weer zo oud als wat. Dat XFree het support is gewoon een implementatie van een standard en geen innovatie (anders hadden ze het zelf moeten bedenken).

Trouwens, wat ik in de laatste C't las vond ik wel weer innoverend van het GNU front: GIFT. Hiermee kan je in afbeeldingen zoeken. Dus zoiets als: "geef mij alle afbeeldingen met een vis erop" oid. Dat is nieuw en als het werkt is het een software innovatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die IT columnisten van de volkskrant moeten zowiezo hun mond houden.

Ik was laatst op de nacht van de poezie op slot loevestijen en daar was ook een columnist van de volkskrant: Francisco van Jole. Die trieste gast heeft een boek geschreven waarbij hij het hele internet af zit te zeiken, naderhand ging ik nog even met hem in discussie (dus ik even zeggen van maar hoe zit het dan met die online fora zoals tweakers en fokzine) ging hij daar een beetje lopen verkondigen dat dat alleen voor een select groepje nerds was en dat je daar geen geld mee kon verdienen etc etc..

wat een triest mannetje was dat.

gelukkig kon ik hem er uit lullen door te zeggen dat zijn boek waarschijnlijk uit frustratie geschreven was omdat zijn eigen internet projecten allemaal schromelijk mislukt waren (wat ook nog zo was )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 13 juni 2002 10:38 schreef RG© het volgende:

[..]

Trouwens, wat ik in de laatste C't las vond ik wel weer innoverend van het GNU front: GIFT. Hiermee kan je in afbeeldingen zoeken. Dus zoiets als: "geef mij alle afbeeldingen met een vis erop" oid. Dat is nieuw en als het werkt is het een software innovatie :)
Ja, dat had ik ook gelezen, maar emerge -s gift gaf geen resultaten :'(

En is het echt zo innovatief? Want voor windows heb je natuurlijk Imatch die min of meer zelfde kan. Alleen vreselijk duur kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 11:21 schreef athlonkmf het volgende:
En is het echt zo innovatief? Want voor windows heb je natuurlijk Imatch die min of meer zelfde kan. Alleen vreselijk duur kost.
Nee. Het bedrijf waarvoor ik vorig jaar vakantiewerk deed (programmeur) had ook al het idee om zo'n programma te gaan maken. Innovatief is het dus niet echt... :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 11:25 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Nee. Het bedrijf waarvoor ik vorig jaar vakantiewerk deed (programmeur) had ook al het idee om zo'n programma te gaan maken. Innovatief is het dus niet echt... :{.
Vakantiebaan als programmeur? Waar heb je dat vandaan, geef my ook maar op :9~ :P

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 22:44 schreef areana het volgende:

je moest eens weten hoe kwaad ik me hier zit te maken over dit artikel... pure onzin. de schrijver weet duidelijk niet waarover hij praat.

ik ben zeker voor het schrijven van een brief...
Ach en wee. Klaag klaag. Wat boeit het nu dat iemand linux NIET goed vindt? Er bestaat zoiets als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van OS.

Dat die beste man op lin*x afgeeft is zijn goed recht. Net zoals vele lin*x fans afgeven op windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 11:49 schreef robh het volgende:

[..]

Ach en wee. Klaag klaag. Wat boeit het nu dat iemand linux NIET goed vindt? Er bestaat zoiets als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van OS.

Dat die beste man op lin*x afgeeft is zijn goed recht. Net zoals vele lin*x fans afgeven op windows.
Waar linux fans afgeven op WIndows zijn juist feiten(al dan niet te verwaarlozen), waar meneer PvA zijn commentaar op baseerd is rechtstreeks uit de lucht of uit de betogen van Microsoft geplukt. Dus ofwel onzin, ofwel plagiaat. Beide zijn niet goed voor een invloedrijke krant.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica
  • Laatst online: 21-02 09:21

wica

De duivel jacht op me

Dit E-mailtje hebben een aantal mensen van de Volkskrant terug gekregen.

L.S.,

Hartelijk dank voor uw reacties op het artikel 'Linux, hoogvliegen zonder vleugels' uit de Volkskrant van zaterdag 8 juni.

Om even één ding meteen duidelijk te maken: het stukje verscheen onder de vlag van 'De Waard'. Dat is een dagelijkse rubriek in het economie-katern van de Volkskrant, waarin managers, bedrijven of economische verschijnselen op kritische wijze op de korrel worden genomen. De stijl is sterk afwijkend van gewone berichten en analyses op de economiepagina's.

Het stuk ging niet - zoals sommigen onder u veronderstellen - over de eeuwige vraag of Linux een meer superieur of inferieur product is dan Windows. Aanleiding voor de beschouwing was louter de aankondiging van de Duitse overheid dat er een contract is gesloten met Linux/SuSe voor de levering van Linux-pc's aan lokale en regionale overheden.

Ik heb in het stuk de vraag opgeworpen of dit nu betekent (wat andere media driftig hebben gemeld) dat straks elke Duitse ambtenaar zijn Windows-software het raam uitkukelt. Hoe goed Linux ook is, er kleven bepaalde bezwaren aan die een massale overstap in de weg zitten. Die heb ik ook genoemd. Daarbij heb ik me wegens ruimtegebrek tot de kern moeten beperken (natuurlijk zit er veel meer licht tussen de verschillende argumenten).

Ik heb niet eens alle argumenten kunnen opsommen, die sommige bedrijven en experts tegen Linux hebben ingebracht: zoals de (onterechte?) argwaan tegen 'open source'-software, de enorme verscheidenheid aan Linux-varianten en klonen.

Ik heb me ook niet uitgelaten over de vraag of het gezond is dat het bedrijfsleven geheel afhankelijk is van een enkele leverancier (in casu Microsoft), en zeker niet een leverancier die zijn monopoliepositie met alle middelen bevecht (dat kan nooit een optimale situatie zijn), en in zijn software veel steken laat vallen.

Feit is echter wel dat Linux in het bedrijfsleven, op kantoren, bij de overheid nauwelijks aanslaat (en bij consumenten) - (terecht of onterecht) blijft met in zee gaan met Microsoft en leveranciers van Windows-software. De Duitse Linux-overwinning zal daar weinig aan veranderen.

Als u de Volkskrant regelmatig leest, zult u hebben gezien dat we Microsoft meer dan kritisch volgen en Linux ook. Van dat laatste sluit ik enkele proeven bij.

Met vriendelijke groet,

Peter van Ammelrooy
redactie economie de Volkskrant
http://www.volkskrant.nl

Postadres:
Postbus 1002, 1000 BA Amsterdam

Bezoekadres:
Wibautstraat 150, 1091 GR Amsterdam

Top of Form 1 de Volkskrant van 02-05-2002 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
Nieuwe SuSe Linux moet StarOffice missen
AMSTERDAM - Het Duitse softwarehuis SuSe heeft een nieuwe versie uitgebracht van zijn gelijknamige Linux-variant. Linux is een besturingssysteem voor computers. SuSe heeft 8.0 vernieuwd en de gebruiksvriendelijkheid vergroot. In het pakket ontbreekt StarOffice. Deze kantoorsoftware (tekstverwerker, spreadsheet, database) werd tot nu toe door Sun gratis verspreid, maar het bedrijf heeft onlangs besloten dat gebruikers een licentie moeten kopen. SuSe vindt dat de prijs van zijn Linux-variant daardoor teveel oploopt.

Top of Form 1 de Volkskrant van 14-03-2002 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
IBM verbetert horloge met Linux-motor
MÜNCHEN - IBM toont op de Duitse IT-beurs CeBIT een nieuw prototype van zijn Linux-horloge. WatchPad 1.5 toont niet alleen de juiste tijd, maar kan ook korte sms'jes (tekstberichten) versturen. Ook zijn een Bluetooth-chip, die het horloge laat communiceren met een laptop, en een sensor die de drager herkent, ingebouwd. Alle onderdelen worden aangestuurd door Linux, het besturingssysteem dat tot nu vooral voor grote computers is gebruikt.

Top of Form 1 de Volkskrant van 31-01-2002 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
Sony stopt Windows-killer in PlayStation
AMSTERDAM - Elektronicaconcern Sony begint in mei met de verkoop van een ombouwkit voor de PlayStation 2. De spelcomputer kan daarmee geschikt worden gemaakt voor Linux, het vrij beschikbare besturingssysteem dat wordt gezien als concurrent voor Windows van Microsoft. Het ombouwpakket bestaat uit een harde schijf van 40 GB en een USB-poort voor toetsenbord en muis. Sony won recent in Engeland een proces tegen verkopers van zogenaamde 'mod-chips'. Daarmee kunnen illegaal gekopieerde computerspellen op een PlayStation worden afgespeeld.

Top of Form 1 de Volkskrant van 06-09-2001 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
Een Windows-killer uit Neurenberg
Peter van Ammelrooy
Over twintig dagen komt de nieuwste versie beschikbaar van Windows, het besturingssysteem dat op vrijwel alle consumentencomputers prijkt. Om Windows XP snel in huis te krijgen, moet de liefhebber wel een nieuwe pc kopen. Als apart pakket ligt de software pas eind oktober op de schappen.

Overstappen of niet? De upgrade wordt in de VS bij voorinschrijving te koop aangeboden voor rond de 99 dollar. In guldens komt dat neer op een stevige adviesprijs van ongeveer 250 gulden.

Is er een alternatief? Sinds enkele jaren wel, in de vorm van Linux. Deze motor voor personal computers verliest steeds meer van de Spartaanse trekken, die het als toevallige vinding van een Finse student met zich meetorst. Onlangs heeft het Duitse bedrijf SuSe een nieuwe versie van zijn Linux-variant het licht laten zien (er bestaan meer dan 60 soorten).

De eerste kennismaking is even slikken. In tegenstelling tot Microsoft, dat nauwelijks meer iets aan gedrukte handleidingen doet, telt SuSe 7.2 (Professional) vijf handboeken. De software staat opgeslagen op 7 cd-rom's (en als alternatief, een enkele dvd-schijf).

Het pakket valt zo omvangrijk uit omdat SuSe niet alleen de motor levert. Alle denkbare programma's - en dat mag letterlijk worden genomen - die op een computer passen zijn bijgesloten, zoals StarOffice. Dit is een volledig (gratis) alternatief van Sun Microsystems voor de kantoorbundel van Microsoft met een tekstverwerker, spreadsheet en database.

Ook toepassingen voor internet, beeldverwerking en een verdwaald racespel rond Tux de pinguin (de mascotte van Linux) maken deel uit van een verzameling die meer dan 2000 programma's telt.

Losgelaten op een drie jaar oude pc, samengesteld uit louter standaard-onderdelen van bekende merken, laat SuSe 7.2 zich zonder problemen installeren. Aangesloten printers en scanners kunnen direct worden gebruikt. Op dat terrein steekt SuSe Windows naar de kroon.

In alledaags gebruik wijkt deze Linux-variant nauwelijks af van het besturingssysteem van Windows. Wie op de een thuis is, kan met de ander ook uit de voeten.

Ook kan Linux meerdere gebruikers bedienen. Ieder kan met een eigen naam en wachtwoord zijn documenten tegen vreemde ogen afschermen. Die service biedt Windows in zijn huidige versie voor de consument nog niet.

SuSe doet er alles aan om de overstap naar Linux te vergemakkelijken. Is Windows al geïnstalleerd, dan kan de pinguin-software ernaast worden gezet.

Voor net geen 100 piek een nieuwe pc (148 gulden voor de professionele versie) - een aanlokkelijk aanbod voor een computergebruiker die niet vies is van wat experimenteren. Aan de Schanzäckerstrasse in Neurenberg is een winnaar geboren.

Top of Form 1 24: de Volkskrant van 27-08-2001 Pagina 6 Economie  Bottom of Form 1
Linux-pinguin tergt Gates, laat consument koud
Van onze verslaggever
AMSTERDAM
Zoals veel uitvindingen begon het als een uit de hand gelopen grap. In 1991 stuurde een Finse student een boodschap naar een elektronisch prikbord. Of de bezoekers konden kijken naar een stukje software dat hij voor de lol had ontworpen. Uit dat geintje - Linux - is een miljardenindustrie gegroeid.

In dezelfde maand dat de pc zijn 20-jarig bestaan viert, herdenkt Linux zijn ontstaan tien jaar geleden. Linux dankt zijn naam aan zijn schepper, Linus Torvalds. De 'x' komt uit UNIX, het besturingssysteem voor computers waarvoor de 21-jarige Torvalds een alternatief bedacht.

UNIX was in 1991 de motor van zware computers, het rekentuig dat zwoegde voor militairen en multinationals. UNIX-computers stuurden kernraketten op het juiste doel af en speurden in atomen naar onzichtbare deeltjes.

Die rol van rekenbrein is Linux aan het overnemen. Vorige week nog maakte de Amerikaanse medicijnmaker Vertex de bouw bekend van een supercomputer. Vertex laat de chemische modellen voor nieuwe pillen narekenen door 112 aan elkaar gekoppelde huis-en-tuin-pc's. Het netwerk wordt strak in het gelid gehouden door de vinding van Torvalds.

Zijn 'grapje' vormt ook de motor achter het grootste computernetwerk ter wereld: het internet. De computers die per seconde miljarden pagina's aan informatie rond de wereld jagen, worden steeds vaker aangedreven door Linux, dat als logo een pinguin voert, Tux genaamd.

Zeker op het terrein van servers - de computers die het hart van een netwerk vormen - steekt Linux zijn concurrenten naar de kroon. Met een marktaandeel van 27 procent is het Finse besturingssysteem UNIX (14 procent) en Netware (17 procent) van de Amerikaanse fabrikant Novell voorbijgestreefd. En Linux loopt snel op de koploper in - Microsoft, dat nu nog 41 procent van de servers aanstuurt.

De groei dankt Linux deels aan zijn technische voorsprong, maar toch grotendeels aan zijn prijs. Van Torvalds mag iedereen zijn software gratis gebruiken om er nieuwe producten mee te ontwikkelen. Tientallen bedrijven en bedrijfjes zijn ermee aan de slag gegaan. Wereldwijd zijn er op dit moment 60 tot 70 Linux-versies. Ze kosten meestal een fractie van wat Microsoft voor zijn software rekent.

Het open source-model achter Linux houdt Microsoft-baas Bill Gates 's nachts uit zijn slaap. Het concern opende in juni de aanval op Linux. Gates' rechterhand Steve Ballmer waarschuwde ontwikkelaars dat ze geen cent zouden verdienen aan Linux, omdat de software volgens de regels van Torvalds door iedereen mag worden gebruikt.

De volgelingen van Tux hebben gehakt gemaakt van de argumenten van Microsoft, maar de softwarereus slaat de plank niet volledig mis. Aan Linux geld verdienen is niet eenvoudig. De tientallen onderneminkjes die twee jaar terug met Linux de beurs bestormden, liggen op apegapen.

Zo ging het Amerikaanse bedrijf VA Linux voor 30 dollar op Wall Street van start. Een dag later betaalden beleggers er 299 dollar voor - de grootste stijging uit de geschiedenis van de beurs. Nu is het aandeel nog maar één procent van zijn piek waard.

Ook de consument en kleinere bedrijven lopen nog niet echt warm voor de pinguin. Hoewel het gebruiksgemak van de software aanzienlijk is verbeterd, verkopen computerwinkels alleen pc's met Windows erop.

Een teken aan de wand is dat computerbouwer Dell drie weken geleden bekende dat het Linux niet langer aanbood voor computers die het via internet verkoopt. Als reden noemde Dell het gebrek aan belangstelling bij zijn klanten voor het Finse besturingssysteem. Van die groeipijnen blijft Linux nog wel even last houden.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 24-07 18:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het artikel is geschreven als directe reactie op de beslissing van de duitse overheid linux te promoten.

het is een klassiek voorbeeld van FUD, onwaarheden: "slechtere hardware ondersteuning dan windows" (schrijver noemt zelf enkel dat 'niet alle hardware met linux werkt' natuurlijk is dat juist, maar hij vergeet erbij te melden dat de hardware-ondersteuning in vergelijking met windows bv. uitgebreider is), "En de computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Linux kan lezen." (enkel in geval van essentiele macro's); onduidelijke en ononderbouwde opmerkingen in de ruimte: "Voor specifieke toepassingen is nog gene Linuxversie voorhanden" (welke 'specifieke' toepassingen?)

de schrijver maakt misbruik van het foute idee bij veel mensen als zou "linux is gratis" voor het duitse parlement reden zijn om deze keus te maken.
de schrijver bagatelliseert het idee dat een monopolie positie consumenten geld kost en schaart aldus de kosten die het kost om die monoploie-positie te omzeilen als nutteloos, immers "er schuilt geen gevaar in een monoploie-positie en evenmin leidt dat tot extra kosten"

een ingezonden brief in de volkskrant, maar liever nog een artikel op het 'Forum' daar zou zeer wenselijk zijn, maar daarbij moet de eventuele schrijver zich enige zaken bedenken:
- de volkskrant-lezer heeft een lager-dan-computerIdee-niveau wat betreft technische zaken, maar is financieel-economische en politiek zeer goed op de hoogte.
een artikel dat deze beschuldigingen weerlegt zou technisch een makkelijk instap-niveau moeten hebben, maar niet infantiel zijn, goede beeldspraak helpt daarbij (de rant tegen het makkelijke nerd-beeldmerk, de pinguin, was zeer succesvol van PvA, meen echter dat eenzelfde vergelijking met zieke duiven die het stadsbeeld terroriseren en duiven-plaag, ook functioneel kunnen zijn om het nadeel van een monopolie-positie aan te tonen, wil PvA in een stad wonen waar 90% van de vogelpopulatie uit duiven bestaat?)

- een artikel zou zich moeten concentreren op het onderliggende feit, de keus van de duitse overheid om linux te promoten, daarin ligt het gevaar voor MS (het idee dat zoiets aanslaat, afnemers die hun eigen positie versterken en eisen aan leveranciers gaan stellen).
leg uit aan de hand van economische motieven (kostprijs, ms' nieuwe licentie-politiek, upgrades), technische, prestatie, ondersteuning en politieke motieven (keus tussen europese leverancier tegenover een amerikaanse leverancier die aantoonbaar backdoors inbouwd, in duitsland was dat een belangrijk motief)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 24-07 18:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 13 juni 2002 12:53 schreef wica het volgende:
Dit E-mailtje hebben een aantal mensen van de Volkskrant terug gekregen.

[..]

Het stuk ging niet - zoals sommigen onder u veronderstellen - over de eeuwige vraag of Linux een meer superieur of inferieur product is dan Windows. Aanleiding voor de beschouwing was louter de aankondiging van de Duitse overheid dat er een contract is gesloten met Linux/SuSe voor de levering van Linux-pc's aan lokale en regionale overheden.

[...]
om correct te zijn:
de duitse overheid heeft geen contract met SuSe gesloten, maar met IBM (misschien klonk die naam té betrouwbaar?) voor de levering van client-server-oplossingen die qua workstation met SuSe/Linux zijn geinstalleerd.

overstap en interactie tussen verschillende linux-distributie's (IBM heeft bijvoorbeeld een groot aandeel in RedHat een concurerende distro) is geen enkel probleem

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Alhoewel ik het maar deels met de journalist eens ben, vind ik wel dat hij een net stuk heeft teruggeschreven. Het idee over 'de Waard' klopt inderdaad, het belicht vaak niet alle kanten van een zaak. Blijft natuurlijk dat de argumenten die hij tegen GNU/Linux geeft zeker niet allemaal ergens op gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 11:44 schreef MadEgg het volgende:
Vakantiebaan als programmeur? Waar heb je dat vandaan, geef my ook maar op :9~ :P
Stap een bedrijf binnen, zeg "hoi, ik ben MadEgg en ik zoek vakantiewerk, ik kan dit en dit". Als ze interesse hebben (i.e. plaats), schrijf er een CV-tje/resume bij en een begeleidend briefje dat je vakantiewekr zoekt en stuur die naar de baas toe.

Works4me. :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja

Red Sonja

Op donderdag 13 juni 2002 12:53 schreef wica het volgende:

Bezoekadres:
Wibautstraat 150, 1091 GR Amsterdam
Daar zit ik net >:)

K vind zijn artikel alsnog niet kloppen, economische redenen of whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 13:42 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Stap een bedrijf binnen, zeg "hoi, ik ben MadEgg en ik zoek vakantiewerk, ik kan dit en dit". Als ze interesse hebben (i.e. plaats), schrijf er een CV-tje/resume bij en een begeleidend briefje dat je vakantiewekr zoekt en stuur die naar de baas toe.

Works4me. :Y).
Hehehe... tsja. Maar dat soort bedrijven zitten hier niet echt, of ze hebben niemand nodig. Uitzend/arbeidsbureau ed zegt gewoon: we hebben alleen productiewerk :(

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 20-07 00:04

not-known

[BI] Crewmember

Op donderdag 13 juni 2002 14:03 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Hehehe... tsja. Maar dat soort bedrijven zitten hier niet echt, of ze hebben niemand nodig. Uitzend/arbeidsbureau ed zegt gewoon: we hebben alleen productiewerk :(
wees blij dat je zelfs die keuze nog hebt, bij ons ist zo dood dat er gewoon helemaal _nix_ is. ik woon in zoetermeer, ze willen er een ICT stad van maken, maar vooralsnog is er dus geen hol van te merken. die zieke burgemeester maar hameren op een ICT hogeschool, terwijl er bijna geen bedrijf is te vinden hier dat mensen kan gebruiken. dan bedoel ik niet eens dat er voor mij nix is (ben ook maar 17 jaar hoor ;) ) maar er is voor geen enkele leeftijd vraag naar dat soort mensen. we hebben hier wel software bedrijven zitten, maar das bijna alleen maar administratief :|

btw. sorry beetje offtopic maar moesk gewoon ffies kwijt

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 14:03 schreef MadEgg het volgende:
bij 't uitzendbureau moet je sowieso niet zijn, die mensen zijn zo blind als een ... Ik liet ze enkele programmatjes zien die ik schreef (middelbare school tijd), en vroeg of ik daarmee genoeg had aangetoond dat ik wel degelijk de ICT in kon. Vervolgens moest ik een CV schrijven en kwam ik in ... de bouw terecht. |:(. Als vuilopruimer. :(. Op zich wel begrijpelijk, ik was ongediplomeerd, maar niet erg netjes. Zeg dan gewoon nee...
Het jaar daarop dus zelf werk gezocht en toen is het dus wel gelukt om normaal werk te krijgen. :Y). Sindsdien voor mij het motto: zelf vakantiewerk zoeken, lukt veel beter dan via uitzendbureau oid. 't Kost alleen iets meer tijd en eigen moeite.

Probeer gewoon rond te kijken bij vrienden, kennissen, familie, vrienden van je ouders/familie oid, iemand die dus in die branch zit en die weet wat jij kan. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 15:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

bij 't uitzendbureau moet je sowieso niet zijn, die mensen zijn zo blind als een ... Ik liet ze enkele programmatjes zien die ik schreef (middelbare school tijd), en vroeg of ik daarmee genoeg had aangetoond dat ik wel degelijk de ICT in kon. Vervolgens moest ik een CV schrijven en kwam ik in ... de bouw terecht. |:(. Als vuilopruimer. :(. Op zich wel begrijpelijk, ik was ongediplomeerd, maar niet erg netjes. Zeg dan gewoon nee...
Het jaar daarop dus zelf werk gezocht en toen is het dus wel gelukt om normaal werk te krijgen. :Y). Sindsdien voor mij het motto: zelf vakantiewerk zoeken, lukt veel beter dan via uitzendbureau oid. 't Kost alleen iets meer tijd en eigen moeite.

Probeer gewoon rond te kijken bij vrienden, kennissen, familie, vrienden van je ouders/familie oid, iemand die dus in die branch zit en die weet wat jij kan. :).
Tsja, via familie & vrienden etc krijg ik nog wel eens wat werk als webdesigner maar daar houdt het ook wel weer mee op :( maar goed. Kom ik wel overheen :7 Dan maar weer garnalen pellen :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik ga niet de hele thread doorlezen, maar wat maakt het uit dat dit artikel zo geschreven is ? Natuurlijk is het niet netjes, want linux is in mijn ogen (ondanks dat ik het niet kan en er geen behoefte aan heb) naast windows een volwaardig besturingssysteem.

Ik vind dat het geblaat over microsoft en linux maar eens afgelopen moet zijn, en dat eenieder gebruikt wat hij of zij wil.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 22:38 schreef Jojk het volgende:
Ik vind dat het geblaat over microsoft en linux maar eens afgelopen moet zijn, en dat eenieder gebruikt wat hij of zij wil.
Was de wereld maar zo simpel. >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 22:38 schreef Jojk het volgende:
Ik ga niet de hele thread doorlezen, maar wat maakt het uit dat dit artikel zo geschreven is ? Natuurlijk is het niet netjes, want linux is in mijn ogen (ondanks dat ik het niet kan en er geen behoefte aan heb) naast windows een volwaardig besturingssysteem.

Tsja. Maar dat kan dus niet, doordat Windows aan iedereen wordt opgedrongen. Dan is er dus geen vrije keuze. Geef iedereen bij het bestellen van een nieuwe computer een formuliertje met 2(of meer keuzes)Windows - 299$, Linux - 0$
Kijk, dan heb je vrije keus.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 23:23 schreef MadEgg het volgende:
Tsja. Maar dat kan dus niet, doordat Windows aan iedereen wordt opgedrongen. Dan is er dus geen vrije keuze. Geef iedereen bij het bestellen van een nieuwe computer een formuliertje met 2(of meer keuzes)Windows - 299$, Linux - 0$
Kijk, dan heb je vrije keus.
Beter nog, geef iedereen een dualboot.

Ik snap nog steeds niet waarom niet minstens de helft van de computers met dualboot wordt geleverd... |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 23:27 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Beter nog, geef iedereen een dualboot.

Ik snap nog steeds niet waarom niet minstens de helft van de computers met dualboot wordt geleverd... |:(.
Omdat ze dan niet al hun kostbare ruimte kunnen gebruiken voor hun favoriete ruimte-vreter...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 23:28 schreef MadEgg het volgende:
Omdat ze dan niet al hun kostbare ruimte kunnen gebruiken voor hun favoriete ruimte-vreter...
De gemiddelde huistuinenkeuken-n00b weet niet eens hoe groot zijn HD is, laat staan dat dat ding uberhaupt vol kan raken, laat helemaal staan dat dat ding ooit meer dan 20% vol zal raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 13 juni 2002 14:03 schreef MadEgg het volgende:Hehehe... tsja. Maar dat soort bedrijven zitten hier niet echt, of ze hebben niemand nodig. Uitzend/arbeidsbureau ed zegt gewoon: we hebben alleen productiewerk :(
Uitzendbureau's werken ook niet, die laten je de stoep vegen oid. Het handigste is als je iemand kent van je familie/kenissen die erin zit (zoals ik). Mij kwamen ze zelfs vragen of ik kwam werken als programmeur (RPG voor AS/400) :) Heb ik twee jaar gedaan als vakantiewerk, maar dit jaar wil ik iets anders gaan doen...

Als ik jou was zou ik, zoals beelzebubu al zei, gewoon een bedrijf binnenstappen en gewon vragen of ze iemand nodig hebben. Niet opbellen of emailen BTW, dat werkt niet. Een brief schrijven kan ook eventueel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 23:28 schreef MadEgg het volgende:
...omdat het van microsoft niet mag >:) :(
Pagina: 1 2 Laatste