[Linux] Artikel in de Volkskrant fout?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 11 juni 2002 18:05 schreef Remenic het volgende:
Ik heb het opgegeven wat dat betreft. Misschien is Linux wel echt alleen voor mensen geschikt met een hoog IQ.
Meer het 'wat de boer niet kent vreet hij niet' principe denk ik.
En af en toe vind ik het gewoon op het stockholm-syndroom lijken :{
Maar mij kan het niets meer schelen dat die mensen niet voor Linux kiezen. Ik kan vandaag de dag alles doen in Linux wat ik wil, en de mogenlijkheden worden alleen maar ruimer.
Gelukkig ja :)

En het kan mij eigenlijk ook niet zoveel schelen wat anderen draaien (behalve als ik er last van heb ofzoiets), maar een grote userbase is wel handig ivm drivers, apps (met name games), closed file-formats en enge wetten enzo.

Ik hoop eigenlijk van harte dat MS haar kopieer-beveiligingen perfectioneert. Maar das een beetje een andere zaak en waarschijnlijk wishful thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Laatst online: 16-04 20:40
Op dinsdag 11 juni 2002 18:48 schreef deadinspace het volgende:

[..]
Ik hoop eigenlijk van harte dat MS haar kopieer-beveiligingen perfectioneert. Maar das een beetje een andere zaak en waarschijnlijk wishful thinking.
Ik denk er precies zo over, maar wou het eigenlijk niet zeggen omdat ik daarmee het idee wek alsof ik juist WEL wil dat meer mensen naar Linux komen.

Kijk, op zich is een grotere gebruikersgroep niet slecht, maar als Linux een soort 2e Windows gaat worden dan is voor mij de lol er ook heel snel vanaf denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Op dinsdag 11 juni 2002 20:01 schreef Remenic het volgende:
Kijk, op zich is een grotere gebruikersgroep niet slecht, maar als Linux een soort 2e Windows gaat worden dan is voor mij de lol er ook heel snel vanaf denk ik.
In wat voor opzicht?

Als linux te veel commercieel, non-GPL, bedrijfspolitiek wordt, dan zal voor mij de lol er ook snel af zijn. Dan ga ik wel BSD doen ofzo (kerneldrivers etc.). Als het geld gaat kosten (enkele euros) zal ik daar hoogstens een principieel bezwaar tegen hebben. Niettemin wil ik best betalen (met als notie dat ik dan dus betaal voor iets waar ik zelf aan meewerk).
Als linux gebruikersvriendelijk wordt zal ik daar echter geen enkel probleem mee hebben. Hoe meer hoe beter.
Als linux onstabiel wordt dan maakt men het vanzelf weer stabiel. Geen probleem dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik denk er precies zo over, maar wou het eigenlijk niet zeggen omdat ik daarmee het idee wek alsof ik juist WEL wil dat meer mensen naar Linux komen.
Ja, en dat wil ik eigenlijk ook, maar dan voornamelijk voor de grotere userbase.
Een procent of 10 van de markt zou dus op zich aardig zijn... Dan ben je niet zomaar te negeren door fabrikanten, instellingen, e.d.
Ik snap wat je bedoelt, en nee, dat zou ik ook niet willen. Althans, niet op mijn computer.

En daar hoef je ook niet zo bang voor te zijn, omdat een hoop mensen (waaronder veel Free software developers) er ook zo over denken.

Wat er eerder zal gebeuren is dat sommige distro's zo leekvriendelijk mogelijk (met wizards en alles grafische en automagische detectie enzo) zullen worden, en anderen laten veel meer aan de gebruiker over, zodat je meer controle e.d. hebt.
Je ziet die scheiding nu al, grofweg bijvoorbeeld: Mandrake, SuSE, Red hat vs bijvoorbeeld: Debian, Slackware, Gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7128

Er zijn genoeg mensen die dat wel verwachten van Linux.
Ikzelf ook in het begin.
Maar dan hebben de mensen de keuze om zich aan te passen of wat anders te zoeken.
Zelfs als er meer Mac gebruikers komen wil ik dat wel toejuichen.

Verder verwacht (of hoop) ik dat er bedrijven zijn die meer Linux in gaan zetten op desktops. Dit kan een goede uitbreiding worden van de userbase. De mensen hoeven geen grondige kennis van Linux te hebben, daar is de sysadmin wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030

[..]

Wat een rare opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 21:37 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Wat een rare opmerking.
Misschien vind jij dat, maar als ik Windows wil gebruiken dan zou ik dat zo kunnen doen.

Maar zoals het er nu naar uit ziet is Linux nul komma nix origineel. Linux imiteerd alleen maar van Windows, en dat komt waarschijnlijk door een grote groep Windows gebruikers die Linux gebruiken omdat ze het "cool" vinden, maar daarmee bepaalde diensten uit Windows niet willen missen.

Linux (ik bedoel eigen de hele OpenSource community, niet alleen Linux) moet INNOVEREN, niet imiteren!

Of vind je dat ook een rare opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 11 juni 2002 22:14 schreef Remenic het volgende:
Linux (ik bedoel eigen de hele OpenSource community, niet alleen Linux) moet INNOVEREN, niet imiteren!
"embrace and extend". :7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dan mis je toch iets...de community moet niets, helemaal niets. Daarin ligt ook de grote kracht: als Windows wordt geïmmiteerd dan hebben veel developers blijkbaar het idee dat ze daar goede dingen vandaan kunnen halen. Op andere gebieden zullen ze dan niet vinden en zelf een goede oplossing verzinnen, of het bij nog een ander OS zoeken. Er is geen echte enkele richting te bepalen die gevolgd wordt, zoals overigens ook Torvalds enige tijd geleden heeft gezegd. Het ontwikkelt zich naar de wensen van de developers en die zijn over het algemeen ook gebruiker.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 22:34 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dan mis je toch iets...de community moet niets, helemaal niets. Daarin ligt ook de grote kracht: als Windows wordt geïmmiteerd dan hebben veel developers blijkbaar het idee dat ze daar goede dingen vandaan kunnen halen. Op andere gebieden zullen ze dan niet vinden en zelf een goede oplossing verzinnen, of het bij nog een ander OS zoeken. Er is geen echte enkele richting te bepalen die gevolgd wordt, zoals overigens ook Torvalds enige tijd geleden heeft gezegd. Het ontwikkelt zich naar de wensen van de developers en die zijn over het algemeen ook gebruiker.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Maar zoals het er nu naar uit ziet is Linux nul komma nix origineel. Linux imiteerd alleen maar van Windows
Dat mis ik toch even... Waarin probeert GNU/Linux dan Windows te imiteren?

Ja, er zijn distro's die daarop mikken, en ook KDE en Gnome hebben dingen van Windows afgekeken, maar verder? Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hmmm.. toch wel grappig dat er zo'n heftige reactie op zo'n artikel komt. Ik vind het ook niet leuk dat ze linux de grond inboren, maar ik vind wel dat er een beetje te druk maken is om niks.

Ten eerste. Linuxgebruikers zijn niet begonnen met linux omdat ze een of ander stom artikeltje in de krant hadden gelezen.
Zij zijn begonnen omdat ze

1: door een andere linuxgebruiker zijn overtuigd,
2: zelf ontevreden zijn over windows en de moeite nemen om naar een alternatief te zoeken.
3: omdat ze in een professioneler artikel de goede dingen over linux hadden gelezen.

Degene die de volkskrant dit artikel lezen, zullen sowieso nooit linuxgebruikers worden, tot ze aan de hiervoor genoemde redenen blootgesteld zijn.
En degene die al op linux zitten, zullen wel beter weten dan zulk soort krantenartikels te geloven.
En mensen die krantenartikels lezen en denken, "laten we even linux proberen dan" blijven er toch niet bij omdat ze niet weten hoe fdisk werkt en hun hele hdd opnieuw moesten formatteren door "klotelinux".

Dus maak je niet zoveel zorgen. De linuxgemeenschap zijn geen gebruikers kwijtgeraakt, en gebruikers die de moeite toch niet nemen om linux te gebruiken zijn we ook liever kwijt dan rijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 11 juni 2002 23:26 schreef athlonkmf het volgende:
...en gebruikers die de moeite toch niet nemen om linux te gebruiken zijn we ook liever kwijt dan rijk.
Ik ben bang dat dat niet meer het geval is... Linux wordt langzaam maar zeker een echt gebruikersplatform... Daar horen deze gebruikers bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

<..>
Dus maak je niet zoveel zorgen. De linuxgemeenschap zijn geen gebruikers kwijtgeraakt, en gebruikers die de moeite toch niet nemen om linux te gebruiken zijn we ook liever kwijt dan rijk.
Ik maak me wel zorgen. Door de demonisering (sorry :) kon het niet laten) van linux wordt een klimaat geschapen waarin het OK is voor een bedrijf om hardware/programmatuur/sites te maken die niet met non-MS operating systems werken.

Elke keer als ik hierover klaag is het hetzelfde liedje:
"95% van onze bezoekers gebruikt IE"
"er vraagt _nooit_ iemand naar een linux driver"
"het ondersteunen van linux is commercieel niet aantrekkelijk"

Ik heb voor mezelf besloten om bij _elk_ van die bedrijven te klagen.
Elk standaardmailtje dat ik krijg met: "95% van onze bezoekers gebruikt IE" wordt meteen beantwoord met "Logisch. Met andere browsers werkt het niet."

De volkskrant kan een mailtje van mij tegenmoet zien :(

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 11 juni 2002 23:40 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dat niet meer het geval is... Linux wordt langzaam maar zeker een echt gebruikersplatform... Daar horen deze gebruikers bij...
En voor zulke mensjes hebben we een Gentoo-distro met KDE en beste installatiemanual ever :P

En kan windows ICQ, Outlook, Divx, Winamp en tig andere progs met 1 commando installeren? Makkelijker kan niet :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Op dinsdag 11 juni 2002 23:49 schreef Pinball het volgende:Ik maak me wel zorgen. Door de demonisering (sorry :) kon het niet laten) van linux wordt een klimaat geschapen waarin het OK is voor een bedrijf om hardware/programmatuur/sites te maken die niet met non-MS operating systems werken.
Haha, wat ga je doen, Spong inhuren en een proces tegen de volkskrant aanspannan :P Persoonlijk vind ik alles best wat iemand schrijft, zolang het objectief is (in een fatsoenlijke krant tenminste wel). Ik ben de laatste die geen kritiek op Linux zal leveren, maar dit artiekel slaat eigenlijk gewoon nergens op. Gelukkig kan Linux niet vermoord worden :)
Op dinsdag 11 juni 2002 23:49 schreef Pinball het volgende:Elke keer als ik hierover klaag is het hetzelfde liedje:
"95% van onze bezoekers gebruikt IE"
"er vraagt _nooit_ iemand naar een linux driver"
"het ondersteunen van linux is commercieel niet aantrekkelijk"
Tja bedrijven he... Als we niet opletten gaat het internet kapot aan alle commerciële troep van ze. Internet is groot geworden door open standaarden en veel gratis programma's. Tegenwoordig barst het internet van commerciële zooi, vooral op websites. Open source en open standaarden zijn de toekomst, zeker weten :)

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmmm.. toch wel grappig dat er zo'n heftige reactie op zo'n artikel komt. Ik vind het ook niet leuk dat ze linux de grond inboren, maar ik vind wel dat er een beetje te druk maken is om niks.

Ten eerste. Linuxgebruikers zijn niet begonnen met linux omdat ze een of ander stom artikeltje in de krant hadden gelezen.
Zij zijn begonnen omdat ze

1: door een andere linuxgebruiker zijn overtuigd,
2: zelf ontevreden zijn over windows en de moeite nemen om naar een alternatief te zoeken.
3: omdat ze in een professioneler artikel de goede dingen over linux hadden gelezen.

Degene die de volkskrant dit artikel lezen, zullen sowieso nooit linuxgebruikers worden, tot ze aan de hiervoor genoemde redenen blootgesteld zijn.
En degene die al op linux zitten, zullen wel beter weten dan zulk soort krantenartikels te geloven.
En mensen die krantenartikels lezen en denken, "laten we even linux proberen dan" blijven er toch niet bij omdat ze niet weten hoe fdisk werkt en hun hele hdd opnieuw moesten formatteren door "klotelinux".

Tja, de Linuxgemeenschap zal niemand kwijtraken maar het schaadt het toch. Als je de reacties van veel mensen (en nu heb ik het niet over opoe met de tikbak, maar mensen met redelijke technische kennis in het bedrijfsleven) ziet als je zegt Linux te draaien, maak je mij niet wijs dat dit soort propaganda (want dat is het) niet effect heeft.

Ik heb al een aantal gevallen gezien van beslissingen om Linux in het bijzonder en Open Source software in het algemeen niet te gebruiken ondanks heldere rekensommen die aantoonden dat zelfs met de extra service & support het binnen 18 maanden zeer significant goedkoper zou uitpakken dan een technisch inferieure MS pakket (MS Works :r ), simpelweg omdat de managers die de beslissingen maakten een vooringenomen mening hadden over Open Source en Linux die niet op de feiten gebaseerd was en opvallende gelijkenissen vertoonde met dit soort MS-napraterij.

Dat zijn de mensen die zoiets lezen en bij wie het ergens op onbewuste niveau een invloed heeft.

Zoals Goebbels al zei: "Vertel iemand een keer een kleine leugen en hij zal jou uitlachen. Maar vertel zelfs de grootste leugen en blijf het herhalen, en de mensen zullen het als waarheid onderschrijven". Als je kijkt wat voor een onzin Goebbels het Duitse volk voorschotelde is duidelijk dat zo'n MS-praat wel potentie heeft om op schadelijke wijze aan te slaan. Daar doen ze het ook om.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27642

toen ik nog stage liep had ik als stage begeleidr iemand die alleen MSCE examens had gedaan. (niks mis mee natuurlijk)
maar zijn visie van linux klopte echt helemaal niks van,
hij dacht dat graphiesch gezien linux nog in 640x480 8bits zat ofzo. heb hem in die tijd redelijk wat laten zien en verteld enzo, maar leek wel of hij bijna was ge hersenspoelt door MS.

das trouwens wel iets interesants om aan te klagen al die leugens op de MS site en de linux info die je van ze krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
Op dinsdag 11 juni 2002 23:00 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dat mis ik toch even... Waarin probeert GNU/Linux dan Windows te imiteren?

Ja, er zijn distro's die daarop mikken, en ook KDE en Gnome hebben dingen van Windows afgekeken, maar verder? Wat bedoel je precies?
Laat maar zitten. Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt, dus ik zal wel weer niet verder kijken dan me neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7128

Op woensdag 12 juni 2002 11:37 schreef Remenic het volgende:

Laat maar zitten. Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt, dus ik zal wel weer niet verder kijken dan me neus lang is.
Nee, ik denk dat je wel een goed punt hebt.
Er zijn ook genoeg voorbeelden, zoals Evolution (outlook), Abiword/Openoffice.org (MS word) bijvoorbeeld.
Maar dat zijn programma's die veel gebruikt worden, en die dus ook users aantrekken.
Ook als je verder kijkt dan een veredelde typemachine, dus naar desktop publihing, dan is Koffice misschien weer een spiegeling van Adobe framemaker. Die laatste ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

En ik vind het ook wel logisch dat een distro de defaults voor kde en gnome instelt dat ze erg dicht bij Windows en Macos9 liggen. Veel mensen komen daar vandaan.

Aan de andere kant zijn er ook wel innovaties.
De uitgebreidde mogelijkheden om je desktop en programma's te configureren vind ik wel innovatief. Ook het zelf kiezen van een windowmanager hoort daar bij.
Of windowmanagers met tabs (fluxbox). Of 3D windowanagers, ik geloof dat Enlightenment in E17 met OpenGL gaat werken. Ion is ook een erg innovatieve windowmanager, al is die mij wat te innovatief.

Ook Nat is iets wat bij linux vandaan komt volgens mij. Dat idee is al een paar jaar oud, uit Linux 2.0, maar duidelijk innovatief.

Ook tabs in mozilla en Galeon vind ik innovatief, al had Opera ze eerder.
Maar de meeste innovaties zijn niet echt nieuw. Dat geldt niet alleen voor open source, maar voor alles.
De taakbalk met programma-menu komt uit RiscOS (1987 ?). Microsoft heeft het later overgenomen in 1995. Later hebben Gnome en KDE het overgenomen. Maar wie was er nu innovatief?

Op programmeernivo heb je Perl, Python en Ruby. Behoorlijk origineel dacht ik. Ook PHP is wel innovatief, samen met wat er allemaal op gebaseerd is, zoals PHPNuke/PostNuke kant en klare portals.

De kunst is misschien wel om iets innovatief te laten zijn, zonder dat het je opvalt. Windowmanagers als Ion en E zijn erg innovatief, maar ik raak er gefrustreerd van, omdat het te erg afwijkt van waar ik vertrouwd mee ben.
Dus misschien dat KDE met zijn KParts wel erg innovatief is, zonder dat je het in je gezicht gedrukt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ja en nee. Innovatie is er amper op software gebied. De meeste dingen die we nu hebben zijn gewoon gebaseerd op technieken die ze al in de jaren 50, 60 en 70 hebben bedacht. Universiteiten en andere ondersoeksinstellingen zijn eigenlijk de enige die nog echt nieuwe dingen bedenken, maar vaak zijn dat ook combinaties van oude technieken. Microsoft is wel het toppunt van het niet innoveren maar kopiëren en combineren. GNU/Linux trouwens ook voor een groot deel hoor.
Het moet vooral van de hardwarekant komen qua innovatie. Sinds UNIX bedacht is, is er aan de opbouw van een systeem eigenlijk weinig meer veranderd. Later hebben ze bij Xerox nog een GUI uitgevonden en Object Oriented programming, maar dan heb je het welweer gehad.

Af en toe worden er nog wel leuke dingen bedacht die ik persoonlijk niet echt innoverend vind, maar wel een nieuw concept gebaseerd op oude dingen. Bijvoorbeeld Python of die ene Window manager die met blender wordt opgebouwd en natuurlijk IPv6 maar das ook voor een deel hardwarematig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Op zaterdag 08 juni 2002 19:06 schreef Kheperi het volgende:
Linux is hartstikke mooi spul, vooral voor de hobbyïst. Maar de gemiddelde computergebruiker loopt tegen een berg van obstakels aan. Gewoon even een programmaatje installeren op linux kan al slapeloze nachten opleveren.
Laten we onszelf en de rest van de wereld niet voor de gek houden. Linux is NIET klaar voor het grote publiek.
Zelfs windows is dat nog maar nét een beetje.
Okee, ehm... wát heb jij op? Slapeloze nachten voor een programma? Ik heb StarOffice gedownload én geïnstalleerd in minder dan twintig minuten! Programma's compilen is ook onder Mandrake weinig tot geen moeite, en als het even (bijna altijd dus) kan, is er wel een .RPM of .DEB beschikbaar! Linux niet klaar voor het grote publiek? Het enige wat ik voor mijn broertje van negen(9!) hoefde te doen is de CD-ROM te booten en de taal (NL) te kiezen. Verder heeft hij alles, inclusief partitioneren, zelf gedaan. Als dat hem lukt (hij is niet eens zó goed met computers...) lijkt het me toch echt dat Linux wel klaar is voor het grote publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we alvast concluderen dat veel nieuwe gebruikers dus blijkbaar de neiging hebben zelf dingen te compileren en dat dat over het algemeen geen goed idee is als ze niet weten waar ze mee bezig zijn (en dat weten ze dus niet). :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Al met al zie ik de toekomst van Linux zeker niet somber in. Of het ooit net zo "ontwikkeld" wordt voor de typmiepen.. zolang er programma's komen als Mozilla en OpenOffice, vast wel. Het compilen en al dat soort 'moeilijke' dingen is iets wat een typmiep nooit hoeft te/zal doen.

Het enige wat niet vaststaat is de snelheid waarin Linux als doorsnee zal gelden. Veel mensen hebben nl. de neiging om iets als slecht te bestempelen omdat ze wat anders gewend zijn. Geef een noob die nooit een PC heeft gebruikt RedHat/SuSe of whatever en hij zal t net zo makkelijk leren als M$ Windows.

* Red Sonja vraagt zich af wie er allemaal Snobs op blz 42 van de laatste LinuxMag heeft gelezen :X

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 12 juni 2002 21:45 schreef RedSonja het volgende:
* Red Sonja vraagt zich af wie er allemaal Snobs op blz 42 van de laatste LinuxMag heeft gelezen [afbeelding]
Die lag nog niet in de winkel. ;(.

* Anoniem: 27915 's programma staat er schijnbaar ook in. :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nou ben ik nog steeds nieuwschierig naar wat je bedoelde :)
Op woensdag 12 juni 2002 12:11 schreef MarcelP het volgende:
Er zijn ook genoeg voorbeelden, zoals Evolution (outlook), Abiword/Openoffice.org (MS word) bijvoorbeeld.
Noem dan XMMS en Gnumeric ook even op ;)
En ja, er zijn zeker clones (Openoffice niet bepaald btw... Die stamt van van Staroffice en die is afaik niet jonger dan MS Word), maar om nou te zeggen dat heel GNU/Linux Windows probeert te imiteren? Ben ik het niet mee eens.
Mijn desktop ziet er toch echt anders uit en gedraagt zich anders dan een Windows desktop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja

Red Sonja

Op woensdag 12 juni 2002 22:41 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Die lag nog niet in de winkel. ;(.

* Anoniem: 27915 's programma staat er schijnbaar ook in. :{.
Ik heb er zelfs 2 :Y) (foutje bij afsluiten abonnement)
Welk programma zou dat moeten zijn :?

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 12 juni 2002 23:18 schreef RedSonja het volgende:
Ik heb er zelfs 2 :Y) (foutje bij afsluiten abonnement)
Welk programma zou dat moeten zijn :?
Linux Video Studio (video4linux sectie, denk ik?). Voor zover ik weet kreeg ik een dikke onvoldoende voor documentatie en installatie (en dat is terecht :P) maar een voldoende voor algemene bruikbaarheid enzo. :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54693

Op woensdag 12 juni 2002 22:49 schreef deadinspace het volgende:
maar om nou te zeggen dat heel GNU/Linux Windows probeert te imiteren? Ben ik het niet mee eens.
Mijn desktop ziet er toch echt anders uit en gedraagt zich anders dan een Windows desktop :)
maar waarom zou je bestaande concepten niet mogen gebruiken, als dat goed blijkt te werken, er buiten gelaten dat het systeem met vensters niet door microsoft is bedacht is het gewoon een erg goed werkend systeem, net als een balk met knoppen voor de windows, en menu's e.d.
wwrom zou je onnodig veel tijd erin steken om per se een compleet nieuwe GUI te ontwerpen, let wel, compleet, ik vind het natuurlijk wel goed dat er nieuwe dingen bedacht worden, maar dat kan toch gewoon met bestaande concepten gecombineerd worden?

het valt mij op dat veel mensen alleen naar de buitenkant kijken, "het ziet eruit als windows, dus het is net zo slecht/goed") |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 13 juni 2002 00:18 schreef BioniK het volgende:
maar waarom zou je bestaande concepten niet mogen gebruiken, als dat goed blijkt te werken
Uiteraard, en dat doet Free software, net als alle andere software, ook gewoon.
er buiten gelaten dat het systeem met vensters niet door microsoft is bedacht is het gewoon een erg goed werkend systeem, net als een balk met knoppen voor de windows, en menu's e.d.
Klopt, dat werkt ook redelijk.
Maar wat ik bedoelde is dat ik bijvoorbeeld geen 'taakbalk' aan de onderkant heb, maar gkrellm en een iconbox links. Die zien er dan ook nog eens drastisch anders uit dan Windows' taakbalk, en ook de window borders zien er anders uit. Verder heb ik meerdere desktops, keybindings voor de meeste zaken, ik kan windows shaden, ik kan windows moven met alt-muisknop, enz, enz.

Behoorlijk anders dan de gemiddelde Windows desktop dus, maar ik vind het mooi uitzien en voor mij is het zeer prettig werken zo.

Dat is een beetje wat ik bedoelde... Niet zo zeer het WIMP principe an sich, want dat gebruik ik ook gewoon.
wwrom zou je onnodig veel tijd erin steken om per se een compleet nieuwe GUI te ontwerpen, let wel, compleet, ik vind het natuurlijk wel goed dat er nieuwe dingen bedacht worden, maar dat kan toch gewoon met bestaande concepten gecombineerd worden?
Nouja, van mij mogen er best complete nieuwe GUIs ontworpen worden... Komen alleen maar goede ideëen uit voort.
Zolang ik maar de keuze heb het wel of niet te hoeven gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 09-04 10:10

[..]

Misschien vind jij dat, maar als ik Windows wil gebruiken dan zou ik dat zo kunnen doen.

Maar zoals het er nu naar uit ziet is Linux nul komma nix origineel. Linux imiteerd alleen maar van Windows, en dat komt waarschijnlijk door een grote groep Windows gebruikers die Linux gebruiken omdat ze het "cool" vinden, maar daarmee bepaalde diensten uit Windows niet willen missen.

Of vind je dat ook een rare opmerking?
ik ken zo een aantal voorbeelden van innoveren:

usb 2.0 support
Firewire support
IPv6 support
OpenGL (Linux'3D engine)

Wat jij zegt gaat niet 100% op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 13 juni 2002 09:15 schreef LinuxUser het volgende:
ik ken zo een aantal voorbeelden van innoveren:

usb 2.0 support
Firewire support
IPv6 support
OpenGL (Linux'3D engine)
Deze hangen allemaal samen met hardware support, vooral die eerste twee. Drivers voor hardware vind ik nou niet echt tot innovatie behoren. De hardware zelfs overigens wel, al is dat ook maar vaak een combinatie van bestaande technieken. USB2 is gewoon een opgevoerde versie van USB1. Firewire is wel wat "innovatiever" maar lijkt qua werking erg veel op SCSI. IPv6 dat is eigenlijk ook niets meer dan een verbetering van IPv4. OpenGL vind ik wel een innovatie, maar die is al weer zo oud als wat. Dat XFree het support is gewoon een implementatie van een standard en geen innovatie (anders hadden ze het zelf moeten bedenken).

Trouwens, wat ik in de laatste C't las vond ik wel weer innoverend van het GNU front: GIFT. Hiermee kan je in afbeeldingen zoeken. Dus zoiets als: "geef mij alle afbeeldingen met een vis erop" oid. Dat is nieuw en als het werkt is het een software innovatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35069

Die IT columnisten van de volkskrant moeten zowiezo hun mond houden.

Ik was laatst op de nacht van de poezie op slot loevestijen en daar was ook een columnist van de volkskrant: Francisco van Jole. Die trieste gast heeft een boek geschreven waarbij hij het hele internet af zit te zeiken, naderhand ging ik nog even met hem in discussie (dus ik even zeggen van maar hoe zit het dan met die online fora zoals tweakers en fokzine) ging hij daar een beetje lopen verkondigen dat dat alleen voor een select groepje nerds was en dat je daar geen geld mee kon verdienen etc etc..

wat een triest mannetje was dat.

gelukkig kon ik hem er uit lullen door te zeggen dat zijn boek waarschijnlijk uit frustratie geschreven was omdat zijn eigen internet projecten allemaal schromelijk mislukt waren (wat ook nog zo was )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 13 juni 2002 10:38 schreef RG© het volgende:

[..]

Trouwens, wat ik in de laatste C't las vond ik wel weer innoverend van het GNU front: GIFT. Hiermee kan je in afbeeldingen zoeken. Dus zoiets als: "geef mij alle afbeeldingen met een vis erop" oid. Dat is nieuw en als het werkt is het een software innovatie :)
Ja, dat had ik ook gelezen, maar emerge -s gift gaf geen resultaten :'(

En is het echt zo innovatief? Want voor windows heb je natuurlijk Imatch die min of meer zelfde kan. Alleen vreselijk duur kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 13 juni 2002 11:21 schreef athlonkmf het volgende:
En is het echt zo innovatief? Want voor windows heb je natuurlijk Imatch die min of meer zelfde kan. Alleen vreselijk duur kost.
Nee. Het bedrijf waarvoor ik vorig jaar vakantiewerk deed (programmeur) had ook al het idee om zo'n programma te gaan maken. Innovatief is het dus niet echt... :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 11:25 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Nee. Het bedrijf waarvoor ik vorig jaar vakantiewerk deed (programmeur) had ook al het idee om zo'n programma te gaan maken. Innovatief is het dus niet echt... :{.
Vakantiebaan als programmeur? Waar heb je dat vandaan, geef my ook maar op :9~ :P

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39376

Op zaterdag 08 juni 2002 22:44 schreef areana het volgende:

je moest eens weten hoe kwaad ik me hier zit te maken over dit artikel... pure onzin. de schrijver weet duidelijk niet waarover hij praat.

ik ben zeker voor het schrijven van een brief...
Ach en wee. Klaag klaag. Wat boeit het nu dat iemand linux NIET goed vindt? Er bestaat zoiets als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van OS.

Dat die beste man op lin*x afgeeft is zijn goed recht. Net zoals vele lin*x fans afgeven op windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 11:49 schreef robh het volgende:

[..]

Ach en wee. Klaag klaag. Wat boeit het nu dat iemand linux NIET goed vindt? Er bestaat zoiets als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van OS.

Dat die beste man op lin*x afgeeft is zijn goed recht. Net zoals vele lin*x fans afgeven op windows.
Waar linux fans afgeven op WIndows zijn juist feiten(al dan niet te verwaarlozen), waar meneer PvA zijn commentaar op baseerd is rechtstreeks uit de lucht of uit de betogen van Microsoft geplukt. Dus ofwel onzin, ofwel plagiaat. Beide zijn niet goed voor een invloedrijke krant.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica
  • Laatst online: 21-02 09:21

wica

De duivel jacht op me

Dit E-mailtje hebben een aantal mensen van de Volkskrant terug gekregen.

L.S.,

Hartelijk dank voor uw reacties op het artikel 'Linux, hoogvliegen zonder vleugels' uit de Volkskrant van zaterdag 8 juni.

Om even één ding meteen duidelijk te maken: het stukje verscheen onder de vlag van 'De Waard'. Dat is een dagelijkse rubriek in het economie-katern van de Volkskrant, waarin managers, bedrijven of economische verschijnselen op kritische wijze op de korrel worden genomen. De stijl is sterk afwijkend van gewone berichten en analyses op de economiepagina's.

Het stuk ging niet - zoals sommigen onder u veronderstellen - over de eeuwige vraag of Linux een meer superieur of inferieur product is dan Windows. Aanleiding voor de beschouwing was louter de aankondiging van de Duitse overheid dat er een contract is gesloten met Linux/SuSe voor de levering van Linux-pc's aan lokale en regionale overheden.

Ik heb in het stuk de vraag opgeworpen of dit nu betekent (wat andere media driftig hebben gemeld) dat straks elke Duitse ambtenaar zijn Windows-software het raam uitkukelt. Hoe goed Linux ook is, er kleven bepaalde bezwaren aan die een massale overstap in de weg zitten. Die heb ik ook genoemd. Daarbij heb ik me wegens ruimtegebrek tot de kern moeten beperken (natuurlijk zit er veel meer licht tussen de verschillende argumenten).

Ik heb niet eens alle argumenten kunnen opsommen, die sommige bedrijven en experts tegen Linux hebben ingebracht: zoals de (onterechte?) argwaan tegen 'open source'-software, de enorme verscheidenheid aan Linux-varianten en klonen.

Ik heb me ook niet uitgelaten over de vraag of het gezond is dat het bedrijfsleven geheel afhankelijk is van een enkele leverancier (in casu Microsoft), en zeker niet een leverancier die zijn monopoliepositie met alle middelen bevecht (dat kan nooit een optimale situatie zijn), en in zijn software veel steken laat vallen.

Feit is echter wel dat Linux in het bedrijfsleven, op kantoren, bij de overheid nauwelijks aanslaat (en bij consumenten) - (terecht of onterecht) blijft met in zee gaan met Microsoft en leveranciers van Windows-software. De Duitse Linux-overwinning zal daar weinig aan veranderen.

Als u de Volkskrant regelmatig leest, zult u hebben gezien dat we Microsoft meer dan kritisch volgen en Linux ook. Van dat laatste sluit ik enkele proeven bij.

Met vriendelijke groet,

Peter van Ammelrooy
redactie economie de Volkskrant
http://www.volkskrant.nl

Postadres:
Postbus 1002, 1000 BA Amsterdam

Bezoekadres:
Wibautstraat 150, 1091 GR Amsterdam

Top of Form 1 de Volkskrant van 02-05-2002 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
Nieuwe SuSe Linux moet StarOffice missen
AMSTERDAM - Het Duitse softwarehuis SuSe heeft een nieuwe versie uitgebracht van zijn gelijknamige Linux-variant. Linux is een besturingssysteem voor computers. SuSe heeft 8.0 vernieuwd en de gebruiksvriendelijkheid vergroot. In het pakket ontbreekt StarOffice. Deze kantoorsoftware (tekstverwerker, spreadsheet, database) werd tot nu toe door Sun gratis verspreid, maar het bedrijf heeft onlangs besloten dat gebruikers een licentie moeten kopen. SuSe vindt dat de prijs van zijn Linux-variant daardoor teveel oploopt.

Top of Form 1 de Volkskrant van 14-03-2002 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
IBM verbetert horloge met Linux-motor
MÜNCHEN - IBM toont op de Duitse IT-beurs CeBIT een nieuw prototype van zijn Linux-horloge. WatchPad 1.5 toont niet alleen de juiste tijd, maar kan ook korte sms'jes (tekstberichten) versturen. Ook zijn een Bluetooth-chip, die het horloge laat communiceren met een laptop, en een sensor die de drager herkent, ingebouwd. Alle onderdelen worden aangestuurd door Linux, het besturingssysteem dat tot nu vooral voor grote computers is gebruikt.

Top of Form 1 de Volkskrant van 31-01-2002 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
Sony stopt Windows-killer in PlayStation
AMSTERDAM - Elektronicaconcern Sony begint in mei met de verkoop van een ombouwkit voor de PlayStation 2. De spelcomputer kan daarmee geschikt worden gemaakt voor Linux, het vrij beschikbare besturingssysteem dat wordt gezien als concurrent voor Windows van Microsoft. Het ombouwpakket bestaat uit een harde schijf van 40 GB en een USB-poort voor toetsenbord en muis. Sony won recent in Engeland een proces tegen verkopers van zogenaamde 'mod-chips'. Daarmee kunnen illegaal gekopieerde computerspellen op een PlayStation worden afgespeeld.

Top of Form 1 de Volkskrant van 06-09-2001 Pagina E2 Economie  Bottom of Form 1
Een Windows-killer uit Neurenberg
Peter van Ammelrooy
Over twintig dagen komt de nieuwste versie beschikbaar van Windows, het besturingssysteem dat op vrijwel alle consumentencomputers prijkt. Om Windows XP snel in huis te krijgen, moet de liefhebber wel een nieuwe pc kopen. Als apart pakket ligt de software pas eind oktober op de schappen.

Overstappen of niet? De upgrade wordt in de VS bij voorinschrijving te koop aangeboden voor rond de 99 dollar. In guldens komt dat neer op een stevige adviesprijs van ongeveer 250 gulden.

Is er een alternatief? Sinds enkele jaren wel, in de vorm van Linux. Deze motor voor personal computers verliest steeds meer van de Spartaanse trekken, die het als toevallige vinding van een Finse student met zich meetorst. Onlangs heeft het Duitse bedrijf SuSe een nieuwe versie van zijn Linux-variant het licht laten zien (er bestaan meer dan 60 soorten).

De eerste kennismaking is even slikken. In tegenstelling tot Microsoft, dat nauwelijks meer iets aan gedrukte handleidingen doet, telt SuSe 7.2 (Professional) vijf handboeken. De software staat opgeslagen op 7 cd-rom's (en als alternatief, een enkele dvd-schijf).

Het pakket valt zo omvangrijk uit omdat SuSe niet alleen de motor levert. Alle denkbare programma's - en dat mag letterlijk worden genomen - die op een computer passen zijn bijgesloten, zoals StarOffice. Dit is een volledig (gratis) alternatief van Sun Microsystems voor de kantoorbundel van Microsoft met een tekstverwerker, spreadsheet en database.

Ook toepassingen voor internet, beeldverwerking en een verdwaald racespel rond Tux de pinguin (de mascotte van Linux) maken deel uit van een verzameling die meer dan 2000 programma's telt.

Losgelaten op een drie jaar oude pc, samengesteld uit louter standaard-onderdelen van bekende merken, laat SuSe 7.2 zich zonder problemen installeren. Aangesloten printers en scanners kunnen direct worden gebruikt. Op dat terrein steekt SuSe Windows naar de kroon.

In alledaags gebruik wijkt deze Linux-variant nauwelijks af van het besturingssysteem van Windows. Wie op de een thuis is, kan met de ander ook uit de voeten.

Ook kan Linux meerdere gebruikers bedienen. Ieder kan met een eigen naam en wachtwoord zijn documenten tegen vreemde ogen afschermen. Die service biedt Windows in zijn huidige versie voor de consument nog niet.

SuSe doet er alles aan om de overstap naar Linux te vergemakkelijken. Is Windows al geïnstalleerd, dan kan de pinguin-software ernaast worden gezet.

Voor net geen 100 piek een nieuwe pc (148 gulden voor de professionele versie) - een aanlokkelijk aanbod voor een computergebruiker die niet vies is van wat experimenteren. Aan de Schanzäckerstrasse in Neurenberg is een winnaar geboren.

Top of Form 1 24: de Volkskrant van 27-08-2001 Pagina 6 Economie  Bottom of Form 1
Linux-pinguin tergt Gates, laat consument koud
Van onze verslaggever
AMSTERDAM
Zoals veel uitvindingen begon het als een uit de hand gelopen grap. In 1991 stuurde een Finse student een boodschap naar een elektronisch prikbord. Of de bezoekers konden kijken naar een stukje software dat hij voor de lol had ontworpen. Uit dat geintje - Linux - is een miljardenindustrie gegroeid.

In dezelfde maand dat de pc zijn 20-jarig bestaan viert, herdenkt Linux zijn ontstaan tien jaar geleden. Linux dankt zijn naam aan zijn schepper, Linus Torvalds. De 'x' komt uit UNIX, het besturingssysteem voor computers waarvoor de 21-jarige Torvalds een alternatief bedacht.

UNIX was in 1991 de motor van zware computers, het rekentuig dat zwoegde voor militairen en multinationals. UNIX-computers stuurden kernraketten op het juiste doel af en speurden in atomen naar onzichtbare deeltjes.

Die rol van rekenbrein is Linux aan het overnemen. Vorige week nog maakte de Amerikaanse medicijnmaker Vertex de bouw bekend van een supercomputer. Vertex laat de chemische modellen voor nieuwe pillen narekenen door 112 aan elkaar gekoppelde huis-en-tuin-pc's. Het netwerk wordt strak in het gelid gehouden door de vinding van Torvalds.

Zijn 'grapje' vormt ook de motor achter het grootste computernetwerk ter wereld: het internet. De computers die per seconde miljarden pagina's aan informatie rond de wereld jagen, worden steeds vaker aangedreven door Linux, dat als logo een pinguin voert, Tux genaamd.

Zeker op het terrein van servers - de computers die het hart van een netwerk vormen - steekt Linux zijn concurrenten naar de kroon. Met een marktaandeel van 27 procent is het Finse besturingssysteem UNIX (14 procent) en Netware (17 procent) van de Amerikaanse fabrikant Novell voorbijgestreefd. En Linux loopt snel op de koploper in - Microsoft, dat nu nog 41 procent van de servers aanstuurt.

De groei dankt Linux deels aan zijn technische voorsprong, maar toch grotendeels aan zijn prijs. Van Torvalds mag iedereen zijn software gratis gebruiken om er nieuwe producten mee te ontwikkelen. Tientallen bedrijven en bedrijfjes zijn ermee aan de slag gegaan. Wereldwijd zijn er op dit moment 60 tot 70 Linux-versies. Ze kosten meestal een fractie van wat Microsoft voor zijn software rekent.

Het open source-model achter Linux houdt Microsoft-baas Bill Gates 's nachts uit zijn slaap. Het concern opende in juni de aanval op Linux. Gates' rechterhand Steve Ballmer waarschuwde ontwikkelaars dat ze geen cent zouden verdienen aan Linux, omdat de software volgens de regels van Torvalds door iedereen mag worden gebruikt.

De volgelingen van Tux hebben gehakt gemaakt van de argumenten van Microsoft, maar de softwarereus slaat de plank niet volledig mis. Aan Linux geld verdienen is niet eenvoudig. De tientallen onderneminkjes die twee jaar terug met Linux de beurs bestormden, liggen op apegapen.

Zo ging het Amerikaanse bedrijf VA Linux voor 30 dollar op Wall Street van start. Een dag later betaalden beleggers er 299 dollar voor - de grootste stijging uit de geschiedenis van de beurs. Nu is het aandeel nog maar één procent van zijn piek waard.

Ook de consument en kleinere bedrijven lopen nog niet echt warm voor de pinguin. Hoewel het gebruiksgemak van de software aanzienlijk is verbeterd, verkopen computerwinkels alleen pc's met Windows erop.

Een teken aan de wand is dat computerbouwer Dell drie weken geleden bekende dat het Linux niet langer aanbood voor computers die het via internet verkoopt. Als reden noemde Dell het gebrek aan belangstelling bij zijn klanten voor het Finse besturingssysteem. Van die groeipijnen blijft Linux nog wel even last houden.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 16:39

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het artikel is geschreven als directe reactie op de beslissing van de duitse overheid linux te promoten.

het is een klassiek voorbeeld van FUD, onwaarheden: "slechtere hardware ondersteuning dan windows" (schrijver noemt zelf enkel dat 'niet alle hardware met linux werkt' natuurlijk is dat juist, maar hij vergeet erbij te melden dat de hardware-ondersteuning in vergelijking met windows bv. uitgebreider is), "En de computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Linux kan lezen." (enkel in geval van essentiele macro's); onduidelijke en ononderbouwde opmerkingen in de ruimte: "Voor specifieke toepassingen is nog gene Linuxversie voorhanden" (welke 'specifieke' toepassingen?)

de schrijver maakt misbruik van het foute idee bij veel mensen als zou "linux is gratis" voor het duitse parlement reden zijn om deze keus te maken.
de schrijver bagatelliseert het idee dat een monopolie positie consumenten geld kost en schaart aldus de kosten die het kost om die monoploie-positie te omzeilen als nutteloos, immers "er schuilt geen gevaar in een monoploie-positie en evenmin leidt dat tot extra kosten"

een ingezonden brief in de volkskrant, maar liever nog een artikel op het 'Forum' daar zou zeer wenselijk zijn, maar daarbij moet de eventuele schrijver zich enige zaken bedenken:
- de volkskrant-lezer heeft een lager-dan-computerIdee-niveau wat betreft technische zaken, maar is financieel-economische en politiek zeer goed op de hoogte.
een artikel dat deze beschuldigingen weerlegt zou technisch een makkelijk instap-niveau moeten hebben, maar niet infantiel zijn, goede beeldspraak helpt daarbij (de rant tegen het makkelijke nerd-beeldmerk, de pinguin, was zeer succesvol van PvA, meen echter dat eenzelfde vergelijking met zieke duiven die het stadsbeeld terroriseren en duiven-plaag, ook functioneel kunnen zijn om het nadeel van een monopolie-positie aan te tonen, wil PvA in een stad wonen waar 90% van de vogelpopulatie uit duiven bestaat?)

- een artikel zou zich moeten concentreren op het onderliggende feit, de keus van de duitse overheid om linux te promoten, daarin ligt het gevaar voor MS (het idee dat zoiets aanslaat, afnemers die hun eigen positie versterken en eisen aan leveranciers gaan stellen).
leg uit aan de hand van economische motieven (kostprijs, ms' nieuwe licentie-politiek, upgrades), technische, prestatie, ondersteuning en politieke motieven (keus tussen europese leverancier tegenover een amerikaanse leverancier die aantoonbaar backdoors inbouwd, in duitsland was dat een belangrijk motief)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 16:39

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 13 juni 2002 12:53 schreef wica het volgende:
Dit E-mailtje hebben een aantal mensen van de Volkskrant terug gekregen.

[..]

Het stuk ging niet - zoals sommigen onder u veronderstellen - over de eeuwige vraag of Linux een meer superieur of inferieur product is dan Windows. Aanleiding voor de beschouwing was louter de aankondiging van de Duitse overheid dat er een contract is gesloten met Linux/SuSe voor de levering van Linux-pc's aan lokale en regionale overheden.

[...]
om correct te zijn:
de duitse overheid heeft geen contract met SuSe gesloten, maar met IBM (misschien klonk die naam té betrouwbaar?) voor de levering van client-server-oplossingen die qua workstation met SuSe/Linux zijn geinstalleerd.

overstap en interactie tussen verschillende linux-distributie's (IBM heeft bijvoorbeeld een groot aandeel in RedHat een concurerende distro) is geen enkel probleem

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Alhoewel ik het maar deels met de journalist eens ben, vind ik wel dat hij een net stuk heeft teruggeschreven. Het idee over 'de Waard' klopt inderdaad, het belicht vaak niet alle kanten van een zaak. Blijft natuurlijk dat de argumenten die hij tegen GNU/Linux geeft zeker niet allemaal ergens op gebaseerd zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 13 juni 2002 11:44 schreef MadEgg het volgende:
Vakantiebaan als programmeur? Waar heb je dat vandaan, geef my ook maar op :9~ :P
Stap een bedrijf binnen, zeg "hoi, ik ben MadEgg en ik zoek vakantiewerk, ik kan dit en dit". Als ze interesse hebben (i.e. plaats), schrijf er een CV-tje/resume bij en een begeleidend briefje dat je vakantiewekr zoekt en stuur die naar de baas toe.

Works4me. :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja

Red Sonja

Op donderdag 13 juni 2002 12:53 schreef wica het volgende:

Bezoekadres:
Wibautstraat 150, 1091 GR Amsterdam
Daar zit ik net >:)

K vind zijn artikel alsnog niet kloppen, economische redenen of whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 13:42 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Stap een bedrijf binnen, zeg "hoi, ik ben MadEgg en ik zoek vakantiewerk, ik kan dit en dit". Als ze interesse hebben (i.e. plaats), schrijf er een CV-tje/resume bij en een begeleidend briefje dat je vakantiewekr zoekt en stuur die naar de baas toe.

Works4me. :Y).
Hehehe... tsja. Maar dat soort bedrijven zitten hier niet echt, of ze hebben niemand nodig. Uitzend/arbeidsbureau ed zegt gewoon: we hebben alleen productiewerk :(

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 26-06 22:12

not-known

[BI] Crewmember

Op donderdag 13 juni 2002 14:03 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Hehehe... tsja. Maar dat soort bedrijven zitten hier niet echt, of ze hebben niemand nodig. Uitzend/arbeidsbureau ed zegt gewoon: we hebben alleen productiewerk :(
wees blij dat je zelfs die keuze nog hebt, bij ons ist zo dood dat er gewoon helemaal _nix_ is. ik woon in zoetermeer, ze willen er een ICT stad van maken, maar vooralsnog is er dus geen hol van te merken. die zieke burgemeester maar hameren op een ICT hogeschool, terwijl er bijna geen bedrijf is te vinden hier dat mensen kan gebruiken. dan bedoel ik niet eens dat er voor mij nix is (ben ook maar 17 jaar hoor ;) ) maar er is voor geen enkele leeftijd vraag naar dat soort mensen. we hebben hier wel software bedrijven zitten, maar das bijna alleen maar administratief :|

btw. sorry beetje offtopic maar moesk gewoon ffies kwijt

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 13 juni 2002 14:03 schreef MadEgg het volgende:
bij 't uitzendbureau moet je sowieso niet zijn, die mensen zijn zo blind als een ... Ik liet ze enkele programmatjes zien die ik schreef (middelbare school tijd), en vroeg of ik daarmee genoeg had aangetoond dat ik wel degelijk de ICT in kon. Vervolgens moest ik een CV schrijven en kwam ik in ... de bouw terecht. |:(. Als vuilopruimer. :(. Op zich wel begrijpelijk, ik was ongediplomeerd, maar niet erg netjes. Zeg dan gewoon nee...
Het jaar daarop dus zelf werk gezocht en toen is het dus wel gelukt om normaal werk te krijgen. :Y). Sindsdien voor mij het motto: zelf vakantiewerk zoeken, lukt veel beter dan via uitzendbureau oid. 't Kost alleen iets meer tijd en eigen moeite.

Probeer gewoon rond te kijken bij vrienden, kennissen, familie, vrienden van je ouders/familie oid, iemand die dus in die branch zit en die weet wat jij kan. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 15:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

bij 't uitzendbureau moet je sowieso niet zijn, die mensen zijn zo blind als een ... Ik liet ze enkele programmatjes zien die ik schreef (middelbare school tijd), en vroeg of ik daarmee genoeg had aangetoond dat ik wel degelijk de ICT in kon. Vervolgens moest ik een CV schrijven en kwam ik in ... de bouw terecht. |:(. Als vuilopruimer. :(. Op zich wel begrijpelijk, ik was ongediplomeerd, maar niet erg netjes. Zeg dan gewoon nee...
Het jaar daarop dus zelf werk gezocht en toen is het dus wel gelukt om normaal werk te krijgen. :Y). Sindsdien voor mij het motto: zelf vakantiewerk zoeken, lukt veel beter dan via uitzendbureau oid. 't Kost alleen iets meer tijd en eigen moeite.

Probeer gewoon rond te kijken bij vrienden, kennissen, familie, vrienden van je ouders/familie oid, iemand die dus in die branch zit en die weet wat jij kan. :).
Tsja, via familie & vrienden etc krijg ik nog wel eens wat werk als webdesigner maar daar houdt het ook wel weer mee op :( maar goed. Kom ik wel overheen :7 Dan maar weer garnalen pellen :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik ga niet de hele thread doorlezen, maar wat maakt het uit dat dit artikel zo geschreven is ? Natuurlijk is het niet netjes, want linux is in mijn ogen (ondanks dat ik het niet kan en er geen behoefte aan heb) naast windows een volwaardig besturingssysteem.

Ik vind dat het geblaat over microsoft en linux maar eens afgelopen moet zijn, en dat eenieder gebruikt wat hij of zij wil.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 13 juni 2002 22:38 schreef Jojk het volgende:
Ik vind dat het geblaat over microsoft en linux maar eens afgelopen moet zijn, en dat eenieder gebruikt wat hij of zij wil.
Was de wereld maar zo simpel. >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 22:38 schreef Jojk het volgende:
Ik ga niet de hele thread doorlezen, maar wat maakt het uit dat dit artikel zo geschreven is ? Natuurlijk is het niet netjes, want linux is in mijn ogen (ondanks dat ik het niet kan en er geen behoefte aan heb) naast windows een volwaardig besturingssysteem.

Tsja. Maar dat kan dus niet, doordat Windows aan iedereen wordt opgedrongen. Dan is er dus geen vrije keuze. Geef iedereen bij het bestellen van een nieuwe computer een formuliertje met 2(of meer keuzes)Windows - 299$, Linux - 0$
Kijk, dan heb je vrije keus.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 13 juni 2002 23:23 schreef MadEgg het volgende:
Tsja. Maar dat kan dus niet, doordat Windows aan iedereen wordt opgedrongen. Dan is er dus geen vrije keuze. Geef iedereen bij het bestellen van een nieuwe computer een formuliertje met 2(of meer keuzes)Windows - 299$, Linux - 0$
Kijk, dan heb je vrije keus.
Beter nog, geef iedereen een dualboot.

Ik snap nog steeds niet waarom niet minstens de helft van de computers met dualboot wordt geleverd... |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 13 juni 2002 23:27 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Beter nog, geef iedereen een dualboot.

Ik snap nog steeds niet waarom niet minstens de helft van de computers met dualboot wordt geleverd... |:(.
Omdat ze dan niet al hun kostbare ruimte kunnen gebruiken voor hun favoriete ruimte-vreter...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 13 juni 2002 23:28 schreef MadEgg het volgende:
Omdat ze dan niet al hun kostbare ruimte kunnen gebruiken voor hun favoriete ruimte-vreter...
De gemiddelde huistuinenkeuken-n00b weet niet eens hoe groot zijn HD is, laat staan dat dat ding uberhaupt vol kan raken, laat helemaal staan dat dat ding ooit meer dan 20% vol zal raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 13 juni 2002 14:03 schreef MadEgg het volgende:Hehehe... tsja. Maar dat soort bedrijven zitten hier niet echt, of ze hebben niemand nodig. Uitzend/arbeidsbureau ed zegt gewoon: we hebben alleen productiewerk :(
Uitzendbureau's werken ook niet, die laten je de stoep vegen oid. Het handigste is als je iemand kent van je familie/kenissen die erin zit (zoals ik). Mij kwamen ze zelfs vragen of ik kwam werken als programmeur (RPG voor AS/400) :) Heb ik twee jaar gedaan als vakantiewerk, maar dit jaar wil ik iets anders gaan doen...

Als ik jou was zou ik, zoals beelzebubu al zei, gewoon een bedrijf binnenstappen en gewon vragen of ze iemand nodig hebben. Niet opbellen of emailen BTW, dat werkt niet. Een brief schrijven kan ook eventueel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53837

Op donderdag 13 juni 2002 23:28 schreef MadEgg het volgende:
...omdat het van microsoft niet mag >:) :(
Pagina: 1 2 Laatste