[Linux] Artikel in de Volkskrant fout?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25021

Topicstarter
In de Volkskrant van zaterdag 8 juni 2002 staat op pagina 27 (economie) een stukje over Linux getiteld: Linux: hoogvliegen zonder vleugels

Peter van Ammelrooy (schrijver van dit stukje) heeft waarschijnlijk nog nooit zelf Linux gebruikt, het stukje bevat een aantal feiten die niet waar zijn, een paar voorbeelden:
Windows is meer een soort duif: grijs, saai, maar alom aanwezig en zo'n goede vlieger dat er wedstrijden mee worden gehouden.
Als je naar windows XP kijkt kan je zien dat windows niet grijs is, en de 'wedstrijd' tussen windows en Linux(samba) op het fileserver front wordt door Linux gewonnen. 3D spellen draaien op Linux ook sneller (b.v. Q3), zolang er geen wine gebruikt hoeft te worden.
Lang niet alle bestaande computerhardware wil onder Linux werken: die zal dus moeten worden aangepast.
Linux draait op IA32 (x86), IA64 (Itanium), PPC (mac), SPARC (Sun), MIPS (Sgi), en ALPHA (DEC, Compaq), en nog veel meer type computers, windows heeft niet zo'n lange lijst.
Linux heeft support voor de nieuwste standaarden: Bluetooth, IPv6, USB2.0, firewire, etc bij windows is b.v. IPv6 nog bijna niet mogelijk.
Linux ondersteund ook veel oude hardware.
Oftwel kwa hardware support wint Linux 't op veel fronten.
En computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Linux kan lezen.
Openoffice.org kan heel goed Word documenten e.d. openen. En had je niet iets als crossover office?

Het is goed dat er in de krant over Linux wordt gepraat, maar jammer dat ze hun huiswerkt niet goed genoeg gedaan hebben.

btw. kan iemand 't stukje ff inscannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Jammer dat het niet op de site staat.
Windows is meer een soort duif: grijs, saai, maar alom aanwezig en zo'n goede vlieger dat er wedstrijden mee worden gehouden.
Waar deze vergelijking op slaat snap ik niet helemaal. Wedstrijden ? Waarin dan? Rebooten ?
Lang niet alle bestaande computerhardware wil onder Linux werken: die zal dus moeten worden aangepast.
Net of dat aan het OS ligt, gewoon hardware aanschaffen van fabrikanten die wel Linux ondersteunen (en dat worden er steeds meer) en dan gaat de rest vanzelf mee of failliet.
En computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Linux kan lezen.
Dat zegt iets over de strategie van Microsoft en niets over de rest lijkt me.

De quotes lijken meer over Windows dan over Linux te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:46

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zou zo zeggen, stuur een brief naar de Volkskrant.

Wat een onzin van die hardware. Ik ben nog geen hardware tegengekomen die niet wil werken onder Linux, overal is wel iets voor te vinden...
Naja, behalve schijnbaar voor een paar HP scanners.

Deze gast is gewoon aan het nablaten wat de woordvoerders van Microsoft hem voorkauwen.

En met zijn vergelijking is hij blijkbaar vergeten dat pinguins uitermate goed zijn in het buikglijden en vissen vangen >:)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 18:37

Valium

- rustig maar -

Tsja, wat moet je nou met zo'n uitspraak? :?
Duiven worden niet voor niets vliegende ratten genoemd. >:)
En tsja, westrijden tussen duiven onderling worden door duiven gewonnen. Er zijn ook wedstrijden met ehh...adelaars ofzo. En die lusten een duifje rauw.
Kun je omdraaien natuurlijk.
En deze quote klopt ook:
Niet alle onder Windows werkende hardware wil onder windows werken. En dat vanwege de verschillende versies. Jippie!
En computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Microsoft-producten kunnen lezen.
Zo, nu klopt het beter. Ik erger me dood aan die verschillende versies. En er klopt ook nog eens geen hout van. Want een hoop "linux"programma's lezen native MS-documenten. Ik hoop dat de rest van het artikel beter is, want ik ben tot nu toe zeer teleurgesteld in de Volkskrant. (Ik vond het altijd een erg goeie krant.)

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 13:23

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 08 juni 2002 14:46 schreef compukid het volgende:
(...)
Daar ben ik het dus niet mee eens. Linux ondersteund natuurlijk veel meer architecturen, maar het gaat hier om de overstap Windows -> Linux. Bepaalde hardware (videokaarten, geluidskaarten, webcams) doen het in Linux niet of veel minder goed dan Windows, door gebrek aan (goede) drivers. Dit komt omdat de fabrikanten zelf te lui zijn om te werken aan drivers voor andere platformen dan Windows.
Openoffice.org kan heel goed Word documenten e.d. openen. En had je niet iets als crossover office?
(...)
OOo heeft nog veel problemen met het openen van documenten met lastige opmaak (kolommem, plaatjes, grafiekjes). Crossover Office/Plugins is niet de juiste oplossing, eigenlijk zou iedereen gewoon open bestandsformaten als XML moeten gebruiken.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zaterdag 08 juni 2002 15:02 schreef Valium het volgende:

Zo, nu klopt het beter. Ik erger me dood aan die verschillende versies. En er klopt ook nog eens geen hout van. Want een hoop "linux"programma's lezen native MS-documenten. Ik hoop dat de rest van het artikel beter is, want ik ben tot nu toe zeer teleurgesteld in de Volkskrant. (Ik vond het altijd een erg goeie krant.)
Je kan de krant niet afschrijven op basis van een linux-n00b die een wazig, ongegrond, slecht onderbouwd flame-artikeltje schrijft.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:03
veel vn dit bericht klopt idd ook niet nee :)
sommige hardware dat niet gesuppord word, zal je dus zelf aan de gang moeten krijgen maarja als mensen die luiheid van windhoos gewend zijn dan hebben ze daar dus geen tijd voor, dan toch maar weer windhoos.

nou voor mij dus niet, ik heb alles werkend en het werkt vele malen sneller,stabieler als onder windhoos bij mij dus geen klagen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 08 juni 2002 15:11 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Je kan de krant niet afschrijven op basis van een linux-n00b die een wazig, ongegrond, slecht onderbouwd flame-artikeltje schrijft.
Niet op een zo'n artikel, maar er zijn angstaanjagend veel artikels van dit soort niveau die ik erin tegenkom op alle vlakken waar ik redelijk op de hoogte ben (computers, metal (leg hun Dynamo 1998 verslag naast die van Trouw en je snapt wat ik bedoel, al helemaal als je er), geschiedenis en hoger onderwijs). Ze doen gewoon de moeite niet om dingen waar ze over schrijven die ze niet zelf kennen fatsoenlijk te begrijpen.

Van de Telegraaf verwacht je dat de vooringenomen mening van een reporter erg zterk aanwezig zal zijn, van een kwaliteitskrant verwacht je dat die reporter in ieder geval verder gekeken heeft dan z'n neus lang is. Dat mis ik de laatste 5 jaar bij de Volkskrant
Deze gast is gewoon aan het nablaten wat de woordvoerders van Microsoft hem voorkauwen.
Verdomme ja, dit lijkt rechstreeks overgepend te zijn van die lame MS-pagina met een 'vergelijking' tussen Windows 2000 Small Office Server en Linux.

Waar behoorlijk aan voorbij gegaan wordt (en dit is vooral gezien de (redelijk linkse) geschiedenis van de Volkskrant onbegrijpelijk) is het feit dat Linux democratischer is. Ook in de rest van de maatschappij zijn de meesten het erover eens dat besluitvorming een stuk effectiever gebeurt in een gesloten dictatuur dan een open democratie. Toch zie je dat de meeste mensen veel liever in die democratie willen wonen.
Maar opeens als het om computers gaat vergeten mensen dit direct :?

* dion_b heeft al eens dit punt op een studentenvakbond geopperd, wel een plek waar democratisering normaliter een hoog ideaal is, en werd weggelachen :( Inconsekwente digibeten :r

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 juni 2002 15:11 schreef MadEgg het volgende:
Mnee, maar een brief (of mailtje) waarin je ze (beleefd!) wijst op wat jouw inziens fout is kan ook geen kwaad.
Op zaterdag 08 juni 2002 18:03 schreef dion_b het volgende:
Ze doen gewoon de moeite niet om dingen waar ze over schrijven die ze niet zelf kennen fatsoenlijk te begrijpen.
Ja, dat merk je op heel veel fronten.
En niet alleen bij journalisten (alhoewel het daar wel juist zeer belangrijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6137

hey als dat mailtje _ECHT_ de deur uit gaat laat dan ff wat gasten van hier hun naam ofzo er onder zetten. dit kan natuurlijk niet.. vette blullshit.. en dan heb ik het niet eens over wat beter is of wat dan ook.. maar het principe alleen al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030

In de Volkskrant van zaterdag 8 juni 2002 staat op pagina 27 (economie) een stukje over Linux getiteld: Linux: hoogvliegen zonder vleugels

Als je naar windows XP kijkt kan je zien dat windows niet grijs is, en de 'wedstrijd' tussen windows en Linux(samba) op het fileserver front wordt door Linux gewonnen. 3D spellen draaien op Linux ook sneller (b.v. Q3), zolang er geen wine gebruikt hoeft te worden.
[..]

Linux draait op IA32 (x86), IA64 (Itanium), PPC (mac), SPARC (Sun), MIPS (Sgi), en ALPHA (DEC, Compaq), en nog veel meer type computers, windows heeft niet zo'n lange lijst.
Linux heeft support voor de nieuwste standaarden: Bluetooth, IPv6, USB2.0, firewire, etc bij windows is b.v. IPv6 nog bijna niet mogelijk.
Linux ondersteund ook veel oude hardware.
[..]
Maar met vele soorten hardware is het toch maar aanmodderen. Zéker voor de niet-expert (en dat is vrijwel iedereen): Geluidskaarten die maar half werken, videokaarten die niet goed worden ingesteld, lettertypen die er niet uit zien, oninstelbare programma (tenzij je van engels voor gevorderden lezen houdt), dvd die niet werkt, usb-muizen die soms werken, webcams die niet werken, of zéér moeizaam.... Ik denk dat de schrijver dat bedoelde.
Maar met macro's ligt het anders.
Het is goed dat er in de krant over Linux wordt gepraat, maar jammer dat ze hun huiswerkt niet goed genoeg gedaan hebben.
Linux is hartstikke mooi spul, vooral voor de hobbyïst. Maar de gemiddelde computergebruiker loopt tegen een berg van obstakels aan. Gewoon even een programmaatje installeren op linux kan al slapeloze nachten opleveren.
Laten we onszelf en de rest van de wereld niet voor de gek houden. Linux is NIET klaar voor het grote publiek.
Zelfs windows is dat nog maar nét een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de niet expert is het ook lastig om een programma te installeren op Windows. Ik ken talloze mensen die dat niet kunnen of durven.

Dat Microsoft een gesloten bestandsformaat heeft in combinatie met OFfice is nergens goed voor, behalve voor Microsoft zelf. De consument heeft daar geen baat bij. Waar de consument wel baat bij heeft is een open-standaard voor dit soort bestanden zodat deze een keuze kan maken tussen de verschillende Office pakketten, zonder daarbij allerlei compabiliteits-problemen tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Op zaterdag 08 juni 2002 19:16 schreef janjanjansen het volgende:
Voor de niet expert is het ook lastig om een programma te installeren op Windows. Ik ken talloze mensen die dat niet kunnen of durven.

Dat Microsoft een gesloten bestandsformaat heeft in combinatie met OFfice is nergens goed voor, behalve voor Microsoft zelf. De consument heeft daar geen baat bij. Waar de consument wel baat bij heeft is een open-standaard voor dit soort bestanden zodat deze een keuze kan maken tussen de verschillende Office pakketten, zonder daarbij allerlei compabiliteits-problemen tegen te komen.
mensen zullen makkelijker "proberen" een prog te installen dan onder Linux, veelal omdat windows ene wizzard gebruikt bij bijna al zijn installs.
hierdoor hoeft de persoon in kwestie simpelweg alleen op OK en AGREE te drukken .
Bij mij werkt dus OOo wel prima, en ook voor de normale gebruiker zal dit gewoon normaal werken als M$ Office, normale gebruikers maken geen ingewikkelde grafieken of tabellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17772

Alsof jullie linux minded ***** een open geest hanteren. Alles wat ook maar een beetje commercieel ruikt of gemakkelijk is gemaakt voor de normale eindgebruiker wordt vierkant de grond ingeboord met argumenten (als die er al zijn) die werkelijk waar nergens op slaan.

Als jullie jezelf nou eens verplaatsen naar de positie van de gewone thuisgebruiker of kantoor omgeving. De standaard gebruiker doet zeker wel meer dan een aantal beetje brieven typen met wordpad. Zodra iemand een klein beetje bekend is met de werking van Windows en/of Office wordt het al leuk om met Excel of Access aan de slag te gaan. En diezelfde 'gewone' kan er bij gewoon vanuit gaan dat de het spul werkt wat veelal het geval is onder Windows.

Dit kan ik van Linux nog niet zeggen als je ziet hoeveel capriolen je moet uithalen om de meest simpele hardware aan de praat te krijgen. En dan komt er een bedrijf naar voren die het een beetje leuk en toegankelijk probeert te maken voor het 'gewone' publiek (RedHat) dat wordt die meteen bestempeld als commerciële troep, en wordt er vervolgens een beetje hulp gevraagd als hier wat problemen mee zijn kunnen jullie het niet nalaten om even een kut opmerking te maken zodat overweldigende ego weer even gestreeld kan worden, 'kijk es even naar mijn skillz'. Intelligentie lijk hier gemeten door worden door hoeveel uptime er te behalen valt met de meest onmogelijke en moeilijkste distro die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en ik hou voorlopig windows ook nog wel.

Veel dingen gaan toch wel wat makkelijker in windows.
Dat is een kwestie van tijd. Veel tijd vrees ik. Linux heeft in gebruikersvriendelijkheid en in multimediatoepassingen nu eenmaal een achterstand. En dat zijn dus nou net de dingen die windows sterk maken en het grote publiek nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
dat heet in mijn ogen "lui"
gewoon het makkelijkste maar aannemen terwijl de werking toch weer niet zo geniaal is, het werkt dan wel maar vraag niet hoe.
en een gewone gebruiker gaat eht internet op en tikt wat in word en leest eens zijn e-mails, vaak blijfen andere office producten er dus buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 08 juni 2002 19:45 schreef Tw^st3D het volgende:
Alsof jullie linux minded *****
(....)
:-)
Je zegt het wat cru, maar je hebt wel gelijk. Linux is voor velen nogal een jongetjes-speeltje. Daar hoort dus pochen bij.
Suse en redhat maken linux gelukkig wat publieksvriendelijker. Met behoud, min of meer, van veelzeidigheid etc. Ik hoop dat dat altijd zo zal blijven! Dat is namelijk de mooie kant van linux. Het laat eigen inbreng toe tot op het hoogste niveau. Dat niveau bepaal je zelf. Dat is wat linux zo mooi maakt. En dat staat niet in dat artikel in de volkskrant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 18:37

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 08 juni 2002 19:45 schreef Tw^st3D een verhit relaas
Nounounou, rustig zeg. Heb je een rotdag gehad?
Als jullie jezelf nou eens verplaatsen naar de positie van de gewone thuisgebruiker of kantoor omgeving. De standaard gebruiker doet zeker wel meer dan een aantal beetje brieven typen met wordpad. Zodra iemand een klein beetje bekend is met de werking van Windows en/of Office wordt het al leuk om met Excel of Access aan de slag te gaan. En diezelfde 'gewone' kan er bij gewoon vanuit gaan dat de het spul werkt wat veelal het geval is onder Windows.
OpenOffice, Corel Wordperfect. Need I say more?
Dit kan ik van Linux nog niet zeggen als je ziet hoeveel capriolen je moet uithalen om de meest simpele hardware aan de praat te krijgen. En dan komt er een bedrijf naar voren die het een beetje leuk en toegankelijk probeert te maken voor het 'gewone' publiek (RedHat) dat wordt die meteen bestempeld als commerciële troep
Nu heb je je feiten verkeerd. RedHat wil gewoon marktleider worden. Het heeft nooit het idee gehad om het leuk te maken voor de gewone gebruiker. Als je dat wilt, dan kun je beter kijken naar Mandrake. En dat is geen "commerciele troep". RedHat is trouwens een prima pakket, kweet niet wat je daar nou erg aan vind?

Ook moet je wel een verschil gaan zien tussen Free software en Linux. Dat is niet hetzelfde, terwijl je het hier duidelijk over een kam scheert.

En nog iets: Niet-commerciele software kan ook van hoge kwaliteit zijn. Het sluit elkaar niet uit hoor. Kijk voor zoiets maar naar het Debian/Junior project.
en wordt er vervolgens een beetje hulp gevraagd als hier wat problemen mee zijn kunnen jullie het niet nalaten om even een kut opmerking te maken zodat overweldigende ego weer even gestreeld kan worden, 'kijk es even naar mijn skillz'. Intelligentie lijk hier gemeten door worden door hoeveel uptime er te behalen valt met de meest onmogelijke en moeilijkste distro die er is.
We hebben een discussie over het gebrek aan kwaliteit bij artikelen over Linux. Voor je klachten over "onze manier van helpen" ga je maar uithuilen bij je moeder. Ik help graag anderen. Maar ik heb geen zin om mijzelf en mijn overtuiging te gaan verdedigen tegenover iemand die met zulke opmerkingen aan komt zetten. Dus, als je problemen/vragen hebt. Open een draad!
edit:

[code]valium@dirck:~$ uptime
20:15:27 up 150 days, 1:04, 1 user, load average: 0.33, 0.23, 0.09[/code]
:+ Geintje. Je moet jezelf gewoon niet zo serieus nemen.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 juni 2002 19:45 schreef Tw^st3D het volgende:
Alsof jullie linux minded *****
Als je iets te zeggen hebt, doe dat dan alsjeblieft met een wat minder agressieve toon wil je?
Dank je.
een open geest hanteren.
Als ik geen open geest zou hebben, zou ik dan überhaupt bij alternatieve OSsen terecht gekomen zijn?
Alles wat ook maar een beetje commercieel ruikt
Commercialiteit kan mij niet zoveel schelen - zolang ik er maar geen last van heb.

En monopolie-posities, daar heb ik last van (of dat nou Microsoft, Red hat of een automerk is).
Ik heb overigens niks tegen Red hat als bedrijf, zolang ze zich een beetje fatsoenlijk gedragen.

Verder heb ik 'last' van closed source software, omdat ik daarmee niet kan doen wat ik met Free software kan. En ja, ik weet dat Joe Random niet in de source gaat lopen wroeten, maar ik wel.
of gemakkelijk is gemaakt voor de normale eindgebruiker
Ik heb niks tegen makkelijke software, zolang het me maar de dingen laat doen die ik wil doen, op een handige manier.
Ik vind bijvoorbeeld Galeon best wel makkelijker dan Netscape 4.7. Zeur ik daar over? Nee, want Galeon kan zeer veel en heeft handige features.
wordt vierkant de grond ingeboord met argumenten (als die er al zijn) die werkelijk waar nergens op slaan.
Zoals?
Ik bedoel, je kunt nou wel ranten, maar noem eens een voorbeeld?
Mijn ervaring is toch echt anders. Ik moest Access gebruiken voor een studieproject. Als er iets niet van toepassing was, was het wel 'het werkt gewoon'.
Dit kan ik van Linux nog niet zeggen als je ziet hoeveel capriolen je moet uithalen om de meest simpele hardware aan de praat te krijgen.
Dat is toch best wel onzin.
Ik heb knoppix eens gedownload, een Debian based boot-cd, die automagisch je HW probeert te detecten en een KDE desktop voor je neus gooit (allemaal draaiend vanaf cdrom/ramdisk).
Mijn laptop: alles werkt.
Mijn desktop: alles werkt.
Mijn vaders PC: alles werkt.
Computer van Project: alles werkt.
Mijn zusjes laptop: niets werkt. (let's be honest :) )

Op mijn zusjes laptop vertikt Windows 98 het btw ook, dat ding is brak++. Magoed, probleem voor GNU/Linux waren dat de videokaart en de geluidskaart brak werkten.

Maar 4 out of 5... Niet slecht voor een OS dat 'niets ondersteunt' en waar je niets zelf voor hoefde te doen om het draaiend te krijgen (Knoppix is CD erin doen, computer aanzetten en wachten).

Op mijn dekstop doet Windows het stukken slechter (videokaart wilde nooit werken zoals het hoort).
En dan komt er een bedrijf naar voren die het een beetje leuk en toegankelijk probeert te maken voor het 'gewone' publiek (RedHat) dat wordt die meteen bestempeld als commerciële troep
Ehm, Red hats doelgroep is voornamelijk de servermarkt, niet de desktopmarkt.
en wordt er vervolgens een beetje hulp gevraagd als hier wat problemen mee zijn kunnen jullie het niet nalaten om even een kut opmerking te maken zodat overweldigende ego weer even gestreeld kan worden, 'kijk es even naar mijn skillz'.
?
Ik vind dat de mensen in NWOS toch best behulpzaam zijn normaalgesproken hoor?
Intelligentie lijk hier gemeten door worden door hoeveel uptime er te behalen valt
code:
1
2
[marcelm@something marcelm]$ uptime
 20:56:50 up 11:40,  3 users,  load average: 0.25, 0.29, 0.22

Nou, leet hoge uptime heb ik hoor...
met de meest onmogelijke en moeilijkste distro die er is.
Laten we het er maar op houden dat ik de 'onmogelijke en moeilijke' distro die ik gebruik veel makkelijker vind dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26792

Misschien is het leuk om een brief naar volkskrant te sturen. Met daarin vertellen waar linux echt voor staat :). Soort artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Tja vorige maand stond er in de Kijk ook al een artikel dat Bill Gates een standbeeld zou moeten krijgen. Was ook gebaseerd op een nogal eenzijdige en ononderbouwde argumenten. Ik denk dan meteen: laat hem lekker zelf een standbeeld bouwen van het geld dat ie van ons heeft gehad...

Ik stel voor om een gezamelijke brief naar de Volkskrant te schrijven, zeker weten dat ze hem plaatsen mits niet te lang en een beetje beleefd geschreven.

Ik heb geen volkskrant, dus ik kan niet oordelen over het hele artiekel, maar ik vind de dingen die ik hier zie van vaagheden aan elkaar hangen. Die vergelijking met een duif snap ik al helemaal niet, wat is Linux dan?? Een penguin zeker: op het land lijken ze plompe slome beesten, maar als ze eenmaal in het water zijn, zijn het de beste zwemmers ofzo...

Bovendien kan je Linux moeilijk de schuld geven dat Microsoft documenten niet geopend kunnen worden. Microsoft houdt de specificaties geheim en reverse engineren is _illegaal_ (zeker met de DMCA en de EUCD). Drivers is inderdaad een probleem, hoewel het wel gestaag beter wordt. Maar ook hier weer geld dat je daarvan niet Linux de schuld kunt geven, aangezien het de bedrijven zijn die geen drivers maken en bovendien hun specs niet vrijgeven. En ook hier is reverse engineren illegaal.

Kortom: ere wie ere toekomt, maar ook blame wie blame toekomt. Linux en Windows hebben beide voor en nadelen, maar het zijn twee compleet andere systemen en je moet dan ook niet verwachten dat Linux een Windows kloon is.

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Okee, bij deze het hele artikel:
Vandaag schreeft Peter van Ammelrooy in de volkskrant:
De pinguin is een beestje dat achteraan stond toen de schepper de leuke dingen uitdeelde.
Vliegen kan hij niet, wat al sneu is voor een vogel, en lopen doet hij slechts met moeite. Niets vermoeit meer dan kijken naar een pinguin die over kilometers ijs moet waggelen om zijn broedplek te bereiken.
Een pinguin - perfecte mascotte voor Linux.
Want dit besturingssysteem lijkt in veel opzichten op deze poolvogel.
De pinguin kennen we voornamelijk uit de dierentuin - zoals Linux vooral is te vinden in de enclaves van universiteiten en het leger. Op kantoorcomputers maakt Windows van Microsoft de dienst uit. Windows is meer een soort duif: grijs, saai, maar alom aanwezig en zo'n goede vlieger dat er wedstrijden mee worden gehouden.
Aan die ongelijkheid willen tal van overheden een einde maken. Deze week zette de Duitse regering haar handtekening onder een raamovereenkomst met IBM en SuSe. De Amerikaanse computerbouwer en het Duitse softwarehuis gaan met korting pc's leveren waarop Linux draait aan gemeentes, deelstaten en centrale overheidsdiensten.
Deze week ook opmerkelijke berichten uit Washington, waar consumentenorganisaties het Witte Huis opriepen om Microsoft te treffen waar het de meeste pijn voelt: in de portemonnee.
De overheid moet dreigen minder geld te spenderen aan software van Microsoft, is het idee, zodat het concern sneller zijn monopolistische streken afleert.
Nobele doelen, maar izjn ze ook haalbaar?
Linux is in sommige opzichten een beter en betaalbaarder alternatief voor Windows. Maar de overstap naar dit besturingssysteem zou handenvol geld kosten.
Lang niet alle bestaande computerhardware wil onder Linux werken: die zal dus moeten worden aangepast. Voor specifieke toepassingen is nog gene Linuxversie voorhanden: die zal dus moeten worden herschreven.
Windows-programmeurs en -opleiders zullen moeten worden omgeschoold. En de computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Linux kan lezen.
Al die aanpassingen vergen vrijwel zeker meer geld dan de besparingen die de lagere prijs van Linux ooit opleveren. Misschien is dat ook wel de reden dat die Behorde in Berlijn Linux van harte aanbevelen, maar niet verplicht stellen. In Washington van hetzelfde laken een pak.
Arme pinguin - blijgemaakt met een dooie mus.
Ik ben voor een brief... er staat in deze thread lijkt me al genoeg commentaar voor een brief, wie gaat hem sturen?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Doet mij pijn aan de ogen, weet je dat?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53837

jotti:
Doet mij pijn aan de ogen, weet je dat?
je moest eens weten hoe kwaad ik me hier zit te maken over dit artikel... pure onzin. de schrijver weet duidelijk niet waarover hij praat.

ik ben zeker voor het schrijven van een brief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 26-06 22:12

not-known

[BI] Crewmember

Op zaterdag 08 juni 2002 21:56 schreef MadEgg het volgende:
Okee, bij deze het hele artikel:
[..]

Ik ben voor een brief... er staat in deze thread lijkt me al genoeg commentaar voor een brief, wie gaat hem sturen?
ik ben ook absoluut voor een brief, maar zorg er wel opzekers voor dat we ons niet verlagen tot een of andere flame, maar dat we de _echte_ kern punten uit dit artikel weerleggen met goede voorbeelden waaruit blijkt dat MS hier eigenlijk de boosdoener is en niet dat de programmeurs van de distro's blaam treft. zij doen al zo veel moeite om zo ver te komen als ze nu al zijn.
maar ik denk dat t belangrijkste is dat de schrijver van de brief niemand zwart maakt, en dat hij iets ter overweging aanbied (beschouwing dus). daar hebben de lezers meer aan dan een zware flame ;)

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waar maken jullie je druk om... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Laatst online: 26-06 22:12

not-known

[BI] Crewmember

Op zaterdag 08 juni 2002 22:56 schreef wouzer het volgende:
als je dit topic zou doorlezen zou je heel misschien kunnen merken dat we boos zijn omdat de artikel schrijver linux in zn geheel de grond in boort op een zeer doorzichtige wijze :r

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Waar we ons druk om maken? Ligt eraan wat je 'druk maken' vindt. Een hoop mensen uit mijn omgeving vinden het al gek dat ik "me druk maak om een ander OS dan Windows helemaal te installeren". Tja, ik weet nou niet of dat drukmaken is. Ik vind het gewoon geen fijne gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 juni 2002 21:56 postte MadEgg het artikel
Dat maakt de quotes wat duidelijker ja.
Ik vind het wel een beetje een vreemde analogie... Logischer had ik gevonden iets van 'de Linux vogel vliegt harder, maar is moeilijker af te richten / te temmen' ofzo. Ok, dat komt niet meer overeen met de pinguin, maar wel met de werkelijkheid vaak.
Verder komen (wat verderop in het artikel) wel degelijk echte argumenten naar voren: Hardware support, retraining en afwezigheid van bepaalde applicaties.
Maar ze zijn IMHO wel overdreven afgeschilderd, en hij trekt een aantal zeer voorbarige conclusies.

GNU/Linux is geen drop-in replacement voor Windows (en ik heb de indruk dat hij dat 'eist' of eisen wil). Maar voor een groot (en groeiend) aantal taken is GNU/Linux een zeer bruikbaar en vaak bruikbaarder alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9682

Op zaterdag 08 juni 2002 22:56 schreef wouzer het volgende:
99,9% procent van de computergebruikers weet niet eens wat Linux is.....

Als ik de prijsstelling van de Linuxpaketten op het ogenblik zie ben ik bang dat we over een paar jaar op de MS prijzen zitten.
Gelukkig zit er nu nog een fatsoenlijk boek bij de Linuxpaketten.
Straks worden er ook "helpfuncties" in Linux ingebouwd en is een boek ook "overbodig".

'k ben bang dat indien het succes van Linux toeneemt ook de MS strategie door Linux distributeurs wordt overgenomen.

Zal er wel weer iets nieuws komen.....

Trouwens de computer is nog steeds een auto op drie wielen. Iedere keer als het vierde wiel er bijna onder zit wordt er iets nieuws ontwikkeld zodat het vierde wiel nog niet geplaatst kan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16243

hmm, persoonlijk vindt ik dit een beetje overbodig. Ik kan begrijpen dat sommige mensen zich druk maken over dit artikel, maar de argumentatie slaat eigenlijk nergens op. Men reageert hier alsof hun product aangevallen wordt. Mensen snap nou toch dat de markt nog steeds door MS beheerst wordt en dat MS grotendeels uitmaakt (en helemaal bij publishing-bedrijven die eerst naar de inkomsten kijken) wat er geschreven wordt. Ik ben het ook niet eens met het artikel maar als je het goed leest zie je gewoon dat dit texten zijn die door de marketing afdeling van MS zijn opgestelt, de feiten lijken te kloppen, maar zijn toch niet waar. Je kan brieven schrijven hierover en als je mazzel heb dan kom je nog even in de brievensectie van de krant, maar je doel bereik je er echt niet mee.
Linux draait op IA32 (x86), IA64 (Itanium), PPC (mac), PARC (Sun), MIPS (Sgi), en ALPHA (DEC, Compaq)
en hoeveel van de thuisgebruikers hebben een sun of een alpha thuis staan denk je? Lijkt me wel leuk een Sun enterprise 250 om een boodschappenlijstje te maken ;)

windows NT4 ondersteunde overigens ook MIPS, PARC en Alpha. Voor de IA64 is een speciale versie van Windows XP in de maak, als ie niet al uitgebracht is. Dus de compatibilitie op dat niveau was er al. Wat er eerder bedoelt wordt is dat de meeste gebruikers van een *nix niet zelf even een driver voor nieuwe hardware kunnen maken en dus moeten wachten tot iemand dat doet. Voor windows wordt practisch altijd een driver meegeleverd.

laat ik overigens de uptimes van mijn servers niet posten hier, er zouden mensen jaloers kunnen worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op zaterdag 08 juni 2002 23:27 schreef klausewitz het volgende:
Als ik de prijsstelling van de Linuxpaketten op het ogenblik zie ben ik bang dat we over een paar jaar op de MS prijzen zitten.
Ik smeek uw pardon? Ik heb nog nooit iets voor Linux betaald. En toch legaal. (Ja ik snap dat je bedoelt dat die RedHat/Suse e.d. pakketten aan de prijs zijn en dat je er een handleiding enzo bij wilt, maar daarmee leg je jezelf een beperking op die er feitelijk helemaal niet is... dat jij zonodig een pakket wil kopen ipv downloaden, is jouw keuze ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 08 juni 2002 23:31 schreef DeatHLocK het volgende:
hmm, persoonlijk vindt ik dit een beetje overbodig. Ik kan begrijpen dat sommige mensen zich druk maken over dit artikel, maar de argumentatie slaat eigenlijk nergens op. Men reageert hier alsof hun product aangevallen wordt. Mensen snap nou toch dat de markt nog steeds door MS beheerst wordt en dat MS grotendeels uitmaakt (en helemaal bij publishing-bedrijven die eerst naar de inkomsten kijken) wat er geschreven wordt. Ik ben het ook niet eens met het artikel maar als je het goed leest zie je gewoon dat dit texten zijn die door de marketing afdeling van MS zijn opgestelt, de feiten lijken te kloppen, maar zijn toch niet waar. Je kan brieven schrijven hierover en als je mazzel heb dan kom je nog even in de brievensectie van de krant, maar je doel bereik je er echt niet mee.
Ben ik niet met je eens. De Volkskrant wordt door zeer veel mensen gelezen en heeft dus veel invloed. Toevallig heeft mijn zusje vorige maand een brief ernaar geschreven en die is geplaats. Dezelfde dag bellen Barend & Witteman op dat ze er een programma over willen maken. Is er toen niet van gekomen aangezien de persoon waar het in dit artiekel over ging niet meer legaal was geloof ik.
Je bereikt er dus echt wel iets mee en deze FUD slaat bovendien helemaal nergens op.
windows NT4 ondersteunde overigens ook MIPS, PARC en Alpha. Voor de IA64 is een speciale versie van Windows XP in de maak, als ie niet al uitgebracht is. Dus de compatibilitie op dat niveau was er al. Wat er eerder bedoelt wordt is dat de meeste gebruikers van een *nix niet zelf even een driver voor nieuwe hardware kunnen maken en dus moeten wachten tot iemand dat doet. Voor windows wordt practisch altijd een driver meegeleverd.
Nou daar heb je veel aan joh, Windows NT voor de Alpha. Alle applicaties daarvoor kun je zo ongeveer op een floppy kwijt. Bij Linux ondersteunen bijna alle programma's al deze architecturen en je kunt altijd zelf een programma compileren mocht er geen package voor zijn.

Ik ben gewoon voor een ingezonde brief, kort maar krachtig met feiten en geen FUD. Het verhaal structureel ontkrachten werkt gewoon het beste. Ik denk trouwens dat die figuur die dit geschreven heeft hier zeker wel iets voor terug heeft gekregen van Microsoft, want dit artiekel lijkt rechtstreeks van Microsoft afkomstig te zijn. En dat in de Volkskrant, het is meer Telegraaf niveau.
Deze brief moet verwijzen naar de groep die we zijn en moet wel ff worden goedgekeurd door een heel aantal mensen hierzo (iig jotti en nelske) owja en vraag Femme ook ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 juni 2002 23:27 schreef klausewitz het volgende:
99,9% procent van de computergebruikers weet niet eens wat Linux is.....
Dat lijkt mij een nogal ruime schatting.
Een schatting van het aantal GNU/Linux gebruikers volgens the Linux user counter project is iets van 18 miljoen.
Als je er dan vanuit gaat dat er 2 miljard computergebruikers zijn, dan zou ongeveer 1% van de computergebruikers GNU/Linux gebruiken. Ik heb wel eens de indruk dat het meer is dan dat, maar ik kan er naast zitten.
Maar als 1% het al gebruikt, dan weet minstens een procent of 3 (en waarschijnlijker eerder 5) ongeveer wat het is (zelfs mijn moeder weet dat :) ).
Gelukkig zit er nu nog een fatsoenlijk boek bij de Linuxpaketten.
Straks worden er ook "helpfuncties" in Linux ingebouwd en is een boek ook "overbodig".
Ik zal mezelf even quoten uit een ander topic (ja, ik ben lui :P ):
GNU/Linux is zogeheten Free software.
Zoals al is opgemerkt: dat 'Free' slaat op 'vrij', niet op 'gratis'. Als criteria voor het 'Free' zijn van software hanteer ik de DFSG.

Een van de eisen die de DFSG stelt is dat Free software zonder beperking te verspreiden is. Dat houdt in dat iedereen Free software mag verkopen, verhuren, weggeven, enz. Dat heeft als gevolg dat Free software ook altijd gratis is te verkrijgen.

Als je een distributie koopt, dan heb je een mooie doos met daarin bedrukte CDs/DVDs, een handleiding en recht op support van de distributeur.
Als je het download (als ISO of dmv FTP install), dan heb je alleen de software. Handleidingen zul je zelf op het internet moeten zoeken (zijn er genoeg), en je hebt geen recht op support (maar met zelf uitzoeken en behulp van fora als deze en mailinglists kun je verreweg de meeste problemen uitzoeken).
'k ben bang dat indien het succes van Linux toeneemt ook de MS strategie door Linux distributeurs wordt overgenomen.
Nouja, de Free licenses (met name de GPL) maken zulk soort praktijken toch een stuk moeilijker.
In principe zou zoiets alleen mogelijk zijn als een distributeur closed-source extensies voor GNU/Linux zou ontwikkelen (bijvoorbeeld een complete nieuwe desktop), en dat deze zou uitgroeien tot een nieuwe standaard/monopolie. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Als we het een beetje goed aanpakken, dan is een wereld met bijna alleen maar Free software best mogelijk denkik.

En welk(e) OS(sen) tegen die tijd populair zijn doet er niet zo toe... Als het Free is zijn er altijd mensen die het aanpassen zodat het mij bevalt (al moet ik het zelf doen).
Trouwens de computer is nog steeds een auto op drie wielen. Iedere keer als het vierde wiel er bijna onder zit wordt er iets nieuws ontwikkeld zodat het vierde wiel nog niet geplaatst kan worden....
Tsja, that's computers for ya :Y)
Maar dat is wel een reden waarom open standaarden belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik ben dol op knutselen aan de pc, maar de het hele Linux- verhaal kost me echt teveel tijd en moeite. De schrijver van het artikel heeft gewoon gelijk, want voor de doorsnee consument is Linux nog te veel abacadabra....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lijkt me wel leuk een Sun enterprise 250 om een boodschappenlijstje te maken ;)
Hackvalue!
windows NT4 ondersteunde overigens ook MIPS, PARC en Alpha.
Hmm, ik ben er vrij zeker van dat NT4 niet op sparc draaide, en wel op ppc.
En op alpha draaide het afaik maar in 32 bits mode (en op ppc en mips dus probably ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omschakelen op linux kost een bedrijf gewoon vreselijk veel. Vooral tijd. Da's niet even een kwestie van schijfje erin en installeren maar. Ik heb me wel eens proberen voor te stellen hoe dat bij ons (waar ik werk: vrij klein electronica bedrijf)) zou kunnen. Maar daar zie ik al een heleboel enorme struikelblokken. MAQS voor linux... hmmm, of MAX... no way. En de test programma's voor de apparaten die we maken... en een epromprogrammer?
Onmogelijk wil ik niet zeggen, maar in elk geval volkomen zinloos. Inderdaad veel duurder dan het voordeel ooit zal opleveren lijkt me.
Maargoed, dat ligt ook een beetje aan het soort bedrijf. We hebben trouwens wel een linux routertje (redhat). Draait ook nog een lotus server.

En dan nog. Met windows kunnen de meeste mensen redelijk vlot leren werken. installeren en deïnstalleren is makkelijk. Instellen meestal een peuleschil. Met linux krijg je toch dat het merendeel van de gebruikers compleet machteloos staat. Ik installeerde een paar dagen terug Mozilla. Na installatie: Waar issie nou? Nix geen ikoontje op desktop of in menu start van kde3. Ook geen uninstaller trouwens. maargoed... alles staat in usr/local/mozilla geloof ik. Toch eng en lastig voor 'gewone gebruikers'.

Ik kan me de gevoelens van ummm Tw^st3d best voorstellen. Linux kan vreselijk weerbarstig en frustrerend zijn en na het proberen te lezen van talloze mans en howto's (waarin je natuurlijk weer nét over datgene heenkijkt dat je zocht)
weet je zeker dat linux niet geschikt is als mainstream os.

Behalve als je er meer van weet (door schade en schande geleerd... of via een opleiding misschien). Dan wordt linux pas leuk en mooi. Dan blijkt de pinguin beter te kunnen zwemmen dan menig vis. Maar zover ben ik nog lang niet. Ik zou nog graag fatsoenlijk midi's willen kunnen spelen op mijn SBLive en ondertitels hebben in mijn OGM-divxen ennn.. macromedia director kunnen spelen, active worlds kunnen bezoeken... nouja da's toch bijna dood. En nog wat netwerkspul wat beter willen begrijpen, maargoed da's ook een kwestie van tijd en nog wat meer schade en schande...

(bijgedragen onder gnu-licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Gaat quake 3 arena dan rapper? Ik heb op internet gelezen dat de FPS juist hetzelfde is hoor, volgens mij ben je daar mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29173

* Anoniem: 29173 heeft net de volkskrant gemailed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Installeren van software is eigenlijk helemaal niet boeiend voor bedrijven. De meeste (grotere) bedrijven hebben een standaard configuratie en die wordt samengesteld door specialisten. Kwestie van die mannen en vrouwen omscholen en een standaard neerzetten voor een organisatie. Die cursus hadden ze anders ook moeten hebben voor een nieuwere versie van bijvoorbeeld Windows.

Migratie gaat echter wel gepaard met vaak hoge kosten, omdat er allerlei conversies en trainingen gedaan moeten worden. Maar zoals zo vaak gaan de kosten voor de baten uit en zal door minder licentiekosten, mindere hardware eisen en grotere stabiliteit de investering terugverdiend kunnen worden.

Aan gebruikerszijde hoeft eigenlijk niet zo vreselijk veel te gebeuren. De startknop zit ook linksonder en het menu is als ware het Windows en anders is het wel zo te configureren. Een cursus zal voldoende kunnen zijn om gebruikers om te scholen. Dat geldt uiteraard voor elk nieuw OS wat je implementeert.

Wat voor een overheid ook van belang is, is dat er garanties gegeven kunnen worden voor de veiligheid van gegevens. Die garantie is er met een closed source systeem niet te geven, en al helemaal niet wanneer dat OS uit de VS komt.

Open source software daarentegen heeft als voordeel dat vaak de broncode meegeleverd wordt of zelfs dat je die broncode zelf compileert tot een binary executable. Zo kan een overheid door middel van een controle van die source eventuele backdoors en andere ongein opsporen.

Bovendien is die source relatief goedkoop en eenvoudig aan te passen aan de wensen van die overheid.

Hardware compabilteit is in bedrijven ook niet altijd een probleem. De manco's van Linux liggen denk ik met name op het gebied van multimedia maar ook daar wordt steeds meer van ondersteund en anders zijn er wel alternatieven te vinden voor die hardware.
Natuurlijk zijn er gevallen waarin er zulke specifieke toepassingen zijn waar dit niet voor op gaat. Maar als bedrijf kun je dan ook kiezen om in samenwerking met de leverancier die hardware ondersteuning wel ontwikkelen.

Thuisgebruik is voor mij geen enkel punt. Ik kan me echter wel voorstellen dat er voor thuisgebruik er nog wel wat minpuntjes zijn omdat sommige zaken nu eenmaal lastiger te configureren zijn in Linux dan dat ze in Windows zijn. Vergeet dan niet dat je er een stuk flexibiliteit en configureerbaarheid voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 09 juni 2002 00:43 schreef Pieter het volgende:
* Slaiter heeft net de volkskrant gemailed :)
* Anoniem: 28253 had vanmiddag al een mailtje de deur uit naar de volkskrant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15604

Om ook maar even deel te nemen aan deze discussie: ik denk dat
a. Linux (nog) niet geschikt is voor de mainstream computeraar als desktop-OS, alhoewel MacOS het tegendeel lijkt de bewijzen.
b. dat het stuk in de Volkskrant nergens op sloeg, omdat er totaal invalide argumenten worden gebruikt, zoals het niet ondersteunen van hardware en het incompatibel zijn van bestandsformaten. Dat eerste is gewoonweg niet waar, dat tweede is voornamelijk zo als je van Lin -> Win gaat en niet zo van Win -> Lin. Ik kreeg ook de indruk dat de schrijver betaald wordt door Microsoft omdat het verhaal errug eenzijdig is en alle negatieve punten van Windows onderbelicht blijven. De meeste mensen hier weten dat de n00b-computeraar er vaak erg goed in slaagt zijn Windows-PC flinkt te verzieken, waarna wij als 1337-computeraars de boel mogen komen opknappen. ;)
Alleen al daarom smeekt dit stuk om een reactie, want dit is simpelweg slechte journalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

Sorcerer8472

Mens sana?

Gaat quake 3 arena dan rapper? Ik heb op internet gelezen dat de FPS juist hetzelfde is hoor, volgens mij ben je daar mis.
tomshardware.com had er pas nog een test over gehouden. Q3 was dacht ik een tikkie sneller onder Linux.

Maar die man weet niet waar hij het over heeft, of heeft een flinke lading geld van M$ gekregen :(

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 00:25 schreef poing het volgende:
Bij mij (Matrox G450) is Q3A net ietsje (paar %) sneller in GNU/Linux.
Van mensen met nVidia kaarten (met name de geForce serie) hoor je ook redelijk vaak dat Q3A en UT in GNU/Linux wat sneller lopen (een enkele keer zelfs behoorlijk sneller).

Meestal hoef je geen wereldschokkende resultaten te verwachten, maar sneller is het in een aantal configuraties wel.
Op zondag 09 juni 2002 01:04 schreef Shivo het volgende:
a. Linux (nog) niet geschikt is voor de mainstream computeraar als desktop-OS, alhoewel MacOS het tegendeel lijkt de bewijzen.
MacOS (al dan niet X) != GNU/Linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 09 juni 2002 02:18 schreef deadinspace het volgende:Bij mij (Matrox G450) is Q3A net ietsje (paar %) sneller in GNU/Linux.
Van mensen met nVidia kaarten (met name de geForce serie) hoor je ook redelijk vaak dat Q3A en UT in GNU/Linux wat sneller lopen (een enkele keer zelfs behoorlijk sneller).
UT en Quake lopen bij mij in Linux een stuk sneller omdat het geheugenbeheer van Linux ongeloofelijk veel beter is dan dat van Windows 98, waardoor je in Linux even makkelijk met grotere, hogere kwalietsttextures kunt spelen en je hd blijft gewoon stil itt Windows 98.
Maar veel verschil zul je niet halen aangezien de hardware toch de bottleneck is.
Op zondag 09 juni 2002 02:18 schreef deadinspace het volgende:MacOS (al dan niet X) != GNU/Linux ;)
Ik denk dat ie bedoeld te zeggen dat het niet aan Linux als kernel (al dan niet samen met het basis GNU systeem) ligt of Linux geschikt is voor de massa. Het groteeuvel is een goede gebruikersvriendelijke en gestandaardiseerde GUI. Dat ontbreekt Linux en daarom is het niet geschikt voor de gemiddelde computergebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:57

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik kan me ook ergeren aan dit soort artikelen. Die journalist/verslaggeve/whatever heeft duidelijk (aan de hand van zijn verhaal) het hele idee achter Linux niet begrepen. Wat er in het artikel staat is gewoon kant-en-klare onzin. Dezelfde onzin die Microsoft begint te brabbelen. Deze man is gewoon pro-Windows.

Toevallig had ik dus laatst zo'n zelfde discussie met een Windows gebruiker/server beheerder. Ik vroeg hem waarom hij een x-bedrag uitgaf voor een stuk software waarbij je een x-aantal honderden MB's aan updates moet binnenhalen (iedere week) waardoor het systeem uiteindelijk instabieler wordt dat het al was. Kortom, waarom ie geen Linux gebruikte. Toen kwam ie met dezelfde argumenten als die figuur van dit artikel hierboven... :Z

Uiteindelijk heb ik hem overtuigd door hem een blik bij mij thuis te laten zien (portscans uitvoeren etc.. poging doen tot hacken... kortom, alles wat Windows niet kan en Linux wel kan tegenhouden). Hieruit is hij zijn mening gaan herzien m.b.t. linux.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je nooit een artikel moet schrijven over dingen waar je nog nooit mee hebt gewerkt. Da's hetzelfde als ik nu ga roepen dat MacOS X sucked omdat uhm... mijn logitech muis USB er niet op zou werken.. Ik hoor de Mac-mensen al denken.... Nou weet ik dat dat wel gewoon gaat werken maar ik heb nog nooit met MacOS X gewerkt, dus zal ik mijn vooroordelen daarover niet uiten.

Ik moet zeggen, ik heb tot vorig jaar ALTIJD Windows gedraaid. Sinds Win95 eigenlijk al. Daarna updaten, updaten, updaten....
Later heb ik een NT4 server gehad die er om de haverklap uit vloog. Deze is dus vervangen door een Linux (toendertijd Redhat 5.2) machine.
Sinds vorig jaar draai ik 100% Linux (dus ook als werkstation). Sinds KDE3.0.0 vind ik dat Linux met GUI niet meer onderdoet aan Windows XP Prof. Sterker nog, het draait gewoon beter. Aan eenieder die dit nu leest wil ik zeggen:
Hou stil je geblaat, als je niet weet waar het over gaat

En nu ga ik fijn naar bed :z

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Vandaag schreeft Peter van Ammelrooy in de volkskrant:
De pinguin is een beestje dat achteraan stond toen de schepper de leuke dingen uitdeelde.
Vliegen kan hij niet, wat al sneu is voor een vogel, en lopen doet hij slechts met moeite. Niets vermoeit meer dan kijken naar een pinguin die over kilometers ijs moet waggelen om zijn broedplek te bereiken.
Een pinguin - perfecte mascotte voor Linux.
Want dit besturingssysteem lijkt in veel opzichten op deze poolvogel.
De pinguin kennen we voornamelijk uit de dierentuin - zoals Linux vooral is te vinden in de enclaves van universiteiten en het leger. Op kantoorcomputers maakt Windows van Microsoft de dienst uit. Windows is meer een soort duif: grijs, saai, maar alom aanwezig en zo'n goede vlieger dat er wedstrijden mee worden gehouden.
Aan die ongelijkheid willen tal van overheden een einde maken. Deze week zette de Duitse regering haar handtekening onder een raamovereenkomst met IBM en SuSe. De Amerikaanse computerbouwer en het Duitse softwarehuis gaan met korting pc's leveren waarop Linux draait aan gemeentes, deelstaten en centrale overheidsdiensten.
Deze week ook opmerkelijke berichten uit Washington, waar consumentenorganisaties het Witte Huis opriepen om Microsoft te treffen waar het de meeste pijn voelt: in de portemonnee.
De overheid moet dreigen minder geld te spenderen aan software van Microsoft, is het idee, zodat het concern sneller zijn monopolistische streken afleert.
Nobele doelen, maar izjn ze ook haalbaar?
Linux is in sommige opzichten een beter en betaalbaarder alternatief voor Windows. Maar de overstap naar dit besturingssysteem zou handenvol geld kosten.
Lang niet alle bestaande computerhardware wil onder Linux werken: die zal dus moeten worden aangepast. Voor specifieke toepassingen is nog gene Linuxversie voorhanden: die zal dus moeten worden herschreven.
Windows-programmeurs en -opleiders zullen moeten worden omgeschoold. En de computerbestanden, gemaakt met Microsoft-producten, zullen moeten worden omgezet in een formaat dat Linux kan lezen.
Al die aanpassingen vergen vrijwel zeker meer geld dan de besparingen die de lagere prijs van Linux ooit opleveren. Misschien is dat ook wel de reden dat die Behorde in Berlijn Linux van harte aanbevelen, maar niet verplicht stellen. In Washington van hetzelfde laken een pak.
Arme pinguin - blijgemaakt met een dooie mus.
Laten we een wedstrijdje bouwen.. de beste brief wordt verstuurd >:)

L.S.,

Middels deze brief zou ik graag willen reageren op het artikel van de heer Peter van Ammelrooy die in mijn ogen een verkeerd beeld heeft geschept. Het betreft het artikel over Linux in de Volkskrant van zaterdag 8 juni j.l. .

Meneer Peter maakt vergelijkengen zonder daar duidelijkheid te scheppen.Ik vraag mij nog steeds af waarom is Linux te vinden op universiteiten en het leger? Hoezo is Windows een grijze duif terwijl, het uiterlijk van de laatste versie (XP) door critici bestempeld is als zijnde 'het uiterlijk van teletubbie-land'.

De heer Van Ammelrooy beweert in dit artikel tevens dat veel computerhardware onder Linux niet zou werken. Hoe zit het dan met de talloze platformen waaronder Linux wel werkt en Windows bij langen na niet. Een paar voorbeelden zijn: IA32 (x86), IA64 (Itanium), PPC (mac), SPARC (Sun), MIPS (Sgi), ALPHA (DEC, Compaq) en zelfs Apple hardware! Dat grote bedrijven zoals IBM e.d. Linux willen ondersteunen en zelfs korting geven zegt toch ook wel genoeg.

Onder andere schreef deze meneer : "Voor specifieke toepassingen is nog gene Linuxversie voorhanden: die zal dus moeten worden herschreven." Ikzelf ben tot nu toe geen toepassing tegengekomen waar geen Linuxversie voor beschikbaar is. Graag zou ik de schrijver verzoeken de volgenden keer 'wat speciefiker te zijn'. Zomaar iets roepen zonder voorbeelden, bewijzen of argumenten kan iedereen.

Een van de redenen die de schrijver aangaf om migratie af wijzen was dat Windows-programmeur en opleiders omgeschoold moesten worden. In mijn oren klinkt dat nogal simpel. Een wiskunde leraar moet immers ook omgeschoold worden om biologie te kunnen lesgeven. De schrijver vergeet, in mijn ogen, ook te vermelden dat Linux op den duur de kosten er wel uithaalt. Gratis software tegenover talloze licentiekosten, zelfs een kind weet dat wat de kostenbesparingen zijn.

Een andere reden was dat bestanden geschreven in windows formaat omgezet moesten worden in Linux-formaat. Dat is totale drogredenering. Zelfs windows heeft moeite met zijn eigen bestandsformaten. Hoe vaak heeft u niet al een bestand niet kunnen openen omdat de versie van het programma waarin het geschreven is afwijkt van uw eigen? Bovendien is dit een oneerlijke vergelijking want, alleen microsoft zelf weet hoe de opbouw van hun bestandsformaten in elkaar zit. Developers die niet bij microsoft werken moeten dat allemaal zelf uitvinden.

Tevens wil ik nog wat extra informatie over Linux kwijt zodat de schrijver de volgende keer enigzins weet waar hij over praat/schrijft.

- Het is een feit dat Linux(/Unix) 70% van de servermarkt in handen heeft.
- Microsoft maakt gebruik van Linux onderdelen. Bv.: IP handelingen zijn al vanaf windows 98 deels uit het besturingsysteem FreeBSD gecopieëerd.
- Linux ondersteunt niet alleen windows bestandsformaten maar, zelfs windows protocollen en niet-windows protocollen.
- Er bestaan pinguins die wel kunnen vliegen.

Tot slot wil ik mijn verdriet betuigen dat een krant met zo'n goede aanzien, zo'n onwerkelijk, onwaar artikel kan plaatsen. De schrijver raad ik aan de volgenden keer zich beter te verdiepen in zijn onderwerp alvorens met een sprookje aan te komen.

Gaarne hoop ik een respons van u te mogen ontvangen.

mvg,

Red Sonja
(frequent computergebruiker, met een duaal-boot systeem(zowel Linux als Windows)
[einde]
Er zitten vast wel wat spelfouten enzo... kijken wie er een beter kan maken.

[edit=spelfouten]

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5720

Ik vind niet dat de punten van kritiek op Linux zwaar overdreven zijn. Linux mist nog zeker een aantal punten waarbij windows wat gebruikersvriendelijkheid voorop loopt.

Een aantal van deze punten is duidelijk:

3D voor Linux is nog steeds moeilijk aan de praat te krijgen. Hoewel NVIDIA standaard drivers levert voor Linux, is het nog steeds een gedoe om ze werkend te krijgen. Vooral als je na het installeren volgens de instructies en het keurig aanpassen van je config-file (Dit kan een normale gebruiker niet eens) je je X window system volledig opblaast, waarna een keurig zwart met wit terminal scherm overblijft.

De reden is dat de library van NVIDIA niet in je distributie past, en de kernel module ook verzaakt. Op dat punt is een reinstall sneller dan het handmatig fixen en heb ik er weer een frustratie bij.

Het installeren van KDE 3 gaat met de bekende dependency spaghetti gepaard, waarna is pas na 3 keer alle paketten had gevonden, die niet op de KDE FTP server stonden. De reden hiervoor is dat de developers niet rekening hadden gehouden dat mensen meestal alleen hun kernel en KDE upgraden vanaf een stock distributie.

Zij hadden RPMs gemaakt die een volledig geupdate REDHAT 7.2 als basis hadden, en zij hebben blijkbaar geen rekening gehouden met installatie vanaf een stock distributie.

Modems zijn nog steeds een probleem, mede door het winmodem fenomeen, maar gelukkig komen steeds meer vendors met drivers.

Hoewel dit simpele dingen lijken is het zeer frustrerend voor vooral mensen die beginnen met Linux. Linux is pas gebruikers vriendelijk als je met een klik een programma kan installeren. rpm -ivh is al een eind en er komen meer rpm frontends, die hetzelfde willen bereiken, maar het zou nog uitgebreid moeten worden met het maken van snelkoppelingen in KDE en GNOME.

Totdat er een Linux installer is die net zo functioneel is al s de wise en windows installer, dan is Linux pas klaar voor de massa. Het maakt de meeste mensen en ook mij niet uit of je apt -get, RPM-ivh, of make install in je promptje typt of je klikt op een install icon, het moet gewoon werken.

Ondanks het feit dat Microsoft technisch onderlegen is aan Unix / Linux, is een windows systeem makkelijker te gebruiken.

Linux is nu wat uiterlijk KDE 3 windows voorbij gestreefd, alleen als installeren en updaten nog zo makkelijk was, dan is het klaar voor de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 02:46 schreef RG© het volgende:

Ik denk dat ie bedoeld te zeggen dat het niet aan Linux als kernel (al dan niet samen met het basis GNU systeem) ligt of Linux geschikt is voor de massa. Het groteeuvel is een goede gebruikersvriendelijke en gestandaardiseerde GUI. Dat ontbreekt Linux en daarom is het niet geschikt voor de gemiddelde computergebruiker.
Evengoed is Mac OS X op BSD kernel, niet Linux kernel...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Vandaag schreef RedSonja een brief
Je maakt een aantal verkeerde statements, bv, Linux != BSD, terwijl jij zegt dat Windows gebruik maakt van Linux onderdelen en vervolgens met IP van BSD komt aanzetten...

Specifieke programma's die niet werken, zou je bijvoorbeeld specifieke administratie-programma's (bv tandartsen) kunnen opgeven, en zo kan je nog wel meer verzinnen. Ze zijn er wel, meestal is dit echter met DosEMU of Wine op te lossen...
Op zondag 09 juni 2002 03:32 schreef Niels Tijssen het volgende:
Ik vind niet dat de punten van kritiek op Linux zwaar overdreven zijn. Linux mist nog zeker een aantal punten waarbij windows wat gebruikersvriendelijkheid voorop loopt.
Tsja, op sommige punten wel ja. Maar daar heb je gelukkig de keuze in distributies voor. Wil je er niet veel tijd in steken en een standaard makkelijke installatie hebben, neem dan Mandrake. Scheelt niet veel van Windows. Het systeem is ANDERS dan Windows, het zal wennen zijn. Maar iemand die nog nooit Windows heeft gebruikt leer je net zo makkelijk Linux als Windows.(ik spreek uit ervaring)
Een aantal van deze punten is duidelijk:

3D voor Linux is nog steeds moeilijk aan de praat te krijgen. Hoewel NVIDIA standaard drivers levert voor Linux, is het nog steeds een gedoe om ze werkend te krijgen. Vooral als je na het installeren volgens de instructies en het keurig aanpassen van je config-file (Dit kan een normale gebruiker niet eens) je je X window system volledig opblaast, waarna een keurig zwart met wit terminal scherm overblijft.
3D moeilijk? GLX & opengl zit standaard in X meegebakken, hoezo is dat een probleem? Werkt prima.
De reden is dat de library van NVIDIA niet in je distributie past, en de kernel module ook verzaakt. Op dat punt is een reinstall sneller dan het handmatig fixen en heb ik er weer een frustratie bij.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de nvidia drivers, behalve toen ik GCC 3.1 had geinstalleerd. En zelfs dat was makkelijk op te lossen dankzij de geweldige online support die je overal krijgt. Maar toen ik dat deed, kreeg ik ook duidelijk de melding dat ik een nog niet volledig ondersteund programma ging installeren en dat het op eigen risico was. Hou je het bij de safe-release van GCC is er geen enkel probleem.
Het installeren van KDE 3 gaat met de bekende dependency spaghetti gepaard, waarna is pas na 3 keer alle paketten had gevonden, die niet op de KDE FTP server stonden. De reden hiervoor is dat de developers niet rekening hadden gehouden dat mensen meestal alleen hun kernel en KDE upgraden vanaf een stock distributie.

Zij hadden RPMs gemaakt die een volledig geupdate REDHAT 7.2 als basis hadden, en zij hebben blijkbaar geen rekening gehouden met installatie vanaf een stock distributie.
Je kijkt hier alleen naar RedHat. Kijk naar distro's die het beter geregeld hebben, debian/gentoo voor de gevorderden, mandrake voor de nieuwelingen. No prob's there.
Modems zijn nog steeds een probleem, mede door het winmodem fenomeen, maar gelukkig komen steeds meer vendors met drivers.
geen ervaring
Hoewel dit simpele dingen lijken is het zeer frustrerend voor vooral mensen die beginnen met Linux. Linux is pas gebruikers vriendelijk als je met een klik een programma kan installeren. rpm -ivh is al een eind en er komen meer rpm frontends, die hetzelfde willen bereiken, maar het zou nog uitgebreid moeten worden met het maken van snelkoppelingen in KDE en GNOME.

Totdat er een Linux installer is die net zo functioneel is al s de wise en windows installer, dan is Linux pas klaar voor de massa. Het maakt de meeste mensen en ook mij niet uit of je apt -get, RPM-ivh, of make install in je promptje typt of je klikt op een install icon, het moet gewoon werken.
Je gaat weer alleen uit van RedHat. Kijk eens naar andere distro's die het veel beter geregeld hebben.
Ondanks het feit dat Microsoft technisch onderlegen is aan Unix / Linux, is een windows systeem makkelijker te gebruiken.
Zo lang het systeem stabiel blijft & blijft werken, is het inderdaad simpeler in gebruik. Zodra echter iets even een andere melding geeft dan verwacht zitten de meeste mensen toch met hun handen in het haar. Dat kom je bij Linux niet vaak tegen... als het werkt dan werkt het. Krijg je ook geen rare meldingen meer.
Linux is nu wat uiterlijk KDE 3 windows voorbij gestreefd, alleen als installeren en updaten nog zo makkelijk was, dan is het klaar voor de massa.
Debian: apt-get update, apt-get upgrade world (meen ik, kweet de precies commando's niet)(voor updates), apt-get install <programma>(voor installeren)
Gentoo: emerge rsync, emerge -u world(voor updates), emerge <programma>(voor installatie)
Hoef je zelfs niet eens meer te downloaden of een CD te gebruiken. Wat werkt nou makkelijker?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Laatst online: 22-05 15:01
Een 'echte' gamer die veel games speelt zoals Quake, Counter-Strike, Unreal Tournament, Medal of Honor enz... heeft nix aan linux. Ik als 'zogenaamde gamer' heeft RedHat 7.2 geinstalled (jaja) maar als je regelmatig games speelt moet je er gewoon niet aan beginnen, quake kan je misschien dan iets beter op linux spelen maar daarvoor ga ik geen linux installen. :p

Opzich heeft deze man wel gelijk maar jij bekijkt het van de linux kant, das dus niet helemaal eerlijk he ;)

En jah... windows grijs :? Er zit geen tintje grijs in mijn windows gui :P

En documenten die je moet omzetten jah... misschien voor word dan niet, maar weet jij veel wat hij allemaal voorn documenten heeft (zijn pr0nfilmpies wel misschien :P)

Zo tis maar net van welke kant je het bekijkt en al die systeemen die linux ondersteunt boeit mijn geen reet :P Op elke pc kan je windows draaien en boieuh over ene ppr systeem ofzo :? Trouwens, hardware voor nieuwe apparaten komen altijd uit voor windows versies, ik heb nog nooit bijv een videokaart gekocht waar bij stont 'Drivers voor Linux' ik tjek net krantje, staat altijd bij drivers voor GeForce 4 Ti 4600 'Drivers voor Windows 95/98/me/xp/2000/nt4

Dus... het is maar net van welke kant je het bekijkt :)
Op zondag 09 juni 2002 03:47 schreef MadEgg het volgende:

Zo lang het systeem stabiel blijft & blijft werken, is het inderdaad simpeler in gebruik. Zodra echter iets even een andere melding geeft dan verwacht zitten de meeste mensen toch met hun handen in het haar. Dat kom je bij Linux niet vaak tegen... als het werkt dan werkt het. Krijg je ook geen rare meldingen meer.
[..]

Debian: apt-get update, apt-get upgrade world (meen ik, kweet de precies commando's niet)(voor updates), apt-get install <programma>(voor installeren)
Gentoo: emerge rsync, emerge -u world(voor updates), emerge <programma>(voor installatie)
Hoef je zelfs niet eens meer te downloaden of een CD te gebruiken. Wat werkt nou makkelijker?
Omg command lines, nou kijk... voor zon gebruiker als die van de volkskrant en voor mij sta jij hier zware wartaal te praten, command line? waar dan? Ik heb ook nooit kde kunnen installen, toch te moeilijk hoor, in mandrake kwam had ik alle paketten maar moest ik telkens alles installen ofzo, en dan werkte het weer niet. Dus ik weer allemaal installen moest ik X server restarten, heb ik gedaan deed nix, weer overnieuw. Kortom... tis voor mensen die gewoon hun pctje willen gebruiken en niet 'onder de motorkap' willen kijken. een grote frustratie.
Mensen die linux gebruiken zien dat niet, mensen die een pc kopen en een os erbij krijgen willen gewoon werken erop lekker makkelijk en update gewoon een setup ff lezen 'next' en 'next' en klaar. Niet allemaal vage pakketjes downloaden en dan installen en vage root dingen doen enzo :?

En over die foutmeldingen waar al die £inux gebruikers het altijd over hebben... hehehe winxp is bij mij vrijwel nooit vastgelopen, lekker stabiel hele dagen staat ie aan geen problemen sorry. En foutmeldingen... zoals... :?

Linux zal nooi in zijn bestaan windows vervangen, microsoft is bezig met nieuwe windows op een nieuwe sorce en het kan gewoon niet mis of dat gaat roelen hoer zeer linux 'kan' roelen. Ik zal wel allemaal boze replys krijgen van linux gebruikers maar kan gewoon nie mis dat het zo zal gebeuren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 04:03 schreef Novah het volgende:
Een 'echte' gamer die veel games speelt zoals Quake, Counter-Strike, Unreal Tournament, Medal of Honor enz... heeft nix aan linux. Ik als 'zogenaamde gamer' heeft RedHat 7.2 geinstalled (jaja) maar als je regelmatig games speelt moet je er gewoon niet aan beginnen, quake kan je misschien dan iets beter op linux spelen maar daarvoor ga ik geen linux installen. :p
Op een enkeling na(Age Of Empires II) krijg ik al m'n games wel aan de praat onder Linux. Okee, je moet er wat tijd in steken, wat met de instellingen klooien, maar je komt 'n heel end.
Opzich heeft deze man wel gelijk maar jij bekijkt het van de linux kant, das dus niet helemaal eerlijk he ;)
Hij heeft niet gelijk. De discussie Linux VS Windows heb ik het nou niet eens over, het gaat gewoon om dat hij volstrekt slappe, doorzichtige argumenten gebruikt om zijn betoog te onderbouwen, waarvan een aantal vrijwel rechtstreeks zijn gekopieerd van de site van Microsoft over Linux vs Windows.
Het is gewoon slap geouwehoer, hij kan best met wat beters aan komen zetten.
En jah... windows grijs :? Er zit geen tintje grijs in mijn windows gui :P
Nou dan :)
En documenten die je moet omzetten jah... misschien voor word dan niet, maar weet jij veel wat hij allemaal voorn documenten heeft (zijn pr0nfilmpies wel misschien :P)
Welk formaat pr0nfilmpjes wordt dan niet door Linux ondersteund :7 (mijne wel :9~). Van elk programma waarvoor een Linux variant is, worden ook de documenten door dat programma ondersteund. Is er geen Linux-variant, dan is het vrij logisch dat je het ook niet kan lezen met die Linux-varient(die dus niet bestaat :+). Met Wine kom je dan wel een heel eind.
Zo tis maar net van welke kant je het bekijkt en al die systeemen die linux ondersteunt boeit mijn geen reet :P Op elke pc kan je windows draaien en boieuh over ene ppr systeem ofzo :? Trouwens, hardware voor nieuwe apparaten komen altijd uit voor windows versies, ik heb nog nooit bijv een videokaart gekocht waar bij stont 'Drivers voor Linux' ik tjek net krantje, staat altijd bij drivers voor GeForce 4 Ti 4600 'Drivers voor Windows 95/98/me/xp/2000/nt4
Dat is gewoon omdat 90% van de computergebruikers het volledig worst zal zijn of er drivers voor Linux bijzitten. Maar in de meeste gevallen zijn ze er wel.
Dus... het is maar net van welke kant je het bekijkt :)
Yep... maar deze auteur heeft het duidelijk NIET bekeken, en dat is nou juist het erge.

Wat doe ik hier eigenlijk, ik ga slapen...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

ik heb nog nooit bijv een videokaart gekocht waar bij stont 'Drivers voor Linux' ik tjek net krantje, staat altijd bij drivers voor GeForce 4 Ti 4600 'Drivers voor Windows 95/98/me/xp/2000/nt4
Hm, ik wel. Die Safeway netwerkkaart (15 hele eurootjes) kwam met Win9x/Me, WinNT4, WinXP, Linux (+ source), FreeBSD, Solaris, Netware drivers en ik geloof nog wat OS'en. "Linux supported" staat ook op de doos. Toegegeven, dat is zeldzaam, maar het bestaat wel :)

[edit: ik las het woord 'videokaart' net niet... en dat klopt, dat heb ik ook nog niet gezien... maar de essentie is er iig ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Op zondag 09 juni 2002 04:16 schreef Jotti het volgende:

[..]

Hm, ik wel. Die Safeway netwerkkaart (15 hele eurootjes) kwam met Win9x/Me, WinNT4, WinXP, Linux (+ source), FreeBSD, Solaris, Netware drivers en ik geloof nog wat OS'en. "Linux supported" staat ook op de doos. Toegegeven, dat is zeldzaam, maar het bestaat wel :)
hehe, nice maar jah netwerk kaarten... netwerk -> server -> kom je al snel uit bij linux dus verwacht je wel dat ie ook onder linux word ondersteunt, zal je bij soundcard of videocard minder snel zien.

En jah die die gozer van de volkskrant heeft idd op punten geen gelijk, maar je moet een 'gevorderde' gebruiker zijn voordat je die spellen aan de praat krijgt en dat zijn wij (wij zijn de windows gebruikers en oa dus ook die gozer van de volkskrant) dus niet en daarom zegt hij dat die spellen niet speelbaar zijn onder linux want dat krijgen we gewoon nie aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit artikel ging niet over spellen. Wel over gebrek aan kennis en inzicht in Operating Systems van de auteur van het artikel. En als jij je spelletje lekker kunt spelen onder Windows moet je dat vooral blijven doen. En als je geen Linux kunt installeren moet je dat vooral niet doen.

Net alsof Linux valt of staat met de vermelding op de doos van je videokaart 'Linux supported'.

Maar ga niet in NOS lopen blaten dat Linux niks is alleen omdat jij kennelijk te weinig kennis/affiniteit met Operating Systems hebt en niet de tijd wil nemen om eens wat handleidingen door te lezen. Zelfs voor goed beheer van een Windows systeem is kennis (dus leren/lezen) onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
Op zondag 09 juni 2002 04:40 schreef janjanjansen het volgende:
Net alsof Linux valt of staat met de vermelding op de doos van je videokaart 'Linux supported'.
Nee duh zo bedoelde ik dat ook niet
Maar ga niet in NOS lopen blaten dat Linux niks is alleen omdat jij kennelijk te weinig kennis/affiniteit met Operating Systems hebt en niet de tijd wil nemen om eens wat handleidingen door te lezen. Zelfs voor goed beheer van een Windows systeem is kennis (dus leren/lezen) onmisbaar.
Maar bij windows gaat dat leren heel simpel op een of andere manier veel beter dan bij linux. En ik wil best wel wat dingen doorlezen ofzo maar alles is engels, opzich geen probleem maar als ze dan met die linux termen aankomen zetten jah... dan is het natuurlijk kansloos. Misschien onder LindowsOS dat dan die gast er nog eens naar moet gaan kijken, dat gebruikers gemakt schijnt heel ver te zijn. Ik ben wel nieuwsgierig ernaar, kan ik windows stuff op linux draaien lijkt me wel grappig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

UT draait ook heel goed in GNU/Linux hoor. En Counter-Strike (Half-life dus) is draaiend te krijgen met Wine (toegegeven, dat kost meer moeite).
Op elke pc kan je windows draaien
Dat komt er nogal zelfverzekerd uit...
en boieuh over ene ppr systeem ofzo :?
Toch handig als je een Macintosh hebt en geen Mac OS wilt draaien. Daar draait Windows namelijk niet op, GNU/Linux wel.
Trouwens, hardware voor nieuwe apparaten komen altijd uit voor windows versies, ik heb nog nooit bijv een videokaart gekocht waar bij stont 'Drivers voor Linux' ik tjek net krantje, staat altijd bij drivers voor GeForce 4 Ti 4600 'Drivers voor Windows 95/98/me/xp/2000/nt4
En diezelfde hardware werkt dus wel gewoon in GNU/Linux.
mensen die een pc kopen en een os erbij krijgen willen gewoon werken erop lekker makkelijk en update gewoon een setup ff lezen 'next' en 'next' en klaar.
Inderdaad. En waarom zou dat OS niet GNU/Linux kunnen zijn? Dan hoeven ze het ook niet zelf te installeren.
Niet allemaal vage pakketjes downloaden en dan installen
Ja, en in Windows moet je allemaal vage progjes downlaoden ... Wat is dan het verschil?
en vage root dingen doen enzo :?
Zelfde voor 'administrator'.
En over die foutmeldingen waar al die £inux gebruikers het altijd over hebben... hehehe winxp is bij mij vrijwel nooit vastgelopen, lekker stabiel hele dagen staat ie aan geen problemen sorry. En foutmeldingen... zoals... :?
Good for you. Ervaringen zijn hier (met meerdere computers) toch stukken anders. Wat voor foutmeldingen? Nou, vooral 'stopfout 0E' wat dat ook moge inhouden is populair.
Linux zal nooi in zijn bestaan windows vervangen
Waarom niet? ALs ik zie hoe hard het groeit dan lijkt dat eigenlijk de enige logische uitkomst...
microsoft is bezig met nieuwe windows op een nieuwe sorce en het kan gewoon niet mis of dat gaat roelen
En dat baseer je waarop? Microsoft belooft al zo lang dat ze gaan roelen. Nog niks van gezien. Windows 2000 en XP zijn gebaseerd op NT, die ook from scratch geschreven is. Toch blijft het kwakkelen. Waarom zou het dan nu ineens wel goed worden :?
Op zondag 09 juni 2002 04:20 schreef Novah het volgende:
maar je moet een 'gevorderde' gebruiker zijn voordat je die spellen aan de praat krijgt
Voor Q3A:
Je download de laatste point release.
Die start je op.
Je krijgt een installertje waarin je kunt kiezen waar je installt, of je de data files op HD of op CD wilt, enz.
Dan start je Q3A op en speelt het.

Ik begrijp er echt niks van nee :?

Voor UT (en afaik alle andere Loki ports): ongeveer zelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit artikel ging niet over spellen. Wel over gebrek aan kennis en inzicht in Operating Systems van de auteur van het artikel. En als jij je spelletje lekker kunt spelen onder Windows moet je dat vooral blijven doen. En als je geen Linux kunt installeren moet je dat vooral niet doen.

Toch moet je daar maar begrip voor hebben. Zo 'zijn windows gebruikers nou eenmaal' En dat bedoel ik niet denigrerend. Windows is er heel knap in om dingen out of the box te laten werken. Er is ongelovelijk veel tijd en energie gestoken in gebruikersvriendelijkheid (iets dat toch al zo'n 99,9 procent uitmaakt van een softwarepakket). Alles wat je koopt werkt ook gewoon meteen. Nouja toch heel vaak. Daar is het moeilijk tegen concurreren.

Zéker voor bedrijven. Die zijn log en traag. Alles werkt toch? En de voordelen zijn nog lang niet zeker. En de risiko's..... Managers zitten natuurlijk in een onmogelijke situatie (zitten ze toch al. Eigenlijk zijn managers meestal overbodige geldverslinders) als ze de keuze moeten maken. Uiteraard kiezen ze dan voor het vertrouwde (= duur, belofte van proffesionele -dure- ondersteuning, bekend, vertrouwd...

De situatie wordt mogelijk snel beter als wine klaar is en alle windows software 'out of the box' draait. Dan is het risico natuurlijk vele malen kleiner en de overstap veel makkelijker. Dan kun de systeembeheerder die domme managers laten zien dat de vertrouwde software gewoon loopt op dat gratis os! En dat in eerste instantie (via wine) zelfs zonder al te veel noodzakelijke opleidingen! Nou dan zien ze hun bonus wel groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, ik ben er vrij zeker van dat NT4 niet op sparc draaide, en wel op ppc.
En op alpha draaide het afaik maar in 32 bits mode (en op ppc en mips dus probably ook).
Hij draaide hier tot voorkort echt hoor (NT4 op een Sparc classic). De versie die je er voor nodig heb werd enkelt nooit op de verkochte cdrom gezet, maar als een separate release verkocht.
Onzin, dit is misschien bij bepaalde distro's nog zo, maar bij slackware is zelfs een winmodem in 10 mins geinstalleerd.
Maar zelfs de meest amateuristische gebruiker weet dat als windows iets vaags doet dat ze moeten rebooten. Als Linux is vaags doet gaat het systeem 9 van de 10 keer gewoon door en wordt het fout werkende proces gekilled. Mensen zitten pas met echt met het handen in het haar als ze de pc aanzetten en allerlei meldingen zien voorbijschieten over "possible corrupt filesystem" omdat zoonlief gisteravond Q3 heeft laten crashen en de pc maar gewoon heeft uitgezet.
Linux zal nooi in zijn bestaan windows vervangen, microsoft is bezig met nieuwe windows op een nieuwe sorce en het kan gewoon niet mis of dat gaat roelen hoer zeer linux 'kan' roelen.
hmm, waar basseer je dit op? MS is op dit moment druk bezig met .net, de .net build servers zijn nogsteeds gebasseerd op NT Technologie en daar is niet veel nieuws aan toegevoegd. MS loopt al sinds NT3.51 met dezelfde basiskernel te klooien, waar linux de kernel in grote stappen heeft verbetert en vergroot qua support.
Ik zal wel allemaal boze replys krijgen van linux gebruikers maar kan gewoon nie mis dat het zo zal gebeuren.
boos? ben niet boos :) maar ik ben dan ook geen linux gebruiker, FreeBSD for ever :P
hehe, nice maar jah netwerk kaarten... netwerk -> server -> kom je al snel uit bij linux dus verwacht je wel dat ie ook onder linux word ondersteunt
hmm, waarom kom je dan snel bij Linux uit? Ik kan inzien waarom iemand geen Windows server zou willen. Maar een Linux server is dan echt niet het enige alternatief hoor. Een Free/Net/Open-BSD of Solaris server is minstens net zo goed. En er zijn nog genoeg andere alternatieven afhankelijk van je einddoel.
Dit artikel ging niet over spellen. Wel over gebrek aan kennis en inzicht in Operating Systems van de auteur van het artikel. En als jij je spelletje lekker kunt spelen onder Windows moet je dat vooral blijven doen. En als je geen Linux kunt installeren moet je dat vooral niet doen
Een operating system staat of valt door de massa achter zich te krijgen, windows heeft nou eenmaal de "gamende" massa achter zich, dus moet je niet sjago gaan reageren als de gamende massa zich ook laat horen. Bovendien kan iedereen die een beetje tijd erin wil steken tegenwoordig Linux installeren.
Dan kun de systeembeheerder die domme managers laten zien dat de vertrouwde software gewoon loopt op dat gratis os! En dat in eerste instantie (via wine) zelfs zonder al te veel noodzakelijke opleidingen! Nou dan zien ze hun bonus wel groeien.
en dan het hele bedrijf een cursus linux/unix gaan geven zodat ze ook nog weten wat er gebeurt als ze per ongeluk op het verkeerde icoontje klikken. Of ga jij als systeembeheerder iedere dag het hele pand rond om iedereen maar te vertellen wat wel en niet kan. Het idee is leuk voor nieuwe bedrijven en bedrijven die al hun systemen toch al willen aanpassen. Maar voor de bedrijven die nu alles al op poten hebben is het te laat daarvoor, die hebben het geld al uitgegeven en daarmee zal het zeker totdat de afschrijving gedaan is bij blijven.

Beetje lang geworden, sorry (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 09:56 schreef DeatHLocK het volgende:

en dan het hele bedrijf een cursus linux/unix gaan geven zodat ze ook nog weten wat er gebeurt als ze per ongeluk op het verkeerde icoontje klikken. Of ga jij als systeembeheerder iedere dag het hele pand rond om iedereen maar te vertellen wat wel en niet kan. Het idee is leuk voor nieuwe bedrijven en bedrijven die al hun systemen toch al willen aanpassen. Maar voor de bedrijven die nu alles al op poten hebben is het te laat daarvoor, die hebben het geld al uitgegeven en daarmee zal het zeker totdat de afschrijving gedaan is bij blijven.
Langzaam beginnen denk ik. Stapsgewijs invoeren dus. Als je de compatibiliteit behoudt (via wine) is dat geen probleem en kan men er aan wennen. Het grote voordeel van wine (en dat is echt heel groot volgens mij) is dat je de data gebruikt die je onder windows ook gebruikt. Ik bedoel dit:
Ik gebruik forte agent als newsreader. Onder windows EN onder linux (via wine). Het zelfde programma dus en dezelfde databases. Dat heeft het grote voordeel dat de databases altijd up to date zijn en ik niet 2 maal nieuwe berichten moet sorteren. Onder linux ga ik gewoon verder waar ik onder windows gestopt ben. en vice versa. Dat lijkt me voor bedrijven een uiterst belangrijk gegeven. Dat maakt stapsgewijze invoering mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 10:25 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Langzaam beginnen denk ik. Stapsgewijs invoeren dus. Als je de compatibiliteit behoudt (via wine) is dat geen probleem en kan men er aan wennen. Het grote voordeel van wine (en dat is echt heel groot volgens mij) is dat je de data gebruikt die je onder windows ook gebruikt. Ik bedoel dit:
Ik gebruik forte agent als newsreader. Onder windows EN onder linux (via wine). Het zelfde programma dus en dezelfde databases. Dat heeft het grote voordeel dat de databases altijd up to date zijn en ik niet 2 maal nieuwe berichten moet sorteren. Onder linux ga ik gewoon verder waar ik onder windows gestopt ben. en vice versa. Dat lijkt me voor bedrijven een uiterst belangrijk gegeven. Dat maakt stapsgewijze invoering mogelijk.
Inderdaad... en daarvoor zou een betere integrering van Wine met de Desktop Environments beter zijn. Dat als je op je desktop ofzo een 'Link to application' maakt, een compatibiliteits-tabblad hebt waarop je Wine opties kunt aanvinken etc. Ik weet dat je dat nu ook al kan door het command aan te passen, maar 't ging ff om de gebruikersvriendelijkheid.
Maar het gaat nog wel een aantal jaar duren voordat Wine uit de Alpha stage is, lijkt me.

Maar het is inderdaad mogelijk om klats-boem een ander OS overal in te voeren. Dat moet stapsgewijs, en een goed moment is de maanden nadat Microsoft weer een nieuwe versie hebben uitgebracht van Windows. Veel bedrijven gaan dan, alleen omdat het er is, upgraden naar de nieuwe versie, waarom dan niet Linux. Om de zoveel tijd upgrade iedere bedrijf zijn software, waarom dan niet naar Linux? Het gaat even wat geld kosten aan bijscholing van personeel, maar dat verdien je makkelijk terug door minder licentiekosten.
En daar ging het artikel over, dat het niet geldbesparend zou zijn. Op zo'n moment zeer waarschijnlijk wel, en anders wel na de volgende upgrade een paar jaar later.(heeft dan al 2 maal de licentiekosten bespaard)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17264

Ik heb het idee dat deze menneer een collum heeft geschreven voor de volkskrant. En in collums hoef je niet objectief te zijn, je mag gewoon je eigen mening neerzetten, en de meeste collums horen ook overdreven te zijn.

Deze menneer raakt toch wel punten, zei het dat hij deze wel overdrijft. Maar dat hoort ook zo in een collum.
Ik zou mijn tante niet achter linux zetten. Na een dag loopt ze gillend weg. Girotellen werkt ook niet, enz. Van Kmail snapt ze niks, ze kan maar nauwelijks met outlook expresse omgaan hoe moet ik haar alle programma's van KDE dan uitleggen hoe ze werken? Ze is begonnen met win 3.11 en aan windows + wordperfect gewend geraakt.

De overstap naar word was al moeilijk genoeg. Bij staroffice kan ik haar weer helemaal alles opnieuw gaan uitleggen. Je kan over een collum een brief schrijven, zo krijg linux aandacht, maar wie hier in Nos zou alle desktop's bij een groot bedrijf willen overzetten naar linux? Ik ben eerlijk ik niet.

Nee ik kan zelf leuk werken met linux maar ik zou het mijn tante niet willen opdringen. En daar heeft de schrijver zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 12:12 schreef eenprobleempje het volgende:
Ik heb het idee dat deze menneer een collum heeft geschreven voor de volkskrant. En in collums hoef je niet objectief te zijn, je mag gewoon je eigen mening neerzetten, en de meeste collums horen ook overdreven te zijn.

Deze menneer raakt toch wel punten, zei het dat hij deze wel overdrijft. Maar dat hoort ook zo in een collum.
Ik zou mijn tante niet achter linux zetten. Na een dag loopt ze gillend weg. Girotellen werkt ook niet, enz. Van Kmail snapt ze niks, ze kan maar nauwelijks met outlook expresse omgaan hoe moet ik haar alle programma's van KDE dan uitleggen hoe ze werken? Ze is begonnen met win 3.11 en aan windows + wordperfect gewend geraakt.

De overstap naar word was al moeilijk genoeg. Bij staroffice kan ik haar weer helemaal alles opnieuw gaan uitleggen. Je kan over een collum een brief schrijven, zo krijg linux aandacht, maar wie hier in Nos zou alle desktop's bij een groot bedrijf willen overzetten naar linux? Ik ben eerlijk ik niet.

Nee ik kan zelf leuk werken met linux maar ik zou het mijn tante niet willen opdringen. En daar heeft de schrijver zeker een punt.
Als je tante gewend is aan iets anders, zal het inderdaad moeilijk zijn. Maar als je tante nog nooit met computers gewerkt heeft, is het even makkelijk om haar Linux aan te leren als om haar Windows aan te leren.
En als ze dan Linux kent, krijg je haar nooit meer aan Windows, omdat ze dat niet snapt. 't Is maar hoe je 't bekijkt he.
De installatie van Linux is weliswaar iets ingewikkelder, maar geef toe, die krijgt je tante bij Windows ook al niet voor elkaar, dat moet jij doen. Dus kan jij Windows er op zetten en goed instellen zodat ze er makkelijk mee kan werken, of je kan er Linux op zetten, instellen met KDM, eventueel zelfs auto-logon, en ze werkt er net zo makkelijk mee.

En een column hoeft inderdaad niet per se objectief te zijn. Hij mag best zijn eigen mening geven. Maar hij heeft dit stukje zo geschreven alsof het een weldoordacht artikel met grondig onderzoek is, waarin alleen maar feiten staan. De gemiddelde persoon die dit artikel leest en niets van Linux weet, zal denken dat wat hij zegt inderdaad zo is, en niet denken: 'hee dat is alleen ZIJN mening maar'. En dat is er fout aan, zelfs al is het een column

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Jongens, neem het niet te serieus. In plaats van fel reageren met een brief e.d. kun je denk ik veel beter voor positieve publiciteit zorgen. Ik doel hiermee op positief nieuws over de bruikbaarheid van linux als end-user-desktop-platform (GNU/Linux dus, voor de puristen).

Wat je je hierbij moet voorstellen is dat je dingen als de Linux-op-de-desktop reviews (ik ben overigens bezig met eentje over RH-7.3+Ximian, da's :9~) in de media krijgt. Dat mag vreemd klinken, maar dat is het juist niet. Dat is de publiciteit die Linux nodig heeft: simpel te installeren, simpel te configureren, simpel te gebruiken. Als je dat kan bewijzen, dan is dat veel krachtiger dan zo'n brief, daar wek je alleen maar irritatie mee op aan beide kanten.

Laat die brief lekker liggen en zorg dat in computerbladen (c't, C!T, etc.) en kranten (volkskrant bv.) reviews komen over de huidige staat van windows vs. linux. Dat hoeft niet in het voordeel van linux te zijn - als het maar aangeeft hoe het nu met linu staat. Dat zou veel zinniger zijn dan een brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 09 juni 2002 13:26 schreef beelzebubu het volgende:
Jongens, neem het niet te serieus. In plaats van fel reageren met een brief e.d. kun je denk ik veel beter voor positieve publiciteit zorgen. Ik doel hiermee op positief nieuws over de bruikbaarheid van linux als end-user-desktop-platform (GNU/Linux dus, voor de puristen).

Wat je je hierbij moet voorstellen is dat je dingen als de Linux-op-de-desktop reviews (ik ben overigens bezig met eentje over RH-7.3+Ximian, da's :9~) in de media krijgt. Dat mag vreemd klinken, maar dat is het juist niet. Dat is de publiciteit die Linux nodig heeft: simpel te installeren, simpel te configureren, simpel te gebruiken. Als je dat kan bewijzen, dan is dat veel krachtiger dan zo'n brief, daar wek je alleen maar irritatie mee op aan beide kanten.

Laat die brief lekker liggen en zorg dat in computerbladen (c't, C!T, etc.) en kranten (volkskrant bv.) reviews komen over de huidige staat van windows vs. linux. Dat hoeft niet in het voordeel van linux te zijn - als het maar aangeeft hoe het nu met linu staat. Dat zou veel zinniger zijn dan een brief.
Nee, het gaat erom dat veel mensen dat artikel gelezen hebben, waarin hij de onzin die hij uitkraamt als feiten laat overkomen. Voor de Linux-haters des te meer reden om Linux af te zeiken, voor degene die er geen verstand van hebben geeft het een volledig verkeerde indruk. Ookal is na enig onderzoek te ontdekken dat het klinkklare onzin is, veel mensen nemen niet de moeite, en denken, als het in de Volkskrant staat, zal het wel zo zijn... Zeker op de manier waarop meneer Peter dat verteld. En daarom moet er massaal op gereageerd worden, maar het moeten geen flames zijn maar constructieve ontkrachtingen van zijn waardeloze argumenten, anders zal het weinig tot geen effect hebben(flames leiden tot WEER meer argumenten voor linux-haters :P). Brieven hebben dus wel degelijk zin.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28844

Tsja, wat moet je hier mee?
En ff tussendoor, jeez slapen sommigen nooit?? ;)

Een week of zo geleden had ik een heftige discussie met een Windows liefhebber, of eigenlijk: iemand die windows ook niet het einde vond, maar wel beter dan linux.

Hij had overigens veel goede argumenten, maar na wat argumenten van mijn kant zei hij dat hij binnenkort maar weer eens linux ging installeren om te kijken of er al verbetering in zat...

In veel gevallen is de keuze voor windows automatisch, welke manager heeft het lef een ander alternatief voor te stellen, met het risico zijn baan te verliezen.
In bedrijven waar een combinatie bestaat van Windows en Unix, zoals waar ik werk, is die stap wat minder ver, er zijn toch al Unix specialisten.
Binnenkort zal de CAD groep bij ons een paar pc's met linux installeren, de bedoeling is dan dat die X-terminals gaan vervangen, en zo de load op de echte rekenbakken verminderen (waarom zou je immers een editor oid over het netwerk op een dure HP bak laten draaien).

Met de keuze in China en Taiwan voor linux (waarbij, hoera, ze zelfs denken over samenwerking), lijkt het me onontkoombaar: linux heeft de toekomst.
Ik zit zelf in de mobiele telefoonindustrie, ff voor mensen die denken dat China veel te ver achterloopt kwa technologie onder de bevolking: in de mobiele telefoonindustrie is China al sinds een paar maanden het grootste land ter wereld.
Vergeet Duitsland, dat telt nauwelijks.
Als binnen 2 jaar een fabrikant niet zorgt dat er linux drivers voor zijn produkten zijn, kan 'ie het vergeten om in China iets te verkopen. En dat wordt de grootste markt.

Verder nog: als je een kale pc laat installeren, waarbij degene (thuisgebruiker) die het doet wel de beschikking heeft over internet, de telefoon etcetc, denk ik dat bv Mandrake voor een beginner (niet een debiel) niet moeilijker is dan Windows (eveneens voor een beginner).

De 'grijze duif' windows is overal vanwege de monopoliepositie, niet omdat hij zo goed vliegt.

De echte specialisten (rekenprogs, CAD etc) gebruiken unix systemen, of Mac (video bewerking etc).
Windows is slechts voor de (ongeinformeerde/onginteresseerde ?) middenmoot, die dat toevallig kent omdat hij daar al jarenlang viavia illegale software en versies van krijgt. En natuurlijk omdat hij een pc gekocht heeft met windows, en er ook al aan gewend is geen support te krijgen...

En inderdaad, sommige dingen krijg je niet in 1 keer geinstalleerd, en het kost moeite,... van de andere kant, neem een RPC1 (regiovrije) dvd-drive, een dvd uit een andere dan de ingestelde zone (bv uit australie, zone 4) en een gemiddelde windows gebruiker, et voila, hij kan 'm niet afspelen.
Als je xine download (oh ja, dat is eigenlijk te moeilijk), moet je wel de versie hebben met dvdnav enzo, maar dan heb je daar geen gezeur meer mee.

Oh ja, games had PvA het wel niet over, maar als je nu een pc koopt, zit daar toch echt XP op, waarmee de game-ervaring toch echt niet zo lekker schijnt te lopen (heb een buurjongen die daar erg van baalt, moest weer win98se installeren, .... en dat is natuurlijk ook niet rielekst, want win98se wil alleen maar op de eerste partitie op de master van de 1e ide controller functioneren,... en daar stond XP... ;) ).

Het grootste probleem met Windows:
er wordt alles aan gedaan om je als klant te binden, dus zonder het te realiseren ben je volledig afhankelijk van Microsoft.
Dit is de reden van de Duitse overheid dat ze overschakelen op linux, diversiteit maakt sterk.

Meneer PvA heeft ook nog nooit geprobeerd een Word2000 doc te openen in Word97, want compatibiliteit is daaar ver te zoeken. Erger is de reden voor het gebrek aan compatibiliteit...

Oh ja, nog een paar feitjes in het voordeel van Linux: ik ken iemand bij Reuters, die er erg van baalt dat ze niet overstappen op linux, omdat hij vertelde dat veel van hun klanten overstappen of overgestapt zijn: Merryl Lynch etcetc.

Zolang je het hebt over een bedrijf waar je specialisten hebt rondlopen die alleen kennis van Windows hebben, blijft Windows de oplossing,... ook al is het een zwaktebod, ... ze kunnen die specialisten nl niet zomaar ontslaan.

Als er al unix of linux specialisten zijn, is linux vaak veel handiger, vooral als het gaat over extra progs installeren, met win krijg ik altijd te horen dat ik het nieuwe prog kan gebruiken na uit en inloggen, of zelfs rebooten.... En als ik een nieuw progje nodig heb, is dat niet volgende week... Maar ja, rebooten is ook niet handig als ik met een hoop andere dingen bezig ben (bv via reflection op het unix systeem aan het designen ben).

Er zijn 2 zaken die de invoering van linux tegenhouden, en die houden elkaar in stand:
- de specialisten die er zijn voor windows willen hun baan niet kwijt
dus wordt windows overal gebruikt, en linux niet
- omdat windows de standaard is, worden daar de drivers voor gemaakt, en niet voor linux.

Zoals gezegd, die 2 zaken houden elkaar in stand, totdat de markt voor linux groter wordt dan zo'n 10 a 15%. Laten we dus de chinezen dankbaar zijn, want dat is binnen een jaartje zover.. :D
Problemen van hardwareondersteuning zijn dan in elk geval voorbij.

Dat dat evt niet op de dozen staat van produkten heeft meer te maken met de huidige situatie: mensen die nu met linux bezig zijn zoeken zelf wel uit hoe ze een bepaald produkt aan de praat krijgen, en zo hoeft de fabrikant geen support oid te geven.
Overigens: bij mijn Asus A7V333 zag ik op het cd-tje dat er bv wel linux-drivers bijwaren voor de ingebakken audio.

Nou nog ff wat inhaken op wat PvA schrijft:
De Duitse overheid wil er niks aan doen dat linux een volhardende penguin is en windows een grijze duif, ze willen dat hun systeem minder kwetsbaar wordt.

Niet alle computerhardware is geschikt voor linux...?
Nee, en alle computerhardware van 3 jaar geleden kan je afschrijven als je bij windows blijft, want binnenkort wordt NT4 niet meer ondersteund, en wie dan niet overstapt heeft geen support meer.
Bovendien, die paar HP scanners her en der zijn veel goedkoper te vervangen dan alle pc's...
Verder kan ik me weinig hardware voorstellen in een vrij standaard compaq, ibm of dell bak (wat ze daar meestal hebben) die niet zou werken onder linux.
Erg FUD achtig argument.
Waar zou PvA het vandaan hebben (always 2 there are, a master and an apprentice... :D )...

Voor specifieke toepassingen is geen linuxversie voorhanden?
Voorbeeld???
Ok, is soms ook wel zo. Maar als je niet al te dom bent, en je hebt software laten schrijven voor je eigen specifieke toepassingen, heb je ook de source (toch?). Anders zal je je moeten behelpen met wine of zo; toegegeven, beide oplossingen kosten tijd en moeite.
Oh ja, veel van die dingen werken nog in een msdos venster, dus lopen prima onder linux in een dosemu..

Windows specialisten moeten worden omgeschoold?
Neehoor, die kick je eruit. >:)
Verder wel waar, maar als je de eerste linux-specialist in huis haalt, zie je waarschijnlijk dat die windows specialisten opeens een vrijwel vertikale leercurve hebben. Motivatie is alles, en hoog als je baan op het spel staat >:)

Computerbestanden hoeven vaak niet te worden omgezet om ze te gebruiken, maar PvA heeft nog nooit linux in actie gezien dus dat argument komt van een of ander MS FUD praatje...

Dat linux met zijn lagere prijs (3 cd-r's en 1.8GB aan download data voor Mandrake 8.2) van de andere kant (ingebruikname etc) zoveel kost dat dat geen voordeel is, hmmm,...
Zoals gezegd, binnenkort moeten alle bedrijven overstappen op WinXP, en dus hun oude PII 333MHz bakken de deur uitdoen, omdat voor NT of 98 geen support meer is, dus het lijkt me sterk dat dat niet opweegt tegen de kosten van linux-invoering...

Conclusie: voor PvA is linux inderdaad een penguin: iets wat zo ver van zijn bed is dat hij er geen weet van heeft, afgezien van wat foto's die een bekende heeft gemaakt in de plaatselijke dierentuin.
In het wild heeft PvA er nog nooit een waargenomen, maar als het zover komt (wat me sterk lijkt in de komende 12 maanden, want PvA lijkt zo'n huiselijk typje dat hij waarschijnlijk de andere kant op kijkt als het zover is) zou hij best wel eens verbaasd kunnen opkijken.
Alhoewel ik hem ervan verdenk dan te zeggen: goh er is veel veranderd in de laatste x maanden, linux is echt vooruitgegaan. Yeah right.

Om verder te gaan met de beeldspraak (voor het geval dat iemand zover heeft gelezen... :) ):
De duiven zijn de ergste vervuilers in de grote steden, bv in Parijs worden/zijn alle monumentale gebouwen in zeer hoge mate aangetast door de duivenschijt, dat er een boete op het voeren van duiven staat van (toen ik er nog woonde) 100.000 FrF....
Maar over dergelijke 'onvolkomenheden' van de duifjes zal PvA alleen maar zeggen: dat hoort erbij, dat is nou eenmaal zo.

Op het laatste kan ik alleen maar zeggen: inderdaad, Peter, in jouw wereld is dat zo. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ik denk ook dat Linux voor de desktop nog niet klaar is voor de massa, maar die argumenten die de auteur van dit stukkie gebruikt zijn erg onduidelijk en soms gewoon onzin.

Er is maar 1 probleem voor Linux en dat is een gestandaardiseerde desktop. Als ze die hebben en dat werkt goed, dan kunnen ze schat ik over 3 jaar Microsoft Windows de prullenbak in deponeren. Hebben ze die niet, dan zal Linux nooit de geek-wereld ontgroeien.
Trouwens dit geld niet voor servers en PDA's omdat desktops daar toch niet interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als toevoeging op RG(c), ik denk dat een standaard desktop niet nodig is, alswel de mogelijkheid om tussen Qt/KDE en gtk+/Gnome programma's informatie via copypaste te kunnen uitwisselen, zoals tabellen vanuit Gnumeric in KWord copypasten zonder verlies van layout.

Voor de rest kan ik, na installatie van RedHat-7.3 op twee van mijn drie computers (derde volgt over enkele weken), slechts zeggen dat GNU/Linux er wel klaar voor is. Mijn review zal dat bewijzen ([/pim fortuyn mode]). :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

En helemaal het feit dat MS nu zijn software niet meer wil verkopen, maar verhuren(en de huurders verplichten tot in gebruik neming van de nieuwste versie) levert dus nog meer kosten op(door constante upgrading van hardware).

Verder is het sinds Windows XP zeker zo dat Linux meer hardware ondersteund, om het simpele feit dat Windows GEEN ISA-kaarten meer ondersteund die niet PnP zijn. Jumperless werkt niet, en met jumpers ook niet.

Linux is simpel vrijwel overal in te voeren, en desktopstandaardisatie is daar echt niet voor nodig. Nu heb je de keuze, dat is mooi.
Het enige wat daar wel goed voor zou zijn zou een centrale configuratie voor beiden moeten zijn, nu moet je steeds weer opnieuw je sound-server instellen, je printer instellen, je start menu instellen. Dat zou inderdaad wel gedeeld mogen worden, maar verder gewoon laten zoals het is.

(en ff over het argument van iemand hierboven dat ze pas met hun handen in het haar zaten als Linux bij het opstarten zei dat het filesystem possibly currupt is: dat doet WIndows net zo goed. Als je 'm niet goed afsluit krijg je bij het starten de bemoedigende boodschap: Station C: en D: zijn mogelijk beschadigd. Druk op een toets om met de foutcontrole te beginnen. Waarna steeds om bevestiging wordt gevraagd voor alle mogelijke reparatiebezigheden. Op zich niet slecht, maar daar weten de meeste mensen ook geen raad mee.)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met het risico zometeen gelynched te worden :D
En ff tussendoor, jeez slapen sommigen nooit??
slapen? is dat zoiets als een pc uitzetten? ;)
In veel gevallen is de keuze voor windows automatisch, welke manager heeft het lef een ander alternatief voor te stellen, met het risico zijn baan te verliezen.
Het is niet de manager die het voorstel doet, dat doet de sysadmin. De manager keurt het goed (of niet). Desondanks wil je in sommige sectoren van de zakelijke wereld niet anders dan windows op de werkstations. Het kost je namelijk als bedrijf een godsvermogen elk nieuw personeelslid naar een cursus unix4dummies te sturen, terwijl iedereen wel een keer met windows in aanraking is geweest.
In bedrijven waar een combinatie bestaat van Windows en Unix, zoals waar ik werk, is die stap wat minder ver, er zijn toch al Unix specialisten.
Bij mijn werkgever hebben we een bewuste keuze gemaakt om voor de gebruikers Windows werkstations te gebruiken en Unix (solaris) servers. Een enkele windows server vanwege applicaties die we nog aan het omzetten zijn naar unix.
Binnenkort zal de CAD groep bij ons een paar pc's met linux installeren, de bedoeling is dan dat die X-terminals gaan vervangen, en zo de load op de echte rekenbakken verminderen (waarom zou je immers een editor oid over het netwerk op een dure HP bak laten draaien).
Waarom extra kosten maken voor een resource winst die niet eens merkbaar zal zijn? Je kan mij niet wijsmaken dat je echt merkt dat een paar mensen een editor open hebben staan. bovendien, waarom een volledige X-terminal gebruiken voor een editor. Daar heb je ssh/telnet access voor.
Met de keuze in China en Taiwan voor linux (waarbij, hoera, ze zelfs denken over samenwerking), lijkt het me onontkoombaar: linux heeft de toekomst.
Linux heeft altijd al toekomst gehad, de anti-trust processen tegen MS geven alleen de overheden ook een andere kijk op de zaken en gaan zoeken naar alternatieven.
Als binnen 2 jaar een fabrikant niet zorgt dat er linux drivers voor zijn produkten zijn, kan 'ie het vergeten om in China iets te verkopen. En dat wordt de grootste markt.
Als de fabrikant een duidelijke reden heeft om geen linux driver uit te brengen dan zal die er ook niet komen, uitzondering dat iemand van het particulier in elkaar sleutelt. Daar ligt ook de kracht van linux, de fabrikanten maken weinig drivers voor linux. Dat doet de open-source community.
Verder nog: als je een kale pc laat installeren, waarbij degene (thuisgebruiker) die het doet wel de beschikking heeft over internet, de telefoon etcetc, denk ik dat bv Mandrake voor een beginner (niet een debiel) niet moeilijker is dan Windows (eveneens voor een beginner).
Ik zie het niet zo zitten om even mandrake via FTP of HTTP te installen over een telefoonlijn, maar qua idee heb je gelijk :)
De 'grijze duif' windows is overal vanwege de monopoliepositie, niet omdat hij zo goed vliegt.
Nee, het magische woord is mogelijkheden, ik bedoel hiermee absoluut niet dat linux/unix geen mogelijkheden heeft, eerder het tegendeel. Maar MS heeft zijn mogelijkheden met windows altijd goed gepromote terwijl linux/unix zich voornamelijk heeft gericht op de servermarkt. Al een tijd nu probeert linux van het server idee af te komen en zijn intrede te maken op de desktopmarkt, dit zal zeker wel lukken, maar voor veel mensen is linux nog steeds een server.
De echte specialisten (rekenprogs, CAD etc) gebruiken unix systemen, of Mac (video bewerking etc).
Bij universiteiten en rekencentra zie je zeker veel unix/linux systemen, maar de werkstations zijn nog steeds 70% windows.
Windows is slechts voor de (ongeinformeerde/onginteresseerde ?) middenmoot, die dat toevallig kent omdat hij daar al jarenlang viavia illegale software en versies van krijgt. En natuurlijk omdat hij een pc gekocht heeft met windows, en er ook al aan gewend is geen support te krijgen...
onzin, windows is voor iedereen die met een computer bezig is. Niet iedereen zal bewust de keuze voor windows hebben gemaakt omdat er in winkels te weinig wordt gewezen op alternatieven. Ik weet overigens niet waar jij het idee van daan haalt geen support te krijgen, maar als je keurig je licenties heb betaald krijg je prima support bij MS hoor, het is niet altijd de op de manier waarop je het wilt, maar ze doen wat dat betreft wel hun best. Daarnaast vindt je op usenet net als over linux/unix genoeg info over windows.
En inderdaad, sommige dingen krijg je niet in 1 keer geinstalleerd, en het kost moeite,...
Dat is met alles, niet alleen met linux. Windows kan ook heel irritant zijn met installaties.
van de andere kant, neem een RPC1 (regiovrije) dvd-drive, een dvd uit een andere dan de ingestelde zone (bv uit australie, zone 4) en een gemiddelde windows gebruiker, et voila, hij kan 'm niet afspelen.
Als je xine download (oh ja, dat is eigenlijk te moeilijk), moet je wel de versie hebben met dvdnav enzo, maar dan heb je daar geen gezeur meer mee.
Als je even DVDGenie voor windows installeert doet ie het ook prima hoor, echt geen enkel probleem.
Oh ja, games had PvA het wel niet over, maar als je nu een pc koopt, zit daar toch echt XP op, waarmee de game-ervaring toch echt niet zo lekker schijnt te lopen (heb een buurjongen die daar erg van baalt, moest weer win98se installeren, .... en dat is natuurlijk ook niet rielekst, want win98se wil alleen maar op de eerste partitie op de master van de 1e ide controller functioneren,... en daar stond XP... ).
Partition magic, het magische woord :D
Maar ik ben met je eens dat XP niet echt lekker werkt, veel te veel onzin erin.
Het grootste probleem met Windows:
er wordt alles aan gedaan om je als klant te binden, dus zonder het te realiseren ben je volledig afhankelijk van Microsoft.
Let er bij dit probleem wel op dat we (de computerende mensheid) dit probleem zelf gecreerd hebben, iedereen moest en zou windows hebben toen het uit kwam (MS marketing is wat dat betreft de beste ter wereld). Dus MS zag zijn kans en pakte die met beide handen aan.
Meneer PvA heeft ook nog nooit geprobeerd een Word2000 doc te openen in Word97, want compatibiliteit is daaar ver te zoeken. Erger is de reden voor het gebrek aan compatibiliteit...
Word2000 is 99% compatible met Word97, de bestandsformaten zijn gelijk. Enige dat niet zal werken zijn de nieuwere funkties van Word2000, dat is ook logisch omdat Word97 simpelweg niet weet wat het is.
Oh ja, nog een paar feitjes in het voordeel van Linux: ik ken iemand bij Reuters, die er erg van baalt dat ze niet overstappen op linux, omdat hij vertelde dat veel van hun klanten overstappen of overgestapt zijn: Merryl Lynch etcetc.
Beetje vreemd en niet in het voordeel van Linux hoor. Ik ga toch ook niet mijn hele serverpark overgooien op linux omdat een klant van ons roept dat hij op linux draait en hij dat beter vindt werken dan solaris? zou een beetje belachelijk zijn.
Zolang je het hebt over een bedrijf waar je specialisten hebt rondlopen die alleen kennis van Windows hebben, blijft Windows de oplossing,... ook al is het een zwaktebod, ... ze kunnen die specialisten nl niet zomaar ontslaan.
Ik ben zelf een windows specialist en daarnaast aardig goed in linux/FreeBSD en redelijk in solaris. De kennis van alle werelden bij elkaar maken het alleen maar beter. Ontslaan is nooit een oplossing, geef ze eerder de mogelijkheid om door te leren en dingen te gebruiken die ze nog niet kennen.
Als er al unix of linux specialisten zijn, is linux vaak veel handiger,
Valt wel mee, met sommige zaken heb ik liever unix dan linux. Unix is wat robuster dan linux.
vooral als het gaat over extra progs installeren, met win krijg ik altijd te horen dat ik het nieuwe prog kan gebruiken na uit en inloggen, of zelfs rebooten.... En als ik een nieuw progje nodig heb, is dat niet volgende week... Maar ja, rebooten is ook niet handig als ik met een hoop andere dingen bezig ben (bv via reflection op het unix systeem aan het designen ben).
staat dan wel tegenover dat het niet vaak voor komt dat men installeert en designed te gelijk. Tenminste niet in mijn ervaring. Wat wel zo is is dat als de Unix X-terminal goed is ingesteld kan je rebooten zonder dat je je X-terminal hoeft af te sluiten, na de reboot kan je inloggen en zo weer verder gaan waar je was gebleven.
Er zijn 2 zaken die de invoering van linux tegenhouden, en die houden elkaar in stand:
- de specialisten die er zijn voor windows willen hun baan niet kwijt
dus wordt windows overal gebruikt, en linux niet
Dit is dus onzin, echte specialisten kijken langer dan hun neus lang is en zien ook wel in dat sommige zaken gewoon beter aan een unix/linux machine kunnen worden overgelaten.
- omdat windows de standaard is, worden daar de drivers voor gemaakt, en niet voor linux.
als dat zo was zou er helemaal niets werken in linux omdat er geen drivers zouden zijn. Linux is vanaf het begin af aan qua drivers afhankelijk geweest van de open-source community. Denk je echt dat fabrikanten daar nu nog tussen willen zitten. De meeste nieuwe hardware wordt geleverd met een generic/beta driver voor linux die het product laat werken maar zodra er iemand in de open-source community tijd voor heeft genomen komt er een driver die alle mogelijkheden van de hardware kan benutten.
Zoals gezegd, die 2 zaken houden elkaar in stand, totdat de markt voor linux groter wordt dan zo'n 10 a 15%. Laten we dus de chinezen dankbaar zijn, want dat is binnen een jaartje zover..
seeing is believing.
Problemen van hardwareondersteuning zijn dan in elk geval voorbij.
Hoezo, dat een fabrikant drivers voor china maakt wil niet gelijk zeggen dat ze vrijelijk beschikbaar worden gesteld. Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn dat de chinese overheid een stuk of wat coders in dienst neemt die drivers maken voor de hardware.
Dat dat evt niet op de dozen staat van produkten heeft meer te maken met de huidige situatie: mensen die nu met linux bezig zijn zoeken zelf wel uit hoe ze een bepaald produkt aan de praat krijgen, en zo hoeft de fabrikant geen support oid te geven.
Denk eerder dat het er niet staat omdat het de markt niets zal zeggen. een "compatible with windows" logo is algemeen bekend.
Overigens: bij mijn Asus A7V333 zag ik op het cd-tje dat er bv wel linux-drivers bijwaren voor de ingebakken audio.
Yep ik ken die drivers, komen van de open-source community af en zijn beetje aangepast door een coder bij Asus zelf.
Nou nog ff wat inhaken op wat PvA schrijft:
De Duitse overheid wil er niks aan doen dat linux een volhardende penguin is en windows een grijze duif, ze willen dat hun systeem minder kwetsbaar wordt.
Dat heeft minder met het besturingssysteem te maken en meer met de afdeling systeembeheer.
Niet alle computerhardware is geschikt voor linux...?
Nee, en alle computerhardware van 3 jaar geleden kan je afschrijven als je bij windows blijft, want binnenkort wordt NT4 niet meer ondersteund, en wie dan niet overstapt heeft geen support meer.
Maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer mag gebruiken, waarom zou je een goed werkende Windows NT4 server vervangen? Kost alleen maar geld dat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Windows 95 wordt ook niet meer door MS gesupport maar er zijn nog legio van mensen die het gebruiken.
Bovendien, die paar HP scanners her en der zijn veel goedkoper te vervangen dan alle pc's...
Ja, maar waarom zou je ze vervangen als dat niet hoeft, enkelt om een ander OS te gaan draaien? nogal overbodig. Een scan in windows is echt niet anders dan een scan in linux hoor.
Verder kan ik me weinig hardware voorstellen in een vrij standaard compaq, ibm of dell bak (wat ze daar meestal hebben) die niet zou werken onder linux.
Erg FUD achtig argument.
Waar zou PvA het vandaan hebben (always 2 there are, a master and an apprentice... )...
ontmoet mijn toshiba laptop eens (tecra 8100), zodra de PCMCIA op PCIC staat wordt linux helemaal gek. Reden, de aansturing daarvan kan door linux niet gedaan worden en linux herkent het bij iedere reboot als een ander device.
Windows heeft er geen problemen mee. (FreeBSD ook niet overigens, is echt iets van linux)
Voor specifieke toepassingen is geen linuxversie voorhanden?
Voorbeeld???
Laat mij eens een goed werkende Exchange achtige server zien op linux? Er zijn wel projecten waarbij mensen proberen dit te doen, maar er is er nog geeneen die zo goed werkt als de MS versie (mits goed geconfigged uiteraard).
Ok, is soms ook wel zo. Maar als je niet al te dom bent, en je hebt software laten schrijven voor je eigen specifieke toepassingen, heb je ook de source (toch?). Anders zal je je moeten behelpen met wine of zo; toegegeven, beide oplossingen kosten tijd en moeite.
en tijd is geld, dus is de zakelijke markt grotendeels niet geinterreseerd, das gewoon de harde waarheid. Het is duurder om een afdeling op te richten die zich constant met dit soort zaken bezig houdt dan om windows te gaan draaien.
Oh ja, veel van die dingen werken nog in een msdos venster, dus lopen prima onder linux in een dosemu..
Veel applicaties tegenwoordig worden in Delphi of Visual basic gemaakt. Voor Delphi is er een mooi alternatief in linux, maar voor visual basic moet al snel wine worden ingeschakelt.
Windows specialisten moeten worden omgeschoold?
Neehoor, die kick je eruit.
En dan het aantal werkelozen omhoog laten schieten, waar denk jij mee na, je leuter ofzo. Das niet goed voor de arbeidsmarkt en dus ook niet voor de zakenwereld. Omscholen is een veel beter alternatief.
Verder wel waar, maar als je de eerste linux-specialist in huis haalt, zie je waarschijnlijk dat die windows specialisten opeens een vrijwel vertikale leercurve hebben.
en als je een unix specialist in huis haalt begint de linux specialist ook weer te leren. Krijg de indruk dat jij windows specialisten zo een beetje onderaan de lijst van specialisten heb staan. Ik denk dat je je daarop verkijkt, windows specialisten (de echten uiteraard) hebben echt wel wat meer kennis dan een beetje kunnen wijzen en klikken met de muis.
Motivatie is alles, en hoog als je baan op het spel staat
Heb jij een wrok tegen windows specialisten?
Computerbestanden hoeven vaak niet te worden omgezet om ze te gebruiken, maar PvA heeft nog nooit linux in actie gezien dus dat argument komt van een of ander MS FUD praatje...
Mee eens, enige uitzondering is een enkelt text bestand dan in notepad is gemaakt en met VI wordt geopend. Het is allemaal leesbaar enzo, maar sommige ascii tekens moeten er even worden uitgehaald.
Dat linux met zijn lagere prijs (3 cd-r's en 1.8GB aan download data voor Mandrake 8.2) van de andere kant (ingebruikname etc) zoveel kost dat dat geen voordeel is, hmmm,...
Bij een gedownloade versie van linux zit geen supportcontract dus kan je support buiten internet/usenet wel vergeten, bij windows zit dat voor een periode in de licentie.
Zoals gezegd, binnenkort moeten alle bedrijven overstappen op WinXP, en dus hun oude PII 333MHz bakken de deur uitdoen, omdat voor NT of 98 geen support meer is, dus het lijkt me sterk dat dat niet opweegt tegen de kosten van linux-invoering...
Windows 2000 pro draait prima op een P2 333 met 256Mb ram, eventueel kan je nog upgraden naar P3 450 (slot1 versie) en dan kan je nog wel een jaar of 2 door. Denk dat dat stukken goedkoper is dan alles overgooien naar Linux inc. cursussen enzo.
Conclusie: voor PvA is linux inderdaad een penguin: iets wat zo ver van zijn bed is dat hij er geen weet van heeft, afgezien van wat foto's die een bekende heeft gemaakt in de plaatselijke dierentuin.
In het wild heeft PvA er nog nooit een waargenomen, maar als het zover komt (wat me sterk lijkt in de komende 12 maanden, want PvA lijkt zo'n huiselijk typje dat hij waarschijnlijk de andere kant op kijkt als het zover is) zou hij best wel eens verbaasd kunnen opkijken.
Alhoewel ik hem ervan verdenk dan te zeggen: goh er is veel veranderd in de laatste x maanden, linux is echt vooruitgegaan. Yeah right.
PvA heeft het artikel gewoon overgenomen van de MS marketing.
Om verder te gaan met de beeldspraak (voor het geval dat iemand zover heeft gelezen... ):
De duiven zijn de ergste vervuilers in de grote steden, bv in Parijs worden/zijn alle monumentale gebouwen in zeer hoge mate aangetast door de duivenschijt, dat er een boete op het voeren van duiven staat van (toen ik er nog woonde) 100.000 FrF....
Maar over dergelijke 'onvolkomenheden' van de duifjes zal PvA alleen maar zeggen: dat hoort erbij, dat is nou eenmaal zo.
een duif is onderdeel van de natuur, als je er teveel van afschiet wordt het vanzelf een beschermt dier, en dan is ie nog veel gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 09 juni 2002 14:31 schreef beelzebubu het volgende:
Als toevoeging op RG(c), ik denk dat een standaard desktop niet nodig is, alswel de mogelijkheid om tussen Qt/KDE en gtk+/Gnome programma's informatie via copypaste te kunnen uitwisselen, zoals tabellen vanuit Gnumeric in KWord copypasten zonder verlies van layout
Ik vind dat die wel noodzakelijk is, anders weet niemand waar die aan toe is. Er zijn tig toolkits die allemaal precies hetzelfde doen. Hoe kan een fabrikant, zeg Macromedia, nou programma's voor Linux maken? Dat is haast niet te doen omdat er geen standaard is.
Bij Windows heb je gewoon een vasta API en that's it. Je kan ervan opaan dat die in elke versie hetzelfde is. Windows 95 proggies doen het perfect op Windows XP. Programma's voor KDE1 werken niet op KDE2.

Producenten van software en hardware willen gewoon een standaard grafische API en een standaard grafische desktop zodat ze weten waar ze aan toe zijn en software ervoor kunnen maken dat bij iedereen werkt. In Windows kan dat, in MacOS kan dat, in BeOS kan dat, maar in Linux niet. Daarom gaat Linux nooit iets worden voor de massa. Noteer maar vast, kijken wie er over tien jaar gelijk heeft gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 15:02 schreef DeatHLocK het volgende:
met het risico zometeen gelynched te worden :D
Je vraagt erom. >:).
onzin, windows is voor iedereen die met een computer bezig is.
Nee, windows wordt gebruikt door iedereen die een computer heeft. Windows is niet geschikt voor hen. Het enige OS dat n00b-resistent is, is MacOS (imho). Ooit met MacOS gespeeld? Doen! Je zult versteld staan!

Windows wordt slechts gebruikt omdat de buurman of die technische zoon van de overburen windows gebruikt (en dus alles kan repareren, * Anoniem: 27915 *). Of omdat je dan Word documentjes van de buurman bij jou thuis kan kijken. Of van je werk... Whatever. Dat dat ook anders kan (OpenOffice support Office docs) weet men niet of snapt met niet.
Word2000 is 99% compatible met Word97, de bestandsformaten zijn gelijk. Enige dat niet zal werken zijn de nieuwere funkties van Word2000, dat is ook logisch omdat Word97 simpelweg niet weet wat het is.
Ik heb teveel Word97 documenten gezien die in Word2k als tekst (binary) werden gerendenderd.
Maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer mag gebruiken, waarom zou je een goed werkende Windows NT4 server vervangen? Kost alleen maar geld dat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Windows 95 wordt ook niet meer door MS gesupport maar er zijn nog legio van mensen die het gebruiken.
Leg dat maar aan de manager uit. Een keer raden wie er over de software keuze in middelgrote bedrijven gaat. Juist ja, de manager... |:(.
Laat mij eens een goed werkende Exchange achtige server zien op linux? Er zijn wel projecten waarbij mensen proberen dit te doen, maar er is er nog geeneen die zo goed werkt als de MS versie (mits goed geconfigged uiteraard).
Exchange is een windows specifiek product. Dit is hetzelfde als 'laat mij eens een Macintosh server op windows zien' of 'laat mij eens een Novell server op Solaris zien'. Wat jij wel kan vragen is 'kan ik van linux een bedrijfsmailserver maken'. En ja, dat kan. Hetzij via webmail, hetzij via IMAP+SMTP, hetzij via (ouderwets) POP3+SMTP. Het kan dus best.
Bij een gedownloade versie van linux zit geen supportcontract dus kan je support buiten internet/usenet wel vergeten, bij windows zit dat voor een periode in de licentie.
90% van de windows thuis gebruikers heeft geen licentie. Over het algemeen gaat die support niet via MS maar via je computerfabrikant. MS zelf is nauwelijks verantwoordelijk voor support.
Windows 2000 pro draait prima op een P2 333 met 256Mb ram, eventueel kan je nog upgraden naar P3 450 (slot1 versie) en dan kan je nog wel een jaar of 2 door. Denk dat dat stukken goedkoper is dan alles overgooien naar Linux inc. cursussen enzo.
Hoeveel kost een windows licentie ook alweer? :?...

Maargoed, dit verzandt weer in de oude MS/Windows vs. Linux discussie, dus laten we er maar snel over ophouden... Meneer PvA mag eens de nieuwste windows (XP) en Linux (bv. Redhat 7.3) installeren en dan nogmaals vergelijken. Benieuwd of hij dan nog hetzelfde artikel schrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 19:06 schreef RG© het volgende:
Noteer maar vast, kijken wie er over tien jaar gelijk heeft gehad :)
We zullen zien. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28844

Hah, iemand die mijn verhaal gelezen heeft... ;)

[..]

Het is niet de manager die het voorstel doet, dat doet de sysadmin. De manager keurt het goed (of niet). Desondanks wil je in sommige sectoren van de zakelijke wereld niet anders dan windows op de werkstations. Het kost je namelijk als bedrijf een godsvermogen elk nieuw personeelslid naar een cursus unix4dummies te sturen, terwijl iedereen wel een keer met windows in aanraking is geweest.
Het is toch echt de manager die de beslissing neemt, op aanraden van de sysop; tenzij het een erg klein bedrijfje is...
Waarom extra kosten maken voor een resource winst die niet eens merkbaar zal zijn? Je kan mij niet wijsmaken dat je echt merkt dat een paar mensen een editor open hebben staan. bovendien, waarom een volledige X-terminal gebruiken voor een editor. Daar heb je ssh/telnet access voor.
Ik vond het ook raar, totdat me werd uitgelegd dat: er geen nieuwe xterminals gemaakt worden. En ze zitten bij ons veelal op X11R5, met maar liefst 256 kleuren. Met andere woorden: upgraden is echt geen luxe.
Verder: bandbreedte is dus wel een probleem, niet vanwege een paar editors, maar wel vanwege een heleboel editors en vergelijkbare, simpele progjes.
Oh ja, de logfiles van designprogramma's zijn vaak meerdere megabytes groot, ook niet zo rielekst.
Als de fabrikant een duidelijke reden heeft om geen linux driver uit te brengen dan zal die er ook niet komen, uitzondering dat iemand van het particulier in elkaar sleutelt. Daar ligt ook de kracht van linux, de fabrikanten maken weinig drivers voor linux. Dat doet de open-source community.
Ik bedoel meer: de fabrikant moet ervoor zorgen dat drivers er kunnen komen. Als ze geen info geven komen er geen drivers. Maar volgens mij begreep je dat wel.. ;)
Ik zie het niet zo zitten om even mandrake via FTP of HTTP te installen over een telefoonlijn, maar qua idee heb je gelijk :)
Lijer!! :)
Ik bedoelde dat hij wel de cd-tjes had liggen.
Nee, het magische woord is mogelijkheden, ik bedoel hiermee absoluut niet dat linux/unix geen mogelijkheden heeft, eerder het tegendeel. Maar MS heeft zijn mogelijkheden met windows altijd goed gepromote terwijl linux/unix zich voornamelijk heeft gericht op de servermarkt. Al een tijd nu probeert linux van het server idee af te komen en zijn intrede te maken op de desktopmarkt, dit zal zeker wel lukken, maar voor veel mensen is linux nog steeds een server.
Daar kom je trouwens op een punt dat ik vergeten was: zonder commercieel succes geen promotie, dus een rem op de vooruitgang...
Misschien wel een groter struikelblok dan de overige die ik genoemd heb.
onzin, windows is voor iedereen die met een computer bezig is. Niet iedereen zal bewust de keuze voor windows hebben gemaakt omdat er in winkels te weinig wordt gewezen op alternatieven. Ik weet overigens niet waar jij het idee van daan haalt geen support te krijgen, maar als je keurig je licenties heb betaald krijg je prima support bij MS hoor, het is niet altijd de op de manier waarop je het wilt, maar ze doen wat dat betreft wel hun best. Daarnaast vindt je op usenet net als over linux/unix genoeg info over windows.
Over geen support: als je als thuisgebruiker een probleem hebt, hoor ik in elk geval weinig verhalen van mensen die van MS een oplossing kregen.
Als je even DVDGenie voor windows installeert doet ie het ook prima hoor, echt geen enkel probleem.
Ja, dus ga je al verder dan de doorsnee gebruiker, ik weet ook wel dat dat er is, maar veel gebruikers die dat weten of kunnen achterhalen zouden waarschijnlijk met linux ook best uit de voeten kunnen... dat was mijn punt.
Let er bij dit probleem wel op dat we (de computerende mensheid) dit probleem zelf gecreerd hebben, iedereen moest en zou windows hebben toen het uit kwam (MS marketing is wat dat betreft de beste ter wereld). Dus MS zag zijn kans en pakte die met beide handen aan.
Nee, MS was de eerste die geen gigantische bedragen vroeg voor een simpele editor (IBM bv wel), toen zijn ze in een goed daglicht gekomen, waardoor ze later zoveel succes konden hebben met windows.
Maar nu is het zo dat er itt toen wel alternatieven zijn.
Ehm, dan heb ik het toch verkeerd begrepen, want Office XP is nl wel weer helemaal compatible met Office 97. Het trucje bleek nl niet te werken, de wereld stapte niet massaal over op Office2000... Maar inderdaad, ik kan me vergissen.
Beetje vreemd en niet in het voordeel van Linux hoor. Ik ga toch ook niet mijn hele serverpark overgooien op linux omdat een klant van ons roept dat hij op linux draait en hij dat beter vindt werken dan solaris? zou een beetje belachelijk zijn.
Nee, dat bedoel ik ook niet, het was meer in de trant van: bij het ene bedrijf zegt men dat het niet kan, maar het andere bedrijf kan het wel en doet het ook...
Ik ben zelf een windows specialist en daarnaast aardig goed in linux/FreeBSD en redelijk in solaris. De kennis van alle werelden bij elkaar maken het alleen maar beter. Ontslaan is nooit een oplossing, geef ze eerder de mogelijkheid om door te leren en dingen te gebruiken die ze nog niet kennen.
Je hebt mijn >:) niet gekwoot!!! Stond er niet voor niets... :)
Valt wel mee, met sommige zaken heb ik liever unix dan linux. Unix is wat robuster dan linux.
Ehmm, lijkt me dat dat niet per se zo hoeft te zijn, maar ik kan me vergissen, ... dus als jij het zegt.
staat dan wel tegenover dat het niet vaak voor komt dat men installeert en designed te gelijk. Tenminste niet in mijn ervaring. Wat wel zo is is dat als de Unix X-terminal goed is ingesteld kan je rebooten zonder dat je je X-terminal hoeft af te sluiten, na de reboot kan je inloggen en zo weer verder gaan waar je was gebleven.
Ik design de hele tijd, wordt ik voor betaald, maar als ik eens een progje nodig heb, moet ik wel uitloggen etcetc. Dus inderdaad, ik kan niet tegelijkertijd installeren en designen, werk op een Windows pc... :D

En nee, ik kan niet rebooten met mijn pc en aankoppelen aan de unix omgeving en alles daar nog terugvinden.
Bij reflection draait de wm op de win pc...
als dat zo was zou er helemaal niets werken in linux omdat er geen drivers zouden zijn. Linux is vanaf het begin af aan qua drivers afhankelijk geweest van de open-source community. Denk je echt dat fabrikanten daar nu nog tussen willen zitten. De meeste nieuwe hardware wordt geleverd met een generic/beta driver voor linux die het product laat werken maar zodra er iemand in de open-source community tijd voor heeft genomen komt er een driver die alle mogelijkheden van de hardware kan benutten.
Nvidia wil daar in elk geval wel tussen zitten... verder heb je gelijk, maar ik had het dus over het beschikbaar stellen van de nodige info/specs om drivers te kunnen maken.
seeing is believing.
Mee eens...
Het is natuurlijk ook wishful thinking aan mijn kant, maar anders krijg je van die saaie discussies van ja en amen... :P
Hoezo, dat een fabrikant drivers voor china maakt wil niet gelijk zeggen dat ze vrijelijk beschikbaar worden gesteld. Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn dat de chinese overheid een stuk of wat coders in dienst neemt die drivers maken voor de hardware.
Nee, maar drivers speciaal voor china??? Als ze toch de moeite nemen, maken ze die dingen natuurlijk algemeen beschikbaar. Coders voor de chinese overheid? Als er al zoveel open source driver hackers zijn, waarom dan nog meer zelf inhuren?
Denk eerder dat het er niet staat omdat het de markt niets zal zeggen. een "compatible with windows" logo is algemeen bekend.
Is ook weer waar.
In mijn ervaring blijven de meeste grote bedrijven hangen bij de laatste versie die goed (genoeg) werkt, en die ondersteund wordt. Verder heb je gelijk.
Ja, maar waarom zou je ze vervangen als dat niet hoeft, enkelt om een ander OS te gaan draaien? nogal overbodig. Een scan in windows is echt niet anders dan een scan in linux hoor.
Nee, dat was meer vanuit het idee dat als je je NT bakken eruit doet omdat dat niet meer gesupport wordt, je dus voor mijn gevoel voor de keuze staat: XP op nieuwe hardware, of Linux op dezelfde oude hardware.
ontmoet mijn toshiba laptop eens (tecra 8100), zodra de PCMCIA op PCIC staat wordt linux helemaal gek. Reden, de aansturing daarvan kan door linux niet gedaan worden en linux herkent het bij iedere reboot als een ander device.
Windows heeft er geen problemen mee. (FreeBSD ook niet overigens, is echt iets van linux)
Tsja, ik heb ook niet gezegd dat er geen problemen mee zijn, alleen dat de meeste hardware (en bij de bedrijven die ik ken, hebben de meesten bv geen laptop) best prima zal werken onder linux.
en tijd is geld, dus is de zakelijke markt grotendeels niet geinterreseerd, das gewoon de harde waarheid. Het is duurder om een afdeling op te richten die zich constant met dit soort zaken bezig houdt dan om windows te gaan draaien.
Klopt, en niemand kijkt naar de lange termijn. Het Bush syndroom: slechts maximaal 4 jaar vooruitkijken, alles daarna mogen zij die na ons komen oplossen.
En dan het aantal werkelozen omhoog laten schieten, waar denk jij mee na, je leuter ofzo. Das niet goed voor de arbeidsmarkt en dus ook niet voor de zakenwereld. Omscholen is een veel beter alternatief.
Natuurlijk denk ik met mijn leuter, die heeft de grootste herseninhoud.
Doe nou af en toe wat meer moeite mijn smilies te interpreteren... :P
en als je een unix specialist in huis haalt begint de linux specialist ook weer te leren. Krijg de indruk dat jij windows specialisten zo een beetje onderaan de lijst van specialisten heb staan. Ik denk dat je je daarop verkijkt, windows specialisten (de echten uiteraard) hebben echt wel wat meer kennis dan een beetje kunnen wijzen en klikken met de muis.
Helaas zijn er nogal veel windows 'specialisten' die niet echt meer kunnen dan klikken. En daar heb ik een hekel aan. Ik ben er ook een paar tegengekomen die wel van wanten weten, en die zie ik dan ook kwa niveau tussen de Unix specialisten, daar niet van. Ik denk/vermoed alleen dat het gemiddeld niveau van alle windows specialisten door de klik-kids inderdaad zodanig omlaag gehaald wordt dat het duidelijk onder het gemiddelde van andere systeemspecialisten komt....
Heb jij een wrok tegen windows specialisten?
Nee, alleen een hekel aan mensen die met oogkleppen oplopen en blaten over dingen waar ze niks vanaf weten. Een aantal van hen is (noemt zich ..?) windows specialist.
PvA heeft het artikel gewoon overgenomen van de MS marketing.
Oooh, vandaar....
;)
een duif is onderdeel van de natuur, als je er teveel van afschiet wordt het vanzelf een beschermt dier, en dan is ie nog veel gevaarlijker.
:) :)
Ja, maar voorlopig mag je vrij knallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:36
Zoiets stond ook in de kijk, echte slechte artikelen van buitenstaanders die de power knop op een computerkast niet eens kunnen vinden. :(

En daarnaast heb ik al zo vaak gehad dat linux wel exotische hardware detecteerde en windows niet. Linux en Windows zijn als je er een soort punten wedstrijd van gaat maken allebei evengoed, maar de een wint het op het andere vlak dan de ander, Windows wint bijvoorbeeld media, en Linux stabiliteit (logisch :))

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 09:56 schreef DeatHLocK het volgende:
Hij draaide hier tot voorkort echt hoor (NT4 op een Sparc classic). De versie die je er voor nodig heb werd enkelt nooit op de verkochte cdrom gezet, maar als een separate release verkocht.
Ah, dan heb ik me vergist.
en dan het hele bedrijf een cursus linux/unix gaan geven zodat ze ook nog weten wat er gebeurt als ze per ongeluk op het verkeerde icoontje klikken. Of ga jij als systeembeheerder iedere dag het hele pand rond om iedereen maar te vertellen wat wel en niet kan.
http://newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239&mode=thread
Ik zou mijn tante niet achter linux zetten. Na een dag loopt ze gillend weg.
Wrom?
Girotellen werkt ook niet, enz.
Wrom niet? Hier werkt het met de Rabobank wel iig...
Van Kmail snapt ze niks, ze kan maar nauwelijks met outlook expresse omgaan
Evolution is een outlook-clone... Lijkt me dat ze dat wel snapt?
En als ze er zoveel moeite mee heeft, dan wordt het ook nog lol als ze een nieuwe Windows versie moet gaan draaien met nieuwere apps.
Ze is begonnen met win 3.11 en aan windows + wordperfect gewend geraakt.
WP is er ook voor GNU/Linux
De overstap naar word was al moeilijk genoeg. Bij staroffice kan ik haar weer helemaal alles opnieuw gaan uitleggen.
Ja, en dat probleem zul je blijven houden, regardless van OS. Applicaties veranderen.
Grappig... GNU/Linux is technisch gezien een Unix...
Misschien bedoelde je 'Solaris' ipv 'Unix' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 20:15 schreef Jackabuzah het volgende:

Windows wint bijvoorbeeld media, en Linux stabiliteit (logisch :))
Is dat logisch? nou ik had laatst een mooie linuxcrash. Muis deed het wel, maar zelfs vanaf mijn server inloggend kon ik de computer niet rebooten. Verder vertoont heel wat software nukken. Stopt er spontaan mee of loopt vast. Ook kde.

Ja ik weet wel dat linux de kernel is, maar het geheel (linux + gui etc.) is zéker niet stabieler dan windows.
Die vergelijking kon wel eens negatief uitpakken voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 20:17 schreef deadinspace het volgende:

Grappig... GNU/Linux is technisch gezien een Unix...
Misschien bedoelde je 'Solaris' ipv 'Unix' ?
zoek jij de betekenis van GNU eens op :)

Gnu is Not Unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53837

Gnu is Not Unix
mjah... maar sommige mensen denken daar blijkbaar anders over... zoek jij de betekenis van tux (die pinquin) eens op...

Torvalds UniX :P (en nee, tux komt dus niet van 'tuxedo', engels voor kostuum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:36
Op zondag 09 juni 2002 20:46 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Is dat logisch? nou ik had laatst een mooie linuxcrash. Muis deed het wel, maar zelfs vanaf mijn server inloggend kon ik de computer niet rebooten. Verder vertoont heel wat software nukken. Stopt er spontaan mee of loopt vast. Ook kde.

Ja ik weet wel dat linux de kernel is, maar het geheel (linux + gui etc.) is zéker niet stabieler dan windows.
Het hangt er erg vanaf wat je er mee doet, welke software je draait enzo, maar een echte crash zoals onder windows heb ik echt nog nooit gehad. Meestal lukt bij mij de installatie niet of ik verkloot mijn X-server door te klooten met fonts :(.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 09 juni 2002 21:02 schreef DeatHLocK het volgende:

Gnu is Not Unix
Yep, maar de kernel (Linux) voldoet aan alle eisen om een Unix te zijn (al is het slechts een Unix-achtige ofwel een *nix omdat hij niet gecertificeerd is). De GNU-tools daarbovenop volgen in de meeste gevallen de POSIX-standaard en verhinderen GNU/Linux er niet van een Unix-achtige te zijn. Of het ook een echte Unix is, daar zijn hier al heel wat discussies over geweest.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 20:46 schreef Kheperi het volgende:
Daar heb ik dan compleet geen last van (en ook nooit gezien bij anderen) :?
Staat er iets boeiends in je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 21:02 schreef DeatHLocK het volgende:

Gnu is Not Unix
Ik weet wat GNU betekent hoor, maar GNU/Linux is gewoon (vrijwel?) 100% POSIX compliant, wat inhoudt dat het technisch gezien even Unix is als Solaris (licensetechnisch en historisch gezien niet nee, maar dat heeft weinig met de robuustheid te maken).

En van www.gnu.org
The GNU Project was launched in 1984 to develop a complete Unix-like operating system which is free software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 20:11 schreef aRTee het volgende:
Hah, iemand die mijn verhaal gelezen heeft... ;)
[..]
:D
Het is toch echt de manager die de beslissing neemt, op aanraden van de sysop; tenzij het een erg klein bedrijfje is...
Dat zei ik ook :)
Ik vond het ook raar, totdat me werd uitgelegd dat: er geen nieuwe xterminals gemaakt worden. En ze zitten bij ons veelal op X11R5, met maar liefst 256 kleuren. Met andere woorden: upgraden is echt geen luxe.
Verder: bandbreedte is dus wel een probleem, niet vanwege een paar editors, maar wel vanwege een heleboel editors en vergelijkbare, simpele progjes.
Oh ja, de logfiles van designprogramma's zijn vaak meerdere megabytes groot, ook niet zo rielekst.
Kijk, dan is het een situatie waarin er weinig alternatieven zijn.
Ik bedoel meer: de fabrikant moet ervoor zorgen dat drivers er kunnen komen. Als ze geen info geven komen er geen drivers. Maar volgens mij begreep je dat wel.. ;)
jep, maar bedenk wel dat zeker in het begin fabrikanten erg terughoudend waren hiermee. dit begint nu steeds beter te gaan, maar dat geldt niet voor elke fabrikant.
Lijer!! :)
Ik bedoelde dat hij wel de cd-tjes had liggen.
>:)
Daar kom je trouwens op een punt dat ik vergeten was: zonder commercieel succes geen promotie, dus een rem op de vooruitgang...
Misschien wel een groter struikelblok dan de overige die ik genoemd heb.
MS heeft duidelijk bewezen dat alles draait om promotie bij de software. anders was windows nooit zo "belangrijk" geworden in de wereld.
Over geen support: als je als thuisgebruiker een probleem hebt, hoor ik in elk geval weinig verhalen van mensen die van MS een oplossing kregen.
Daar kan ik niet over oordelen, maar daar staat tegenover dat ik ook nooit gehoord heb van een linux gebruiker die support heeft gekregen van de leverancier van zijn distro. Support wordt gewoon op het internet gezocht.
Ja, dus ga je al verder dan de doorsnee gebruiker, ik weet ook wel dat dat er is, maar veel gebruikers die dat weten of kunnen achterhalen zouden waarschijnlijk met linux ook best uit de voeten kunnen... dat was mijn punt.
Maar met jouw wijze van de installatie voor de dvd player in linux ga je op zich ook verder dan normaal, aangezien je zelf al aangaf dat dit een speciale/aangepaste versie is.
Nee, MS was de eerste die geen gigantische bedragen vroeg voor een simpele editor (IBM bv wel), toen zijn ze in een goed daglicht gekomen, waardoor ze later zoveel succes konden hebben met windows.
Maar nu is het zo dat er itt toen wel alternatieven zijn.
en dat is het hem juist, toen waren er alternatieven en moest het allemaal goedkoop zijn dus koos men MS, nu is zijn er alternatieven, maar heeft iedereen MS al en loopt een groot deel erover te klagen.
Ehm, dan heb ik het toch verkeerd begrepen, want Office XP is nl wel weer helemaal compatible met Office 97. Het trucje bleek nl niet te werken, de wereld stapte niet massaal over op Office2000... Maar inderdaad, ik kan me vergissen.
Office XP biedt de mogelijkheid om op de juiste wijze op te slaan in een Office97 compatible formaat, dit houdt eigenlijk in dat OfficeXP de dingen die Office97 niet kent eruit haalt. Office2000 kon dat niet helemaal goed.
Nee, dat bedoel ik ook niet, het was meer in de trant van: bij het ene bedrijf zegt men dat het niet kan, maar het andere bedrijf kan het wel en doet het ook...
Maar er zal een reden zijn waarom het niet kan, er zullen vast applicaties gebruikt kunnen worden waar jij geen weet van heb maar die toch bedrijfskritisch zijn.
Je hebt mijn >:) niet gekwoot!!! Stond er niet voor niets... :)
Mijn fout, ik had jouw posting deels gelezen en toen al op reply gedrukt, vandaar dat ik wat smilies gemist heb.
Ik design de hele tijd, wordt ik voor betaald, maar als ik eens een progje nodig heb, moet ik wel uitloggen etcetc. Dus inderdaad, ik kan niet tegelijkertijd installeren en designen, werk op een Windows pc... :D

En nee, ik kan niet rebooten met mijn pc en aankoppelen aan de unix omgeving en alles daar nog terugvinden.
Bij reflection draait de wm op de win pc...
Mja das dan een beperking die op het system is opgelegt. Met exceed is het iig wel mogelijk. De wm draait daar op de unix/linux bak.
Nvidia wil daar in elk geval wel tussen zitten... verder heb je gelijk, maar ik had het dus over het beschikbaar stellen van de nodige info/specs om drivers te kunnen maken.
yep, de reden van nvidia is dat ze niet alle informatie vrij willen geven (voor zover ik weet) en daarom blijven ze er tussen hangen.
Nee, maar drivers speciaal voor china??? Als ze toch de moeite nemen, maken ze die dingen natuurlijk algemeen beschikbaar. Coders voor de chinese overheid? Als er al zoveel open source driver hackers zijn, waarom dan nog meer zelf inhuren?
veiligheid, ik kan me voorstellen dat je als overheidsinstelling bepaalde zaken toch in de hand wilt houden. Met windows hadden ze niets in de hand, nu hebben ze de mogelijkheid om alles in de hand te nemen.
In mijn ervaring blijven de meeste grote bedrijven hangen bij de laatste versie die goed (genoeg) werkt, en die ondersteund wordt. Verder heb je gelijk.
Klopt, dat is ook de reden waarom MS een grote voet in de markt heeft, de massa van de bedrijven is met een windows 95/NT netwerk begonnen.
Nee, dat was meer vanuit het idee dat als je je NT bakken eruit doet omdat dat niet meer gesupport wordt, je dus voor mijn gevoel voor de keuze staat: XP op nieuwe hardware, of Linux op dezelfde oude hardware.
op zich leuk, maar even kijkend naar RH en Mandrake, dan zou ik dat ook niet graag op een P2 333 gebruiken als werkstation hoor, als ik 3x writer van openoffice open heb staan dan zijn de resources echt wel op, en dat is echt geen vreemde situatie in een werkomgeving. Uiteindelijk wordt het voor beide situaties upgraden, al zal het met linux een goedkopere upgrade worden.
Tsja, ik heb ook niet gezegd dat er geen problemen mee zijn, alleen dat de meeste hardware (en bij de bedrijven die ik ken, hebben de meesten bv geen laptop) best prima zal werken onder linux.
agreed :)
Klopt, en niemand kijkt naar de lange termijn. Het Bush syndroom: slechts maximaal 4 jaar vooruitkijken, alles daarna mogen zij die na ons komen oplossen.
das deels waar, al is het bij de directie vaak zo dat die na 4 jaar nog wel zitten. Er wordt vaak een bewuste keuze gemaakt om het huidige platform langer aan te houden.
Helaas zijn er nogal veel windows 'specialisten' die niet echt meer kunnen dan klikken. En daar heb ik een hekel aan. Ik ben er ook een paar tegengekomen die wel van wanten weten, en die zie ik dan ook kwa niveau tussen de Unix specialisten, daar niet van. Ik denk/vermoed alleen dat het gemiddeld niveau van alle windows specialisten door de klik-kids inderdaad zodanig omlaag gehaald wordt dat het duidelijk onder het gemiddelde van andere systeemspecialisten komt....
ah kijk, ik noem die mensen wizkids oftewel de "ik kan games installen"-specialisten :)
Nee, alleen een hekel aan mensen die met oogkleppen oplopen en blaten over dingen waar ze niks vanaf weten. Een aantal van hen is (noemt zich ..?) windows specialist.
heej die ken ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9682

'k heb het gevoel dat de Linux gebruikers een beetje last hebben van een minderwaardigheidscomplex. Ze doen niets anders dan "hun" Linux verdedigen.
Voorlopig schijnt Linux niet echt goed te installeren te zijn op een beetje geavanceerde laptop.
Alles heeft zijn voor en tegen. Dus ook Linux en Widows.
Als je ergens gevoelsmatig, om wat voor reden dan ook, voorstander van bent is dit best begrijpelijk. Dit gevoel ken ik ook. Ik riep toen ik nog een ATARI ST had ook "Fuck for Amiga!" 't was gewoon een bepaald gevoel dat je voor ATARI had. Volgens mij zijn er nu Linuxgebruikers die "Fuck Windows" roepen....
'k heb ik thuis nu gewoon twee PC's onder Windows draaien die prima hun werk doen.

Het ergste is als je bij een overheidsinstelling werkt waar de ICTers de baas zijn (Apeldoorn is heilig!). Als je goed je werk kunt doen met je PC is er niets irritanter dan dat de ICTers weer iets landelijk updaten via het netwerk in het weekend, terwijl alles goed werkt. De gevolgen van updates zijn vaak dat er hele groepen mensen enige uren hun werk niet kunnen doen omdat er iets fout is gegaan. Ik ken collega's die weken hun laptop niet konden gebruiken wegens mislukte updates.
Ik durf zelfs te stellen dat de ouderen dankzij allerlei ingrijpende updates, wijzigingen, het verwijderen en toevoegen van software de moed opgeven om alles te volgen en daardoor alle mogelijkheden van de aangeboden software niet meer benutten. Ze hebben de moed opgegeven.....

Het voorstaande vertel ik omdat ik gebruiker ben van een computernetwerk dat volgens mij wordt gebruikt door ICTers om hun kennis te laten zien bij de baas en om hun baan veilig te stellen. De gebruiker doet er dus niet toe! Stel je voor dat ze over zouden gaan op Linux!!! De ramp zou voor de gebruiker niet te overzien zijn. Maar, de gebruiker is niet belangrijk!!!

Jullie merken het al... Thuis lekker klooien met de computer en eventueel nog eens met Linux als ik voldoende tijd heb. Er mag thuis van alles misgaan met computers. Dit maakt niets uit.
Op mijn werk wil ik gewoon mijn werk kunnen doen met mijn PC en wens ik niet opgehouden te worden door ICTers die klooien met netwerken en discussieren over Linux en Windows ! 't zootje moet domweg werken.
De gebruiker is dus niet belangrijk???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 21:16 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Daar heb ik dan compleet geen last van (en ook nooit gezien bij anderen) :?
Staat er iets boeiends in je logs?
Nee helemaal niks. Heel jammer. En het gebeurde zomaar ineens terwijl een webpagina werd geopend. Misschien niet de oorzaak, maarja... maar er liep verder eigenlijk niks bijzonders. Ik heb geen idee welke pagina het was. ik was wat aan het googelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Girotellen werkt ook niet, enz.
Onzin. Girotel werkt op mijn Win2k laptop niet meer vanwege een of ander schier onoplosbaar java-probleem (en ik heb er al flink aan gesleuteld), maar ga ik naar mijn linuxdoos dan kan ik zonder enig probleem mijn negatief saldo bekijken en waar nodig vergroten. U, mijnheer, lult uit Uw nek ;) (jaja, nofi, blabla)
Je overige punten: deels heb je gelijk, deels gaat het grbuik van software veel meer om concepten en die blijven gelijk. Een overstap van Win95 naar Win2k (onlangs op de afdeling waar ik werk) brengt ook een hoop problemen mee, kan ik je zeggen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik denk ook dat het kranten bericht wel even anders geformuleerd mocht worden als nu is gedaan :(
Ook denk ik dat Linux zeker weten groot gaat worden, vooral omdat het met grote stappen vooruit gaat neem nou Transgaming, die met WineX kwam veel mensen hebben nu dus gehoord dat het allemaal wel kan, maar wel even om zijn tijd vraagt.
Mocht WineX echt helemaal voltooid zijn en goed werken dan denk ik dat de normale users zonder problemen kunnen overstappen op bijvoorbeeld Red Hat of dergelijke distro's, gebruiksvriendelijk genoeg en als de game-faciliteiten er zijn wat houd ze dan nog tegen?
Ondersteuning voor hardware komt er ook steeds meer dus over een tijd ook daar geen zorgen meer over. imo dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 juni 2002 21:59 schreef klausewitz het volgende:
Voorlopig schijnt Linux niet echt goed te installeren te zijn op een beetje geavanceerde laptop.
Niet op zijn laptop misschien, maar op de laptops hier (ok, een paar daarvan zijn niet meer zo geavanceerd meer, maar sommigen wel) werkt het prima hoor.
Op mijn werk wil ik gewoon mijn werk kunnen doen met mijn PC en wens ik niet opgehouden te worden door ICTers die klooien met netwerken en discussieren over Linux en Windows ! 't zootje moet domweg werken.
Als het domweg moet werken is een goed beheerde GNU/Linux installatie netwerk IMHO beter dan het Windows equivalent.
Aanprutsen is niet praktisch in een bedrijfs-omgeving nee.
Op zondag 09 juni 2002 22:00 schreef Kheperi het volgende:
Nee helemaal niks. Heel jammer. En het gebeurde zomaar ineens terwijl een webpagina werd geopend. Misschien niet de oorzaak, maarja... maar er liep verder eigenlijk niks bijzonders. Ik heb geen idee welke pagina het was. ik was wat aan het googelen...
Bewogen andere dingen die normaalgesproken ook bewegen (klokje oid) wel nog?
Als je remote in probeerde te loggen, wat kreeg je dan precies (was hij nog wel pingbaar?)?

Je probleem klinkt een beetje als ik-kan-niet-bij-mijn-HD-gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 21:59 schreef klausewitz het volgende:
Dat kan ik tegenspreken. Op mijn nieuwe Toshiba Satellite Pro 6000 werkt het perfect. Ook op mijn (vorige maand gestolen) Dell Latitude CPx (een jaar oud ongeveer) werkte het perfect.

Je moet alleen een nieuwe distro gebruiken. Dus geen Debian Potato (stable) of Redhat-6.0, maar gewoon de nieuwste Debian (Sid/unstable - N.B., unstable staat niet voor 'onstabiel systeem' maar is de officiele benaming van 'onstabiele content', i.e. 'de content verandert vaak') of Redhat-7.3+updates. Dan werkt het perfect.

Ik ga toch ook geen NT4 of win3.11 op mijn Toshiba installeren?... Dat wordt feest! :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 09 juni 2002 20:15 schreef Jackabuzah het volgende:
Windows wint bijvoorbeeld media
Over een jaar (misschien twee) zal dat compleet anders zijn. >:). GStreamer all-the-way! :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-07 16:59
In de tijd dat ik xp/whistler draai heb ik welgeteld 31 bsod's gehad, en ik draai 10-20% van de tijd xp en de rest linux..
In linux heb ik slechts 1 crash gehad die (voor zover ik kon beoordelen) moest worden gereboot (kon er idd niet in via ssh), dat is toch wel een vergelijking die negatief uitpakt voor windows xp

Girotellen kan natuurlijk prima onder linux

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zondag 09 juni 2002 21:59 schreef klausewitz het volgende:De gebruiker is dus niet belangrijk???
Bij Microsoft en alle andere bedrijven die closed source software maken niet. Het zal hun een worst wezen wat gebruikers met hun cdroms doen, al vegen ze er hun gat mee af, zolang ze maar winst maken.
Omdat Microsoft een monopolie heeft kunnen ze allerhande technieken toepassen om gebruikers nieuwe zooi door hun strot te duwen. Met een net woord heet dat ook wel koppelverkoop en dat is strafbaar. Alleen in de USA zal het de regering een zorg zijn wat Microsoft doet en hoe nadelig dat voor de consument is.

OpenSource daarentegen wordt gedreven door mensen die het beste van het beste willen maken en dat voor iedereen vrij toegankelijk is. Bij OpenSource software zal niemand je nieuwe rommel door je strot duwen, maar staat keuzevrijheid en flexibiliteit voorop. Daarom gaat OpenSource het helemaal maken. Ik voorspel dat closed source nogwel zal blijven bestaan, maar dan alleen op het gebied van zeer gespecialiseerde software. OpenSource biedt gewoon teveel voordelen en is nu nog niet zo succesvol omdat veel mensen illegaal kopiëren en nog niet eens weten wat OpenSource inhoudt.
Ik voorspel dat zodra er een goed werkend open source end-user systeem is, dat het dan heel snel afgelopen kan zijn met Microsoft. Het zou me niets verbasen als in de komende tijd een nieuw open source systeem opstaat. Zoiets als AtheOS of OpenBeOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57583

wat zou het zijn p.vanammelrooi@volkskrant.nl of peter.vanammelrooi@volkskrant.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 09-04 10:10
Op zondag 09 juni 2002 22:00 schreef Kheperi het volgende:

[..]

mja.. dit zegt imho niets over de stabiliteit van Linux.

Het kan best zijn dat een programma (KDE of X) crasht, maar dat je Linux gewoon doordraait op de achtergrond. Het gevolg hiervan is dat niets LIJKT te reageren. Er is altijd nog zoiets als een ssh client (als je netwerk hebt) kun je zo de X-server killen en opnieuw opstarten. What's the point???

Linux is nooit ontwikkeld als desktop OS zoals het nu wordt. X is opzich stabiel, maar KDE niet altijd (vooral de 2.2.x serie). Lukt het met SSH ook niet, dan hebben ze SysRQ uitgevonden om netjes af te sluiten en te rebooten. Dat lukt je bij Windows dus echt niet.

Over het algemeen moet er iets in de logs staan over deze zogenaamde crash. Ik vermoed bij de XFree logs.

* LollieStick kreeg gister een crash toen ik hdparm -tt /dev/hda deed. :( kon zelfs met SysRQ rebooten en pingen kon ook niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26792

zie: http://www.nrc.nl/internet/1023166324697.html

Ik vindt dat de Nederlandse overheid, voorbeeld van Duitsland moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 13:23

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op maandag 10 juni 2002 00:31 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Over een jaar (misschien twee) zal dat compleet anders zijn. >:). GStreamer all-the-way! :Y).
Een of twee jaar? Ik las vandaag op /. over de net uitgebrachte programma Cinelerra, de opvolger van Broadcast 2000 (die niet mocht worden verspreid vanwege licentieredenen :? ). Bovendien is de 1.0 release van Audacity (audio editor) uitgekomen. Hopelijk is heel binnekort Linux ook geschikt voor multimedia-editing. :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 11 juni 2002 15:45 schreef The_Surfer het volgende:
Een of twee jaar? Ik las vandaag op /. over de net uitgebrachte programma Cinelerra, de opvolger van Broadcast 2000
Alweer Nogsteeds? :?...
(die niet mocht worden verspreid vanwege licentieredenen :? ).
Da's een lulverhaal wat door hun de wereld is ingelopen. Pure onzin.
Bovendien is de 1.0 release van Audacity (audio editor) uitgekomen. Hopelijk is heel binnekort Linux ook geschikt voor multimedia-editing. :)
* Anoniem: 27915 heeft bepaalde meningen over beide programma's en zal die uit non-flame overwegingen voor zich houden... :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Laatst online: 16-04 20:40
We kregen laatst op school nieuwe machines om een dual boot PC van te maken. Linux en Windows 2000.

Windows 2000 zag de videokaart niet goed, en de geluidskaart (on board dingetje).

RedHat Linux 7.2 zag ALLES meteen. Hoefde niets in te stellen qua hardware, het draaite meteen als een tiet. Ook de OpenGL spelletjes (Chromium ofzo en Tux Racer) die erbij kwamen werkten meteen. Was 1 of andere Ati Rage Pro kaart, geloof ik.

Maar goed, niemand was onder de indruk van Linux, en ginging weer in Windows hun illigale spelletjes installeren om zo tijdens de les te kunnen gamen.

Ow, en toen ik zei dat je dat spelletjes als Chromium niet gratis bij Windows krijgt werd ik raar aangekeken en kreeg ik de opmerking "Hier betaal je dus echt wel voor."

Niet dat dit alles zo'n probleem is, maar nog steeds houden ze stug vol dat Linux "klote" enzo is... |:(

Ik heb het opgegeven wat dat betreft. Misschien is Linux wel echt alleen voor mensen geschikt met een hoog IQ. En dat terwijl ik mijzelf niet eens zo geweldig slim acht. Maar mij kan het niets meer schelen dat die mensen niet voor Linux kiezen. Ik kan vandaag de dag alles doen in Linux wat ik wil, en de mogenlijkheden worden alleen maar ruimer.
Pagina: 1 2 Laatste