OK, ik weet nu wat het "probleem" met de backlight is.
De backlight van mijn LCD werkt dus wel, dit heb ik net gezien maar het licht is zo miniem dat het mij niet eerder opgevallen is.
Ik heb dus inderdaad rechtstreeks 5V aangesloten op de backlight waardoor die dus inderdaad gloeiend heet werd!

Maar ik had wel een mooi fel licht!

Ik dacht dus dat de backlight apart gevoed moest worden maar door die weerstanden te solderen en die jumper te plaatsen is dat dus niet nodig. En omdat ik dacht de backlight een aparte voeding nodig had, heb ik een LM78L05 genomen als spanningsstabilisator voor de LCD. Grove fout dus, want de redenen waarom mijn backlight nu zo miniem werkt:
1. ik gebruik dus die LM78L05 die dus niet genoeg stroom kan leveren om die backlight te voeden (werd al eerder gezgd, i know)
2. mijn LCD werkt momenteel maar op 3,96V
oplossing is heel simpel natuurlijk:
1. die LM78L05 vervangen door een LM7805 (heb ik toch liggen)
2. indien nodig 12V (ipv 5V) aansluiten op die LM7805 zodat de uitgangsspanning mooi 5V is (ipv 3,96V)
maar dat ga ik dus deze week niet meer kunnen doen.

Op zondag 23 juni 2002 13:58 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Als ik het goed begrijpt (correct me when I'm wrong plz),
moet je voor de blacklight het volgende doen:
Op R11 een weerstand van 12 ohm solderen
Op R12 een weerstand van 18 ohm solderen
En jumper 8 doorverbinden
Inderdaad, dat klopt dus. En vooral geen spanning aansluiten op anode en kathode (zoals ik gedaan heb)
Op zondag 23 juni 2002 13:58 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Als dit zo is, kan iemand mij dan uitleggen hoe je het dan wilt doen met een potmeter?
Ok, als ik het nu volledig begrijp

moet je dan geen weerstand solderen op R11 en R12.
Je neemt dan 2 weerstanden van 12 ohm en verstrengeld die in elkaar zodat ze dus parallel staan (zoals op de figuur) en soldeert één kant daarvan aan de anode van de backlight. De andere kant soldeer je aan pin 3 van een potmeter van 100 ohm. En aan pin 1 van de potmeter hang je +5V. Dat zou dan moeten werken.
Je mag eigenlijk gelijk welke combinatie van pinnen nemen op de potmeter, zolang je maar niet pin 1 & 2 als combinatie neemt.
Begrijp je mijn uitleg? (want ik heb soms nogal de neiging om het moeilijker uit te leggen dan het is)