Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[solderen] Gfx LCD's 240*128(T6963c) werkend!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.868 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
In navolging van [topic=468007/27/1]

en de vragen om een nieuw topic heb ik dit maar ff geopend...

Het gaat dus om deze LCD's :
Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/lcd-aan.jpg

Die we via de inkoopactie van The Equinoxe gekocht hebben...

Het is de bedoeling ze te solderen via dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/lcd-schema.jpg

Meer info over 't solderen e.d. vind je op de site van Zotty en MrChronoM en die vind je hier

Als software kun je PowerLCD gebruiken van MaNDaRK
en MrChronoM en die vind je hier!

Zo nu kunnen we verder gaan met het werkend maken van onze mooie GFX LCD's :9

edit:

Naam voutje ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

En dit is dus wat de meeste mensen hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.feijth.com/Foto/117-1794_IMG.JPG

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 11:29 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:
En dit is dus wat de meeste mensen hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.feijth.com/Foto/117-1794_IMG.JPG
ik had alleen wat rechte strepen door me beeld heen, het contrast werkte in elkgeval wel perfect :)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

NOG EEN UPDATE:
nadat ik mijn ram-chips van beide schermen zwaar mishandeld heb is hier een beschadiging opgetreden

De chips kunnen nu een voltage van 5 volt niet meer aan .
Beide schermen zijn nu zo instabiel als de pest.

om ze weer te stabiliseren heb ik ze op 4tot 4.5 volt te laten draaien. (via mijn labvoeding)

WAT KUNNEN JULLIE DOEN: zet een weerstand op de 5 volt lijn van 12 Ohm
de 5V wordt nu een 4.4V lijn.
testen wijzen uit dat 12 ohm stabiliseert!
Rekenkundig
R=U/I
R=0.6V/0.05A=12 Ohm
Is het dan niet beter,IVM de warmte, om er een diode tussen te zetten ?
De diode heeft een spanningsval van 0,6v dus kom je netje op 4,4v uit.

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik heb gisteren 2 schermpies na heftig misbruik* weer aan het lopen gekregen. En wel via het minimalistische schema.

* dit misbruik is gepland gebeurd, onder toeziend oog van een voltmeter en amperemeter. Aangesloten om een Labvoeding.
Dit is gebeurd met het monster en met een LCD uit dezelfde batch als die jullie hebben, om te checken wat fout ging.

De Ram-chip raakt nogal snel beschadigd door een te hoog voltage of door foutieve aansluitingen van de datalijnen, hij slaat dan door en trekt dan zo'n 800 mA.
Nadat hij dit heeft gedaan is hij niet meer in staat om op 5 V te werken, en zou je een voorschakelweerstand op de 5 V moeten hangen van 10 tot 12 Ohm, om de spanning terug te dringen naar 4.6 volt.
Het is voor mensen die het ding alsnog gaan solderen verstandig om alsnog een 10 ohms (12 Ohm mag ook) weerstand voor de 5 volt te schakelen
Volgens de specs loopt het scherm OK tussen de 4.7 en de 5.2 V, hogere spanningen leiden tot beschadigingen en tot de dood van het schermpje.

Let wel op dat je de 5 v voor LED-schakeling VOOR de weerstand aftapt, omdat je anders de LED verkeerd aanstuurd en de voorschalkelweerstand te heftig belast.

Heb je dit gedaan onderneem dan de volgende stappen:

Zet je bios op SPP (simple oftewel normal mode, NIET op ECP of EPP)
plug je parallelle kabel in
en zet spanning op het geheel.
dan start je winamp en de LCD-plugin op (CTRL+Shift+K).
nu zou je beeld moeten hebben.

Is het zo dat het beeld in het begin goed is, maar na enkele seconden wegtrekt, dan is de spanning te laag.
Is het zo dat het beeld zwart wordt, en dan weg trekt, dan wordt de ram-chip overbelast, en is ie waarschijnlijk alweer loeiheet.

Is het zo dat je sneeuw krijgt, dan is de column of font-select niet (goed) aangesloten.

edit:

Die diode heb ik geprobeerd:
met een 1N4148 en met een 1N4001, dit gaf geen stabiel effect.
waarschijnlijk was de spanningsval te hoog, vandaar nu de 10 ohm ip van de 18 die ik vannacht om 1.00 uur aanraadde
Ik kwam er nl achter dat na 3 minuten het scherm weer wegtrok. Ik zit nu op mijn werk, en kan nu dus geen duurtest doen. Ik weet ook niet hoelang de door mij beschadigde schermen stabiel blijven :?

Verwijderd

Is het niet een beetje vreemd dat deze schermen zo ongelovelijk gevoelig zijn? Het enige waar het bij mij mis kan zijn gegaan is bij de pinheader. Als ik Equinoxe zijn redenering begrijp, ligt het niet werken aan slechte verbindingen.

Ik kan dus iedereen aanraden de draden rechtstreeks op de print te solderen, en geen gebruik te maken van pinheaders oid

• equinoxe
Ik heb idd gemerkt dat slechte verbindingen rare dingen kunnen doen, daarnaast is een te hoog voltage op de molex (lees slechte voeding) ook funest.

Als je je molex doormeet, en je er 5.3 V op ziet staan, dan wordt het al tricky voor het scherm.
[Denkmodus]
Je zou een 78LM05 ervoor kunnen schakelen, om de spanning te stabiliseren.
[/denkmodus]

Verwijderd

Als diode zou je ook eens een schottky diode kunnen pakken. Die hebben een lagere spanningsval.

SRAM op displays is in het bijzonder gevoelig voor te hoge spanningen. Bijna altijd met dodelijke gevolgen, zeker als je het op 12V aansluit.
Zelf ooit eens 12V op een display gezet ipv 5V, en het resultaat was dat de t6963C controller nog goed was, maar het geheugen was doormidden gebroken(!!!).
Aan de andere kant, het geheugen is waarschijnlijk het enige wat kapot gaat in dit soort gevallen, dus dat kun je vervangen met wat creatief solderen ;)

• equinoxe
[LOL-modus]
ANIMO voor SDRAM inkoopaktie?
[/LOL-modus]

Zal er waarschijnlijk ook twee moeten vervangen.. :(
(wat ik niet over heb voor medetweakers..)

Wat is de spanningsval van een scotty diode?
Blijf erbij dat een 78LM05 theoretisch gezien de beste oplossing is..

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

hmmm zal vanavond eens proberen om ze rechtstreeks op de print te solderen.

Wat is daarvoor de beste optie?

Draden strippen en door het gaatje een lusje maken en die solderen of plat op de print solderen?

[edit]
Ik heb trouwens het gheel niet op zo'n plaatje als deze zitten.

Ik heb gewoon alles los, en de weerstandjes heb ik in elkaar verstrengeld en op het middelste pootje va de potmeter gesoldeerd.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/LCD/Site/images/guide/12_bovenkant_print.jpg

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 12:32 schreef equinoxe het volgende:
Wat is de spanningsval van een scotty diode?
Blijf erbij dat een 78LM05 theoretisch gezien de beste oplossing is..
Beam me up Scotty! (sorry, kon het niet laten :+)

De spanningsval van een schottky diode is ongeveer 0,3V

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:04
Op donderdag 30 mei 2002 11:20 schreef zwahiel het volgende:
<KNIP>

Als software kun je PowerLCD gebruiken van Zotty en MrChronoM en die vind je hier!

Zo nu kunnen we verder gaan met het werkend maken van onze mooie GFX LCD's :9
Gefeliciteerd!

MAAR PowerLCD is voor mij en Mr.ChronoM gemaakt niet door Zotty en Mr.ChronoM :)

Verwijderd

lees ik nou dat het schema zonder font en column select niet werkt?

kheb nml. geen zin om die dingen te solderen aangezien je ze toch niet gebruikt.. toch?

Verwijderd

Nope, dat schema werkt wel...
EuqinoXe heeft dat schema gisternacht gebruikt.

Verwijderd

ah, oki. nu wachten tot me meuk binnenkomt en dan kan ik solderen. Juggie heeft 20 aderige floppykabel besteld met een raster van 2.54 mm :) en een 25 polige sub-d stekker voor op een printje :)

neem aan dat ik dat wel aan elkaar kan prutsen tot een werkend iets :)

simpel aansluiten met een verlengkabel voor printers

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 30 mei 2002 13:02 schreef MaNDaRK het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!

MAAR PowerLCD is voor mij en Mr.ChronoM gemaakt niet door Zotty en Mr.ChronoM :)
Volgens mij moet jij wat anders doen? Volgens mij de pc's in het OLC te Nova College Beverwijk regelen :P

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Mandark,

sorry, heb 't al gewijzigd! ;)

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 12:41 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:
hmmm zal vanavond eens proberen om ze rechtstreeks op de print te solderen.

Wat is daarvoor de beste optie?

Draden strippen en door het gaatje een lusje maken en die solderen of plat op de print solderen?
Ik had er al een pinheader opzitten met stekker, maar die stekker gebruik ik dus nuniet meer. ik soldeer de draden rechtstreeks op de pinheader en doe er dan voor de stevigheid wat krimpkousjes op.

• equinoxe
Op donderdag 30 mei 2002 13:24 schreef Juggernaut het volgende:
lees ik nou dat het schema zonder font en column select niet werkt?

kheb nml. geen zin om die dingen te solderen aangezien je ze toch niet gebruikt.. toch?
Ik bedoelde dat het scherm niet werkt als een van beide niet is aangesloten, als je pin 18 (LCD) naar GND leidt en pin 19(LCD) naar 5V kan je ze als aangesloten beschouwen.

Gebruiken doe ik ze ook niet, vandaar dat ik zelf ook geen schakelaars heb gebruikt.

Verwijderd

Ik ben ff een examen gaan maken en kijk het eerst LCD werkt (eindelijk).

Zit hier ook met een voeding die wel eens rare waarden kan geven op de 5V lijn en mijn multimeter is ook opgeblazen (wegens foutje van mezelf :p), dus dat word beetje een probleem...

en zou je in de eerst post aub nog eens het makkelijke schema willen plaatsen ? want dat gebruiken de meeste hier ....

[vraag modus]
Was Laagvliegertje niet van Ingelmunster of Muelebeke ? Toevallig geen zin om ff een multimeter uit te lenen voor een dagje 8-)
[/vraag modus]

• equinoxe
Hier is ie:

Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/lcd-schemamini.jpg

Om een goed werken exemplaar te bouwen raad ik aan deze aanvulling te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/stabiel.jpg

de 78L(M)05 is een spannings stabilisator die continu 5V levert bij een stroom van 100 mA, hij is dus niet geschikt om de backlight op aan te sluiten.
Kosten uitbreiding: 1,- Euro voor de LM en 0.2 Euro voor het weerstandje.

indien jouw voeding net iets te weinig spanning levert vervaagt het beeld vrij snel, vervang de weerstand dan door een 8 Ohms exemplaar.

Edit: kruisjes weggewerkt

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 15:47 schreef equinoxe het volgende:
Hier is ie:
[url="http://liquid2k/equinoxe/lcd/lcd-schemamini.jpg"][afbeelding][/url]

Om een goed werken exemplaar te bouwen raad ik aan deze aanvulling te gebruiken:
[url="http://liquid2k/equinoxe/lcd/stabiel.jpg"][afbeelding][/url]
de 78L(M)05 is een spannings stabilisator die continu 5V leverd bij een stroom van 100 mA, hij is dus niet geschikt om de backlight op aan te sluiten.

indien jouw voeding net iets te weinig spanning levert vervaagt het beeld vrij snel, vervang de weerstand dan door een 8 Ohms exemplaar.
Equinoxe, alleen maar kruisjes :'(

Verwijderd

ik zal eerst wel eens ff meten wat voor een voltage er uit mijn brakke a-open komt :P
ding levert geen 12v dus hoger dan 5v op die lijn zal die ook wel niet doen :D

• equinoxe
heb kruisjes al verwijderd..
(was .com vergeten :( )

Verwijderd

even tussen door : welke led schakeling bedoel je dan ?
en de rode WoL knoppen wat wordt daarmee bedoeld ? Wake on Lan en waardoor dit ie dan ?
De background kan dus ook voor de LM chip weggepakt worde nnet zoals de LED ?

Verwijderd

Led's = backlight aansluiting A en K aan de zijkant van het display.

en de WoL aansluitingen zijn voor een of andere MP3 software, dat zijn dus schakelaars ala play, pause NEXT en PREVIOUS.

Verwijderd

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!!!!!!!!!

Hij doet t, en stabiel!

Lag volgens mij dus aan de pinheaderstekker die ik gebruikte. Heb nu de draadjes op de pinheader zelf gesoldeerd, weerstandje van 10ohm ertussen en ziedaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/files/lcd.jpg

Equinoxe, bedankt voor alle hulp en het geduld :)

Verwijderd

Je owned mmmutley :)
Wat ben ik blij dat ik die bende niet zelf hoef te solderen >:)

Goed werk jongens!

Ik hoop dat het anderen nu ook lukt.

En ik ben blij dat ik een stabiele voeding heb van precies 5.07 volt ;)

Mmmutley ik heb je een tijdje terug al gemaild nav het vorige topic.
Als je vragen hebt kan je mailen: vanklinken@home.nl , MSNen: slang@innominis.com of ICQ 64807948

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op donderdag 30 mei 2002 17:03 schreef mmmuttley het volgende:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!!!!!!!!!

Hij doet t, en stabiel!

Lag volgens mij dus aan de pinheaderstekker die ik gebruikte. Heb nu de draadjes op de pinheader zelf gesoldeerd, weerstandje van 10ohm ertussen en ziedaar:

[afbeelding]

Equinoxe, bedankt voor alle hulp en het geduld :)
Hmm ik heb alleen die pinheader gesoldeerd, en de draadjes op de pinheader zelf! maar bij mij lukt het dus niet.

Zal ik ze op de print solderen dan?

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 18:24 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:

[..]

Hmm ik heb alleen die pinheader gesoldeerd, en de draadjes op de pinheader zelf! maar bij mij lukt het dus niet.

Zal ik ze op de print solderen dan?
Hoeft niet volgens mij, heb het precies zo gedaan als jij. Dit omdat je op een pinheader mooi krimpkousjes kan gebruiken en zo je draadjes niet afbreken.

Heb je ook de GND verbonden met pin 18-25 en een weerstand gebruikt? Was ik vlak voor ie het deed ook vergeten, daana deed ie het meteen.

Verwijderd

THANK YOU EQUINOXE

heb net men lcd gekregen :)
nu nog solderen.. hopen dat alles werkt :)

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op donderdag 30 mei 2002 18:34 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Hoeft niet volgens mij, heb het precies zo gedaan als jij. Dit omdat je op een pinheader mooi krimpkousjes kan gebruiken en zo je draadjes niet afbreken.

Heb je ook de GND verbonden met pin 18-25 en een weerstand gebruikt? Was ik vlak voor ie het deed ook vergeten, daana deed ie het meteen.
Hmmm die nieuwe weerstandjes bedoel je?
Nee die heb ik nog niet! maar 18 t/m 25 zit aan de GRND.

Word er wel een beetje moe van zo hoor ;(

• FireStarter
  • Laatst online: 16-10 17:18
Even een vraag, past die lcd nu goed in 2 5,25" slots?

w00t

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 22:33 schreef Robbie007 het volgende:
Even een vraag, past die lcd nu goed in 2 5,25" slots?
ff een antwoord voor de 2de keer... nee
het LCD zelf wel, de printplaat niet

Verwijderd

wie heeft het ding nu eigenlijk al werkend?

Verwijderd

mmmuttley en zwahiel voor zover hier gemeld werd denk ik en Equinoxe natuurlijk

• FireStarter
Op donderdag 30 mei 2002 22:36 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

ff een antwoord voor de 2de keer... nee
het LCD zelf wel, de printplaat niet
Klote, is er een manier om het wel passend te maken? Bv, zijn die randen van die printplaat, lopen daar al gelijk sporen, zoniet dat je het eraf kan dremelen bv.

w00t

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 22:50 schreef Robbie007 het volgende:

[..]

Klote, is er een manier om het wel passend te maken? Bv, zijn die randen van die printplaat, lopen daar al gelijk sporen, zoniet dat je het eraf kan dremelen bv.
als er gaan banen zouden lopen dan was de print ook kleiner geweest = minder fabricge kosten enzo, het an dus niet. Echt veel mogelijkheden zie ik niet, je kan 3 bays gebruiken, maar das wel heel erg verspillen natuurlijk ...

• FireStarter
Ow hij is dus |<==>| dus gewoon goed passend.

Ik koop een Lian Li PC 70 dus ruimte genoeg.

w00t

• D-Three
  • Laatst online: 08:21
Op donderdag 30 mei 2002 14:49 schreef mmmuttley het volgende:
Ik had er al een pinheader opzitten met stekker, maar die stekker gebruik ik dus nuniet meer. ik soldeer de draden rechtstreeks op de pinheader en doe er dan voor de stevigheid wat krimpkousjes op.
Bedoel je nu dat een pinheader niet goed is? Ik wou dat eigenlijk gebruiken...
edit:

OK, mijn vraag is verkeerd. Die pinheader is wel OK, maar een stekker is dus fout?
Op donderdag 30 mei 2002 15:18 schreef Mr.ChronoM het volgende:
[vraag modus]
Was Laagvliegertje niet van Ingelmunster of Muelebeke ? Toevallig geen zin om ff een multimeter uit te lenen voor een dagje 8-)
[/vraag modus]
Meulebeke. En ja, die mag je wel gebruiken hoor. Ik ben in Meulebeke of in Tielt vanaf vrijdagnamiddag tot zondagmiddag. Daarna terug naar Oostende.
Op donderdag 30 mei 2002 15:47 schreef equinoxe het volgende:
de 78L(M)05 is een spannings stabilisator die continu 5V levert bij een stroom van 100 mA, hij is dus niet geschikt om de backlight op aan te sluiten.
Een 7805 kan tot 1A leveren hoor! Best wel een klein koellichaam voorzien dan :)
edit:

Ik heb trouwens vandaag een telefoontje gehad dat m'n LCD thuis ligt te wachten op mij! :) Ikke blij natuurlijk! Jammergenoeg bleek de verpakking open :? Gelukkig dat er niks "kleins" bij zat wat eventueel verloren kon gaan. Morgen zal ik dan maar vlug ff controleren op eventuele beschadigingen maar volgens m'n broer leek alles OK.

[edit2]
Ah ja, vandaag heb ik een tweedehands Weller soldeerstation (40W) gekocht. €25, goede koop denk ik. Ik krijg er 4 punten bij. M'n andere Weller is nog in perfecte staat hoor maar die is niet regelbaar en voor die prijs kon ik dat toch niet laten staan? ;)
[/edit2]

Verwijderd

Ik heb mijn display afgeven aan een colega om het maar eens te proberen.
Als hij het wel aan de praat krijgt, weet ik meteen waarom Digital er onderdoor is gegaan :D
/me was van de alpha chip vervangen :)

Ondertussen wel nog ff een 20x4 display bij conrad besteld, leuk voor in de server ofzo.
Dan nog de laatste onderdelen voor de waterkoeling en ik ben weer zo blij als een baby:D

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Op donderdag 30 mei 2002 22:40 schreef Mr.ChronoM het volgende:
mmmuttley en zwahiel voor zover hier gemeld werd denk ik en Equinoxe natuurlijk
ikke nog nix werkend :'(

Ik zit hier ook nog met een 16*2 te stoeien, alles ok gesoldeerd, maar hij doet maar 1 regeltje :'(
En vage tekens :'(

Verwijderd

Lijkt me ook een kwestie van opnieuwe de boel solderen...
Ik heb me 16x2 hier voor me liggen en het is echt afschuwlijk gesoldeerd, maar werkt perfect.
heb je wel de juste drivers geladen, dus niet die bij de 240x128 horen.
check deze site ff : http://lcdriver.pointofnoreturn.org/index.html

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
ja mensen dit is vaaaag! :'(

Op me gewone pc doet die 16*2 maar 1 regel met vage tekens...

En op me lapdoos werkt ie perfect! :) Echt heel mooi! :) Zelfs ook zonder 5v voeding maar direct van de printerpoort, af en toe iets vaag maar werkt wel!

Beide printerpoorten staan op SPP, lapdoos draait winMe en gewone pc WinXP met dat poort proggy :?

Iemand een idee, waarschijnlijk deed mijn GFX LCD het dus daarom ook niet :'(
Ik had dat bij alle LCD's die ik tot nog toe gemaakt had :'(

GVD &*^!#$&^&!#$^*
't lag gewoon aan me pc :'(

:( weten jullie hoeveel LCD's ik zo als kapot bestempeld heb en weg gepleurt heb :? GRRRRRRRRRRRRRRRRRR

(had op me werk ook geprobeerd, maar daar draai ik ook XP, en volgens mij doet ie 't alleen met XP :'( )

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

voor NT 2000 en XP moet je DL port IO downloaden. Dit dll is een driver voor je printer port en zit standaard niet in windhoos

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• equinoxe
Op donderdag 30 mei 2002 23:55 schreef Laagvliegerke het volgende:

[...]
Een 7805 kan tot 1A leveren hoor! Best wel een klein koellichaam voorzien dan :)
[...]
Een 78L05 maar 100 mA leveren (is die die op een transistor lijkt(die zonder groundplate met dat gat in)).

• equinoxe
Op donderdag 30 mei 2002 16:24 schreef scorpionappeal het volgende:

De background kan dus ook voor de LM chip weggepakt worde nnet zoals de LED ?
background IS de LED

led aansluiten door:

Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/backlight.jpg

of door:
Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/backsch.jpg

• D-Three
Op vrijdag 31 mei 2002 09:02 schreef equinoxe het volgende:

[..]

Een 78L05 maar 100 mA leveren (is die die op een transistor lijkt(die zonder groundplate met dat gat in)).
Ah, foutje, ik verwar blijkbaar de LM78L05 met de LM7805. Ik wist eerlijk gezegd zelfs niet dat er een "lichte" versie bestond van de 7805 :)

• equinoxe
Op vrijdag 31 mei 2002 09:34 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Ah, foutje, ik verwar blijkbaar de LM78L05 met de LM7805. Ik wist eerlijk gezegd zelfs niet dat er een "lichte" versie bestond van de 7805 :)
kan je trouwens ook uit de 78l05 trekken, krijg je een rookmachine, en ruik je die specifieke AH-Nee-wat-heb-ik-nu-weer-gemold geur..

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 08:08 schreef -FuBaR- het volgende:
voor NT 2000 en XP moet je DL port IO downloaden. Dit dll is een driver voor je printer port en zit standaard niet in windhoos
Had ik al, maar winme doet ie wel, maar winxp doet ie niet gewoon die DLportIO gedownload, recente versie geloof ik :'(

Hmmmm.... btw waar haal ik 5v vanaf voor me lcd vanuit een lapdoos :? (een oude PCMCIA kaart moddem :? >:) )

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 23:55 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Bedoel je nu dat een pinheader niet goed is? Ik wou dat eigenlijk gebruiken...
edit:

OK, mijn vraag is verkeerd. Die pinheader is wel OK, maar een stekker is dus fout?
Yep.. ik kan maar een ding zeggen, gebruik geen pinheaderstekker ik ben blij dat mijn lcd het nog doet, ondanks alle mishandelingen die ie in de afgelopen dagen heeft moeten doorstaan.

Verder gebruik ik geen DLPortIO, terwijl ik wel WinXP pro draai. Dus het is niet altijd nodig..

Verwijderd

mmmuttley, Heb je mischien al eens een 40x2 of een ander display aan je bak gehad.
dan kan het wel zijn dat de drivers er al opstonden :)

En even terug komend op het stabilisator schema met de LM78(L)05.
Is het dan, als je toch bezig bent, niet verstandig om dan ook ff tussen de powersupply en de LM een Elco te plaatsen om de piek spanningen op te vangen.

dus als :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                                  10 ohm 
                      |-----------|     _____
power supply +5V ---------------| LM78(L)05 |----|_____|-- +5V LCD
               _|_    |___________|
              |___|      |
    100uF/16V   ___       |
                |          |
power supply GND ----------------------------------------- GND LCD

• equinoxe
Op vrijdag 31 mei 2002 10:50 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Had ik al, maar winme doet ie wel, maar winxp doet ie niet gewoon die DLportIO gedownload, recente versie geloof ik :'(

Hmmmm.... btw waar haal ik 5v vanaf voor me lcd vanuit een lapdoos :? (een oude PCMCIA kaart moddem :? >:) )
Van jouw PS2.

Over die Elco,
Kan idd geen kwaad,
maar als het goed is zitten er al elco's genoeg in de voeding (een goede AT(X)voeding geeft nauwelijks pieken op z'n 5 V (of z'n 12 V), anders kan je binnen no-time je hardware weggooien).

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 15:20 schreef Seven_NL het volgende:
mmmuttley, Heb je mischien al eens een 40x2 of een ander display aan je bak gehad.
dan kan het wel zijn dat de drivers er al opstonden :)
Nee, dit is mijn eerste lcd projectje *D. Naja, maakt allemaal niet uit, het werkt dus mij hoor je niet zeuren :)

Verwijderd

Nog ff een overzichtje van de componenten.
Dit is voor het gemakkelijke schema + regelbare Backlight:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Weerstand:
    1 x 10 Ohm
    2 x  12 Ohm
    1 x LPT connector (25pin male)

Potmeter:
    1 x 10k Ohm
    1 x 100 Ohm

1 x LM78(L)05

gelieve mogelijke typ/drukfouten te melden ;)

Verwijderd

hehe wat zijn jullie die dingen aant martelen :) jullie lijken mij wel aan t begin :) (okok... mijn 2 schermpies doen t nog :))

maarjah ! /me is trug van weggeweest !
ik ga denk ik binnekort ook maar weer eens programmeren voor een 240*64 winamp plugin (of is da er al ? drek ma es de hele zooi doorlezen hier)

• equinoxe
Op vrijdag 31 mei 2002 16:43 schreef Matty_ het volgende:
hehe wat zijn jullie die dingen aant martelen :) jullie lijken mij wel aan t begin :) (okok... mijn 2 schermpies doen t nog :))
* equinoxe The EquinoXe noemt dat "testen"

No Pain = No Gain :+

Verwijderd

Kan iemand met een werkend scherpje even meten hoeveel ampere dat ding trekt zonder backlight ?
Ik weet dat het in de PDF staat, maar die dingen kloppen niet altijd.

thnx

• D-Three
Heb ik vandaag (als ik nu op m'n uurwerk kijk is het eigenlijk gisteren) voor de eerste keer het LCD in mijn handen gehad. De verpakking was inderdaad geopend maar geen schade. De LCD was trouwens goed verpakt. Mooi gedaan, EquinoXe! Thanks!
Op vrijdag 31 mei 2002 15:20 schreef Seven_NL het volgende:
En even terug komend op het stabilisator schema met de LM78(L)05.
Is het dan, als je toch bezig bent, niet verstandig om dan ook ff tussen de powersupply en de LM een Elco te plaatsen om de piek spanningen op te vangen.

dus als :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                                  10 ohm 
                      |-----------|     _____
power supply +5V ---------------| LM78(L)05 |----|_____|-- +5V LCD
               _|_    |___________|
              |___|      |
    100uF/16V   ___       |
                |          |
power supply GND ----------------------------------------- GND LCD
Op vrijdag 31 mei 2002 15:32 schreef equinoxe het volgende:
Kan idd geen kwaad,
maar als het goed is zitten er al elco's genoeg in de voeding (een goede AT(X)voeding geeft nauwelijks pieken op z'n 5 V (of z'n 12 V), anders kan je binnen no-time je hardware weggooien).
Eigenlijk hebben jullie allebei gelijk. Een goede ATX-voeding mag geen problemen leveren. Maar eigenlijk moet je wel condensatoren plaatsen vlak voor en vlak na een 7805! Eén er van moet een "tantalium"-condensator zijn. Dit is vooral om oscillatieproblemen te vermijden. Ik ga toch nog ff moeten opzoeken welke waarde je hier voor moet nemen en welke van de 2 die tantalium is. Maar ik weet niet of die condensatoren echt nodig zijn als je als "voedingsspanning" al een gestabiliseerde voeding gebruikt (de ATX-voeding dus).

En Mr.ChronoM, die multimeter nog nodig? Ik moet trouwens wel ff erbij zeggen dat m'n ampèremeter niet meer werkt, de zekering is kapot. De rest werkt wel perfect.

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 01:07 schreef Laagvliegerke het volgende:

En Mr.ChronoM, die multimeter nog nodig? Ik moet trouwens wel ff erbij zeggen dat m'n ampèremeter niet meer werkt, de zekering is kapot. De rest werkt wel perfect.
Yep, maar dat zal eerder volgende week tijdens het weekend zijn eigelijk. Ik kan deze week nog nix solderen omdak ik examens heb nu..

Verwijderd

/me vraagt zich af of iemand (van de 25 bestellers) zijn lcd inmiddels al aan de praat heeft, hier draait ie al 3 dagen zonder problemen :Y)

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 12:23 schreef mmmuttley het volgende:
/me vraagt zich af of iemand (van de 25 bestellers) zijn lcd inmiddels al aan de praat heeft, hier draait ie al 3 dagen zonder problemen :Y)
welk schema heb jij gebruikt?
en hoe heb jij alles gesoldeerd?

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 12:28 schreef badpinguin het volgende:

[..]

welk schema heb jij gebruikt?
en hoe heb jij alles gesoldeerd?
Het simpele schema (nu nog zonder backlight, maar das meer luiheid). Verder heb ik het zo gedaan:

1 parralelle kabel male/male 1op1
1 female sub-d stekker 25 polig
1 weerstand 12ohm
1 pinheader
1 potmeter 10kohm
1 molex
een boel draadjes
een half metertje krimpkous

1) soldeer de pinheader netjes op de print
2) soldeer de draadjes aan de pinheader
3) knip een berg krimpkousjes
4) doe er 2 om elk draadje
5) soldeer de draadjes aan de sub-d connector volgens het schema
6) krimp de kousen zodat de draadjes beschermd zijn

de rest is redelijk simpel, verdere info is in dit draadje te vinden.

Suc6 :)

Verwijderd

ik heb m'n onderdeeltjes nog niet :)

Verwijderd

jij krijgt ook niks want je hebt niet betaald ;)

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 19:39 schreef FuTaL het volgende:
jij krijgt ook niks want je hebt niet betaald ;)
LOL :)

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 13:49 schreef mmmuttley het volgende:

Yep.. ik kan maar een ding zeggen, gebruik geen pinheaderstekker
Waarom zou ik nu opeens na 3 LCD's geen pinheader meer gebruiken, dat maakt nix uit, je moet alleen zorgen dat het een goeie is en dat de boel contact maakt...

Verwijderd

dus voor de t6963c is geen aparte voeding nodig ivm negatieve spanningen enzo ?

Verwijderd

zou mischien iemand geroepen zijn om van alles in dit topic
samentevatten en dit op een site te zetten of in dit topic een post compleet met schema's e.d..
dus alles bij elkaar samen met de oplossingen die gevonden zijn in dit topic voor problemen das ook makkelijk denk als via de search iemand later dit topic vindt ?

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 11:03 schreef scorpionappeal het volgende:
dus voor de t6963c is geen aparte voeding nodig ivm negatieve spanningen enzo ?
de negative spanning is voor het schermpje zelf niet voor de controller, dit merk heeft (toevallig) onboard een convertor zitten voor die negative spaning, maar dat is niet bij display zo..

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Op zondag 02 juni 2002 11:11 schreef scorpionappeal het volgende:
zou mischien iemand geroepen zijn om van alles in dit topic
samentevatten en dit op een site te zetten.....
Op een site, waarom niet op DE site... DE Lcd site dan he.. zie sig...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• equinoxe
Op zondag 02 juni 2002 02:01 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

Waarom zou ik nu opeens na 3 LCD's geen pinheader meer gebruiken, dat maakt nix uit, je moet alleen zorgen dat het een goeie is en dat de boel contact maakt...
Waar multimeters niet allemaal goed voor zijn :)

Verwijderd

:P ik heb geen multimeter meer, maar mag er wel ergens 1 lenen ;)

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 17:51 schreef equinoxe het volgende:

[..]

Waar multimeters niet allemaal goed voor zijn :)
Not.. Daar kun je het dus niet van op aan. Ben 3 dagen met een pinheaderstekker (en multimeter van 80 euro) in de weer geweest zonder resultaat.

Maarja, in het verleden behaalde resultaten bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst. :)

• equinoxe
Ik vindt het maar stil hierzo..
Wie heeft hem nog meer aan het lopen gekregen?

Mixology, waneer kom je langs voor de jouwe?
Neem je ook de digicam mee voor mijn casemod?

Verwijderd

Ik hoor het misschien over 8 uurtjes hoe het is met mijn LCd.

Ik heb enm afgeven om eens te kijken of het misschien toch aan mijn soldeer werk lag.
Ik vermoed dat ie overleden is, jammer maar helaas.

Verwijderd

Ook mijn colega heeft em niet aan de praat kunnen krijgen.
Dus 99,9% zeker dat de A623308M chip overleden is.
Nu dit een EPROM/EEPROM is, zal er ook wel de nodige software inzitten, dus simpelweg de chip vervangen zit er denk ik niet in.

• equinoxe
Kan je misschien van de A623308M een datasheet uithalen, via google heb ik niets gevonden.
Het zal wel mogelijk zijn om de eeprom van een andere nog werkend scherm te copieren.
Wel moet je dan aan een werkende A623308M en de datasheet moeten kunnen komen. En er moet geen (of een slechte) copieer beveiliging op zitten (zoals op sommige PIC's).
Ik moet wel benadrukken dat ikzelf (behalve met Nokia en Siemens telefoons) hier nauwelijks ervaring mee heb.
Maar het is natuurlijk te proberen.

Verwijderd

Als iemand dus hierover wat meer info heeft ...graag.. of als je een kapot schermpje heeft ( dus gebroken LCD, in iedergeval dus een goede EEPROM ) laat het weten , kan je nog wat klein geld maken :)

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 12:38 schreef Seven_NL het volgende:
Als iemand dus hierover wat meer info heeft ...graag.. of als je een kapot schermpje heeft ( dus gebroken LCD, in iedergeval dus een goede EEPROM ) laat het weten , kan je nog wat klein geld maken :)
Geen schema of datasheet, maar hier staat ie iig wel in... Misschien een goed punt om te beginnen

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

OK * Semper Fight is terug na een weekend lang gemarteld te zijn in de Ardennen

Morgen gaat ik het laatset onderdeeltje ophalen, en dan hoop ik het scherm eindelijk aan de praat te krijgen ;(

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
FF over pinheaders e.d.

Ik gebruik bij mijn eigen lcd (datavision) gewoon een IDE connector. Werkt perfect. Is een stuk minder gammel dan de pinheader connector dingen die ik wilde gebruiken. Je moet wel om en om een draadje overslaan omdat een ide connector 2 rijen pins heeft.

FF als tip. Hoop dat ie niet al te vaak is langsgekomen...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

He Zwahiel, helpt dat nieuwe kabeltje??

Ook bij mijn 3 Datavision LCD's gebruik ik pinheaders, werkt ook echt perfect. pinnetjes met de bijbehorende headertjes maken toch goed kontakt, of denkt iemand daar anders over... :?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 20:49 schreef Bart_Banaan het volgende:
He Zwahiel, helpt dat nieuwe kabeltje??

Ook bij mijn 3 Datavision LCD's gebruik ik pinheaders, werkt ook echt perfect. pinnetjes met de bijbehorende headertjes maken toch goed kontakt, of denkt iemand daar anders over... :?
Ja ik wel (zie mijn vorige posts) maar er zijn ook weer mensen die daar anders over denken :). Misschien gebruikte ik slechte pinheaders (ze waren rond de 4.5 euro, toch niet echt goedkoop), maar een ding is zeker: na 4 dagen kloten, schelden en 500 draadjes los- en weer vast solderen had ik het wel gehad met die dingen. :(

Ik zou zeggen: je kunt het altijd proberen, ik weet alleen wat voor mij geholpen heeft. En aangezien ik (naast Equinoxe) voor zover ik weet de enige ben die dat ding tot nu toe aan de praat heb gekregen raad ik het iedereen gewoon aan.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Lijkt me toch vreemd,dat een LCD niet werkt met draden op headers ipv direct gesoldeert, denk dat je de header leverancier er over moet aanspreken.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 22:28 schreef Bart_Banaan het volgende:
Lijkt me toch vreemd,dat een LCD niet werkt met draden op headers ipv direct gesoldeert, denk dat je de header leverancier er over moet aanspreken.
Tja, had na al dat gesoldeer eigenlijk mijn buik vol van die kl*te headers :) en omdat ik verder geen risico wilde lopen met mijn lcd (de eeprom werd gloeiend heet, zie de posts van Seven_NL) heb ik besloten het maar op deze manier te doen.

Er zit nu een flatcable op de pinheader gesoldeerd - met krimpkousjes voor de stevigheid - die weer aan een female sub-d stekker zit. Heb dus eigenlijk het stekkergedeelte van de lcd verplaatst naar de printerstekker. En daar kun je dan een gewone lpt (male/male) kabel opzetten.

Maar wat ik zeg, het zou bij een ander wel gewoon kunnen werken hoor, wil alleen geen risico meer lopen met mijn lcd van 75 euro :9

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Ik heb voor mijn LCD schempjes zoiets als op deze pics gemaakt, werkt perfect

Afbeeldingslocatie: http://217.125.88.228/upload/images/810.jpg

Verwijderd

Tja Bart, ik zie het >:)

/edit: dat heb je snel gefixed :)

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op maandag 03 juni 2002 23:22 schreef Seven_NL het volgende:
Tja Bart, ik zie het >:)

/edit: dat heb je snel gefixed :)
Dan heb je die in de SpaceCase nog niet gezien :P :
LCD--->rounded floppy cable--->male LPT *dit intern* dan printer kabel van LPT lussen naar die male LPT header *dit dus extern*

Moest wel, want zat maar 1 LPT op die VIA Epia, en ik wil mijn T45 print/scan wel kunnen blijven gebruiken.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 22:56 schreef Bart_Banaan het volgende:
Ik heb voor mijn LCD schempjes zoiets als op deze pics gemaakt, werkt perfect

[afbeelding]
Das idd een andere stekker dan ik had :) Ziet er iig een stuk robuuster uit dan die brakke pinheaderstekker die Okaphoney me aangesmeerd heeft :(.

Maar heb nu voor het flatcabledesign gekozen en dat bevalt me eigenlijk ook wel, zeker omdat ie waarschijnlijk in een kastje ergens komt.

Zal wel ff wat pics posten als er genoeg daglicht is voor mijn (te) brakke webcam 8-)

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op zaterdag 01 juni 2002 12:23 schreef mmmuttley het volgende:
Nee dus nog steeds niet ;(
Ik ga vanmiddag die 1 x LM78(L)05
ophalen en ertussen solderen.

Maar het lijkt mij stug dat het daar aan ligt.
Ik ga vanavond maar eens de draden rechtstreeks op de printplaat solderen.

Verwijderd

Zoooo, display 2 doet het ook B-)

Derranged en FuTaL, hij komt asap jullie kant op :)

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op dinsdag 04 juni 2002 17:46 schreef mmmuttley het volgende:
Zoooo, display 2 doet het ook B-)

Derranged en FuTaL, hij komt asap jullie kant op :)
Wat doe ik in godensnaam verkeerd dan?
Heb je die nieuwe toevoeging nou ook bij die andere schermen gesoldeerd?

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 18:53 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:

[..]

Heb je die nieuwe toevoeging nou ook bij die andere schermen gesoldeerd?
Heb weinig toegevoegd. Ook geen spanningsstabilisator (potje galg, anyone? ;)) Het enige wat ik met de ingangsspanning doe is er een weerstand van 12 ohm tussenplaatsen, waarbij uiteraard de backlight voor de weerstand is aangesloten.

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Verder nog mensen die het schermpje niet aan de praat krijgen?
Ik vind het namelijk verdacht stil worden hier.

• equinoxe
Cybergenius, jij was de eerste die van mij dat scherm kreeg (persoonlijk overhandigd) wat is de status van jouw schermpie, doet ie ut, of heb je er nog niets mee gedaan?

• equinoxe
Op dinsdag 04 juni 2002 18:53 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:

[..]

Als je zo'n knoeperd * equinoxe op hebt en dan gaat solderen, kan ik me voorstellen dat het niet werkt :+

* equinoxe zie icoon: 40 gr wiet op 60 gr tabak, en dat in één joint..
lijkt op de joint van ons oogstdankfeest van '96 (toen was ik nog "jong" enzo, deed ik zoiets nog ;) )

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 11:58 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:
Leg eens precies uit hoe je je lcd aangesloten hebt, als het ff kan met een paar pics erbij. Misschien dat we je kunnen helpen met bepalen wat er eigenlijk mis gaat.

• D-Three
Op woensdag 05 juni 2002 11:58 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:
Ik heb nog niet geprobeerd. De lokale elektronica-boer is een weekje gesloten. En ik zit ook nog in de examens. Alhoewel dat laatste niet echt een probleem is. :)

Ik zit trouwens nog te twijfelen hoe ik dat precies ga verbinden. Ik ga dus heel zeker een pinheader gebruiken maar ik vraag mij af of ik dan rechtstreeks op de pinheader zou solderen of toch een stekker zou gebruiken... Misschien best solderen op de pinheader na die negatieve ervaringen hier.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
* zwahiel wil de hele tijd verder gaan proberen, maar heeft gewoon nog geen tijd gehad :'(

Pagina: 1 2 3 4 Laatste