Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[solderen] Gfx LCD's 240*128(T6963c) werkend!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.868 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21
Op zaterdag 15 juni 2002 12:36 schreef Juggernaut het volgende:
Ik krijg mijn digicam alleen niet werkend potverde$#%$ anders had ik wat foto's gepost
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt over die pot-meter :P
Een camera heb ik niet maar indien nodig ga ik vanvond eventjes mijn potmeter inscannen en de aansluitingen er op aanduiden. Nu kan ik niet aangezien ik thuis zit en de LCD (+ scanner en PC) staan op mijn kot.
Op zaterdag 15 juni 2002 13:28 schreef mmmuttley het volgende:
5 volt + weerstanden heb ik op de buitenste gesoldeert, en de middelste doorverbonden met de A(node) van de backlight.

(de andere buitenste gebruik je dus niet)
Huh? Ik heb alle 3 de aansluitingen van de pot-meter gebruikt hoor. Volgens het schema moet het toch ook zo?

• D-Three
Op zaterdag 15 juni 2002 12:36 schreef Juggernaut het volgende:
ik heb ze aan de voorkant gemold. dus waar het scherm zelf zit. Vandaar dat ik nog hoop heb :)
Dan is er inderdaad nog hoop aangezien enkel pinnen 1, 16 en 17 hun "aansluiting" hebben aan de voorkant. Persoonlijk ben ik heel tevreden over de door mij gebruikte connector aangezien ik niet teveel wou solderen op de LCD om zulke problemen te vermijden.

OK, volgens het schema moeten dus inderdaad alle 3 de aansluitingen van de potiometer gebruikt worden:
Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/lcd-schema.jpg

Hieronder heb ik 2 types van potentiometers ingescand en eventjes de pinnen aangeduid. De aanduiding komt dus overeen met de aanduiding op bovenstaande tekening. Pinnetjes 1 en 2 mogen eventueel omgewisseld worden, je moet dan gewoon de andere kant opdraaien om het contrast te regelen. Pin 3 is de "loper".
Afbeeldingslocatie: http://www.khbo.be/~3gei01/pot1.jpg
Deze heeft 3 pinnetjes in 1 rij:
Afbeeldingslocatie: http://www.khbo.be/~3gei01/pot2.jpg

I hope this helps.

edit:

foutje: foto's en tekst aangepast

Verwijderd

ik had het eigenlijk over de potmeter voor de backlight :)

contrast heeft er inderdaad 3, maar de backlight niet :P

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
bij backlight maakt het helemaal niet uit welke van de twee buitenste pinnen je gebruikt.

Als je een van de buitenste pinnetjes neemt, en het middelste, dan heb je een variabele weerstand.
en die zet je in serie met de 2 parrallele* equinoxe .

* equinoxe Bij gebrek aan 0.5 W weerstanden heb ik gebruik gemaakt van 0.25 W weerstanden.
IPV 18 en 12 ohm parallel heb ik dus 4* 33 Ohm parallel.

Berekening:
0.2 A op (max) 4.5V = 0.9 Watt
NB. Je hebt dus ook een potmeter nodig die 1 W aankan.

• D-Three
Op zondag 16 juni 2002 11:12 schreef Juggernaut het volgende:
ik had het eigenlijk over de potmeter voor de backlight :)

contrast heeft er inderdaad 3, maar de backlight niet :P
Verdorie, ik lees altijd alles maar half! |:(
Op zondag 16 juni 2002 11:25 schreef equinoxe het volgende:
bij backlight maakt het helemaal niet uit welke van de twee buitenste pinnen je gebruikt.

Als je een van de buitenste pinnetjes neemt, en het middelste, dan heb je een variabele weerstand.
en die zet je in serie met de 2 parrallele* D-Three .

* D-Three Bij gebrek aan 0.5 W weerstanden heb ik gebruik gemaakt van 0.25 W weerstanden.
IPV 18 en 12 ohm parallel heb ik dus 4* 33 Ohm parallel.

Berekening:
0.2 A op (max) 4.5V = 0.9 Watt
NB. Je hebt dus ook een potmeter nodig die 1 W aankan.
Een schakeling met opamp kan hier handig zijn. Dan heb je geen 1W-potentiometer nodig. Ook geen hoge stroom door je potentiomter -> minder warmte -> gaat langer mee...

Ik zie trouwens dat die foto's van die potentiometers niet werken :? Nu ja, ze zijn toch niet meer nodig ;)

edit:

BTW, equinoxe, heb jij die weerstanden op de LCD gesoldeerd achteraan?

Verwijderd

Schema ter controle !
(weet dus niet zeker of het juist is zo !!!)

SCHEMA UPDATED PAAR POST VERDER

Na veel problemen te hebben gelezen met de 5V lijn bij het aansluiten van deze LCD hadden enkele hier al vermeld om te werken via een LM78L05. Ik heb even het schema proberen aan te passen. Willen jullie eens kijken of het juist is ?
Want zo sterk ben ik niet in deze dingen, maar ik leer nog iedere dag bij ;)

Verwijderd

moet pin 19 ook niet op de + die uit de weerstand komt?

ik heb trouwens die zooi niet gebruikt. Gewoon een 12ohm weerstand gebruikt that's it

Verwijderd

die pin 19 heb ik ook aan gedacht, zie nu net dat hij idd ook niet via de weerstand gaat, dat moet nog ff veranderen

BTW : het LCD is niet voor mij, dus wil ik het zo goed mogelijk doen ;)

• D-Three
Op dinsdag 18 juni 2002 11:39 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Schema ter controle !
(weet dus niet zeker of het juist is zo !!!)

[afbeelding]

Na veel problemen te hebben gelezen met de 5V lijn bij het aansluiten van deze LCD hadden enkele hier al vermeld om te werken via een LM78L05. Ik heb even het schema proberen aan te passen. Willen jullie eens kijken of het juist is ?
Want zo sterk ben ik niet in deze dingen, maar ik leer nog iedere dag bij ;)
Moet pin 18 ook niet aan +5V?
Ik gebruik trouwens geen weerstan van 10 of 12 ohm. Ik zie niet echt in waarom die nodig zou zijn, de LM78(L)05 levert een spanning die echt wel binnen de grenzen valt.

• equinoxe
Pin 18 moet aan de GND daarmee zet je de columns select op 40 columns ipv 32.

Contrast mag op 5 Volt, pin 19 leg ik liever op de out van de LM7805.
Voor de rest is ie prima.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/PowerTip%20PG204128-a.jpg

update :)
nog foutjes ?

• equinoxe
pin 19 na de 10 ohm, dan ben je ook daar gegarandeerd van een niet te hoge HOOG.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik lees hier nogal veel over pinheaders, wat zijn dat exact¿ Want ik soldeer liever niet direct om de LCDprint [Ik ben nou niet zo ervaren in solderen]

En: Hoe heet zon leeg printje om alle compnenten [potmeters, weerstandejs etc] los op te solderen¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Op vrijdag 14 juni 2002 15:52 schreef equinoxe het volgende:

[..]

welke resolutie heeft 'ie?
240*128 kan dat??? Dat is anders de groote!

• D-Three
Op dinsdag 18 juni 2002 13:43 schreef equinoxe het volgende:
Pin 18 moet aan de GND daarmee zet je de columns select op 40 columns ipv 32.

Contrast mag op 5 Volt, pin 19 leg ik liever op de out van de LM7805.
Voor de rest is ie prima.
Zeg dat het niet waar is hé! Bij hangt die aan +5V! Djeezes! |:( Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!! |:( |:(
* D-Three gaat dat onmiddellijk veranderen!!

[update]
Die LCD werkt nu dus volledig... DOM! DOM! DOM! |:(
Ik zak hier bijna door de grond van schaamte, sorry equinoxe!! Hij werkt dus wel. Dat ik daar echt niet eerder aan gedacht heb. :(
Blij ben ik wel natuurlijk!
[/update]

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 13:54 schreef equinoxe het volgende:
pin 19 na de 10 ohm, dan ben je ook daar gegarandeerd van een niet te hoge HOOG.
euhm, volgens mij moest ik net die 10 Ohm weerstand weg doen en Pin19 gewoon na de LM7805 doen. Wat dus zo is in de update , toch ?

• equinoxe
Nope, 10 E kan je laten hangen, ikzelf zou hem niet verwijderen.
pin 19 gewoon achter die 10 E gooien.

Verwijderd

ok, was beetje te verwachten, maar ik snap het niet helemaal :p

heb het schema nog eens verandert, volgens mij is het nu juist als je de rode weg denkt
of moet pin19 wel beter via de rode weg ?

• equinoxe
sluit pin 19 op Vdd (pin 2), en je zit goed.

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 14:36 schreef equinoxe het volgende:
sluit pin 19 op Vdd (pin 2), en je zit goed.
ok, heb het door ;)
zal waarschijnlijk morgen de boel solderen

• equinoxe
geef effe een update van jouw schema, check ik hem effe.

• equinoxe
Op dinsdag 18 juni 2002 13:57 schreef Crewlz het volgende:

[..]

240*128 kan dat??? Dat is anders de groote!
Is jouw scherm 240*128 mm?
Sjesus wat een ding.
Dan heb je wellicht een hogere resolutie (4x zoveel oppervakte als mijn schermpies).

Mijn schermpies (T6963c) die hebben een pixelformaat van 0.5 mm, sommige (mijn sed1330) hebben een pixelformaatvan 0.43 mm.

Post eens pic ervan, het typenummer en de fabrikant, dit is interressant.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/PowerTip%20PG204128.jpg

Dit is het nu geworden en zou dus moeten juist zijn volgens mij ?

• D-Three
Op dinsdag 18 juni 2002 14:47 schreef equinoxe het volgende:
Is jouw scherm 240*128 mm?
Bedoelt ie niet 240x128 zoals wij er ook hebben van 240x128?

Ah ja, equinoxe nog ff herhalen, misschien heb je het niet gelezen, maar mijn scherm werkt!!! Er is dus niks mis mee, sorry als ik jouw het gevoel gegeven heb alsof dat jouw fout was! Mijn eigen domme fout, de "Columns Select" was dus verkeerd! |:(

Ik zou eerlijk gezegd eens willen weten van wie het scherm nu allemaal werkt en van wie nog niet... Ik heb toch wel het gevoel dat de meeste problemen wel opgelost kunnen worden. En dat zeg ik nu niet omdat mijn LCD werkt maar omdat ik dat gevoel toch wel al eerder had.

En Seven_NL, heb jij nog verder geprobeerd??

• equinoxe
gelukkig, weer een tweaker tevreden..

Ook voor de tweakers die hun mem hebben opgeblazen is er hoop, Zotty heeft nl een memory mod uitgevoerd bij een van zijn schermpies, en heeft nu 256 K ram (zijn vorige ram was rip vanwege 12V )
zie:
[topic=527656/1/25]

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 15:16 schreef equinoxe het volgende:
gelukkig, weer een tweaker tevreden..
dude, is mijn schema nu juist ?
dan ben ik misschien ook morgen een tevreden tweaker (of toch de persoon waarvoor hij bestemd is )

Verwijderd

hij lijkt mij zo prima. ben geen elektrogast maar volgens mij is er niks mis mee

• equinoxe
Yez dude helemaal prima.
Voor de electron00b's die LM is een toevoeging die de spanning gegarandeerd op 5V zet, het is een spannings stabilisator.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
grrr nog sttedfs geen tijd meer gehad om ff te kijken narr 't diunkie! :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Hoeveel ampere trekt deze lcd eigenlijk?
Mijn labvoeding haalt maar 80mA en dat lijkt me een beetje weinig. Ik zie wel wat zwarte vlakken en de contrast werkt wel....

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

OK mmmuttley of Equinoxe, wie wil mijn LCD eens nader onderzoeken?

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 14:52
Ik ben net begonnen met alles te solderen enzo.
Nu heb ik even en echte n00bvraag:

Ik heb van die platte potmeters
code:
1
2
3
4
5
6
7
pin1   pin2
    |_|
   /   \
  |  €  |
   \_ _/
     |
    pin3

Wat is nu welke pin of waar aan te sluiten?

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Crewlz
Op woensdag 19 juni 2002 12:13 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pin1   pin2
    |_|
   /   \
  |  €  |
   \_ _/
     |
    pin3

Als het goed is heb je in je schema zo iets staan
--0--
...|
dan is 0 de potmeter. (reken de puntjes niet mee)
Nu pak je je potmeter en die stel je in het midden af. Meet nu de weerstan tussen de pinnetje. Waar de weerstand het hoogste tussen is zijn de plekken waar je het rechte stuk
-> --0-- <- die dus vast moet maken!! Snap je het nog :?
.......| beetje lastig uitleggen.

• Crewlz
Op dinsdag 18 juni 2002 15:01 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Bedoelt ie niet 240x128 zoals wij er ook hebben van 240x128?
]
Ik denk wel dat ik die bedoel jah!!! :)
foutje ;)

• equinoxe
Op dinsdag 18 juni 2002 23:58 schreef Sp het volgende:
Hoeveel ampere trekt deze lcd eigenlijk?
Mijn labvoeding haalt maar 80mA en dat lijkt me een beetje weinig. Ik zie wel wat zwarte vlakken en de contrast werkt wel....
80 mA voor alleen het LCD is normaal, met backlight moet je op ca. 220 mA uitkomen.

• D-Three
Op woensdag 19 juni 2002 12:13 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pin1   pin2
    |_|
   /   \
  |  €  |
   \_ _/
     |
    pin3

Niet dat jouw uitleg niet goed genoeg is hoor, Crewlz maar ik denk dat het iets eenvoudiger uit te leggen is:
Als je even dit schema bekijkt...
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/PowerTip%20PG204128.jpg
dan komt de nummering die jij gegeven hebt aan het door jouw getekende potentiometertje precies overeen met de nummering op bovenstaand schema.
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met solderen maar voordat je alles aansluit eerst even checken! Dubbelchecken zelfs :) En vooral niet meer dan 5V aansluiten!!

Verwijderd

Ok!
Deels succes. Heb Žm via de 5 volt van de compu aangesloten en ziedaar ik heb beeld. Echter het is zeer licht en onstabiel. Het lijkt wel alsof ie nog steeds te weinig stroom krijgt....
Contrast regelen werkt prima, maar moet op zŽn contrastrijkste positie staan om wat te zien en dan knippert het ook nog een beetje.
Iemand suggesties, voor de voltage regeling heb ik een 78L05 gebruikt i.p.v de LM7805 die op het schema staat, scheelt dit dan zoveel?

mmm, heb even gelezen en volgens mij ligt het idd aan de 78L05 vs de LM7805....damn. Hoewel, als dit slechts de oorzaak is is er nog hoop!

argh, en natuurlijk geen een in de buurt....frustrerend!!!!

• D-Three
Op woensdag 19 juni 2002 23:30 schreef Sp het volgende:
Ok!
Deels succes. Heb Žm via de 5 volt van de compu aangesloten en ziedaar ik heb beeld. Echter het is zeer licht en onstabiel. Het lijkt wel alsof ie nog steeds te weinig stroom krijgt....
Contrast regelen werkt prima, maar moet op zŽn contrastrijkste positie staan om wat te zien en dan knippert het ook nog een beetje.
Iemand suggesties, voor de voltage regeling heb ik een 78L05 gebruikt i.p.v de LM7805 die op het schema staat, scheelt dit dan zoveel?

mmm, heb even gelezen en volgens mij ligt het idd aan de 78L05 vs de LM7805....damn. Hoewel, als dit slechts de oorzaak is is er nog hoop!

argh, en natuurlijk geen een in de buurt....frustrerend!!!!
De 78L05 die jij bedoelt is dus eigenlijk een LM78L05 (100mA) en dat is de "lichtere versie" van de LM7805 (1A).
Die LM78L05 voldoet perfect hoor, je kan er enkel je backlight niet mee voeden aangezien de LM78L05 slechts 100mA kan leveren.
Volgens welk schema heb je gesoldeerd? De laatst aangepaste versie van ChronoM? Meet dan even de spanning NA die weerstand van 10 ohm...

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 00:16 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

De 78L05 die jij bedoelt is dus eigenlijk een LM78L05 (100mA) en dat is de "lichtere versie" van de LM7805 (1A).
Die LM78L05 voldoet perfect hoor, je kan er enkel je backlight niet mee voeden aangezien de LM78L05 slechts 100mA kan leveren.
Volgens welk schema heb je gesoldeerd? De laatst aangepaste versie van ChronoM? Meet dan even de spanning NA die weerstand van 10 ohm...
Ik heb 'm gesoldeerd volgens het schema dat jij hier vlak boven gepost hebt. Als ik thuis ben zal ik even na de weerstand meten.
thx

• equinoxe
als ie effe beeld geeft en dan weg valt dan krijgt ie idd te weinig power.
dan zal je de 10 ohm omlaag moeten schroeven of zelfs moeten verwijderen.

• D-Three
Op donderdag 20 juni 2002 13:03 schreef equinoxe het volgende:
als ie effe beeld geeft en dan weg valt dan krijgt ie idd te weinig power.
dan zal je de 10 ohm omlaag moeten schroeven of zelfs moeten verwijderen.
Ik denk dat het probleem de LM78L05 is. Als je slecht 5V toevoert, dan levert die namelijk geen 5V! Mijn LCD draait momenteel op 3,96V omdat die LM78L05 slechts 5V krijgt en dus maar 3,96V kan leveren! Dit ga ik dan oplossen door terug 12V aan die LM78L05 te hangen...

offtopic:
Ik heb hier trouwens 2 heel goedkope, compacte voedingen liggen, die normaalgezien meer dan €50 kosten en die ik op de kop heb kunnen tikken voor minder dan €10 (nieuw! moeten weg wegens overstock). Die leveren 12V/60W (5A) met convection cooling en 80W (6.7A) met 30cfm forced air cooling. Ik denk dat ik die ga gebruiken om CCFL's, LCD (met 7805) en fans op aan te sluiten, zo verlicht ik mijn 300W-voeding een beetje, want die heeft het al zwaar genoeg.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 13:33 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Ik denk dat het probleem de LM78L05 is. Als je slecht 5V toevoert, dan levert die namelijk geen 5V! Mijn LCD draait momenteel op 3,96V omdat die LM78L05 slechts 5V krijgt en dus maar 3,96V kan leveren! Dit ga ik dan oplossen door terug 12V aan die LM78L05 te hangen...

offtopic:
Ik heb hier trouwens 2 heel goedkope, compacte voedingen liggen, die normaalgezien meer dan €50 kosten en die ik op de kop heb kunnen tikken voor minder dan €10 (nieuw! moeten weg wegens overstock). Die leveren 12V/60W (5A) met convection cooling en 80W (6.7A) met 30cfm forced air cooling. Ik denk dat ik die ga gebruiken om CCFL's, LCD (met 7805) en fans op aan te sluiten, zo verlicht ik mijn 300W-voeding een beetje, want die heeft het al zwaar genoeg.
* zwahiel heeft een 100 watt voeding (AT) gescoord, en die geeft 5,1 volt uit :) en 12,1 volt!
Dus een kleine weerstand ertussen en de truc moet slagen :9

Afmetingen zijn: 10*5*7 cm :)
Mooi voor me CCFL's en me LCD's :) *D

* zwahiel heeft net ook een 2e printerpoort gescoord (uit een oude brakke pc gesloopt die weg ging, getest werkt ok :D *D )

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Low-Tech
Bedankt Laagvliegerke en Crewlz!

Heb gister m'n lptconnector gesoldeerd.
Ik ga denk ik morgen er mee verder want vandaag ga ik dremelen (ook voor het eerst :) )

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

Poeh, die 78L05 trekt het niet hoor. Ik had even de weerstand er tussenuit gehaald en aangesloten. Het beeld was even goed (jippie!) maar toen brandde ik mijn klauwen aan de 78L05. MOet maar eens naar de winkel een LM7805 halen.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 10:54 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:
OK mmmuttley of Equinoxe, wie wil mijn LCD eens nader onderzoeken?
Ja hoor stuur maar op dan kijk ik ff, heb vandaag net FuTaL zijn LCDtje afgeleverd dus ik ben klaar voor een nieuwe uitdaging :)

(mail me maar op het adres uit mijn profile)

• D-Three
Op donderdag 20 juni 2002 18:44 schreef Sp het volgende:
Poeh, die 78L05 trekt het niet hoor. Ik had even de weerstand er tussenuit gehaald en aangesloten. Het beeld was even goed (jippie!) maar toen brandde ik mijn klauwen aan de 78L05. MOet maar eens naar de winkel een LM7805 halen.
Heb je ook de backlight aangesloten op die LM78L05 misschien?? Want dat trekt ie inderdaad niet hoor!
En hoeveel was de spanning nu?

• D-Three
Ik heb vandaag de backlight aangesloten en dit door die weerstandjes van 12 en 18 ohm te plaatsen, de anode aan +5V en de kathode aan massa te hangen. Ook ff die twee eilandjes verbonden met elkaar. Voeding aan en... Voila! Een hel verlichte LCD!
Dan maar heel de boel in m'n case gestopt zodat ik nu ook 2 bays kwijt ben voor m'n LCD, m'n CCFL aangesloten alles terug dicht geschroefd. Maar toen ik een tijdje aan het showen was met m'n LCD, merkte ik op dat die gloeiend heet krijgt?? Maar dus echt heel warm, nie normaal. Dit had ik dus voordien niet... Is het normaal dat die backlight zoveel warmte afgeeft? Of heb ik weeral iets verkeerd gedaan?

Verwijderd

ik heb het hier maar eens geprobeert zonder LM78L05.

heb pin 2, 19 en het Contrast aangesloten via een 12 Ohm weerstand

nog geen backlight

resultaat, als ik contrast volledig opendraai krijg ik 1 helft helemaal zwart, andere helft hier en daar een zwarte streep

als ik een init uitvoer word hij ff helemaal leeg...
iemand ook zoiets tegen gekomen?
de zoektocht begint ...

• equinoxe
Backlight mag absoluut niet veel warmte afgeven, zeker weten dat je 18 en 12 ohm hebt gebruikt? wat echt fel wordt het licht dan niet..
Zeker weten dat je het backlight niet op 5V het gezet? (meet even na)

• equinoxe
Op vrijdag 21 juni 2002 15:39 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ik heb het hier maar eens geprobeert zonder LM78L05.

heb pin 2, 19 en het Contrast aangesloten via een 12 Ohm weerstand

nog geen backlight

resultaat, als ik contrast volledig opendraai krijg ik 1 helft helemaal zwart, andere helft hier en daar een zwarte streep

als ik een init uitvoer word hij ff helemaal leeg...
iemand ook zoiets tegen gekomen?
de zoektocht begint ...
Welke spanning heb je op pin 1 en 2 staan?
Welke bios instelling gebruik je?

• Low-Tech
Deze n00b }:O heeft weer zo'n vraagje....
Na enig soldeerwerk ben ik bij de LM78L05 beland.
Nu zie ik dat om die van mij het volgende staat:
k0109
MC7805C

Is deze wel goed???

• equinoxe
De (LM)7805C is prima, maak je geen zorgen..

• Low-Tech
Thnx,

Blij dat een newbie als mij zo behandeld wordt.

Natuurlijk heb ik nog een simpel vraagje (je bent een newbie of niet ;) )

Welke pin van de 7805C is wat??
code:
1
2
3
4
5
6
7
  ___
 | O |
 |___|
 |   |
 |___| aan deze kant staat de tekst (MC7805C)
 | | |
 1 2 3

• equinoxe
Ik zit op mijn werk en heb geen handboek in de buurt, dus durf ik je geen antwoord hierop te geven.
Misschien is iets op google te vinden?

• Low-Tech
Gevonden! (met google kon ik niks vinden, maar nu geprobeerd met hotbot).

Pin 1. Input
Pin 2. Ground
Pin 3. Output

Verwijderd

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmuttley owwwwwwwwned gewoon de hele keet!!!!
Kreeg mijn LCDtje vandaag binnen. Was alleen een kwestie van aansluiten, even wat drivertjes zoeken en hij deed et.
Netjes afgewerkt met krimpkousjes etc.
KLASSE!

Bedankt /\/\uttley!

• equinoxe
Mmmutley RuleZ

Nova gaat er ook voor :P

Hoe zit ie met ChronoM?
Al enige vooruitgang?

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 16:32 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Thnx,

Blij dat een newbie als mij zo behandeld wordt.
[wijze uitspraak]

Ach, eigenlijk zijn we allemaal newbie's... Ligt er maar net aan wat het onderwerp is :)

[/wijze uitspraak]

• Low-Tech
Nou, ik heb eindelijk alles gesoldeerd.
Ook alles 4x gechecked, het enige waar ik nog een vraagteken bij heb is de potmeter.
Ik heb er zo 1:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998846936.jpg
Ik heb als volgt aangesloten (zoals picture):
pin1 pin2

.....pin3

Is dit goed of heb ik pin1 en pin2 omgekeerd??

edit:

Het gaat puur om de potmeter(pinvolgorde) rest niet!
Plaatje is van een Abit voltmod, het gaat om soort potmeter.

[reactie op uitspraak]
Ik vond dat het wel eens gezegd moest worden
[/reactie op uitspraak]

Verwijderd

Die weerstand is dat rood rood rood oftewel 2K2 ?
50 k voor die potmeter kan, maar is overdone (regelt moeilijker af)
(door The EquinoXe die bij Mixology zit ;) )

• Low-Tech
Alles gesoldeerd en aangesloten.

Contrast werkt maar nog geen echt beeld.
Wat mij opvalt is dat als ik een vinger over c1 + r1 haal,
dat het beeld wat begint te flippen.

Maarja morgen weer verder kijken.

• equinoxe
Dat van die vinger is normaal, je beinvloed de beeldopbouw met de bio-electrisch signal (8>
wat zei ik dat toch mooi

• D-Three
Op vrijdag 21 juni 2002 15:47 schreef equinoxe het volgende:
Backlight mag absoluut niet veel warmte afgeven, zeker weten dat je 18 en 12 ohm hebt gebruikt? wat echt fel wordt het licht dan niet..
Zeker weten dat je het backlight niet op 5V het gezet? (meet even na)
Tja, ik heb die LCD volledig ingebouwd en heb niet veel zin om die er terug uit te halen... Maar er zit niks anders op...
Ik heb het dus zo gedaan:
Op vrijdag 31 mei 2002 09:34 schreef equinoxe het volgende:
led aansluiten door:

Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/backlight.jpg

of door:
Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/lcd/backsch.jpg
Dus op R11 heb ik een weerstand van 12 ohm gesoldeerd en op R12 één van 18 ohm. En dan de anode aan +5V gehangen en de kathode aan massa. Juist toch?
Op vrijdag 21 juni 2002 19:29 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Is dit goed of heb ik pin1 en pin2 omgekeerd??
Pin 1 en 2 mag je verwisselen, het enige verschil is dat je dan in de andere richting zal moeten draaien om het contrast bij te regelen (tenminste als ik jouw uitleg goed begrepen heb ;))
Op vrijdag 21 juni 2002 23:25 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Wat mij opvalt is dat als ik een vinger over c1 + r1 haal,
dat het beeld wat begint te flippen.
C1??? Er moet toch nergens een condensator gebruikt worden :? :?

edit:

ff de code van de quote aangepast zodat de tekeningen nu zichtbaar zijn. Dan is het misschien iets gemakkelijker om mijn uitleg te begrijpen...

• Low-Tech
Op zaterdag 22 juni 2002 16:15 schreef Laagvliegerke het volgende:

C1??? Er moet toch nergens een condensator gebruikt worden :? :?
Die zitten achterop de printplaat van de lcd.

• D-Three
Op zaterdag 22 juni 2002 16:20 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:

[..]

Die zitten achterop de printplaat van de lcd.
Ah zo... Niet aankomen hé :P

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 15:52 schreef equinoxe het volgende:

Welke spanning heb je op pin 1 en 2 staan?
Welke bios instelling gebruik je?
spanning over pin1 en 2 weet ik niet :+ geen multimeter
BIOS instellingen zijn gelijk aan die voor mijn andere 2 LCD's, zal wel normal zijn

heb nog geen tijd gehad om verder te zoeken en geen zin ook eigenlijk ...

• equinoxe
Op zaterdag 22 juni 2002 16:15 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Tja, ik heb die LCD volledig ingebouwd en heb niet veel zin om die er terug uit te halen... Maar er zit niks anders op...
Ik heb het dus zo gedaan:
[..]

Dus op R11 heb ik een weerstand van 12 ohm gesoldeerd en op R12 één van 18 ohm. En dan de anode aan +5V gehangen en de kathode aan massa. Juist toch?

[..]
Knip de kathode en de anode los:
Je zet nl 5 v op het LCD display
,
het jumpertje zorgt al voor de massa op de kathode, en R11 en R12 zorgen al voor de spanning op de anode.

• D-Three
Op zaterdag 22 juni 2002 21:51 schreef equinoxe het volgende:

[..]

Knip de kathode en de anode los:
Je zet nl 5 v op het LCD display
,
het jumpertje zorgt al voor de massa op de kathode, en R11 en R12 zorgen al voor de spanning op de anode.
Ik zet al 5V op het LCD-display? Hoe? Toch niet via die LM78L05? Ik heb dus net de kathode en anode los geknipt (niet echt evident op dit uur van de dag, zeker niet na een heleboel wodka-red-bull) en dus werkt de backlight niet meer (zoals ik verwacht had). Nu ben ik je even kwijt...

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 03:03 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Ik zet al 5V op het LCD-display? Hoe? Toch niet via die LM78L05? Ik heb dus net de kathode en anode los geknipt (niet echt evident op dit uur van de dag, zeker niet na een heleboel wodka-red-bull) en dus werkt de backlight niet meer (zoals ik verwacht had). Nu ben ik je even kwijt...
Je hebt waarschijnlijk jumper 8 nog niet doorverbonden. Even een druppeltje soldeer over de 2 koperen vlakjes smelten en de massa van je backlight is aangesloten :)

• D-Three
Op zondag 23 juni 2002 11:32 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Je hebt waarschijnlijk jumper 8 nog niet doorverbonden. Even een druppeltje soldeer over de 2 koperen vlakjes smelten en de massa van je backlight is aangesloten :)
Neen hoor, die is doorverbonden...

• Low-Tech
Als ik het goed begrijpt (correct me when I'm wrong plz),
moet je voor de blacklight het volgende doen:

Op R11 een weerstand van 12 ohm solderen
Op R12 een weerstand van 18 ohm solderen
En jumper 8 doorverbinden

Als dit zo is, kan iemand mij dan uitleggen hoe je het dan wilt doen met een potmeter?

• D-Three
OK, ik weet nu wat het "probleem" met de backlight is.
De backlight van mijn LCD werkt dus wel, dit heb ik net gezien maar het licht is zo miniem dat het mij niet eerder opgevallen is.
Ik heb dus inderdaad rechtstreeks 5V aangesloten op de backlight waardoor die dus inderdaad gloeiend heet werd! |:( Maar ik had wel een mooi fel licht! >:)
Ik dacht dus dat de backlight apart gevoed moest worden maar door die weerstanden te solderen en die jumper te plaatsen is dat dus niet nodig. En omdat ik dacht de backlight een aparte voeding nodig had, heb ik een LM78L05 genomen als spanningsstabilisator voor de LCD. Grove fout dus, want de redenen waarom mijn backlight nu zo miniem werkt:
1. ik gebruik dus die LM78L05 die dus niet genoeg stroom kan leveren om die backlight te voeden (werd al eerder gezgd, i know)
2. mijn LCD werkt momenteel maar op 3,96V

oplossing is heel simpel natuurlijk:
1. die LM78L05 vervangen door een LM7805 (heb ik toch liggen)
2. indien nodig 12V (ipv 5V) aansluiten op die LM7805 zodat de uitgangsspanning mooi 5V is (ipv 3,96V)

maar dat ga ik dus deze week niet meer kunnen doen. :(
Op zondag 23 juni 2002 13:58 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Als ik het goed begrijpt (correct me when I'm wrong plz),
moet je voor de blacklight het volgende doen:

Op R11 een weerstand van 12 ohm solderen
Op R12 een weerstand van 18 ohm solderen
En jumper 8 doorverbinden
Inderdaad, dat klopt dus. En vooral geen spanning aansluiten op anode en kathode (zoals ik gedaan heb)
Op zondag 23 juni 2002 13:58 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Als dit zo is, kan iemand mij dan uitleggen hoe je het dan wilt doen met een potmeter?
Ok, als ik het nu volledig begrijp ;) moet je dan geen weerstand solderen op R11 en R12.
Je neemt dan 2 weerstanden van 12 ohm en verstrengeld die in elkaar zodat ze dus parallel staan (zoals op de figuur) en soldeert één kant daarvan aan de anode van de backlight. De andere kant soldeer je aan pin 3 van een potmeter van 100 ohm. En aan pin 1 van de potmeter hang je +5V. Dat zou dan moeten werken.
Je mag eigenlijk gelijk welke combinatie van pinnen nemen op de potmeter, zolang je maar niet pin 1 & 2 als combinatie neemt.
Begrijp je mijn uitleg? (want ik heb soms nogal de neiging om het moeilijker uit te leggen dan het is)

• Low-Tech
Ik snap jou uitleg, denk ik :)

Ik blijf van die R11 en R12 af.

Soldeer de weerstanden aan elkaar (dat verstrengelen)
1 kant van de weerstanden soldeer ik aan/in het gat bij de Anode(waar de A boven staat)
En de andere kant van de weerstanden aan mijn potmeter
Aan de andere kant van de potmeter 5 Volt aansluiten
En jumper 8 verbinden voor de GND

Das allemaal goed toch :?

BTW Ik geloof dat mijn LCD nu werkt!! :7 Testproggie van Zotty werkt (half scherm maar is zo bedoeld denk ik).
Alleen PowerLCD werkt niet goed, Splashscreen zie ik snel en daarna niks meer.
Scherm werkt dus langdurig met testprog en kort met powerlcd.

Thnx voor jullie geduld!!!! En alle hulp natuurlijk ;)

• D-Three
Op zondag 23 juni 2002 23:17 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Ik snap jou uitleg, denk ik :)

Ik blijf van die R11 en R12 af.

Soldeer de weerstanden aan elkaar (dat verstrengelen)
1 kant van de weerstanden soldeer ik aan/in het gat bij de Anode(waar de A boven staat)
En de andere kant van de weerstanden aan mijn potmeter
Aan de andere kant van de potmeter 5 Volt aansluiten
En jumper 8 verbinden voor de GND

Das allemaal goed toch :?
Yup, dat is wat ik bedoelde... En ik denk ook dat dit juist is, heb het zelf nog niet geprobeerd.
Op zondag 23 juni 2002 23:17 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
BTW Ik geloof dat mijn LCD nu werkt!! :7 Testproggie van Zotty werkt (half scherm maar is zo bedoeld denk ik).
Alleen PowerLCD werkt niet goed, Splashscreen zie ik snel en daarna niks meer.
Scherm werkt dus langdurig met testprog en kort met powerlcd.

Thnx voor jullie geduld!!!! En alle hulp natuurlijk ;)
Welk testproggie van Zotty bedoel je?
En bij PowerLCD moet je dan nog aanvinken wat je precies wil zien op je scherm.

• Low-Tech
Um... had ik een keer gedownload.

Ik kan de url zo niet vinden zet het wel op mijn eigen site.

http://home.hetnet.nl/~nova_1/downloads/testprogje (by Zotty).zip

Echte url gevonden:
http://home.pi.be/~tferyn/LCD/testprogje%20(by%20Zotty).zip

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Mmmmuttley, je hebt nieuwe e-mail ;)

• Low-Tech
Ik heb gister wel 80 pagina's doorgelezen (inkoopactie, solderen, software deel 1 & 2).

En toch blijf ik met een vraag zitten die geloof ik al een keer beantwoord is, als dat zo is um.. sorry.

Ik zit namelijk met het contrast, ik zie pas iets op het beeld als ik um voluit draai. Het is nu dus of aan of uit.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

edit:

Alle onderdelen blijven koud ook na een uur werk

[edit2]
Hmmz... kom er net ook achter dat hij ietwat stoort.
Any ideas?
[/edit2]

• equinoxe
1) Je gebruikt een te grote (50 K) potmeter, vervang die eens door een 10K potmeter.

2) Als de spanning op pin 2 onder de 4.2 V zit valt ook de LCD-driverspanning omlaag.

Vraag, waar dient die weerstand (Rood rood rood = 2k2 zie mijn vorige remark) naast de potmeter voor op het plaatje van de vorige pagina? :?

• Low-Tech
Dat vorige plaatje is niet iets wat ik heb, dat was een Abit voltmod.
Probeerde met plaatje mijn potmeter uit te beelden.

Ik gebruik een 10K potmeter
en een 10 Ohm weerstand

Heb hier geen multimeter en ook geen digicam.

• equinoxe
Op maandag 24 juni 2002 13:19 schreef NOVA_SuicideCrew het volgende:
Heb hier geen multimeter en ook geen digicam.
Maar heb je wel een multimeter?
Of kan je een lenen?

Verwijderd

wat een verhalen over die backlight enzo ... het is me al een tijdje niet meer duidelijk wat nu een goede, geteste manier is om het LCD aan te sluiten hoor

Wat voor schema gebruiken jullie (bij wie het dus werkt)? post je het even ?

heb niet echt zin om te zoeken op problemen die misschien al langs gekomen zijn ofzo, gewoon 1 schema die werkt en dan is alles voor iedereen duidelijk toch ?

Verwijderd

Vandaag na vier weken examen :( eindelijk aan mijn lcd'tje kunnen beginnen. Heel de boel gesoldeerd en aansluiten : geen beeld :? Een beetje aan contrast zitten prutsen, bleek dat het beeld gewoon heel snel wegviel. Weerstand ertussen uit gehaald en het ding werkt nu als een zonnetje. Geen noemenswaardige problemen dus.

• equinoxe
Op maandag 24 juni 2002 17:08 schreef Mr.ChronoM het volgende:
wat een verhalen over die backlight enzo ... het is me al een tijdje niet meer duidelijk wat nu een goede, geteste manier is om het LCD aan te sluiten hoor

heb niet echt zin om te zoeken op problemen die misschien al langs gekomen zijn ofzo, gewoon 1 schema die werkt en dan is alles voor iedereen duidelijk toch ?
Beide schema's (van mij) werken, echter de interpretaties lopen uiteen.
Als ze letterlijk toegepast worden dan mogen zich er geen problemen voordoen.

• Low-Tech
Een vraagje vor die mensen die de lcd werkende hebben.

Hebben jullie ook last van trillingen in het beeld??

Of komt dit misschien omdat alle onderdelen te dicht opelkaar zitten ofzo (potmeter, lmzoveel, weerstand)?

• equinoxe
Ik heb geen last van trillingen.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 19:36 schreef equinoxe het volgende:

[..]

Beide schema's (van mij) werken, echter de interpretaties lopen uiteen.
Als ze letterlijk toegepast worden dan mogen zich er geen problemen voordoen.
en die blijken offline te zijn momenteel ?

• equinoxe
Ik zal even checken of de liquid2k server down is...

Storing op de server van liquid2k, maar de files staan er nog steeds op, ik kom er alleen op dit moment zelf ook niet aan (proxy op mijn werk laat dat niet toe)

edit:

Is al verholpen
Duurt alleen wat langer tot ie hem laad

Verwijderd

ok, niet meer nodig, boel werkt

en nu zal het wel heel dom overkomen, maar het lag aan :
DE PINHEADER
daarom moet je 3zo'n grafische dingen in elkaar zetten om dan nog zo'n klotige dingen tegen te komen.

ik heb zo'n pinheader (omdat het de vorige keer dus wel werkte)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk234359/LCD/Site/images/guide/10_lcd_aansluiting.jpg

als ik van het stuk die op het LCd zit de zwarte plastieken ... bescherming (of hoe je het ook noemt) verwijdert dan werkt het LCD, steek je die dingen er terug op dan doet ie het niet meer (3 keer getest...)

LCD werkt nu zonder warme chips met een 10 Ohm weerstand

ook van mijn kant bedankt voor alle hulp en geduld (want mijn geduld was beetje op ;) )

• equinoxe
Weer een succes erbij!!!

Nu wil ik eens graag weten:
Hoeveel* van de LCD's gemold zijn,
hoeveel* niet aan de praat te krijgen zijn,
en hoeveel* gewoonweg nog niet aangesloten zijn (geen tijd/zin/onderdelen etc.)

*door mij geleverde

Verwijderd

De mijne doet het dus ;)

Verwijderd

De drie die ik gesoldeerd heb doen het ook :)

• D-Three
Verdorie, heb ik nu al 4 dagen GoT moeten missen...
Ik zit hier nu trouwens te tikken op een P100 met 32Mb RAM... TRAAAAAAAG!!! :(

De mijne werkt dus ook! :)

Verwijderd

dan toch een negative ertussendoor :)

Ik heb mijne ter aarde gesteld, en vervangen door een 4x20 die het erg goed doet.

Maar toch :).... waneer komt de volgende lading.. ik doe dan wel weer mee... het zal een keer moeten lukken :D

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Hmmm die van mij doet het ook niet.
Ik zal hem deze week opsturen naar mmmmuttley voor een second opinion.

:(

• D-Three
Op dinsdag 02 juli 2002 16:11 schreef Seven_NL het volgende:
dan toch een negative ertussendoor :)

Ik heb mijne ter aarde gesteld, en vervangen door een 4x20 die het erg goed doet.

Maar toch :).... waneer komt de volgende lading.. ik doe dan wel weer mee... het zal een keer moeten lukken :D
Zeker dat er iets verkeerd aan was? Blijkbaar zijn de headers hier meestal de boosdoener...
Alhoewel een knuppel zoals ik ook het schema wel eens verkeerd durft aansluiten! ;)

• FireStarter
  • Laatst online: 16-10 17:18
* FireStarter

Bestaat er een kans dat, wanneer er echt een makkelijke guide is voor het solderen, er weer een nieuwe actie zal komen voor de T6963c?

w00t

• D-Three
Op dinsdag 02 juli 2002 18:39 schreef Robbie007 het volgende:
* D-Three

Bestaat er een kans dat, wanneer er echt een makkelijke guide is voor het solderen, er weer een nieuwe actie zal komen voor de T6963c?
Alles wat hier beschreven is, is redelijk gemakkelijk hoor... Alleen interpretaties ervan zijn verschillend :P

• equinoxe
zoiets zei ik eerder ook al :+

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 16:10 schreef equinoxe het volgende:
Weer een succes erbij!!!

Nu wil ik eens graag weten:
Hoeveel* van de LCD's gemold zijn,
hoeveel* niet aan de praat te krijgen zijn,
en hoeveel* gewoonweg nog niet aangesloten zijn (geen tijd/zin/onderdelen etc.)

*door mij geleverde
hello ;)

• D-Three
LOL :) :P :D
Pagina: 1 2 3 4 Laatste