Sorry dat ik dit topic kick, durf namelijk niet een nieuw topic aan te maken over een spel van 15 jaar oud wat tegenwoordig via Steam te spelen is.
Maar afgelopen weekend sloeg bij mij de Nostalgie toe, nadat ik er achter kwam dat een hoop ouwe spellen nog flink gespeeld worden. Zo ben ik BF1942 gaan spelen, RTCW ET en MOHAA. Allemaal nieuw leven ingeblazen nadat GameSpy Offline ging. Met een kleine patch krijg je weer een serverlijst en via de volgende link zijn ze ook terug te vinden.
www.gametracker.com
Maar toen begon mij toch mijn lievelingsspel aller tijden me voor de geest te komen. Counter Strike. Begon het spel in 2000 met 1.0. Bij 1.6 haakte ik af toen het naar Steam ging en heb nog diverse jaren daarna 1.5 gespeeld. Daarnna ging de WON server plat en werd door wat buitenstaanders WON2 gestart rond 2006. Deze nog paar jaar gedaan maar werd ook steeds minder tot het een obscuur spel werd en met Windows Vista en de komst van Breedbeeldschermen het er gedateerd uit begon te zien.
Maar ik heb gemerkt afgelopen weekend dat het er helemaal niet gedateerd uit hoeft te zien, ondanks de vele berichten op internet dat het native geen widescreen support zou hebben. Zie hier mijn screenshot die ik heb gemaakt. Met Tweakers Paintspray op de muur haha.
Toen ik het spel begon zat ik in 1024x768 Direct3d, het haperde nogal. Wat ik vreemd vond bij een spel van 15 jaar oud. Had hem op Windows XP ondersteuning gezet. Maar ik wilde perce OpenGL support, zit namelijk gewoon ingebakken in Windows 8.1.
Dus na flink wat googelen, moest ik uiteindelijk hl.exe aanpassen, opengl dll uit windows/wow64 map kopieeren naar de hl map en wat commando's aan de snelkoppeling toevoegen. Nu speelt het vloeiend op 1600x900 opengl (is resolutie van mijn laptop, 1920x1080 kan ook). XP support kun je uitzetten draait gewoon prima native onder Windows 8.1 x64. Denk ook onder 7 en 10. Wel was ik bang dat het beeld uitgerekt zou worden, omdat ik op internet overal lees dat er geen breedbeeld ondersteuning aanwezig is. Maar deze screenshot laat zien dat het prima is.
Er zijn diverse servers nog beschikbaar, misschien kunnen we uit nostalgie eens een avondje CS doen, lijkt me wel lachen.