Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL/CM] Baybus

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 21:28

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 00:59 schreef exter het volgende:
Kan het zijn dat je de LMs verkeerd hebt aangesloten?

[url="http://members.home.nl/horseflower/lm317.gif"][afbeelding][/url]
weet ik niet :?

Zo heb ik het gedaan
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/baybus1.jpg

Met het koelelement naar de bovenkant dus

met deze elementen erop
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/baybustext.jpg

Still King

Verwijderd

En dat is nou precies de reden dat ik heb besloten om er een geetste PCB voor te maken. (zie mijn eerste post)
Ik geef er een componentenopstelling bij waar plussen en minnen ed duidelijk op aan staan gegeven.
Als je alles goed op het printje hebt gesoldeerd is dat gedeelte dan iig goed.

De layout die je laat zien is het vorige model, is inmiddels aangepast ivm ruimte vooreventuele heatsinks.
Is niks mis mee btw, in die opzet moet ie gewoon werken.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:12 schreef exter het volgende:
En dat is nou precies de reden dat ik heb besloten om er een geetste PCB voor te maken. (zie mijn eerste post)
Ik geef er een componentenopstelling bij waar plussen en minnen ed duidelijk op aan staan gegeven.
Als je alles goed op het printje hebt gesoldeerd is dat gedeelte dan iig goed.
Ik heb een exacte kopie gemaakt van jou printje, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

De weerstanden en de kleine condesatoren zijn +en- vrij, dus dat is geen probleem.

De LM317's zitten allemaal met het koellichaampje naar boven.
De grote condesator zit met de min naar boven.
En de potmeter zit met de draaiknop naar beneden

Volgens mij is dan niets wat er andersom op moet.

Still King

Verwijderd

Potmeters ook goed aangesloten?

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

is het trouwens de bedoeling dat wanneer je de potmeter afkoppelt dat e spanning op de uitgang van de fan blijft staan (ongeveer hetzelde als met de potmeter erop) :? :? :?

Still King

Verwijderd

Als je de potmeter loskoppelt gaat de uitgang van de regelaar naar maximale spanning.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:22 schreef exter het volgende:
Potmeters ook goed aangesloten?
Er komen 3 pinnetjes onderuit de potmeter, deze heb ik op dezelfde manier erop gezet als de LM317, maar dan heb ik er een kabeltje tussen gezet, zodat ik mijn frontje eraf kon halen zonder iets los te solderen.

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:24 schreef exter het volgende:
Als je de potmeter loskoppelt gaat de uitgang van de regelaar naar maximale spanning.
dat kan kloppen, en dat is op dit moment bij de meeste rond de 4,45V

Still King

Verwijderd

Welke waarden hebben je weerstanden?
En je potmeter?

Er kan bij deze schakeling bijna niks verkeerd omdat ie in principe maar uit de regelaar + 2 weerstanden bestaat.
Toch heb ik van mensen gehoord dat ze zeker wisten dat ze alles goed aangesloten hadden en dat ie het toch niet deed.
Wat je nog kan proberen is een andere voeding dan een computervoeiding of een andere belasting op de uitgang en dan kijken wat ie doet.
Ik heb zelf helaas nog nooit meegemaakt dat zo'n schakelingetje het niet deed, dus ik kan de situatie niet herleiden.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:27 schreef exter het volgende:
Welke waarden hebben je weerstanden?
En je potmeter?
R1 = 640
R2-R6 = 820
R7-R11 = 330
R12-R16 = 220

Volgens de kleurcode
En hoe kan ik zien welke potmeter ik heb, ik heb tegen de electroboer gezegd dat ik 1K lin potmeters moet hebben volgens het lijstje, hoe kan ik controleren of dit werkelijk zo is :
:?

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:27 schreef exter het volgende:
Er kan bij deze schakeling bijna niks verkeerd omdat ie in principe maar uit de regelaar + 2 weerstanden bestaat.
Toch heb ik van mensen gehoord dat ze zeker wisten dat ze alles goed aangesloten hadden en dat ie het toch niet deed.
Wat je nog kan proberen is een andere voeding dan een computervoeiding of een andere belasting op de uitgang en dan kijken wat ie doet.
Ik heb zelf helaas nog nooit meegemaakt dat zo'n schakelingetje het niet deed, dus ik kan de situatie niet herleiden.
Dat dacht ik ook toen ik dit schema zag staan.
Ik dacht, gewoon in elkaar solderen zoals op de tekening staat aangegeven en het zal wel werken. daarom vind ik het ook zo raar, omdat dit "volgens sommige mensen" zo'n simpele schakeling is waarbij eigenlijk niets fout kan gaan.
Maar ik doe het natuurlijk wel weer verkeert :(

Still King

Verwijderd

staat er op in kleine lettertjes.
waarden zijn wel goed, 220 had 240 moeten zijn, maar dat is de fout niet.

Kijk ze doen het allemaal niet.
De enig overeenkomst is dat ze allemaal op dezelfde voeding zijn aangesloten en dat de belasting een fan is.
Dan zou je het dus daar moeten zoeken.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:45 schreef exter het volgende:
staat er op in kleine lettertjes.
waarden zijn wel goed, 220 had 240 moeten zijn, maar dat is de fout niet.
ik weet dat die 240 moest zijn, maar die bestonden volgens de electroboer niet en het maakte niet uit dat deze erin kwamen.

[edit]
er staat trouwens 1kb 003M op
weet jij of dit goed is??

Still King

Verwijderd

Dan heeft de electroboer het verkeerde beroep gekozen, in de E12 reeks zit ie niet, maar in de E24 reeks wel.
Het punt is dat hij hem niet heeft.
Als de waarde van de weerstand er niet toe deed, dan had ik er wel een 220 Ohms weerstand in gezet, maar de uitgangsspanning is afhankelijk van deze waarde.
Hoe lager de waarde van deze R, hoe hoger de uitgangsspanning ingesteld kan worden, vooropgesteld dat de ingangsspanning dit toelaat.

Als er 1kB op staat is het een logaritmische potmeter, op een 1k lineaire potmeter moet 1kA staan

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:45 schreef exter het volgende:
Kijk ze doen het allemaal niet.
De enig overeenkomst is dat ze allemaal op dezelfde voeding zijn aangesloten en dat de belasting een fan is.
Dan zou je het dus daar moeten zoeken.
Ik heb er eigenlijk nog geen fan's op aangesloten, ik heb hier één fan liggen en een multimeter.
De fan doet het al vanaf 4V ongeveer.
maar de LED's doen het ook niet, tenminste die paar die het doen, doen ook niet goed.

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:51 schreef exter het volgende:
Dan heeft de electroboer het verkeerde beroep gekozen, in de E12 reeks zit ie niet, maar in de E24 reeks wel.
Het punt is dat hij hem niet heeft.
Als de waarde van de weerstand er niet toe deed, dan had ik er wel een 220 Ohms weerstand in gezet, maar de uitgangsspanning is afhankelijk van deze waarde.
Hoe lager de waarde van deze R, hoe hoger de uitgangsspanning ingesteld kan worden, vooropgesteld dat de ingangsspanning dit toelaat.

Als er 1kB op staat is het een logaritmische potmeter, op een 1k lineaire potmeter moet 1kA staan
dus ik heb gewoon verkeerde troep meegekregen :( :(

Still King

Verwijderd

Dan zou je een andere voedingsbron moeten proberen bv een accu of een netadapter die 12V oid levert.
Ik sluit altijd alles op een regelbare LABvoeding aan.

je hebt dan wel de verkeerde spullen meegekregen, maar met deze componenten zou de schakeling wel moeten werken.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 01:56 schreef exter het volgende:
Dan zou je een andere voedingsbron moeten proberen bv een accu of een netadapter die 12V oid levert.
Ik sluit altijd alles op een regelbare LABvoeding aan.
ik denk dat ik hier nog wel een 12v accu liggen heb, maar geen LABvoeding >:) , zijn die dingen niet vreselijk DUUR ???

maar wat heeft het trouwens voor nut om op een andere voeding te testen dan???
is 12v niet gewoon 12v of zit daar ook nog weer verschil tussen :?

Still King

Verwijderd

Ja, je kunt ze heel duur krijgen, maar je hebt al een leuke voor pakumbeet 80 euro en ze zijn er ook nog wel eens goedkoper als je zoekt.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

maar als ie met een andere voeding ook niet doet, wat kan ik dan het beste doen om het wel werkende te krijgen.
Alles weggooien en nieuwe kopen of is dat net iets te voorbarig

Still King

Verwijderd

De laatste persoon die dezelfde moeilijkheden met z'n schakelingetje met de LM317 had gaf later aan dat ie het met een andere voeding wel deed.
De hoofdreden om een andere voeding te prberen is om alles uit te sluiten en zo toch het euvel te traceren.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 02:03 schreef exter het volgende:
De laatste persoon die dezelfde moeilijkheden met z'n schakelingetje met de LM317 had gaf later aan dat ie het met een andere voeding wel deed.
De hoofdreden om een andere voeding te prberen is om alles uit te sluiten en zo toch het euvel te traceren.
en wat alsi k het met een accu aan de praat krijg, betekent dat dan dat ie niet in m'n computer kan of meot ik dan een nieuwe voeding voor in m'n pc kopen ?

Still King

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 02:03 schreef Imhotep het volgende:
maar als ie met een andere voeding ook niet doet, wat kan ik dan het beste doen om het wel werkende te krijgen.
Alles weggooien en nieuwe kopen of is dat net iets te voorbarig
Zijn je regelaars eigenlijk nog wel heel, je hebt de voedingsspanning ook omgedraait en daar zijn ze in de regel niet zo dol op.
Dat zou je dus kunnen testen door ze aan te sluiten op een voeding en te meten.
Maar dat kan in deze situatie dus een probleem zijn.

en wat alsi k het met een accu aan de praat krijg, betekent dat dan dat ie niet in m'n computer kan of meot ik dan een nieuwe voeding voor in m'n pc kopen ?

Misschien biedt dan een grotere elco op de ingang soelaas, dat je voeding wat schoner wordt.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

ik zag trouwens dat je ook van dit soort printplaten verkoopt >:)
Verkoop je ook deze, met alle componenten erop zonder de potmeters natuurlijk :7 :7

Stel voor dat dit toch niet mee lukt en dat ik al zo ben ben geweest om de schakelingen stuk te maken, dan moet in wel weer wat anders hebben natuurlijk >:)

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 02:07 schreef exter het volgende:

[..]
Misschien biedt dan een grotere elco op de ingang soelaas, dat je voeding wat schoner wordt.
sorry, maar wat is een elco :? en waar moet ik die dan tussen zetten?

Still King

Verwijderd

Ja, van mij mag het hoor, maar stel je nou es voor dat ik zo'n printje opbouw, en bij mij doet ie het wel en bij jou niet.
Het gaat er helaas niet om wie de componenten erop soldeert.

Een elco?
Dat is dat ronde ding in de linkerbenedenhoek van de layout.

btw die dingen vinden het ook niet leuk dat de voedingsspanning wordt omgepoold, dat raken ze letterlijk van aan de kook.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 02:14 schreef exter het volgende:
Ja, van mij mag het hoor, maar stel je nou es voor dat ik zo'n printje opbouw, en bij mij doet ie het wel en bij jou niet.
Het gaat er helaas niet om wie de componenten erop soldeert.

Een elco?
Dat is dat ronde ding in de linkerbenedenhoek van de layout.

btw die dingen vinden het ook niet leuk dat de voedingsspanning wordt omgepoold, dat raken ze letterlijk van aan de kook.
dus het kan best zijn dat ik hem nu gewoon zelf stuk heb gemaakt omdat ik de polen heb omgedraait |:( |:( |:( |:(
kan ik dat ook testen of kan ik van die elco mar beter een nieuwe halen

Still King

Verwijderd

Hangt van de werkspanning van het ding af, is die veel hoger dan de omgepoolde spanning dan redt ie het wel op.
Staat er nu gewoon 12V over, dan is er waarschijnlijk niks aan de hand.
Je kan um testen door um op te laden, maar dat doe je al als je de voeding inschakelt.
Je kan um ook vervangen, zet er dan gelijk iets van 100 of 220uF voor.

't is niet verstandig om de voeding om te polen, why?

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 02:21 schreef exter het volgende:
Hangt van de werkspanning van het ding af, is die veel hoger dan de omgepoolde spanning dan redt ie het wel op.
Staat er nu gewoon 12V over, dan is er waarschijnlijk niks aan de hand.
Je kan um testen door um op te laden, maar dat doe je al als je de voeding inschakelt.
Ik zal dat morgen wel ff testen en dan post ik hier wel ff wat het geworden is.

Ik ga nu eerst een tukje doen :Z :z

In ieder geval bedankt voor alle hulp en waarschijnlijk tot morgen :)

Still King

Verwijderd

OK

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op donderdag 25 juli 2002 01:10 schreef Imhotep het volgende:

[..]

weet ik niet :?

Zo heb ik het gedaan
[url="http://members.home.nl/horseflower/baybus1.jpg"][afbeelding][/url]

Met het koelelement naar de bovenkant dus

met deze elementen erop
[url="http://members.home.nl/horseflower/baybustext.jpg"][afbeelding][/url]
Ff een opmerking over deze PCB he...
De componentenzijde is gespiegeld/ondersteboven aan de sporenzijde, aangezien je de componenten niet op de sporen soldeert maar aan de andere kant. Want als je kijkt naar de sporenzijde, en je wil de componentenkant zien, moet je het printje ronddraaien, resultaat: ondersteboven :)

Zo heb ik de IC van mijn LEDMeter ook aan de sporenzijde moeten solderen :)

Verwijderd

Als dat het geval met deze PCB was geweest dan had ik hem dat wel verteld, de layout is gewoon het bovenaanzicht, de componentenzijde dus.
Stel je maar voor dat de PCB doorzichtig is, je ziet de sporen dus vanaf de componentenzijde, door de PCB heen.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 09:41 schreef exter het volgende:
Als dat het geval met deze PCB was geweest dan had ik hem dat wel verteld, de layout is gewoon het bovenaanzicht, de componentenzijde dus.
Stel je maar voor dat de PCB doorzichtig is, je ziet de sporen dus vanaf de componentenzijde, door de PCB heen.
zo heb ik het ook gemaakt.
De componenten aan de bovenkant, zoals afbeelding 2

en de koperbanen aan de onderkant in spiegelbeeld.

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

nog ff een vraagje.

Heeft een LED ook een plus en een min aansluitning :?
Asl ik de massa gewoon aansluit zoasl het hoort branden er 2 LED's heel zwakjes.
Draai ik de polen om dan branden er 3 andere LED's wel (Fel)

één LED doet het dus helemaal niet, net zoals de schakelaar die erbij hoort.

Still King

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

LED`s kan je idd verkeerd aansluiten...

de lange pool is de plus, maar jij hebt ze waarschijnlijk al afgeknipt, dan is de kant met het inkepinkje de massa (min)

P.S. hoelang heb je je soldeerbout tegen de lm`etjs gehouden??? die dingen zijn (net zoals leds, ic`s, transistors, elco`s) nogal kwetsbaar...

kan je anders ff je multimeter (als jouw schakelingetje aangesloten is) aan de computervoeding hangen (waar die aan vast zit)? en ook alleen de voeding los, ff de voltages meten...

als je nog een oude AT voeding heb moet je em daar es op proberen...

Electronics development

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Nou ik heb net van alles geprobeerd, een andere voeding een accu en hij deed bij allen hetzelfde :(
Ik denk in ieder geval dat ik een aantal LED's omgedraait heb heb, deze moet ik dus nog weer ff verbeteren, maar dan zit ik nog steeds met het feit dat de potmeters eigenlijk geen nut hebben en dat de LED's van de schakelingen niet feller of zwakker worden :? :?

Still King

Verwijderd

Het is heel goed mogelijk dat de regelaars stuk zijn omdat je de voedingsspanning omgedraait hebt.
Zou je 1 nieuwe moeten proberen.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 22:26 schreef exter het volgende:
Het is heel goed mogelijk dat de regelaars stuk zijn omdat je de voedingsspanning omgedraait hebt.
Zou je 1 nieuwe moeten proberen.
kunnen ze ook stuk gaan als ze te heet worden tijdens het solderen???

Still King

Verwijderd

Ja, als je ze te lang en te heet stookt wel, maar het is onwaarschijnlijk dat ze daardoor alle 4 het loodje hebben gelegd. Ub12V is voor alle 4 wel omgepoold geweest, had je beter niet kunen doen.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 22:39 schreef exter het volgende:
Ja, als je ze te lang en te heet stookt wel, maar het is onwaarschijnlijk dat ze daardoor alle 4 het loodje hebben gelegd. Ub12V is voor alle 4 wel omgepoold geweest, had je beter niet kunen doen.
Maar ik heb ze eerst wel aangesloten zoals het 'moest' en toen deden ze het ook al niet, maar ik zal morgen ff een nieuwe halen en kijken of die het dan wel doet.
Dan vervang ik de eerste schakeling wel, want die geeft helemaal niets door :?

Still King

Verwijderd

Maar toen hingen ze nog aan je computervoeding, misschien is die uitgangsspanning niet schoon genoeg.
Haal voor de elco in de linkerbenedenhoek es een 220uF/25V typem isschien dat dat helpt...

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 22:51 schreef exter het volgende:
Maar toen hingen ze nog aan je computervoeding, misschien is die uitgangsspanning niet schoon genoeg.
Haal voor de elco in de linkerbenedenhoek es een 220uF/25V typem isschien dat dat helpt...
zal ik ook doen.

btw, als het dus niet meer word, dan wil je nog wel op m'n voorstel ingaan ???

Ik zag trouwens dat je in het noorden woont in harlingen, waar ligt dat precies, want ik woon ook in het noorden en als je toevallig dicht in de buurt woont zou j er misschien ff naar kunnen kijken :) als je wilt natuurlijk.
Want het is op afstand natuurlijk altijd moeilijker om er iets van te zeggen.

Still King

Verwijderd

Harlingen, ca 10 km van de afsluitdijk verwijderd.
Ongeveer ter hoogte van Leeuwarden.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 23:20 schreef exter het volgende:
Harlingen, ca 10 km van de afsluitdijk verwijderd.
Ongeveer ter hoogte van Leeuwarden.
ik woon bij Emmen in drenthe.
Denk dus dat het wel een uurtje rijden is met de auto :(

Still King

Verwijderd

Kan wel hoor, moet ik eerst weer wat componenten halen, heb hier geen 240 Ohms weerstanden en ben ook bijna door m'n 317s heen.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 25 juli 2002 23:35 schreef exter het volgende:
Kan wel hoor, moet ik eerst weer wat componenten halen, heb hier geen 240 Ohms weerstanden en ben ook bijna door m'n 317s heen.
Ik zou het nog wel ff probeeren morgen met nieuwe onderdelen en dan laat ik nog wel wat van me horen hier morgen.

Still King

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 22:44 schreef Imhotep het volgende:
Dan vervang ik de eerste schakeling wel, want die geeft helemaal niets door :?
Raar, ik heb precies hetzelfde. Schakeling 2,3 en vier doen het perfect.
Ik heb geen gebruik gemaakt van de aan/uit LED, en dus ook de weerstand er niet op gesoldeerd.
Moet ik misschien draadbruggen maken I.P.V die led en weerstand???
<edit>
Te vroeg lopen blaaten. Was niets aan de hand met het printje. Mijn eigen stomme schuld :D
</edit>

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

oké, ik heb weer ff tijd gevonden om weer verder te gaan met "modden" :)
Ik heb nu de potmeter op allerlei mogelijke manieren aangesloten en er verandert niets.
Ik krijg alleen maar 1,9v op de Fan-aansluiting :(
Wanneer ik de potmeter erachter weg haal krijg ik gewoon iets van 12v op de Fan :?

Kan dit betekenen dat die potmeters niet goed zijn?

Ik ga motgen ff een nieuwe schakeling proberen te maken, en dan hou ik het eerst bij één schakeling. Ga daarvoor allemaal nieuwe onderdelen halen, de kosten daarvan valt volgens mij nog wel mee.
Deze ga ik opzetten met draden i.p.v. een printplaat.
Dan kan ik nog wisselen tussen de drie poten van de LM317 en de potmeter.
En dan kijken oftie dan werkt.

Ik zal trouwens ook nog ff proberen een elco van 220uF/25V aan te sluiten zoals je al eerder zei.

Still King

Verwijderd

Dat je 12V op de uitgang krijgt als je de potmeter verwijdert is goed.

Hier nog even de regelaar:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/lm317.gif

tussen Adjust en Vout het weerstandje en tussen Adjust en massa de

potmeter:Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/potmeter.jpg

waarvan je de 2 bovenste pootjes gebruikt.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 01:11:
maar hoe kan het dan dat zogauw ik de potmeter weer aansluit het voltage daalt naar 1,9 volt :? :?

Dan ligt het toch aan de potmeter? of zie ik dat verkeerd?

Still King

Verwijderd

Dan zou je dat ding even moeten meten...
Je ziet het aan bovenstaande pics, de schakeling is dermate simpel, er zijn niet veel mogelijkheden.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 01:11:

Hier nog even de regelaar:

afbeelding

tussen Adjust en Vout het weerstandje en tussen Adjust en massa de potmeter:afbeelding

waarvan je de 2 bovenste pootjes gebruikt.
Oké, ik heb op het linker-pootje van de LM317 de middelste poot van de potmeter.
Op de middelste van de LM317 zit de massa.
Op de rechter poot van de LM317 zit 12V

Tussen de linkse en de middelste poot van de LM317 zit het weerstandje.

verder zit op de linker poot van de potmeter de mass met daartussen een weerstand.
en op de rechterpoot van de potmeter zit niets.

Still King

Verwijderd

Op de middelste van de LM mag natuurlijk geen massa...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/baybusGoT.jpg

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 01:30:

afbeelding
Ik zei het verkeerd, tussen de middelste en de massa zit de kleine condensator van 100n

Die condensator moet ik ertussenuit halen??

Still King

Verwijderd

Haal er es tussenuit.

Yep.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 01:30:

afbeelding
Ik heb trouwens ook de potmeter voor de LM317 staan en niet tussen de LM317 en de massa, maakt dit wat uit??

op deze manier,

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/baybus1.jpg

Hier staat de potmeter eronder

Still King

Verwijderd

De potmeter moet tussen Adjust en massa, hoe R3 en VR1 zitten maakt niet uit, eerst R3 en dan VR1 of andersom.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 01:40:
De potmeter moet tussen Adjust en massa, hoe R3 en VR1 zitten maakt niet uit, eerst R3 en dan VR1 of andersom.
Dus volgens dit schema klopt het niet???

Still King

Verwijderd

Jawel, het gaat niet om de plaats van de componenten maar om de aansluitingen.

'heb even wat gekrabbeld:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/bayb.jpg

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 01:49:
Jawel, het gaat niet om de plaats van de componenten maar om de aansluitingen.

'heb even wat gekrabbeld:

afbeelding
Nu begrijp ik het, massa gaat door de weerstand naar de potmeter en van de potmeter naar de LM317, en hierbij mag de weerstan ook tussen potmeter en LM317 zitten :)
Oké, tot zover zit ik dus nog goed.
Ik heb net ook de kleine condensator ertussenuit gehaalt, maar dat leverde niets op. alleen dan dat er achter de komma nu helemaal niets meer veranderd in de Fan-uitgang (in volt dan)

Still King

Verwijderd

mmm, dan morgen toch maar met nieuwe componenten proberen, je ziet het wel, de mogelijkheden raken snel uitgeput.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 02:03:
mmm, dan morgen toch maar met nieuwe componenten proberen, je ziet het wel, de mogelijkheden raken snel uitgeput.
zal ik doen, ik hou je op de hoogte.

In ieder geval bedankt voor al je hulp _/-\o_ _/-\o_ :7

Still King

Verwijderd

YW 8)

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

HIJ WERKT >:) >:) >:) >:) O-) O-) :9~ :9~

Ik heb nu één schakeling gemaakt op die PCB die ik vandaag van jou ontvangen heb en tada :9~ :9~ hij doet het nog echt ook :)

Ik ga nu de andere componenten lossolderen en die doormeten, als ze nog goed zijn soldeer ik ze op deze PCB, en hopen dat die het dus ook doen.

ps, ik heb nog één vraag, moet ik die LM'tjes ook koelen met een heatsink ofzo, want die éne die ik er nu op heb zitten kan ik niet meer aanraken zo heet.
Ik weet niet of deze dingen daar ook tegen kunnen, zoja, kan ik ze eroplijmen of mkun je een schroefje door het gaatje van de LM boter.??

Still King

Verwijderd

Ja, er kan een koellichaam op worden geschroefd.
Als je één koellichaam voor meerdere LM317s gebruikt, moet je ze wel elektrisch van elkaar isoleren.
De uitgang is nl. intern verbonden met het metalen plaatje.
In de handel zijn isolatiesetjes verkrijgbaar, die bestaan uit een mica plaatje, een schroefje en een kunststof ringetje met een kraagje.
Hoeveel stroom trekt die fan die er nu aan hangt?
De regelaar is btw thermisch beveiligd, hij gaat niet stuk als ie te heet wordt, maar schakelt z'n uitgang tijdelijk af tot ie weer is afgekoeld.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

oké dan,

Dan zal ik morgen ff zo,n koellichaampje met een isolatiesetje gaan halen :)
Maar natuurlijk eerst de andere schakelingen eropsolderen.

ik weet zo trouwens niet wat die fan trekt aan stroom, hij zit aan m'n radiator vast :(
Het zijn twee 12cm fan's, ik hoop niet dat dit te veel is voor deze schakeling.

ps. heb je het geld al ontvangen?

Still King

Verwijderd

Met voldoende koeling kan ie tot 1.5A leveren.

geld? Weet niet, ga morgen wel even kijken.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

btw, staat het aantal A omschreven op de fan of kan ik uitrekenen door iets met de Watt en de volt van de fan te doen?

Still King

Verwijderd

Meestal staat achterop de fan het aantal mA's en of het vermogen in Watts.
Je moet een van tweeen weten, of het vermogen, of de stroom die de fan trekt.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

zal ik morgen ff kijken als ik de pc uit heb :)

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

*YES* :P :P >:)

Hij doet het. :7

Ik heb nu eindelijk ff tijd gehad om hem in elkaar te solderen op dat plaatje van Exter, helemaal top
ik zal hier nog wel ff een piccie plaatsen van het zooitje kabels >:)

Exter bedankt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Still King

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 08:01
Imhotep schreef op 12 september 2002 @ 00:35:
*YES* :P :P >:)

Hij doet het. :7

Ik heb nu eindelijk ff tijd gehad om hem in elkaar te solderen op dat plaatje van Exter, helemaal top
ik zal hier nog wel ff een piccie plaatsen van het zooitje kabels >:)

Exter bedankt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
welk schema heb je nu gebruikt dan?

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

het schema dat ik van exter bij z'n plaatje heb gekregen.
ongeveer hetzelfde als dat ik hier een keer gepost heb. :)

Still King

Pagina: 1 2 Laatste