Toon posts:

computer valt zomaar uit

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, sinds kort zit ik met een vreemd probleempje op m'n systeem. Als ik 'm een tijdje gewoon laat draaien (onbelast) dan kan het zijn dat ie na een dik uur of zo gewoon spontaan reboot. Enfin, eigenlijk boot hij niet, want na de bios en ramcheck geeft ie een boot-error ('HD error, please insert bootdiskette... blabla'). Als ik 'm dan even opnieuw opstart en in de bios de HD 'auto detect' doe loopt alles terug normaal.

Misschien even wat meer info over m'n systeem: MSI KT266 Mobo, Athlon 1,2 GHz, 256 MB Ram, Maxtor 40 Gig HD. Draai Win 2k en Win 98SE (het probleem komt bij beide OS voor).

Het rare is dat het 'plots' is opgedoken, zonder dat ik ingrijpende wijzigingen aan m'n systeempje heb doorgevoerd.

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt.

Verwijderd

Hoe zit het met de koeling in je systeem?

Verwijderd

Topicstarter
Tot op heden nog geen problemen mee gehad. Weet wel niet hoe warm ie draait, maar de case staat open (gewoon omdat ik er een tijd geleden eens een geluidskaart bij gestoken had en te lui was om de panelen terug te monteren). Het zou misschien wel kunnen dat ie te warm wordt, hoewel ik er niet sterk van overtuigd ben.

'k Heb 'm eigenlijk nog nooit in warme omstandigheden gehad (heb 'm van eind september vorig jaar, vandaar...). Misschien nu de zomer er aan komt??? Toch denk ik dat we ergens anders moeten zoeken.

'k Zie wel dat de cpu-cooler (TT Orb 3 of zoiets, heel lawaaierig ding) veel stofdeeltjes opneemt (af en toe moet ik de 'schoepen' eens afkuisen). Zou dat soms roet in het eten kunnen strooien (misschien dan toch te warm worden)?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dit lijkt me geen Windows probleem... eerder hardware.

--> [forum=7]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik dit onderwerp terug oprakel, maar nu doet het probleem (uitvallen van de computer) zich meer voor dan tot voor kort. Nu is het zelfs zo dat als ik (koud) opstart de HD niet meer teruggevonden wordt (dus na de bios en ramcheck gaat ie zoeken naar de bootsector op de harddisk maar die laatste kan ie niet vinden).

Als ik 'm reset en in de bios ga kijken bij 'IDE auto detection' dan hoor je na zo'n 30 seconden 'zoeken' de harddisk 'opstarten' (begint op te spinnen) en wordt ze teruggevonden. Vanaf dan kan is alles terug normaal (afgezien van het feit dat ie zo nu en dan nog wel eens spontaan reset).

Wat denken jullie? Probleempje met de voeding? Of met het moederbord? Of met de HD?

Verwijderd

probeer is een andere IDE kabel of/en een andere harddisk :)

mijn IBM GXP werkt ook nooit als de stroom er af is geweest :(

Verwijderd

Kijk even of je master-slave settings goed hebt staan. Verder kun je proberen de HDD op een ander IDE channel te gooien en geen slave device aan te sluiten op hetzelfde channel (op dezelfde kabel).

Krijg je geen STOP errors bij winNT/2k/XP ?

Verwijderd

Dat MSI plankie heeft toch van die LEDjes binnen in, kijk eens wat er gebeurd als hij weer reboot en blijft hangen. De status van die ledjes verraaid vaak waar het probleem zit.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Probeer het diagnose programmaatje te draaien van de fabrikant van je harde schijf.

Als die een fout geeft, opschrijven en de schijf omwisselen wqaar je hem gekocht hebt.

Actions speak louder than words

Verwijderd

ik heb ongeveer hetzelfde ervaren gisteren. ik heb een bosje fans bijgebeund, en ineens ging m'n systeem uit. hij boot wel weer netjes, dus het id bij mij iig geen hdd probleem... maar waarom het ding nu ineens uitging is me nog niet duidelijk. stroom zat, 300 watt moet genoeg zijn.

misschien een bug in het bord?

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
ik zou zeggen,
geheugen (test ff met www.memtest86.com)
voeding
of moederbord

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

Op maandag 10 juni 2002 14:08 schreef megafranz het volgende:
Dat MSI plankie heeft toch van die LEDjes binnen in, kijk eens wat er gebeurd als hij weer reboot en blijft hangen. De status van die ledjes verraaid vaak waar het probleem zit.
Check in het mobo boekje waar het op slaat. 2-27 van je boekje :) ik heb ook een MSI :D

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Ik heb dus precies hetzelfde probleem :(
Precieze foutjes:
Mijn peecee houdt ervan om af en toe te restarten(waarom is dus neit duidelijk.
Bij Windows 2000 kreeg ik een reboot. Bij XP kreeg ik een blauw scherm met system cache dump(totdat ik die uitschakelde, nu weer gewoon restart)

Specs:
- Een 300W voedingskastje
- Een VIA-type motherbord(PC400 M920 series)
- Een Intel Pentium 4 1,5 GH-processor
- Een NVidia GForce 2 MX200-series
- Een Western Digital 80 GB hard-drive(niks mis mee)
- 512MB geheugen(kweet niet watvoor, maar gaat ook goed, ook geen problemen met tests)

Er werd iets gezegd van lampjes bijhouden voor die MSI dingen, maar ik heb dus niet zo'n ding. Ook hulp graag(als het kan, alsjeblieft??? 8->)

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Toevallig ook met een MSI K7T266 met een 1,4 GHZ processor erop.

In W98SE en W2K kreeg ik last van spontane vastlopers en reboots. N.a.v. de LED-jes gaf ie aan dat het of een processor- of een geheugenprobleem was.

Na grondige inspectie van de processor en de daarbijbehorende cooler, bleek dat het stickertje wat normaliter voor het contact tussen de processor en de cooler moet zorgen, was weggesmolten :)

Hierdoor ontstond er dus een isolerend luchtlaagje tussen de processor en de cooler, waardoor de temperatuur behoorlijk opliep.
Nu heb ik het stickertje eraf gehaald en met koelpasta een betere verbinding gemaakt tussen de processor en de cooler.

Sindsdien draait ie weer als een zonnetje. Ik zou je dus willen adviseren om je cooler te controleren, want ik verwacht dat de temperatuur het probleem is.

Ik kan echter niet verklaren waarom je die boot-error krijgt.

Succes ermee.

Verwijderd

Temperatuur is idd het probleem. Ik had me sensors fout ingesteld dus gaven ze paar dingen niet goed aan. Nu is dat allemaal opgelost en ik zag dus daarnet dat sensor 3 78 graden werd. ff terug met dat ding dus. Bedankt iedereen voor de hulp.

Verwijderd

hier systemlog van motherboard monitor:
http://soester.uni.cc/MBM%205%20Interval%20Log.html
(niet 24/7 online, sorry)
Hier zie je dat die derde temperatuur te hoog is. Deze klopt echter totaal niet :( Hij komt niet overeen met mijn bios-waarde. (derde is cpu). Het probleem is dus nog niet opgelost. Ook het restarten is er nog niet uit, terwijl ik ondertussen al mijn drivers geupdate heb. Nog steeds hulp nodig dus. Wie weet wat het kan zijn?
Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor de tips. Ik zal m'n compu es op de pijnbank leggen (lees: wat diagnostische progjes laten lopen) ;) maar ik denk dat het alvast niet aan de (te hoge) temp van de proc kan liggen. Zoals reeds gezegd wil ie soms ook al niet koud (dus als ie al een tijdje heeft uitgestaan) booten. 'k Heb gisteren Powermax van Maxtor op m'n HD losgelaten en voorlopig nog geen problemen ontdekt (heb wel nog niet de zwaarste test - de burn in - gedaan).

Trouwens, toen ik 'm gisteren opstartte deed ie natuurlijk weer of er nikske aan de hand was (als je dan eens weet waar je moet zoeken...) :( , dus die leds op m'n MSI mobo heb ik nog niet kunnen controleren (bedankt voor de tip trouwens, dat ik daar zelf niet op gekomen ben, want ik wist al eerder waarvoor die dienden).

'k Hou het voorlopig op de voeding, het mobo en het geheugen. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere verwikkelingen ;)

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59
ach, jou problemen met MSI vallen nog wel mee. mijnes is nu terug naar MSI. Die starte namenlijk helemaal niet meer op, nou ja, na 100 keer proberen wel :)

Ik heb ook jou problemen gehad en dat werd steeds erger. Ik heb geen oplossing gevonden. Geen temperatuur + voeding iig.

Verwijderd

Om nog betere hulp te krijgen heb ik een full system scan gedaan. Result:
[url="http://localhost/System%20Report.htm"]http://localhost/System%20Report.htm[/url]

Verwijderd

Sorry mensen, dat knippen en plakken is niet handig bij localhost adressen :)
http://soester.uni.cc/System%20Report.htm

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar is m'n probleem verdwenen. 'k Heb even een ander stekkertje genomen (d'r was nog eentje niet gebruikt) voor de voeding van de HD en heb al gelijk de flatcable even gewisseld met die van de cd-rom devices. Sindsdien loopt ie als een zonnetje. Iedereen bedankt voor de tips.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, m'n excuses dat ik deze topic nog eens naar boven schop, maar na enkele probleemloze maanden met m'n computer is het terug begonnen: soms wil het ding terug niet meer booten. Wat ie wel doet: bios, ramcheck en dergelijke maar als dan de HD moet beginnen opstarten laat ie het afweten. Als ik dan in de bios-settings kijk is er inderdaad geen HD terug te vinden. Waarschijnlijk nog steeds hezelfde probleem dus: ofwel laat de voeding het nu en dan eens afweten, ofwel zit er een fout in het mobo (wel vreemd dat het maar nu en dan optreedt), ofwel is het echt de HD die niet deugt (lijkt me eerder onwaarschijnlijk want die functioneert voor de rest uitstekend).

Is er een manier waarop ik kan controleren welk onderdeel er nu juist moeilijk doet? Die diagnostische leds van m'n MSI plank maken me niet veel wijzer. Kan ik ergens met een voltmeter meten of m'n HD soms eens verstoken blijft van stroom?

Alvast bedankt!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Heb je toevallig niet ergens nog een andere voeding? Ik heb een soortgelijk probleem ook een keer gezien en toen bleek het gewoon een brakke voeding te zijn. Misschien eens uitproberen?

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, de enige andere voeding die ik nog liggen heb is er eentje van een 486 (denk dat dat zeker niet meer dan 200 Watt zal zijn). Maar heb nog wel een oude HD die ik misschien es kan inschakelen (effe snel formatteren en Win 98 opzwieren). Als daar ook problemen mee zijn moet ik het wel bij de voeding of het mobo zoeken.

Verwijderd

probeer de batterij van de bios uit te halen zodat de cmos gereset wordt helpt dat niet probeer dan een bios update maar niet te haastig met die update kijk eerst of het aan iets anders ligt

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

er is maar een oplossing mogelijk: ENERMAX :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

ik heb dit ook gehad in het begin met mijn pc, hij viel steeds uit en starte zomaar opnieuw op, meestal als hij rond de 55 graden was, heb toen een nieuwe cooler gehaald, werkt nu weer prima, is opzich wel raar want de ingestelde waarschuwings temp in het bios stond op 70 maar jah . Als je je pc even helemaal uit zet na die reboot, pakt hij dan de hd wel, dit had ik met een Quantum ja ja een super schrijf NOT. deze heeft deze kuren nog steeds maar jah zit nu in een andere pc. had geen garantie meer dus niets aan gedaan. Maar dat was meestal als hij veel gebruikt werd.

Veel sterkte ermee

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:24
ook dat probleem gehad wat viel me op aan het systeem, voeding instabiel en te warme processor

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Lijkt me eerder de voeding, bij het (koud) opstarten trekt ie de pc nog net, maar zodra de harddrive moet opspinnen laat ie het afweten, en krijgt de hd niet genoeg stroom.
Post anders eens hoeveel watt die voeding is.
Ach laat ook maar, koop meteen een enermax ofzo ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

MadMarky schreef op 22 december 2002 @ 00:26:
Lijkt me eerder de voeding, bij het (koud) opstarten trekt ie de pc nog net, maar zodra de harddrive moet opspinnen laat ie het afweten, en krijgt de hd niet genoeg stroom.
Post anders eens hoeveel watt die voeding is.
Ach laat ook maar, koop meteen een enermax ofzo ;)
misschien heb je wel gelijk dat het aan de voeding licht maar hoeveel wat is die enermax nou 8)7

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 23:48:
probeer de batterij van de bios uit te halen zodat de cmos gereset wordt helpt dat niet probeer dan een bios update maar niet te haastig met die update kijk eerst of het aan iets anders ligt
je bedoelt cmos jumper? of vergis ik me nou
maar het kan vanalles zijn waardoor je computer het begeeft...

ik zou in de bios kijken naar de temperatuur van je cpu
...misschien zit er teveel koelerpasta op je cpu

[ Voor 21% gewijzigd door donderdraak op 22-12-2002 04:09 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 22 december 2002 @ 03:50:
[...]

misschien heb je wel gelijk dat het aan de voeding licht maar hoeveel wat is die enermax nou 8)7
Maakt niet veel uit, alles boven de 300 watt moet goed zijn.
Ik weet niet of marcelleken in nederland of belgië woont, maar zoiets als deze zou ruim voldoende moeten zijn.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

ik had dus precie shet zelfde lag aan brakke voeding heb nu een ik heb nu een goede voeding gekocht en nergens geen last meer van

Verwijderd

donderdraak schreef op 22 December 2002 @ 04:02:
[...]

je bedoelt cmos jumper? of vergis ik me nou
maar het kan vanalles zijn waardoor je computer het begeeft...

ik zou in de bios kijken naar de temperatuur van je cpu
...misschien zit er teveel koelerpasta op je cpu
nee ik bedoeld de batterij;).

aan de cpu ligt het niet want na een gekoeld start laten we zeggen de computer heef 8 uur uitgestaan dan start hij zijn computer op dan pakt de bios zijn hd niet meer en misschien ligt het ook aan de voeding :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2002 02:00 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Spontaan afslaan, dan denk ik gelijk aan voeding met wisselende spanningsafgifte, of een corrupte HD. Ook bepaalde onderdelen op je mobo (condensatoren enzo) zouden de geest (bijna) kunnen geven. Loop gewoon ff je moederbord goed na, en kijk of er nergens 'spul' uitloopt of dat er ergens iets zwarts zit ofzo, dat verbrand lijkt :). Niet vergeten: een proc is 1 onderdeel (naja min of meer) maar op een mobo zitten tientallen onderdelen...

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

MSI heeft zoals velen van ons weten en ook zelf hebben meegemaakt veel probemen met MOBO's. Kijk naar de K7T serie. Het zal mij niet verbazen dat je MOBO dood is. Ik heb de laatste tijd ook veel gekloot met mijn bordje ( MSI K7T Pro 2a ) uiteindelijk heb ik heb terug naar MSI gestuurd.

Ik zou niet te lang kloten met het bord en hem gewoon terug naar de winkel brengen. Ik had dezelfde symptomen alleen wou die helemaal niet meer booten. Uiteindelijk was het de volt regulator die het had begeven.

Verwijderd

anders pak je de hd uit de pc zet het in een andere computer komt het nog steeds voor dan ligt het aan de hd ;) .

Verwijderd

Ik heb dus ook dit probleem gehad, bij mij was een nieuwe voeding de oplossing.

Suc6!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hej Le GaMMeD, wat heb je dan te zeggen op mijn verklaring? Lijkt me echt geen brakke mobo hoor, hier zijn duidelijk problemen met de stroomvoorziening...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

MadMarky schreef op 24 december 2002 @ 00:24:
Hej Le GaMMeD, wat heb je dan te zeggen op mijn verklaring? Lijkt me echt geen brakke mobo hoor, hier zijn duidelijk problemen met de stroomvoorziening...
ik zij ook niet dat de mobo brak is de msi mobo's zijn juist goed ik ga er eentje halen voor mijn nieuwe computer. en MadMarky misschien heb je wel gelijk en het licht aan de voeding. maar mobo is goed :P
Pagina: 1