Ik ben helaas pas begonnen met spelen na de laatste p-wipe, maar dit spel is echt verslavend en punt-gaaf! Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben is dit vrijetijdsbesteding #1.
Maar vandaag gaat dit niet op. De beta is voorbij en daar zitten we dan. Enigzins in paniek geraakt, zijn we toch maar mogelijkheden gaan bekijken om zo snel mogelijk onze verslaving te voeden.
Chapter 1: EBGames
De Developer heeft het besteld bij EBGames. De Beta CD's heeft ie eindelijk binnen (12 uur voor sluiting van de beta-test) en z'n bestelling staat in back order. Veertig dollar verzendkosten schijnen normaal te zijn voor een spel van 45 dollar, dus daar berust hij zich maar in. Als eerste besteld, maar wellicht niet als eerste binnen
Chapter 2: Dynabyte
De Client Service Manager en ik zijn dus maar op zoek gegaan naar de Nederlandse leverancier. Volgens
http://www.earthandbeyond.com is dit Dynabyte. De vestiging in Eindhoven wist me zaterdag niets te vertellen behalve: "Bel maandag maar even terug". Zo gezegd zo gedaan en maandag aan de telefoon gehangen. Nadat ik drie maal 5 minuten in de wacht was gezet, kreeg ik eindelijk een medewerker aan de lijn. Nu was de reaktie dat hij niet in het systeem stond, dus niet bekend was en dus ook niet te bestellen was. Het telefoonnummer van het hoofdkantoor was ook niet te krijgen, want "als iedereen hen gaat bellen voor het bestellen van spellen" dan schijnt het fout te gaan. Dan maar een e-mail adres. Maar zo snel geef ik niet op.
De vestiging in Amsterdam wist me niets te vertellen. Ditzelfde bij de vestiging in Rotterdam. Utrecht was een heel ander verhaal. Deze medewerker vind dat hij een vreselijk belangrijke taak heeft, bij een moloch van een wereldconcern. Earth and Beyond (uitgesproken als 'eurt ent bi-jont') stond wederom niet in het systeem. Maar ditmaal werd er om de maker van het spel gevraagd. EA was mijn antwoord. En toen kwam het; Dynabyte is de leverancier van EA en Tochiba (?) in Nederlands. Maar "we hebben toch ook niet alle Tochiba notebooks!". En: "als we zo'n spel bestellen, moeten we dat per pallet doen". "We zijn de grootste computerleverancier van Nederland". Op mijn enigzins sarcastische vraag of ik het spel wel kon bestellen als ik een pallet bestelde, kreeg ik een snauw terug.
Verbaal klantcontact is dus niet hun sterkste kant, dus dan maar een mailtje sturen. In mijn mailtje legde ik uit dat ik een vader ben van een 14-jarige jongen (is niet zo, maar het is wel gunstig voor het verhaal) en dat de zoon in kwestie verslaafd is aan het spel. Ook gaf ik aan dat de website duidelijk zegt dat Dynabyte het spel op 25 september in de schappen heeft liggen en dat ik verwacht dat ze dat niet gaan halen aangezien het spel niet in 'het systeem' staat. Natuurlijk heb ik gezegd dat het omgaan met een 14 jarige jongen dermate makkelijker wordt, als deze het spel waar hij zo erg aan verslaafd is kan spelen.
Het antwoord van Dynabyte was om te janken. Een standaard mailtje met daarin dat het 8 oktober in de schappen ligt. Niet ondertekend met een naam, maar gewoon met Dynabyte BV. Deze mensen kunnen duidelijk nog iets leren over service en communicatie. Ook stond er in het mailtje dat Dynabyte niets van de notering op de website af wist tot afgelopen maandag. Hoe kun je jezelf dan leverancier noemen, als je niets van je producten weet? In ieder geval heb ik bedankt voor de slechte reaktie en Dynabyte afgeschreven als potentiële leverancier van toekomstige soft- en hardware.
Chapter 3: Duitsland
Ach, ik woon in Eindhoven, hoe ver is Duitsland nou eigenlijk van me vandaan? Als ik de links van de website van Earth and Beyond pak, kom ik uit bij bedrijven die niets weten van het spel. Niet helemaal waar. Er is er één die hem aanbied voor €60,- En die is nog niet eens op tijd verkrijgbaar. Aangezien ik voor de rest alleen maar Duitse versies kan aanschaffen, leg ik Duitsland weer terug naast me neer.
Chapter 4: Canada
Dan toch maar het voorbeeld volgen dat hier gegeven werd;
http://www.cdromschop.com Deze Canadese leverancier verteld me dat het 25 september Earth and Beyond gaat verschepen, dus ben ik nog net op tijd. Ze verzenden mooi naar Nederland en DHL Express is mogelijk. Mooi! Dat dus maar gedaan. Creditcard nummertje er bij en klaar is kees. $60,13 kost het, maar laten we eerlijk zijn; drugs is duurder.
Chapter 5: Conclusie
Naar mijn mening slaat Electronic Arts hier een grote flater. Een gap tussen het einde van de beta en de officiële versie is ondenkbaar. Hoeveel mensen die getest hebben spelen nu weer een ander spel? Hoe meer dagen er tussen, hoe hoger dat aantal. Iedere tester heeft een werkende versie op zijn of haar PC staan, maar geen enkele tester heeft een geldige code. Verkoop die codes dan eerst, daarna de pakketten. Of beter nog; verscheep de pakketten alvast vóór de beta afloopt. Zo voorkom je ook een stormloop in winkels. Pre-ordering is niets mis mee, zo kan de maker rekening houden met het aantal spellen dat verkocht gaat worden. Maar als het in de pre-order fase al Gold is, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen? Het is niet te geloven dat de marketing van EA zo'n fout kan maken.
Chapter 6: Epiloog
Niets dan wachten, in het beste scenario heb ik het 27 september. Over andere scenarios wil ik nu niet nadenken. Ea, bedankt.
Reinier aka RealJoey
EBnick: HajraaNL
Voormalig lvl 40 Progen Explorer, Sabine order.
PS. Ach, zo hebben die Maelstrom Hounds ook weer even rust.