[WC] Waterblok ontwerp en fabricage stage 1

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 09:45

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op dinsdag 14 mei 2002 18:02 schreef MiWa-r het volgende:
ik heb even gezocht naar wat "gratis" demo versies http://www.bobcad.com is er 1 van
Er staat ook een beetje een uitleg bij, misschien heb je er wat aan?!
Ik heb dat programma gedownload, maar ik betwijfel of die machine van ons deze tekeningen uit kan lezen. Bestaan er ook simlulatieprgramma's voor het soort codes die die machine van ons gebruikt(dus bijv G13 voor spiraal etc). Op die machine zelf zit wel zo'n programma, alleen het zou handig zijn als er ook zoiets voor Win32 bestond

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ga het morgen even dat programma voor je vragen, morgen heb ik namelijk verspanen. En dat is geen win32 maar een msdos programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 17:51

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 11:55 schreef MiWa-r het volgende:
Ja, ik ga het morgen even dat programma voor je vragen, morgen heb ik namelijk verspanen. En dat is geen win32 maar een msdos programma...
Dat is ook mooi, misschien is het idd hetzelfde proggie waar ik mee gewerkt heb.

Euh joris. Wat is de input op die freesbank? Moet je daar een flop in duwen of zit er een pc aan vast? Of moet je alles op een display invoeren die codes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je het nog interessant vindt om mee te nemen, hierbij mijn ontwerp met de overwegingen om het zo te ontwerpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/waterblok1.jpg

Voor geïnteresseerden heb ik de autocad-tekening beschikbaar.
Kort de redenen voor dit ontwerp:
- Door de parallelle gangen blijft de totale doorstroomopening groot genoeg (ca. 140 mm^2, dus weinig drukval) en hoeft het blok niet al te hoog te worden.
- Water stroomt van onder naar boven door het blok, zodat er nooit lucht in het blok achterblijft.
- Door de "vinnen" heeft het blok voldoende stevigheid en kan de bodem vrij dun blijven (2 mm), zonder door te buigen.
- De vinnen zorgen voor een groot contactoppervlak tussen koper en water.
- De grote gaten zijn op maat voor bevestiging op een socket A moederbord met gaten. Deze gaten kunnen ook verplaatst worden voor gebruik met een P4.
De kleine gaten zijn voor de bevestiging van de deksel
De deksel kan naar keuze uit kunststof of metaal worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:08
Hebben jullie al een schatting van wat het ongeveer gaat ksoten en wanneer het uitkomt. Kheb het nl nodig voor me waterkoeling en voor het verder verloop van me custom case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Op woensdag 15 mei 2002 12:48 schreef KifArU het volgende:
Als je het nog interessant vindt om mee te nemen, hierbij mijn ontwerp met de overwegingen om het zo te ontwerpen.

[afbeelding]

- Door de parallelle gangen blijft de totale doorstroomopening groot genoeg (ca. 140 mm^2, dus weinig drukval) en hoeft het blok niet al te hoog te worden.
- Water stroomt van onder naar boven door het blok, zodat er nooit lucht in het blok achterblijft.
- Door de "vinnen" heeft het blok voldoende stevigheid en kan de bodem vrij dun blijven (2 mm), zonder door te buigen.
- De grote gaten zijn op maat voor bevestiging op een socket A moederbord met gaten. Deze gaten kunnen ook verplaatst worden voor gebruik met een P4.
In deze heb ik wel interresse!
Zou jij mij de autocad willen mailen?
Wie heeft hier beschikking over een CNC, en wil deze rakker uit Aluminium frezen (Zonder deksel!)? En wat vraag je ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Water neemt altijd de kortste weg met de minste weerstand.
Ik ben bang dat het water aan de zijkanten stil blijft staan.

Als ik de twee ontwerpen met elkaar vergelijk dan ben ik van mening dat mijn ontwerp beter koelt alleen kost het je een iets zwaardere pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op woensdag 15 mei 2002 12:51 schreef ajampaniki het volgende:
Hebben jullie al een schatting van wat het ongeveer gaat ksoten en wanneer het uitkomt. Kheb het nl nodig voor me waterkoeling en voor het verder verloop van me custom case.
Ik heb nu eerst examens(hoe vaak heb ik dat al niet verteld :? ), maar daarna ga ik heftig aan de slag met dit project.

Ennuh Alex, er zit een PC aan vast. Het kan eventueel nog via het netwerk ook, dus das geen probleem :)

Als je het programma op floppy zet, kun je het zo in die machine laden. Mocht dat niet lukken(ik weet het nl niet helemaal zeker) dan kun je, als het programma niet al te groot is, die codes afzonderlijk invoeren

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Fantastisch ik begin nu al een beetje nat te worden :) :)

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

ik dacht dat jij aan het werk was... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 16:03 schreef AlKoholiK het volgende:
ik dacht dat jij aan het werk was... ;)
Ik ben aan het werk of het werk is aan mij :9

Ik heb er zin in :) Ik heb ut idee dat we puik werk gaan maken...

Enne...jij gaat EERST je examen halen anders krijg je billensp@m :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik heb ook wel interesse in de autocad tekening.
kan ik hem ook krijgen? wij kunnen hem op het werk denk ik ook wel laten maken en hebben daar ook cnc draai en frees banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

ik heb er ook al zin in.. mijn bezoekje aan de autosloop vandaag was niet bijster succesvol.. maar ik ga zaterdag weer vol goede moed :) :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
As promised ;

De *.dwg en *.sat en nog een andere :)

Linkie :)

succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op woensdag 15 mei 2002 18:03 schreef AleXtc het volgende:
As promised ;

De *.dwg en *.sat en nog een andere :)

Linkie :)

succes ermee :)
moet ik hiervoor autocad oid te hebben??? ik wil hem best bekijken maar ik kan nog niet uit het topic halen waarmee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 14:21 schreef AleXtc het volgende:
Water neemt altijd de kortste weg met de minste weerstand.
Ik ben bang dat het water aan de zijkanten stil blijft staan.

Als ik de twee ontwerpen met elkaar vergelijk dan ben ik van mening dat mijn ontwerp beter koelt alleen kost het je een iets zwaardere pomp.
Aanvoer van water is ca. 80 mm^2 (even rekenen met oppervlaktes voor het gemak)
Het water zal eerst door het midden van het blok gaan. Dit is echter 2x (3x7) = 41 mm^2, met wrijving van de wanden effectief misschien 27 mm^2, dus daarna zal water via de volgende 2 kanalen gaan, weer 27 mm^2, daarna de volgende 2 kanalen, weer 27 mm^2.
Dan zijn we de stroom van 80 mm^2 pas kwijt. In de praktijk zal het water iets harder door de ene gang stromen dan de andere. Maar het grootste deel van het water zal via het midden van het blok gaan en niet via de zijkanten. Dat is mooi, want de cpu zit midden onder het blok, daar is het water dus ook nodig.
En ik blijf erbij dat de drukval veel bepalender is voor het systeem dan de lengte van de gang of het contact-opppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 19:23 schreef KifArU het volgende:

En ik blijf erbij dat de drukval veel bepalender is voor het systeem dan de lengte van de gang of het contact-opppervlak.
LOL, ut wordt net een welles nietus spelletje zo ;)

Maar om eerlijk te zijn heb je wel gelijk :)

Het is alleen niet makkelijk lijkt me om deze in cnc taal te schrijven.

En nog wat..... de sleuven zijn 2mm breed ??? je kan max 2.5 keer de diameter van je frees nemen voor diepte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 19:20 schreef bluppy2 het volgende:

[..]

moet ik hiervoor autocad oid te hebben??? ik wil hem best bekijken maar ik kan nog niet uit het topic halen waarmee...
idd moet je hiervoor AutoCAD hebben... Solid works kan ook en Pro engineer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 21:13 schreef AleXtc het volgende:
En nog wat..... de sleuven zijn 2mm breed ??? je kan max 2.5 keer de diameter van je frees nemen voor diepte
De sleuven zijn 3 mm breed en 7 mm diep, dus dat zou moeten kunnen. Het hele blok is 9 mm dik, 2 mm voor de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

[afbeelding]

Blok ziet er erg goed uit. Ook leuke argumenten. Ik ben erg benieuwd wat de prestaties zouden zijn. 1 punt waar ik het niet mee eens ben: Je voert aan dat de bodem dunner kan worden door alle vinnen. Een bodem die erg dun is (2mm) heeft als eigenschap dat je erg weinig warmte dispensatie heb. De warmte zal dus slechter verspreiden, en de buitenste de finnen dus niet bereiken Het is erg moeilijk om de dikte van een bodem te bepalen. Ik ben uiteindelijk voor een bodem van 5 mm gegaan met mijn moment. Dit heb ik gebasseerd op bestannde blokken.

...gamen blijft leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op woensdag 15 mei 2002 21:45 schreef KifArU het volgende:

[..]

De sleuven zijn 3 mm breed en 7 mm diep, dus dat zou moeten kunnen. Het hele blok is 9 mm dik, 2 mm voor de bodem.
als het blok werelijk 9mm wordt kunnen er een hoop mensen extra van deze actie profiteren... zou erg mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter

[afbeelding]

Gooi maar even een linkje online.

Ben beniewd hoe het er uit ziet in ACAD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het programma van school meegenomen, het heet trouwens TecNacc. Was net even aan het kijken hoe het ook al weer moest... 3min later heb ik het maar weer opgegeven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Het ontwerp is hier te vinden.
En omdat ik nu pas de hele post van de topicstarter heb gelezen, zal ik binnenkort hier ook een versie van 50x50 mm posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Deze is naar alle waarschijnlijkheid de makkelijkste en de goedkoopste cnc proggie.

Ik heb het even geprobeert en het is retemakkelijk, nou maar hopen dat joris zijn freesbank het herkent :)

text uit de site;

v2.73 (ook als demoversie bruikbaar, beschikbaar op http://www.mema.be)

Nc-programma's kunnen voor elk type cnc sturing gegenereerd worden door het selecteren van de correcte postprocessor.

http://www.mema.be/cnc/primcam.nl.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 10:04 schreef AleXtc het volgende:
[BlaBla..]
Deze had ik gisteren toevallig ook gezien, maar niet geprobeerd. Ik heb net op school even aan het programma voor mijn eigen blokje gewerkt, dit is volgende week wel klaar denk ik. Met mijn blokjes koper schiet het nog niet op, heb al meerdere bedrijven geprobeerd maar nog geen resultaat :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Je moet het even aan school vragen of ze voor jou een blokje mee willen bestellen en bij de volgende levering aan school meesturen.... werkt altijd.

wel geduld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Is de demo-versie van dat mema-programma volledig functioneel? Of heb ik straks een heel blok getekend en kan ik het niet opslaan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Daar is altijd wel weer wat op te vinden toch ? sssssst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

quotje van die Mema website:
Belangrijke opmerkingen:

De PrimCAM versie is ook werkzaam als DEMO versie. Indien U geen sleutel heeft zal het programma automatisch in DEMO mode opstarten. Dit wil zeggen dat alle functionaliteit behalve het opslaan en exporteren aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi ben net weer terug uit Frankrijk... Zie dat het topic mooi bezig is. Ziet er goed uit keep it up guys.
P.S. Ik heb btw alles gelezen maar ik heb het idee dat er nog niets is gedaan. Begrijp me nie verkeerd want dat vind ik helemaal nie erg want ik wil dat het blokkie goed word maar dan weet ik of ik al iets moet betalen of dat ik bv de komende week al een blokkie op m'n deurmat kan vinden ofsow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op zaterdag 18 mei 2002 14:42 schreef Mr_Hiney het volgende:
Hoi ben net weer terug uit Frankrijk... Zie dat het topic mooi bezig is. Ziet er goed uit keep it up guys.
P.S. Ik heb btw alles gelezen maar ik heb het idee dat er nog niets is gedaan. Begrijp me nie verkeerd want dat vind ik helemaal nie erg want ik wil dat het blokkie goed word maar dan weet ik of ik al iets moet betalen of dat ik bv de komende week al een blokkie op m'n deurmat kan vinden ofsow.
zoals we al eerder hebben gezegt gaan we pas na de examens (eind mei) beginnen. Dus verwacht hem maar niet voor begin juni in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
zo, kben net terug van een weekje Ijsselmeer B-)

Ik heb wat commentaar op dit blok:

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/waterblok1.jpg

Het lijkt me dat al het water door de middelste en links van de diagonale vin zal stromen. Misschien is het handig om die middelste doorstroom wat te verminderen door er in het midden een vernauwinging in te maken.

zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1586398792

Al denk ik dat het wel meevalt. Maar zo is die denk ik bijna perfect.

The Gathering - Third Chance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op zaterdag 18 mei 2002 15:54 schreef Bredend het volgende:
zo, kben net terug van een weekje Ijsselmeer B-)

Ik heb wat commentaar op dit blok:

[afbeelding]

Het lijkt me dat al het water door de middelste en links van de diagonale vin zal stromen. Misschien is het handig om die middelste doorstroom wat te verminderen door er in het midden een vernauwinging in te maken.

zo:
[afbeelding]

Al denk ik dat het wel meevalt. Maar zo is die denk ik bijna perfect.

The Gathering - Third Chance
Ik denk dat dat wel meevalt.. Bovendien is het ook de bedoeling dat het water vooral door het midden (over de core) stroomt.. Ik zie geen reden om het water daar te blokkeren. Volgens mij krijg je dan een lagere stroomsnelheid en een mindere warmteafgifte.. Maar ik kan het fout hebben...
* Bluppy2 is maar een n00b op dit gebied.. Beetje standaard NA1, that's all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Ok, guys.......

Er is iemand die hier een stukkie meer hersens heeft dan ons :) No OFFENCE hoor :)

Hij kan namelijk met een proggie overweg (eindige elementen enzow)

[topic=478776]

Hij kan namelijk aan de hand van een CAD tekening bereken welk ontwerp nou wreed koelt :)

Het oontwerp van mij heb ik aan 'm geleverd in *.igs formaat. Ze moeten dan eerst wel even omgezet worden.

We zijn wachtende op zijn antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je voor dit project iets aanvangen met Flow3D ?
Keb em sinds vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 21:58 schreef real_raichu70 het volgende:
Keb em sinds vandaag
aanvangen met flow3D?? wasda??

ook zoiets als een berekening voor de koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op maandag 20 mei 2002 22:37 schreef AleXtc het volgende:

[..]

aanvangen met flow3D?? wasda??

ook zoiets als een berekening voor de koeling?
ff googlen bracht me bij www.flow3d.com :)
lijkt me wel interessant.. Misschien kunnen we zo uitvinden hoe warm alles wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 20 mei 2002 21:58 schreef real_raichu70 het volgende:
Keb em sinds vandaag
Flow3D kan min of meer dezelfde dingen als ProCAST, het zijn beide programma's om het gieten van metaal te simuleren. Maar weet waar je aan begint, dit soort simulatiepaketten is altijd zeer complex! Hiervoor zul je ècht de handleiding voor nodig hebben, en hard ook.

Zo ongeveer alles moet je zelf opgeven / instellen / regelen. Als je al een model van een waterblok hebt, moet je het kunnen importeren in Flow3D, je moet het blok fatsoenlijk 'meshen' (en als je niet weet wat meshen is, dan ben je nog verder van huis) daarna alle randvoorwaarden opgeven voor snelheid, warmte enz. en tenslotte ook nog een hele waslijst aan programma parameters.

Kortom, als je een leek bent op het gebied van CFD en FEM simulaties ( Computational Fluid Dynamics en Finite Element Method ) dan heb je een ongelofelijke taak voor je neus.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
We gaan 's ff kijken......

Wie niet waagt wie niet wint :)
Ik heb ff gekeken maar het is idd een proggie om stroming te simuleren. Hier kunnen wij weinig mee......
Wat we willen weten is hoe je een ontwerp moet maken die er voor zorgt dat je het beste warmte overbrengt naar het water.

Het zou wel kunnen als je bv. weet dat een verhoogde druk op de warme plaats meer warmte op neemt dan een plek waar het gewoon langsstroomt. Maar dat weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Thermal modeling options:

Natural convection
Forced convection
Fluid and solid conduction
Fluid-solid heat transfer
Conduction
Specified heat flux
Specified temperature
Heat transfer to voids from fluid/obstacles
Distributed energy sources/sinks in fluids or solids
Radiation by emissivity
Viscous heating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 23 mei 2002 20:44 schreef Bredend het volgende:
Thermal modeling options:

Natural convection
Forced convection
Fluid and solid conduction
Fluid-solid heat transfer
Conduction
Specified heat flux
Specified temperature
Heat transfer to voids from fluid/obstacles
Distributed energy sources/sinks in fluids or solids
Radiation by emissivity
Viscous heating
Laat er geen twijfel over bestaan, Flow3D KAN PRIMA gebruikt worden voor het simuleren van een koelblok. Binnen de vakgroep waar ik werk hebben ze ook Flow3D in gebruik, voor het simuleren van het watergekoeld gieten (en dus ook afkoelen en stollen) van (o.a.) aluminium.

Maar tsja, het is dus een draak van een programma, met een oerwoud aan opties en instellingen waardoor je er als een leek absoluut niet mee kan werken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

hmmm, ik denk dat we dan maar ons gezonde verstand moeten gebruiken voor het maken van het waterblok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 08:00 schreef bluppy2 het volgende:
hmmm, ik denk dat we dan maar ons gezonde verstand moeten gebruiken voor het maken van het waterblok :)
Mmmm gezonde verstand??? Wasda? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Guys, ik heb ff aan mijn vader gevraagd welke taal het nou precies was, en het is geworden...!:

Fanuc compatible v1.1

Misschien dat jullie er wat aan hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 14:45 schreef AlKoholiK het volgende:
Guys, ik heb ff aan mijn vader gevraagd welke taal het nou precies was, en het is geworden...!:

Fanuc compatible v1.1

Misschien dat jullie er wat aan hebben....
Met welk proggie dan je die taal schrijven? Ook met PrimCAM ?

We moeten alleen het proggie zien te vinden die dat kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

hmmm.. het is lastig om het te vinden...

google gaf niet zoveel boeiends terug.
De beste site die ik kon vinden was deze: http://www.gefanuc.com

verder vond ik:
http://www.programmingunlimited.com/faqs.htm
http://www.fanucrobotics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

ik weet niet in welke omgeving dat geprogrammeerd wordt...ik zal 's vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

WOEI
mijn examens zijn voorbij, ik heb dus alle tijd om aan het waterblok te besteden..
Kom maar op met de goede ideëen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
[topic=505489]

[topic=320115/2/75]

hey guys, mooi dat de examens bijna over zijn..... we gaan binnenkort mooi on\m de tafel zitten om te kijken wat of welke het wordt.

Maar ik ben helaas nog ff bezog met iets anders..... :(
Zie de links hierboven en bij de reply's...... :'(

Ik hou jullie wel ff op de hoogte......als jullie er interessse erin hebben natuurlijk. (misschien hebben jullie ook last van dit probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 17:49 schreef AlKoholiK het volgende:
ik weet niet in welke omgeving dat geprogrammeerd wordt...ik zal 's vragen
Doe dat Joris....:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op dinsdag 28 mei 2002 22:34 schreef AleXtc het volgende:
[topic=505489]

[topic=320115/2/75]

hey guys, mooi dat de examens bijna over zijn..... we gaan binnenkort mooi on\m de tafel zitten om te kijken wat of welke het wordt.

Maar ik ben helaas nog ff bezog met iets anders..... :(
Zie de links hierboven en bij de reply's...... :'(

Ik hou jullie wel ff op de hoogte......als jullie er interessse erin hebben natuurlijk. (misschien hebben jullie ook last van dit probleem.)
ik heb geen verstand van GF4's.. sorry...

Ik ga trouwens toch echt voor het spiraal ontwerp, omdat het simpel is, en het lijkt me erg effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vond dat gangenstesl aan het begin zeer stijlvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op donderdag 30 mei 2002 11:30 schreef Mr_Hiney het volgende:
ik vond dat gangenstesl aan het begin zeer stijlvol
maar ik denk dat die een erg sterke pomp nodig heeft. De flow in zo'n blokje ligt denk ik behoorlijk laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
De flow zat meer weerstand ondervinden, daar ben ik het helemaal mee eens, maar als het ten koste gaat van de warmteopname dan koop ik liever een knappe sterke pomp.

Het verschil tussen de pompen is minimaal;

Eheim 1005 Pomp (270 l/h) € 39,-
Eheim 1046 Pomp (300l/h) € 43,-
Eheim 1048 Pomp (600 l/h) € 45,-
Eheim 1250 Pomp (1200 l/h) € 61,-

Het verschil wat we verdienen aan het goedkopere koelblok in vergelijking met een DD Maze ofzo kan je weer besteden aan een betere pomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar kan jij aan die pompen komen dat zijn wel zeer goedkopere jongens in vergelijking met ocshop zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op donderdag 30 mei 2002 11:41 schreef AleXtc het volgende:
De flow zat meer weerstand ondervinden, daar ben ik het helemaal mee eens, maar als het ten koste gaat van de warmteopname dan koop ik liever een knappe sterke pomp.

Het verschil tussen de pompen is minimaal;

Eheim 1005 Pomp (270 l/h) € 39,-
Eheim 1046 Pomp (300l/h) € 43,-
Eheim 1048 Pomp (600 l/h) € 45,-
Eheim 1250 Pomp (1200 l/h) € 61,-

Het verschil wat we verdienen aan het goedkopere koelblok in vergelijking met een DD Maze ofzo kan je weer besteden aan een betere pomp :)
ahum... Ik vind die €16 prijsverschil tussen de duurste pompen toch nog best wel veel...
Bovendien is het de vraag of jou blok ook daadverkelijk beter koelt.
Bijna elk bedrijf dat nu koelblokken maakt maakt begruik van spiralen of simpele kanalan. Daar zal toch wel een reden voor zijn.
Misschien kan je vragen of dat waterblok van jou een keer met flowcast gesimuleerd kan worden. Hij ziet er heel mooi uit enzo, maar ik denk dat hij minder praktisch is nofi.

Ik snap dat je graag je eigen ontwerp wil zien, maar we moeten wel in alle redelijkheid kijken wat het beste zal zijn. Als jou ontwerp pas met een erg dure pomp (ik vind 135 gulden voor een pomp duur) tot zijn recht komt, dan ga ik liever voor een simpeler blokje, waarmee ik weer 30 gulden op de pomp bespaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
idd had ik ook wel willen zien hoe mijn ontwerp zich zou gedragen, ik had dit al bij degene die procast heeft geopperd. Helaas had hij voor de EEMethode minstens 3 elementen per vlak nodig anders gaat het proggie op zijn reet. De wanden zouden minstens 3 mm dik moeten zijn. helaas gaat mijn ontwerp dus niet door omdat ze 0,5 zijn.

Maar we gaan niet bij de pakken neer zitten natuurlijk, ik was toch al vanplan om deze radiator en de grote pomp te kopen. Dus die kopern blokken..... ik ga het iig testen en proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

ik was van plan om een zo goedkoop mogelijke waterkoeling setup in elkaar te draaien. Het was dus niet de bedoeling om erg veel geld in een pomp te steken.. maarjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij maakt het nie zo uit hoe duur de pomp word maar als je goedkoop uit wilt zijn dan moet je misschien ff hier kijken

[topic=506802/3]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op vrijdag 31 mei 2002 12:27 schreef Mr_Hiney het volgende:
Voor mij maakt het nie zo uit hoe duur de pomp word maar als je goedkoop uit wilt zijn dan moet je misschien ff hier kijken

[topic=506802/3]
de verschil in kwaliteit van dat setje en de kwaliteit van dit custom setje is denk ik wel erg groot.. ik hou het in de gaten... maar ik denk dat dit veel beter presteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 13:48 schreef bluppy2 het volgende:

[..]

de verschil in kwaliteit van dat setje en de kwaliteit van dit custom setje is denk ik wel erg groot.. ik hou het in de gaten... maar ik denk dat dit veel beter presteerd...
Dat denk ik ook ja maar ik d8 ik breng het ff onder de aand8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AleXtc ik heb naar je blokje gekeken, en ik ben op een paar bezwaren gestuit. Hij is nogal dik. De praktijk wijst uit dat je er geen bal aan het om vinnen van 12 mm hoog te hebben. De warmte zal toch bovenin komen. Ik zou zeggen maak hem minder hoog en haal meer blokjes uit je blok koper :) economisch toch. Verder zie ik veel haakse bocht wat ervoor zal zorgen dat je waterstroom flink afgeknepen wordt. Ik zo vloeinde bochten maken en dan koeft de buitenkant niet eens gekoeld te worden, de core is toch zo klein als wat.

BTW wanden van 0.5mm dik in koper frezen....jij hebt zeker nog nooit koper bewert op een freesbankje? Ik wens je veel succes, want geloof me die wand is zo weg of je moet met 0.05mm per keer gaan freezen, maar dan ben je over een jaar nog bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op vrijdag 31 mei 2002 21:54 schreef nitraat het volgende:
AleXtc ik heb naar je blokje gekeken, en ik ben op een paar bezwaren gestuit. Hij is nogal dik. De praktijk wijst uit dat je er geen bal aan het om vinnen van 12 mm hoog te hebben. De warmte zal toch bovenin komen.
Misschien moet ik 'm idd maar wat ondieper maken. Misschien iets van 8 of 10 mm, is ook beter voor de doorstroming. Het zorgt er wel voor dat het wqater sneller door de maze gaat.
Ik zou zeggen maak hem minder hoog en haal meer blokjes uit je blok koper :) economisch toch.
Daar heb je gelijk in, helaas het ik maar een blok van 50x50x80mm Daar kunnen we 4 blokken uithalen op het moment, om iig de ontwerpen te testen.
Verder zie ik veel haakse bocht wat ervoor zal zorgen dat je waterstroom flink afgeknepen wordt. Ik zou vloeiende bochten maken en dan hoeft de buitenkant niet eens gekoeld te worden, de core is toch zo klein als wat.
Daarom koop ik liever een sterkere pomp :) Mijn idee is om zoveel mogelijk oppervlak te creeren voor warmte opname, ongeacht of hiervoor een sterkere pomp nodig zou zijn.
Maar iig hebben we nu 3 ontwerpen en die gaan we allemaal testen. Kijken wwelke nou het beste is. Iig ga ik binnekort die zwaarste einheim pomp kopen met die radiator die aan het begin van het topic staat. Betere referentie kan je niet hebben toch?
BTW wanden van 0.5mm dik in koper frezen....jij hebt zeker nog nooit koper bewert op een freesbankje? Ik wens je veel succes, want geloof me die wand is zo weg of je moet met 0.05mm per keer gaan freezen, maar dan ben je over een jaar nog bezig.
We gaan CNC freezen :) want wij zijn te lui om aan al die hendels te gaan draaien....... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist met CNC frezen gaat dit niet lukken (tenminste als jij een programma schrijft waar aanzet en toerental volgens de normen zijn(erg hoog dus!)) Dit zou ik dus maar schrappen, wanden van 0,5mm lijkt mij ook niet echt goed werken qua warmte afvoer, maar je moet het zelf weten ;)
In mijn blok worden binnen wanden minimaal 2mm en buiten minimaal 3mm, het kleinste wat denk ik echt nog een beetje werkt is 1mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 23:38 schreef MiWa-r het volgende:
Juist met CNC frezen gaat dit niet lukken (tenminste als jij een programma schrijft waar aanzet en toerental volgens de normen zijn(erg hoog dus!)) Dit zou ik dus maar schrappen, wanden van 0,5mm lijkt mij ook niet echt goed werken qua warmte afvoer, maar je moet het zelf weten ;)
In mijn blok worden binnen wanden minimaal 2mm en buiten minimaal 3mm, het kleinste wat denk ik echt nog een beetje werkt is 1mm.
Die 1 mm is mischien zelfs nog aan de lage kant. Kijk als je veel oppervlakte wilt hebben, dat is mooi, maar het moet ook nuttige oppervlakte zijn. Het sleutelwoord is warmte transoprt en dat gaat niet lukken met die dunnen vinnen. Ik denk dat hele dunnen vinnen net zo effectief zijn als geen vinnen, want ej krijgt de warmte er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op vrijdag 31 mei 2002 23:53 schreef nitraat het volgende:

[..]

Die 1 mm is mischien zelfs nog aan de lage kant. Kijk als je veel oppervlakte wilt hebben, dat is mooi, maar het moet ook nuttige oppervlakte zijn. Het sleutelwoord is warmte transoprt en dat gaat niet lukken met die dunnen vinnen. Ik denk dat hele dunnen vinnen net zo effectief zijn als geen vinnen, want ej krijgt de warmte er niet in.
"Je krijgt de warmte er niet in" is een beetje een natuurkundig onverantwoorde uitspraak, vind je niet?
Het gaat om oppervlakte, niet om warmtecapaciteit. Met meer dunne vinnen creeer je ook meer oppervlakte, dus meer contactoppervlak van je blokje met het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Alex: volgens mij zien meerdere mensen jouw ontwerp niet zitten omdat het:
a) geen goede doorstroming heeft.
b) technisch niet haalbaar is.

Ik denk dat de slechte doorstroom het voordeel van het grote contactoppervlak alleen maar opheft. Sneller stromend water neemt nou eenmaal meer warmte op dan langzaam stromend water.
Bovendien lijkt het mij het beste dat je het water boven de core naar binnen brengt, anders wordt er niet op de juiste plaats gekoeld.
Bovendien ben ik bang dat als we meerder blokken gaan maken om te testen, het allemaal erg veel tijd in beslag gaat nemen. Heb je misschien zelf al een beetje op de kalender gekeken en een planning gemaakt voor de komende maanden? DAn weten we ook een beetje waar we aan toe zijn en kunnen we er wat meer vaart in gaan zetten. Ik had toch wel gehoopt het prooject voor augustus te kunnen afronden.
Ook brengt het testen van blokjes duidelijk extra kosten met zich mee die je door logisch redeneren denk ik ook kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Kweet niet of ik nou het eens moet zijn met deze uitspraak;

De warmte komt er niet in.

Als de warmte wel tot in de punten zou komen heb ik het idee dat hij dan een probleem heeft met het afvoeren van de warmte, maw er is teveel warmte met te weinig afgift.

Komt de warmte dus niet in de uiteinden van de sleuven dan betekent het dat het wel al zijn warmte kwijt raakt.

Dacht ik zo, correct me if í'm wrong !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

ff snel topic door gespit. Als ik het goed lees is nog geen ontwerp gekozen. zijn er geen prijzen bekend en moet alles nog worden gemaakt.

kort om: ik volg dit topic wel maar laat ff horen wanneer ik wat kan bestellen.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Hey Alex, kun je me je telefoonnummer ff geven, dan spreken we vanavond ff wat af over het frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

zo, ik zal ff met plaatje uitleggen wat ik bedoel..

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.p.nolten/got/waterblok.jpg

De rood-blauwe kleur stelt de wartme verdeling voor die de processor zal afgeven. Rood is warm, blauw is minder warm.
Ik denk dus, als het water zo'n lange weg moet afleggen, het water al zo ver is opgewarmd, als het aan de buitenkant komt, warmer is dan het blok zelf en dus niet effectief meer zal koelen. (das als je de bovenste als intake neemt.)
Als je het onderste gat neemt, zal het water al verwarmt zijn voordat het überhaupt de core berijkt, en zal daar, op de plek waar het het meest nodig is, minder goed koelen.
Het water moet hier zo'n lange weg afleggen, en met een mindere snelheid, dat het vsat en zeker niet effectief meer zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 13:01 schreef AlKoholiK het volgende:
Hey Alex, kun je me je telefoonnummer ff geven, dan spreken we vanavond ff wat af over het frezen.
Meel is onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

waar komt iedereen eigenlijk vandaan?? (woonplaats)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Almelo, en ik vind dat plaatje + uitleg wel verhelderend maar als je kunt zorgen dat je hoge doorstroom snelheid hebt daar moet dat toch geen probleem zijn lijkt me? Ik denk dat je het beste een keer zo'n blokje moet maken en kijken hoe goed ie werkt. Ik denk dat je zo niet meer veel verder komt. Pas na de resultaten kun je denk het beste overleggen hoe we nu verder moeten.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op maandag 03 juni 2002 18:09 schreef Mr_Hiney het volgende:
Almelo, en ik vind dat plaatje + uitleg wel verhelderend maar als je kunt zorgen dat je hoge doorstroom snelheid hebt daar moet dat toch geen probleem zijn lijkt me? Ik denk dat je het beste een keer zo'n blokje moet maken en kijken hoe goed ie werkt. Ik denk dat je zo niet meer veel verder komt. Pas na de resultaten kun je denk het beste overleggen hoe we nu verder moeten.

Just my 2 cents
my point exaclty :)

Maaruhm, ik kom uit Bergen(vlakbij Alkmaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
Op vrijdag 31 mei 2002 21:54 schreef nitraat het volgende:
AleXtc ik heb naar je blokje gekeken, en ik ben op een paar bezwaren gestuit. Hij is nogal dik. De praktijk wijst uit dat je er geen bal aan het om vinnen van 12 mm hoog te hebben. De warmte zal toch bovenin komen. Ik zou zeggen maak hem minder hoog en haal meer blokjes uit je blok koper :) economisch toch. Verder zie ik veel haakse bocht wat ervoor zal zorgen dat je waterstroom flink afgeknepen wordt. Ik zo vloeinde bochten maken en dan koeft de buitenkant niet eens gekoeld te worden, de core is toch zo klein als wat.

Ik heb gewoon 10 in 1x gefreest en dat gaat goed hoor. Je moet alleen een lage loopsnelheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

ik kom btw uit Leerdam.
Nah goed, we zullen wel zien hoe de blokjes presteren..
* Bluppy2 is erg nieuwsgierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Ik ga vrijdag naar AlKoholiK toe, :) daar gaan we eerst ff inspecteren wat we allemaal kunnen doen. We moeten natuurlijk eerst kijken wat voor import versies we moeten schrijven voor de CNC machine. Daarna gaan we mooi schrijven.....zal niet meevallen maar het gaat ons lukken!!!!
In tussen tijd ga ik me pompje bestellen (eheim 1250 ofzow :) ) en me Super Cube... ( hoop alleeen dat ik geen mot met me vrouwtje krijg...... bettje duur wel maar wel goed !! :) Dan gaan we eerst een paar ontwerpen frezen en testen. Ik heb er zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 03 juni 2002 14:57 schreef bluppy2 het volgende:
zo, ik zal ff met plaatje uitleggen wat ik bedoel..

[afbeelding]

De rood-blauwe kleur stelt de wartme verdeling voor die de processor zal afgeven. Rood is warm, blauw is minder warm.
Ik denk dus, als het water zo'n lange weg moet afleggen, het water al zo ver is opgewarmd, als het aan de buitenkant komt, warmer is dan het blok zelf en dus niet effectief meer zal koelen. (das als je de bovenste als intake neemt.)
Als je het onderste gat neemt, zal het water al verwarmt zijn voordat het überhaupt de core berijkt, en zal daar, op de plek waar het het meest nodig is, minder goed koelen.
Het water moet hier zo'n lange weg afleggen, en met een mindere snelheid, dat het vsat en zeker niet effectief meer zal zijn.
Mooi plaatje trouwens :) Maar goed, even wat rekenwerk, 'worst case' scenario:

Je pompt 172 watt van je peltier + 120 watt van je zwaar OC'de CPU in je koelblok, neem gewoon ruwweg 300 watt totaal. En ga er voor het gemak ook even vanuit dat AL die warmte ook daadwerkelijk je koelblok inkomt.

Doorvoer van water, erhh ... expres weinig nemen: 120 liter per uur, dus 2 liter per minuut, dus 33,333 ml/sec. Ok, ronden we naar beneden af, voor het gemak: 30 ml/sec, waar 300 watt (en watt = joule per seconde) ingepompt wordt. Van water weten we dat als je 4200 joule aan warmte in een kilo stopt, dat dan de temperatuur 1 graad omhoog gaat.

300 joule op 30 ml water = 2,38 graden stijging, en dat is dan echt met beroerd slechte getallen. Hoger kan de temperatuur van je water niet toenemen, meer energie kan er immers niet in je water gestopt worden. Is een temperatuursverschil van 2,38 graden iets om je zorgen over te maken ?

We doen hetzelfde sommetje nog eens met 100 watt aan CPU hitte, zonder pelt: verschil in temperatuur = 2,38/3 = 0,79 graden.

In mijn simulaties, zie dit draadje: [topic=478776] zie ik temperatuursverschillen binnen het koper van soms wel tientallen graden. Denk je dan dat die paar graden toename van vloeistoftemperatuur nog iets uitmaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 10:33 schreef AleXtc het volgende:
Ik ga vrijdag naar AlKoholiK toe, :) daar gaan we eerst ff inspecteren wat we allemaal kunnen doen. We moeten natuurlijk eerst kijken wat voor import versies we moeten schrijven voor de CNC machine. Daarna gaan we mooi schrijven.....zal niet meevallen maar het gaat ons lukken!!!!
In tussen tijd ga ik me pompje bestellen (eheim 1250 ofzow :) ) en me Super Cube... ( hoop alleeen dat ik geen mot met me vrouwtje krijg...... bettje duur wel maar wel goed !! :) Dan gaan we eerst een paar ontwerpen frezen en testen. Ik heb er zin in :)
Welke ontwerpjes ga je doen dan. Alleen je eigen of meerdere maar als de resultaten goed zijn heb je dan ook al tijd om mijn beloofde blokkie te maken of moet ik nog ff geduldig zijn want dat is ook geen probleem hoor. Alvast hartstikke bedankt dat je die moeite alvast voor mij en Bluppy wilt doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op dinsdag 04 juni 2002 19:24 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Mooi plaatje trouwens :) Maar goed, even wat rekenwerk, 'worst case' scenario:

Je pompt 172 watt van je peltier + 120 watt van je zwaar OC'de CPU in je koelblok, neem gewoon ruwweg 300 watt totaal. En ga er voor het gemak ook even vanuit dat AL die warmte ook daadwerkelijk je koelblok inkomt.

Doorvoer van water, erhh ... expres weinig nemen: 120 liter per uur, dus 2 liter per minuut, dus 33,333 ml/sec. Ok, ronden we naar beneden af, voor het gemak: 30 ml/sec, waar 300 watt (en watt = joule per seconde) ingepompt wordt. Van water weten we dat als je 4200 joule aan warmte in een kilo stopt, dat dan de temperatuur 1 graad omhoog gaat.

300 joule op 30 ml water = 2,38 graden stijging, en dat is dan echt met beroerd slechte getallen. Hoger kan de temperatuur van je water niet toenemen, meer energie kan er immers niet in je water gestopt worden. Is een temperatuursverschil van 2,38 graden iets om je zorgen over te maken ?

We doen hetzelfde sommetje nog eens met 100 watt aan CPU hitte, zonder pelt: verschil in temperatuur = 2,38/3 = 0,79 graden.

In mijn simulaties, zie dit draadje: [topic=478776] zie ik temperatuursverschillen binnen het koper van soms wel tientallen graden. Denk je dan dat die paar graden toename van vloeistoftemperatuur nog iets uitmaakt ?
ik vind het een mooie berekening, maar in de flowcast simulaties in een ander draadje, zie je dat temperatuurverschillen tussen blokjes soms tientallen graden zijn.

Plaatje is trouwens van Alex, waarna de warmte verdeling er met fotosoep overheen is geplakt :) (simpel rood-blauwe gradient)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 04 juni 2002 22:12 schreef bluppy2 het volgende:

[..]

ik vind het een mooie berekening, maar in de flowcast simulaties in een ander draadje, zie je dat temperatuurverschillen tussen blokjes soms tientallen graden zijn.

[..]
flowcast :? Ken ik niet, ProCAST wel, Flow3D ook. Waar is dat draadje dan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 21:01 schreef Mr_Hiney het volgende:

[..]

Welke ontwerpjes ga je doen dan. Alleen je eigen of meerdere maar als de resultaten goed zijn heb je dan ook al tijd om mijn beloofde blokkie te maken of moet ik nog ff geduldig zijn want dat is ook geen probleem hoor. Alvast hartstikke bedankt dat je die moeite alvast voor mij en Bluppy wilt doen. :)
Ten eerste ga ik natuurlijk mijn eigen ontwerp doen, :)
nee hoor, grapje :) Ik ga mijn ontwerp maken en die met die spiraal. Ik kan er dan nog twee doen. omdat ik het koper dan over heb. Dus kom maar op met je ontwerpen.
Deze gaan we allemaal testen, want we willen natuurlijk zien welke het beste koelt natuurlijk. In principe zijn dus de test modellen voor jezelf. Ga er niet vanuit dat je ze morgen heb maar het duurt niet lang meer. A.s. vrijdag ga ik naar Alkoholik en hopelijk de vrijdag erna gaan we frezen :) Waarschijnlijk heb ik dan ook mijn spullen binnen. Dus in die week kunnen we gaan testen. Ik schat uit eindelijk een week of 3 voor dat het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op woensdag 05 juni 2002 09:57 schreef JumpStart het volgende:

[..]

flowcast :? Ken ik niet, ProCAST wel, Flow3D ook. Waar is dat draadje dan ??
sorry, ik bedoelde procast natuurlijk:

[topic=478776/1/100]
Op woensdag 05 juni 2002 11:33 schreef AleXtc het volgende:

[..]

nee hoor, grapje :) Ik ga mijn ontwerp maken en die met die spiraal. Ik kan er dan nog twee doen. omdat ik het koper dan over heb. Dus kom maar op met je ontwerpen.
Deze gaan we allemaal testen, want we willen natuurlijk zien welke het beste koelt natuurlijk. In principe zijn dus de test modellen voor jezelf. Ga er niet vanuit dat je ze morgen heb maar het duurt niet lang meer. A.s. vrijdag ga ik naar Alkoholik en hopelijk de vrijdag erna gaan we frezen :) Waarschijnlijk heb ik dan ook mijn spullen binnen. Dus in die week kunnen we gaan testen. Ik schat uit eindelijk een week of 3 voor dat het klaar is.
doe mij sowieso maar zo'n spiraalding.. als je die alvast kan fresen zou dat mooi zijn.. dan doe ik hier ook gelijk wat metingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 04 juni 2002 22:12 schreef bluppy2 het volgende:

[..]

[..]
We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik. Uit die ProCAST simulatie die ik gedaan heb (en ook in de simulaties die nu nog draaien) zie je dat een blok plaatselijk makkelijk tot tien tot twintig graden, of meer, boven kamertemperatuur komt. Het water haalt zo'n stijging noooooit.

Als je dus water, net boven kamertemperatuur, je blok in pompt, en je wéét dat zelfs in een hele beroerde situatie je water maar 2 tot 3 graden warmer kan worden, dan hoef je dus niet bang te zijn dat je water net zo warm wordt als het koelblok zelf. Om dat te veroorzaken moet je een nog véél langer koeltraject hebben.

En andersom, mocht dat nou toch gebeuren, dan is er ook nog zoiets als het tegenstroom principe, waarbij je koelwater binnenkomt op de koudste plek. Op deze manier blijf je een temperatuursverschil houden tussen koper en water, en dus blijft er ook over het hele koeltraject warmteuitwisseling plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Op woensdag 05 juni 2002 15:41 schreef JumpStart het volgende:

[..]

We praten een beetje langs elkaar heen geloof ik. Uit die ProCAST simulatie die ik gedaan heb (en ook in de simulaties die nu nog draaien) zie je dat een blok plaatselijk makkelijk tot tien tot twintig graden, of meer, boven kamertemperatuur komt. Het water haalt zo'n stijging noooooit.

Als je dus water, net boven kamertemperatuur, je blok in pompt, en je wéét dat zelfs in een hele beroerde situatie je water maar 2 tot 3 graden warmer kan worden, dan hoef je dus niet bang te zijn dat je water net zo warm wordt als het koelblok zelf. Om dat te veroorzaken moet je een nog véél langer koeltraject hebben.

En andersom, mocht dat nou toch gebeuren, dan is er ook nog zoiets als het tegenstroom principe, waarbij je koelwater binnenkomt op de koudste plek. Op deze manier blijf je een temperatuursverschil houden tussen koper en water, en dus blijft er ook over het hele koeltraject warmteuitwisseling plaatsvinden.
we waren idd langs elkaar heen aan het praten/. Bedankt voor je verhelderende uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 15:22 schreef bluppy2 het volgende:

[..]

sorry, ik bedoelde procast natuurlijk:

[topic=478776/1/100]
[..]

doe mij sowieso maar zo'n spiraalding.. als je die alvast kan fresen zou dat mooi zijn.. dan doe ik hier ook gelijk wat metingen :)
Ja en als je voor mij ook zo'n ding wilt frezen zou ik dat ook heel mooi vinden dan hebben Bluppy en ik alvast onze beloofde blokkies :) En dan moet je maar zeggen hoeveel het gekost heeft dan maak ik het geld over :)

edit:

Krijg namelijk mijn pomp ook met een paar dagen en dan zou ik eigenlijk wel graag willen gaan switchen op waterkoeling als dat kan want het is op het moment op mijn kamer bloedje heet en dat vind mijn pc helemaal niet leuk en ik dus ook nie. Dus als je wat voor mij (en Bluppy) kunt doen dan zou ik dat super erg op prijs stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Op woensdag 05 juni 2002 11:33 schreef AleXtc het volgende:
Deze gaan we allemaal testen, want we willen natuurlijk zien welke het beste koelt natuurlijk.
Ga je mijn blok (met evenwijdige kanalen) ook maken? Dat zou eindelijk een antwoord geven op de vraag wat bepalend is, contactoppervlak, stroomsnelheid of stroomlengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op woensdag 05 juni 2002 19:41 schreef KifArU het volgende:

[..]

Ga je mijn blok (met evenwijdige kanalen) ook maken? Dat zou eindelijk een antwoord geven op de vraag wat bepalend is, contactoppervlak, stroomsnelheid of stroomlengte.
en als er dan 1 als beste uit de bus komt,....
heb je die dan ook als autocad bestand?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 19:41 schreef KifArU het volgende:

[..]

We kunnen het doen natuurlijk, alleeen we hebben 1 probleem;
het blokje is 50x50x20, daar moet je het even mee doen. Dus als je je ontwerp even aan wilt passen aan deze maximale maten dan lukt het denk ik wel om 'm te maken. Wat ook misschien eenn probleem is..... ik heb geen 3 mm frees. wel 4 mm. misschien heeft joris een 3mm liggen.
Pas even je ontwerp aan en gooi 'm ff bij een link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Hmmz kun je ff in het kort samenvatten wat nu de planning is, ik ben ook wel geintresseerd, maar ik ga geen 8 pagina's lezen. Wiskundig ben ik al helemaal niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Planning;

We gaan binnen twee weken 4 verschillende blokken maken. Deze gaan we testen op een Super Cube Radiator en een Eheim pomp. Deze testen we waarschijnlijk op verschillende Cpu's te weten een AMD 1200, 266 FSB (1200@1400) kweet niet precies welke Joriz (XP geloof ik) en bluppy hebben.

Test resultaten zijn binnen 3 weken bekend, aan de hand van onze bevindingen en resultaten gaan we kijken wat ze per stuk gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 11:22 schreef AleXtc het volgende:
Planning;

We gaan binnen twee weken 4 verschillende blokken maken. Deze gaan we testen op een Super Cube Radiator en een Eheim pomp. Deze testen we waarschijnlijk op verschillende Cpu's te weten een AMD 1200, 266 FSB (1200@1400) kweet niet precies welke Joriz (XP geloof ik) en bluppy hebben.

Test resultaten zijn binnen 3 weken bekend, aan de hand van onze bevindingen en resultaten gaan we kijken wat ze per stuk gaan kosten.
En me dan, dan mag je ook wel voor mij direct het blokkie frezen dan kan ik ook wel wat testen. Heb een Athlon TB 1400 nog niet ge-oced maar wat niet is kan nog komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
hier staat een versie van 50x50 mm met gangen van 3 mm, een 50x50x4 zal ik nog maken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

ik heb een XP1600+ die ik zonder moeite met mijn cheap-ass luchtkoeling naar 1600mhz til.. uitstekend om mee te testen dus.. (hij is nog locked, maar als één van jullie goed kan unlocken kan dat veranderd worden :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Inmiddels heb ik ook een blok van 50x50 mm gemaakt, met een minimale breedte van alle doorgangen van 4 mm:
Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/waterblok3.JPG

De autocad-tekening is hier te vinden.
De vorm lijkt misschien wat vreemd. Dit komt voor een deel door de eis van minimaal 4 mm. Dit is in verhouding erg veel. (Met een wanddikte van 5 mm houd je maar 40 mm binnenruimte over)
Verder lijkt het blokje in de hoeken een gang te missen. Dit heb ik gedaan vanwege de doorstroomopening.
Op dit moment is het voorbereid op een instroom en uitstroom (respectievelijk rechtsonder en linksboven) van 10 mm doorsnede. Dit is een oppervlak van ca. 80 mm^2.
Het blokje heeft 6 gangen van 4 mm breed en 5 mm diep, dat maakt 6x4x5=120 mm^2 doorstroomopening. (Overeenkomstig met een spiraalblokje met gangen van 1 cm breed en een dikte van 16mm)
Met een verlies van 33% door de wandwrijving moet dit behoorlijk goed uitkomen.
Voordeel hiervan is de dikte van 9 mm. Met wat zaagverlies zou je dus nog 2 blokjes kunnen maken uit het stuk koper dat je hebt. (Indien gewenst, wil ik nog wel wat blokjes ontwerpen met een beperkte dikte.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
En nog wat ontwerpen.
Hierbij heb ik niet heel diep nagedacht, maar een beetje verschillende vormen geprobeerd.
Bij allemaal is de minimale doorstroomopening 80 mm^2 of groter (het laatste ontwerp is daarom wat hoger dan de anderen, totaal 12 mm) en ze zijn allemaal te maken met een frees van 4 mm.
Daarom heb ik ook het randje voor een O-ring laten vervallen, dan hoeft er geen frees gewisseld te worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/wb-simpel1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/wb-simpel2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/wb-simpel3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/wb-simpel4.jpg

En de autocad-tekening is hier te vinden.
Laat maar even weten wat jullie van deze ontwerpen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc

AleXtc

Wannabe Pirat

Topicstarter
Zow, jij heb er zin in :P. Lijkt wel of je tijd over heb :)

Als je toch tijd zat heb, mag je wel dat blok van mij in 4 stukken zagen....... 50x50x80 ( 4 x 20 mm)

Ik ben met een ijzerzaag aan het zagen geweest :( over 1 cm diep doe je 15 minuten :(

na 15 minuten ben ik gestopt
Pagina: 1 2 3 Laatste